Berlin: referendum pentru restricționarea circulației de mașini în centrul capitalei

de Tiberiu Safta
Vineri, 24.10.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
O mișcare ecologistă propune organizarea unui referendum pentru restricționarea circulației de mașini în centrul Berlinului. Referendumul ar putea avea loc în 2026 și ar limita circulația mașinilor la numai 12 zile pe an pentru fiecare persoană.

Centrul Berlinului ar putea deveni în curând o zonă pietonală pentru o mare parte din an. „Berlinul fără mașini”, o mișcare ecologistă din Germania, propune un referendum pentru restricționarea circulației de mașini în centrul capitalei. Conform noului proiect al grupării ecologiste, circulația de mașini va fi limitată la numai 12 zile pe an pentru fiecare persoană în interiorul S-Bahn-Ring, centura feroviară care delimitează centrul Berlinului de restul capitalei.

Proiectul mișcării ecologiste a fost validat din punct de vedere constituțional de către Tribunalul Constituțional din capitala Germaniei. Un referendum pentru acest proiect va avea loc dacă se vor strânge cel puțin 180.000 de semnături, adică 7% din alegători. Înainte de a organiza un referendum pe această temă, proiectul va trebui să treacă și de Camera Deputaților din Berlin. Aceasta are termen până în 25 noiembrie să hotărască dacă va adopta sau va respinge acest proiect.

Totuși, în ciuda ambițiilor mișcării ecologiste, sunt șanse mici ca proiectul să treacă de Camera Deputaților.

Uniunea Creștin Democrată (CDU), partidul politic aflat la conducerea guvernului local se opune acestui proiect. Johannes Craft, președintele Comisiei Mobilității din Parlamentul Berlinului, spune despre acest proiect că este un "monstru birocratic" și că reprezintă o "expropriere de facto".

În proiectul trasat de mișcarea ecologistă amintită anterior, mai sunt trecute câteva aspecte suplimentare. Pe lângă cele 12 zile pe an pentru fiecare persoană mai pot fi acordate alte 12 zile suplimentare pentru fiecare persoană dintr-o gospodărie. De exemplu, conform proiectului, un cuplu care are 3 copii va avea dreptul să circule cu mașina în centrul Berlinului 60 de zile pe an.

Restricțiile nu vizează, în schimb, persoanele cu dizabilități, taxiurile, serviciile de livrare și vehiculele de intervenție.

via Profit

Comentarii (8)

  • In orașul lângă care locuiesc eu, medieval, universitar, cu străzi înguste, tocmai s-a introdus "congestion charge" in centru. 5 lire pe zi. Cică temporar, dar probabil că va deveni permanent.
    Rezidenții in zonă sunt scutiți iar noi restul putem aplica pentru un permis care îți dă voie la 100 de intrări anuale. Pe persoană, nu pe mașină, ca și în propunerea germanilor.

    Foarte interesant e că singurul centru comercial din oraș e inclus în zona afectată.

    Propunerea a venit de la companiile de autobuze care s-au tot plans că traficul e infernal și cauzează întârzieri majore. Vorbim inclusiv de autocarele care fac legatura cu aeroporturi și gările majore din Londra. De-a lungul anilor s-au tot introdus benzi speciale pentru autobuze dar în centru n-ai cum, e o singura bandă pe sens și unele străzi au sens unic.

    Orașul e încercuit de așa numite "park & ride" unde poți parca și mergi în centru cu autobuzul, dar cu aglomerația din centru nici asta nu e o variantă foarte bună.

    Acum, concomitent cu taxa de congestie, au făcut autobuzele gratuit între P&P, centru și înapoi.

    Parcarea în centru e foarte scumpă dar nu pare a fi o descurajare suficient de puternică.

    Sunt curios ce efecte va avea. Desigur, activiștii partidelor de (extrema) dreapta deja fac ore suplimentare.
    1 0
  • @Matei
    Marea Britanie nu mai e de mult timp un exemplu de urmat...
    1 1
  • Mircea Badea
    Poate sa lase liber la electrice, sa amendeze doar pe cine scoate fumuri.. autobuzele tot electrice iar taxiurile macar hibride.
    0 1
  • @matei
    Aveți afumători de-alea șmechere antice numite și black cab parcă..?
    0 0
  • Este exagerat, dar ceva restrictii ar trebui si in zonele centrale ale Bucurestiului, mai ales ca avem autostrada de centura acum
    0 0
  • Electricele nu sunt scutite pentru ca și ele contribuie la aglomerație. Londra are și taxă pentru poluare pe care electricele nu o plătesc.

    Noile black cabs sunt electrice.

    "Marea Britanie nu mai e de mult timp un exemplu de urmat..."
    Mai ales de când sunt pline pușcăriile de criminali romani.
    0 1
  • @Matei
    Nu tot ce e roman e prost si tot ce e britanic e bun... Chiar daca tu nu faci exceptie
    0 0
  • Eu zic să nu uitați că problemă e congestia în acest caz.
    Deci nu ajută cu nimic aglomerația dacă toți își mută fundurile leneșe și prețioase din termice în Uber-uri și electrice individuale, soluția cea mai bună este ca de obicei transportul public și alternativ (adică bicicletă și poate trotinete sau scutere).
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru