Feature: Kimi Raikkonen la Lotus - doi ani de succes

de Daniel Popescu
Miercuri, 13.11.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Kimi Raikkonen a obţinut două victorii şi a doborât recordul pentru clasări consecutive în puncte pe parcursul celor două sezoane petrecute la Lotus.

Esential 2 victorii a obtinut Raikkonen in cele doua sezoane petrecute la Lotus
15 este numarul de ocazii in care Raikkonen a urcat pe podiumul de premiere in combinezonul Lotus
4 este numarul de curse in care Raikkonen a stabilit cel mai bun timp pe tur pentru Lotus
83 de tururi a petrecut Raikkonen pe prima pozitie in cele 37 de curse pentru Lotus
Parteneriatul dintre Kimi Raikkonen şi Lotus s-a derulat pe parcursul a mai puţin de două sezoane, însă poate fi considerat un succes în ciuda faptului că s-a încheiat prematur cu numai două curse înainte de finalul campaniei din 2013.

Decizia fostului campion mondial de a se opera la spate pentru a se putea antrena corespuinzator în perspectiva revenirii la Ferrari în 2014 reprezintă un final trist pentru această colaborare, însă pe de altă parte ambele părţi au avut de câştigat de pe urma parteneriatului: Raikkonen a revenit în Formula 1, iar Lotus a progresat semnificativ comparativ cu sezoanele anterioare.

CONTEXTUL REVENIRII LUI RAIKKONEN

După retragerea sprijinului constructorului Renault la sfârşitul anului 2009, echipa de la Enstone a traversat o perioadă dificilă de tranziţie sub patronajul fondului luxemburghez de investiţii Genii Capital. Lucrurile s-au complicat şi mai mult în sezonul 2011, când accidentul suferit de Robert Kubica în raliuri a determinat echipa să mizeze pe serviciile lui Vitaly Petrov, Nick Heidfeld şi Bruno Senna. Proprietarii simţeau nevoia unui pilot de top cu care să înregistreze progrese şi l-au identificat în acest sens pe Kimi Raikkonen.

După retragerea din 2009, finlandezul se refugiase în Campionatul Mondial de Raliuri fără să se bucure însă de succes, iar Renault, care tocmai îşi schimba numele în Lotus, reprezenta o propunere mai atractivă decât oferta primită din partea celor de la Williams. Finlandezul a ales echipa de la Enstone datorită promisiunilor pentru un monopost mai competitiv decât cel propus de Williams, iar decizia avea să se dovedească în cele din urma una mai mult decât inspirată.

Raikkonen a inceput testele cu Lotus la Jerez

SEZONUL 2012 - ÎNCEPUT TIMID, PODIUMURI ŞI O VICTORIE

Nu am avut viteza necesară pentru a învinge Red Bull, aşa că a fost un rezultat bun.

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
Debutul lui Raikkonen la Lotus nu a fost tocmai cel aşteptat: a fost eliminat în prima parte a calificărilor de la Melbourne, a terminat pe cinci în Malaysia şi în afara punctelor în cursa de la China. Primele semne ale viitoarelor performanţe au apărut însă în Bahrain, acolo unde Raikkonen a terminat pe locul doi în spatele lui Sebastian Vettel după ce a plecat doar de pe locul 11 al grilei de start. Pe lângă faptul că a pus în pericol victoria pilotului Red Bull Racing, finlandezul a început la Sakhir o serie impresionantă de clasări consecutive în puncte, care avea să se încheie cu doborârea recordului mondial.

De altfel, Raikkonen a devenit rapid unul dintre cei mai constanţi piloţi din campionat, întrucât a obţinut alte cinci podiumuri în următoarele opt curse, ceea ce i-a permis să rămână în lupta pentru titlul mondial chiar şi fără să obţină vreo victorie.

Bahrain ii aduce lui Raikkonen primul podium de la revenirea in F1

Da, da, da, fac toate pneurile.

Nu trebuie să-mi aduci aminte la fiecare 10 secunde.

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
Lotus a încercat să-i ofere un monopost mai competitiv prin introducerea unui sistem de evacuare care elimină gazele de eşapament prin partea frontală, însă inovaţia nu a dat rezultatele scontate. Echipa a continuat să obţină puncte cu regularitate prin plasări în zona locul cinci, însă puţini anticipau performanţa de la Abu Dhabi.

Cursa din Orientul Mijlociu avea să rămână în amintirea tuturor fanilor nu numai pentru victoria obţinută de Raikkonen după un start cu două depăşiri şi după ce a profitat de abandonul tehnic al lui Lewis Hamilton, ci mai ales pentru cele câteva cuvinte rostite prin radio. În momentul în care inginerul său de cursă i-a transmis să păstreze toate pneurile încălzite pe parcursul unei perioade în care Safety Car-ul era prezent pe circuit, finlandezul a avut o replică memorabilă: "Da, da, da, fac toate pneurile. Nu trebuie să-mi aduci aminte la fiecare 10 secunde. Ştiu ce fac".

Raikkonen savureaza gustul sampaniei dupa victoria din Abu Dhabi

SEZONUL 2013 - ÎNCEPUT PROMIŢĂTOR

Nu poţi începe sezonul mai bine decât cu o victorie în prima cursă şi sper să luptăm în fruntea campionatului.

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
Sezonul 2013 a avut o desfăşurare oarecum opusă pentru Raikkonen. Pe baza unor specificaţii noi de pneuri care au favorizat în special Lotus şi Ferrari, fostul campion mondial a început anul cu o victorie pe circuitul de la Melbourne. După ce nu a reuşit să impresioneze în calificări obţinând doar locul şapte pe grila de start, Raikkonen a câştigat trei poziţii la start şi apoi a gestionat cel mai bine pneurile medium, reuşind să termine cursa cu numai două opriri la boxe, spre deosebire de strategiile cu câte trei opriri adoptate de cei mai mulţi rivali.

A urmat un loc şapte în Malaysia şi o serie de trei clasări consecutive pe locul doi, ceea ce l-a transformat într-un dintre favoriţii la titlul mondial. Şi-a conservat statutul inclusiv după numai cele trei puncte câştigate la Monaco şi Montreal pe circuite care nu se potriveau deloc monopostului Lotus, întrucât ulterior a obţinut alte două podiumuri.

Raikkonen incepe sezonul 2013 cu o victorie in Australia

PRIMELE PROBLEME: SCHIMBAREA PNEURILOR

Am terminat multe curse şi am avut o fiabilitate bună. Dar la un moment dat norocul tău se termină, iar în cazul meu ăsta s-a întâmplat astăzi.

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
Numeroasele pene suferite de piloţi în Marele Premiu al Marii Britanii au determinat revenirea la specificaţiile pneurilor din sezonul precedent. Decizia celor de la Pirelli, venită şi ca urmare a presiunilor anterioare făcute de Red Bull Racing şi Mercedes, a avut ca efect o scădere dramatică de performanţe pentru Raikkonen.

Abandonul suferit în Marele Premiu al Belgiei a întrerupt şi seria de 27 de clasări consecutive în puncte, iar la Monza a obţinut doar un loc 11. La numai trei zile după această serie de eşecuri, Raikkonen anunţa oficial semnarea unui contract cu Ferrari pentru următoarele două curse.

Raikkonen abandoneaza in Belgia si termina seria consecutiva de clasari in puncte

TENSIUNI VERBALE ÎN INDIA

Nu mai tipa la mine!

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
Raikkonen a revenit pe podium în Singapore, însă perioada sa mai puţin favorabilă a coincis cu o creştere spectaculoasă de formă pentru coechipierul său Romain Grosjean, care s-a înţeles mai bine cu pneurile furnizate de Pirelli în a doua parte a anului.

În Marele Premiu al Indiei, cei doi au ajuns în situaţia de a se duela pentru podium, într-un moment în care Raikkonen avea reale dificultăţi în gestionarea pneurilor.

Directorul de operaţiuni Alan Permane l-a jignit prin radio solicitându-i să se dea la o parte, iar replica pilotului nu a fost nici ea mai prejos. Acesta este, probabil, momentul în care frustrările lui Raikkonen ies la iveală concomitent cu supărarea celor de la Lotus că pilotul pe care l-au readus în Formula 1 urmează să părăsească echipa.

Coreea de Sud, 2013: Raikkonen, admonestat ca nu se lasa depasit de Grosjean

ABU DHABI - PICĂTURA CARE A UMPLUT PAHARUL

Nu este foarte frumos când auzi că nu eşti jucător de echipă în condiţiile în care nu au primit niciun ban în acest an.

Kimi Raikkonen
Pilot Lotus
În mod ironic, circuitul Yas Marina din Abu Dhabi, care în noiembrie 2012 îi oferise prima victorie de la revenirea în Formula 1, avea să reprezinte şi finalul carierei lui Raikkonen în combinezonul lui Lotus. Finlandezul este la un pas să nu facă deplasarea din cauza faptului că nu a primit niciun ban din salariul pe sezonul în curs şi probabil că ar fi făcut acest pas dacă ar fi ştiut ce avea să urmeze: a fost exclus din calificări şi a abadonat în primul viraj după un contact cu Giedo van der Garde în urma căruia a rupt suspensia dreaptă faţă a monopostului Lotus.

Toate aceste probleme au contribuit, probabil, într-o anumită măsură, la decizia lui Raikkonen de a se opera la spate mai devreme decât planificase iniţial. Finlandezul a acuzat puternice dureri de spate în Singapore şi anunţase că se va opera la sfârşitul anului, însă în cele din urmă a decis să efectueze operaţia înainte de Marele Premiu al Statelor Unite pentru a se putea antrena corespunzător pentru 2014. Astfel, cariera lui Raikkonen la Lotus s-a încheiat cu două curse înainte de finalul sezonului 2013, într-o manieră mai puţin plăcută.

Abu Dhabi, locul in care cariera lui Raikkonen la Lotus a ajuns la apus

CE POATE ÎNVĂŢA FORMULA 1 DIN RELAŢIA LOTUS-RAIKKONEN?

Raikkonen este unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din istoria recentă a Formulei 1, însă pe de altă parte este un real coşmar pentru sponsorii echipei pentru care concurează. Explicaţia pentru aceste atitudini contrare este simplă: finlandezul spune întotdeauna lucrurilor pe nume şi este interesat strict de curse, astfel că nu acceptă activităţi publicitare inutile. Lotus a înţeles însă perfect acest lucru şi i-a oferit o libertate aproape totală, chiar dacă pilotul a apărut într-un spot pentru unul dintre sponsorii echipei.

Astfel, chiar dacă s-a încheiat într-o manieră mai puţin prietenoasă, colaborarea dintre Raikkonen şi Lotus poate fi un exemplu de urmat pentru restul echipelor din Formula 1, iar Ferrari este prima care ar trebui să tragă învăţăminte şi să evite greşelile comise de cei de la Enstone.

Parteneriatul Lotus - Raikkonen a avut succes, in ciuda finalului dramatic

Comentarii (6)

  • Cearta cu Alan Permane a fost in India. In Corea de Sud Grosjean a ramas in spatele lui Kimi nereusind sa-l depaseasca si echipa nu a impus niciun ordin de echipa.
    6 3
  • GrosJan
    daca a decis sa se opereze e clar ca nu are sperante prea mari sa-si primeasca banii de la Lotus. Se zvonea ca au ajuns la o intelegere dar nu se vede asta. Asa trebuie sa fie toti nu pupindosisti
    10 0
  • Bravo Kimi! Cand au semnat contractul cei de la lotus nu visau atatea puncte si au oferit bonusuri pt puncte si clasari. Oricum a fost frumos....Williams a pierdut o buna oportunitate de revenire in prim plan! Au pariat pe pilot cu bani, nu pe talent.
    8 0
  • eu n-am inteles prea bine ce a tinut sa spuna admin cu ultima fraza din context?... faceti descriere rea la pilot.
    2 0
  • da, au fost bonusuri la puncte dar nu il poti invinovati pe Kimi pentru asta. Bonusurile alea erau doar o parte din banii care veneau pentru puncte asa ca nu poti spune ca nu am bani pentru bonusuri ca nu am prevazut atatea puncte. Apoi pana sa discutam de bonusuri vorbim de salariul de baza. Nici p'ala nu l-a luat, dar luminata conducere cred ca si-a luat toti banii, nu putini nici aia
    2 0
  • Kimi este un pilot rapid, dar ca si caracter mi-a pierdut respectul demult. A fi pilot inseamna un pachet mai mare decat a invarti volanul si atat. Inseamna sa cooperezi cu echipa, inseamna sa sustii sponsorii care iti fac posibil accesul la volan, inseamna sa sustii sportul care il practici si nu mai putin sa te integrezi in lumea sportului respectiv. Da, este un pilot rapid, dar cam atat, in rest un oportunist solitar. Sorry, dar asta este parerea mea care a creat-o.
    2 7

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru