Drivetest Citroen C5 Aircross

1.6 Benzină 181 CP Aut8 Shine
Citroen C5 Aircross zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 26.07.2019
Fotoliul bunicilor

Sunt sigur că vă amintiți de vremea copilăriei și de verile petrecute la bunici. Imediat după masa de prânz, cu o carte de povești în brațe luai loc în fotoliul din colț și citeai cu voce stinsă până ațipeai preț de câteva minute. Era cel mai confortabil loc din casă. Cam acestea au fost sentimentele pe care C5 Aircross a reușit să mi le readucă la suprafață în timpul testului. 

Citroen este unul dintre acei producători care de-a lungul istoriei a îndrăznit să ofere modele care nu s-au înscris în tiparul general. În cele mai multe dintre cazuri, francezii au gândit diferit, au proiectat diferit și au reușit să câștige clienți care au apreciat într-un mod aparte modelele produse în Hexagon.

Citroen a fost unul dintre producătorii care au mizat pe confortul oferit de automobilele dezvoltate. Fie că vorbim despre vechile C5 și C6, fie că aducem în discuție noua gamă Aircross, producătorul francez a reușit să ducă confortul la un nou nivel.

Iar această rețetă a fost dusă la un nou nivel odată cu lansarea lui C5 Aircross, un SUV de clasă compactă care nu promite să te transforme peste noapte în sosia lui Sebastian Loeb, ci dorește să-ți ofere confortul mult dorit indiferent de drumul ales.

În cadrul testului din România am optat pentru cea mai puternică motorizare pe benzină disponibilă în gamă: 1.6 PureTech.

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Citroen C5 Aircross este oferit atât cu motoare diesel, cât și cu unități pe benzină. În cadrul testului național organizat de Citroen am ales motorul pe benzină de 1.6 litri PureTech capabil să ofere 181 de cai putere la 5.500 rpm și un cuplu motor de 250 Nm începând cu 1.650 rpm.

Cea mai potentă unitate pe benzină disponibilă în gama C5 Aircross este una rafinată, iar sunetele neplăcute vor invada habitaclul abia după ce acul turometrului trece de 4.500 rpm.

Motorul pe benzină este unul agil și reacționează plăcut, atât la viteze de oraș, cât și în regim extraurban. Până la 130 km/h, motorul se simte bine și nu-ți oferă impresia că poate obosi prea curând. Abia după ce treci bine de limita de viteză legală vei observa că resursele unității încep să-și atingă limitele. Tot de la 130 km/h în sus vei observa că habitaclul este inundat cu sunete mai puțin plăcute.

Motorul de 181 de cai putere este oferit exclusiv cu transmisia automată cu opt rapoarte. Francezii au reușit să pregătească o cutie bună, care nu dă semne de îndoială în momentul în care cele opt trepte se succed cu rapiditate. Totuși, transmisia se bâlbâie pe anumite retrogradări, iar în urcare apar și mici întârzieri. Dacă aceste lucruri devin deranjante, poți alege oricând să schimbi treptele de viteză cu ajutorul padelelor din spatele volanului.

Consum

Un SUV de clasă compactă cu o masă de peste 1.4 tone și un motor pe benzină de 181 CP ghidat de o transmisie automată sunt caracteristici care le vor da planurile peste cap celor care sunt în căutarea unui model frugal în materie de consum.

Traseul testului intern a inclus porțiunea de autostradă de la București la Ploiești, drumul către Brașov via Cheia și urcarea până la Hotel Peștera din Munții Bucegi. Cu un ritm destul de alert pe tot parcursul testului, la final de zi, computerul de bord a afișat un consum de 9.5 litri/100 de kilometri. În primă fază, valoare ar putea să-i sperie pe cei care sunt în căutarea cifrelor oferite de producător, însă fac o paralelă către testul lui Bogdan cu versiunea diesel de 180 CP, un episod care s-a încheiat cu un consum mediu de 8 litri/100 de kilometri.

În fișa tehnică, consumul mediu anunțat de Citroen conform standarului WLTP este curpins între 7.1 și 8.0 litri/100 de kilometri.

Din păcate, Citroen C5 Aircross nu este disponibil și cu un sistem de tracțiune intergrală, tehnologie care în segmentul compact poate fi întălnită la tot pasul, mai ales pe motorizările care trec de 150 CP. În aceste condiții, rivalii lui C5 Aircross rămân frații din Grupul PSA: Opel Grandland X și Peugeot 3008, ambele modele având consumuri puțin mai mari comparativ cu C5 Aircross în configurații similare de motor-transmisie.

Performanţe

Deși Citroen este unul dintre producătorii care a făcut performanță în Campionatul Mondial de Raliuri, C5 Aircross cu siguranță joacă în altă ligă. SUV-ul bate monedă pe confortul oferit și mai puțin pe partea dinamică, motiv pentru care performanțele sunt puse în plan secund.

Cu toate acestea, versiunea echipată cu motorul pe benzină de 181 CP este cea mai rapidă din gamă și vine cu valori bune pentru segmentul din care face parte: 8.2 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h. Peugeot 3008 în aceeași configurație este mai rapid cu 0.2 secunde pentru aceeași repriză, în timp ce Opel Grandland X este mai lent decât C5 Aircross cu 0.6 secunde.

Viteza maximă trecută de Citroen în fișa tehnică este de 219 km/h, aceeași valoare fiind afișată și în dreptul lui Peugeot 3008. Doar Opel Grandland X este mai rapid decât frații din Hexagon, 220 km/h fiind viteza maximă anunțată de nemți.

Interior

Imediat ce vei urca la volanul lui C5 Aircross vei descoperi o atmosferă cochetă și prietenoasă. Scaunul cu un șezut lat și moale te îmbie să petreci cât mai mult timp în compania SUV-ului francez. Suportul lateral nu este cel mai bun din segment, dar la finalul zilei, după ce am parcurs peste 250 de kilometri, m-am ridicat din scaun fără dureri lombare, semn că "fotoliul" pregătit de Citroen și-a făcut treaba excelent.

Materialele din plastic care acoperă marea majoritate a interiorul sunt plăcute la atingere, însă nu sunt chiar atât de moi pe cât te-ai aștepta. E un amestec de puncte tari și puncte slabe care formează acea atmosferă cochetă. Partea superioară a planșei de bord a fost realizată dintr-un plastic plăcut și moale, în timp ce zona inferioară nu te îmbie cu textura sa. Aceeași rețetă a fost aplicată și pentru fețele de uși, cu mențiunea că în partea superioară, acolo unde îți vei dori să-ți sprijini cotul cât timp aștepți să scapi de traficul haotic din Capitală, francezii au pregătit un material moale.

Francezii spun că la nivelul habitaclului te vei bucura de 33 de litri pentru depozitarea obiectelor. Fețele ușilor nu sunt chiar atât de încăpătoare, însă cotiera adâncă poate înghiți și obiecte de dimensiuni mai mari. Alături de cele două suporturi pentru pahare amplasate pe tunelul median vei găsi un spațiu special dedicat telefonului mobil. Pe versiunea de echipare Shine, acesta este dotat cu un sistem pentru încărcarea wireless a telefoanelor.

Scaunele spate pregătite de Citroen pot glisa (150 de mm) și se pot înclina în funcție de dorințele pasagerilor. Cu scaunele în poziția standard, portbagajul are un volum de 580 de litri. Prin culisarea scaunelor, volumul crește până la 720 de litri, iar prin rabatarea acestora, C5 Aircross poate înghiți până la 1.630 de litri.

Traseul testului național a inclus și o porțiune de soft-road, iar pe parcursul drumului, mașinile s-au murdărit destul de mult. Pentru a evita celebrele probleme cauzate de noroi atunci când cobori din mașină, Citroen vine cu o soluție extrem de interesantă. Portierele acoperă pragurile astfel încât nu îți vei mai face probleme cu privire la urmele de nori care se pot "transfera" pe pantaloni sau pe picioare atunci când cobori în grabă.

Preţ de achiziţie

Prețul de pornire pentru Citroen C5 Aircross este de 21.600 de euro. Pentru această sumă, francezii vin cu motorul de 1.2 litri de 130 CP și transmisie manuală cu șase trepte și cu nivelul de echipare de bază Live. Cea mai accesibilă versiune dotată cu motorul pe benzină de 1.6 litri are un preț de pornire de 26.900 de euro (varianta de echipare medie Feel). 

În cadrul testului național, versiunea C5 Aircross cu motorul pe benzină de 181 CP și cutie automată cu opt trepte a fost disponibil doar în versiunea de top Shine. Prețul de pornire pentru această variantă este de 30.300 de euro, dar francezii vin cu un pachet bogat de dotări.

Printre elementele oferite pe varianta Shine se află următoarele: o zonă specială pentru încărcarea wireless a telefoanelor mobile, scaune față încălzite, climatizare pe două zone, un sistem de infotainment cu ecran tactil de 8 inch, faruri full LED, sistem de acces și pornire fără cheie, cameră pentru mersul cu spatele și senzori de parcare față/spate, jante de 19 inch din aliaj și un pachet extrem de generos de sisteme de siguranță.

În cazul lui Peugeot 3008, versiunea de top GT Line are un preț de pornire de 30.100 de euro, în timp ce Opel Grandland X în varianta Ultimate costă 31.800 de euro.

Siguranţă

Organizația independentă Euro NCAP a testat C5 Aircross în urmă cu câteva luni. Inginerii au acordat patru stele SUV-ului francez atunci când acesta a venit în versiunea de bază. Dar C5 Aircross a fost testat și cu toate sistemele de asistență disponibile, iar în acest caz SUV-ul din Hexagon a fost răsplătit cu cinci stele. Deci luați un C5 Aircross dotat dacă vreți un nivel maxim al siguranței.

În varianta de bază, în cazul protecției pentru adulți, C5 Aircross a obținut un calificativ de 87%, ca urmare a protecției slabe oferite la nivelul părții inferioare a picioarelor și a protecției insuficiente la nivelul pieptului în cazul unui impact lateral puternic. SUV-ul a fost notat cu 86% pentru protecția copiilor, în timp ce pentru pietoni și alți utilizatori vulnerabili ai drumurilor a primit doar 58%. În acest caz, a fost penalizată protecția slabă la baza parbrizului. Pentru sistemele de siguranță disponibile în varianta de bază, C5 Aircross a fost notat cu 75%. Cu pachetul complet de sisteme de siguranță (disponibil standard pe versiunea de echipare Shine), calificativele au fost îmbunătățite la 67% pentru protecția pietonilor și 82% pentru tehnologiile de asistare.

Pachetul de siguranță propus de Citroen include cruise control adaptiv cu funcție Stop&Go, sistem pentru monitorizarea șoferului, sistem de avertizare cu privire la depășirea benzii de rulare, sistem Active Safety Brake cu funcție pentru recunoașterea pietonilor și a bicicliștilor, sistem de alertă cu privire la coliziune, sistem pentru monitorizarea unghiului mort și o tehnologie pentru recunoașterea indicatoarelor rutiere.

Ţinută de drum

Am început testul prin a repeta obsesiv cuvântul confort. Și pe bună dreptate, pentru că C5 Aircross este despre confort. Traseul pe care am rulat nu a fost cel mai lin: ne-am "bucurat" de gropile din asfalt pe care le-am găsit pe drumul de la Ploiești către Brașov via Cheia, dar și de o porțiune de macadam de la Cabana Dichiu până la Hotel Peștera.

Iar C5 Aircross nu a făcut decât să ne ducă într-un mod confortabil la destinație. Francezii oferă pe SUV-ul compact tehnologia denumită Progressive Hydraulic Cushion, un set de amortizoare capabile să absoarbă într-un mod excelent denivelările. Există și mici scăpări. Anumite gropi vor face ca suspensiile să emită sunete mai puțin păcute la nivelul habitaclului.

Cu o astfel de caracteristică orientată către un confort extrem, C5 Aircross nu se încumetă să-ți dea vreun impuls de dinamism, în ciuda faptului că în zona consolei centrale vei găsi și un buton pe care scrie Sport. Acesta schimbă răspunsul motorului și pe cel al transmisiei, însă nu vei scăpa de ruliul pronunțat apărut atunci când abordezi viraje cu prea multă încredere. Deși mulți dintre constructori vând SUV-uri cu comportamente dinamice apropiate de cele ale hatchback-urilor, Citroen îți promite exact opusul. Iar clienții cu siguranță vor aprecia onestitatea francezilor în acest caz.

Așa cum am amintit și mai sus, C5 Aircross nu poate fi comandat cu un sistem de tracțiune integrală. Totuși, francezii au venit cu o soluție electronică denumită Grip Control. Cu ajutorul unui controller rotativ amplasat pe tunelul median, șoferul poate selecta din cinci moduri: Sand, Mud, Snow, Normal și ESP off. În funcție de selecția făcută, cuplul transmis roților de puntea față diferă, iar sistemele electronice vor oferi un alt mod de intervenție. Cu o gardă la sol de 23 de centimetri și cu acest mic ajutor electronic, C5 Aircross ar putea înfrunta cu ușurință trasee de macadam sau drumuri forestiere, însă fără acte de bravură. 

Sistemul de direcție de pe C5 Aircross nu oferă prea mult feedback cu privire la drum, însă excelează atunci când aducem în discuție ușurința cu care poate fi manevrat SUV-ul în spații înguste.  

Vizibilitate

Oglinzile laterale oferite de C5 Aircross sunt extrem de generoase și îți permit cu mare ușurință să supraveghezi traficul. Totuși, luneta nu este la fel de mare, iar ultimul rând de montanți îți vor da ceva bătăi de cap.

Chiar și montanții A îți vor oferi situații mai puțin plăcute atunci când ai de abordat viraje strânse. Pentru manevrele din orașe, Citroen propune un sistem de camere la 360 de grade capabil să-ți sară în ajutor atunci când încerci locurile înguste de parcare. Deși calitatea imaginilor nu este cea mai bună din segment, sistemul își face din plin datoria. Pachetul este disponibil opțional chiar și pe varianta Shine (525 de euro). 

Versiunea de top este echipată standard și cu un sistem de lumini care sunt acționate în mod automat în funcție de trafic.

Tehnologie

Citroen nu depune armele atunci când aducem în discuție tehnologiile disponibile pe C5 Aircross. Francezii vin cu ce au mai bun în gamă și pregătesc un pachet menit să satisfacă gusturi dintre cele mai diferite.

Instrumentarul de bord este disponibil în versiune complet digitală cu ecran de 12.3 inch. Acesta are o serie de teme prestabilite de producător, dar anumite informații pot fi personalizate. Ceasurile de bord sunt mari și pot fi citite cu ușurință, iar grafica pregătită de Citroen este una prietenoasă și ușor de asimilat.

Sistemul de infotainment compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto comunică cu pasagerii prin intermediul unui ecran tactil de 8 inch. Meniul necesită acomodare, însă vei descoperi un ecosistem simplu și facil de utilizat. Din când în când apar și mici întârzieri în momentul comenzilor.

Tot aici vom amiti și de sistemele de siguranță detaliate la capitolul dedicat, dar și de sistemul de camere video la 360 de grade. În plus, Citroen oferă și serviciul ConnectedCAM. O cameră video amplasată la nivelul parbrizului poate fotografia sau filma traseul pe care rulezi. Pentru ca experiența să fie și mai simplă, Citroen a pregătit și o aplicație destinată telefoanelor inteligente cu ajutorul căreia vei putea gestiona mai simplu conținutul media.

Design

Așa cum afirmam și la început, Citroen a gândit întotdeauna într-un mod aparte. Francezii și-au dorit să iasă în evidență, iar designul a fost unul dintre punctele cheie. Noua revoluție în materie de design a început odată cu lansarea lui C4 Cactus și a fost continuată de noile C3 și C3 Aircross.

Iar C5 Aircross duce mai departe tradiția francezilor. Cu noul SUV dezvoltat de francezi ai două opțiuni clare: fie îți place, fie nu-ți dorești să-l mai vezi și a doua oară. O cale de mijloc nu prea există, filozofie unde întotdeauna l-am încadrat și pe Nissan Juke. E un lucru de tip "love it or hate it".

Din tot pachetul estetic oferit de francezi nu puteau lipsi celebrele Airbumps, acele zone din plastic gândite pentru a proteja anumite părți ale caroseriei. Blocurile optice alungite și elementele cromate pregătite de francezi completează pastelul cu care Citroen speră să atragă din ce în ce mai mulți clienți.

Nu ne-a placut

  • Comportamentul transmisiei în momentul retrogradărilor
  • Calitatea imaginilor sistemului de camere la 360 de grade
  • Anumite materiale plastice de la interior
Date tehnice - Citroen C5 Aircross 1.6 Benzină 181 CP Aut8 Shine
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4500
Putere maxima CP (rpm)
181 (5500)
Latime mm
1969
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (1650)
Inaltime mm
1654
Viteza maxima km/h
219
Greutate kg
1430
Acceleratie 0-100 km/h s
8.2
Ampatament mm
2730
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
53
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
580
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Citroen C5 Aircross

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Unele detalii utile aduce-n plus testul lui Cornel, deși esențialul a fost deja punctat în road-trip-ul dobrogean al lui Mircea:

    - consum mediu mixt oficial 5,2 l/100 km, dar real 8,5-9,0 (plus 60% - repet, diesel-mania PMC-istă nu-mi mai pare chiar patologică, deși nici cei 8 l motorină/100 km nu-s deloc puțini.)
    - performanțe de warm-hatch (nu doar la Vmax., ci și la sprintul 0-100 mă halește cu Swiftul meu *Sport* cică :-)), însă suspensii... vaporene
    - trotuare escaladabile, dar nu și iarna (aici merită amintite destule teste care au demonstrat că, în viața reală, sistemul *Grip Control* e apă de plouă. :-P)

    C5 Aircross oferă totuși exact ce se cere (ori se impune subtil ?!) acum nu doar la noi:
    - preț rezonabil
    - tron înalt = vizibilitate + intrare comodă-n mașină la modul obiectiv, dar și senzația subliminală a dominării traficului
    - spațiu interior generos, modulabil și *kid-friendly*
    - suspensii f. confortabile și pe gropane
    - putere la depășiri -- vitală pe drumurile noastre, majoritatea înguste (doar o bandă pe sens)
    - cutie automată -- bună/rea, nici nu se mai bagă-n seamă, doar să fie.

    Concluzie (subiectivă, clar): nu-i pentru mine, dar pentru alți 8-9 din 10 poate fi valabil.
    31 7
  • Nu arata si nu suna rau cele spuse in material. Legat de tractiunea integrala as zice ca nu e neaparat nevoie. Cei care il vor cumpara, nu vor iesi poate niciodata de pe asfalt, poate cel mult pe vreo bordura, peste care cred ca va trece mai usor.
    Pentru RO camera frontala nu filmeaza/inregistreaza traseul. Probabil din ratiuni de pret, in RO lipsesc cateva optiuni ce se gasesc de ex. in Franta. As aminti aici ambianta cu piele maro, care alaturi de alte dotari, costa, ca optiune, aprox. 2000 euro. Ce sa-i faci, veniturile romanilor sunt altele fata de cele ale francezilor.
    19 4
  • Kirocamion
    Mie nu-mi place. Design cretin, cu furunculii aia zborşiţi peste tot, zici că-i tata lu' omida.
    Interiorul: degeaba-i confortabilă dacă te agasează grafica şi rezoluţia de 2 bani a televizoarelor, iar cutia de viteze se bâl-bâl-bâl-bâie la retrogradare. Era interesantă o comprataţie între cutia asta şi dsg-ul celor de la... alţii
    10 34
  • @kiro, am avut impresia ca ai un Jimni. Suzuki inca e ok. Uite aici ):):)

    https://www.topgear.com/videos/top-gear-drag-races/tg-drag-races-mercedes-amg-g63-trailer-vs-suzuki-jimny
    4 5
  • @kiro, sorry, am vrut sa zic Swift :):)
    5 1
  • imi place cum arata, dar absenta 4x4 o descalifica, pe drum alunecos nici un sistem electronic nu poate compensa 4 roti, si se mai mira lumea de ce plicticosii de la vw si fratii reusesc vanzari record...
    9 10
  • hazard
    mi imi place ca i se indoie plasticele la nici un an, ca la orice Citroen.
    2 15
  • OVIDIU
    APROPO BAIETI SUGUBATI DE STABILITATE INCERCATI SA VA DOCUMENTATI
    VEDETI PE Y PE CEI CARE SE OCUPA DE ASTA ADICA TESTUL ELANULUI LA VITEZA DE 77KM/H
    SE CHIAMA CEVA DE GENUL MANIOBRA DE ESCHIVA CEVA DE GENUL
    SI SURPRIZA BELICIOSILOR FATA DE CELELALTE CONCURENTE DIN CLASA C5 AIRCROSS TRECE DIN PRIMA SI SE URCA STACHETA TREPTAT PANA LA 85KM/H SUPERB PENTRU ACEASTA SUPEBA MASINA
    CA EXEMPLU VETI VEDEA DACA VRETI CA TOYOTA RAV NOUA GENERATIE NU TRECE NICI LA 72KM/H DE TEST
    URMARITI SI MIRATI-VA CACI VAD CA VA CAM STA IN GAT ACEASTA MASINA
    APROPO ARE DEJA UN RECORD DE VANZARI LA EI NU LA NOI
    14 1
  • OVIDIU
    APROPO
    CEI DE LA VOI CARE FAC TESTE AUTO CHIAR STIU CE FAC
    EU AM INDOIELI
    9 1
  • OVIDIU
    SISTEMUL GRIP CONTROL NU ESTE APA DE PLOAIE
    PROBABIL PLOUA IN CAPUL CUIVA
    ESTE CEEA CE TREBUIE PENTRU NOI SI ALTII CARE NU SE PLIMBA PRIN PADURI
    ESTE F F F BUN SI FACE CEEA CE TREBUIE IN DIFERITE CONDITII DE DRUM
    10 1
  • Masina este foarte stabila . Testul elanului:
    https://www.youtube.com/watch?v=rRh5BzzIuOQ
    14 0
  • Marius
    Masina este un mare fasss.
    0 9
  • Eu zic ca masina e foarte ok, unul dintre cele mai reușite suv-uri, ca design. Mie nu mi s-a părut în nici un fel ca s-ar bâlbâi cutia. E o cutie automata cu convertizor, de la Aisin, una dintre cele mai fiabile și mai bune, folosita de Toyota și Lexus. O regăsești și pe 3008, o mașină foarte reușită. AT va fi întotdeauna diferita de CVT sau Dublu ambreiaj, fiecare are avantajele ei, Dublu ambreiaj (DCT, sau DSG ori EDC) e mai rapida, CVT mai liniara și mai lentă, mai confortabila totuși, și AT care are avantajul fiabilității fata de primele doua. Acuma depinde de fiecare ce alege. Probabil dacă ai condus alt tip de cutie automata, evident ca se simte diferit, se simte
    la schimbarea treptelor ceea ce e absolut normal la acest tip de cutie.
    8 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru