Drivetest Mazda CX-5

2.2 Diesel BiTurbo (CD175) 175CP 4x4 Aut6 Revolution Top
Mazda CX-5 zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 25.09.2017
Perseverență

Perseverență și încăpățânare. Sunt două trăsături care pot fi sinonime și pe care le găsim trecute în fișa tehnică a celui mai nou model lansat de japonezii de la Mazda. De altfel, perseverența și încăpățânarea definesc întreg brandul care produce mașini la Hiroshima.

Perseverență pentru că inginerii au continuat să inoveze constant motoarele termice și încăpățânare pentru că brandul nu a adoptat ideea de downsizing. Și, surprinzător pentru toți ceilalți constructori rivali, această strategie a dat roade.

Mazda a ajuns să fie un brand campion la eficiență, chiar dacă motoarele sale nu și-au redus capacitatea cilindrică. În acest context, chiar se aștepta cineva ca noua generație CX-5 să adopte altă strategie? Să beneficieze de motoare mai mici? Să abandoneze aspiratele în favoarea unităților turbo? Probabil. Însă Mazda a sfidat încă o dată trendul.

Mazda CX-5
2.2 Diesel BiTurbo (CD175) 175CP 4x4 Aut6 Revolution Top

  • Pret de pornire 22.490 €
  • Pret model testat 36.790 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Încăpățânarea Mazda de a păstra motorul de 2.2 litri diesel în gama sa de motorizări este sinonimă cu cea a unui copil care nu vrea să renunțe la jucăria lui preferată. Doar că în cazul Mazda este o încăpățânare mult mai matură. Motorul diesel SkyActiv-CD ne dovedește că poate ține pasul în materie de eficiență cu omologi care au făcut pasul către downsizing. În plus, e fix ce-i trebui unui SUV de talia lui CX-5.

Agregatul cu patru cilindri livrează 175 de cai putere la 4000 de rotații și un cuplu motor de 420 de Nm, disponibil de la 2000 rpm. Acesta din urmă face ca CX-5 să se simtă bine, să îți dea senzația de resurse nelimitate și de mașină corect motorizată.

Cât privește insonorizarea motorului diesel, o să vă mărturisesc ceva: înainte de a urca în noul Mazda CX-5 coborâsem din Renault Koleos, o mașină pe care Automarket a testat-o vreme de o lună. După primii kilometri cu CX-5 am avut impresia că mi-au dat o versiune pe benzină. Cursivitatea, izolarea fonică și reducerea vibrațiilor este net superioară.

Mariajul dintre motor și cutia automată este unul dintre cele mai bune pe care le poți găsi în segment. Totul se întâmplă atât de natural. Motorul este elastic, cutia schimbă liniar, iar retrogradările se întâmplă destul de rapid. Cu riscul de a fi considerată o blasfemie, aș putea spune că Mazda a devenit Volkswagen-ul mașinilor japoneze, adică un brand cu produse tot mai bine croite pentru publicul european. Iar ansamblul motor-cutie are o mare parte din „vină” pentru asta.

Consum

Spuneam că Mazda reușește imposibilul: ține pasul cu ceilalți constructori, deși nu a redus cilindreea motoarelor sale. O dovedesc cifrele de consum destul de bune. Rularea în regim de autostradă, cu mici excese, a adus un consum de 7.7 litri la 100 de kilometri.

Consumul mediu oficial anunțat de producătorul japonez este de 5.8 litri la 100 de km.

Comparat cu cel al rivalilor din segment, CX-5 este foarte aproape de cei 5.7 litri promiși de Volkswagen Tiguan și Skoda Kodiaq. Este însă ceva mai mult decât cei 5.2 litri pe care îi anunță Ford pentru un Kuga de 180 de cai putere. Și Honda CR-V este mai economic.

În schimb, modelele grupului Hyundai-Kia, adică Tucson și Sportage, sunt ceva mai gurmande.

Performanţe

Cu cel mai generos cuplu din segment, Mazda CX-5 caută să fie și una dintre cele mai rapide opțiuni. Atinge 100 de km/h în doar 9.5 secunde, însă nu este suficient pentru a bate numele grele ale segmentului.

Volkswagen Tiguan și Skoda Kodiaq, disponibile cu 190 de cai putere, accelerează mult mai bine ca modelul japonez, dar au și mai multe resurse. Hyundai Tucson, Honda CR-V și Ford Kuga sunt însă departe de CX-5.

Doar Sportage mai salvează din reputația constructorilor sud-coreeni cu Sportage și a sa accelerație realizată în 9.5 secunde.

Interior

Schimbarea generației a adus un aer proaspăt la interior. A rămas însă mirosul de plastic nou, specific modelelor Mazda. Materialele păstrează o calitate bună, plasticul fiind moale pe planșa de bord și la nivelul portierelor. Mai sunt și zone în partea inferioară unde plasticul e ceva mai tare și neprietenos.

Pielea care îmbracă scaunele și volanul este fină și de calitate, apar multe inserții cromate și din aluminiu, iar finisajele se ridică la înălțimea cu care ne-au obișnuit japonezii. Noua generație nu a alterat ergonomia comenzilor pentru climatizare și pentru sistemul multimedia.

Schimbările estetice nu sunt majore, dar sunt simțitoare. Au apărut guri de ventilație noi, sistemul multimedia a fost integrat mai bine în planșa de bord, consola a fost și ea regândită, iar volanul are acum butoane noi.

Scaunele sunt confortabile, iar spațiul pentru pasageri este suficient chiar și pentru cei care vor sta pe bancheta din spate. Portbagajul are o capacitate de 506 litri, suficientă pentru nevoile unei familii normale, dar nici pe departe atât de generoasă precum cea a modelelor Tiguan, Kodiaq și CR-V. Totuși, cei 506 litri reprezintă ceva mai mult decât garantează Kuga, Sportage și Tucson.

Spațiile de depozitare sunt și ele generoase, atât la nivelul portierelor, cât și la nivelul consolei centrale. De asemenea, Mazda a gândit un spațiu uriaș pentru telefoanele mobile la baza consolei centrale.

Am lăsat pentru final izolarea habitaclului. Chiar dacă motorul diesel a fost bine împachetat, zgomotul de vânt la rulare este în continuare unul pregnant și devine prezent în habitaclu la viteze mari.

Preţ de achiziţie

Mazda și-a vândut întotdeauna scump pielea. Iar noul CX-5 nu face excepție. Prețul de pornire al noului CX-5 este de 22.500 de euro, însă pentru un diesel de 150 de cai putere trebuie să pregătiți un buget care începe de la 27.000 de euro.

În cazul versiunii testate de noi, adică dieselul de 175 de cai putere cu tracțiune integrală, cutie automată și nivel de echipare Revolution Top, prețul de achiziție ajunge la 36.800 de euro. Este o valoare destul de piperată, chiar mai scumpă decât un Ford Kuga Vignale.

Skoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan și Kia Sportage au prețuri mult mai accesibile decât CX-5. Sunt însă și excepții. Honda CR-V 1.6 diesel de 160 CP și Hyundai Tucson de 185 de cai putere costă 42.500, respectiv 38.000 de euro.

Siguranţă

Mazda nu glumește când vine vorba despre siguranța pasagerilor săi, iar acest lucru se vede și în cazul lui CX-5. Încă de la generația anterioară, SUV-ul a înregistrat scorul maxim de cinci stele la testele EuroNCAP din 2012. Cum noul model folosește aceeiași platformă tehnică, scorul nu putea fi altul.

Testat în cadrul celei mai recente sesiuni EuroNCAP, CX-5 a obținut un punctaj maxim de cinci stele. Protecția pasagerilor față a primit 95% din punctajul maxim, iar cea pentru protecția copiilor 80%.

Crossover-ul a primit un procentaj de numai 59% pentru sistemele sale de asistență. Asta deși Mazda și-a echipat modelul cu Lane Keep Assist (sistem care corectează direcția în cazul părăsirii accidentale a benzii de rulare), radar frontal pentru menținerea automată a distanței, monitorizarea unghiului mort, și frânarea automată în cazul unei urgențe.

Ţinută de drum

Mazda este recunoscut drept unul dintre cele mai sportive branduri de volum, ținuta de drum fiind una dintre principalele preocupări ale inginerilor japonezi. Noul CX-5 nu și-a pierdut din farmec, ba chiar a câștigat la acest capitol. Direcția este una dintre cele mai precise din segment, iar suspensia ușor rigidă ajută mult la crearea unei senzații de siguranță. Aderența în viraje este suplimentată cu ajutorul sistemului 4x4, care poate distribui resursele motorului între cele două axe în funcție de nivelul de aderență calculat la roată.

Chiar dacă nu este atât de relaxată precum cea a lui Renault Kadjar, spre exemplu, suspensia lui CX-5 pare a fi suficient de echilibrată pentru a-ți oferi o rulare confortabilă pe un drum cu gropi sau denivelări. Bineînțeles, un rol important aici îl au și jantele.

Un mare avantaj al noului CX-5 și încă o dovadă a calității pe care o caută japonezii este izolarea fonică a suspensiei. Aceasta nu transmite zgomote deranjante și pare să înghită orice groapă cu stoicism.

Noua generație i-a adus crossover-ului și sistemul G-Vectoring Control, care îmbunătățește stabilitatea mașinii în viraje. Funcția permite ajustarea cuplului motor în funcție de direcție, îmbunătățind astfel tracțiunea pe fiecare axă. Nevoia de a face corecții ale direcției se reduce, iar precizia acesteia crește.

Vizibilitate

Chiar dacă vorbim despre unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri din segment, Mazda nu a făcut compromisuri la nivelul vizibilității. Luneta este suficient de lată, iar oglinzile sunt și ele generoase. Poate doar montantul stânga față să pună ceva probleme în viraje strânse.

Tehnologie

Vechiul Mazda CX-5 nu era cel mai tehnologizat model din segment. Odată cu noua generație, japonezii au încercat să schimbe asta. Au apărut modificări subtile la nivelul sistemului multimedia, care păstrează un meniu destul de simplu și intuitiv. Nu este la fel de complex ca cel pe care îl găsim pe alți rival, cum ar fi Ford Kuga sau Volkswagen Tiguan, dar se achită de funcțiile de bază.

Un detaliu tehnologic important este sistemul Head-Up Display, care este acum proiectat pe parbriz, nu pe o bucată de sticlă, și a devenit color.

Pentru pretențioși, modelul vine echipat cu un sistem audio Bose cu 10 difuzoare, scaune spate încălzite și chiar volan încălzit.

Nivelul de echipare Revolution Top este sinonim cu o listă de dotări bogată, care mai include climatizare automată, parbriz încălzit, faruri cu LED, senzori de ploaie și parcare, cameră pentru marșarier, proiectoare de ceață cu LED, scaune față reglabile electric și tapițerie din piele.

Design

Dacă erai obișnuit cu vechiul CX-5 și o să-l vezi de la distanță pe cel nou, probabil o să crezi că Mazda și-a pierdut din curaj și din dorința de a experimenta. E drept că se simte un trend al uniformizării și în gama japonezilor, însă CX-5 vine cu câteva detalii de design care te vor lăsa cu gura căscată.

În primul rând este vorba despre grila frontală, uriașă, impozantă, creionată perfect, diferită de ceea ce am văzut până acum în gama japonezilor. Cred că o astfel de supradimensionare a unui element de design este un act de curaj.

În deplină antiteză cu această pornire se află stopurile spate, subdimensionate, dar scoase în relief pentru a da un aer tehnologizat. Inserțiile cromate și jantele generoase contribuie la generarea unui aspect premium.

Am zis premium, pentru că din punct de vedere estetic și calitativ, Mazda e tot mai aproape de acest segment.

Nu ne-a placut

  • Zgomotul de vânt la rularea cu viteză mare
  • plasticul din zona inferioară a bordului
Date tehnice - Mazda CX-5 2.2 Diesel BiTurbo (CD175) 175CP 4x4 Aut6 Revolution Top
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2191
Lungime mm
4550
Putere maxima CP (rpm)
175 (4500)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
420 (2000)
Inaltime mm
1680
Viteza maxima km/h
206
Greutate kg
n/a
Acceleratie 0-100 km/h s
9.5
Ampatament mm
n/a
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
n/a
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
506
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda CX-5

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • pana la urma, cutia e manuala sau automata? ca apare scris si asa si asa in mai multe locuri
    12 1
  • Consum
    "Rularea în regim de autostradă, cu mici excese, a adus un consum de 7.7 litri la 100 de kilometri."
    In oras cat o fi oare? Ca trebuie sa fi mai mare decat pe autostrada.
    Si totusi este diesel, nu?
    9 4
  • Si din poze vedem ca e automata masina. In schimb in articol, inclusiv in titlu se vorbeste de manuala. Se duce naibii si calitatea/seriozitatea articolelor voastre. Sunteti pe urmele celor de la ProMotor.ro ...
    24 0
  • Hmm, motorul diesel e bine împachetat, suspensiile sînt perfect izolate fonic, dar în final zgomotul la rulare e deranjant - cum vine asta oare?!
    Sau: 0-100 km/h în 9,0 sau 9,5 s? (text/tabel)

    ...Iar nota finală-i inexplicabil de mică.
    29 4
  • @Kirotractor, daca era nemteasca, alta nota avea. Asa....felicitari celor ce o cumpara.
    32 11
  • @Kirotractor

    Am uitat să specific că este vorba despre zgomotul DE VÂNT la rulare. Mulțumim de sesizare.
    3 3
  • scamel
    sigur ca da. AM persevereaza in a publica de trei ori pe an un articol generos [ este o notiune pe care o apreciati mult} in superlative despre mazda cx5.este normal voua va dau masini moca dar noi ce vina avem?.
    0 4
  • @bogdanm: Noi mulțumim pentru clarificări - fiindcă eu cel puțin tindeam să cred că zgomotul pneurilor la viteze mari e intruziv la CX-5 (inutil de precizat taman ție că se-ntîmplă și d-astea, deși mai ales la mașini modeste fără contraaripi spate, ca VW Up pre-facelift, deranjant mai ales pe ploaie.)
    10 1
  • de ce nu spuneti nimic si de frane? distanta de franare este anormal de mare chiar si pentru un SUV, o distanta mai mare decat la toti rivalii mentionati mai sus (Tiguan, Kuga, Sportage, Kodiaq).
    1 2
  • ACE - Craiova
    Mi-ar place o varianta ELECTRICA cu tractiune 4X4 la cca.25-30.000 Euro...maine as cumpara-o....
    2 1
  • Masina e superba, insa... din lateral aceeasi problema ca la versiunea anterioara: arcele rotilor prea amplu decupate si cu o forma care nu e un arc de cerc face ca rotile sa para foarte mici . Comparati cu Sportage de exemplu (ale carei roti au diametrul chiar mai mic)
    Dar sa zicem ca asta e o parere subiectiva.
    Intrebarea de baza e alta (si care m-a facut sa scot CX5 de pe lista scurta desi era una din favorite) : au rezolvat cu franele sau sunt tot in coada plutonului?
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru