5 lucruri pe care trebuie să le știi despre noua generație Ford Focus

de Mircea Meşter
Marti, 17.04.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Noul Ford Focus se lansează în acest an pe piață încercând să-și bată rivalul dintotdeauna: Volkswagen Golf. Noua generație a compactei Ford are acum în mânecă o serie de atuuri interesante pe care vi le prezentăm într-un material realizat la Londra, la prezentarea oficială a lui Focus.

Automarket a fost prezent la sfârșitul săptămânii trecute la Londra la prezentarea oficială a noii generații Ford Focus. Într-un eveniment care a adunat câteva sute de jurnaliști din toate colțurile Europei, oficialii Ford au detaliat cele mai importante informațiile legate de noua generație a uneia dintre cele mai vândute compacte de pe piața europeană.

Ajuns la 20 de ani de carieră de piață, Focus s-a transformat între timp dintr-un model dedicat Europei într-un model global, care este vândut într-o formă aproximativ identică și pe piețe care în mod normal își cer "propriile" versiuni, precum SUA sau China. De altfel, lansarea lui Focus în versiune sedan a avut loc în China în aceeași zi în care Europa a făcut cunoștință cu variantele hatchback și break ale modelului Ford.

Cu un design exterior care încearcă să atragă clienți din cât mai multe colțuri ale segmentelor B și C și cu o listă de sisteme și de opțiuni care i-a făcut pe oficialii Ford prezenți la Londra să anunțe nici mai mult, nici mai puțin faptul că noul Focus este "fără îndoială cea mai avansată mașină construită vreodată de Ford", modelul Ford își propune să ofere o alternativă mai complexă la principalii concurenți de pe piață, printre care se numără în special VW Golf, Opel Astra, Renault Megane și Kia Ceed.

1. O platformă complet nouă

Noua generație Focus este construită pe o platformă nouă, globală, denumită Ford C2. Conform oficialilor mărcii, această platformă vine cu două avantaje majore de care beneficiază integral noul Focus: pe de o parte permite un spațiu interior mai voluminos în ciuda faptului că dimensiunile exterioare nu se schimbă, iar pe de altă parte va oferi un scor superior la testele de siguranță EuroNCAP.

De altfel, utilizarea noii platforme le-a permit inginerilor și designerilor Ford să înceapă "de la o coală albă de hârtie" în dezvoltarea noului Focus. 

Modelul va fi construit la Saarlouis, Germania, fabrică care are tradiție în asamblarea lui Focus. Prețurile pentru România vin spre finalul verii, iar apariția modelului în showroom-uri este programată pentru toamna lui 2018.

2. Personalități distincte

Poate cea mai importantă noutate absolută pe care Ford o propune pe noul Focus este prezența "personalităților" distincte pe care le pot comanda clienții atunci când își configurează compacta mărcii americane. Dacă până acum Focus putea fi comandat - așa cum se întâmplă în majoritatea cazurilor pe modelele din segment - în versiuni de echipare care adăugau anumite elemente estetice suplimentare (Trend, Titanium), noul Focus preia modelul lansat deja de Ford pe Fiesta și pe KA+ și ne face cunoștință cu versiuni care schimbă în unele cazuri radical înfățișarea mașinii.

Focus Trend rămâne versiunea de bază a modelului și va fi preferat probabil de companiile care achiziționează flote. În rest, clienții pot alege Focus Titanium, Focus ST-Line, Focus Vignale și Focus Active, fiecare cu o personalitate distinctă. Dacă Titanium va fi probabil cea mai vândută versiune a lui Focus, versiunea ST-Line preia elementele estetice sportive pe care le vom vedea pe viitorul Focus ST și le pune la bătaie pe orice motorizare a modelului Ford. 

Focus Wagon Titanium
Focus ST-Line

Focus Vignale este, așa cum ne-am obișnuit deja în gama Ford, o variantă care beneficiază de elemente cu pretenții și care își dorește să apropie Focus atât ca poziționare, cât și ca statut de modelele compacte premium de pe piață, așa cum sunt Seria 1, A3 sau Clasa A. Vignale nu oferă doar elemente vizuale mai elegante, ci și materiale superioare calitativ la interior, cum este pielea fină de pe scaune. Inserțiile de pe bord care imită lemnul nu sunt însă tocmai cele mai reușite atunci când sunt analizate îndeaproape.

Focus Vignale

Poate cel mai interesant "alter ego" al modelului Ford este noul Focus Active. E o variantă care oferă un look specific SUV-urilor, cu elemente precum scuturi și praguri dedicate și cu o gardă la sol ridicată cu 30 de milimetri. Deși nu beneficiază de tracțune integrală pe nicio versiune de motorizare, noul Focus Active încearcă să acopere o nișă aparent existentă între EcoSport și Kuga în gama mărcii.

Focus Active

De notat că fiecare dintre aceste "personalități" poate fi comandată atât în versiune hatchback, cât și în versiune break (Wagon). La Londra, break-ul ne-a fost prezentat exclusiv în versiunea Titanium, însă probabil că Focus Wagon Active va fi o versiune de luat în seamă pentru familiștii care își doresc o mașină cu gardă la sol mai ridicată.

Evident, la aceste "personalități" se vor adăuga în următoarele luni versiunile Focus ST și Focus RS, dedicate celor care-și doresc sportivitate la cote înalte.

3.
Benzină și diesel și atât. Dar și o transmisie nouă cu 8 trepte 

În anul 2018, în care hibridizarea - măcar în versiune micro sau mild hybrid - începe să atingă fiecare colț al segmentelor de pe piață, Ford preferă să păstreze o linie simplă și prezintă o gamă de motorizări care aduce în fața clienților cinci motoare pe benzină și trei motoare diesel.

Pe benzină, există două opțiuni cu diferite niveluri de putere: 1.0 EcoBoost (85, 100 sau 125 CP) și 1.5 EcoBoost (150 sau 182 CP). Ambele motoare sunt prezentate acum împreună cu tehnologia de dezactivare a cilindrilor, care "taie" activitatea unui cilindru în doar 14 milisecunde atunci când mașina nu are nevoie de putere, cum ar fi la viteze de croazieră.

Iubitorii diesel-ului vor putea alege un 1.5 EcoBlue de 95 sau 120 CP sau un 2.0 EcoBlue de 150 de cai putere. Foarte interesant este faptul că versiunile de 1.5 litri oferă același cuplu maxim: 300 Nm. Varianta de 150 CP dezvoltă un cuplu de 370 Nm.

Noutatea notabilă nu vine însă la nivelul motorizărilor, ci la cea a transmisiei. Este vorba de apariția unei cutii automate cu 8 trepte care este disponibilă pe motoarele 1.0 EcoBoost de 125 CP, 1.5 EcoBoost de 150 CP, 1.5 EcoBlue de 120 CP și 2.0 EcoBlue de 150 CP.

Conform celor de la Ford, această transmisie oferă două tehnologii care ajută atingerea unui nivel superior de confort și un consum scăzut cu 10% la nivelul gamei: Sistemul Adaptive Shift Scheduling, care monitorizează stilul de condus al fiecărui șofer pentru a optimiza momentul schimbării de treaptă. Sistemul poate identifica urcările de rampă și coborârile de pantă și abordările sportive ale virajelor, ajustând momentul schimbărilor de viteze pentru a oferi o experiență mai stabilă, mai implicată și mai rafinat. Apoi, Adaptive Shift Quality Control, care analizează informațiile venite dinspre vehicul și dinspre mediul înconjurător pentru a ajusta presiunea din ambreiaj cu scopul de a dezvolta schimbări line de treaptă în mod consistent. Tehnologia poate regla și gradul de finețe al schimbărilor de treaptă pentru a se potrivi cu diferitele stiluri de condus.

4. Sisteme tehnologice prezente în premieră în segment

La nivel tehnologic, Ford Focus face un salt serios față de generația pe care o înlocuiește și prezintă o serie de sisteme foarte interesante dedicate în special confortului și siguranței celor din mașină grupate sub "umbrela" pachetului Ford CoPilot 360. Fără să revoluționeze neapărat segmentul, Focus reușește să dezvolte ramuri noi ale sistemelor de asistență, bifând astfel tehnologii pe care alți concurenți de pe piață nu le au în portofoliu.

Pentru a sublinia sistemele regăsite în premieră în clasa C pe Focus, cei de la Ford au realizat la prezentarea de la Londra o comparație care de obicei este evitată de mărcile auto implicit în fața jurnaliștilor: un "head to head" direct pe cele mai populare tehnologii contra a trei rivali importanți din segment: Golf, Astra și Ceed.

Există 7 sisteme pe care Ford le atuncă în premieră pe piață în segmentul compact, ele fiind subliniate în imaginea de mai hos cu culoarea albastră. O să trecem pe scurt prin fiecare, explicând cum funcționează.

Tempomatul adaptiv cu fixare pe centrul benzii de rulare și recunoașterea semnelor de circulație transformă Focus într-un mașină cu capabilități de Nivel 2 pe scara de 5 niveluri a automatizării auto. Pe lângă capacitatea de a rula în funcție de traficul din față și din lateral, oprindu-se la nevoie și pornind automat ulterior dacă timpul de staționare e sub 3 secunde (peste această bornă e nevoie de apăsarea ușoară a accelerației pentru repornire), sistemul funcționează la virtual orice viteză (mai exact, până la 200 de kilometri pe oră) și are capacitatea de a adapta automat viteza în funcție de limitările indicatoarelor de pe marginea șoselei sau a autostrăzii.

Fixarea pe centrul benzii de rulare beneficiază de încă o premieră în segment: Road Edge Detection este capabil să recunoască marginea carosabilului chiar și dacă marcajele nu sunt clare. Sistemul "generează" linii virtuale de marcaj după care mașina se ghidează. Am asistat la o demonstrație care indica modul în care mașina "își construiește" limitele șoselei, iar sistemul celor de la Ford pare foarte avansat. Impresionant de avansat, chiar.

Farurile adaptive cu lumini predictive sunt un pas suplimentar față de farurile adaptive clasice, care "înfășoară" luminile după viraj în momentul în care șoferul începe să învârtă volanul. Sistemul Ford citește indicatoarele cu până la 65 de metri înaintea virajelor sau a sensurilor giratorii și preajustează fluxul luminos în direcția virajului sau îl lărgește înainte de intrarea în sens.

Fără ca mașina să mai aștepte inputul șoferului asupra direcției.

Active Park Assist 2 este un sistem de parcare automată care face toată treaba șoferului, de la accelerare la frânare și direcție. Pe versiunile cu cutie automată, sistemul funcționează foarte simplu: după ce mașina detectează un loc de parcare, șoferul pune levierul pe poziția N (Neutru) și apasă constant un buton de pe consola centrală. Mașina virează, accelerează și frânează singură, poziționându-se automat în locul liber.

Frânarea automată de urgență de pe Focus, sistem existent și până acum pe modelul Ford, este îmbunătățită prin recunoașterea cicliștilor. Inginerii Ford ne-au confirmat însă că sistemul nu recunoaște, încă, animalele de dimensiuni mari și mici. Se lucrează la asta.

Wrong Way Alert este un sistem care îi ajută pe cei mai neglijenți șoferi să nu intre pe contrasens. Mașina citește indicatoarele care interzic accesul și afișează pe bord, cu culoarea roșie, textul "Wrong Way". Cei care obișnuiesc să meargă pe contrasens se vor întrista major pe această cale.

În sfârșit, Evasive Steering Assist este un sistem foarte interesant care a apărut în premieră pe noua generaie Volvo XC60, dar care-și face loc foarte repede și pe segmentele inferioare. Atunci când șoferul începe o manevră de evitare a unui obiect staționar sau lent în vederea evitării unui acroșaj, mașina aplică un impuls ajutător în direcție pentru a-l ajuta pe cel de la volan să evite complet obstacolul.

Evident, există și sisteme și elemente tehnologice la care Ford ar fi putut să mai lucreze. De exemplu, Focus este primul model european Ford care primește un Head-Up Display, dar acest sistem este oferit prin proiecție pe o planșă de policarbonat, și nu pe parbriz. Totuși, Ford se laudă cu faptul că informațiile proiectate sunt vizibile chiar și dacă șoferul poartă ochelari cu polarizare, iar dimensiunea și luminozitatea proiecției este printre cele mai mari de pe piață.

Un alt amănunt: Focus nu oferă instrumentar de bord complet digital. Ceasurile sunt analog indiferent de versiunea de echipare selectată, acestea fiind completate de un display central aflat între ele. 

5. Ținută de drum "inegalabilă"

Până în acest moment, singurii oameni care au testat noul Focus sunt inginerii mărcii Ford. În aceste condiții, declarațiile lor foarte optimiste în ceea ce privește ținuta de drum a lui Focus sunt singurii indicatori pe care-i avem. Ce știm însă este că Focus are de luptat serios pentru a-și păstra o poziție pe care jurnaliștii din toată lumea o apreciază ca fiind de top în segment la acest capitol.

Focus folosește pe motoarele mari (1.5 EcoBoost și 2,0 EcoBlue) o suspensie spate independentă cu brațe inegale (Short-Long Arm Suspension sau SLA), un garant al confortului. Există și o configurație mai simplă, cu bară de torsiune ultraușoară care adaugă arcuri vectoriale (Torque Vectoring Springs), ce oferă un comportament echilibrat pe versiunile mai ușoare ale lui Focus: 1.0 EcoBoost și 1.5 EcoBlue.

În acest peisaj, inginerii Ford au implementat o tehnologie suplimentară interesantă: Ford CCD (Amortizare controlată continuu sau Continuously Controlled Damping). Acest sistem monitorizează la interval de două milisecunde starea suspensiilor, a șasiului, a direcției și a frânelor, ajustând răspunsul amortizoarelor pentru o ridica nivelul de calitate al ținutei de drum.

De notat că sistemul Drive Modes, prezent în premieră pe noua generație Fiesta, își face și el debutul pe Focus, așa cum era de așteptat. Acesta este standard pe Focus, oferă modurile de rulare Normal, Sport și Eco și adaptează răspunsul pedalei de accelerație, comportamentul transmisiei automate cu opt trepte, servodirecția asistată electronic (Electronic Power Assisted Steering sau EPAS) și caracteristicile tempomatului adaptiv pentru a se potrivi cu situația dinamică a momentului.

Mai multe despre caracteristicile dinamice ale lui Ford Focus aflăm chiar de la inginerii Ford într-un clip realizat de Automarket la prezentarea oficială de la Londra:

Comentarii (19)

  • nu am inteles ideea cu bara de torsiune... imi poate explica cineva din puct de vedere tehnic? adica masina asta are suspensie multilimk (fara punte rigida sau semirigida spate) dar are bara de torsiune?
    3 1
  • @Automarket

    inteleg ca ati fost la prezentare. Intrebarea e simpla....pentru ca designul exterior e subiectiv (personal, din poze, imi lasa un gust amar spre dezgust) cum e feelingul in interior comparativ cu FL Gen 3?

    Per total, lasand la o parte sentimentul de "da, domne' se vede ca au lucrat la ea", ati simit catusi de putin ceva "wow" ?

    Multumesc
    5 4
  • mircea
    @vianu
    Am avut ocazia sa intru in toate cele patru “versiuni”, dar nu am stat sa analizez in detaliu, pentru ca in acelasi loc erau vreo 300 de jurnalisti la 4 masini :)

    Pot sa confirm insa 3 lucruri la prima strigare:

    - Perceptia pe care o ai depinde EXTREM de mult de versiunea aleasa si de echipare.
    - Bordul se simte instantaneu mult mai curat in comparatie cu gen precedenta.
    - Calitatea materialelor a crescut, dar nu e la nivelul modelelor premium nici macar pe Vignale :)

    Inca ceva: mult mai mult spatiu pe bancheta din spate. Se simte imediat diferenta, mai ales la nivelul genunchilor.
    21 1
  • apreciez raspunsul instant, thumb up :)

    clar ca acolo era "coada" si totul pe fuga. Singura care imi face cu ochiul (chiar si pe banalul alb) e versiunea Active, parca e mai...rasarita. Bordul cu exceptia celui cu ecranul central de-a dreptul bicisnic de pe Trend, tot mi se pare un recul. Ceva numai e un intreg si cu o idee centrala urmarita cu staornicie, parca e pigulit de ici de pe colo si plantat.... sa fie.

    In fine, poate ca in realitate mi se va parea altceva, si cele 3 lucruri evidentiate de voi imi vor fi confirmate atunci cand imi voi urca derriere-ul in masina.

    concluzia...cred ca abia dupa un test drive poti spune daca merita sau nu, pentru ca bunatatile par sa fie sub tablarie

    multumesc
    3 4
  • Citind si articolul precedent despre noul focus, observ ca nu a mentionat nimeni asemănarea cu nul impreza. Sunt singurul caruia i se pare? Oricum, Focusul e schimbat, clar. Grila fata si farurile imi păreau mai frumoase la generatia anterioară. Speram noua generatie sa se apropie mai mult de designul lui Mondeo. Oricum , look fresh.
    3 3
  • mircea
    @ ?

    Am clarificat în text ca să fie ușor de înțeles. Versiunile de motorizare de bază au twist beam, cele puternice au independentă.
    5 0
  • tu care conduci mai toate modelele ce parere ai? se simte diferenta intre o masina cu punte multilink pe spate si una cu semirigida? (ma refer la acelasi model)

    de ex la Duster cu AWD si cel cu tractiune fata? eu zic ca e nevoie de multibrat si la 50-60 km/h intr-un viraj strans...

    PS cândva VW Golf si Ford Focus se laudau cu suspensia spate comparativ cu Opel Astra sau renault Megane de ex... acum au gasit gaselnita asta de a economisi cateva sute de euro la modelele cu motoare de baza
    5 0
  • mircea
    @?

    Depinde mult de utilizatori. Probabil că 90% dintre cei care isi cumpara o masina nu dau doi bani pe constructia suspensiei. Dacă mă întrebi pe mine, bineinteles ca independenta este usor sesizabila in comparatie cu una semi-independenta sau cu orice alta configuratie.

    Nu simti doar la nivel dinamic, ci si la nivel de confort, in special daca stai pe locurile din spate.

    Pe scurt: da, bineinteles ca se simte diferenta. Dar, in acelasi timp, diferenta conteaza pentru foarte putini dintre cei care cumpara masini din segmentul compact. Cei care stiu cu ce se mananca treaba asta sunt putini, la fel de putini cu cei care stiu sa testeze limitele dinamice ale unei masini in general.

    Nu e mai putin adevarat ca aceeasi situatie se regaeste in cazul oricarui sistem: de la directie la motor, trecand prin transmisie. La noi, versiunile 4x4 permanent se cumpara pentru ca masinile ies mai bine iarna din zapada, nu pentru plusul pe care il ofera sistemul pe asfalt, de exemplu :)
    16 0
  • Este cel mai frumos Hyundai I30 :)))
    14 8
  • Cred că mașina asta va avea cel mai rapid facelift din istorie, mare lucru dacă în 2019 nu o schimbă complet. Este cea mai urâtă mașină din clasa ei.
    8 7
  • Primul lucru pe care trebuie sa-l stii despre noul Ford Focus: ca este urata. Restul nu mai conteaza.
    5 9
  • Sincer, e urata!
    La fel si faceliftul de la Octavia.
    4 6
  • Prima impresie
    Cand a aparut Focus Mk1 in 1998, reactiile au fost pe principiul: either you hate it or you love it. Totusi a avut succes la public. Cand au aparut primele poze cu Mk3, oamenii ziceau ca nu o sa cumpere nimeni uratenia aia, totusi a avut succes la public. Acum sunt aceleasi tipuri de reactii. Eu zic sa asteptam sa o vedem in showroom/pe strada in "carne si oase".
    Eu personal sunt incantat de technologiile pe care le va oferi, dar deloc incantat de acest trend de downsizing la motoare: motoare pe benzina in 3 cilindrii
    Cutie automata pe 1.5 150CP dar doar manuala pe 1.5 182CP, de ce? :(
    6 1
  • e primul focus care arata decent. da, au luat de la mazda, volvo si altii. dar daca asta e urat, atunci generatia pe care o inlocuieste cum e?
    4 2
  • e clar ca arata destul de izbitor ca Mazda 3 edgeback pe lateral si spate care e o masina cu un design foarte reusit ..ma intreb de ce a fost nevoie ca Ford sa copieze o alta marca ...si bordul nu ma convince de loc
    1 2
  • nu am luat vechiul focus ca era urat si cu portbagaj mic, acum imi place, arata a masina din ziua de azi, nu neaparat wow dar fresh si are multe dotari.
    5 0
  • mircea badea
    pare o fiesta mai mare. mie mi-a placut focus 2 cum arata.

    e amuzant cum romanii vor in acelasi timp suspensie independenta pe spate dar si pachet "romanesc" de drumuri grele, inventat pt manelisti.
    5 1
  • Cred ca se exagereaza cu "uratenia" acestui nou lansat model sau cu analogiile cu alte modele ( vezi comparatia de mai sus cu Mazda 3 !!??) Sa fim seriosi, e clar un pas mare inainte fata de actualul model in privinta design-ului exterior. Nu inseamna ca este unul extrem de reusit, probabil niciodata nu o sa placa la toata lumea, dar per total masina nu arata rau deloc. Personal nici mie nu imi place spatele , din cauza stopurilor care parca sunt "din alt film" si sunt prea comune cu forme intalnite la multe alte modele (dar in nici-un caz la Mazda 3 - fara suparare "costy" ) si nu v-oi putea intelege niciodata de ce s-a renuntat la solutia stopurilor "pe verticala" care era un element caracteristic/original al Focusului. Mai grav totusi imi pare solutia renuntarii la independenta de pe spate incercandu-se a se insufla ideea ca aceasta nu conteaza decat pe motorizarile mari , de parca daca ai "numai" 100-125 cai nu poti "alerga" pe virajate sau nu ai nevoie de acelasi comfort. Trecand inapoi la "bile albe" , spatiul cred ca este cel mai mare castig la acest model si va atrage sigur multi clienti noi care pana acum au evitat modelul din acest motiv (sau unul din principalele motive) . Cat priveste interiorul , din experienta proprie , e greu sa-ti formezi o parere obiectiva numai din poze , diferentele in realitate pot fi uriase, dar vazand pleiada de tehnologii implementate , cred ca mai bine investeau banii aia in materiale la interior/exterior de calitate . Daca asa cum spune editorul mai sus ,ca materialele nu sunt cele mai calitative nici macar in echiparile superioare, atunci vor ramane mult in urma cand se vor lansa noile modele ale concurentei, asa cum au cam facut-o de fiecare data la acest capitol.
    0 0
  • Hai să avem și un comentariu cu mai multe aspecte critice decât cu aprecieri. Personal cred că această generație a modelului Focus va fi net mai bună decât cea pe care o înlocuiește.... totuși rămâne un Ford... adică o mașină cu elemente discutabile în lumea auto pentru pasionați...pardon....cu excepția fanilor și a deținătorilor.
    Deci, aici avem următoarele
    1.Design exterior evident ratat chiar cu iz dezgustător
    2.Lipsa de originalitate ( copie nereușită a unui model Mazda )
    3.Interior lipsit de proporționalitate.
    4. Senzație de Fiesta mărită și nu de model complet în gamă.
    5.Spate nereușit privind auto în ansamblul său cu renunțarea formelor stopurilor, element de identitate și tradiție.
    6.Materiale nu prea calitative la interior ( rezultă din articol și din răspunsul editorului ).
    La toate acestea se vor adăuga noile generații ale modelelor concurente ( new Mazda3, new Toyota Auris, new VW Golf 8, new. Skoda Octavia 4, new Seat Leon, new Kia Cred ) modele care îl vor umbri total.
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru