Drivetest Chevrolet Spark facelift (2013-2015)

1.2 LTZ
Chevrolet Spark facelift (2013-2015) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 15.01.2014
Ultima scânteie

Peste doi ani, Chevrolet nu va mai comercializa automobile pe piaţa din Europa. Ceea ce înseamnă că nu vom mai putea cumpăra "de nou" cel mai accesibil şi mai mic produs din oferta GM Europe, "nepotul" lui Matiz, Chevrolet Spark. Pentru a acoperi lipsa importantă din portoliul GM, Opel lucrează la un înlocuitor, dar mai avem de aşteptat până când acesta va fi lansat pe piaţă.

Revenind la subiectul testului nostru, Spark a apărut în 2009 şi avea în spate o poveste incredibilă pentru o corporaţie mare precum General Motors: design-ul său a fost ales de public, oficialii companiei prezentând mai multe alternative şi supunând la vot varianta bună. Odată cu design-ul, Spark a primit un interior şi un şasiu nou, aşa cum era şi normal.

Totul se întâmpla în 2007, la Salonul Auto de la New York, atunci când marca americană a prezentat conceptele Beat, Trax (numele sună cunoscut?) şi Groove. Design-ul câştigător a fost cel al conceptului Beat, care a ajuns să fie transformat într-un model de serie, lansat în 2009 la Salonul Auto de la Geneva.

Nepotul lui Matiz va mai fi disponibil pentru achiziţie până la finalul anului 2015. În cinstea posterităţii, să vedem cum se comportă în faţa celor două seturi de tripleţi din segment, care completează linia competitorilor alături de italianul Panda şi de sud-coreenele i10 şi Picanto.

Chevrolet Spark facelift (2013-2015)
1.2 LTZ

  • Pret de pornire 8.505 €
  • Pret model testat 11.420 €
  • Taxa auto 75 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motorizarea de top din gama Spark facelift este un "Smartech II" de 1.2 litri, cu patru cilindri în linie, provenit din gama Daewoo. Evoluţia şi-a pus amprenta asupra acestei unităţi, motorul fiind surprinzător de silenţios la ralanti, iar această caracteristică se manifestă până la 3.000 rotaţii pe minut. Prin intermediul unei pedale de ambreiaj destul de moi şi a unei timonerii uşoare, controlezi transmisia manuală cu cinci trepte, etajată perfect pentru mediul urban.

În raport cu rivalii din segment, nu avem nici cel mai mic motor, nici cel mai puternic motor şi nici propulsorul cu cel mai mare cuplu. Singurul lucru prin care iese în evidenţă această unitate la nivel de statistică este turaţia la care este atinsă puterea maximă de 82 de cai, 6.400 rpm, cu 200 rpm mai mare decât cea a celui mai apropiat rival, dar această performanţă nu-i neapărat un motiv de laudă. Propulsorul se încadrează totuşi în partea superioară a segmentului în materie de specificaţii, lucru datorat exclusiv cilindreei.

Primele trei trepte de viteză prezintă o etajare ideală pentru mediul urban, făcându-l pe Spark să fie o mică rachetă de la un semafor la altul. Atât timp cât ne amintim la ce ne raportăm. Reprizele sunt bune până în treapta a patra inclusiv, pentru ca situaţia să se domolească în ultima treaptă, configurată pentru un consum redus. Cel mai "îndrăzneţ" motor din segment stă sub capota lui Fiat Panda, unitatea 0.9 TwinAir, care are doar doi cilindri şi un turbocompresor, asigurând 85 CP şi cel mai mare cuplu motor din segment.

Consum

Versiunea testată a lui Chevrolet Spark are un consum mediu declarat de 5.1 litri la sută. Campionul clasei la specificaţii este Fiat Panda 0.9 TwinAir, cu 4.2 litri la sută în regim mixt. Modelul italian este urmat de Citroen C1 cu 4.3 litri la sută, Toyota Aygo cu 4.4 litri la sută, Kia Picanto 1.2 cu 4.5 litri la sută, Volkswagen Up!/Skoda Citigo cu 4.7 litri la sută şi Hyundai i10, cu acelaşi consum mediu declarat.

În mod normal, aici şi acum am fi discutat despre consumul de carburant în cadrul testului nostru, prezentat de computerul de bord. Din păcate, nici măcar versiunea de top a lui Spark facelift nu vine echipată cu o asemenea dotare. În aceste condiţii, calculul nostru paralel a arătat un consum de circa 8.5-8.7 litri/100 km în mediu urban, cu aproximativ doi litri în plus faţă de declaraţiile din fişa de produs.

Performanţe

Fiind vorba despre citadine, performanţele dinamice nu sunt cel mai important criteriu la selecţia unui model. Dar şi aceste date contează. În cazul lui Spark facelift, acceleraţia de la 0 la 100 km/h are loc în 12.1 secunde şi viteza maximă este de 164 km/h. Fiat Panda 0.9 TwinAir şi Kia Picanto 1.2 sunt singurii care-l depăşesc la ambele capitole.

Celelalte modele din segment sunt mai lente la acceleraţia de la 0 la 100 km/h, în principal din cauza cilindreei şi a puterii mai reduse faţă de cele trei "rachete" de mai sus.

După cum specificam şi la rubrica motor/transmisie, Spark este agil în primele trei trepte, agreabil într-a patra şi deja leneş în ultima treaptă. Absolut normal în acest segment la acest nivel de putere.

Interior

Facelift-ul nu a adus schimbări majore la interiorul lui Spark. În cazul versiunii de top remarcăm ornamentele vopsite în gri, care aduc un aer de prospeţime faţă de Spark-ul precedent.

Materialele de la bord nu impresionează prin calitate, lucru pe care nu prea poţi să-l ceri în acest segment, ci prin finisaje. Plasticul de la bord are o textură plăcută la atingere şi dă senzaţia că este asamblat cu atenţie, toate elementele fiind de neclintit la apăsarea mai puternică cu mâna, lucru care pare să promită linişte şi după abordarea a zeci de mii de gropi mioritice.

Comenzile principale ale sistemelor audio şi de climatizare sunt mari şi intuitive. Ceasurile de bord, un mix între vitezometrul analogic (care arată bine) şi turometrul digital de dimensiuni reduse, se încadrează în linia estetică a exteriorului. Din păcate, turometrul este greu de citit în unele momente, cum ar fi atunci când bate soarele direct pe instrumentarul de bord.

Scaunele din faţă sunt confortabile, neaşteptat de bune pentru acest segment, cu toate că poziţia la volan este mai înaltă decât am fi dorit. Ergonomia comenzilor este bună, singurul lucru ciudat fiind amplasarea pe manete diferite a comenzilor pentru proiectoare, respectiv lămpi de ceaţă. Spaţiile de depozitare sunt suficiente şi încearcă să suplinească portbagajul relativ mic în raport cu segmentul, de 170 de litri.

Partea bună este că pasagerii din spate au suficient loc pentru cap şi genunchi, iar bancheta lor este fracţionabilă 60/40 şi aproape la fel de moale precum scaunele din faţă, lucru bun pentru o călătorie mai lungă în caz de nevoie.

Preţ de achiziţie

Gama Spark facelift pleacă de la 8.500 euro pe piaţa din România. Exemplarul testat de noi, reprezentant al nivelului de echipare şi al motorizării de top, adică 1.2 LTZ, costă 11.400 euro. Kia Picanto, Hyundai i10, Fiat Panda (atât 1.2 Lounge, cât şi 0.9 Easy) formează lista modelelor mai scumpe decât Spark-ul de top.

Pe lista modelelor mai ieftine, dar comparabile se numără Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Citroen C1 facelift, Peugeot 107 facelift şi Toyota Aygo facelift. Partea bună pentru cei care vor un Spark este faptul că Chevrolet va puncta în mod sigur o serie de victorii pe partea de reduceri în următoarele 23 de luni.

Siguranţă

Testele EuroNCAP din 2009 s-au încheiat cu doar patru stele pentru Chevrolet Spark. Versiunea facelift nu a ajuns încă pe mâinile acestora, dar nu ne aşteptăm la o clasare de cinci stele, având în vedere criteriile mai stricte de siguranţă introduse între timp.

În cadrul sesiunii despre care am vorbit mai sus, Spark a primit 81% la capitolul siguranţa pasagerilor adulţi, 78% pentru protecţia copiiilor şi 43% la Safety Assist. Modelul Chevrolet a fost penalizat sever pentru lipsa ESP-ului în standard, o dotare importantă pe care ajungi să ţi-o doreşti abia după ce "eşti păţit" fără ea.

Spark încearcă să compenseze acest neajuns prin cele sase airbag-uri pe care le are în dotarea standard.

Ţinută de drum

În comparaţie cu familiarul Matiz, Spark nu mai are niciun element în comun. Asta înseamnă că legătura dintre roţi şi asfalt a fost îmbunătăţită semnificativ. Până la apariţia tripletei din gama Volkswagen (Seat Mii, Skoda Citigo şi Volkswagen Up!), Chevrolet Spark se lupta cu Fiat Panda, vechiul Kia Picanto şi tripleta franco-japoneză mai veche, dar la fel de competitivă, formată din Citroen C1, Peugeot 107 şi Toyta Aygo.

Acum, Spark e cumva la egalitate cu Hyundai i10 şi Kia Picanto la viteze de oraş, cele pentru care a fost construită de fapt această maşină. După cum era de aşteptat de la o citadină, suspensiile sunt orientate spre confort, la fel ca direcţia. Aşadar, avem o lejeritate în manevrare, în detrimentul sportivităţii, comportamentul dinamic fiind o utopie în acest segment. După cum era de aşteptat, la solicitări mai puternice, Spark subvirează şi tradează limitele unui model de 3.6 metri lungime. Până atunci, manevrat cu atenţie şi simţ de răspundere, cel mai mic Chevrolet se descurcă admirabil în lumea în care a fost lansat acum cinci ani.

Vizibilitate

Spark are un set de oglinzi laterale de dimensiuni optime pentru oraş, fiind foarte apropiate de caroserie. Acestea îşi fac datoria cu prisosinţă. Totuşi, montantul C, întărit pentru a acomoda soluţia tehnică menită să ascundă mânerele de deschidere a portierelor din spate, este mai gros decât media segmentului şi aduce mici neplăceri la manevrele în marşarier.

Versiunea de top beneficia de senzori de parcare, care ajută parcarea unui model deja simplu de parcat în toate poziţiile.

Tehnologie

Încă de la al doilea nivel de echipare, Spark este dotat cu un sistem audio cu MP3, AUX şi USB. Inovaţiile tehnologice ale lui Spark se opresc aici, modelul trădând în mod evident orientarea sa low-cost la acest capitol. Între timp, rivalii din concernul Volkswagen pot fi echipaţi cu navigaţie cu ecran tactil, sistemul infotainment integrat prezentând şi o funcţie de analizare a consumului de carburant pentru ultimele călătorii. În contrast, Spark nu are nici măcar computer de bord în echiparea de top.

O situaţie similară regăseam şi în versiunile de top ale modelelor din tripleta franco-niponă formată din C1, 107 şi Aygo, scuza acestora fiind lansarea iniţială, care a avut loc cu ani înainte ca Spark, Up!, Citigo, Mii, noul i10 şi noul Picanto să fie disponibile pe piaţă. Chiar şi aşa, Spark abia stă pe linia de plutire a segmentului A la acest capitol.

Design

Dintre toate modelele de segment A, Spark are în spate cea mai frumoasă poveste. Design-ul său a fost ales de public, în urma prezentării a trei direcţii posibile de design. Totul se întâmpla în 2007, înainte de marea salvare guvernamentală a General Motors.

Câştigătorul detaşat al sondajului a fost conceptul Beat, de la care Spark a preluat cu succes aproape 90% din elementele estetice. Dacă le prelua pe toate, probabil că nu ar fi fost capabil să mai urce vreo bordură vreodată.

Ne-au plăcut încă de la început şi ne plac în continuare blocurile optice supradimensionate, grila care integrează inconica siglă Chevrolet şi bara de protecţie faţă care completează aspectul lui Spark.

Posteriorul n-arată nici el deloc rău, stopurile facelift-ului fiind mai atrăgătoare decât cele care echipează versiunea anterioară. Bara de protecţie spate a fost şi ea redesenată, rezultatul fiind agreabil, cu toate că procesul nu era necesar, Spark-ul vechi având un ornament cromat care integra foarte bine evacuarea.

După cum este cazul multor alte modele, jantele "fac" maşina, lucru care se vede abia când te uiţi la un Spark cu jantele de oţel din echiparea standard. Nuanţa de roşu prezentată de exemplarul testat i se potriveşte lui Spark, citadina având un aspect deosebit în compania acesteia.

Nu ne-a placut

  • Nu este nici cel mai ieftin, nici cel mai puternic, nici cel mai economic şi nici cel mai rapid din segment
  • Versiunea pre-facelift a obţinut doar patru stele EuroNCAP
  • Marca va părăsi piaţa din Europa la finalul anului 2015
  • Turometrul este ilizibil în unele momente
  • Modelul nu prezintă consumul mediu/instant de carburant, deşi este în versiunea de top
Date tehnice - Chevrolet Spark facelift (2013-2015) 1.2 LTZ
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1206
Lungime mm
3595
Putere maxima CP (rpm)
82 (6400)
Latime mm
1597
Cuplu maxim Nm (rpm)
111 (4800)
Inaltime mm
1551
Viteza maxima km/h
164
Greutate kg
868
Acceleratie 0-100 km/h s
12.1
Ampatament mm
2375
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
35
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
170
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Chevrolet Spark facelift (2013-2015)

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • Dacia Plant
    De banii astia imi cumpar un Sandero care este mai masina. Spark-ul este urat rau, numai bun pentru transport pizza la domiciliu.
    35 11
  • BaditzaEx
    nu ofera mai niciun avantaj, vb lui Dacia Plant , un Sandero este de N ori mai masina , cu noul motor de o,9l Tce ( care este si mai economic si mai puternic ), cu ocazia asta, vreau sa zic ca, daca Dacia ar scoate un model in segmentul asta, cred ca ar rupe p-ta ( un fel de Lastun aka City )
    off-topic mi-as dori cel mai mult sa vad Dacia 1300 Concept lansata
    https://www.youtube.com/watch?v=y2YkDXjxyVU
    25 8
  • nu merita masina. din toate punctele de vedere
    15 6
  • De ce ti-ai lua un Spark si nu o Sandero?
    17 7
  • Macar nu are un pret absolut ridicol ca un Smart. Ii mai puternic, spatios, economic si sigur decat un Smart. Totusi, la fel cum au spus si alti comentatori, un Sandero nou are fi mult mai multa masina la banii astia. Defapt, nici un vad de ce mai exista masini de segment A cand sunt multe optiuni mai bune in segmentul B, iar pretul nu difera mult.
    11 7
  • dar de ce sa imi iau sandero si nu spark?unora le place spark-ul,unora le este suficient spatiul oferit de spark...ca la o adica...de 11500 E imi iau masina de 2 ani second hand din clasa medie...dar de ce daca unora le place spark-ul?asa ca pentru unii considera ca merita spark-ul cum pentru altii nu merita...din orice punct de vedere
    15 8
  • E greu sa dai 11.000 euro pe un spark cand era in Iasi la un moment dat un focus nou cu motor de 1l la oferta cu nu stiu ce pachet promotional 12.000. Da...apar relativ rar asemenea oferte si poate ca sparkul are dotari mai multe dar totusi. Evident sunt clase diferite cu targeturi diferite dar totusi traim in Romania. Sparkul acesta trebuie luat in echipare medie cu oferta ajungand pe la 7500 euro.
    11 8
  • Tzugulea
    cum puteti sa ii dati 4.5 stele urateniei astea?
    sa mai privim inca odata, va rog :)
    5 10
  • 71doru
    Intra cu brio la capitolul cele mai urate masini.
    Inteleg ca modelul a fost ales de public. Erau clar toti in stare de ebrietate. Matiz avea farmec.
    La fel de urat mi se pare spatele de la noul Aveo. Pacat pentru ca la Aveo botul arata binisor amintind de Alfa 159 si nu ar fi o masina tocmai rea.
    La Cruze nu ma inpac cu textila de pe bord, altfel OK la design.
    5 6
  • mania de-a compara masini din categorii diferite, o masina mica are avantaje incontestabile in oras, n-are rost sa le enumar, de regula cine-si ia o masina din clasa mini nu se uita la ce-ar putea cumpara din banii respectivi (sa nu uitam de smart, sau ce-ar fi daca am spune ca de banii de mini ne-am putea lua un superb) ci strict la avantajele oferite de acel tip de masina.
    cat despre spark, consider ca matizul era mai pe subiect, consuma maxim 5 in oras, iar modul in care se comporta la drum lung este absolut irelevant in contextul in care trebuie utilizata o astfel de masina.
    7 7
  • chevrolet si-a facut iesirea din europa;orice alte comentarii sunt inutile
    2 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru