Călătorie în timp: de la prima generație Corolla, în 1966, până la Corolla Cross, în 2021

de Tiberiu Safta
Sambata, 11.12.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Anul acesta, Toyota sărbătorește 55 de ani de când a lansat cel mai faimos model al companiei: Corolla. De atunci și până în prezent, Corolla s-a vândut în peste 50 de milioane de exemplare la nivel mondial, ceea ce face ca mașina japoneză să fie cea mai bine vândută din toate timpurile. Cu prilejul acestei aniversări, vom privi pe scurt, istoria acestui model, de la prima lansare din 1966 și până la prezentarea celui mai nou membru al familiei: noul Corolla Cross.

În acest an, Toyota Corolla împlinește 55 de ani de existență. În acest interval de peste jumătate de secol, modelul japonez a reușit să fie vândut în peste 50 de milioane de exemplare în lume, de la un capăt la celălalt al planetei. Accesibilitatea și durabilitatea sunt printre cele mai cunoscute caracteristici ale modelului Corolla, indiferent de generație. Această mașină a prins atât la publicul general, care își dorea o mașină simplă și de încredere, cât și la un public restrâns, de pasionați auto, fascinați de viteză și de motorsport. Nu este de mirare că Toyota a oferit și câteva astfel de versiuni ale lui Corolla, printre care faimosul „hachi-roku” (Levin și Sprinter Trueno AE86) din anii ’80, hot hatch-ul T-Sport din anii 2000 și chiar actualul model GR Sport.

Acum, cu ocazia acestei aniversări, Toyota a extins gama Corolla cu o nouă variantă, unică în istoria modelului. Este vorba despre Corolla Cross, un SUV compact bazat pe modelul standard, un răspuns logic la dragostea pe care o manifestă mapamondul pentru segmentul crossover-elor. Înainte de a vedea ce noutăți aduce Corolla Cross, haideți să ne bucurăm de o mică lecție de istorie.

TOYOTA, UN BRAND CARE CONSTRUIA MAȘINI ESENȚIALE CA CITROEN 2CV

Prima generație Corolla a fost lansată în anul 1966, într-o perioadă în care Japonia, țara de origine Toyota, se bucura de o creștere foarte rapidă a economiei, mai ales după o perioadă dificilă, adică imediat după cel de-al doilea Război Mondial. Pe lângă îmbunătățirea situației economice, din ce în ce mai mulți oameni își puteau permite, în sfârșit, o mașină de dimensiuni normale. Era mare lucru, în condițiile în care, în anii care au urmat războiului, japonezii nu se puteau plimba decât cu transportul în comun, biciclete sau cu mașini foarte mici (cunoscute și azi după titulatura „kei cars”).

Toyota era, și la vremea aceea, unul dintre cei mai importanți producători din Japonia, având deja pe piața locală o mașină accesibilă tuturor, numită Publica. Nu era o mașină foarte pretențioasă și avansată. Practic, Toyota Publica era echivalentul japonez al lui Volkswagen Beetle sau al lui Citroen 2CV, care la rândul lor erau mașini extrem de simple din punct de vedere tehnic.

MAȘINA, UNA DINTRE CELE TREI COMORI SACRE ALE SOCIETĂȚII

Însă, odată cu situația economică drastic îmbunătățită în anii '60, mașinile japoneze au început să fie vândute și în afara țării, inclusiv în piețele din Europa Occidentală, Africa, în celelalte țări asiatice și chiar și în America de Nord. Astfel, s-a creat o oportunitate pentru Toyota. Japonezii puteau produce mai multe mașini, atât pentru piața internă cât și pentru cea externă. Și nu doar mașini simple, de bază și accesibile tuturor, ci mașini mai avansate din punct de vedere tehnic și estetic.

Deja, spre sfârșitul anilor ‘60, mașina devenise mai mult decât o simplă formă de transport. Mașina începea să fie considerată în Japonia ca fiind una dintre cele trei, așa zise, comori sacre ale societății, celelalte două fiind televizorul color și aerul condiționat.

Iar pentru asta, Toyota început să lucreze la o mașină nouă, care să îndeplinească următoarele obiective: să fie accesibilă tuturor, să fie fiabilă și să fie dotată cu tehnologiile de actualitate. Evident, toate acestea în limita unui preț accesibil.

Filozofia de proiectare a noii mașini s-a bazat pe principiul unui concept numit „80 points plus”. În mod normal, un constructor de automobile are ca obiectiv să lanseze o mașină perfectă din toate punctele de vedere pentru clasa ei, adică de a îndeplini criteriul obținerii a 100 de puncte. Însă, acest lucru era mai dificil de atins în acele vremuri, iar Toyota a decis ca noul lor model, botezat Corolla, să fie construit pentru a îndeplini măcar 80 de puncte. Asta i-a ajutat pe ingineri să creeze o mașină practică, spațioasă, dar și dinamică.

NAȘTEREA PRIMEI GENERAȚII COROLLA

La momentul lansării din 1966, prima generație Corolla avea un aspect care îmbina convenționalul cu dinamismul. Motorul avea cinci rulmenți pe arborele cotit, cu toate că era un agregat convențional, cu patru cilindri, pe benzină. Rulmentul în plus i-a oferit lui Corolla performanțe remarcabile fără să sacrifice eficiența și fiabilitatea motorului. Suspensia față era de tip MacPherson, destul de rară pe mașinile de la acea vreme.

De asemenea, un alt lucru mai puțin știut este că luminile de semnalizare erau colorate în portocaliu. Astăzi, toate mașinile au semnalizatoarele în această culoare, datorită regulamentelor tehnice, însă la vremea aceea, multe dintre mașini aveau semnalizatoare de culoare roșie. Adică aceeași culoare folosită pentru stopuri. Corolla a fost una dintre primele mașini care a trecut la semnalizatoare portocalii.

Imediat după lansare, Toyota Corolla a devenit un model favorit pentru publicul japonez și global. Mașina a fost oferită în variante de caroserie sedan (cu două sau patru uși), fastback și break. 

COROLLA, FENOMEN MONDIAL

Pe parcursul anilor, odată cu celelalte generații, au fost lansate numeroase variante de caroserie, care au rămas întipărite în memoria pasionaților. Chiar dacă Toyota Corolla fost conceput să fie un model accesibil și extrem de durabil pe parcursul anilor, mașina a fost reînnoită în mod regulat și a ținut mereu pasul cu cerințele schimbătoare ale regulamentelor tehnice precum și cele ale clienților.

Nu a durat mult timp până când a doua generație Corolla a fost lansată, în 1970. Adică, la patru ani de la prezentarea primului model. Acest model a fost o evoluție a primei generații și a primit îmbunătățiri estetice și tehnice. Caroseria a fost rotunjită pentru a oferi un aspect mai elegant, iar motoarele au primit îmbunătățiri la capitolele performanță și fiabilitate. Alături de motorul de 1.1 litri au fost adăugate propulsoare mai mari, de 1.4, respectiv 1.6 litri, cu came duble.

A treia generație Corolla, lansată în 1974, a introdus un nou tip de caroserie, numit Liftback, o combinație între un break și un sedan.

La finalul deceniului a fost lansată și a patra generație, fiind prima oferită cu motoare cu injecție (inițial, numai pentru piața din Japonia).

Odată cu cea de-a cincea generație, lansată în 1983, Corolla a trecut la tracțiune față.

Mai mult, motoarele pe injecție au fost oferite și pe piețele internaționale odată cu această generație. Aici se regăsește și faimosul model cu nume de cod AE86, mai bine cunoscut sub numele de Levin și Sprinter Trueno, care păstrează tracțiunea spate.

Această generație este și prima din istoria Corolla care a fost dotată cu sisteme electronice. Pentru pasionații generației AE86, este important de menționat că diferența dintre modelele Levin și Sprinter Trueno sunt farurile. Levin are faruri fixe (vezi poza mai sus), în timp ce Sprinter Trueno are faruri escamotabile.

Generația cu numărul 6 a fost lansată în 1987, iar de data aceasta toate versiunile lui Corolla au trecut la tracțiune față. Caroseria a fost rotunjită pentru un coeficient aerodinamic mai bun, iar, începând de la generația asta, motorizările cu carburator au fost, treptat, înlocuite de cele cu injecție.

Următoarea generație, introdusă în 1991, avea să fie ultima care oferea motoare cu carburator și prima care oferea sisteme de siguranță, precum airbag și ABS.

Cea de-a opta generație, lansată în 1997, a avut un aspect diferit în funcție de piețele în care s-a vândut. Pentru cea europeană, Corolla a avut faruri sub formă de cercuri și cu semnalizatoare separate sub formă de puncte pe părțile laterale. Ulterior, mașina a primit un facelift în 1999, fiind prima generație care beneficiază de un astfel de tratament. Motorizările pe benzină erau destul de puternice pentru o mașină din segmentul său (între 86 și 110 cai putere), iar toate acestea erau oferite cu tehnologia 16 valve. De asemenea, au fost și motorizări diesel în trei variante de putere, de 69, 72 și 90 de cai putere. Această generație a fost și prima oferită cu o cutie de viteze manuală în șase trepte.

A noua generație a fost lansată în 2001 pe piața europeană și este, probabil, cel mai bine cunoscut model Corolla dintre toate. Aspectul său simplu și modern a făcut ca această generație să fie una foarte populară în rândul europenilor și a primit și o versiune de performanță, numită T-Sport, cu un motor de 224 de cai putere care a concurat cu alte mașini precum Volkswagen Golf GTI. Această Corolla a fost prima care a oferit un sistem de navigație și multimedia, precum și alte elemente de siguranță precum ESP, ASR și airbag-uri pentru pasageri, printre altele. Mașina a primit un facelift discret în 2004, cu farurile ușor redesenate în partea de jos (în formă de lacrimă) și a fost fabricată până în 2007.

Mai apoi, varianta hatchback a lui Corolla a fost redenumită Auris, iar varianta break a fost scoasă din fabricație. Doar varianta sedan a păstrat numele Corolla și a reprezentat cea de-a zecea generație. Această mașină s-a vândut doar în anumite piețe de pe continentul nostru, în special în Europa de Est (printre care și România). A fost primul model oferit cu o cutie de viteze CVT.

Toyota a păstrat numele Corolla pentru berlina compactă lansată în 2013 (a 11-a generație). Aceasta este prima care a primit un sistem hibrid, valabil numai pentru piața din China.

Odată cu actuala generație, Toyota a renunțat la numele Auris și a relansat Corolla pe mai multe piețe internaționale. A fost adusă înapoi și varianta break, numită Touring Sports, iar sistemul hibrid este oferit pentru prima dată și pe piețele europene începând cu această generație, lansată în 2018.

TOYOTA COROLLA ÎN MOTORSPORT

Și în motorsport, Corolla și-a pus amprenta asupra fanilor. Mai ales în lumea raliurilor. Prima victorie obținută în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC) a fost în anul 1973. A fost începutul unei noi ere pentru japonezi, pentru că Toyota avea să devină o echipă emblematică în acest campionat în perioada anilor ‘80 și ‘90. Succesul lor a culminat cu câștigarea a trei titluri de campion la constructori în 1993, 1994 și 1999.

Ultimul campionat a fost obținut cu ajutorul lui Corolla WRC, condusă de piloți legendari precum Carlos Sainz Senior și Didier Auriol, amândoi campioni mondiali cu Toyota (1990 și 1992 pentru Sainz, respectiv 1994 pentru Auriol).

Recent, Toyota a concurat cu o mașină alimentată cu hidrogen și într-o cursă de 24 de ore din Japonia, fiind în continuare un reper pentru industria auto la nivel global.

50 DE MILIOANE DE MAȘINI VÂNDUTE

În zilele noastre, Corolla a devenit unul dintre cele mai importante modele din istoria Toyota și chiar din istoria automobilului. Numele acesta, care este inspirat chiar de ansamblul de petale ale unei flori, este cunoscut în orice colț al lumii. Esta cea mai vândută mașină din lume, cu peste 50 de milioane de unități din 1966 și până în prezent. 

Ajunsă la cea de-a 12-a generație 55 de ani mai târziu, Corolla rămâne un etalon în rândul automobilelor. Cu ocazia acestei aniversări, Toyota a lansat recent și o variantă SUV care poartă acest nume, numit Corolla Cross.

UN COROLLA PENTRU TEREN: COROLLA CROSS

Toyota Corolla Cross este cel mai nou membru din familia emblematicului model și completează gama acestuia, alături de variantele de caroserie hatchback, Touring Sports (break) și sedan. Pe lângă acestea, noul Corolla Cross completează și linia de SUV-uri Toyota, fiind situat între C-HR și RAV4. Odată cu introducerea acestui model, Toyota oferă pe piețele auto din Europa nu mai puțin de 8 SUV-uri și crossovere, ceea ce reprezintă cea mai variată gamă de astfel de mașini pe continentul european.

Noul Corolla Cross este bazat pe platforma GA-C, care suportă, bineînțeles, hibridizare, la fel ca celelalte modele Corolla din actuala generație și care utilizează, la rândul lor, aceeași platformă.

EXTERIOR COMPACT, DINAMIC ȘI DISCRET

Design-ul lui Corolla Cross este unul creat specific pentru gusturile și cerințele europene. Mașina are un aspect de SUV practic, prin comparație cu fratele său mai mic, CH-R, desenat după liniile unui coupe. Grila în forma unui trapez completează partea din față alături de farurile LED montate într-o poziție înaltă. Aripile față tridimensionale și evazate îi oferă lui Corolla Cross un aspect de mașină de teren.

Corolla Cross măsoară 4.46 metri în lungime, 1.82 metri lățime și 1.62 metri înălțime, iar ampatamentul este de 2.6 metri. În comparație, Toyota Corolla hatchback măsoară 4.37 metri în lungime, 1.79 metri lățime și 1.46 metri înălțime. Ampatamentul măsoară tot 2.64 metri ca și Corolla Cross.

UN NOU TIP DE PROPULSIE HIBRIDĂ

O noutate importantă pe care o aduce Corolla Cross este versiunea îmbunătățită a propulsiei hibride, aflată la cea de-a cincea generație. SUV-ul compact este primul model al constructorului japonez care este dotat cu noua generație a trenului de rulare hibrid, disponibilă atât pe versiunea cu tracțiune față, cât și pe cea cu tracțiune integrală inteligentă (AWD-i).

Noul sistem de propulsie hibrid aduce câteva îmbunătățiri semnificative față de generația anterioară și oferă putere electrică mai ridicată, un cuplu mai mare și o eficiență îmbunătățită. Toate acestea fac ca SUV-ul Corolla Cross să ofere o senzație mult mai plăcută la condus.

Acumulatorul este complet nou și, conform Toyota, cântărește cu 40% mai puțin. De asemenea el este mai puternic decât generația anterioară de acumulatori. Astfel, puterea combinată a agregatului de 2.0 litri a crescut cu 8% grație acumulatorului îmbunătățit. Atât versiunea cu tracțiune față, cât și cea cu tracțiune integrală dispun de acest motor de 197 de cai putere, capabil să îl ajute pe Corolla Cross să accelereze de la 0 la 100 km/h în 8.1 secunde.

Pentru a asigura tracțiune integrală, versiunea recunoscută după indicativul AWD-i mai oferă și un motor electric pe puntea spate, care dezvoltă 30 de kilowați (41 de cai putere). Transmisia a fost și ea revizuită pentru a oferi un răspuns mai liniar și previzibil al accelerației, dar și pentru sincronizarea precisă a vitezei mașinii cu rotațiile motorului.

INSTRUMENTAR DE BORD DIGITAL și APPLE CARPLAY FĂRĂ FIR

Revenind la interior, noul Corolla Cross este dotat cu un instrumentar de bord digital de 12.3 inch și cu un sistemul multimedia central de 10.5 inch. Tabloul de instrumente oferă posibilitatea de a personaliza conținutul ecranului cu diferite informații despre consumul de combustibil, modul de operare al sistemului hibrid și, bineînțeles, servicii de navigație.

Sistemul multimedia așezat în centrul planșei de bord dispune de o interfață îmbunătățită a sistemului HMI (Human Machine Interface), precum și de un procesor nou, mai rapid. Interfața multimedia oferă conexiune wireless cu aplicația Apple CarPlay și conexiune prin cablu pentru Android Auto. Asta dacă optați pentru pachetul digital Toyota Smart Connect.

Șoferii vor avea parte de navigație pe bază de servicii cloud, vor putea vizualiza evenimente din trafic în timp real, iar sistemul va putea primi actualizări de tipul „over-the-air” la intervale regulate. Mai mult, cei care își vor instala aplicația MyT, dezvoltată de Toyota, vor beneficia de funcții de la distanță precum reglarea temperaturii din habitaclu sau programarea orelor la care ușile se vor încuia.

SISTEME DE SIGURANȚĂ OFERITE ÎN PREMIERĂ

Legat de siguranță, Corolla Cross este dotat cu un sistem de siguranță numit T-Mate. Acest sistem combină pachetul de ultimă generație Toyota Safety Sense cu celelalte sisteme active de asistență rutieră și pentru parcare. Sistemul de precoliziune oferă, pentru prima dată pe un model Toyota, dotări precum Acceleration Suppression la viteze mici (limitarea pedalei de accelerație în situația în care șoferul apasă pedala brusc la podea).

Este disponibil și un sistem de avertizare al pătrunderii în intersecții de către o altă mașină (Intersection Cut-In), detectarea traficului de pe contrasens (Oncoming Traffic detection) și un asistent pentru virarea în intersecții (Intersection Turn Assist).

Din pachetul TSS (Toyota Safety Sense) mai fac parte și următoarele sisteme de asistență: oprire de urgență (EDSS), asistență la menținerea benzii (LTA), recunoașterea semnelor rutiere (RSA) și un cruise control adaptiv până la viteza maximă (Full Speed Range Adaptive Cruise Control – FSR ACC).

În pachetul T-Mate sunt incluse și alte dotări de siguranță precum: monitorizarea unghiului mort (BSM), asistent de ieșire în siguranță din parcare(SEA), sistem de aprindere automată a fazei lungi (AHB), cameră cu vedere panoramică (PVM), asistent de parcare Toyota Teammate Advanced Park, alertă de trafic din spate cu frânare automată (RCTAB) și un sistem inteligent de detectare a situațiilor potențial periculoase la ieșirea sau intrarea în parcare (Intelligent Clearance Sonar).

Corolla Cross este dotat inclusiv cu un airbag amplasat central, între cele două scaune față, care va proteja ocupanții în cazul unui impact lateral.

ÎNCHEIERE

Fiindcă cererea pentru SUV-uri este foarte mare și pe piețele europene, Toyota are ca obiectiv să vândă cel puțin 400.000 de exemplare Corolla Cross până în 2025 și să obțină o cotă de piață de 9% în segmentul SUV-urilor compacte pe piața din Europa. Cei se visează deja la volanul unui Corolla Cross trebuie să mai aibă răbdare, pentru că vânzările acestui model vor începe abia în toamna lui 2022.

Așadar, Toyota Corolla și-a asigurat un loc binemeritat în cartea de istorie a automobilului. Și vor mai trece mulți ani până când va putea fi detronată din topul celor mai populare mașini lume. Corolla va continua să fie alături de generații întregi de oameni și va duce mai departe povestea unei mașini construite pe o rețetă simplă, durabilă și eficientă.

Comentarii (5)

  • Edikkk
    Toate se încarcă cu hidrocarburi

    Mare evoluţie
    4 23
  • inexorabil
    Da, măi Electrikkk. Generaţii şi generaţii de manageri, ingineri şi designeri (toţi cu studii adecvate şi cu experienţă în tehnologii de producţie) sunt nişte semidocţi şi nişte “dujmani” ai mediului, numai tu eşti prinţul din poveste (aureolat în camera ta de interzis judecătoresc, dar cu laptop la discreţie), care ştie exact şi ce este adevărat, corect, util şi sănătos, şi ce-i trebuie lu’ tanti planetă.

    Oricum, eşti un alintat al sorţii, ba încă şi un privilegiat al “noilor culmi de civilizaţie şi progres”, din moment ce absolut toate mijloacele tale de trai îţi parvin graţie transportului efectuat exclusiv cu utilitare/camioane electrice. Chiar m-ai făcut curios: deşi există atâtea piedici în calea instaurării e-Epocii de Aur, cum ai reuşit, domn’e?
    18 6
  • La prima generatie am crezut ca vad o Dacia 1300/Renault 12.
    0 0
  • Toată această istorie doar că să ajungem la un zusuhi s Cross. Că Toyota sigur nu e.
    1 1
  • Astăzi, Toyota la majoritatea modelelor pune doar sigla si schimbă barele de protectie. Masinile sunt Suzuki, Peugeot-Citroen-Opel, Mazda si BMW generatiile anterioare. Aceeași strategie ca Booking, Amazon, etc. Reclamă maximă, calitate minimă, profit considerabil.
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru