REPORTAJ: Off-road în deșertul din Maroc cu noua Dacia Duster Hybrid 4x4

de Alexandru Monenciu, Foto: Dacia
Miercuri, 17.12.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Dacia ne-a lansat o invitație pe care nu aveam cum să nu o onorăm: să facem off-road cu noul Duster Hybrid 4x4 prin deșertul marocan. Un traseu de aproximativ 120 de kilometri în care SUV-ul produs la Mioveni a strălucit mai tare decât toate luminițele de Crăciun.

Duster este unul dintre cele mai emblematice modele Dacia. A intrat în portofoliul constructorului de la Mioveni în 2010 și de atunci a fost comericalizat în peste 2.8 milioane de exemplare. Asta înseamnă că, la nivel global, a fost vândut un exemplar Duster la fiecare trei minute.

Actuala generație, a treia, a debutat public anul trecut, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva. Este construită pe arhitectura CMF-B a gigantului francez Renault, a propus un design schimbat din temelii, a introdus, în premieră, un instrumentar de bord digital și a renunțat complet la motorizările diesel.

În schimb, le-a pus clienților la dispoziție o motorizare full-hybrid. Răspunsul din partea pieței a fost unul pozitiv, având în vedere că 30% dintre clienții de Duster au optat pentru motorizarea hibridă fără încărcare la priză.

LA CEREREA PUBLICULUI...

Chiar și așa, tot nu a fost de ajuns. Se cerea cu insistență o versiune cu tracțiune integrală și transmisie automată, având în vedere că, pentru o bună perioadă, clienții care doreau un Duster 4x4 trebuiau să se mulțumească doar cu o cutie de viteze manuală.

Constructorul de la Mioveni a studiat problema și până la urmă a livrat. De fapt, a făcut mai mult de atât. Nu doar că a dezvoltat un Duster 4x4 cu transmisie automată ci a plusat cu o motorizare hibrid care poate fi alimentată atât cu benzină cât și cu GPL. Altfel spus, asistăm la o premieră mondială.

Reprezentanții companiei au luat această decizie după ce au observat că 50% din clienții segmentului B optează pentru o transmisie automată, 25% din clienții lui Duster au bifat tracțiunea integrală și unul din trei modele Dacia vândute sunt echipate cu motorizarea pe GPL.

Numele oficial al noului model este Dacia Duster Hybrid-G 150 4x4, iar noi l-am testat, fără rețineri aș putea spune, în cadrul evenimentului Duster Camp 2025. Pe scurt, 120 de kilometri prin deșertul Agafay din Maroc unde am supus mașina la tot felul de probe pe care le-a trecut cu brio.

Înainte să trecem mai departe, îți propun să vorbim despre sistemul hibrid 4x4 propus de Dacia. Trebuie menționat că același sistem complex poate fi regăsit și pe Bigster, iar vechea variantă cu tracțiune integrală și transmisie manuală nu va mai fi disponbilă.

4X4 PLUS ELECTRIFICARE, COMBINAȚIA CÂȘTIGĂTOARE

Trebuie să înțelegi din capul locului că noul Duster 4x4 Hybrid marchează o schimbare importantă de filozofie pentru SUV-ul românesc, combinând pentru prima dată tracțiunea integrală cu electrificarea.

Nu vorbim despre un 4x4 clasic, cu arbore cardanic și diferențial central, ci despre o soluție modernă, mai ușoară și mai eficientă, gândită să răspundă atât cerințelor de consum și emisii, cât și nevoii reale de tracțiune atunci când se termină asfaltul.

Întregul sistem adaugă 80 de kilograme la masa proprie a mașinii, dar scade emisiile de CO2 cu 20 de grame și consumul de combustibil cu 30%. În plus, în mediul urban, mașina poate acoperi 60% din distanță în modul pur electric.

Sistemul se bazează pe o arhitectură hibridă în care motorul termic acționează puntea față, iar puntea spate este pusă în mișcare de un motor electric.

Motorul pe benzină de 1,2 litri, asistat de un sistem mild-hybrid la 48 V, asigură propulsia principală și contribuie la reducerea consumului prin recuperarea energiei la frânare și prin asistență electrică la accelerații. Unitatea dezvoltă de una singură 140 de cai putere și 230 Nm cuplu.

În același timp, motorul electric montat pe puntea spate oferă cuplu instant atunci când aderența scade sau când șoferul solicită tracțiune integrală. Unitatea electrică dezvoltă 31 CP și 87 Nm cuplu.

În total, ansamblul oferă 154 de cai putere. Transmisia principală este una nou dezvoltată, cu șase rapoarte și ambreiaje umede. Poți schimba treptele și manual, de la padelele montate pe volan. Am spus principală pentru că motorul electric de pe puntea spate are și el o transmisie cu două rapoarte. Prima treaptă de viteză funcționează până la 70 km/h, iar cea de-a doua până la 140 km/h.

Această soluție permite funcționarea fără o legătură mecanică între punți, ceea ce reduce masa totală și pierderile de energie. Practic, Duster devine un 4x4 „on-demand”, în care puntea spate este antrenată electric doar atunci când situația o cere.

În utilizarea cotidiană, pe asfalt uscat, mașina rulează preponderent ca un model cu tracțiune față, iar sistemul electronic decide când este necesară intervenția motorului electric spate. Atunci când se deplaseză electric, vorbim, așadar, despre o configurație RWD (roți motrice spate).

Energia necesară este stocată într-o baterie de capacitate redusă (0.8 kWh), specifică sistemelor mild-hybrid, care se încarcă exclusiv în mers. Aceasta permite rularea pe distanțe scurte în regim electric, mai ales la viteze mici, în oraș sau în manevrele de finețe de pe teren accidentat.

Beneficiul nu este autonomia electrică propriu-zisă, ci modul în care electricitatea este folosită inteligent pentru a crește eficiența și controlul.

SISTEM TERRAIN CONTROL ÎN STANDARD

Noul Duster 4x4 Hybrid este echipat cu sistemul Terrain Control care propune mai multe moduri de rulare: Eco, Auto, Snow, Sand și Lock.

Ai, desigur, și un sistem Hill Descent.

Aceste moduri de rulare nu influențează doar felul în care reacționează direcția, ci influențează întregul sistem. Ca să îți explic, revenim la cele două trepte ale transmisiei de pe spate: în prima treaptă, dedicată modurilor de rulare off-road, motorul electric furnizează un cuplu ridicat, cu 10% mai mult decât sistemul 4×4 mecanic clasic, la viteze reduse de până la 70 km/h.

Între 70 și 140 km/h, este cuplată treapta a doua, reducând turația motorului electric pentru o eficiență crescută. De asemenea, motorul electric, care este activat automat între 70 și 140 km/h, în modurile Auto sau Eco, dacă aderența scade, asigură în plus o frână de motor constantă și o stabilitate superioară pe trasă la coborârea pantelor.

Altfel spus, modurile Auto și Eco îți permit să rulezi electric chiar și în off-road. Odată selectat unul dintre modurile de rulare Snow, Sand sau Lock, motorul termic funcționează în permanență și încarcă bateria. Astfel, nu rămâi niciodată fără energie în baterie.

Din cauza configurației cu motor electric pe spate (protejat împotriva intemperiilor și loviturilor), puntea spate nu este multi-link ci semi-rigidă cu bară de torsiune.

Un element distinctiv al acestei versiuni este asocierea sistemului hibrid cu alimentarea bi-fuel, benzină și GPL. Duster 4x4 Hybrid poate rula pe ambele tipuri de carburant, ceea ce aduce costuri de exploatare mai mici și o autonomie foarte mare, rar întâlnită în segment.

1.500 DE KILOMETRI AUTONOMIE TOTALĂ

Rezervorul de benzină are o capacitate de 50 de litri, iar cel de GPL are tot 50 de litri. Reprezentanții Dacia susțin că noul Duster 4x4 Hybrid poate acoperi până la 1.500 de kilometri cu ambele rezervoare pline. Din cauza poziționării rezervorului de GPL nu mai ai o roată de rezervă.

Partea bună este că volumul de încărcare al portbagajului este neschimbat.

Practic, în cazul SUV-ului de la Mioveni, electrificarea nu vine ca o soluție exclusiv ecologică, ci ca una pragmatică, adaptată realităților de utilizare din Europa de Est.

120 DE KM PRIN DEȘERTUL DIN MAROC CU NOUL DUSTER 4X4 HYBRID

Pentru a demonstra ce poate noul Duster 4x4 Hybrid, Dacia a organizat Duster Camp 2025 în Maroc. O experiență pe care nu aveam cum să o ratăm, mai ales că ni s-a spus de la început că întregul traseu va fi o sesiune de off-road prin deșertul Agafay.

Ca o scurtă lecție de geografie, Agafay nu este un deșert în adevăratul sens al cuvântului, cu dune de nisip fin, ci mai degrabă un uriaș platou stâncos, arid și cu mult praf, așezat la poalele munților Atlas.

În ciuda dificultății terenului, lucru pe care aveam să îl aflăm ulterior, reprezentanții Dacia ne-au dat mână liberă. De cele mai multe ori, în aceste incursiuni în off-road, ori se merge în coloană, ori ai un specialist în mașină, care să îți spună ce să faci și cum este mai bine să abordezi obstacolele de pe drum.

Dar nu a fost cazul acum. Ce-i drept, am fost câte doi jurnaliști în mașină, dar cei de la Dacia ne-au făcut un instructaj scurt de siguranță, ne-au arătat traseul cu o lungime de circa 60 de kilometri (de la care puteam oricând să ne abatem) și ne-au urat "drum bun și distracțe plăcută". Asta da încredere în sistemul mașinii, ne-am zis noi.

Aventura noastră a început la periferia orașului Marrakesh, o aglomerație urbană care este casă pentru aproximativ un milion de suflete. Deșertul Agafay se află la 30-45 de minute distanță, așadar prima parte a traseului nostru s-a desfășurat pe asfalt.

Începutul nu a fost foarte promițător, pentru că imediat am remarcat întârzierile transmisiei automate cu șase rapoarte și ambreiaje umede. La mers constant, nu le vei sesiza, dar dacă ai nevoie de o retrogradare imediată, vei observa că durează câteva secunde până reacționează.

Motorul nu este atât de gălăgios pe cât te-ai aștepta de la un propulsor cu trei cilindri, iar cei 154 de cai putere sunt gestionați destul de bine. Ajută, desigur, și cuplul instant oferit de unitatea electrică de pe spate.

Că tot veni vorba, atunci când drumul nu avea niciun fel de înclinație, am observat că poți să mergi destul de mult în modul pur electric. Cei de la Dacia susțin că poți să mergi constant chiar și cu o viteză de 90 km/h fără să pornească motorul termic. La coborâre chiar și cu 140 km/h.

Acest lucru s-a reflectat cel mai bine în consumul indicat de computerul de bord: 5.3 litri/100 de km, cu modul de rulare Auto activat. Unii colegi au reușit chiar să scadă sub pragul psihologic de 5 litri/100 de km.

După circa 25 de kilometri, sistemul de navigație ne-a indicat să ieșim de pe drumul asfaltat și să intrăm pe traseul de off-road din deșert. Zis și făcut, doar că în timp ce admiram noi împrejurimile am observat o pantă abruptă. Aceea, ne-am zis, va fi prima probă la care supunem noua Dacia Duster Hybrid 4x4.

Am selectat modul Lock de pe butonul rotativ Terrain Control, motorul termic s-a trezit la viață și am intrat în meniul All Road Info al sistemului multimedia.

Aici regăsești mai multe informații utile în off-road, cum ar fi gradul de înclinare, direcția de mers și distribuția puterii între cele două punți.

În traducere liberă, îți arată în timp real procentajul cu care contribuie puntea față, adică motorul termic, și puntea spate, adică motorul electric.

Fără să stăm prea mult pe gânduri, am eliberat pedala de frână și mașina a început să urce. Când am ajuns aproape de vârful pantei, sistemul All Road Info indica o inclinație de 14 procente. Mulțumiți de rezultat, mai ales că mașinile au fost încălțate cu pneuri All Season obișnuite, așadar nu cu All Terrain, am revenit înapoi pe traseu și ne-am continuat drumul.

Încet, încet, am lăsat în spate orice urmă de civilizație, singurii care cutreierau deșertul fiind noi și turiștii cu ATV-uri și buggy-uri.

Acea urcare de la început ne-a făcut să avem și mai multă încredere în mașină și în sistemul său de tracțiune integrală. Încredere care ne-a fost răsplătită la următoarea probă: o încrucișare de punți. În off-road, cu cât mașina trece mai bine peste obstacole cu viteză redusă, cu atât este mai bună. Un lucru pe care l-am învățat la o altă sesiune pe teren accidentat, cu Defender.

Și de această provocare, Duster Hybrid 4x4 a trecut fără probleme. Apropo, adoptarea sistemului de tracțiune integrală electrificată nu a modificat unghiurile de off-road. Ai în continuare un unghi de atac de 31 de grade, unul de rampă de 36 de grade, unul de degajare de 24 grade și o gardă la sol de 217 milimetri (cea mai mare din clasă).

Pe șosea, în special la viteze ridicate, direcția Daciei Duster nu este cea mai precisă, dar, în off-road nu atingi viteze chiar atât de mari (asta dacă nu ești Sebastien Loeb, din greșeală), așa că nu am nimic să îi reproșez. Ce-i drept, calibrarea pedalelor putea fi mai bună, pentru că dacă vrei să treci încet peste vreun obstacol, frâna pare că în primul sfert de cursă nu este conectată la nimic și vei avea destul de multe smucituri.

Vei spune, poate, că 154 de cai putere nu sunt cine știe ce putere, dar, crede-mă pe cuvânt, nu am simțit nevoia de mai multă putere nici măcar o clipă în off-road. Mașina a trecut, fără probleme, peste toate obstacolele care i-au ieșit în cale.

Acum, normal că există mașini mult mai competente pe teren accidentat, dar pur și simplu noul Duster 4x4 Hybrid, în segmentul său de preț, este imbatabil. Mașini noi, mă refer.

Versiunea Hybrid-G 150 4x4 poate fi comandată începând cu nivelul de echipare Expression, iar prețurile pornesc de la 27.250 de euro în România. Noi am condus un exemplar în nivelul de echipare Extreme care costă de la 28.750 de euro în sus.

Revenind la aventura noastră prin deșert, traseul ne-a purtat apoi prin oaze și pe cărări înguste, peste suprafețe acoperite cu pietre destul de mari și peste porțiuni atât de denivelate încât la un moment dat ne simțeam ca Jeremy Clarkson, Richard Hammond și James May în aventurile lor din The Grand Tour.

Inginerii Dacia au făcut o treabă remarcabilă cu suspensia lui Duster Hybrid 4x4 și, așa cum îți spuneam, nu am menajat deloc mașina. Cu toții știm că habitaclul SUV-ului românesc este mai "spartan" din punct de vedere al materialelor, dar pe traseu a arătat că este bine închegat, în sensul că nu am auzit niciun zgomot deranjant.

Singurele excepții au fost unele zgomote venite de la planșeul portbagajului și de la suportul de telefon, dar cam atât.

Era să uit de camerele video. Calitatea imaginii nu este cea mai bună, dar s-au dovedit utile mai ales pe pantele unde la un moment dat vedeam doar cerul și capota înaltă a lui Duster. Am activat camera video din față și am putut să ne orientăm fără nicio problemă.

La multe coborâri abrupte am pus la treabă sistemul Hill Descent Control care, trebuie să recunosc, este mai bine calibrat și mai silențios decât înainte. 

După aproximativ 60 de kilometri și circa 4 ore (cu multe opriri), am ajuns la tabăra din deșertul Agafay unde aveam să înnoptăm. Cu această ocazie, am verificat și consumul în condiții de off-road: 11.7 litri/100 de km. 

A doua zi am luat-o de la capăt, pe exact același traseu cu care eram deja familiarizați. Și pe drumul de întoarcere, Duster Hybrid 4x4 a demonstrat aceeași dorință de explorare.

Ca o concluzie, noul Duster 4x4 Hybrid nu încearcă să impresioneze prin cifre spectaculoase sau autonomie electrică, ci printr-o soluție tehnică echilibrată.

Este un pas clar spre electrificare, dar fără a abandona simplitatea și robustețea care au făcut din Duster un reper al segmentului. Pentru prima dată, tracțiunea integrală vine la pachet cu eficiență sporită, iar acesta ar putea fi argumentul decisiv pentru o nouă generație de clienți.

Comentarii (7)

  • Hipoacuzicu'
    Alegerea optima din actualul evantai al versiunilor Duster, dominat si-n clipa de fata de aceleasi compromisuri repugnante, mai ales pentru un model cu aptitudini apreciabile in a parcuge drumuri/trasee neasfaltate - lipsa acuta a necesarului dCi.

    Decizia devine si mai facila daca ne lansam intr-o comparatie cu acel full-hybrid cu 155 CP, ambele versiuni fiind oferite la preturi relativ similare.
    3 1
  • Adrian
    In stilul Dacia, intarzierile cutiei de viteze nu vor avea nici un update...
    1 1
  • O varianta interesanta a lui Duster acest 4x4 electric. Mi-ar fi placut desigur un motor termic cu 4 cilindri (acel 1.33 pe care grupul Dacia-Renault il are si l-a folosit pe scara larga) si un electric pe spate mai mare (60-70CP). Dar una peste alta, e un setup bun si care are un mare avantaj, mai putin evidentiat, fata de hibridul simplu cu cutie multimodala. Chiar si hibridul de 200CP de pe modelele Renault are acel neajuns, fiindca nu puterea e problema, ci arhitectura sistemului hibrid. Despre ce e vorba? Cutia multimodala are 6 trepte, din care 2 pentru electric si 4 pentru termic, care se pot combina in multiple feluri. Dar intotdeauna la plecarea de pe loc doar electricul se cupleaza, fiindca treptele termicului sunt prea lungi pentru a-l conecta. Deci plecarea de pe loc va fi cu putere mica, data doar de micutul electric. Termicul va suplimenta puterea dar la viteze ceva mai mari. De aici vine si neajunsul: la urcarea de rampe accentuate, unde viteza evident nu poate fi decat mica, vor fi probleme din cauza puterii reduse a electricului. Dar acest neajuns NU exista in setupul acesta 4x4, deoarece cutia de pe termic este una clasica cu dublu ambreiaj, deci motorul termic va lucra OK la viteze mici si sarcina mare (precum la urcarea de rampe accentuate). Ba mai mult, electricul de pe spate poate contribui si el suplimentar la putere. De aceea acest Duster si desigur si Bigster-ul vor fi foarte bune in off-road, fara probleme de gestionare a puterii, asa cum se intampla la hibridul celalalt, cu cutie multimodala.
    3 0
  • Alt Best seller pentru Dacia.
    După noul SS3 gpl +automat uite ca a mai apărut și surpriza Duster hibrid tracțiune integrală + gpl. Bine, dacă o luăm cronologic este invers, prima dată duster apoi ss3 și jogger gpl automat.
    Așadar, hibrid, fie el și mild, gpl, 4x4, ce îți poți dori mai mult de atât? Bine, cusurgii vor si plastic moale si 300 cp și vreo j-de-mii de Nm și, of curse, numa' cinșpe mii de euro dacă se poate.
    Nu știu câți îl vor lua sa meargă pe coclauri, dar si pe asfalt e foarte ok, cu 4×4 ai o altă stabilitate.
    Acum îi aștept p-ăia de au la stergatoare motorul de Duster ori au drujbe mai potențial de atât.
    4 2
  • Vad ca, scutul motor spate este fixat cu niste filtrari de cauciuc (foto 46), oricum au hartanit bine masina, la cat de zdrelit este scutul .
    Tinand cont ca au folosit pneuri de serie, masina pare sa se comporte bine (cel putin pe macadam)
    2 0
  • As vrea sa vad noul Duster Hibrid urcand drumul abrupt spre cabana Ciucas. Daca reuseste demonstreaza ca solutia cu punte spate electrica face fata in conditii dificile. Daca nu ... e doar o noua eticheta de marketing. (am un amic cu un RAV4 hibrid cu solutie similara, punte spate electrica ... n-am reusit inca sa il conving sa urce la cab. Ciucas ...)
    2 1
  • @Snow
    traversele alea omoara orice nu are low range si body on frame.
    Nu e un test pentru o masina uzuala. Faci praf in cateva urcari orice suv de sosea.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru