Feedback

#RomanianRoads by Michelin: Mazda MX-5 se prezintă

Publicat Joi, 01.08.2019
de Cornel Șocariciu
Comenteaza 1
De pe lista modelelor prezente în #RomanianRoads by Michelin nu putea să lipsească cel mai popular roadster din lume: Mazda MX-5.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Într-o lume în care pentru mulți sportivitatea este asociată cu caii putere în exces, în cazul Mazda, acest atu se traduce într-un mod complet diferit. MX-5 rămâne cel mai iubit roadster din toate timpurile și, de-a lungul celor 30 de ani de viață, nu a încetat să uimească publicul.

În cadrul proiectului #RomanianRoads by Michelin, Mazda MX-5 poate fi considerat "influencerul" grupului datorită popularității de care dă dovadă indiferent de colțul de lume în care ajunge.

Începuturile

În 1979, jurnalistul auto Bob Hall reușea să stea la aceeași masă cu Kenichi Yamamoto, directorul departamentului de Cercetare și Dezvoltare din cadrul Mazda. În timpul întâlnirii, Hall i-a expus oficialului producătorului nipon ideea unei sportive de mici dimensiuni.

Totul a pornit de la o schiță destul de simplă: un roadster cu motor amplasat frontal și roți motrice spate. Deși oficialul Mazda nu a părut impresionat de ideea lui Hall, jurnalistul a încheiat discuția sugerându-i lui Yamamoto să testeze un Triumph Spitfire. La scurt timp, niponul a mers cu un Spitfire pe drumurile pitorești din zona orașului Hakone. Și așa a luat naștere povestea lui MX-5.

La începtul anilor '80, Mazda își mai dorea o sportivă în gamă, iar schița prezentată de Bob Hall sădise o serie de idei în sufletul japonezilor. Astfel, apar trei proiecte în diverse configurații pentru amplasarea motorului și pentru puntea motrică. Cel care avea să stea la baza primului MX-5 a venit din partea diviziei de Cercetare și Dezvoltare din SUA.

Primul prototip funcțional a fost construit în 1985 de International Automotive Design, o firmă care a lucrat conform proiectului inițiat de divizia din America de Nord. În luna septembrie, inginerii și tehnicienii Mazda au testat prototipul pe străzile din Santa Barbara, însă aceștia au avut grijă ca formele generale să fie ascunse de ochii trecătorilor. Cu o astfel de strategie, Mazda a reușit să stârnească și mai mult publicul din California. Acestea erau semnele bune pe care producătorul japonez le aștepta.

Proiectul final primește undă verde din partea conducerii în 1986, iar o echipă mică de ingineri a lucrat pentru implementarea lui MX-5 în producția de serie și pentru dezvoltarea versiunii finale. Un nou prototip, cu caracteristici foarte apropiate de varianta de serie, a fost trimis în primăvara anului 1987 în Los Angeles pentru a strânge feedback din parte publicului. A fost organizat un eveniment special, iar 245 de oameni au văzut, în premieră, prototipul care avea să stea la baza unei viitoare legende. Imediat după finalizarea prezentării, mulți dealeri din SUA au cerut ca modelul să intre în producția de serie cât mai rapid. Acesta a fost momentul în care și cei mai sceptici șefi din cadrul Mazda au realizat potențialul pe care MX-5 îl are.

În aceste condiții, niponii grăbesc procesele interne, iar debutul lui MX-5 are loc în 1989 în cadrul Salonului Auto de la Chicago. Trei exemplare vopsite în alb, albastru și roșu au fost prezente pe scena standului Mazda, iar angajații constructorului nipon erau tot timpul asaltați de curioși. Între timp, presa din Japonia face presiuni la adresa conducerii pentru introducerea unor exemplare de test, iar fanii modelelor sport generau scene impresionate în fiecare dintre cele 46 de reprezentanțe care acceptau precomenzi pentru MX-5 la finalul lunii iulie. Așa începea eurforia numită Mazda Roadster.

Prima generație Mazda MX-5 NA

Având la bază filozofia Jinba Ittai și inspirat de modele clasice ca Lotus Elan, MGB sau Austin-Healey Sprite, Mazda MX-5 oferea libertate, sportivitate și punea accent pe plăcerea de a conduce.

Producția primei generații MX-5 a început în 1989, iar modelul era extrem de ușor de recunoscut: linii simple și fluide cu faruri escamotabile și dimensiuni mici. Mazda MX-5 NA oferea o distribuție a maselor de 50:50, un centru de greutate foarte aprope de sol, ridigiditate sporită și un comportament dinamic specific modelelor sport ale acelei ere.

Prima motorizare oferită de japonezi avea 1.6 litri (1.597 cmc) și oferea 115 cai putere la 6.500 rpm și 135 Nm la 5.550 rpm. Mai mult decât atât, turația maximă a motorului ajungea până la 7.200 rpm. Dar nu valorile de mai sus erau cele care făceau din MX-5 NA un sportiv pur-sânge, ci modul în care motorul răspundea impulsurilor venite din partea șoferului.

Pentru a rămâne în ton cu cerințele din piață, Mazda a venit cu câteva îmbunătățiri de-a lungul vieții lui MX-5 NA. În 1990 apare o cutie automată cu patru rapoarte și ediția V Special care era fabricată exclusiv cu o caroserie vopsită în verde și un interior bej din piele. În 1992, Mazda introduce jante BBS și amortizoare Bilstein pentru versiunea ceva mai sportivă S Special. Un an mai târziu, micuțul roadster devine și mai potent, mulțumită unui motor de 1.8 litri cu 130 CP oferiți la 6.500 rpm și 152 Nm disponibili la 5.000 rpm. Tot în 1993, producătorul nipon aduce o serie de modificări în dreptul suspensiilor, crește rigiditatea și operează o serie de îmbunătățiri la nivelul transmisiei. Doi ani mai târziu, versiunea de bază a lui MX-5 dispunea de un motor de 1.6 litri de 90 CP.

Un roadster ușor cu caracteristici dinamice de invidiat, o rețetă care a reușit rapid să facă furori la nivel global. În cei 8 ani de producție, Mazda a vândut 431.544 de unități MX-5 NA, cele mai multe ajungând în SUA și Japonia.

A doua generație Mazda MX-5 NB

Plecând de la ideea de a oferi în continuare un model echilibrat perfect, cu o masă mică și gata să livreze plăcere în timpul șofatului, inginerii Mazda au pregătit a doua generație MX-5. Denumită NB, aceasta a primit atât modificări de ordin estetic, cât și îmbunătățiri tehnice.

Designerii au avut o muncă deosebit de grea. Ideea principală a fost următoarea: o mașină care să arate ca una nouă, dar care să vină cu un design atemporal și totodată să poată fi recunoscută ca fiind o Mazda. Din motive de siguranță, farurile lui MX-5 au devenit acum fixe, iar liniile generale au fost păstrate. Designerii au pregătit o grilă frontală nouă, iar plafonul din material textil integra și "o lunetă" din sticlă.

Interiorul a suferit și el mici transformări. Volanul cu airbag a fost proiectat cu ajutorul celor de la Nardi, iar ceasurile de bord au primit un design nou. De asemenea, apar suporturile pentru pahare, un torpedou mai mare și buzunare pe cele două portiere. Pentru a oferi o sonorizare de calitate, Mazda a lucrat împreună cu specialiștii de la Bose pentru dezvoltarea unui sistem audio capabil să ofere sunete plăcute chiar și atunci când plafonul era coborât, iar viteza de rulare destul de mare.

Siguranța și rigiditatea lui MX-5 NB au crescut, în timp ce gama de motorizări a rămas fidelă propulsoarelor de 1.6 și 1.8 litri. Versiunea de bază oferea acum 110 cai putere la 6.500 rpm și 134 Nm la 5.000 rpm, în timp ce vârful de gamă de 1.8 litri era capabil să ofere 140 CP la 7.000 rpm și 162 Nm.

În anul 2000, MX-5 NB primește un binemeritat facelift. Mici modificări estetice și un plus de putere pentru motorul de top de 1.8 litri (146 CP și 168 Nm). Totodată, japonezii au venit cu suspensii revizuite, cu un sistem de frânare ceva mai performant și cu o transmisie manuală cu șase trepte. La scurt timp au apărut și versiunile extreme RS, RS-II și NR-A.

Producția lui Mazda MX-5 NB s-a încheiat în 2005, iar în cei 8 ani în care a stat pe linia de asamblare au fost fabricate peste 290.000 de unități.

A treia generație Mazda MX-5 NC

Pentru cea de-a treia generație MX-5, inginerii Mazda au pornit la drum de la o foaie albă de hârtie. Conceptul general îl știau, însă au vrut să vină pe piață cu ceva complet nou. Procesul de dezvoltare a început încă din 2002 cu o echipă care a totalizat aproape 100 de oameni. Au fost realizate o mulțime de teste cu vechile generații MX-5 și cu rivalii roadsterului nipon, astfel încât noua echipă să aibă o viziune clară asupra rezultatului pe care trebuia să-l obțină.

Cea de-a treia generație MX-5 a debutat în 2005, iar inginerii, tehnicienii și designerii au reușit să vină cu un model care se conduce mai bine, care virează mai bine și care frânează mai bine. La toate aceste elemente au fost adăugate stilul exterior, sunetul oferit și calitatea interiorului. Ideea generală din spatele noului MX-5 NC a rămas plăcerea oferită în timpul conducerii, iar uniunea dintre cal și călăreț (conceptul Jinba Ittai) a stat tot timpul la baza deciziilor luate.

Simplu, contemporan, plăcut și prietenos: acestea au fost atuurile pe care designerii le-au pregătit odată cu noua generație MX-5. În ceea ce privește interiorul, japonezii și-au dorit ceva modern, dar care să rămână fidel ideilor lansate în 1989.

Odată cu a treia generație, MX-5 a crescut în dimensiuni, a primit un ampatament mai mare și o structură de rezistență și mai sigură. Odată cu noua platformă, inginerii au îmbunătățit rigiditatea și au reușit să facă din MX-5 un roadster și mai agil pe drumurile virajate.

Transformări importante au avut loc și sub capotă. Motorul de 1.6 litri dispare, însă japonezii vin cu două oferte și mai interesante. Unitatea de 1.8 litri disponibilă în Europa oferea 126 de cai putere la 6.500 rpm și 167 Nm la 4.500 rpm, în timp ce vârful de gamă avea 2.0 litri și era capabil să dezvolte 160 de cai putere la 6.700 rpm și 188 Nm. Japonezii susțineau că 90% din valoarea cuplului era disponibilă încă de la 2.500 rpm. În ceea ce privește transmisiile, Mazda a pregătit o cutie manuală cu cinci trepte îmbunătățită și o transmisie manuală cu șase rapoarte complet nouă. O altă premieră constă în introducerea unei transmisii automate cu 6 trepte.

Și suspensia lui MX-5 NC a trecut prin transformări majore, iar puntea spate era disponibilă într-o versiune nouă de tip multi-link cu cinci brațe care promitea un comportament dinamic și mai bun.

Odată cu a treia generație MX-5, Mazda introduce și o versiunea cu plafon de tip hardtop operat electric. Cu această mutare, oficialii producătorului japonez își doreau să câștige și mai mulți adepți.

La finalul anului 2015, MX-5 NC iese din producția de serie cu un total de peste 230.000 de unități.

Noua generație Mazda MX-5 ND

Pentru prezentarea noii generații MX-5, Mazda a decis să organizeze un eveniment global. O prezentare simulată în trei orașe aflate pe trei continente: Tokyo, Los Angeles și Barcelona. La scurt timp, Mazda MX-5 a debutat în fața publicului în cadrul Salonului Auto de la Paris din 2014.

Iar noul MX-5 ND are la bază o platformă Skyactiv a cărei structură este creată, în mare parte din aluminiu, asigurând o masă totală mai mică cu 100 de kilograme decât cea a vehicului model. Rigidititarea structurală a crescut considerabil, iar centrul de greutate a fost coborât, elemente care alcătuiesc premiza unei ținute de drum impecabile.

De asemenea, noul MX-5 este cel mai scurt de până acum, lungimea acestuia fiind de 3.915 milimetri. Cu toate acestea, lațimea a crescut cu 10 mm, în timp ce japonezii au pregătit un model cu 20 de mm mai scund față de vechea generație.

Noua structură ușoară a fost învelită într-un ambalaj și mai atrăgător, croit special după filozofia Kodo, Soul of motion.

Odată cu noua generație, Mazda a pregătit și o serie de motorizări moderne care fac parte din aceeași familie Skyactiv. În momentul lansării din 2014, MX-5 putea fi comandat cu motorul de 1.5 litri Skyactiv-G de 131 de cai putere și 150 Nm. Pe versiunea de top a fost introdus motorul Skyactiv-G de 2.0 litri în versiune de 160 de cai putere și 200 Nm. O transmisie manuală cu șase trepte a fost disponibilă pe ambele unități, în timp ce vârful de gamă putea fi comandat și cu o cutie automată.

Inspirați de succesul lui MX-5, italienii de la Fiat au decis să readucă pe piață modelul 124 Spider. Iar ca lucrurile să fie și mai interesante, cele două modele, MX-5 și noul 124 Spider, împart platforma și o bună parte din elementele de caroserie. 

Succesul de care MX-5 se bucură la nivel global a făcut ca în prima parte a anului 2016, japonezii să anunțe un milion de exemplare produse în cei 27 de ani de la introducerea pe piață a micuțului roadster. Astfel, producătorul nipon confirmă încă o dată că decizia luată în 1989 a fost cea corectă, MX-5 fiind cel mai popular roadster din lume.

În toamna anului trecut, Mazda a mai operat o serie de modificări pe actuala generație MX-5. Astfel, motorul pe benzină de 2.0 litri a primit un plus generos de putere ajungând la 184 CP. Cuplul motor este și el mai mare și măsoară 205 Nm. Mici îmbunătățiri au fost aplicate și versiunii de 1.5 litri.

2019 este un an special pentru Mazda: cel mai popular roadster din lume a împlinit 30 de ani. Pentru a marca într-un mod special acest moment, japonezii au pregătit ediția MX-5 30th Anniversary.

Ediția aniversară a fost prezentată în premieră în cadrul Salonului Auto de la Chicago, în același loc în care începea povestea lui MX-5 în urmă cu 30 de ani. Fiecare exemplar va avea o caroserie vopsită în nuanța Racing Orange, jante cu zece spițe cu diametrul de 17 inch semnate de Rays, etriere Brembo și logo-ul "30th Anniversary". Japonezii propun amortizoare Bilstein, scaune Recaro și un sistem audio semnat de Bose cu 9 incinte. Pentru piața din Europa, MX-5 30th Anniversary va fi echipat doar cu motorul de 2.0 litri de 184 CP, același propulsor urmând să fie exploatat și de jurnaliștii care vor lua parte la proiectul #RomanianRoads by Michelin. Iar pentru ca entuziasmul să ajungă la cote și mai mari, resursele motorului vor fi puse în valoare cu ajutorul transmisiei manuale cu șase rapoarte. Dacă în caravana acestui proiect sunt câteva modele care pot scoate timpi remarcabili pe cele mai dure circuite ale globului, sunt convins că MX-5 va fi alegerea multora în momentele în care își doresc ceva mai multă libertate de exprimare. 

#RomanianRoads este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Michelin

Alimentat cu:
Rompetrol efix

Conectat de:
Orange

Parteneri:
Radio Zu
NetBet


Comentarii (1)

  • superba, dar din pacate inutilizabila cand ai 1,85, o masina pentru chinezi mici..
    1 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru