F1 Abu Dhabi: Max Verstappen încheie sezonul cu o nouă victorie. Leclerc și Russell pe podium

de Tiberiu Safta, Foto: Red Bull Content Pool
Luni, 27.11.2023
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu de la Abu Dhabi, reușind astfel să încheie sezonul 2023 cu încă o victorie categorică. În spatele său s-au clasat Charles Leclerc pe locul 2, respectiv George Russell pe locul 3.

Ultima etapă de Formula 1 din acest sezon s-a desfășurat la Abu Dhabi, pe circuitul Yas Marina. Din 2020, Max Verstappen este neînvins pe acest circuit, atât în calificări, cât și în cursă. Bineînțeles, aici este și locul unde pilotul olandez a câștigat primul său titlu în 2021.

Dominația lui Verstappen în Abu Dhabi a continuat și în 2023, cu un nou pole position. Astfel, triplul campion mondial a încheiat sezonul cu cele mai multe pole-uri obținute, 12 la număr. El a împărtășit prima linie cu Charles Leclerc, care era obligat să aducă un rezultat mare pentru echipa sa, aflată în lupta pentru locul 2 cu Mercedes în Campionatul Constructorilor.

VERSTAPPEN PUS SUB PRESIUNE LA START

Ultimul start din acest sezon a fost unul extrem de interesant și de palpitant între piloții din prima linie. Charles Leclerc, plecat din locul 2, a venit pe interiorul lui Verstappen în primul viraj și părea că monegascul îl va depăși ușor pe olandez. Dar Verstappen este un pilot care nu poate fi depășit oricum, iar acesta și-a păstrat avantajul în fața lui Leclerc cu o manevră foarte bună pe exteriorul primului viraj.

A mai urmat încă un moment în care Leclerc era cât pe ce să-l depășească pe Verstappen în primul tur, pe a doua zonă de DRS înainte de virajele 6 și 7. Și aici, Verstappen s-a apărat ferm și a reușit să-și păstreze poziția fruntașă. Bineînțeles, fiind primul tur, Leclerc nu a beneficiat de avantajul sistemului DRS. Odată ce sistemul a fost activat în al treilea tur, triplul campion mondial se distanțase deja la peste o secundă în fața lui Leclerc.

În spatele primilor doi, Lando Norris, plecat de pe locul 5, l-a depășit pe George Russell la start, iar mai târziu a trecut și de Oscar Piastri, coechipierul său de la McLaren pentru ultima poziție pe podium. Tot la start, Lewis Hamilton, calificat pe locul 11, a trecut de Sergio Perez, dar a trebuit să-l depășească pe mexicanul de la Red Bull în afara pistei.

DUEL ÎNTRE RUSSELL ȘI PIASTRI

La conducerea cursei, Verstappen reușea să se mențină la o secundă și jumătate în fața lui Leclerc. Însă, cea mai mare luptă se dădea pentru locul 4 între Russell și Piastri. La fel ca piloții Ferrari, atât Russell cât și Hamilton își doreau un rezultat bun pentru a asigura locul 2 pentru Mercedes în Campionatul Constructorilor. Russell a încercat de mai multe ori să treacă de Piastri, însă pilotul McLaren a opus rezistență mare, iar pilotul Mercedes părea că va rămâne blocat în spatele monopostului papaya.

După mai multe încercări eșuate, Russell a reușit până la urmă să treacă de australianul de la McLaren și a urcat pe locul 4. Piastri trebuia acum să se apere în fața lui Yuki Tsunoda și a lui Sergio Perez, care îl depășise pe Hamilton și apoi pe Pierre Gasly.

PITSTOP LENT PENTRU NORRIS, AVANTAJ PENTRU RUSSELL

În al 15-lea tur, Norris și Russell au venit împreună la standuri pentru a schimba de pe anvelope medium pe hard. Duelul mecanicilor a fost câștigat de Mercedes, după ce oprirea efectivă a lui Norris a fost una lentă și a durat mai mult de 5 secunde.

Consecința? Încă o poziție câștigată de George Russell, care avea să însemne locul 3 odată ce toată lumea avea să oprească la boxe.

Între timp, pe circuit, Lewis Hamilton a fost prins într-o luptă cu Pierre Gasly. Într-o zonă de frânare, Hamilton l-a atins pe francezul de la Alpine și și-a avariat ușor aripa față. Din fericire pentru fostul campion mondial, avariile nu păreau să-i afecteze performanța, iar acesta a trecut de Gasly, eventual, pentru ca apoi să-și efectueze oprirea la boxe.

Liderul cursei, Verstappen, a oprit în turul 17, iar Leclerc a preluat conducerea pentru un tur, înainte ca acesta să intre și el la boxe. Practic, monegascul era singura speranță pentru Ferrari de a aduce puncte, deoarece Carlos Sainz, plecat de pe locul 16, nu avea un ritm care să-i asigure prezența spaniolului în puncte, el fiind compromis și de o strategie neinspirată aleasă de scuderie. Sainz a plecat în cursă cu anvelope hard și avea să oprească pentru încă un set de hard, cu speranța că un Safety Car îl va aduce în cărți pe spaniol.

YUKI TSUNODA, LIDER PENTRU PRIMA DATĂ

Oprirea lui Leclerc la boxe a însemnat că Yuki Tsunoda a preluat poziția de lider, pentru prima dată în cariera sa. Pilotul de la Alphatauri a încercat să aducă un rezultat bun pentru echipă înainte de ieșirea la pensie a lui Franz Tost, cel care a condus această echipă încă din 2006, când era cunoscută ca Toro Rosso. În spatele japonezului erau Lance Stroll, Sainz și Bottas, cei trei piloți fiind singurii care au plecat în cursă cu cele mai dure compoziții de anvelope.

Tsunoda avea să oprească în turul 23, iar Verstappen, Leclerc, Russell și Norris și-au recâștigat pozițiile pierdute în timpul primelor opriri, reușind să-l depășească inclusiv pe Carlos Sainz pe circuit.

PEREZ ȘI HAMILTON URCĂ ÎN CLASAMENT

În acest timp, Sergio Perez continua să urce în clasament și să se apropie de primii 3 din față. Prima "victimă" a mexicanului a fost Oscar Piastri pentru locul 5. Mai în spate, Lewis Hamilton reușea să treacă de ambii piloți Alphatauri, Tsunoda și Daniel Ricciardo.

A doua serie de opriri a început odată cu intrarea la boxe a lui Pierre Gasly în turul 33. Francezul a fost urmat de Lando Norris un tur mai târziu, iar acum atenția era dirijată către piloții din frunte. Primii care au reacționat au fost cei de la Mercedes cu Russell. Răspunsul echipei germane a fost urmat de cei de la Ferrari, care l-au adus pe Leclerc pentru un nou set de anvelope hard. În față, însă, Max Verstappen avea un ecart de peste 16 secunde față de Perez și a transmis echipei că poate să oprească după mexican.

DUEL HAMILTON-ALONSO, PEREZ PENALIZAT

Odată efectuate și aceste opriri, Lewis Hamilton s-a văzut prins într-o luptă cu eternul său rival Fernando Alonso, care a efectuat o manevră neobișnuită în fața septuplului campion mondial. Spaniolul de la Aston Martin a frânat foarte devreme înainte de acul de păr din primul sector al circuitului, iar Hamilton s-a plâns pe radio că a fost testat pe frâne.

În față, Perez a venit la boxe în turul 43 și a montat încă un set de anvelope hard.

Oprirea l-a coborât pe mexican până pe locul 6, iar acesta trebuia din nou să efectueze câteva depășiri pe circuit. Punctul culminant a venit în turul 48, atunci când Perez a încercat să treacă de Norris. Pilotul de la Red Bull a venit pe interiorul McLaren-ului, dar manevra s-a finalizat cu un contact între cei doi. Norris a fost forțat să taie virajul, ceea ce l-a menținut în față, iar Perez trebuia să mai încerce încă odată să depășească.

Noua încercare a venit în turul următor, de această dată, finalizată cu succes. Însă, contactul de la prima încercare avea să-i aducă lui Perez o penalizare de 5 secunde.

LECLERC JOACĂ TACTIC

Cu mai puțin de 15 tururi rămase, Charles Leclerc a întrebat pe radio despre ecartul dintre Russell și Perez, în încercarea de a aduce punctele necesare pentru Ferrari în lupta din Campionatul Constructorilor. În ultimele tururi, Perez a trecut de Russell, iar apoi mexicanul a fost lăsat de Leclerc să treacă în fața lui. Monegascul a încercat apoi să-l țină în spate pe Russell pentru a crea distanța necesară de 5 secunde, însă fără succes.

În același timp, Carlos Sainz a oprit la boxe în penultimul tur, el fiind obligat să monteze o compoziție diferită. Însă, Sainz nu a completat turul final pe circuit, deoarece a oprit la boxe și a terminat în afara punctelor.

A 19-A VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN ÎN 2023

În față, Max Verstappen a câștigat lejer cursa de la Abu Dhabi, pentru a 4-a oară la rând. Noua victorie a fost a 19-a din acest sezon pentru olandez, reușind astfel să stabilească un nou record pentru cele mai multe victorii obținute într-un sezon. Aceasta este, de asemenea, a 54-a victorie din cariera olandezului, ceea ce înseamnă că Verstappen îl depășește pe Sebastian Vettel ca număr de victorii și urcă pe locul 3 în clasamentul all-time, fiind doar în spatele lui Michael Schumaher și Lewis Hamilton.

MERCEDES, PRIMUL SEZON FĂRĂ VICTORIE DIN 2011

Locul 2 în clasamentul constructorilor a fost cucerit de Mercedes, cu un avantaj de numai 3 puncte în fața celor de la Ferrari. Însă, pentru Mercedes, 2023 este un sezon fără victorie. Ultima dată când echipa germană nu a câștigat nicio cursă a fost în 2011.

CÂNTEC DE LEBĂDĂ PENTRU ALFA ROMEO ȘI ALPHATAURI

Ediția din 2023 a Marelui Premiu de la Abu Dhabi a fost și ultima cursă pentru echipele Alfa Romeo și Alphatauri în Formula 1. Echipa Alfa Romeo va reveni la numele Sauber din 2024, iar Alphatauri va avea un nume nou în sezonul următor.

Rezultatele ultimului Grand Prix din 2023 arată astfel: Verstappen (1), Leclerc (2), Russell (3), Perez (4), Norris (5), Piastri (6), Alonso (7), Tsunoda (8), Hamilton (9), Lance Stroll (10), Daniel Ricciardo (11), Esteban Ocon (12), Pierre Gasly (13), Alex Albon (14), Nico Hulkenberg (15), Logan Sargeant (16), Zhou Guanyu (17), Carlos Sainz (18), Valtteri Bottas (19) și Kevin Magnussen (20).

via Formula 1

Comentarii (5)

  • In primul rand, felicitari Max Verstappen si Red Bull pentru un sezon de neimaginat (chiar si pentru ei).

    In al doilea rand, WTF is wrong with Max? Nu ii contest calitatile de mare pilot. Avem sansa sa urmarim unul dintre marii piloti ai motorsportului in actiune, iar asta nu e putin lucru. Da dovada de un pilotaj perfect: fara erori, fara sa isi distruga pneurile, stie sa gestioneze foarte bine momentele critice, foarte bun pe ploaie.

    In schimb, caracterul acestuia imi repugna de-a dreptul. Lipsa de respect fata de ceilalti piloti, chiar si fata de coechipierul sau, este extrem de urata. La el nu mai este vorba de egoism ci de egotism. Depasirea in Abu Dhabi a masinilor Mercedes in tunel la iesirea de la standuri in FP2 mi s-a parut inadmisibila, si din punct de vedere sportiv si din punct de vedere al integritatii monoposturilor, deoarece marjele de eroare au fost milimetrice, apoi depasindu-l pe exit lane pe Ocon. Aroganta acestui Max este o rusine pentru orice sportiv. Stim ca pilotii F1 au un sindrom de a arunca tot timpul vina pe altcineva si a se crede deasupra tuturor, dar Max e la un alt nivel. Iar asta vine si din cauza ca atunci cand ar fi trebuit sa ia masuri, oficialii F1 doar i-au batut obrazul, insa fara repercusiuni. Incidentul de care am amintit e si mai ciudat, pt ca la 30 sec. dupa ce a riscat un acrosaj cu pilotii Mercedes, Russell il depaseste pe Max pe pista, pilotul Red Bull incetinind. Pur si simplu nu si-a avut rostul acea faza din tunel.
    Sa ne aducem aminte de Las Vegas, cum l-a depasit pe Leclerc iar apoi a primit 5 sec. penalizare. Trebuia 5 sec. penalizare + sa cedeze locul 1 lui Leclerc. Din nou, cand trebuiau sa ia o masura care sa ii faca pe piloti sa abuzeze de regulament, oficialii nu au facut-o.

    Din cauza acestui caracter indoielnic, Max nu va fi iubit niciodata asa cum au fost Fangio, Jim Clark, Senna sau Schumacher. Dar cred ca oricum lui Max nu-i pasa...
    13 2
  • Uiți cum a început cariera lui în F1? Accidente cu toți, cu predilecție cu cei care concurau la titlu. A „mâncat” multe victorii Ferrari prin „accidente de cursă” dar F1 și FIA avea nevoie de „spectacol”, cel puțin acesta era motivul care ne era servit. Acum numai piloții îl mai pot opri. „Cui pe cui se scoate”. Nu poți combate mitocănia prin comportament politicos. Am văzut multe opinii pro Max motivate de comparația cu Perez și alți coechipieri. Hai să fim serioși, vineri în primul antrenament cel care a condus mașina lui Max a încheiat al doilea iar cel care a condus mașina lui Perez ultimul. Mașinile sunt la fel? Așa a făcut și Russel când l-a înlocuit pe Hamilton, câștiga cursa dacă nu improvizau schimburile de cauciucuri. Din nou, „Hai să fim serioși”, mașinile sunt ca gemenii, seamănă dar niciodată identice. Și nu veniți cu „Echipa nu se sabotează singură”. Nu se sabotează, dar toate resursele se duce la pilotul1 și ce rămâne la pilotul2.Aici intră și strategia. Norocul lui că are cea mai performantă mașină și echipă care l-a scos campion. Ferrari l-a condus strategic pe Sainz la boxe și trebuia Leclerc să facă strategia la 300 Km pe oră fără să fie în fața monitoarelor, că acolo se aflau „strategii” Ferrari profesioniști care iau salarii. N-au fost capabili să „scoată” 3 puncte!
    2 0
  • Hai să fim serioși, nici pe Senna, nici pe Schumi nu i-a dat vreodată caracterul afară din casă, iar Max este pantaloni scurți pe lângă aroganța celor doi. Adevărat, au fost iubiți, dar pentru calitățile lor excepționale de driveri, nicidecum pentru caractere.
    Trăind în perioada lui "politically correct", luptătorii fără scrupule și învingătorii detasati, gen Max, nu mai au parte, din partea unui public moleșit, de aprecierea la care au dreptul, ci mai mult de respingere. Și Senna, și Schumi ar fi astăzi în aceeași situație.
    Exemplu că marea masă nu iubește marii învingători : Djokovic, GOAT-ul din tenis, nici jumătate din aprecierea pentru Federer sau Nadal.
    Eu sunt fericit că am fost contemporan cu piloți uriași precum Senna și Schumi. Și sunt fericit că sunt contemporan cu Verstappen și Hamilton, alți doi piloți uriași. Caracterele lor ... hai să le lăsăm pentru psihologi, cei mai potriviți pentru a vorbi o săptămână fără să spună nimic.
    1 0
  • @ DAV De acord cu tine de aceea am adăugat „cui pe cui se scoate„. Au mai fost și alții campioni dar nebeneficiind de cea mai bună mașină și echipă n-au ajuns „multiplii campioni”. Au fost și mitocani care neavând mașină bună n-au ajuns campioni sau câștigători de curse. Cred că dacă l-ai văzut pe Sena l-ai văzut și pe Prost. Unul era absolvent de clase primare și celălalt absolvent de facultate. Caractere diferite!
    2 0
  • @^
    Așa este, dar cine a fost mai iubit dintre cei doi ? La aproape 30 ani de la moartea lui Senna, încă se mai vorbește despre el ! Despre Prost ai mai citit ceva în ultimii ani ? Și fără îndoială "le professeur" nu-și are locul în categoria celor patru. Foarte inteligent, că și Stewart, dar lipsit de acea scânteie, acea nebunie pe care o au geniile pilotajului.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru