de Bogdan Mirică
Vineri, 12.06.2009
-
-
Trimite pe:
Dupa ce Seat a patruns pe segmentul sedanurilor de clasa medie cu Exeo, este randul unui alt constructor din grupul VAG sa debuteze pe un segment complet nou. De aceasta data este vorba despre Skoda, care a pregatit noul Yeti, un crossover cu aspiratii off-road, pe care Automarket a avut ocazia de a-l testa zilele acestea pe soselele din Slovenia.
Motor / Transmisie
Noul Skoda Yeti preia atributele modelelor produse de constructorul ceh, printre care si gama de motorizari foarte larga, gata sa satisfaca cele mai diverse cereri de pe piata. Astfel, Yeti poate fi comandat cu doua motorizari pe benzina, un entry-level de 1.2 litri si 105 de cai putere si o unitate cu patru cilindri de 1.8 litri si 160 de cai putere. Fanii diesel-ului vor fi rasfatati de propulsorul TDI cu common-rail, de 2.0 litri, disponibil in trei variante de putere: 110 cai, 140 de cai si 170 de cai. Automarket a avut ocazia de a testa doar optiunea de mijloc din gama motorizarilor diesel, mai exact propulsorul capabil sa livreze 140 de cai putere. Crossover-ul se bucura astfel de o putere suficienta, disponibila abia la 4200 de rotatii, si de un cuplu decent pentru un crossover, de 320 Nm, resimtit foarte devreme insa, pe o plaja de turatii destul de mica: intre 1500 si 2500 de rpm. Pentru o masina care cantareste 1545 de kilograme, resursele oferite de motorul diesel sunt suficiente, indiferent de suprafata de rulare. Pe sosea nu veti avea nici o problema, atunci cand vine vorba de o depasire la limita, in timp ce in off-road cuplul motor va va scoate din orice situatie mai delicata, fie ca este vorba despre noroi sau o panta mai accentuata. Dieselul este completat de o cutie manuala cu sase rapoarte, care exploateaza corect resursele oferite de cei patru cilindri. Desi cursa schimbatorului este destul de lunga si putin imprecisa, Yeti impresioneaza in treptele a treia si a patra, atunci cand masina se bucura de o zvacnire necesara oricarei depasiri mai riscante. Masina pastreaza resurse suficiente chiar si in treapta a cincea de viteza, manifestata printr-un imbold timid.
Consum
Modificarile aduse de Volkswagen noilor propulsoare TDI au dus la scaderea considerabila a consumului mediu. Drept urmare, cehii anunta valori foarte scazute pentru versiunea de 140 de cai a noului Yeti. Cartea tehnica se lauda cu un consum mediu de numai 6.1 litri, in conditiile in care avem 140 de cai si un tren de rulare cu tractiune integrala. Versiunea testata de noi, in diverse conditii de trafic extraurban, incluzand aici si o portiune de macadam, a depasit cu aproape un litru si jumatate valoarea medie, insa trebuie sa tinem cont ca vorbim de o exploatare fortata: viteze de rulare mari, schimbari ale treptei de viteze la 4000 de turarii si accelerari bruste. In conditii normale insa, probabil ca valorile inregistrate de Yeti se vor apropia mai mult de cele oficiale, inscrise de Skoda in cartea tehnica. Tot in conditii normale de exploatare, Skoda anunta emisii de CO2 de numai 159 g/km, o valoare destul de redusa pentru un motor care livreaza 140 de cai.
Interior
Interiorul noului Skoda Yeti nu se indeparteaza foarte mult de filosofia de design propusa de cehi pe celelalte modele din gama. Materialele si finisajele sunt cele cu care Skoda ne-a obisnuit, fara artificii tehnice sau detalii care sa impresioneze. Plasticul folosit este destul de moale si prietenos in zona superioara a plansei de bord si de o calitate indoielnica in partea inferioara. Aparentele sunt salvate insa de materialele folosite la nivelul portierei si de elementele cromate. Alte elemente care contribuie foarte mult la confortul pasagerilor sunt scaunele, cu o forma anatomica si o sustinere laterala neasteptat de bune. In plus, pielea folosita in cazul tapiseriei este si ea de o calitate buna.
Adevaratele atuuri ale lui Yeti incep insa sa isi faca simtita prezenta atunci cand vorbim de spatiul interior oferit si de usurinta cu care acesta poate fi exploatat in functie de nevoi. Dimensiunile generoase (lungime - 4223 de mm, latime - 1793 de mm si inaltime - 1691 de mm) se rasfrang direct asupra habitaclului, care ofera un spatiu suficient pasagerilor de pe ambele banchete. In plus, cei de pe locurile din spate vor beneficia de o bancheta inaltata cu 2 centimetri pentru o vedere mai buna. De asemenea, sistemul Vario Flex, de rabatare sau inlaturare a scaunelor individuale confera o versatilitate surprinzatoare si aduce puncte pretioase la categoria "Interior". Se poate opta astfel pentru transformarea lui Yeti dintr-un vehicul cu cinci locuri intr-unul cu patru sau doar doua locuri. Portbagajul pastreaza in conditii normale de incarcare o capacitate de 416 litri. La nevoie, odata cu rabatarea banchetei spate, spatiul se mareste la 1760 de litri. Un alt aspect pentru care Yeti trebuie sa fie apreciat la nivel de compartimentare a spatiului este lista bogata de accesorii care pot fi folosite pentru impartirea zonelor de depozitare. Astfel, viitorii clienti pot alege o plasa de sustinere a sticlelor, carlige mobile sau un capac pliabil care are rol de impartire a spatiului din portbagaj pe doua niveluri.
In concluzie, desi calitatea materialelor este medie, Skoda Yeti reuseste sa puncteze atat de bine la acest capitol multumita spatiului interior si a versatilitatii.
Preţ de achiziţie
Skoda a anuntat oficial ca noul Yeti porneste pe piata "mioritica" de la 15.466 de euro cu TVA inclus. Luand in considerare faptul ca actualii sai concurenti, anuntati oficial de Skoda in cadrul evenimentului, costa putin peste 17.500 de euro(vorbim aici despre Kia Sportage, care pleaca de la 17.612 euro, despre Nissan Qashqai, care costa 18.981 de euro, si despre Hyundai Tucson, care porneste de la 17.838 de euro), putem spune ca Yeti se anunta o buna afacere. Versiunea testata de noi, echipata cu motorul diesel de 140 de cai si tractiune 4x4, porneste de la 24.866 de euro. Rivalul Qashqai, in versiunea echipata cu motor de 2.0 litri dCi si 150 de cai putere, costa insa 26.773 de euro cu TVA, cu mult peste pretul lui Yeti. Modelul care se apropie insa de Yeti ca pret pe piata din romania este doar Kia Sportage, care pleaca de la 24.395 de euro in versiunea echipata cu motor diesel de 140 de cai. Avand in vedere diferenta de talie dintre cei doi constructori si echiparea modelului ceh, balanta se inclina favorabil in curtea Skoda.
Siguranţă
Revenim usor din zona speculatiilor si ne indreptam atentia asupra elementelor de siguranta pe care Yeti le pune la dispozitia clientilor sai. Fiecare versiune a SUV-ului compact este echipata cu ABS si un sistem de control al cuplului motor (MSR). Pentru versiunile echipate cu 4x4, Skoda pune la dispozitie si un sistem de control al stabilitatii, ESP. De asemenea, habitaclul poate fi "captusit" cu pana la noua airbaguri, incluzand aici airbagul pentru genunchii soferului si cele pentru coliziunile posterioare. In cazul unui accident care cauzeaza deschiderea unui airbag, alimentarea cu combustibil si energie este intrerupta, usile sunt deblocate iar lumina interioara se aprinde.
Ţinută de drum
Modelul ceh a dovedit pe tot parcursul testului ca "se poate tine bine pe picioare" indiferent de suprafata pe care ruleaza. Atunci cand vorbim de asfalt trebuie sa apreciem stabilitatea buna la viteze mari. Senzatia de ruliu nu a fost insa complet estompata desi avem o suspensie regandita, capabila sa ofere o rulare confortabila in oras si siguranta pe autostrada. Fortarea pedalei de acceleratie pe asfalt poate imprima un caracter subvirator in unele situatii, in ciuda existentei sistemului 4x4. In conditii de macadam, sistemul 4x4 se straduieste sa faca fata derapajelor controlate, un ajutor important fiind in aceasta situatie sistemul ESP.
Trebuie sa mentionam ca versiunile Yeti 4x4 sunt echipate cu un sistem de tractiune integrala Haldex de a patra generatie, capabil sa imprime un comportament pozitiv al masinii pe suprafete accidentate. In conditii normale, pe drumuri asfaltate, 96% din resursele motorului sunt directionate puntii fata. Atunci cand avem insa de a face cu o pierdere a aderentei, detectata de senzorii speciali, sistemul Haldex poate transmite pana la 90% din cuplul motor axei posterioare. Montarea unei diferential anti-alunecare face posibila o aderenta foarte buna in conditii grele de drum.
Yeti nu isi propune sa fie un off-road-er pur si sa rivalizeze astfel cu unul dintre modelele Land Rover, insa promite abordarea unor trasee cu dificultate mica spre medie. Cuplul motor te ajuta atunci cand te afli intr-o situatie limita, sistemul de tractiune integrala isi face treaba foarte bine, insa garda la sol (nu foarte generoasa) nu iti asigura o rulare indrazneata pe orice tip de suprafata. Compenseaza insa modul de rulare off-road si sistemul inovativ de asistenta la coborarea in panta, patentat de Skoda. Acesta funtioneaza diferit fata de cele regasite pana acum pe piata, reusind sa faca fata unor pante cu inclinatie mare. Soferul trebuie sa actioneze functia "Off Road", regasita pe panoul plansei de bord, sa puna levierul schimbatorului de viteza pe liber si sa aiba incredere. Odata ce acesta elibereaza frana si ambreiajul masina incepe sa coboare treptat, fara a inspira nesiguranta. In functie de inclinatia pantei, soferul poate oricand frana si accelera, fara a afecta in vreun fel aderenta pe care o asigura sistemul. Trebuie precizat ca sistemul functioneaza chiar si atunci cand masina coboara panta cu spatele. Functia gandita de Skoda permite soferului sa se concentreze mai mult asupra directiei si transforma orice provocare off-road intr-o joaca de copii.
Vizibilitate
Skoda Yeti puncteaza bine la capitolul vizbilitate multumita pozitiei destul de inalte la volan si a oglinzilor laterale bine proportionate. Desi, initial, soferul poate fi indus in eroare de pozitia scaunului, reglarea acestuia corespunzatoare va duce la obtinerea unei vizibilitati bune, specifice unui model cu o garda la sol ceva mai inalta. Suprafata vitrata este generoasa iar montantii nu creeaza probleme serioase la capitolul vizibilitate. Pe timp de noapte, Yeti promite de asemenea o vizibilitate buna, multumita farurilor bi-xenon adaptive si a proiectoarelor cu functie "cornering".
Tehnologie
Skoda a incercat sa vina in intampinarea clinetilor sai cu cele mai noi gadget-uri din lumea auto. De confortul pasagerilor se va ocupa sistemul de climatizare pe doua zone si sistemul audio cu Radio si MP3. Pentru cei mai pretentiosi exista chiar si o conexiune auxiliara de tip iPod. In spijinul soferului, Skoda a instalat un set de senzori de ploaie si lumini, cruise control, senzori de parcare fata si spate, instalatie de spalare a farurilor si o serie de comenzi pe volan. Mai mult decat atat, conexiunea Bluetooth ii poate asigura soferului o convorbire telefonica desfasurata in siguranta. Oglinzile si geamurile electrice sunt deja accesorii banale, care vin sa completeze confortul interior. In plus fata de pasagerul din fata, soferul beneficiaza de reglare electrica a scaunului. Versiunea testata de noi a fost echipata si cu un sistem de navigatie de ultima generatie, proiectat pe ecranul cu touch-screen, montat in partea centrala a bordului. Folosirea sa este foarte usoara chiar daca indicatiile sale nu pot fi vizualizate foarte usor de sofer din cauza pozitiei foarte joase. Vine insa in ajutor indicarea directiei de mers pe afisajul situat intre cele doua ceasuri de bord.
Design
Desi s-a indepartat de conceptul care l-a introdus in atentia publicului, Yeti nu a renuntat la aspectul de Roomster inaltat. Filosofia de design este preluata exemplar, modelul fiind usor de incadrat in gama Skoda multumita formei blocurilor optice frontale, a capotei si a grilei radiatorului. Cu toate acestea, Yeti mizeaza mai mult pe inducerea unui aspect mai practic si nu neaparat a unuia atragator. Aparentele sunt salvate de jantele pe 17 inch din aliaj, de elementele cromate de la exterior, de barele de amarare montate pe acoperis si scuturile de protectie. Tevile de esapament duble si cromate, alaturi de luminile de semnalizare pozitionate in oglinzile laterale, contribuie la definirea unui design bine inchegat.
Ne-a placut
- Cuplu motor suficient
- Versatilitate
- Lista de accesorii
- Sistemul "Off road"
Nu ne-a placut
- Design
- Garda la sol
- Performante medii
Eu nu stiu la ce e buna...la offroad nu,la design nu,la spatiu nu.Mi-as lua mai degraba un Soul.
Acum fara gluma da chiar ca arata ca Yeti
sincer nu inteleg cum au putut sa ii faca farurile ale de ceata sau ce sunt asa urate, unii designeri sunt tare ...... cum sa pui xenoanele alea frumoasa si farurile/semnalizatoare ale rotunde urate
Cel mai buna fata era de noua octavia/fabia
Multumim pentru testul detaliat baieti.la mai multe!
-proiectoarele de ceata (nu au fost prea inspirati designerii cu ele. Parca arata a tampoane de locomotiva)
-motorizarea diesel (Intr-adevar are cuplu incepand cu turatii scazute de la 1500 rpm, dar, se taie repede pe la 2500 rpm, unde alte masini de acolo incep sa traga bine. Vor fi necesare multe schimbari de viteza in depasiri, dar, in localitati va fi o placere sa o conduci).
-din lateral seamana fosrte bine cu o utilitara de marfa (bine au scris automarket ca e un crossover si nu un suv)
-pretul (Chiar daca va pleca de la 17.000 eur, va fi probabil pentru motorizarea de 1.2 litrii. Concurenta ofera deja dieselul de la acest pret. Dupa cum ii stim bine pe cei din grupul VAG, masina va fi destul de sarac dotata in echiparea standard, si daca incercam sa ii punem optionalele pe care concurenta le ofera in standard, pretul va fi mai mare, deci partea cu afacerea se poate discuta)
Ce imi place:
-Pai, dupa cum cunoastem toti Skodele, si aceasta va fi o masina fiabila.
-Motorizarea diesel (nu ma contrazic deloc, dar, cum am spus si mai sus, va fi o placere de condus in localitati, datorita cuplului oferit de la o turatie mica. Va avea consum mic, tocmai datorita acestui fapt)
- e destul de spatioasa si are un interior elegant (poate putin cam sobru, dar e in tema generala Skoda)
Le doresc mult noroc in vanzari si sper sa vedem cat mai multe pe piata romaneasca. Mi-ar place sa conduc un Yetty.
Pana una alta, drumuri sigure pentru toata lumea si un weekend cat mai placut.
Si o sa vezi ca se opreste surprinzator de bine. Are discuri ventilate pe toate rotile !!!