Drivetest Citroen C5 X

1.6 PureTech 180 Shine Pack EAT8
4.3
Citroen C5 X zoom
de Bogdan Mirică
Miercuri, 06.04.2022
Un altfel de sedan

E nedrept. Știu că toți gândiți asta. E nedrept să pensionezi, poate, prea devreme o caroserie cu atât de mult succes la noi în țară. Însă, așa cum un meteorit a dus la extincția dinozaurilor, trebuie să acceptăm că SUV-urile de toate dimensiunile vor duce la dispariția monovolumelor și a sedanurilor medii.

Știm deja că Volkswagen va renunța la Passat sedan, Opel vrea să reinterpreteze Insignia, iar înlocuitorul lui Mondeo ar putea să fie un SUV. În acest context, în care toată lumea încearcă să dea o nouă definiție sedanului de clasă medie, nu ar trebui să ne mire noul Citroen C5X.

Care, potrivit francezilor, se erijează într-un urmaș al vechiului C5, însă cu o caroserie inovativă. I-aș spune pe românește struțo-cămilă, dar oficialii francezi sunt inventivi și o numesc neo-sedan. Am călătorit în Spania, la Barcelona, și am urcat la volanul acestui neo-sedan pentru a înțelege că, de fapt, vorbim despre un rival cu sânge latin al lui Volkswagen Passat Alltrack.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE:

Citroen C5 X
1.6 PureTech 180 Shine Pack EAT8

  • Pret de pornire 31.500 €
  • Pret model testat 35.900 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama lui Citroen C5X promite, cel puțin pentru moment, doar motorizări benzină. Paleta este destul de restrânsă, dar bine împărțită. Ai un motor de intrare în gamă de 1.2 litri, cu 130 de cai putere, ai unul intermediar de 1.6 litri și 180 de cai putere și mai ai un hibrid plug-in de 225 de cai putere.

Pentru că am mai testat această configurație hibridă și în trecut, pe modele ca Peugeot 308 și DS 4, am decis să îmi concentrez atenția pe o motorizare ceva mai pământeană: adică benzinarul de 180 de cai putere. Cuplat la o cutie automată cu 8 rapoarte, pentru că în acest segment cutiile manuale nu prea se mai poartă.

Motorul vine la pachet cu 250 de Nm, fix atât cât oferă și deja popularul agregat de 1.5 litri TSI, al celor de la Volkswagen. Doar că în cazul motorului nemțesc vorbim despre 150 de cai putere.â

Revenind la francezul nostru, cei 250 de Nm, livrați devreme, adică pe la 1650 de rotații, oferă o dinamică bună mașinii, care cântărește 1.5 tone. Cuplul ajută la demaraje susținute și la impulsuri plăcute, însă trebuie să te înțelegi și cu transmisia automată cu 8 rapoarte. Poate fi ezitantă uneori, mai ales la viteze mici. Are momente când are unele retrogradări nu foarte discrete, deși liniaritatea sa la urcare este bună.

Timpul de reacție poate fi îmbunătățit dacă treci în modul Sport sau dacă te folosești de padele. Însă, chiar și așa, tot o să observi o întârziere subtilă.

Cât privește bagajul de resurse de sub capotă, consider că el este bine ales pentru această mașină. Singurele momente în care mi-aș fi dorit ceva mai mult au fost atunci când mă aflam în urcare și căutam să trec de 100 de km/h. Aș fi vrut explozie, nu doar o accelerare progresivă lentă. Deci nu m-aș fi supărat dacă mai erau vreo 50 de Nm ascunși pe sub capotă.

Motorul este bine antifonat, fără vibrații și chiar este deosebit de plăcut când adopți un stil de șofat relaxat. Începe să fie zgomotos în fazele susținute de accelerare, atunci când forțezi turometrul pe la 4000 de rotații.

Consum

Am avut ocazia de a testa Citroen C5X doar în mediu extraurban, alternând porțiuni de autostradă cu drum național. La finalul testului am ajuns la 7.5 litri/100 de kilometri. Fără să folosesc vreun mod Eco și fără să menajez mașina. A urmat apoi o porțiune de serpentine, unde consumul a crescut la 9 litri/100 de km. Dar nici nu am admirat peisajul foarte tare.

În fișa oficială, Citroen anunță un consum de 6.5 litri/100 de kilometri. Dacă ne uităm în lista rivalilor vedem că Volkswagen Passat Alltrack este disponibil în România doar cu un motor diesel de 2.0 litri și 200 de cai putere. Acesta este mai economic decât benzinarul rivalului, însă nu cu mult: 6.1 litri/100 km. Același lucru se întâmplă și cu Skoda Superb Scout, care oferă 190 de cai diesel și promite un consum oficial identic cu al Passat-ului.

Peugeot 508 nu are o versiune de 180 de cai putere, iar Mazda 6 Wagon are un agregat benzină, aspirat, care promite 7.6 litri/100 de kilometri. Așadar, putem spune că C5X are o valoare decentă de consum.

Performanţe

Spuneam că ar mai fi fost loc de vreo 50 de Nm sub capotă. Asta ca să ai niște explozii plăcute și să derulezi mai repede decoul. Însă, și accelerările progresive aduc un timp bun de la 0 la 100 de km/h: 8.1 secunde.

Dacă ne uităm la rivali, vedem că Mazda 6 Wagon accelerează în același timp până la 100 de km/h. Culmea, și Skoda Superb Scout are nevoie tot de 8.1 secunde.

Interior

Dincolo de portiere, Citroen C5X promite un habitaclu simplist, cu linii clare și o ergonomie bună. Spre exemplu, este de apreciat că avem comenzi fizice pentru climatizare. Este o reîntoarcere de la digitalizarea excesivă pe care o vedem pe celelalte modele din Grupul PSA, unde comenzile climatizării erau ascunse în meniul sistemului multimedia. Și comenzile de pe volan sunt destul de clare.

Iar spațiile de depozitare sunt generoase și vin în completarea acestei ergonomii bune. Ai mult loc în portiere, o cotieră generoasă și un spațiu inteligent pentru încărcarea telefonului prin inducție.

Calitatea materialelor variază în funcție de zonele cu care interacționezi. Cele pe care le atingi mai des sunt îmbrăcate în plastic moale sau piele artificială, în timp ce în zonele din partea inferioară plasticul e tare și neprietenos. Finisajele sunt bune, iar scaunele sunt confortabile, chiar dacă nu au o susținere laterală foarte pronunțată. Citroen spune că încearcă să te trimită cu gândul la fotolii generoase și nu aș putea să îi contrazic.

Pe locurile din spate, pasagerii au mult spațiu la nivelul picioarelor, însă, modelul francez nu poate egala generozitatea lui Superb, spre exemplu. Am apreciat însă că tunelul median de pe bancheta spate nu este foarte înalt.

Portbagajul are o capacitate de 545 de litri. Este generoasă, deschiderea hayon-ului e bună, iar spațiul e plat. Însă, ca volum, portbagajul e departe de cel al rivalilor din Grupul VAG. Doar pe Mazda 6 Wagon și Peugeot 508 SW este ceva mai mic.

Antifonarea habitaclului a fost îmbunătățită și simți asta chiar din momentul în care ai închis ușa.

Preţ de achiziţie

Pentru cei care vor descoperi acest test mai târziu de aprilie 2022, trebuie să știți că în aceste momente parcurgem o perioadă tulbure, iar prețurile mașinilor noi au luat-o razna complet. Asta și pentru că cererea depășește oferta care poate fi acoperită de furnizorii de semiconductori.

Am vrut să specific asta ca un fel de jurnal de bord, pentru cei care vor ajunge aici mai târziu.

Așadar, Citroen C5X pornește de la 31.500 de euro, un preț pentru care primești echiparea Feel Pack și motorizarea de 1.2 litri și 131 de cai putere. Pentru cei care se gândesc la mașina testată de mine, adică 1.6 de 180 de cai putere, echipare Shine, socotelile încep de la 35.900 de euro.

Și dansul continuă. Omologii din Grupul Volkswagen au prețuri de pornire de 42.100, respectiv 46.100. Unul este Volkswagen Passat Alltrack, iar al doilea Skoda Superb Scout. Mazda 6 Wagon pare să fie ceva mai accesibilă alături de motorizarea de 165 de cai putere benzină, cu automată. E drept, nu are alura de crossover a celorlalți.

TEXTAR ECHIPEAZĂ MAŞINI ELECTRICE
Textar produce plăcuțe de frână și pentru cele mai noi mașini electrice. Acestea pot opri în siguranță automobilele cu zero emisii și accelerație fulminantă. Există plăcuțe de frână pentru toată gama electrică Volkswagen ID, precum și pentru celebrele Tesla Model S și Model X.

Siguranţă

Citroen C5X nu a fost încă testat de EuroNCAP, însă, având în vedere că este dezvoltat pe aceeași platformă cu Peugeot 508, fratele de concern, putem presupune că punctajul de 5 stele, obținut de acesta în 2018, i se poate aplica și lui Citroen C5X.

În plus, mașina vine cu o mulțime de sisteme de siguranță, unele dintre ele standard: frânare automată în situații de urgență, recunoașterea semnelor de circulație, monitorizarea unghiului mort, avertizare la depășirea benzii de rulare și monitorizarea stării de oboseală a șoferului.

Nou centru de testare în Spania
Nokian a inaugurat un nou centru de testare în Spania. Pe cele 10 piste sunt testate anvelopele de vara, de iarna si all season, pe suprafete uscate sau umede. Exista si o pista ovala, lunga de 7 kilometri, pe care se ating viteze de 300 de km/h.

Ţinută de drum

Dacă ar fi să pui numele unui brand auto de volum în dreptul cuvântului „confort”, în dicționar, atunci Citroen ar fi acel brand. Istoria francezilor în elaborarea unor suspensii care te țin ca în puf datează de mai bine de 6 decenii. Prin urmare, noul Citroen C5X nu putea face excepție. Trebuia să fie o mașină confortabilă. Însă, francezii trebuiau să ia în calcul și faptul că struțo-cămila asta de caroserie presupune o gardă la sol regăsită de obicei pe SUV-uri compacte.

Așa că pe C5X găsim suspensia Citroen Advanced Comfort, iar pe versiunea hibridă tehnologia este îmbunătățită de faptul că această suspensie este activă și vine cu mai multe moduri de rulare, ce profită de tehnologia Progressive Hydraulic Cushion.

Nu o să vă mai plictisesc cu denumiri pompoase. Pe scurt, suspensia o să fie extrem de confortabilă. Pe autostradă simți că plutești. Iar când vei avea diferențe de nivel bruște, o să simți că zbori. Posibil să îți simți stomacul în gât de câteva ori. Filtrarea denivelărilor se face foarte bine, iar zgomotele suspensiei nu sunt prin preajmă.

Așadar, continuă senzația de izolare. De data aceasta, izolare de problemele infrastructurii.

Totuși, când vine vorba de ruliul caroseriei, e bine de știut că el există. O să ai viraje în care o să te bată pe umeri. Însă, în ciuda acestui aspect, am apreciat faptul că aderența rămâne acolo.

Nu știu de ce, dar mașina asta are ceva din personalitatea vechiului Citroen C6, o mașină pe care am iubit-o și am s-o iubesc. Mărturisesc.

Vizibilitate

Vă imaginați că formele acestea îndrăznețe, cu care Citroen și-a cucerit mereu audiența, vin la pachet cu unele compromisuri în privința suprafeței vitrate.

N-aș vrea să vorbesc cu păcat, dar dacă ar fi să mă refer la Citroen C4 Coupe și la C5X, e ca și cum francezii au uitat că șoferii se mai uită și în retrovizoare. Luneta are forme ciudate, înguste, iar ultimul rând de montanți incomodează în viraje strânse. 

Din fericire, C5X vine disponibil încă din standard cu senzori de parcare față și spate și cameră video de marșarier. Există și o cameră cu vedere la 360 de grade, pe lista de opționale. Calitatea camerelor a crescut, față de modelele actuale.

Tehnologie

Citroen și-a făcut temele la acest capitol și a discutat cu clienții săi. Cu toate acestea, nu înțeleg cum am ajuns la un ecran de 7 inch pentru instrumentarul de bord. Nu are o grafică sofisticată și nici posibilitățile de personalizare nu sunt spectaculoase. Citroen compensează cu un Head-Up Display color foarte bun și de dimensiuni generoase, un prim pas către indicații de realitate augmentată.

Și, în centrul planșei de bord, minunea minunilor: avem un ecran de 12 inch, cu un sistem multimedia de nouă generație. Puterea de procesare este mai bună, meniul e mai bine structurat, iar grafica e mai bună decât pe celelalte modele din gamă. Prin urmare, un plus pentru francezi.

Sistemul de infotainment este disponibil cu Apple CarPlay și Android Auto fără fir, are acces la informații în Cloud și dispune de un asistent vocal mult mai iscusit în a înțelege limbajul liber.

Design

Acum e acum. Cei care se vor uita la Citroen C5X se împart în două tabere: cei care aruncă cu flori și cei care aruncă cu roșii. Nu o să spun că am apreciat întotdeauna mărcile curajoase, care au spart monotonia cu un design pe care nu îl înțelege nimeni. După mine, curajul a devenit o calitate rară în industria auto. Așa că Citroen C5X are șansa de „a face o figură frumoasă”, cum se zice în fotbal.

Partea frontală vine cu noua filosofie de design Citroen, cu faruri înguste, minimaliste, cu LED. Posteriorul, dacă îmi este permisă blasfemia, mă trimite cu gândul la Porsche Panamera. E ceva acolo: rotunjirea hayon-ului, cele două eleroane, nu știu. Totuși, cred că posteriorul e ușor cam țanțoș, ridicat, parcă vrând să îți arate formele voluptoase.

Clienții vor avea la dispoziție jante de 19 inch, oferite standard. Oricum, altele nu există. Gama de culori de caroserie este și ea îndrăzneață. Una peste alta, nimic spectaculos în materie de personalizare. Pentru că spectaculosul e oferit standard.

Nu ne-a placut

  • Dimensiunea instrumentarului digital
  • Comportamentul cutiei
  • Sunetul motorului la peste 3000 rpm
Preț cu TVA (Euro)
40.500
Tip transmisie
automata
Tracțiune
fata
Număr trepte
8
Putere maximă generată (CP/rpm)
180 / 5.500
Cuplu maxim generat (Nm/rpm)
250 / 1.650
Sistem de recuperare a energiei
standard
Capacitate cilindrică (cmc)
1.598
Număr cilindri
4
Configurație cilindri
in linie
Tip compresie
turbo
Catalizator
indisponibil
Filtru de particule
standard
Sistem de dezactivare a cilindrilor
indisponibil
Viteză maximă (km/h)
230
Accelerație 0-100 km/h (secunde)
8,8
Consum mediu mixt (litri/100 km)
WLTP 6.5
Norma de poluare
EU6 D
Capacitate rezervor (litri)
53
Autonomie la consum mediu mixt (km)
815
Portiere/locuri (nr.)
5 / 5
Alimentare electrică
indisponibil
Lungime (mm)
4.805
Lățime (mm)
1.815
Înălțime (mm)
1.485
Ampatament (mm)
2.785
Garda la sol (mm)
194
Ecartament față (mm)
1.595
Ecartament spate (mm)
1.600
Masă proprie (kg)
1.542
Spațiu portbagaj (litri)
545
Spațiu portbagaj cu scaunele rând 2 rabatate (litr
1.640
Garanție maxima vehicul (luni/km)
48 / 100.000
Interval service (luni/km)
12 / 30.000
Mai multe detalii despre Citroen C5 X

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Senzația că este o struțo-cămilă am avut-o și eu, când o privești din anumite unghiuri este cam urâțică. Spre exemplu, în chiar prima fotografie pare o mașină făcută din două bucăți, fața de sedan, spatele de suv coupe. Și chiar, de ce neo-sedan? Bine, având în vedere ce inovații a adus Citroen de-a lungul timpului, este posibil să vedem o nouă clasă, cea a neo-sedanelor.
    De remarcat spațiul generos de la interior și faptul că bordul și consola centrală nu sunt sufocate de butoane și butonașe.
    15 2
  • Daniel
    Comparatia cu Passat Alltrack sau Octavia Scout e putin fortata evident, pentru ca ambele au ceea ce Citroen se face ca nu baga de seama :)
    .... Tractiune integrala?...
    20 2
  • Superb Scout are/avea si variante cu tractiune fata dar cu Passat Alltrack nu inteleg comparatia, din cate stiu nu sunt variante decat 4x4 !
    Pare o masina practica ,dar parca cu un aspect "fortat" prea elegant sau invers ! Dar consumul cred ca va fi principala problema la acest model, cuplul este prea mic pt. o asemenea caroserie si cine isi cumpara asa ceva in general o face si pt. calatorii cu familia, bagaje si toate cele - ceea ce va duce la valori mari ale consumului .
    13 3
  • Passat, Mondeo, Talisman game over, Citroen are o infima șansă sa vândă ceva intr-un segment care s-a restrâns mult.
    Tracțiune integrala pe un sedan, este o frecție la un picior de lemn! Ajuta cu absolut nimic!
    9 12
  • bravos
    @ AM, Mirica
    la toate masinile testate,vorbesti de liniaritatea schimbarii la cutia de viteze. noi nu prea stim ce inseamna.te rugam sa ne explici.
    9 1
  • Brabus
    @BravOs,
    Liniaritatea schimbării înseamnă că schimbătorul se mișcă liniar, nu circular, triunghiular, dreptunghiuliar:)))))
    8 1
  • @Brabus
    No,tre sa fii jurnajist auto
    2 0
  • Andrei
    Urata la exterior, si fara imaginatia franceza, la interior. Va fi un nou ''succes'' in vanzari. Nota 4.3/5 ca la toate masinile, desi asta e de 3.5/5.
    2 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru