Numărul deceselor pe şoselele din Europa s-a înjumătăţit faţă de anul 2001

de Bogdan Mirică
Miercuri, 30.04.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Un raport al Consiliul European pentru Siguranţa Traficului arată că numărul deceselor pe şoselele din Bătrânul Continent a scăzut la jumătate faţă de anul 2001.

Consiliul European pentru Siguranţa Traficului (ETSC) a publicat o situaţie a accidentelor petrecute în anul 2012 pe drumurile Bătrânului Continent. Potrivit statisticilor, numărul deceselor în 2012 a totalizat 12.000 de cazuri, aproape la jumătate faţă de ceea ce se contabiliza în 2001, când 28.000 de persoane erau ucise în accidente de circulaţie.

Unul dintre principalele motive este evoluţia sistemelor de siguranţă şi implementarea lor pe maşinile de serie. Automobilele care circulă astăzi pe străzi beneficiază de sisteme de asistenţă active şi pasive capabile să reducă numărul accidentelor sau să limiteze daunele produse.

Cifrele publicate de ETSC arată că Spania şi Letonia au cea mai bună evoluţie din Europa, cu o reducere de 66% a numărului accidentelor. La capătul opus al clasamentului se află Polonia, unde se înregistrează 11 decese la un miliard de kilometri parcurşi. În ţări cu o infrastructură dezvoltată şi un număr mare de şoferi responsabili, cum sunt Marea Britanie, Olanda şi Elveţia, statistica indică numai două decese la un miliard de kilometri.

Esential 28.000 de persoane mureau în accidente de circulatie pe şoselele din Europa în 2001.
12.000 de decese s-au înregistrat în 2012 pe şoselele din Europa.
900 de vieţi ar putea fi salvate anual pe şoselele din Europa.
ETSC este de părere că cele 12.000 de decese pot fi evitate, iar numărul fatalităţilor pe drumurile europene poate fi redus substanţial.
Organizaţia vrea să ceară Uniunii Europene un nou set de reguli stricte care să reducă accidentele.

Printre măsurile supuse spre adoptare ar fi instalarea obligatorie a unor sisteme de avertizare şi pentru pasagerii de pe locurile spate şi stabilirea unor pedepse aspre pentru consumul de alcool la volan.

Introducerea unor sisteme de avertizare a cuplării centurilor spate ar putea reduce numărul deceselor anuale cu aproximativ 900 de cazuri. În prezent, 88% dintre cei de pe locurile din faţă poartă centuri de siguranţă şi doar 74% pe locurile din spate.

via Reuters

Comentarii (7)

  • Valabil si pt. Romania???Ma indoiesc...
    11 0
  • Gerica
    A scazut numarul de accidente, dar in acelasi timp a scazut si timpul parcurs pe o anumita distanta ( in tarile civilizate, ca in Romania e ca acum 50 de ani), datorita infrastructurii moderne.
    10 1
  • zero barat
    Acum mai toate masinile au sisteme de siguranta performante si 5 stele crash-test.
    5 1
  • Bine zis șoferi responsabili. Spre deosebire de smecherii de la noi care nici nu vor sa audă de sisteme de siguranță și mașini autonome, alții le prefera în loc sa moara ca prostii. Citisem un articol cu mărcile preferate de olandezi și surprinzător, anul trecut marca premium cel mai bine vândută la ei e Volvo. La noi câți știu ca exista și această marca?
    6 4
  • La noi nu e concludent raportul...ne chinuim sa facem miliardul de km pe drumurile astea...tara lui ponta haiducul !
    3 0
  • La noi se pare ca s-au inmultit...Teribilismul acela despre care invatasem la dirigentie ca ar fi doar un eveniment sporadic, circumstantial si nespecific romanesc s-a transformat astazi intr-o realitate banala, proprie unei faune omniprezente, definitoriu...autohtona. De fapt, daca stau drept ca sa judec si mai drept, romanul (cu exceptii salutare, din fericire nu putine) nu se pricepe "in integrum" la masini, ci stie doar sa "bage talpa" (sau sa-i "dea blana"), adica sa goneasca ghiolbaneste...De aceea, il putem califica, in mod sugestiv, drept "tălparul român" (nu "tălpaşul", care inseamna altceva). Ar putea fi chiar titlul unei publicatii satirice care sa-i deconspire si sa-i persifleze pe "bizonii soselelor". Sau as vrea sa apara o brosura special dedicata: "Atlas de mitocanie rutiera" (ce ziceti, AM, va arogati initiativa??). Tălparul român este setat genetic sa nu cunoasca sau sa ignore (ba chiar sa dispretuiasca) orice norma valabila (atat scrisa, cat si nescrisa) privind participarea la traficul cel de toate zilele. Exemple concrete si...infecte? Ha, cu duiumul! Le voi enumera maine si anume pe acelea in care eu insumi am fost martor implicat, acum nu mai am timp.
    5 0
  • Am revenit, asa cum am promis. In primul rand, tălparul român traieste si se maguleste intruna cu impresia pur personala ca faimoasa calitate de prim rang a masinilor germane (viteza, care alta?) trebuie testata pe viu si edificator pentru toata lumea (fiind, de altfel, proprietar predestinat de produse ale Triadei "performante" in acest sens). De pilda, eu nu remarc niciodata un X5 circuland sub limita legala de viteza pe drum liber, nici in oras, nici in afara. Cel putin pe tronsoanele interurbane, nu exista niciun dubiu ca, intr-adevar, tălparul român si-a "cumparat sosea". In cele mai multe cazuri, daca nu primeste avertismente clare ca PR pandeste in localitatile de tranzit, atunci "zboara" prin ele proxima identic ca intre ele, indiferent ca-i vant sau ploaie sau bastinasi pe carosabil. Daca se intampla sa te angajezi in depasirea unei coloane mai lente si tălparul român ti-a aparut in spate, ca din pamant, cu bolidul lui "bengos", "supra-amarastean", atunci asteapta-te "mie in suta" sa te orbeasca in retrovizoare cu flash-uri insistente, disperate, de parca ti-ar porunci in mod expres sa te evapori instantaneu din calea lui, fiindca dansul se grabeste catre - ai ghicit! - Imparatia Cerurilor, durandu-l direct in rect de legile fizicii, adica de faptul cert si logic ca n-ai avea practic cum sa te feresti la comanda, nici in dreapta, nici in stanga, sau ca "rasnita" ta nu-i tot la fel de iute, ca sa ajunga ţac-pac, dupa pofta lui, in fata coloanei, astfel incat sa capete culoar liber. Din cauza unei comoditati de spirit de-a dreptul stupefiante, nu-l intereseaza nici macar gestul de minim bun simt de a estima vizual unde se termina coloana, ca sa inteleaga adevarul elementar de tip Gâgă ca de-abia acolo poti sa revii pe banda dreapta. Mai mult, "oscileaza" nerabdator pe latimea benzii de depasire, doar-doar s-ar ivi vreo "bresa" pe langa tine, pe unde sa se strecoare fulgerator, nu inainte de a murmura din buze ceva de dulce pentru mamica ta, cu o mutra schimonosita de ura mefistofelica...Deh! rabdarea nu inseamna punctul lui forte...Nu datorita ei s-a imbogatit, nu cu ea razbeste in orice situatie, nu de ea s-a folosit pentru a ajunge "cineva", adica un ins (om?) "realizat". Dar cel mai tare ma infurie si, totodata, ma amuza copios meteahna cea mai stupida a tălparului român: in timp ce tu te apropii de o intersectie semaforizata si desi se observa de la distanta ca este "rosu" pe sensul tau, "ciumegul" nu suporta ideea "comunista" ca te afli in fata lui cu stilul tau de "melc", astfel ca accelereaza vijelios pe ultima suta de metri, cat sa te lase in urma, la distanta care sa-i confere satisfactia tampa cu care se hraneste ideologic, si apoi vezi cum i se aprind imediat stopurile, deoarece franeaza brusc si puternic (avand, de fiecare data, o incredere oarba in pedala lui de frana), pentru a nu trece de semafor. Tu sosesti elegant in dreptul lui, pe o banda vecina, si amandoi ramaneti pironiti pe loc, nivelati ca mijloace de catre suverana culoare rosie de...deasupra gagiului (care se reflecta triumfator in ochelarii lui negri si trendy si care il "retrogradeaza" la conditia umana de muritor oarecare, iar viata - "in compensatie" - iti ofera prilejul unui zambet compatimitor, cu adevarat superior...). Totusi, nu te poti abtine sa te intrebi, in mod reflex, daca nu retoric, in ce ar consta justetea care a reclamat imperativ o asemenea manevra "feroce". Ce-o fi castigat? Timp?! Nu mai pomenesc de: neacordarea de prioritate, semnalizarea care nu i se pare nicicand obligatorie, riscul suprem al neasigurarii in depasiri, "taierea fetei" altora, cateodata "slalomul" printre barierele coborate de la trecerea la nivel cu calea ferata, maniera personala de parcare (deseori "in diagonala", "doua intr-una", ca sa te convingi ca, dupa ce si-a "cumparat sosea", i-au mai ramas marafeti si de niste locuri amarate si exclusiv inchinate), abordarea in sictir a pietonilor mai lenti din cauze obiective (batranete, infirmitate, insotirea copiilor etc.) si alte motive de "evidentiere" a inconfundabilului si irecuperabilului semiz(m)eu român...
    PS: Sa nu cadeti niciodata in capcana filosofica de a crede ca tălparul român (alias standardul raului universal) ar cocheta cu experienta...In majoritatea cazurilor, din postura "privilegiata" de beizadea a unor oportunisti "ai tranzitiei" de ambele sexe, de-abia si-a smuls permisul din mainile prea indulgentelor autoritati. Iar cand intra - cu o violenta neverosimila - in stalpi sau copaci "vrajmasi", "non-cool", de la marginea drumurilor, nu-l considerati singurul vinovat, daca pasagerii pe care ii cara dupa el i-au impartasit soarta cumplita. Toti acei dementi din masina facuta ghem, la fel de inconstienti ca "soferul", ori i-au incuviintat "talentul nativ", ori l-au incurajat ei insisi sa le dovedeasca "abilitatile" dinamice, altfel nu se explica rational producerea accidentului, recte "intepenirea" acului vitezometrului la gradatii infioratoare...Eu insa ma confrunt, dintotdeauna pentru totdeauna, cu o enigma autentica: ce "specialisti" si cum concep "testul psihologic" (cica eliminatoriu), care precede examenul auto propriu-zis, astfel incat toti zevzecii, care pot deveni pericole publice doar si pentru simplul fapt ca respira, il absolva fara dificultate, relativ facil?!
    5 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru