Drivetest Dacia Duster

4.2
Dacia Duster zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 06.06.2025
SUV-ul poporului

A treia generație Dacia Duster a debutat la finalul anului 2023, astfel că este deja un model cu experiență. În ultimul an și jumătate, Duster a continuat să facă performanță în Europa, acolo unde, pentru majoritatea clienților, mașina nu este un simbol al statutului social.

Duster 3 este o mașină complet schimbată, cu o platformă nouă care, printre altele, a eliminat motorizările diesel. A introdus, însă, electrificarea, o decizie care nu a fost salutată de toată lumea. Și era normal să fie așa pentru că, până la urmă, nu poți să-i mulțumești pe toți.

În ceea ce privește disponibilitatea unei tracțiuni integrale, acest sistem poate fi comandat, pentru moment, alături de o singură motorizare și doar dacă bifezi o transmisie manuală cu 6 trepte.

Am spus "pentru moment", pentru că Dacia pregătește o motorizare hibrid, cu tracțiune integrală, pe care o vom regăsi pe noul Bigster și care va fi preluată și de Duster.

Până atunci, noi am condus un Duster 4x4, iar în rândurile următoare îți spunem cum se simte de la volan SUV-ul produs (și) la Mioveni. Avem pentru tine și un video.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

Dacia Duster

  • Pret de pornire 22.850 €
  • Pret model testat 28.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, vrei un Duster 3 cu tracțiune integrală? Singura opțiune este motorizarea pe benzină, de 1.2 litri TCe, mild-hybrid, care oferă 130 de cai putere la 4.500 de rotații pe minut și 205 Nm cuplu la 1.750 de rotații pe minut.

Propulsorul cu trei cilindri este surprinzător de dinamic, mai ales la viteze mici. Începe să tragă, cu adevărat, după ce acul turometrului trece de 2.000 de rotații pe minut, însă pe o plajă destul de scurtă. Din cauza configurației cu trei cilindri, unitatea TCe este destul de gălăgioasă și emite vibrații, mai ales la ralanti.

Așadar, la viteze mici, cei 130 de cai putere par suficienți, dar la viteze de 90-100 de km/h vei observa că nu mai au același elan.

Transmisia manuală cu 6 trepte nu are cea mai precisă timonerie din industrie, iar treptele sunt destul de scurte. Cu siguranță, versiunea cu tracțiune integrală și transmisie automată va fi mai populară printre clienții acestui model.

Spuneam că această motorizare integrează și un sistem mild-hybrid. Bateria are o capacitate redusă, de 0.8 kWh, așadar nu poate fi vorba despre o autonomie pur electrică. Rolul acestui sistem este să reducă emisiile și consumul de combustibil, intervenind la pornirea de pe loc și la oprire.

Tot atunci când staționezi, la semafor de pildă, sistemul mild-hybrid ține sistemele în viață pentru o durată mai lungă de timp decât un sistem Start/Stop simplu.

Consum

Pentru această motorizare, Dacia declară un consum mediu de 6 litri/100 de km.

În mediul urban, noi am avut un consum de 8.1 litri/100 de km, ceea ce nu este deloc rău pentru un SUV, cu tracțiune integrală și motor pe benzină. În mediul extra-urban, la viteze de drum național, computerul de bord a indicat un consum de 5.4 litri/100 de km.

Pe autostradă, consumul a crescut la 7.2 litri/100 de km.

Duster este poziționat destul de ciudat, cumva între segmente, astfel că nu este ușor să îi găsești un rival direct. Chiar și așa, voi face o încercare.

Primul rival care îmi vine în minte, apropiat ca performanțe și preț, este Suzuki Vitara cu motor de 1.4 litri, mild-hybrid, tracțiune integrală Allgrip și transmisie manuală cu 6 rapoarte. Consumul declarat pentru această versiune? 5.3 litri/100 de km.

Apoi mă gândesc la KGM Korando. KGM, adică fostul SsangYong. Așadar, Korando, cu propulsor de 1.5 litri GDI, cutie de viteze manuală, cu 6 rapoarte și tracțiune integrală opțională. Consum? 7.6 litri/100 de km.

Performanţe

Dacia Duster TCe 130 4x4 ajunge la 100 de km/h în fix 11 secunde, iar viteza maximă este de 180 km/h.

Suzuki Vitara, în motorizarea menționată mai sus, oferă tot 130 de cai putere (hai, fie, 129 CP), și atinge 100 de km/h în 10.2 secunde, iar viteza de top ajunge la 195 km/h.

De cealaltă parte, KGM Korando este ceva mai puternic, oferind 163 de cai putere. Viteza maximă ajunge la 191 km/h, însă timpul de care nevoie să ajungă la 100 de km/h nu este declarat de producător.

Interior

Noi am testat versiunea Duster TCe 130 4x4, în nivelul de echipare de top Extreme. În plus, a fost bifat pachetul Cold Pack, ceea ce înseamnă că în imaginile alăturate ai un Duster echipat complet.

Nivelul de echipare Extreme se adresează aventurierilor și este complementar cu nivelul Journey. Așadar, nu plătești nimic în plus dacă vrei să treci de partea celor care apreciază mai mult confortul.

Cum știi că te afli într-un Duster Extreme? Foarte simplu. După numeroasele accente în culoarea cuprului. Rolul lor este să aducă o pată de culoare într-un habitaclu dominat de nuanțe de verde și negru.

Apoi, mai există un indiciu: tapițeria impermeabilă, care poate fi curățată foarte ușor. Deci nu trebuie să îți faci griji dacă urci în mașină după ce te-a prins ploaia, sau dacă pasagerii varsă din greșeală lichide pe scaune. Este confecționată din materiale reciclate, desigur.

În rest, primești același volan aplatizat în partea superioară și inferioară și aceleași suprafețe întinse din plastic, ce-i drept în diferite texturi. Din fericire, versiunea Extreme are o zonă moale pe cotiera portierelor, acolo unde îți vei rezema cotul la un drum mai lung. Ea lipsește la celelalt versiuni.

Scaunele sunt destul de confortabile și au un suport lateral decent.

Noul Duster este mai bine antifonat decât vechiul model. Potrivit Dacia, zgomotul de rulare este îmbunătățit cu 2 dB. La viteze sub 100 de km/h, acest lucru chiar se observă, dar peste acest prag intră destul de mult zgomot în interior, în special atunci când asfaltul nu este foarte neted sau când rafalele de vânt sunt mai violente.

Mai găsești butoane fizice prin habitaclu, iar cu sistemul audio interacționezi de la satelitul montat în dreapta volanului. Nu este cea mai inspirată, poziționare, având în vedere că, nu de puține ori, l-am lovit cu piciorul.

Spuneam despre acel Cold Pack. El aduce funcție de încălzire pentru volan, scaune față încălzite, dar și un parbriz încălzit.

Deși lungimea mașinii a rămas neschimbată, habitaclul este mai încăpător, comparativ cu vechea generație. Pasagerii din spate au 3 centimetri în plus spațiu la genunchi, ceea ce înseamnă că și cei cu o înălțime peste medie vor avea destul loc pe banchetă.

Eu am 1.92 și, cu scaunul șoferului reglat pentru mine, atunci când am urcat pe locurile din spate nu atingeam cu genunchii în scaunul din față. Și spațiul la cap este suficient.

Spațiile de depozitare sunt generoase și ca număr și ca volum. De asemenea, prin habitaclu găsești așa numitele YouClip. Pe scurt, un sistem ingenios care permite fixarea de accesorii în zone cheie din habitaclu.

Portbagajul are acum o capacitate de 472 de litri, cu 6% mai mult decât vechiul model. În plus, pragul de încărcare este coborât, iar deschiderea portbagajului este mai largă și mai înaltă.

La acest capitol, Dacia Duster stă mai bine decât rivalii săi: Vitara are un portbagaj de 362 de litri, iar Korando se laudă cu un portbagaj de 423 de litri.

Preţ de achiziţie

Cât costă un Duster 4x4 echipat complet? În primul rând, poți bifa această motorizare numai începând cu al doilea nivel de echipare, adică Expression, caz în care prețurile pornesc de la 21.950 de euro.

Dacă vrei nivelul de echipare Extreme sau Journey, prețul crește la 22.850 de euro. Având în vedere toate dotările opționale pe care le-a avut, mașina noastră de test a costat 28.000 de euro.

Lista include, printre altele, nuanța exterioară, pachetul Cold Pack și jantele de 18 inch.

Siguranţă

Acest capitol este mai sensibil pentru constructorul de la Mioveni. În urma testelor de impact, realizate de Euro NCAP, Dacia Duster a primit un punctaj de 3 stele. În ultimii ani, belgienii și-au revizuit protocoalele de testare și penalizează mai mult noile modele care nu sunt echipate cu anumite sisteme de siguranță.

În standard, Duster Extreme vine cu sisteme ca sistem de monitorizare a atenției șoferului, asistență la menținerea benzii de rulare, frânare de urgență automată cu detectare a pietonilor și bicicliștilor, asistare la frânarea de urgență și sistem de monitorizare a presiunii în pneuri.

Chiar și așa, Euro NCAP a notat cu 70% protecția oferită adulților, cu 84% protecția oferită copiilor, cu 60% protecția oferită pietonilor și bicicliștilor, iar eficiența sistemelor de siguranță au fost notate cu 57%.

Ţinută de drum

O dovadă că Duster s-a maturizat este și felul în care se conduce. Este mai confortabil, mai plăcut la condus, comparativ cu vechea generație.

Versiunea cu tracțiune integrală, pe care am testat-o noi, are o gardă la sol generoasă, de 217 milimetri. Chiar și așa, suspensia este calibrată suficient de bine pentru a elimina, pe cât posibil, ruliul. Subvirarea intervine pe virajele strânse, dar, până la urmă, nu vorbim despre o mașină sport.

Direcția este puțin cam prea asistată, dacă mă întrebi pe mine. Dar este un lucru bun dacă utilizezi mașina preponderent în oraș, pentru că te strecori mai ușor prin trafic și prin parcări. Pe drumuri virajate, acest lucru este un mic dezavantaj, pentru că nu știi exact poziția roților.

A, să nu uit: unghiurile de atac și de degajare măsoară 31 de grade în față și 36 de grade în spate.

Și acum, să vorbim despre tracțiunea integrală. O bifezi pentru că, presupun, vrei să ieși mai des pe teren accidentat. Chiar dacă nu oferă sute de cai putere și nu ascunde sub capotă un motor mare, Duster se descurcă admirabil în off-road. 

Nu am atacat un traseu extrem pentru că, până la urmă, nu despre asta este vorba. Dar am trecut prin vaduri destul de adânci, la un moment dat am avut chiar și o înclinare de 20 de grade și am făcut încrucișări ale punților. 

Vizibilitate

În general, vizibilitatea nu este o problemă, în sensul că oglinzile laterale și luneta au dimensiunile corecte. În ceea ce privește suprafețele vitrate, nu ar strica să fie mai mari. Dacia a optat pentru geamuri a la Hummer H2.

Din fericire, Dacia Duster poate fi echipată cu o cameră la 360 de grade, dar și cu un asistent pentru unghiul mort.

Camerele video îți oferă o vedere destul de bună, inclusiv la nivelul roților (ca să poți parca aproape de bordură, spre exemplu) și, așa cum spuneam, chiar și în vârf de pantă pentru a vedea ce se află în fața ta. Claritatea camerelor nu este cea mai bună din industrie, dar te ajută în situațiile dificile.

Tehnologie

Începând cu nivelul de echipare Expression, Dacia îți pune la dispoziție un instrumentar de bord complet digital, de 7 inch. Este ușor personalizabil, aerisit, iar informațiile afișate sunt ușor de citit. Mulți producători aleg să te bombardeze cu informații și să aglomereze, inutil, instrumentarul de bord. Dar nu este cazul aici.

Display-ul central al sistemului multimedia are 10.1 inch și este disponibil, la fel, începând cu nivelul de echipare Expression. Noi am avut nivelul de top Extreme, așadar, am avut ambele display-uri, standard.

Sistemul multimedia propus de Dacia se mișcă bine, mai puțin atunci când încarcă hărțile pentru prima oară, la pornirea mașinii. Meniul este destul de intuitiv și include un nou sistem de informații All Road, care afișează diverse informații necesare în off-road.

Dacă bifezi pachetul Tehno Pack, primești și o zonă de încărcare wireless pentru telefonul mobil. Dacă nu bifezi această dotare, îți poți încărca telefonul mobil sau orice alt dispozitiv compatibil, cu ajutorul celor două port-uri USB-C și a prizei la 12V pe care le regăsim în partea frontală a tunelului median.

Și pasagerii din spate au două porturi de încărcare USB-C.

Design

Actuala generație Duster nu mai are nimic în comun cu vechea interație, din punct de vedere al designului. Noul Duster pune accentul pe robustețe, cu o parte frontală verticală, este prezentă noua emblemă a mărcii, farurile LED au o semnătură luminoasă sub forma literei Y, pasajele roților sunt ușor evazate, iar jantele pot avea dimensiuni de până la 18 inch.

Aceeași semnătură sub forma literei Y poate fi observată și la nivelul stopurilor LED. În centrul hayonului stă scris numele mărcii de la Mioveni.

Nu lipsesc protecțiile din plastic de la exterior, cu mențiunea că cele din față și din spate au culoarea impregnată direct în masa plastică. Altfel spus, acestea nu sunt vopsite ulterior procesului de fabricație și, așadar, nu își pierd niciodată culoarea, chiar dacă sunt zgâriate.

Că tot veni vorba, noul Duster este protejat de jur împrejur împotriva șocurilor ușoare și a zgârieturilor. De protejarea părților inferioare ale caroseriei se ocupă scuturile montate sub barele de protecție.

Protecțiile laterale și mai multe componente exterioare sunt confecționate din așa numitul material Starkle, introdus de conceptul Manifesto. Acesta conține până la 20% plastic reciclat și nu este vopsit, astfel că nici el nu va fi afectat (vizibil) de zgârieturi.

Că tot am pomenit de Hummer H2, nu gresești dacă spui că designerii Dacia s-au inspirat, parcă, de la modelul american.

Nu ne-a placut

  • Direcție prea asistată
  • Timoneria ar putea fi mai precisă

Ultimele teste


  • SUV-ul poporului

  • Planor terestru

  • Nouveau Quatrelle

  • Familia extinsă

Comentarii (4)

  • Sunt curios cât durează până apar snobii fără bani, aspiratoare de deșeuri din Germania. Și, desigur, pacientul site-ului, inexorabil de la Bălăceanca, zis și jenică_o_are_mică.

    Altfel, felicitări Dacia. De remarcat în special designul care nu e doar matur, mai ales în comparație cu prima generație, dar e mai reușit decât la multe alte modele cu ifose premium.
    O mașină cinstită și practică pentru clienți cu "common sense".
    Mi-ar plăcea ca Dacia sa vina și cu niște break-uri cu design și echipare asemănătoare Duster și Bigster. Da, încă e o piață pentru asa ceva.
    8 8
  • Andrei
    Dacă e ceva ce nu-mi place la modelul actual e suprafața vitrată prea mica. Geamurile laterale ar fi trebuit sa fie mai jos cu vreo 5cm minim. Îi dă un aspect de furgoneta, din lateral.
    Un model reușit și popular. Sincer, 4x4 nu e tocmai necesar, poate de aceea nici nu e o prioritate pentru Dacia.
    5 0
  • Da, stiu "astea sunt preturile in ziua de azi", dar ca sa numesti o masina "masina poporului" ar trebui ca orice om sa si-o permita.
    2 2
  • "Orice om" nu și-a permis niciodată o mașină, nici măcar adevărata mașină a poporului. Și nici nu își va permite.
    3 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru