Drivetest Honda Jazz Crosstar

1.5 e:HEV Crosstar Executive E-CVT
Honda Jazz Crosstar zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 18.12.2020
Atac la diesel

Segmentul B, al mașinilor de oraș, a suferit numeroase transformări în ultimii ani: motoarele diesel au dispărut de pe mașinile de clasă B, iar în locul lor au apărut versiuni complet electrice. Doar în ultimul an, Honda, Mini, Renault, Peugeot și Opel au lansat câte un model electric nou de clasă mică.

Cei care încă nu sunt pregătiți să facă trecerea la propulsia electrică pot încă să aleagă din gama generoasă a motoarelor pe benzină disponibile în clasa B. Dar producătorii nu au uitat de clienții care încă regretă dieselul, iar acestora li se adresează sistemele hibride apărute în segment în ultima perioadă. Acestea promit să convingă clienții cu un consum mic de carburant (atu specific motoarelor diesel), dar cu un sunet mai plăcut și, bineînțeles, cu emisii reduse.

Honda joacă acestă carte care pune accent exclusiv pe propulsia hibrid, dar mai are un as în mânecă. Odată cu apariția celei de-a patra generații Jazz, modelul câștigă o versiune nouă: Crosstar.

Honda Jazz Crosstar
1.5 e:HEV Crosstar Executive E-CVT

  • Pret de pornire 26950 €
  • Pret model testat 27400 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Deși sistemele hibrid de propulsie și-au făcut apariția în urmă cu mulți ani, Honda a decis să condimenteze rețeta, s-o reinterpreteze și să ofere o tehnologie și mai eficientă. La fel ca în cazul lui CR-V hibrid, noul Jazz Crosstar folosește un motor pe benzină, două motoare electrice (unul dintre acestea cu rol de generator) și un acumulator Li-ion de mici dimensiuni.

Pentru a exploata resursele sistemului hibrid, Honda propune un algoritm cu trei moduri de funcționare: Electric Drive, Hybrid Drive și Engine Drive.

Motorul electric care acționează roțile dezvoltă 109 cai putere și 253 Nm. Acesta funcționează cu energia stocată într-o baterie Li-ion de mici dimensiuni care poate asigura o rulare electrică de circa 2 kilometri. Deși pare puțin, abia acum începem să vorbim despre "magia" care se întâmplă sub capotă.

Honda spune că în oraș, Jazz Crosstar în versiunea 1.5 e:HEV (denumirea comercială a motorizării hibrid) poate rula până la 80% din timp doar cu motorul electric. Cum face acest lucru? În modul Hybrid Drive, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmite energia către motorul electric și către baterie. Și în acest caz, roțile modelului nipon vor fi acționate de motorul electric. Surplusul de energie produs cu ajutorul propulsorului pe benzină va fi înmagazinat în bateria Li-Ion. Totodată, acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, Jazz Crosstar fiind echipat cu un sistem de recuperare a energiei a cărui intensitate poate fi aleasă prin mutarea selectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică și recuperarea unei cantități mai mari de energie).

În modul Engine Drive, motorul cu ardere internă de 1.5 litri care dezvoltă 97 de cai putere și 131 Nm va acționa roțile modelului nipon. Acest mod va fi selectat atunci când sistemul inteligent al mașinii consideră că poate rula eficient într-un nivel de turație și sarcină optime. De obicei, modul Engine Drive intervine la viteze medii de croazieră, iar dacă apare un surplus de energie, acesta va fi direcționat către acumulator.

Da, este un sistem hibrid complicat, dar din spatele volanului nu vei simți cum mașina comută între cele trei moduri de rulare amintite anterior. Totul se întâmplă cu rafinament, fără să existe vibrații neplăcute sau orice alte fenomene deranjante. Pentru a vedea ce mod de exploatare folosești, Honda a pregătit o ilustrație pe display-ul instrumentarului de bord care te anunță când mergi electric, când roțile sunt puse în mișcare de motorul termic și când energia propulsorului pe benzină este transformată în energie electrică și transmisă către motorul electric și baterie.

În oraș, cei 109 cai putere ai motorului electric sunt suficienți ca Jazz Crosstar să "croșeteze" cu ușurință prin trafic. Modelul japonez este agil și răspunde cu promptitudine ori de câte ori apeși mai tare pe accelerație. Există și un buton ECON amplasat pe tunelul median care mai taie din agilitatea niponului. Până la 80 km/h peisajul se desfășoară într-un ritm bun, însă odată ce treci de această valoare și crești viteza către limita maximă permisă pe autostrăzi, vei avea nevoie de un plus de răbdare. Totodată, la peste 110 km/h, sunetul motorului pe benzină va acapara habitaclul, același lucru fiind ușor de sesizat și în momentul accelerărilor puternice la viteze mai mici. 

În mediul urban, acest sistem hibrid reușește să livreze rapid resursele și să se apropie de modul în care un diesel pune pe tavă rapid cuplul motor. În afara orașului, accelerațiile au loc mai greu, o trăsătură unde un diesel ar fi fost ceva mai agil. Totuși, consider că e un compromis pe care clienții îl vor putea face, mai ales că era motoarelor diesel în clasa mică a apus.

Consum

Am spus la început că un astfel de sistem poate fi pe placul celor care până acum priveau cu plăcere doar către diesel prin prisma consumului. Cu o tehnologie complicată, dar care la nivel de utilizator funcționează fără sincope, Honda reușește să pună pe hârtie valori demne de un diesel.

Conform noului ciclu WLTP, Honda Jazz Crosstar promite un consum mediu mixt de 4.8 litri/100 de kilometri. Pe parcursul testului am rulat atât în oraș, cât și pe drumuri naționale sau pe autostradă. Am folosit butonul ECON pe anumite porțiuni, dar ne-am bucurat și de scaunele încălzite disponibile standard pe modelul nipon. La final, computerul de bord a indicat  5.6 litri/100 de kilometri, valoare pe care o poți trece cu ușurință în dreptul unui motor diesel. 

Dacă luăm în considerare look-ul de pseudo-SUV de oraș, în segmentul din care face parte Jazz Crosstar mai activează doar Ford Fiesta Active și Dacia Sandero Stepway, pentru că Hyundai i20 nu mai oferă o versiune Active în România. Niciunul dintre cele două modele nu are în ofertă un hibrid, motiv pentru care punem în balanță un Ford Fiesta 1.0 EcoBoost cu transmisie automată și 125 CP, respectiv un Sandero Stepway de un litru și cutie CVT.

Pe fișa tehnică, modelul american are trecut un consum mediu mixt de 5.8 litri/100 de kilometri conform WLTP, în timp Dacia anunță pentru Sandero Stepway un consum mixt de 5.2 litri/100 de kilometri, valoare conformă vechiului test NEDC.

Performanţe

Cei care își doresc un model Honda cu adevărat performant știu că trebuie să caute în segmentul compact, acolo unde Civic Type R încă mai provoacă hipertensiune pasionaților de Hot Hatch. Cu Jazz și Jazz Crosstar, Honda nu s-a axat pe livrarea unor performanțe ieșite din comun.

Astfel, Jazz Crosstar poate accelera de la 0 la 100 km/h în 9.9 secunde, aceeași valoare fiind trecută și de Ford în fișa tehnică a lui Fiesta Active (1.0 EcoBoost, 125 CP, transmisie automată). Cu aproape 20 de cai putere mai puțini, Sandero Stepway (1.0 litru, 90 CP, CVT) reușește același sprint în 11 secunde.

În ceea ce privește viteza de top, Honda comunică pentru Jazz Crosstar valoarea de 173 km/h. Ford Fiesta în configurația amintită anterior va avea o viteză maximă de 199 km/h, în timp ce modelul de la Mioveni promite 168 km/h.

Interior

Cu Jazz, Honda a reușit întotdeaună să scoată în față spiritul practic al mașinilor mici. Iar noua generație a fost desenată pornind de la aceeași filozofie.

Imediat ce urci la volanul lui Jazz Crosstar, vei descoperi un habitaclu bine iluminat și foarte spațios. Totodată, niponii au optat și pentru o serie de modificări în ceea ce privește materialele folosite și structura generală a planșei de bord.

Scaunele modelului nipon sunt moi, au o suprafață mare, iar pe versiunea Crosstar producătorul introduce o tapițerie dintr-un material textil rezistent la apă.

De asemenea, japonezii propun acum un volan cu două spițe, iar materialul plastic folosit pentru butoanele acestuia este mult mai plăcut la atingere. De o parte și de cealaltă a planșei de bord, Honda a introdus câte un suport pentru pahare/sticle, iar gurile de ventilație sunt îndreptate către acestea. Practic, pe timp de iarnă te vei bucura de băuturi calde, iar vara vei putea gusta din răcoritoarele preferate la temperaturi mai reci.

Pentru zona superioară a planșei de bord, Honda folosește un material plastic mai dur, însă bine finisat și plăcut la atingere. Zona centrală a planșei de bord va fi acoperită cu un material textil, iar plasticele mai puțin prietenoase cu simțurile se găsesc în zona inferioară a cabinei.

Pe tunelul median vei descoperi un spațiu bine profilat în care îți vei putea depozita telefonul mobil, și un alt suport pentru pahare. Cotiera este îngustă și nu foarte lungă, însă în interiorul acesteia vei putea ține portofelul sau alte obiecte de dimensiuni medii.

În spatele volanului se află un instrumentar digital de bord și cele două indicatoare pentru nivelul de încărcare al bateriei și cel al rezervorului cu benzină. Pe planșa de bord, Honda a intregrat un ecran tactil cu o diagonală de 9 inch. 

În spate există loc suficient pentru picioarele pasagerilor. Cei cu o înălțime mai mare de 1.85 metri vor întâmpina ceva probleme cu spațiul oferit la nivelul capului.

Totuși, Honda vine cu un sistem special, conceput să te convingă că un model mic poate fi și practic. Sistemul se numește Magic Seats și permite plierea și ridicarea scaunelor din spate în configurații diferite. Prin rabatarea banchetei se obține o suprafață plată de încărcare, dar dacă ai de transportat obiecte mari care trebuie să stea pe verticală poți strânge (la propriu) scaunele lui Jazz Crosstar, eliberând astfel locul din spatele scaunelor față.

Portbagajul lui Jazz Crosstar are un volum de 298 de litri, iar prin rabatarea banchetei se obține o valoare de 1.119 litri. Marginea de încărcare a portbagajului este joasă, însă nu foarte lată. 

Preţ de achiziţie

Modelele Honda, indiferent de clasa din care fac parte, nu au fost niciodată niște chilipiruri. Mașinile producătorului japonez au avut un preț peste media segmentului, justificat însă de echiparea generoasă oferită standard. Iar dacă adaugi și un sistem hibrid de propulsie, prețul obținut te poate convinge să mergi către un segment superior.

Dacă pentru Jazz-ul normal există două niveluri de echipare, în cazul lui Crosstar poți alege doar vârful de gamă, denumit Executive. Iar pentru cei 26.950 de euro din prețul de pornire comunicat de niponi, primești o suită completă de echipamente.

Standard, Jazz Crosstar va fi echipat cu un instrumentar digital de bord, sistem multimedia cu ecran de 9 inch, sistem de navigație, sistem audio cu 8 difuzoare și subwoofer, climatizare automată, cotieră centrală, geamuri electrice, volan reglabil pe înălțime și adâncime, oglinzi electrice încălzite, scaune față încălzite, banchetă spate Magic Seats, volan și schimbător de viteze îmbrăcate în piele, cameră video pentru mersul cu spatele, faruri cu LED, asistent pentru faza lungă, proiectoare de ceață, bare longitudinale amplasate pe plafon, un pachet exterior special și un pachet complet de siguranță denumit Honda Sensing.

Ford oferă pe Fiesta Active un singur nivel de echipare (Active), iar pentru motorizarea de un litru 125 CP și transmisia automată, prețul comunicat este de 20.050 de euro. Noul Sandero Stepway în versiunea de top Comfort cu motorul de 90 CP și transmisia CVT are un preț de bază de 14.050 de euro. 

Cu siguranță va fi greu de digerat această diferență mare de preț între modele comparabile, însă Honda a reușit mereu să atragă un public special care a apreciat, dincolo de valoarea comercială, produsele companiei.

 

Siguranţă

Euro NCAP a testat recent noua generație Jazz, iar rezultatele pot fi atribuite și versiunii Crosstar. La finalul sesiunii, Honda Jazz a primit din partea specialiștilor organizației independente calificativul maxim de 5 stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată de Euro NCAP cu 87%, iar capitolul dedicat protecției copiilor a primit 83%. Pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, Jazz a primit 80% din punctajul total, iar sistemele de siguranță integrate de niponi la nivelul modelului de clasă mică au funcționat corespunzător și au fost răsplătite cu un punctaj de 76%.

Așa cum am menționat în dreptul capitolului dedicat prețului, Honda oferă pe Jazz suita de sisteme de siguranță sub denumirea Honda Sensing. Jazz Crosstar în varianta de top Executive va fi echipat cu următoarele tehnologii: sistem de frânare automată de urgență cu funcție pentru detectarea pietonilor pe timp de noapte și a bicicliștilor, sistem pentru menținerea benzii de rulare, sistem de avertizarea cu privire la părăsirea benzii de mers, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, un sistem pentru monitorizarea unghiului mort și chiar și un airbag central poziționat între șofer și pasager.

Ţinută de drum

Jazz Crosstar este un model care se conduce extrem de ușor. Iar pentru a sublinia și mai mult acest caracter, japonezii au ales să ofere suspensii orientate către confort, fără să facă din modelul de clasă mică un vehicul cu pretenții sportive.

Suspensiile filtrează cu ușurință denivelările, dar pe drumurile mai prost asfaltate există momente în care ținuta de drum devine puțin mai "jucăușă". Totuși, japonezii au reușit să regleze suspensiile spate și să folosească suficient material fonoabsorbant în așa fel încât acestea să nu dezvolte sunete neplăcute la trecerea peste denivelări.

Ruliul își face și el simțită prezența, însă într-o măsură în care să nu-ți producă o senzație de disconfort. Direcția lui Jazz Crosstar reușește să te țină conectat la drum, însă nu te implică la fel de mult precum știe să o facă Fiesta Active.

Vizibilitate

Un model de dimensiunile lui Jazz Crosstar nu poate pune probleme prea mari nici începătorilor. Honda a pregătit oglinzi exterioare bine proporționate, o lunetă care oferă un unghi bun pentru a monitoriza cu ușurință traficul din spate și un set de montanții A care "sunt despicați" de un geam generos pentru a facilita vizibilitatea pe virajele strânse sau în dreptul trecerilor de pietoni sau a intersecțiilor.

La toate acestea se adaugă și pachetul complet de senzori de parcare, sistemul pentru monitorizarea unghiului mort și camera video pentru mersul cu spatele care oferă o imagine bună în timpul manevrelor în marșarier.

Tehnologie

Da, Honda Jazz Crosstar este un model pentru care vei avea de plătit mai mult decât cer rivalii de la Ford și mai ales Dacia pe modele asemănătoare. Dar nu trebuie să uiți că sub capotă se află o tehnologie hibrid modernă pe care niponii o introduc în segmentul mic.

De asemenea, Honda Jazz Crosstar va fi echipat standard cu instrumentarul digital de bord, dar și cu ecranul de 9 inch al sistemului de infotainment.

Noul sistem propus de Honda rulează cu ușurință, nu are întârzieri, prezintă un meniu ușor de înțeles și operat, și chiar păstrează câteva butoane fizice. În plus, sistemul este compatibil cu Android Auto, iar pentru serviciul Apple CarPlay poți opta și pentru o conexiune fără fir.

La toate acestea se adaugă și pachetul generos de sisteme de siguranță pe care japonezii îl oferă standard pe Jazz Crosstar și pe care l-am detaliat în capitolul dedicat. 

Design

Honda Jazz a avut întotdeauna o siluetă de monovolum. Și trebuie să recunoaștem că acest tip de caroserie nu a strălucit niciodată de-a lungul anilor atunci când discuția a ajuns în punctul dedicat designului.

Cu noul Jazz, Honda merge pe aceeași rețetă, motiv pentru care designul nu reprezintă punctul forte al micuțului model. E drept că unii îl vor considera simpatic, dar, per total, niponul nu întoarce prea multe priviri pe stradă.

Spre deosebire de "clasicul" Jazz, versiunea Crosstar aduce o grilă frontală nouă, un spoiler față restilizat, elemente de plastic la nivelul aripilor și în zona superioară a pragurilor laterale, bare amplasate pe plafon și o gardă la sol mai mare (152 de mm).

Cu aceste elemente, Honda propune un design care se apropie ușor de cel al SUV-urilor mici. Prin această strategie, Jazz Crosstar ar putea fura o parte dintre clienții care nu țin neapărat să meargă pe linia clasică a SUV-urilor.

Nu ne-a placut

  • Prețul mare raportat la rivali
  • Zgomotul motorului termic la turații mari

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • 27500euroi trotineta asta de oras? Acum putini ani,cu banii astia iti luai o Honda Accord full care o rupea pe genunchi pe asta mica in materie de tinuta de drum,confort,spatiu,performante si fara misto,consum!Asta e viitorul,progresul,mai putin si mai prost dar vandut mai scump.
    54 19
  • Catalin
    Bai nene Tatraurs tu mai stii altceva decat sa fii hater?
    N-am vazut si eu de la tine ceva de bine, pozitiv ,mereu doar de rau, de nasoale, nu stiu de ce esti asa incrancenat mereu, ce viata ai tu acolo la tine, dar ne deprimi, adevarat iti zic. Nici nu ma mir ca ai pe-acia atatia "prieteni" la ce atitudini ai
    29 56
  • Calingura,da-i drumul si scrie tu in comentarii cam ce ai fi vrut sa citesti de la mine,arata-mi,invata-ma,baga si tu ceva aici sa ne inveselesti si sa scapam de depresie sau stii doar sa ma ataci pe mine,haterule? Haide,huntere,haide,apuca-te si scrie ceva civilizat,la obiect,arata-ne tu cum se face,redusule! Baga mare!
    32 23
  • Ca posesor de Honda Civic X reafirm ca si la Jazz Hybrid, este mult prea scumpa, nu se va vinde. E in gama doar sa mai scada poate emisiile si sa fie acolo. Cred ca ar fi avut mai mult succes cu noul Accord.
    46 4
  • Am acasa o masina la fel de uratica :) dar care mi place...si asta mi place, pt oras e perfecta. Dar, desi toata planeta vorbeste despre asta, nu ma pot abtine sa nu fiu socat de cum cresc preturile la masini zilele astea. Nu stiu cum cresc salariile in tarile care chiar conteaza in materie de vanzari de masini noi dar in ro (desi nu contam in general si mai ales pt Honda) 27k mi se pare un pret de domeniul fantasticului. Am dat 22k pe o masina noua anu trecut si m a cam 'durut' pt ca nu fac parte din categoria celor care castiga extraordinar dar incep sa fiu din ce in ce mai intelegator in ce i priveste pe cei care sustin cumpararea de masini vechi in detrimentul celor noi.
    47 4
  • la partea cu pretul sant de acord cu Tatra, pentru ca pretul e periculos de aproape de o full-electrica, sau daca iti plac termicele, de o fiesta ST.
    solutiile tehnice sant de exceptie, si masina e ok pt oras.
    36 5
  • andrei
    Am configurat acum o Honda Civic 5d de 182 de cai,cea mai scumpa versiune costa 25000euro,complet full,performante foarte bune,consum cu 2litri mai mare decat Jazz-ul.De ce as da banii pe Jazz?Ca are 3 motoare iar asta poate scadea fiabilitatea generala in timp?Ca asta e trendul acum?PS.Nu va mai certati si jigniti intre voi ca sunteti oameni mari,ce naiba!Idei constructive citesc la toti,pacat c-o dati cu ura in balarii si va mancati de c** aiurea.
    51 5
  • @ andrei: comment de 10 *
    23 4
  • Atac la diesel? Mai degraba Stangu-n dreptu'.
    27 7
  • Cam pretențios spus "atac la diesel". Nu e decât o durere de cap în plus, atâta tehnologie și complicații tehnice, ca să ce? Să mergi 2 km în mod pur electric și să ai un consum de 4.6 exterior (de ăla mixt nu mă mai leg că este o specificație complet inutilă și aiuristică). Consumul ăsta în exterior îl scoți și cu un diesel de 2.0. Cât privește consumul în oraș, 2.7... Rămâne de văzut. La prețul asta, mulțumesc, zic pas.
    22 4
  • Vulpea care nu ajunge la struguri, spune că sunt acri!!
    Honda este o marcă care își alege în continuare clienții. Hibridele astea sunt prea rafinate pentru unii. Mai taie din ele dale draku..tractorașele pe câmpiile patriei să zburde în continuare, particulele de motorina să aibe grije de voi. Ia mai mânați măi haterilor măi..
    12 30
  • :)))Da,Dane,nu ma putem de invidie cand vedem o masina urata de oras care prinde suta in 11 secunde si costa 28000euro si ni se pare ca nu merita banii, sa dam atat de mult pe ea mai ales comparata cu altele normale din clasa ei.Mai e un mascarici pe aici care scrie mereu asta,mai ales cand e vorba de VW si cineva s-a gasit sa-l critice,"strugurii acri,struguri acri,sunt acrii strugurii,ba,baet,vulpea aia cu strugurii".Critica NU e hate,poate in capul gol al unora care sunt prea indoctrinati,rai si limitati sa gandeasca cu capul lor.Sau poate esti tu prea rafinat pentru noi,ce zici?
    22 4
  • Mai bine un Sandero Stepway... si o multime de bani raman in buzunarul cumparatorului.
    11 1
  • Honda a avut întotdeauna preţuri mari şi asta nu e neapărat un lucru bun.
    Am avut Accord CU2 AT care a fost în 2008 29.725 euro şi aia era maşină. Motor de 2.400 cmc cu 201 cai!
    Iar cea cu motor de 2.000 cmc era cam 26.000 de euro.
    Actualmente diferenţa între un CRV benzină şi varianta hibridă e de circa 5.000 de euro.
    Iar eu zic că nu se merită pentru că portbagajul este mai mic din cauza bateriei care este în podea, motorul este mai mic iar la viteze de autostradă gâfâie, practic actualmente o maşină hibridă se merită ca a doua maşină folosită exclusiv pentru oraş.
    Iar Honda România ar trebuie să-şi modifice politica de vânzări dacă într-adevăr vrea să vândă. Dacă vrea doar să existe în peisaj poate să continue aşa. Dar probabil pentru că nu suntem o piaţă care să conteze nici un target de vânzări adevărat nu au şi atunci se complac într-un "dolce far niente"!
    20 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru