Drivetest Citroen C3 Aircross

4.1
Citroen C3 Aircross zoom
de Silvian Irimia, Foto: Vlad Alexandru (Viataprinlentila)
Marti, 09.09.2025
Mărimea contează?

De ceva vreme, Citroen C3 este cel mai bine vândut model al producătorului francez. Așa că ce faci atunci când vrei să intri într-un nou segment de piață, destul de disputat, și nu îți dorești ca vânzările să aibă de suferit?

Ei bine, așa cum ne-au arătat cei de la Citroen, nu trebuie să vii cu o rețetă complet nouă și revoluționară, deoarece de multe ori, o reinterpretare a unui fel de mâncare celebru poate să fie o revoluție în sine. Cam așa a fost și cazul atunci când francezii au lansat pe piață modelul C3 Aircross.

Iată că acum acest model se află la a doua generație și ne arată prin toți porii cât de mult s-a maturizat. Dacă până acum vorbeam de un SUV mic, de oraș, cu accent pe lifestyle și culori jucăușe, noua generație se repoziționează clar.

Acum, SUV-ul de segment B vine cu dimensiuni serioase și un atu foarte rar în clasa lui: posibilitatea de a fi comandat în versiune cu 7 locuri. Putem spune, cel puțin din perspectiva dimensiunilor, că acest model bate la ușa segmentului superior.

Asta înseamnă că, practic, C3 Aircross nu are rival. Există mașini în același segment de preț cu dimensiuni asemănătoare, dar nu au 7 locuri. Există modele accesibile cu 7 locuri, dar nici pe aproape de prețul lui C3 Aircross. Pentru a înțelege și mai bine avantajele acestui model, ți-am pregătit și o prezentare video.

PREZENTARE VIDEO CU NOUL CITROEN C3 AIRCROSS

Citroen C3 Aircross

  • Pret de pornire 18.950 €
  • Pret model testat 28.514 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Citroen C3 Aircross vine la pachet cu două motorizări termice, dintre care una strict pe combustie, cu 100 de cai putere, și una hibrid, de care am avut și noi parte în testul nostru. Totodată, dacă vrei să nu mai poluezi deloc, poți opta și pentru o versiune electrică, numită e-C3 Aircross.

Așadar, noi am avut de-a face cu o motorizare bine cunoscută, pe care am mai văzut-o pe multe modele din grupul Stellantis. Mă refer la propulsorul de 1.2 litri, benzină cu 3 cilindri. Diferența este că până acum acest motor era legat la un sistem mild-hybrid, în timp ce acum avem parte de un sistem full hybrid.

Pentru versiunea pur termică ai la dispoziție o transmisie manuală cu 6 rapoarte, în timp ce versiunea hibrid poate fi comandată doar cu o cutie automată e-DCS cu 6 trepte. Indiferent de versiune, mașina vine cu roți motrice doar pe puntea față.

Ansamblul oferă în total 145 de cai putere și 230 Nm cuplu. 

Câteva din vechile probleme pe care le-am văzut la grupul acesta motor/transmisie au rămas și pe noul C3 Aircross. Motorul vibrează destul de tare, iar transmisia are în continuare parte de niște întârzieri notabile, în special când vrei să pleci ceva mai tare de pe loc. Astfel, cutia poate fi uneori puțin leneșă, însă ai la dispoziție un mod „Low” dacă vrei ca treptele să fie schimbate la turații mai înalte.

Deși este doar un sistem de 48V, Aircross funcționează în modul pur electric pentru o perioadă surprinzător de lungă. Trecerea de la motorul electric la cel termic (și invers) este sesizabilă și destul de zgomotoasă.

Totuși, motorul electric face o treabă bună în a oferi mașinii un răspuns destul de vioi la plecările de pe loc. Citroën susține, de fapt, că aproape 50% din condusul urban se va face fără a porni motorul pe benzină.

Consum

Cei de la Citroen au declarat că C3 Aircross are un consum mediu oficial de 5.3-5.4 l/100 km. Chiar dacă este un SUV care poate fi luat cu 7 locuri, masa este bine ținută sub control, în mare parte și datorită platformei Smart Car.

Astfel, C3 Aircross are o masă de 1.368 kilograme, iar asta înseamnă că motorul nu trebuie să lucreze atât de mult pentru a pune roțile în mișcare. Prin urmare, consumul nu este exagerat.

În zilele petrecute cu mașina de test, consumul mediu a fost de 6.3 l/100 km. În oraș, într-un trafic semi-aglomerat, consumul a fost de 5.7 l/100 km, în timp ce în ieșirile din oraș, consumul a scăzut la 4.8 l/100 km în unele momente. Pe autostradă, consumul a fost de 6.6 l/100 km.

Așa cum spuneam mai sus, mașina asta nu are un rival direct, dacă luăm în calcul toate caracteristicile. Așadar, pentru a găsi niște competitori, ne-am uitat la modele cu preț asemănător și cu motorizări asemănătoare.

Prin urmare, Opel Frontera, fratele de platformă al lui C3 Aircross și care folosește același motor, are un consum mediu oficial de 5.2-5.3 l/100 km, diferența fiind făcută de faptul că este cu 100 de kilograme mai ușoară.

Dacia Duster, cu motorizarea hibrid, are un consum mediu oficial de 5 l/100 km, în timp ce MG ZS, se laudă cu un consum de 5.1 l/100 km.

Performanţe

Este destul de clar că un C3 Aircross nu va fi cumpărat pentru a face curse de accelerație. Astfel, sistemul hibrid la baza căruia se află un propulsor pe benzină, în 3 cilindri de 1.2 litri, dezvoltă în total 145 de cai putere și un cuplu motor maxim de 230 Nm. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 km/h se face în 8.8 secunde, iar viteza maximă este de 192 km/h.

Comparativ, Opel Frontera vine cu aceeași motorizare, dar chiar și așa, cifrele dinamice sunt diferite. Frontera atinge 100 km/h în 9 secunde, iar viteza maximă este de 190 km/h. Dacia Duster vine la pachet cu o motorizare full hybrid, la baza căruia se află un motor pe benzină de 1.6 litri.

Astfel, modelul mărcii de la Mioveni dezvoltă 140 de cai putere. Sprintul de la 0 la 100 km/h se face în 10.1 secunde, în timp ce viteza maximă este de 160 km/h.

MG ZS este de departe cel mai puternic model de aici. Motorul său de 1.5 litri, pe benzină, combinat cu sistemul hibrid, dezvoltă 197 de cai putere, dar din punct de vedere al parametrilor dinamici, nu există diferențe foarte mari. Spun asta deoarece ZS are nevoie de 8.7 secunde pentru a atinge 100 km/h, iar viteza maximă este de 168 km/h.

Interior

Interiorul lui C3 Aircross are un aer jucăuș. De exemplu, pe mânerul fiecărei uși în parte, ai niște mesaje optimiste și încurajatoare, precum „feel good” sau „be cool”. Bordul este finisat cu o țesătură textilă, ceea ce îi oferă modelului un aspect mai premium și mai interesant comparativ cu plasticele tari folosite de mulți rivali.

Totuși, așa cum era de așteptat pentru o mașină din această categorie de preț, plasticele tari apar în multe alte zone ale interiorului, deși, în general, sunt folosite în locurile unde uzura este mai mare. Toate versiunile lui C3 Aircross vin în standard cu scaune Advanced Comfort excelente. Acestea au acum cu 15 mm mai multă spumă și au fost redesenate pentru a oferi susținere suplimentară.

Le-am găsit extrem de moi, confortabile și plăcute, în timp ce poziția la volan este destul de înaltă, specifică unui SUV mai mare. Scaunele au reglaj manual, dar vin cu funcție de încălzire. Deoarece am avut parte de Pachetul Iarnă, mașina a venit și cu volan și parbriz încălzit.

Citroën se așteaptă ca majoritatea clienților să aleagă versiunea cu 5 locuri a lui C3 Aircross, și nu pe cea cu 7 locuri. Noi am testat varianta cu 5 locuri, dar nu cred că scaunele de pe ultimul rând erau prea încăpătoare pentru un adult.

La varianta cu 5 locuri, fără al treilea rând de scaune, bancheta spate fracționabilă 40:60 este poziționată cu 65 mm mai în spate. Astfel, se valorifică la maxim ampatamentul de 2.76 metri și se creează mai mult spațiu pentru pasagerii din spate. De fapt, Citroën susține că C3 Aircross oferă cel mai bun spațiu la genunchi și la coate din segment pentru ocupanții rândului doi.

Mașina este izolată fonic decent, la viteze mici nu vei auzi zgomote neplăcute în habitaclu. Totuși, la viteze de autostradă, vântul își face simțită prezența. Totodată, suspensia și motorul tind să fie și ele destul de gălăgioase în anumite situații.

Eu am constatat că există suficient spațiu pentru ca persoane de 1.85 m să stea confortabil, inclusiv loc pentru picioare sub scaunele din față. Forma aproape cubică și plafonul înalt asigură și un spațiu generos la cap.

Totuși, zona din spate este destul de simplă. Sunt disponibile doar două porturi USB-C și o priză de 12V, iar spațiile de depozitare nu sunt numeroase. La varianta cu 5 locuri, capacitatea portbagajului este de 460 litri, iar cu bancheta spate pliată ajunge la 1.600 litri.

În versiunea cu 7 locuri, cu toate scaunele ridicate, rămân disponibili doar 40 litri. Totuși, al treilea rând de scaune se pliază complet plat, ceea ce deschide un volum de 330 litri în modul cu 5 locuri, atunci când e nevoie.

Comparativ, Opel Frontera oferă același spațiu în portbagaj, lucru care era de așteptat. Dacia Duster are un volum al portbagajului de 430 de litri, în timp ce MG ZS are un volum de 433 de litri.

Preţ de achiziţie

Citroen C3 Aircross pornește în România de la 18.950 de euro cu TVA, dar dacă vrei să optezi pentru versiunea hibrid, scoți din buzunar cel puțin 25.300 de euro cu TVA. Ai de ales și dintre două versiuni de echipare, numite PLUS și MAX. Noi am avut de-a face cu echiparea de top, adică MAX, pentru care scoți din buzunar cel puțin 27.350 de euro.

Pe lângă, am avut ca dotare opțională culoarea exterioară și Pachetul Iarnă, iar prețul final de listă a fost de 28.514 euro cu TVA. Comparativ, pentru un Opel Frontera în versiunea hibrid trebuie să plătești cel puțin 23.100 de euro cu TVA.

Dacia Duster pleacă de la 17.200 de euro, dar pentru versiunea hibridă plătești cel puțin 22.950 de euro cu TVA. MG ZS pornește de la 18.500 de euro. Dacă vrei totuși un sistem hibrid, trebuie să scoți din buzunar cel puțin 19.550 de euro cu TVA.

Siguranţă

Noua generație C3 Aircross nu a fost încă testată de inginerii de la Euro NCAP. Generația anterioară a obținut 5 stele în 2017, dar de atunci testele au devenit mult mai drastice. Chiar și așa, C3 Aircross are o listă mare de sisteme de siguranță.

În standard, clienții primesc cameră de marșarier, sistem de alertă pentru șofer, sistem de avertizare pentru schimbarea benzii, limitator de viteză, pilot automat sau frână de siguranță activă. Echiparea de top MAX mai aduce în plus senzori de parcare față și avertizare pentru unghiul mort.

Ţinută de drum

Abordarea Citroën în materie de condus este concentrată pe confort. Încercarea de a combina acest lucru cu un SUV din segmentul B, orientat spre un preț accesibil, pare o misiune dificilă. Și într-adevăr este.

C3 Aircross nu are suspensie pneumatică adaptivă. Chiar dacă ansamblul de arcuri și amortizoare este același ca la fratele său, Frontera, C3 Aircross beneficiază de ceea ce Citroën numește Advanced Comfort Suspension cu amortizoare hidraulice progresive. Practic, este vorba despre niște tampoane suplimentare care atenuează denivelările și gropile din carosabil.

Acestea lucrează împreună cu scaunele Advanced Comfort cu design aparte pentru a oferi o rulare foarte lină. Am descoperit acest lucru prima dată la modelul C3, anul trecut în cadrul testelor internaționale. În general, fratele mai mic face o treabă mai bună decât modelul Aircross în a filtra imperfecțiunile din drum.

În oraș, C3 Aircross se simte destul de agil, grație unei raze de bracaj de 10.9 metri, adică doar cu 30 cm mai mult decât la C3. Greutatea relativ redusă are un impact și asupra comportamentului în viraje.

Direcția oferă puțin feedback și necesită mai mult efort în curbele strânse, dar este destul de liniară și predictibilă. În oraș, direcția ușoară împreună cu volanul de mici dimensiuni, fac ca mașina să se simtă extrem de bine.

Aderența punții față este mai mult decât suficientă pentru utilizarea zilnică, iar ruliul caroseriei nu afectează semnificativ dinamica.

Același lucru se poate spune și despre frâne. Nu oferă cel mai bun feedback în pedală din cauza recuperării de energie, dar în mare parte își face treaba decent.

Vizibilitate

Parbrizul și luneta sunt mari și vezi bine prin ele. În zona stâlpului C, care este destul de mare, apar niște puncte moarte. Oglinzile laterale au dimensiuni normale pentru un SUV de segment B, chiar dacă mi-ar fi plăcut să fie puțin mai mari.

Așa cum spuneam mai sus, primești o cameră de marșarier cu o grafică decentă, iar în echiparea MAX ai senzori de parcare pentru partea frontală.

Tehnologie

Toate informațiile esențiale pentru condus sunt proiectate pe un head-up display subțire, care ia locul instrumentarului de bord clasic. Pentru a le citi, șoferii trebuie să privească peste volan. Funcționează într-un mod similar cu acel i-Cockpit de la Peugeot, însă considerăm că ideea este implementată mai bine la Citroën, pentru că volanul nu acoperă niciodată afișajul șoferului.

Ecranul central de 10.25 inch este ușor orientat către șofer și vine standard cu conectivitate wireless Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul multimedia integrat este foarte simplu, ușor de navigat și bine structurat, deși uneori mai are mici întârzieri. Pe volan se regăsesc câteva butoane fizice care funcționează bine și sunt practice în utilizare.

Nu există opțiunea de a îmbunătăți sistemul audio de pe Citroën C3 Aircross, singura configurație disponibilă fiind una cu 6 difuzoare. Totodată, echiparea de top vine și cu încărcare wireless pentru smartphone. Ce nu mi-a plăcut a fost lipsa sistemelor keyless entry și keyless go.

Design

Când vine vorba de design, cei de la Citroen nu s-au chinuit prea mult. Au luat elementele de design de pe modelul C3 și doar au crescut caroseria.

Partea frontală și semnătura luminoasă este la fel ca pe micul C3. Avem parte și de noul logo Citroen. Emblema se află într-un oval, asemănător cu o roată dințată. Este o trimitere la vechile modele Citroen de acum câteva decenii.

Culoarea caroseriei se numește Gri Mercury, iar pe echiparea MAX ai parte de jante de 17 inch bicolore. Totodată, poți bifa ca plafonul să fie în culoarea caroseriei sau să aibă o culoare contrastantă neagră.

Nu ne-a placut

  • Transmisie lentă
  • Lipsă keyless entry și keyless go

Ultimele teste


  • Mărimea contează?

  • Deschis spre aventură

  • Seducție

  • Ce-am fost și ce-am ajuns

Comentarii (1)

  • De ce e-dct și nu aia veche aisin?
    Asta noua fiind dct nu cred sa fie așa fiabila că cea clasica cu convertizor de cuplu. Cine o fabrică pe cutie?

    Cat despre motor, au rezolvat cureaua aia? Cică astea noi ar fi pe lanț sau pe lângă. Vom vedea.

    Oricum mașină în sine nu e cine știe ce coaja. Vedeți testele de siguranță apoi cumpărați
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru