Feedback

REPORTAJ: Goodwood Festival of Speed în doză concentrată

Publicat Miercuri, 01.07.2015
de Dragoș Băltățeanu
Comenteaza 0
Am răspuns afirmativ invitației Ford de a vizita Festivalul Vitezei de la Goodwood. Avea să urmeze un concentrat de fericire administrat în cele șase ore pe care le-am petrecut pe domeniul Lordului March.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Goodwood Festival of Speed în formă concentrată. Asta aveam să experimentez într-un weekend de iunie când am răspuns afirmativ invitației
Ford de a vizita Festivalul Vitezei de la Goodwood. Am stat doar șase ore pe domeniul Lordului March de lângă Chichester, Marea Britanie, dar au fost niște ore în care zâmbetul și exclamațile de uimire se amplificau cu fiecare mașină rară descoperită și cu fiecare urcare pe dealul din curtea domeniului.

Ce este Goodwood Festival of Speed?

Dar să revenim cu picioarele pe pământ și să recapitulăm un pic. În primul rând, ce este Goodwood Festival of Speed?

Un eveniment dedicat vehiculelor cu motor din toate timpurile și din toate formele de motorsport. Inventat de Charles Gordon-Lennox, Earl of March and Kinrara - pe scurt Lordul March - un nobil britanic care deține un impresionant domeniu numit Goodwood. Lordul March a devenit proprietarul și administratorul acestui vast domeniu la începutul anilor 90. Spre deosebire de alți aristocrați, Lordul March nu s-a mulțumit să-și admire proprietatea în timp ce juca golf sau vâna rațe, ci a preferat să transforme domeniul Goodwood într-o înfloritoare afacere. 

Pe domeniul Goodwood lucrează acum peste 500 de angajați care deservesc două terenuri de golf cu câte 18 găuri, un hotel cu 91 de camere, un centru spa, precum și trei evenimente extrem de importante: Goodwood Revival, Qatar Goodwood Festival (curse de cai) și Goodwood Festival of Speed.

Dintre toate aceste evenimente, Festival of Speed a câștigat cea mai mare notorietate, strângând în fiecare an sute de mii de vizitatori de-a lungul celor trei zile de demonstrații auto. Evenimentul a fost creat pentru prima dată în 1993, când Lordul a decis că este timpul ca sportul cu motor să se întoarcă la Goodwood. Bunicul său, Freddie Richmond inaugura circuitul auto de la Goodwood în 1948. Acesta se află în apropierea domeniului Goodwood și folosea un vechi aerodrom militar. A funcționat între 1948 și 1966, după acest an devenind doar un loc pentru testarea mașinilor. A intrat în istorie și pentru un eveniment tragic, fiind locul unde și-a pierdut viața celebrul Bruce McLaren, pe 2 iunie 1970, în timpul unor teste cu modelul McLaren M8D.

Experiența Goodwood

Am ajuns la Goodwood într-o dimineață înnorată de duminică la bordul unui Ford Transit Custom, alături de alți invitați ai celor de la Ford. Cu o jumătate de oră înainte, la micul dejun, la două mese de mine se înfrupta din bunătățile bucătăriei englezești un anume Ken Block, invitat și el de Ford la Goodwood. Petrecusem noaptea de dinainte la un hotel amplasat pe un domeniu alăturat, iar pentru a evita aglomerația, șoferul nostru a preferat să parcurgă o parte din drumul către Goodwood pe niște poteci de pământ care străbat vastele pajiști unde pășesc nestingherite sute de oi. După o serie de urcușuri și vreo trei porți, am ieșit într-un drum asfaltat unde am "înțepat" perpendicular o coloană de Ferrari, Porsche, Aston Martin și alte automobile exotice care mergeau încet către intrările de la Goodwood. 

Domeniul Goodwood nu este conectat de arterele principale ale sistemului de autostrăzi britanice. Accesul se face pe o serie de drumuri secundare destul de înguste. Există mai multe porți, iar fiecare intersecție este dirijată de oamenii din organizare, astfel că blocajele sunt reduse sau aproape inexistente. Noi am accesat domeniul pe poarta număul trei, iar în câteva minute eram deja în pavilionul rezervat de Ford pentru invitații săi în chiar primul viraj al traseului de viteză amenajat în fața casei Lordului March.

De aici poți vedea linia de start și primele două viraje, înainte ca mașina să dispară pe linia dreaptă din fața sculpturii care se schimbă în fiecare an. Festivalul de la Goodwood are anual câte o temă, iar un constructor auto își asociază numele cu aceasta. În 2015 a fost rândul celor de la Mazda, iar japonezii au adus la Goodwood toate automobilele care au făcut istorie în lumea sportului cu motor pentru brandul japonez. Capul de afiș l-a ținut modelul Mazda 787B, mașina care a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1991. În acest an, Mazda a furnizat și sculptura care a tronat în fața Goodwood House.

Sculptura Mazda este vedeta principală a Festivalului de la Goodwood

Urmareste Automarket
Dacă inițial fremătam de nerăbdare să ajung în locul pe care îl vazusem doar prin intermediul clipurilor de pe YouTube, odată ajuns la fața locului nu știam unde să mă uit mai întâi. La mașiniile de toate vârstele, categoriile, felurile și dimensiunile care urcă pe traseul de viteză, sau la atracțiile din paddock? Sau poate la standurile de toate formele amenajate de către toate mărcile auto importante? Mai mult, din când în când privirea îți este atrasă de o figură cunoscută din public. Realizezi, de exemplu, că tocmai a trecut pe lângă tine un Damon Hill foarte relaxat.

Așa cum spunea și colegul meu Bogdan, după experiența din 2013, dacă vrei să vezi figuri celebre din motorsport, te uiți după oameni strânși în cerc. Prima adunare de acest gen care mi-a ieșit în cale era organizată în jurul Lordului March, gazda de la Goodwood, care încerca să se cațere într-un Plymouth Superbird din 1970, mașină ce tocmai fusese pilotată de legendarul Richard Petty. Lordul March tocmai coborâse din Ford-ul Mustang pilotat de Ken Block și era îmbrăcat în combinezon.

Sprinten pentru cei 60 de ani pe care îi are, Lordul s-a strecurat pe geamul Plymouth-ului pentru a lua loc la volan. Un membru al staff-ului i-a explicat comenzile modelului american, iar motorul a fost pornit. Lordul este neobosit, este prezent în fiecare colț al festivalului unde se întâmplă ceva, își întâmpină oaspeții celebri. Este la sacou acum, iar peste o jumătate de oră apare în combinezon de curse. Nu se supără dacă cineva vrea să facă o poză cu el, iar pe chipul său sobru se citește un surâs de mândrie pentru tot ce se întâmplă pe domeniul său. 

Ken Block și Lordul March

Pe lângă traseul de viteză, zona paddock-urilor este un loc magic. Nu credeam să vad atât de multe automobile și motociclete de legendă strânse într-un singur loc. Și nu într-un mediu steril de muzeu, ci într-un loc cu praf și iarbă, înconjurate de truse de scule, bidoane de ulei și mecanici relaxați. Toate mașinile care vin la Goodwood funcționează. Sunt pornite, turate, reglate și conduse cu pasiune pe dealul din curtea Lordului March. Stau alături modele Porsche, Ferrari, Aston Martin, Alfa Romeo şi aşa mai departe.

Când te gândești că nu se poate să vezi de aproape și monopostul Ferrari pilotat de Gilles Villeneuve, dai peste el într-o margine de paddock. Un pic mai sus, o serie de boxe speciale găzduiesc echipele de Formula 1 contemporane. Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren și Williams au adus la Goodwood monoposturi din sezoanele trecute, cu motoare V8 sau V10, iar sunetul umple atmosfera de la Goodwood, spre încântarea fanilor.

Mă strecor pe lângă boxa Mercedes, unde Nico Rosberg se pregătește să piloteze un monopost Mercedes cu motor V8 din sezonul 2013 și dau nas în nas cu cele trei mașini importante de la Le Mans. Și nu sunt show-car-uri, ci chiar mașinile care au participat la cursa de 24 de ore din acest an, care a avut loc acum două săptămâni. Toyota, Audi și maşina Porsche 919 învingătoare la Le Mans 2015 sunt venite la Goodwood așa cum au terminat cursa: murdare de praf și cu toate cicatricile adunate în cursa ce durează o zi și o noapte. Impresionant este că fanii sunt toți cunoscători, iar discuțiile pe care le aud lângă boxe sunt dintre cele mai avizate.

Porsche 919 cu numărul de concurs 19. Mașina care a caștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans.

Ford la Goodwood

Nici un constructor important nu-și permite să lipsească de la Goodwood. Ba chiar a devenit terenul favorit pentru prezentarea în premieră a modelelor performante. Ford a profitat de Festival pentru a aduce în fața publicului cunoscător două modele noi. Practic, aici am putut vedea pentru prima dată noul Ford Focus RS, model ce a fost condus pe deal de către chiar Ken Block, și noul Ford Mustang GT350R Shelby. De asemenea, în zona standurilor, Ford a adus un pavilion impresionant cu mai multe etaje unde a fost expus noul Ford GT, alături de modelul care l-a inspirat: Ford GT40. 

Standul Ford la Goodwood
Ford GT

Mai mult, Ken Block a adus la Goodwood mașina vedetă din ultimul film Gymkhana: Ford Mustang Hoonicorn de 850 CP. A urcat dealul de mai multe ori, spre delicul fanilor, iar pe una din urcări l-a avut ca pasager chiar pe Lordul March. Încercând să-l impresioneze, Ken Block s-a emoționat și s-a răsucit cu mașina chiar în fața tribunei principale. Ford a mai adus la Goodwood și două automobile istorice: Ford Sierra RS Cosworth din 1986 și Ford RS200 din 1984. 

Goodwood Festival of Speed a devenit un fenomen și acest lucru este certificat de cei 150.000 de spectatori plătitori care vin în fiecare dintre cele trei zile ale festivalului. Și au ce vedea. Mai jos am strâns câteva dintre cele mai interesante mașini prezente în acest an la Festival.


Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru