Feedback

DrivetestBMW M4 Coupe (2014-2017)

3.0 431CP Aut
Test drive BMW M4 Coupe (2014-2017) zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: BMW
Marti, 27.05.2014
Instrument de precizie

L-am aşteptat cu înfrigurare. Are status de legendă şi orice pasionat de automobile îşi doreşte unul. Vorbim, bineînţeles, despre BMW M3. Cel mai puternic reprezentant al Seriei 3 a ajuns la a cincea generaţie şi a renunţat la motorul aspirat V8 în favoarea unui motor cu şase cilindri turbo. Toţi fanii modelului l-au aşteptat cu interes, dar şi cu inima strânsă. Oare e la fel de bun ca cel dinainte sau spiritul s-a pierdut odată cu reducerea numărului de cilindri şi adoptarea sistemului turbo? Ne-am pus aceleaşi întrebări şi noi în drum spre sudul Portugaliei, acolo unde BMW a organizat lansarea internaţională a modelului M3/M4.

Denumirea s-a schimbat în funcţie de tipul caroseriei, dar deja toată lumea ştie asta. Sedan-ul păstrează denumirea clasică M3, iar coupe-ul se numeşte acum M4. Este însă acelaşi automobil, plus sau minus două portiere. 

Răspunsul la întrebarea de mai sus? M3-ul coupe anterior era un automobil tăios, dificil pentru cineva neobişnuit cu nivelul de putere oferit. Noul M4 este la fel de puternic, dar se dovedeşte a fi mai prietenos. Mult mai prietenos. 

BMW M4 Coupe (2014-2017)
3.0 431CP Aut

  • Pret de pornire 76.508 €
  • Pret model testat n/a €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Prima mea experienţă cu un M3 a fost acum 14 ani. Era un M3 Convertible E46 şi avea sub capotă tot un motor cu şase cilindri în linie. Am experimentat apoi şi varianta coupe a M3-ului E46 şi modul aproape indecent de a livra puterea într-un mod liniar. 

După ce a trecut timp de o generaţie şi prin zona motoarelor V8 aspirate, noul BMW M4 se întoarce la origini şi are sub capotă un motor cu şase cilindri în linie, supraalimentat prin sistem twin turbo. Cilindreea aleasă este de 2.979 cmc, suficientă pentru a livra 431 CP între 5.500 si 7.300 rpm, cu 11 cai mai mulţi faţă de vechiul V8 de 4.0 litri al vechiului M3 Coupe. Cuplul maxim al noului propulsor este de 550 Nm între 1.800 şi 5.500 rpm. Diferenţa de putere este nesimnificativă, dar noul propulsor este superb. Elastic, cu o plajă de turaţii aproape incredibilă pentru un motor turbo (zona roşie începe la 7.500 rpm), noul motor turbo cu şase cilindri în linie este perfect pentru noul M4. Puterea poate fi livrată liniar, dar cu o simplă apăsare mai puternică pe acceleraţie primeşti o lansare în timp şi în spaţiu. Nu mai avem un M3 Coupe sălbatic de la prima apăsare a acceleraţie şi care urcă în ture până la infinit, ci un model prietenos la turaţii mici şi extrem de sportiv atunci când ridicăm ritmul.

Pornit la rece, motorul se trezeşte cu un sunet răguşit, redus apoi la un nivel aprope imperceptibil. Pe acceleraţii puternice, însă, sunetul este gutural, amplificat de cele patru evacuări, dar şi de sistemul audio, noul M4 folosind tehnica inaugurată de fraţii mai mari M5/M6 de a trece sunetul motorului prin boxele audio. Sunetul diferă şi de setarea aleasă pentru motor. Cel de la volan are la dispoziţie trei variante: Efficiency, Sport şi Sport Plus. 

Pentru a livra puterea către puntea spate, BMW oferă o transmisie manuală cu şase trepte pe care nu am avut ocazia să o încercăm. În cadrul testului din Portugalia am avut la dispoziţie un M4 dotat cu cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj DCT ajunsă la a treia generaţie. Are aceeaşi comandă tip joystick cu care ne-am obişnuit de la generaţia anterioară şi de la fraţii mai mari M5 şi M6. Cutia are şapte trepte şi permite rularea atât în mod automat cât şi manual. Dacă alegem să schimbăm treptele manual, o putem face prin intermediul clapetelor de pe volan sau prin intermediul levierului de mici dimensiuni. Ca şi până acum, viteza de reacţie a cutiei poate fi reglată prin intermediul unui buton amplasat lângă levier. Sunt trei trepte de reacţie, de la o viteză normală de schimbare a treptei, până la schimbări fulgerătoare cu un kick în transmisie pentru o senzaţie de maşină de curse. Indiferent de modul ales, cutia îşi face treaba excelent. În modul automat şi cu setarea Comfort aleasă, cutia automată va schimba eficient, iar consumul de carburant scade până la cifre aproape incredibile pentru o masină cu peste 400 CP. 

Consum

Când ne-am instalat la volanul noului M4, consumul a fost ultima noastră grijă. Pentru că, să fim serioşi, nici un viitor proprietar de M4 sau M3 nu va avea această problemă. Cine alege un astfel de automobil nu se uită din cinci în cinci minute pe computerul de bord pentru a vedea media de consum. De aceea, va avea o mare surpriză.

Vechiul M3 Coupe cu motor V8 era însetat, foarte însetat. Un rezervor putea fi consumat doar la micul dejun pe un drum de 300 km. Unul dintre avantajele faptului că noul M4 are cu doi cilindri mai puţin este şi faptul că consumul de benzină rămâne în norme mai mult decât decente. Să ne uităm întâi la cifrele oficiale. BMW spune că un M4 cu cutie manuală va consuma 12 litri în traficul urban, în timp ce unul cu cutie automată va avea nevoie de 11.1 litri. Media oficială este de 8.8 litri/100 km (cutie manuală) şi 8.3 litri/100 km (cutie automată). 

Ei bine, cifrele oficiale nu sunt departe de adevăr. Pe traseul nostru de test din Portugalia am parcurs 300 km pe drumuri de munte, extrem de întortocheate. Până la traseul de munte, am parcurs autostrăzi. După o doză decentă de abuz, noul M4 a afişat în bord o medie de 12 litri/100 km. Pe drumul spre hotel am adoptat setările eco şi un stil de condus eficient, iar cifra a scăzut până aproape de 8 litri/100 km. Mai mult, după 10 tururi pe circuitul de la Portimao, unde BMW-ul M4 a fost împins la limită, computerul de bord afişa un consum de 25 litri/100 km.

Ideea este simplă, noul M4 poate fi folosit fără probleme ca maşină de zi cu zi mai ales dacă facem o navetă scurtă pe drumuri naţionale. Cu ajutorul sistemului Start-Stop şi cu motorul şi cutia în modul Efficiency şi amortizoarele în Comfort, noul M4 este la fel de eficient şi confortabil ca un BMW Seria 4 normal. În weekend, însă, putem merge la un circuit şi vom scoate untul din aceeaşi maşină. Iar noul M4 va accepta fericit oricare dintre aceste situaţii. 

Concurenţa foloseşte încă motoare V8 de capacităţi cilindrice mari, iar consumul oficial înregistrat este mai mare cu cel puţin doi litri faţă de cel al noului M4. 

Performanţe

BMW nu a compromis nimic la capitolul performanţe. A vrut să facă din M4 (şi din sedanul M3) o maşină extrem de performantă. Şi a reuşit. Acceleraţia de la 0 la prima sută de kilometri pe oră se face în 4.1 secunde pentru modelul cu cutie automată şi 4.3 secunde pentru cel cu cutie manuală. Un kilometru este parcus în 21.9 secunde cu startul de pe loc. Repriza de la 80 la 120 km/oră în treapta a patra are nevoie de 3.5 secunde. Iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/oră. 

Cifrele sunt cele mai bune din clasa medie a coupe-urilor performante. Un Audi RS5 are nevoie de 4.5 secunde pentru accelera până la 100 km/oră, iar un Mercedes-Benz C63 AMG Coupe accelerează în 4.4 secunde.

Interior

Interiorul noului M4 este un loc aproape perfect şi tot ce i-am putea reproşa este poate faptul că anumite elemente seamănă prea mult cu cele ale unei Serii 4 normale. Planşa de bord foloseşte aceleaşi ceasuri simple şi clare, dar chiar nu este nevoie de mai mult. Restul interiorului însă este la superlativ.

Elemente ornamentale din fibră de carbon perfect finisate, piele moale cusută cu culorile diviziei M, un volan perfect, atât ca diametru cât şi ca grosime, şi fără prea multe zorzoane. Una peste alta, interiorul este foarte bun, scaunele au o susţinere laterală excelentă şi permit reglarea până la cel mai mic detaliu. Coupe-ul M4 este poate alegerea celor pentru care latura practică contează mai puţin. Accesul la locurile din spate se face însă destul de uşor, iar portierele sunt ceva mai lungi şi mai grele faţă de cele ale sedanului M3. Un alt minus pentru coupe este faptul că lipseşte sistemul care îţi aduce centura în dreptul mâinii atunci când te urci la volan. În lipsa lui, trebuie să bâjbâi un pic până găseşti centura.

BMW M4 poate fi singura maşină a proprietarului. Are un portbagaj mai mult decât decent de 445 litri (480 litri în cazul modelului M3), iar dacă avem nevoie de mai mult putem rabata bancheta. În spate se stă foarte bine, chiar şi în cazul coupe-ului. 

Preţ de achiziţie

Un automobil peformant are un preţ pe măsură. Însă M4 reuşeşte să se menţină într-o zonă interesantă de preţ. Listele de preţuri au fost deja publicate şi pentru piaţa românească, un BMW M4 având un preţ de pornire de 76.508 euro (TVA inclus). Interesant este că acest preţ este mai mic decât cel al predecesorului său. Partea mai puţin bună este că acest preţ îţi aduce în garaj un M4 standard. Şi dacă vrei un M4 vei dori şi câteva accesorii. Ca de exemplu excelenta cutie de viteze cu două ambreiaje şi şapte trepte. Mai adaugi 4.105 euro la preţul de bază. Sau frâne cu discuri din carbon. Încă 7.683 euro. Suspensie adaptiva? 2.000 euro. Şi multe, multe alte opţionale. Astfel că un BMW M4 bine dotat poate sări uşor de 100.000 euro. 

Dacă comparăm preţul de bază al noului M4 cu cel al celor doi concurenţi direcţi constatăm că Audi RS5 este cel mai scump, cu un preţ de pornire de 83.900 euro, în timp ce Mercedes-Benz C63 AMG Coupe are un preţ comparabil cu cel al modelului M4.

Siguranţă

BMW M4 face parte din familia de modele Seria 4. Coupe-ul nu a fost încă testat de către specialiştii de la EuroNCAP, dar aceştia au supus testelor de impact versiunea sedan a Seriei 3. Pe baza rezultatelor obţinute de cinci stele, putem specula că şi un M4 ar trece cu brio testele de siguranţă organizate de către EuroNCAP.

Lista de echipamente de siguranţă este la fel de completă ca la orice alt model BMW, cu airbagurile regulamentare plus sistemele ABS, DSC şi DTC oferite în standard, la fel ca şi protecţia în caz de impact lateral. Fiind vorba de un model M, BMW a creat şi un sistem special numit MDM (M Dynamic Mode), un sistem de siguranţă care te lasă să te distrezi permiţând maşinii să derapeze controlat, dar păstrând o plasă de siguranţă pentru cel de la volan. Practic, MDM este un fel de sistem de control al tracţiunii dezactivat doar pe jumătate. 

Ţinută de drum

Pentru a aprecia la maxim caracterul noului M4 ai nevoie de un drum de munte. Sau, şi mai bine, de un circuit. Doar aşa poţi afla că şasiul noului M4 este excepţional. Inginerii BMW M au reuşit să creeze un automobil sportiv, dar sensibil, delicat şi extrem de precis. Pentru a reuşi acest lucru au folosit fibra de carbon atât de mult cât au putut, plus alte elemente create din materiale uşoare. Avem plafon din fibră de carbon, cardan din CFRP şi chiar elemente de rigidizare a caroseriei din fibră de carbon.

Direcţia este electromecanică, dar nu poţi să-ţi dai seama de acest lucru decât dacă îţi spun cei de la BMW. Este la fel de comunicativă şi precisă ca o direcţie mecanică. Asistarea direcţiei poate fi variată în funcţie de dorinţa celui de la volan, însă controlul asupra direcţiei este incredibil de precis. E suficient aproape să intuieşti virajul şi maşina te va asculta. Direcţia nu are nici cea mai mică urmă de întârziere între intenţia celui de la volan şi răspunsul oferit de puntea faţă.

Suspensia, la fel, este variabilă în funcţie de dorinţa celui de la volan. Completează perfect şasiul şi direcţia, oferind o precizie germană pe viraje. Aproape că nu îţi vine să crezi cu ce viteză şi cu ce precizie poţi ataca virajele unui drum de munte. Ştii mereu unde se află cele patru roţi, iar comportamentul este complet neutru. Maşina nu se înclină, nu icneşte, nu se chinuie. Trebuie să exagerezi mult până la primul scârţâit de cauciuc torturat sau până la prima pierdere de aderenţă. Şi chiar şi atunci, diferenţialul M va controla lucrurile. Viraj după viraj, M4 îţi dă încredere, din ce în ce mai multă. Este un instrument de precizie, dar poate pentru prima dată nu mai este unul atât de rece. Oricât de tare am încerca, nu vom reuşi să facem maşina să subvireze, iar dacă drumul ne permite, cu modul MDM activat, putem să lăsăm spatele să valseze puţin.

Vizibilitate

Poziţia la volanul noului M4 este impecabilă. Scaunul se poate regla pe toate direcţiile posibile şi asta face ca şi vizibilitatea să fie aproape perfectă. Singurul lucru care obturează uneori câmpul vederii este montantul stânga faţă, dar fără a fi extrem de jenant. Oglinzile retrovizoare sunt excelent amplasate şi oferă o bună perspectivă în jurul maşinii. Pentru siguranţa manevrelor în spaţii înguste, BMW oferă şi un set complet de sezori dublaţi de o cameră de luat vederi la mersul cu spatele, aceste sisteme fiind însă opţionale. Mai trebuie remarcat faptul că dacă se optează pentru sistemul Head-On Display, care proiectează informaţii pe parbriz, acestea devin aproape invizibile dacă purtăm ochelari de soare polarizaţi. 

Tehnologie

BMW a dat tot ce avea mai bun pentru a-și dota cu tehnologie de ultimă oră noul coupe performant din clasa medie. Începând cu faptul că noul M4 este cu 80 kg mai ușor de cât precedentul, acest fapt datorându-se uzului de materiale ușoare. Axul cardanic, plafonul, elemente de rigidizare în compartimentul motor, o parte din capacul portbagajului și capota sunt fabricate din fibră de carbon. Apoi cutia automată DCT cu șapte trepte și două ambreiaje este o adevărată operă de artă. În combinație cu sistemul de control al tracțiunii, BMW oferă și funcţia de Launch Control, precum şi ceva mai hedonica funcţie Smokey Burnout. Denumirile descriu de la sine rolul acestora.

Cel de la volanul noului M4 are la dispoziție tot ce oferă industria auto mai bun în materie de tehnologie. Avem avertizare pentru părăsirea benzii de rulare, avertizare dacă automobilul din față încetinește brusc. Avem ultima generație a sistemului iDrive cu suprafață tactilă, sistem de navigație excelent și head-on display. Putem conecta un telefon prin Bluetooth și/sau mufa USB. Putem asculta radio online sau putem porni aplicația BMW M Laptimer ce va analiza stilul de condus al celui de la volan. Aplicația înregistrează viteza, accelerația laterală, accelerația longitudinală, turația motorului, treapta de viteză, unghiul de direcție, poziția pedalei de accelerație și consumul de carburant. 

Notă de subsol: pe volan vei găsi două butoane care pot fi programate pentru ca maşina să fie întotdeauna pe gustul tău. Ele se numesc M1 şi M2 şi reprezintă echivalentul scaunelor cu memorie în lumea setărilor dinamice.

Design

Noul M4 este un automobil frumos. Profilul îmi aduce aminte de generația bazată pe modelul E46 și îmi place acest lucru. Partea frontală este o interpretare agresivă a formelor actualei generații a Seriei 4, cu un spoiler frontal de dimensiuni extrem de generoase. În spate avem un eleron extrem de discret integrat în capacul portbagajului și un eleron special creionat pentru acest model ornat cu cele patru evacuări ale sistemul de evacuare. Carcasele oglinzilor retrovizoare au o formă specială gândită pentru eficientiza fluxul de aer, iar tabloul este completat de jantele speciale finisate în culoarea neagră și încălțate cu anvelope Michelin Pilot Super Sport special gândite pentru modelul M4. 

Nu ne-a placut

  • Sunetul evacuării sintetizat prin sistemul audio
  • Lipseşte sistemul de taxi al centurii
Date tehnice - BMW M4 Coupe (2014-2017) 3.0 431CP Aut
Combustibil
Benzina
Nr. usi
2
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
2979
Lungime mm
4671
Putere maxima CP (rpm)
431 (5500)
Latime mm
1870
Cuplu maxim Nm (rpm)
550 (1850)
Inaltime mm
1383
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
1612
Acceleratie 0-100 km/h s
4.1
Ampatament mm
2812
Tractiune
spate
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
445
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW M4 Coupe (2014-2017)

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Treaba asta cu sunetul evacuarii in boxe strica masina asta! Chiar nu mai stiu astia de la BMW sa faca niste evacuari de doamne ajuta!
    11 5
  • Daniel, M3/M4 are un motor turbo. Turbina, prin recircularea gazelor, atenuează din zgomotul evacuării cel care este, de fapt, elementul principal în formarea sunetului motorului.
    15 1
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Ce destept e danel cunoscatorul, daca pui o toba si o gauresti cu surubelnita scoti sunet de BMW ca la dacie.....tannnntannnnn......
    8 4
  • ce inseamna "sistemul de taxi al centurii"?
    merci
    8 0
  • @asd
    Este braţul mobil care aduce centura lâng scaun într-un coupe sau cabriolet. Fără acesta, este foarte greu să ajungi la centură, ea fiind montată mult mai în spate decât într-o berlină.
    14 0
  • @mircea.
    multumesc. nu stiam ca asa se numeste :)
    6 0
  • Azazel
    Pfai, ce masina, dom'ne! Cred ca este pentru prima data dupa multi ani... cred ca de la era Bangle pana in prezent, cand pot sa spun cu mana pe inima ca din nou imi place foarte mult un model BMW.
    Ma inclin in fata acestei masini si a inginerilor BMW!
    Cat despre acea "centura taxi", daca nu ma insel prima data a aparut la Mercedes CLK acum vreo 12 ani. Parca asa. Dar stiti ce? Lasati sa fie asta slabiciunea masinii. Cred ca acest punct negativ a fost trecut pentru ca altele nu prea s-au gasit.
    12 3
  • Este superba din toate punctele de vedere, iar singurul rival ar putea fi noul Lexus RC-F. Abia astept datele oficiale despre performantele lui RC-F, si un test din partea automarket la fel de obiectiv ca lui M4.
    1 0
  • Sistemul de proiectie a informatiilor pe parbriz se numeste Head-Up Display.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru