20 de ani fără Ayrton Senna: cei patru ani de rivalitate cu Michael Schumacher

de Daniel Popescu
Miercuri, 30.04.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
La 20 de ani de la decesul dramatic al lui Ayrton Senna, Automarket îţi prezintă povestea rivalităţii pe care îndrăgitul pilot brazilian a avut-o cu un alt titan al Formulei 1, Michael Schumacher.

Esential 41 este numarul de curse comune in care Ayrton Senna si Michael Schumacher s-au aflat pe grila de start
30 este numarul curselor in care Ayrton Senna a obtinut rezultate mai bune in calificari decat Michael Schumacher
21 este numarul de curse in care Michael Schumacher a obtinut o clasare mai buna decat Ayrton Senna
10 victorii a obtinut Ayrton Senna in cele 41 de curse comune cu Michael Schumacher
5 este numarul victoriilor obtinute de Michael Schumacher in cele 41 de curse comune cu Ayrton Senna

Asemănările sunt izbitoare. Amândoi au câştigat puncte în a doua şi a treia cursă a carierei. Amândoi au urcat pe podiumul de premiere în primele 10 curse. Amândoi au obţinut o victorie în primele 20 de Mari Premii ale carierei.

Şi totuşi, cu greu ai putea găsi doi piloţi mai diferiţi printre cei 845 de piloţi care au concurat pe parcursul istoriei în Formula 1.

“Ayrton Senna concura cu inima şi sufletul. Michael Schumacher concura cu capul şi era mult mai calculat”, este caracterizarea succintă făcută de fostul campion mondial Damon Hill, cel care a fost coechipierul brazilianului în 1994 şi unul dintre rivalii germanului pe parcursul anilor ‘90.

Contextul istoric al intersectării

Senna şi Schumacher s-au intersectat în Formula 1 în numai patru sezoane, în stadii complet diferite ale carierelor, începând din august 1991.

La vremea respectivă, Senna era pe val după titlurile mondiale cucerite pentru McLaren în 1988 şi 1990 şi începuse campania din 1991 cu patru victorii consecutive. La polul opus, Schumacher primea o şansă nesperată să debuteze în Formula 1 pentru Jordan după ce Bertrand Gachot, unul dintre piloţii echipei, fusese arestat în urma unei altercaţii cu un taximetrist din Londra. 

▶ Poveştile Formulei 1: Debutul lui Michael Schumacher în Formula 1

Prin urmare, ar fi nedrept să facem o comparaţie strict bazată pe cifre între performanţele lor pe parcursul celor patru ani, însă cei doi mari campioni ai Formulei 1 au oferit fanilor şi momente tensionate care, peste ani, aveau să capete o însemnătate şi mai mare în contextul sfârşitului prematur al brazilianului.

1992. Tânărul Michael Schumacher ascultă sfaturi de la Ayrton: "Înainte de a face atât tam-tam, vino şi vorbeşte cu mine".

Transferul la Benetton: primul contact de la distanţă

Schumacher a fost nevoit să abandoneze în primul tur al cursei sale de debut de la Spa-Francorchamps din cauza unei defecţiuni la ambreiaj, însă performanţa din calificări, acolo unde obţinuse locul şapte pe grila de start, dar şi rezultatele sale anterioare din cursele de sportscar au atras inevitabil atenţia rivalilor.

Flavio Briatore, aflat la vremea respectivă la conducerea echipei Benetton, a profitat la maxim de faptul că Schumacher semnase un contract pentru numai o cursă cu Jordan. “Briatore a ştiut că Schumacher ar putea fi cel mai bun şi a construit o echipă în jurul lui la Benetton”, scria Kevin Eason în publicaţia britanică The Times într-un articol din 2005.

Decizia lui Briatore de a-l angaja pe Schumacher l-a înfuriat însă tocmai pe Senna, întrucât germanul i-a luat locul lui Roberto Moreno. Cine era Robert Moreno? Nimeni altul decât brazilianul care a obţinut un loc la Lotus în 1983 chiar în detrimentul unui Senna care, la acea vreme, nu reuşise să impresioneze echipa britanică în teste.

De la stânga la dreapta şi de sus în jos: Brundle, Alboreto, Mansell, Patrese, Schumacher,Senna, Boutsen, Berger, Bernie Ecclestone, Alessi şi Capelli

Monza 1991: primul duel pe circuit

Câteva zile mai târziu, Senna şi Schumacher s-au intersectat pe circuit în circumstanţe speciale. Brazilianul lupta pentru victorie cu Nigel Mansell şi Ricardo Patrese de la Williams, iar după intrarea la boxe a revenit pe locul cinci.

Pilotul echipei McLaren l-a ajuns rapid din urmă pe Schumacher, iar ceea ce a urmat au fost cinci minute de spectacol: brazilianul a încercat să-l depăşească, însă a pierdut timp din cauza lui Olivier Grouillard, un pilot întârziat cu un tur. După ce a reuşit să treacă de acesta, Senna s-a apropiat rapid de Schumacher şi l-a depăşit cu mare uşurinţă.

Brazilia 1992: Schumacher: “Sunt foarte supărat pe Senna”

Sunt foarte supărat pe Ayrton. Nu este necesar ca un triplu campion mondial să facă aşa ceva.

Michael Schumacher
Pilot Benetton
Senna a câştigat detaşat titlul mondial în 1991, în timp ce Schumacher şi-a trecut în cont patru puncte şi trei clasări consecutive în primii şase. Sezonul 1992 a început însă într-o manieră complet diferită: în contextul dominaţiei lui Nigel Mansell de la Williams, Senna obţinuse un podium în Africa de Sud şi înregistrase un abandon în Mexic, în timp ce Schumacher avea deja mai multe puncte decât brazilianul datorită unui loc patru şi a unui podium.

În Marele Premiu al Braziliei din 1992, Senna a luat startul de pe locul trei şi a fost pus sub presiune de Schumacher încă din primele tururi. Brazilianul a simţit imediat o defecţiune tehnică la monopost, însă s-a apărat în faţa atacurilor succesive ale tânărului pilot german dornic de afirmare. Nu numai că acesta din urmă nu a fost impresionat de maniera de pilotaj a rivalului său, dar l-a acuzat de comportament nesportiv.

La conferinţa de presă de după cursă pe care a încheiat-o pe locul trei, Schumacher nu şi-a putut ascunde frustrarea şi s-a arătat surprins de comportamentul unui triplu campion mondial.

“Ayrton era foarte lent.

Am fost tot timpul mai rapid, dar nu am avut nicio şansă să-l depăşesc. După 10 tururi, a început să se joace cu mine. Ştia că nu putea termina cursa. Frâna violent în virajele strânse, unde nu puteam depăşi deloc, iar apoi se distanţa pe liniile drepte. Apoi a fost o scenă în care m-a lăsat să-l depăşesc, dar şi-a recuperat imediat poziţia datorită efectului de slipstream. A făcut asta şi le-a oferit altor piloţi oportunitatea să mă depăşească. Sunt foarte supărat pe Ayrton. Nu este necesar ca un triplu campion mondial să facă aşa ceva”, spunea Schumacher la conferinţa de presă.

Franţa 1992: Schumacher îl acroşează pe Senna

Înainte să faci un tam-tam la fel de mare ca în Brazilia, îţi spun doar atât: dacă ai o problemă, vino să vorbeşti cu mine!

Ayrton Senna
catre Michael Schumacher
Cinci curse mai târziu, Marele Premiu al Franţei de la Magny-Cours a oferit şi primul acroşaj între cei doi piloţi. Depăşit la start de Gerhard Berger, Senna a coborât pe locul patru chiar în faţa lui Schumacher, iar germanul a încercat să-l depăşească în acul de păr Adelaide. În locul unei tentative reuşite, Schumacher l-a lovit pe pilotul echipei McLaren, care a fost nevoit să abandoneze prematur din cursă.

După ce cursă a fost întreruptă din cauza unei ploi torenţiale, Senna s-a dus pe grila de start, acolo unde l-a abordat pe Schumacher. Îmbrăcat în blugi şi cu o bluză portocalie, brazilianul i-a pus mâna pe umăr şi, cu gesturi largi, l-a pus la punct pe german: “Înainte să faci un tam-tam la fel de mare ca în Brazilia, îţi spun doar atât: dacă ai o problemă, vino să vorbeşti cu mine!”.

Totuşi, imediat după ce a plecat de pe grila de start, Senna i-a zâmbit şi i-a făcut cu ochiul unui mecanic de la McLaren, pentru ca apoi să-i dezvăluie lui Jo Ramirez, coordonatorul echipei McLaren, că monologul de pe grila de start a făcut parte dintr-un joc psihologic. “Este bine. L-am întărâtat atât de mult încât va face totul pentru mine şi se va scoate afară din cursă!”.

Aparent, jocul psihologic a avut succes, întrucât Schumacher a abandonat ulterior în cursă în timp ce încerca să-l depăşească pe Stefano Modena.

1992: Teste la Hockenheim: "masajul" la gât

Mi-a masat gâtul.

Michael Schumacher
despre atacul lui Ayrton Senna
Câteva luni mai târziu, circuitul de la Hockenheim a găzduit o banală sesiune de teste, care avea însă să reprezinte punctul culminant al rivalităţii dintre Schumacher şi Senna.

Brazilianul a considerat că, la un moment dat, a fost împins în afara circuitului de Schumacher pe o zonă unde cei doi concurau cu o viteză foarte mare. La finalul sesiunii, Senna s-a îndreptat furios spre boxele Benetton, l-a apucat de gât pe Schumacher şi a ţipat la el până când unul dintre mecanicii McLaren i-a separat.

“Mi-a masat gâtul”, a fost singura reacţie a germanului după incidentul care avea să conducă la apariţia uneia dintre cele mai cunoscute fotografii în care apar cei doi piloţi.

Cel mai tensionat moment al rivalitatii Schumacher - Senna

Africa de Sud 1993: Schumi abandonează după un contact cu Senna

Schumacher terminase sezonul 1992 pe locul trei în clasamentul general, cu trei puncte în faţa lui Senna, iar cei doi au continuat duelurile chiar din prima cursă a sezonului 1993. Senna lupta pentru victorie cu Prost, însă Schumacher a reuşit să se infiltreze în faţa brazilianului după prima serie de intrări la boxe.

Cei doi au intrat apoi simulatan la boxe, Senna a reuşit să-şi recapete poziţia, iar apoi germanul a încercat timp de aproape opt minute să-l depăşească pe brazilian. În turul 39, Schumacher a încercat o manevră pe interiorul unui viraj, Senna nu a cedat uşor, iar cei doi s-au atins, forţându-l pe Schumacher să abandoneze prematur.

Canada 1993: Abandon forţat pentru Senna

Senna era recunoscut pentru performanţele sale din calificări, însă la Montreal a plecat doar de pe locul opt. Asta nu l-a împiedicat însă pe pilotul echipei McLaren să aibă un start fulminant, în cadrul căruia i-a depăşit succesiv pe Martin Brundle, Schumacher şi Patrese.

Ulterior, Schumacher a ajuns în spatele lui Senna, care a fost nevoit să forţeze motorul la maxim pentru a se putea apăra. Acest lucru a condus la o defecţiune tehnică, astfel că brazilianul a fost nevoit să abandoneze.

Marea Britanie 1993: Depăşire cu scântei

Una dintre cele mai curate manevre de depăşire iniţiate de Schumacher în duelurile sale cu Senna s-a petrecut la Silverstone în sezonul 1993. În ceea ce avea să devină o tradiţie, Senna l-a depăşit la start pe Schumacher, care nu se acomodase încă foarte bine cu procedurile din debutul unui Mare Premiu.

Până în turul 13, germanul a reuşit însă să-l ajungă pe brazilian din urmă, iar cei doi au oferit spectacol timp de câteva minute, înainte ca Schumacher să iniţieze un atac curat, dar cu scântei la propriu, prin care l-a depăşit fără emoţii pe Senna.

Belgia 1993: Depăşire prin iarba verde

Spre finalul sezonului, la Spa-Francorchamps, Schumacher a ratat startul, a fost depăşit de Senna, însă ulterior a reuşit să-l ajungă din urmă când brazilianul a intrat la boxe. La ieşirea de la standuri, Senna a încercat să-l blocheze, însă Schumacher nu a renunţat şi a ieşit uşor pe iarba pentru a-l depăşi.

“Imediat ce m-a văzut, a virat la stânga, chiar în faţa mea.

M-am enervat, dar nu am cedat şi am fost capabil să depăşesc”, declara Schumacher la finalul cursei modul în care a reuşit să-l învingă pe Senna.

Sezonul 1994: mici incidente

Dezamăgit de ratarea titlului în 1993 şi de dominaţia celor de la Williams prin eternul său rival Alain Prost, Senna a decis să părăsească McLaren în încercarea de a obţine un al patrulea trofeu cu Williams.

Lucrurile nu au decurs însă conform aşteptărilor sale, după o schimbare neaşteptată a regulamentului tehnic, prin care suspensiile active au fost interzise. În cursa de debut din Brazilia, Senna a încercat să-l ajungă din urmă pe Schumacher, însă a derapat şi a fost nevoit să abandoneze, în timp ce rivalul său obţinea prima victorie a sezonului.

1994. Ayrton şi Michael au una dintre ultimele ocazii de a conversa.

Ultimele interviuri înainte de tragedie

A urmat un nou abandon în Japonia, în timp ce dominaţia lui Schumacher începea deja să se contureze printr-o nouă victorie. Niciunul dintre ei nu anticipa însă acest lucru.

În zilele premergătoare Marelui Premiu al statului San Marino de la Imola, celebrul comentator Murray Walker a vorbit cu Schumacher şi Senna despre ceea ce se va întâmpla în restul sezonului. Pe de o parte, Schumacher era convins că Williams va reveni în lupta pentru titlu şi că Senna poate lupta pentru victorie la Imola, în timp ce brazilianul era încrezător că are un monopost suficient de bun pentru a câştiga curse.

Imola 1994: "Trebuie să învăţăm ceva din asta"

Singurul lucru pe care îl pot spune este că sper să învăţăm ceva din asta.

Michael Schumacher
dupa accidentul fatal al lui Ayrton Senna
Din păcate, nu vom afla niciodată dacă Senna ar fi putut reprezenta o ameninţare pentru Schumacher în lupta pentru titlul mondial. Tragicul accident din cursa de la Imola a răpit Formulei 1 şansa de a asista la un duel memorabil. Cine ştie ce ne-ar fi putut aduce sezonul 2014? Amândoi erau piloţi excelenţi pe ploaie, amândoi au fost capabili să devină lideri de echipă, amândoi au câştigat curse cu monoposturi inferioare rivalilor lor.

În astfel de condiţii, nu poţi rămâne indiferent la evenimentele tragice prin care trec adversarii săi. Oricât de rece şi oricât de calculat a fost pe tot parcursul carierei sale, Schumacher a fost profund afectat de decesul lui Senna. Poate că nu a existat o prietenie între ei, dar cu siguranţă a existat respect. La finalul cursei de la Imola, pe care de altfel a şi câştigat-o, germanul şi-a găsit cu greu cuvintele: “Tocmai am câştigat cursa, dar nu pot fi satisfăcut, nu mă pot simţi bucuros. Singurul lucru pe care îl pot spune este că sper să învăţăm ceva din asta. Avem multe de învăţat şi trebuie să folosim asta. Astfel de lucruri nu trebuie să se întâmple fără să învăţăm ceva din asta”.

Schumacher: "Îi dedic titlul lui Senna"

Schumacher avea să mai câştige cinci curse până la finalul sezonului şi să obţină primul titlu mondial din carieră cu un avans de un singur punct în faţa lui Hill. Cu toate acestea, după obţinerea trofeului, Schumacher nu a vorbit în niciun moment despre pilotul britanic, ci a preferat să-i dedice titlul lui Senna.

“Pentru mine a fost întotdeauna clar că Ayrton ar fi câştigat campionatul. A fost cel mai bun pilot şi a avut cel mai bun monopost. Prin urmare, aş vrea să profit de oportunitate să-i dedic titlul mondial, primul meu titlu mondial, lui Ayrton Senna”.

2000: Lacrimi pentru Senna

Şase ani mai târziu, Schumacher obţinea la Monza cea de-a 41-a victorie din cariera şi egală astfel recordul deţinut chiar de Senna. Vizibil emoţionat, germanul, care se îndrepta spre primul său trofeu pentru Ferrari, a izbucnit pur şi simplu în lacrimi la conferinţa de presă în momentul în care a fost întrebat ce simte despre egalarea recordului fostului său rival.

La 20 de ani de la moartea lui Senna, într-o perioadă în care însuşi Schumacher luptă pentru viaţa sa după un grav accident suferit la schi la sfârşitul lunii decembrie a anului trecut, rămânem încă cu un mare regret: nu vom şti niciodată care ar fi fost rezultatul unei lupte directe pentru titlul mondial între Senna şi Schumacher. Nu vom şti niciodată cum ar fi evoluat războiul psihologic între cei doi, cum s-ar fi desfăşurat duelurile de pe circuit cu o astfel de miză sau cum ar fi evoluţia relaţia lor în afara circuitului.

Tot ce ştim este că Schumacher şi Senna sunt doi dintre cei mai buni piloţi pe care i-a avut vreodată Formula 1. Iar cifrele seci, dar reale, ale performanţelor obţinute pe parcursul celor 41 de curse în care au concurat împreună demonstrează din plin acest lucru:

Statistici Ayrton Senna Michael Schumacher
Numar de curse comune 41 41
Mai bun pe grila decat adversarul 30 11
Mai bun in cursa decat adversarul 20 21
Victorii 10 5
Pole position-uri 8 0
Podiumuri 19 20
Fastest Laps 4 9
Curse in puncte 25 26
Puncte 158 139
Monza 1992. Cei doi mari campioni celebrează unul dintre podiumurile comune.

Comentarii (41)

  • Senna era bun dar si mare fandosit. Nu suporta sa aibe rival. S-a certat cu multi piloti, din cauza statutului pe care il avea atunci in F1 i se parea ca are dreptul sa sara la bataie cu Irvine si altii. Modalitatea asta de a aborda alti piloti dupa curse mi se pare tare damboviteana. In rest numai de bine. Dupa el s-a luat Alonso, imediat dupa 2006 a inceput sa joace rolul de mare fandosit cu multe ifose. Numai ca a fost imediat pus la punct anul urmator. Si ca sa fie si mai fandosit decat Senna a incercat sa prosteasca lumea ca (vorba lu' Leana) "exista o explicatie"
    22 36
  • Eu consider ca Senna era un pilot adevarat. Pe pista concura cum spunea si Hill, cu inima si sufletul. Din anumite motive pot intelege foarte bine ce inseamna asta. Stia care sunt limitele normale, dar stia exact care sunt limitele extraordinare si cum sa te duci pana la acea limita. A avut noroc si cu o perioada buna a Formulei 1 in care pilotul conta foarte mult intr-o intrecere sportiva, o era in care pilotul putea sa foloseasca instinctele fără ca regulamentul sa il blocheze.
    Pe pista, Senna era maestrul pole position-urilor tocmai pentru ca exploata mai bine ca oricine conditiile date. Senna era un maestru al depăsirilor spectaculoase, gasind portitele cat de ascunse ar fi fost, de asemeni era un magician in apararea pozitiei, chiar daca tehnic era inferior fata de urmaritor.
    In zilele noastre aceste manevre sunt interzise din radacina si e mare pacat. Vettel, Hamilton, Alonso, Hulkenberg, Ricciardo, Massa, si altii au samanta agresivitatii in limite sportive, dar sunt limitati in le infrana frustrati.

    In afara pistei Senna era sufletul intregului paddock, stiind sa insufleteasca si sa intoarca intreaga opinie la nevoie. Avea dreptul sa refuze un microfon cand voia intimitate, si totusi era respectat de sefii de echipa, de ceilalti competitori, de stafful F1 de la Bernie la Medicu sportiv, era respectat inslusiv de rivalii directi cu care se certa deschis, tocmai pentru ca aceasta era viata lor. Dar totusi respectul era imens ... si sincer foarte justificat.
    43 3
  • Ce nu spuneti voi aici este ca in 1992 Honda a pierdut dulelul cu Renaul si s-a retras la sfarsitul sezonului. Echipa de casa a motoristului Ford era Benetton care in sezonul urmator (1993) a oferit motoare si echipei McLaren. Numai ca Benetton beneficia de ultima specificatie... se vb de un motor cu deschidere pneumatica a supapelor in timp ce McLaren se multumea cu motorul de ”client” cu sistem de actionare a supapelor mecanic.
    Pe de alta parte e greu de crezut ca Senna nu ar fi castigat campionatul in 1994 daca ne aducem aminte ca in a doua jumatete a sezonului Schumacher a a vut un regres si daca luam in considerare faptul ca Hill (care parea o umbra fara carisma si lenta pe langa coechipierul Senna) a terminat la un singur punct de german...
    35 2
  • Hill a terminat la un punct in spatele lui Schumacher,dar Hill a fost lovit intentionat de neamt.Una din chestiile nesportive din cariera lui pentru care l-am urit !!!
    33 11
  • @mamo jumbo
    de era aia spui tu ca "o era in care pilotul putea sa foloseasca instinctele fără ca regulamentul sa il blocheze"? Era era cu suspensii active care ajutau mult pilotul. Si Senna de cate ori era altul mai rapid decat el, indiferent de motive, il cauta dupa cursa sa il puna la punct, adica ce nu a putut face pe pista sa faca in padok, ca deh, asa era "sufletul" lui. Avea si cu cine sa se ia la harta ca pilotii in general is la vreo 60 de kg. Daca dadea de unu mai solid isi lua si o bataie daca nu cumva era las si de ala nu se lua. Comportamentul asta e prostie crasa nu atitudine de mare campion
    16 21
  • sena era pe picior de plecare din F1 oricum. Il batea Hill daca mai ramanea. In afara de asta, nu putem fi siguri cum ar fi aratat masina aia Williams dezvoltata de Senna si nu de Hill... adica putea fi mult mai proasta
    8 26
  • Ma intreb oare sina,ce performante a avut Hill in formula 1?
    8 3
  • @jumbo,@dany,perfect de acord cu ce ati spus voi vreau sa adaug faptul ca Senna a obtinut aceste performante in doar 9 sezoane si 2 curse.
    6 1
  • razvanis
    Typo, 1994 in loc de 2014

    " Cine ştie ce ne-ar fi putut aduce sezonul 2014? "
    5 4
  • stirbtu
    astia care comentati va uitati si la fimuletele astea de mai sus? Cred ca nu, altfel numai un orb nu poate vedea ca Schumacher nu doar ca ii punea probleme lui Senna, era mai bun, mai rapid, mai precis. Chiar Senna a recunoscut ca a vazut ceva deosebit in stilul dui Schumacher, ceva ce a incercat sa copieze. Ori tu mare campion deja format daca vrei sa copiezi un incepator inseamna ca incepatorul ala are ceva mai bun. Dar nu e nevoie sa fie Schumacher recunoscut asa cum merita. O vor face altii in viitor, altii care nu vor ignora numarul imens de curse stralucite pe care le-a facut Schumacher in ere diferite ale F1
    20 13
  • Singaporezul
    Cea mai trista zi din motorsport,pt.mine cel putin.Da, a fost o lupta tare intre doi superpiloti.Care a fost mai mare?Senna,bineinteles.Magie pe pista.
    16 6
  • bisturiu
    nu e nicio magie. Sunt unii mai buni ca altii dar toti destul de departe de turul ideal. Intotdeauna se poate gasi unul care poate face mai bine. Chiar si Schumacher a spus asta, ca turul ideal e cam departe de ce poate face un pilot pentru ca exista mici greseli in fiecare viraj. Si apoi cu toata "magia" lui Senna, Scumacher era calare pe el si il mai si depasea
    11 7
  • e acolo in poza alb-negru chipul "stingher"al lui Alboreto,si de el ne putem aminti in treacat,macar pe 25aprilie.
    18 1
  • R.I.P. Michele
    7 2
  • si acum un comentariu foarte lung despre A.S.Chiar daca nu-l elogiez ca altii,el ramine AS!...insa un as cu multe defecte!Atacindu-i aceste defecte,coborai f mult in ochii lui Senna,in schimb daca ii luai in calcul "partea negativa"si incercai sa sa te ridici la nivelul acelor putine calitati ale AS-ului aveai parte de respectul sau total.Shumi a inteles aceasta destul de repede dar l-a convins pe Senna destul de greu,cert esteca intre cei doi a existat o rivalitate curata ,nu ostila(mai ostil a fost Shumi cu ta-su decit cu Senna)iar in privinta lui Senna avea o aversiune pentru zgircenia,"caracterul solitar si militaros"al neamtului
    3 4
  • Daca nu murea Senna Schumacher nu mai pupa titluri, sigur nu 7! Acum unul e mort celalalt aproape mort.
    8 15
  • da de unde. Senna era vadit deranjat tocmai cand cineva se ridica la nivelul calitatilor sale. Era deranjat doar de intentia unor piloti tineri de al depasi pe circuit, o lua prea personal. De parca valoarea lui statea in retinerea altora de a-l depasi, ce stupid
    11 8
  • Se pare ca nici McLaren nu a uitate de Senna si Honda.
    Cand intri la ei pe site cu ei te intampina.
    11 3
  • Tot respectul pentru Ayrton Senna si pentru toti pilotii de formula 1,dar nu putem sterge cu buretele cele 7 titluri mondiale ale lui Schumacher numai de dragul lui Senna.Chiar daca va place sau nu Michael Schumacher este si probabil va ramane multi,foarte multi ani pilotul reprezentativ al Formulei 1,in primul rand prin prisma rezultatelor obtinute.Daca Senna nu murea in 1994 castiga campionatul si hai poate si in 1995(poate)dar fiti convinsi ca urma sa fie detronat de Schumacher.
    19 8
  • Senna exagera continuand disputa de pe pista in afara ei. Dar si tinerii piloti vad o reclama buna sa depaseasca un alt pilot foarte bine cotat si uneori exagereaza si ei pilotand periculos, asumandu-si riscuri pe care in mod normal (depasind alti piloti) nu si le-ar asuma. Dar si Senna era greu de depasit si din cauza ca si el pilota periculos, pentru el si pentru ceilalti, nu ceda intr-o disputa nici cand era cazul.
    11 3
  • Dragon
    Senna a fost cel mai mare pilot ! Doar uitativa la cursa de la Donington 1993 plecat de pe 6 in primul tur pe 1 !
    14 1
  • inexorabil
    Eu aştept de mai mult timp această comemorare...Da, Senna a fost şi un om orgolios, tumultuos, iar pasiunea lui nedozată pentru volan, pistă , glorie etc. l-a determinat să frizeze uneori agresivitatea, dar fără să fie conştient sau răuvoitor. Să-i cinstim memoria cum se cuvine! Chiar dacă pare că şi-a premeditat ieşirea de pe pista...vieţii. De aceea nu-l voi înţelege niciodată şi nici nu mai urmăresc F1 de atunci, deloc! Însă locul de campion al inimii mele nu i-l poate "sufla" nimeni vreodată...
    13 4
  • Ambii au fost 2 piloti geniali cei mai mari din istoria acestui sport.....sa ii compari este o prostie pentru ca amandoi au fost pe culmile succesului in perioade diferite de timp in care Formula 1 a trecut prin enorm de multe schimbari......dar vad ca nimeni nu a luat in calcul acest aspect.......Senna un pilot fabulos dar rasfatat Schumacher un pilot calculat........curse pe ploaie ca el nu cred ca vom mai vedea.......dar la fel acrosajele care le-a provocat sunt o pata peste cariera lui........toti marii sportivi au carentele lor.....dar ce ramane in urma lor sunt niste cifre transformate in recorduri care au rezistat 20 de ani....unele recorduri inca sunt de actualitate. Nu exista "cel mai bun pilot" decat daca esti fanul infocat al unuia dintre ei......dar cu siguranta in varf Senna si Schumacher au locul asigurat.
    7 1
  • GrosJan
    Eu nu cred ca ar fi castigat Senna in 1994 si 1995. Insa in 1996 si 1997 cand a castigat Williams cu Hill si Villeneuve iar Schumacher era la Ferrari, da. Schumacher era foarte competitiv cu Benneton, avea ce-i trebuia. La Ferrari a trebuit sa reconstruiasca.
    7 2
  • Vorbesc unii aici despre Senna de parca au copilarit impreuna :))
    Calmati-va!
    4 10
  • oh no, not you again
    7 4
  • fara rautate, doar ca mi se pare o prostie sa nu mai urmaresti 'deloc' F1 de cand a murit Senna doar pentru ca a murit Senna. Hai sa fim seriosi, Senna era o parte importanta a F1 insa una neesentiala, ca dovada F1 a continuat sa existe fara probleme, ba chiar a crescut
    9 7
  • hellboy
    Nu mai faceti comparatii intre cei doi piloti!!!
    Ambii au fost si au ramas TITANI in sportul asta.
    Ambii au facut lucruri mai putin ''fair play''.
    Dar puneti-va o intrebare ipotetica> Daca eram in locul lor, cum actionam?
    (cati vor raspunde ''Nu-l scoteam pe Hill''?)
    Si era vorba doar de ''cine e campionul''.... DECAT in F1:)
    7 0
  • hakkinen
    Senna (3) si Prost(4) au impreuna 7 campionate mondiale.Oricare dintre cei doua daca nu ar fi existat,celalat ar fi avut 7.
    6 0
  • hakkinen
    erata: doi
    1 0
  • apacheF!
    Saem un mic exerciti e imainati:
    In 94 ar fi castigat Senna campionatul,mai ales ca Hill a venit l;a 1 punct de Schumacher,iar in a doua parte a sezonului 1-2 ptr Williams era mai mult ca sigur.
    Pe urma in 95 inca un campionat,la fel si in 96.
    Din 97,nu putem sti,ptr ca ar fi trecut la Ferrari ptr 2 srzoane,care nu se afla in forma maxima la aceea data,asa ca Senna ar fi avut cu siguranta 6 titluri,nu 3!
    5 0
  • coco ...cand spui Senna, spui formula1... ai rostit Senna de 3 ori intr-o fraza non-sens, de ce oare?
    3 5
  • 1. nu e nonsens doar pentru ca tu nu-i prinzi sensul
    2. si tu la cursa trecuta ai urmarit F1 sau ai urmarit Senna?
    3. a existat F1 si inainte de Senna si dupa. De ce oare?
    6 3
  • tot asa cand spuneai Ceausescu spuneai Partidul, cand spuneai Partidul spuneai Poporul, cand spuneai Poporul spuneai Romania, mai exact Republica Socialista Romania (aici pauza de respiratie ca nu mai ai aer) ... cate ifose si falsitate la unii ...!!
    4 1
  • Putem sa trecem si noi la lucruri serioase?
    Inteleg ca ati copilarit cu Senna si va e dor de el, dar acum mortii cu mortii, viii cu viii.

    Azerbaijanul vrea sa gazduiasca o cursa de F1... si atentie, nu orice cursa. Ci MP al Europei :)))) Pai daca astia sunt in Europa, de ce sa nu fie si Iranul in Europa? Cum naiba o tara din Orient sa gazduiasca MP al Europei? Peste cativa ani cred ca o sa mai avem 1-2 curse in Europa.
    8 8
  • @ferr1
    care e problema ta?voiai sa organizezi tu MP al Europei la tine in balcon si ti-a dat Azerbaijanul peste mana...eu zic sa formulezi si o plangere scrisa...
    8 6
  • asisderea
    ce-i ma ferarica,Alonso al tau nu castiga decat in Europa?pai hai sa le propunem astora ca toate cursele sa se dispute in Spania iar Alonso ca pilot al tarii organizatoare sa plece numai din poll!
    4 7
  • Sunt tare curios daca Schumacher ar mai fi castigat cele 7 titluri mondiale fara sistemele electronice introduse dupa accidentul lui Senna care era impotriva introducerii lor in F1, ordinele de echipa si chiar normele sau punctajul din F1. Senna din cate stiu a castigat o cursa plecand de pe ultima pozitie la start, aceeasi perforanta a reusit-o si Baricchello in 2002 parca la Silverstone. Senna a obtinut performantele in doar 9 sezoane. Schumacher fara facilitatile de mai sus mentionate cu greu ar fi obtinut un titlu!
    4 6
  • tu habar nu ai ce vorbesti. Asa poti sa spui ca nici ceilalti Hill, Villeneuve, Hakkinen, Alonso, Raikkonen, Hamilton, Button, Vettel nu ar mai fi castigat niciun titlu .... Atunci cine ar mai fi castigat? Si te rog sa intri in detalii in legatura cu sistemele alea electronice. Eu din cate stiu lui Senna chiar i s-a tras moartea de la scoaterea unor sisteme electronice. Sisteme precum traction control si suspensii active au fost in era lui Senna. Daca as fi stupid ca tine as zice ca Senna nu ar fi castigat fara ele. Schumacher a fost competitiv in F1 aproape 20 de ani pe material tehnic diferit. Schumacher a fost stralucit in karting unde nu sunt deloc sisteme. Stilul lui de pilotaj este unul potrivit karting-ului. Ori asta inseamna mai degraba ca adaca scoti toate sistemele electronice de pe un open wheel il ajuti de fapt pe unul cu stilul lui Schumacher ...
    7 0
  • @ferr, mirosi.....
    2 2
  • nu l-am vazut pe sena decat foarte putin, si mi-a placut. pe schumi l-am injurat de multe ori cand a castigat (inclusiv 3 campionate) prin furaciune...deci la capitolul fair play...nu exista comparatie
    3 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru