Avancronică F1 2014: McLaren - sezonul tranziţiei

de Daniel Popescu
Marti, 25.02.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Sezonul 2014 este unul de tranziţie pentru McLaren înainte de refacerea partneriatului tehnic cu Honda, iar echipa încearcă să-şi definitiveze conducerea tehnică pentru viiitor.

Esential 5 este locul ocupat de mcLaren in clasamentul constructorilor in sezonul 2013
2013 a fost un an de uitat pentru McLaren: primul sezon după 2006 fără nicio victorie şi primul campionat după 1980 fără niciun podium. Echipa a reuşit să câştige puncte în 17 dintre cele 19 curse, însă de cele mai multe ori a fost vorba despre clasări la periferia topului 10.

Locurile cinci şi patru ocupate de Jenson Button în China şi Brazilia nu au putut estoma amarului unui sezon în care decizia de a schimba radical designului monopostului chiar dacă regulamentul tehnic era în mare parte acelaşi s-a dovedit una complet neinspirată.

Totuşi, au existat şi semne încurajatoare: echipa a anunţat că va utiliza motoare Honda începând din sezonul 2015, iar Ron Dennis a revenit la conducerea McLaren Group şi pregăteşte o serie de schimbări majore în departamentul tehnic.

2014, un sezon de tranzitie pentru McLaren

Obiectiv pentru 2014: revenirea în lupta pentru victorii

Prin prisma revenirii la motoare Honda în 2015, echipa va traversa în acest an un sezon de tranziţie. De aceea, pentru britanici este esenţial să obţină rezultate cât mai bune şi să revină în lupta pentru victorii pentru a căpăta încredere înaintea sezonului 2015.

Obiectivul este unul aparent realizabil în condiţiile în care rezultatele din testele desfăşurate până în prezent la Jerez şi în Bahrain au fost convingătoare mai ales prin prisma unui motor Mercedes fiabil. 

Button şi Magnussen, experienţă şi tinereţe

Jenson Button rămâne la McLaren pentru al cincilea sezon consecutiv şi a devenit deja pilotul de bază al echipei după plecarea lui Lewis Hamilton la Mercedes. Britanicul are de partea sa avantajul experienţei acumulate de-a lungul unei cariere în care a reuşit să-şi adjudece titlul mondial în 2009 şi speră să revină pe podiumul de premiere după un an în care nu s-a remarcat decât prin locul cinci de la Shanghai din debutul sezonului şi poziţia a patra pe care a încheiat ultima cursă de la Interlagos.

Vasta experienţă a lui Button va ajuta echipa să treacă mai bine peste numeroasele schimbări de regulament, iar feedback-ul acestuia va fi important pentru a trasa o linie de dezvoltare a monopostului pentru sezonul următor.

În schimb, pariul numit Sergio Perez nu a fost unul câştigător din punctul de vedere al conducerii, care a decis să mizeze pe un debutant absolut, dar bine cunoscător al mediului de lucru de la McLaren: Kevin Magnussen.

În vârstă de numai 21 de ani, fiul fostului pilot Jan Magnussen a primit oportunitatea de a-şi demonstra abilităţile la una dintre cele mai importante echipe ale grilei de start.

Danezul trebuie să folosească 2014 drept sezon de acomodare pentru a ajuta echipa să obţină titlul constructorilor în 2015. Statutul de debutant nu este atât de rău precum sună la prima vedere, întrucât regulamentul tehnic a suferit schimbări atât de dramatice încât reprezintă o noutate majoră inclusiv pentru veteranul Button. Practic, 2014 este cel mai oportun pe care îl putea alege McLaren pentru a aduce în Formula 1 un pilot după modelul "Lewis Hamilton 2007".

Ultimul sezon alături de Mercedes

Mercedes a fost partenerul tradiţional al celor de la McLaren începând din 1995, iar la un moment dat a deţinut 40% din acţiunile echipei. După realizarea propriei echipe de uzina în 2010 prin achiziţionarea Brawn GP, Mercedes s-a retras însă semnificativ din activitatea echipei, iar 2014 va fi ultimul sezon al colaborării dintre cele două părţi. Întrucât acest ultim sezon coincide cu primul an în care sunt utilizate noile motoare turbo V6 de 1.6 litri, relaţia dintre cele două părţi riscă să devină superficială şi dificilă.

Mercedes a avertizat deja că va ascunde anumite informaţii despre motor care ar putea fi utilizate de Honda la dezvoltarea propriei unităţi de propulsie, element care poate afecta performanţele echipei. Pe de altă parte, este greu de crezut că echipa britanică nu va intra în posesia anumitor informaţii sensibile despre motorul Mercedes, cel puţin prin prisma datelor telemetrice.

McLaren va incheia parteneriatul cu Mercedes la sfarsitul lui 2014

Noul monopost pentru 2014

Monopostul McLaren MP4-29 este departe de a impresiona la capitolul estetic, întrucât inginerii au fost nevoiţi să respecte regulamentul tehnic şi să speculeze orice oportunitate de a obţine o performanţă suplimentară, în detrimentul frumuseţii.

Echipa s-a remarcat însă la Jerez printr-o inovaţie cu potenţial la suspensia spate: cele patru braţe ale suspensiei spate sunt acoperite cu patru plăci distincte conectate la întregul dispozitiv, care care cel puţin aparent respectă regulamentul tehnic în vigoare. Aceste plăci au rolul de a bloca circulaţia aerului, lucru care are ca efect creşterea forţei de apăsare aerodinamică în momentele de frânare şi în virajele lente.

În schimb, în momentul în care pilotul concurează cu viteză pe o linie dreaptă, între plăcuţele de jos şi eleron apare un spaţiu generat de mişcarea suspensiei.

Efectul este o rezistenţă mai scăzută la aer şi, implicit, o viteză mai bună pe liniile drepte. Rămâne însă de văzut dacă avantajele teoretice vor fi obţinute şi în practică după startul noului sezon. 

Schimbări în conducerea tehnică

Pe lângă anticipata schimbare a furnizorului de motoare şi aducerea lui Magnussen, McLaren a adoptat numeroase schimbări şi în departamentul tehnic. Principala noutate este îndepărtarea şefului Martin Whitmarsh şi aducerea lui Eric Boullier de la Lotus în rolul de director de curse. Potrivit propriilor sale declaraţii, Boullier va acţiona însă mai mult ca un şef de echipă, urmând să răspundă în faţa unui CEO al McLaren Racing care nu a fost încă anunţat.

Mutările fac parte din strategia lui Ron Dennis de restructurare a departamentului tehnic după preluarea funcţiei de CEO la McLaren Group. În plus, britanicii au anunţat anterior revenirea la echipă în 2015 a lui Peter Prodromou, în prezent şeful departamentului de aerodinamică de la Red Bull Racing. În ultima perioadă au apărut însă informaţii potrivit cărora Prodromou a renunţat la plecarea de la Red Bull. Chiar şi aşa, McLaren afirmă că există peste 12 ingineri de top pe care echipa i-a recrutat de la rivali pentru sezonul 2015, numele acestora urmând să fie dezvăluite la momentul potrivit.

Puncte forte:

▶ motor Mercedes puternic şi fiabil;

▶ inovaţie cu potenţial la suspensia spate;

▶ experienţa lui Button.

Puncte slabe:

▶ Mercedes va ascunde informaţii importante despre motor;

▶ numeroase schimbări în departamentul de conducere;

▶ lipsa de experienţă a lui Magnussen

Avancronică F1 2014:

▶ prezentare Caterham

▶ prezentare Marussia

▶ prezentare Williams

▶ prezentare Toro Rosso

▶ prezentare Sauber

prezentare Force India

Avancronica sezonului 2014 al Formulei 1 continuă joi, 27 februarie, cu prezentarea echipei Lotus.

Comentarii (9)

  • sper sa vina pe 4 dupa redpull, merc si pe 1, ferrari..
    5 14
  • Come on , Macca ..
    8 2
  • mirel_f1
    e clar nici anul asta nu o sa aiba rezultate notabile pilot nou fara experienta schimbarea de regulament techinc cu motoare 1,6 turbo o noua scuza .....
    3 7
  • Mircea pe unde esti sa ne spui tu cum Mclaren va face rost de toate informatiile despre motorul Mercedes, ca ai spus ca va sti totul in 2014 despre motor.
    3 0
  • Va rog, faceti liniste. Lasati-i pe cei de la McLaren sa construiasca un imperiu :)) Lasati-i sa se pregateasca pentru Formula 1.
    5 7
  • Ma asteptam sa avem un monopost portocaliu
    1 1
  • @ Ferr1 - Eu iti propun sa pastram ironiile pentru finalul sezonului.. Fanii Ferrari sau mai bucurat pe aici inainte de inceperea sezonului si-au avut dezamagiri la la finalul acestuia
    3 0
  • s-au mai bucurat*
    1 0
  • Slowly... but surely... we are building an empire...
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru