Un sfert dintre maşinile din România nu au asigurare RCA şi ITP valabil

de Daniel Popescu
Joi, 05.11.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Un şofer din patru nu respectă legile în vigoare, întrucât nu deţine o asigurare RCA şi nu are ITP-ul valabil, deşi ambele sunt obligatorii. Pe piaţa RCA activează însă doar şapte companii care au acţionează sub impulsuri oligopoliste.

Esential 71.3% dintre maşinile din parcul auto national avea RCA în 2014
78% este numărul maxim de maşini care aveau ITP-ul valabil în 2014
Consiliul Concurenţei (CC) a publicat în această săptămână un amplu raport cu privire la evoluţia concurenţei pe piaţa auto, care evidenţiază faptul că şoferii români încalcă cu bună ştiinţă legislaţia.

Chiar dacă asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este obligatorie, în anul 2014 doar 71.3% dintre maşinile din parcul auto national aveau o astfel de poliţă, sub nivelul minim de 85% impus în Uniunea Europeană.

Cea mai plauzibilă explicaţie? "Probabil că mulţi dintre proprietarii vehiculelor care nu sunt tehnic funcţionale pe perioade îndelungate de timp nu încheie poliţe de asigurare RCA pentru acestea", precizează CC în comunicat.

În plus, procentul real ar putea fi cu 2-3% mai scăzut, întrucât statistica este realizată pe baza numărului de înmatriculări dezvăluite de DRPCIV, iar aceste date nu includ maşinile cu numere roşii provizorii, ale autorităţilor locale sau ale ministerelor MApN sau MAI.

Consiliul Concurenţei consideră că numărul de poliţe RCA ar creşte dacă acestea ar fi emise într-un mod asemănător cu rovienetele.


Consiliul Concurenţei consideră că numărul de poliţe RCA ar creşte dacă acestea ar fi emise într-un mod asemănător cu rovienetele, întrucât "această abordare conduce atât la radierea unui număr însemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt încă înmatriculate, cât şi la încheierea de poliţe RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional".

O altă problemă este că 90% din piaţa RCA este dominată de numai 7 companii de asigurări, clasamentul fiind condus de Euroins (18.94%), Carpatica (16.81%) şi Astra (16.38%).

CC consideră că situaţia capătă accente de oligopol.

Pe de altă parte, romanii nu se înghesuie nici măcar să facă Inspecţia Tehnică Periodică (ITP). Datele Registrului Auto Român arată că, între 2010-2014, doar 74-78% dintre maşini au avut ITP valabil, cauza probabilă fiind similară cu cea de pe piaţa RCA-ului.

Via Profit, Profit

Comentarii (15)

  • si din aia care au itp facut si masini de vreo 15 ani vechime, la jumate nu li se vad stopurile si lampile de semnalizare pe spate, ca n-au mai schimbat becul de cand e masina si plasticul de pe stopuri s-a matuit.
    CRED CA MERG PE PRINCIPIUL CA "DA-L IN *** PE ALA DIN SPATE, CA DACA INTRA IN MINE, EL E VINOVAT, CONFORM LEGII IDIOATE"
    19 2
  • Ca sa completez cele precizte de nuw, adaug categoria alora cu rable care, avand prioritate, iti fac semn sa treci si intra in tine ca sa-si repare masina pe rca-ul tau ....

    Si de aceea zic, oricat s-ar supara unii, ca e sfant CASCO.
    14 3
  • In Austria daca un autovehicul nu are asigurare obligatorie dupa 30 de zile este radiat din oficiu din circulatie. La noi de ce nu se aplica astfel de masuri? La fel ar fi trebuit sa se aplice si in cazul in care nu ai ITP.
    Plecand de aici ar trebui sa platim impozit in functie de cat polueaza masina, ce Euro are si nu in functie de capacitatea cilindrica. Unul cu motor Euro 6, pe benzina, de 1,4 litri plateste acelasi impozit cu un harb non-Euro, cu motor de 1,4. Nu este corect si nici normal. In tarile din vest se plateste in functie de cat polueaza masina respectiva. La noi nu se doreste acest lucru pentru cei care au harburi sunt buni la vot si atunci nu se doreste sa dispara rablele de pe soselele din Romania.
    Este buna si asigurarea Casco, dar nu toti isi permit.
    22 4
  • @DAC - nu sunt de acord cu tine. Impozitul este o taxa care se raporteaza la valoarea bunului sau venitului (adica a chestiei care se impoziteaza). Asa ca, impozitarea ar trebui facuta in fuctie de valoarea masinii, nu de nivelul de poluare.
    SI mie mi-ar placea sa vad pe strazi doar masini euro 6, dar nu cred ca se poate face asta foarte rapid, si nu impozitarea este solutia. Prefer sa se faca cum trebuie ITP-ul, si sa se scoata din uz masinile care nu mai sunt in stare buna de functionare.
    16 2
  • @DAC - e o lege idioata. Sunt cazuri in care proprietarii lucreaza cu lunile in afara si nu folosesc masina, ar trebui sa platesti un serviciu pe care nu-l folosesti? Un sistem centralizat care sa se foloseasca de camerele pentru verificarea rovinietei ar fi suficient. RCA-ul este un serviciu (obligatoriu in momentul in care iti iese prima roata din curte) care se angajeaza ca-ti preaia raspunderea civila in caz de belea ca sa-ti fie mai usor si tie si pagubitului, nu e o taxa pe posesie ca impozitul auto!
    15 1
  • @noname

    Esti in eroare. Impozitul pe mijlocul de transport, adica cel datorat an de an organului fiscal local, nu se raporteaza la valoarea bunului. sau la vechime (cum de altfel ar fi normal) ci exclusiv la capacitatea cilindrica. Astfel se ajunge la situatia paradoxala ca un amarat cu un ARO pe care-l foloseste sa-si care zarzavaturile de la gradina la piata, masina a carei valoare de piata tinde spre zero, sa fie nevoit, fie sa faca o multime de combinatii sa-si declare masina autoutilitara, fie sa achite impozit cat unul cu BMW sau chiar mai putin daca BMW-ul are sub 3000 cmc. Nu confunda impozitul cu taxa de inmatriculare sau de poluare.
    13 0
  • @misha
    in general sunt de acord cu comentariile tale; si pe mine ma dispera faza cu impozit in functie de cilindree; dar hai sa recunoastem; eu as vrea sa fie impozit ok si peste 3000, ca sa-mi pota aduce de afara niste sh-uri de 3.5. 4.2 si 5.0 l; ca aia cu ARO, sunt cam putini saracii; si la autoutilitare platesti impozit mai mic; multi isi transforma suv-ul in autoutilitara, cica, tocmaiu sa plateasca mai putin.
    partea rea e ca rovinieta e mai scumpa la autoutilitara.
    4 1
  • @mishasaitev - "impozitarea ar trebui facuta in fuctie de valoarea masinii, nu de nivelul de poluare." - asta am scris in comentariu. stiu ca se face in functie de capacitatea cilindrica, si sunt ce acord cu ce ai zis tu.
    In locul comparatiei Aro vs BMW, eu prefer sa compar o masina diesel cu motor de 2.2 cu un A8 2.0 TFSI Hybrid. Adica Ford Mondeo, Honda Civic sau Accord, Mazda 6, Mercedes C si altele, cu un Audi A8 2.0 TFSI Hybrid.
    4 4
  • pai sa treaca politia la verificat. ce mai asteapta?
    6 1
  • Articolul in mod sigur nu se refera la autoturismele inmatriculate in alte tari. Exemplu tarile vecine, care in mod sigur au aceste asigurari ITP SI RCA din tara in care sunt inmatriculate. Asai ? :)))))
    5 1
  • Pai RCA mai ales cum sa aiba cand majoritatea conduc rable de 2 lei si RCA-ul are un cost enorm, in special pentru cei mai tineri. Cum sa dau eu la 22 de ani la un Golf 4 1.9 TDI peste 2000 de lei pe an RCA. Masina mai pierde din valoare si azi-maine ma trezesc ca am dat mai mult la RCA in ultimii ani decat valoreaza masina. Total aberant !
    7 7
  • @stefi de acord, dar cand iti iese roata din curte, trebuie sa le ai valide, nu? Daca tot vorbim iesim in strada pentru ca nu se respecta legea.
    2 3
  • Da, hai sa umplem tara asta de coji poluante pe care sa nu le impozitam. Sa facem cel mai mare cimitir de masini al Europei. Da, cine te obliga sa-ti iei masina? Nu sunt mijloace de trasnsport in comun?
    5 3
  • 1soferDiN4????
    Dar cate jeguri cu rable inmatriculate pe bulgaria ne pun viata si masinile in pericol in tara asta???
    7 1
  • inexorabil
    Deși articolul vizează RCA și ITP, observ că discuțiile se concentrează ȋn jurul impozitului auto.
    Eu cred că se acordă o importanță excesivă Fiscului…Ȋntreaga noastră existență gravitează ȋn jurul obligațiilor financiare către prea-puternicii zilei, pardon, organismele de reglementare a cheltuielilor publice. De când ieși prin fanta de lumină și până la baterea ultimului cui ȋn coșciug, indiferent de orânduirea social-politică ȋn funcțiune, ești ȋndoctrinat (intoxicat) cu menirea trans-celestă (a-ha!) a plăților către ce (sau cine?) "trebuie”, deși motivațiile la schimb par anemice: păi, bugetarii, sănătatea, ȋnvățământul, o roabă cu bitum și o bancă montată și vopsită ȋn parc. Dar săracii (ajunși muritori de foame din cauze “pur obiective”, ba chiar din propria lor cauză) care te trag de mânecă pe stradă să nu-i lași ȋn voia sorții? Lor ce li se “alocă” de la bugetul de stat? Avem un sistem de protecție socială pe care merită să urinezi și să defechezi, pardon de expresii/intenții.

    Dar, ah, suntem pe un site “cu profil auto”, cum mă urechease odată, pe AM, o revoltată anti-inexorabilă. Aici contează mașinile și drumurile. Magnifice drumuri…Ȋncheiem polițe RCA pentru a ne pune la adăpost de hazardul subiectiv, dar ce facem cu cel obiectiv, relevat de ȋnsăși starea drumurilor? Ar trebui să mă simt fericit că nu-l bușesc și nu mă bușește x sau y, dar mașina mi-e torturată de “sculpturile” anumitor porțiuni carosabile?

    Dincolo de ironiile mele de "frustrat", evident că obligațiile financiare trebuie să existe și să fie onorate până la ultimul cent , fiindcă se cuvine a da Cezarului ce este al Cezarului și așa Ȋi place lui Dumnezeu, dar nici Cezarul să nu uite că n-a fost instalat (atât de către cei de jos, prostimea, cât și de către Cel de Sus) chiar fără nicio ȋndatorire…El este doar un iconom al celor lumești, trecătoare, iar dacă nici la atâta lucru nu-și dă silința sau nici măcar nu se gândește, atunci de ce și cum să i se ȋncredințeze cele veșnice?
    8 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru