Drivetest Renault Arkana

1.3 TCe MHEV 140 evolution EDC
Renault Arkana zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 26.07.2021
Curajos

Furci. Făclii. Torțe aprinse cu mânie. Toate au putut fi observate, mai ales în cercurile de entuziaști, atunci când primele SUV-uri Coupe au apărut pe piață. Primul crucificat a fost Ssangyong Actyon, dar în cazul modelului sud-coreean, flama a fost mică și fumul s-a ridicat repede.

Problemele au apărut cu adevărat când BMW a decis să lanseze X6 pentru că producătorul Bavarez a avut un cuvânt mult mai greu de spus în această ecuație precum și milioanele de fani în întreaga lume care să se dea de ceasul morții la vederea abominației. Astfel, din 2009 încoace am asistat neputincioși la lansare după lansare a zeci de variații de SUV-uri cu acoperișuri din ce în ce mai alungite către spate.

Și totuși, oricât de neverosimil ar părea, aceste mașini se vând, și se vând bine, iar într-o industrie în care nu îți permiți sa nu fii parte din trend, Renault a decis sa intre în această horă cu primul său SUV Coupe – Arkana.

Renault Arkana
1.3 TCe MHEV 140 evolution EDC

  • Pret de pornire 24.100 €
  • Pret model testat 24.500 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În România, oferta de motorizări disponibilă pe Renault Arkana este modestă, fiind alcătuită din doar două opțiuni, una dintre ele chiar fiind introdusă extrem de recent. În schimb, fiecare combinație de propulsor și cutie de viteze are câteva versiuni de echipare disponibile, crescând numărul de variante disponibile la șase.

În configuratorul Renault vei găsi doar opțiuni pe benzină, una dintre ele fiind un hibrid classic. Cu toate acestea, cel mai popular produs va fi, probabil, propulsorul de 1.33 litri, introdus acum câțiva ani de Renault-Nissan, dezvoltat în colaborare cu Daimler. Acesta, pe Arkana, produce 140 CP și 260 Nm cuplu și poate fi echipat doar cu tracțiune față și o cutie EDC cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj.

E important de menționat că aceasta variantă este una mild-hybrid, iar alături de motorul termic mai avem la dispoziție și unul electric ce funcționează ca un mic starter-alternator. Acesta preia o parte din funcțiile auxiliare ale motorului, permițându-i mașinii să ruleze cu unitatea termică oprită pe decelerare, recuperând energie kinetică. Aceasta este ulterior stocată într-o baterie aflată sub scaunul pasagerului. Tot acest mic motor poate oferi un plus de 10 CP sub accelerări puternice, pentru câteva secunde.

În practică nu observi intervenția motorului electric aproape niciodată. Decelerările sunt line, iar cutia de viteze se achită de atribuții fără probleme, integrarea motorului electric fiind facută foarte bine, astfel încât șoferului ii poate scăpa acest aspect în folosirea zilnică.

Propulsorul pe benzină livrează liniar resursele și rareori simți nevoia de mai multă putere. Din fericire, în ciuda dimensiunilor generoase, Arkana este totuși o mașină ușoară la 1,336 kilograme, astfel încât cei 140 CP se dovedesc destui in majoritatea situațiilor. Doar la viteze de peste 130 km/h ai putea dori ceva mai mult zvâc de sub capotă, dar aceste situații se vor ivi rar în folosirea de zi cu zi a mașinii.

Consum

Datorită combinației reușite dintre propulsor, tehnologia mild-hybrid, cutia de viteze cu 7 rapoarte și a greutății modeste a mașinii, Arkana reușeste să livreze numere decente și în ceea ce privește consumul.

Conform celor de la Renault, testele WLTP estimează consumul mașinii, în ciclu combinat, la 5.3 l/100 km pentru versiunea cu motor de 1.33 litri turbo. Același tren de rulare montat pe Renault Kadjar ar trebui să ofere un consum mediu între 6.5 și 6.8 litri la suta de kilometri, conform estimărilor companiei franceze. Așadar, Arkana stă chiar bine prin comparație cu fratele său mai mic.

După 100 de kilometri parcurși prin traficul istovitor din București, pe o căldură năucitoare și cu o viteză medie de 20 km/h, instrumentarul de bord arăta o medie de 9 litri/100 km. Valori decente, având în vedere condițiile de test.

În afara orașului, pe o secțiune de 65 km pe DN1, cu o viteză medie de 80 km/h, consumul afișat a fost de 6 l/100 km, pentru ca pe o porțiune similară, dar pe autostradă, la viteza de 130 km/h consumul indicat să urce până la 6.5 litri/100km.

După trei zile și circa 400 de kilometri parcurși cu Renault Arkana (50% în oraș, 50% extra-urban) consumul afișat a fost de 8 l/100 km.

Performanţe

Deși, în mod tradițional, cuvântul Coupe este asociat cu sportivitatea, noul Arkana nu își propune să doboare vreun record de viteză pe uscat în viitorul apropiat. Modelul francez poate fi definit drept un SUV Coupe, dar a fost mai mult proiectat pentru folosirea în traficul aglomerat urban, nu pe circuit.

Astfel, pentru accelerația de la 0 la 100 de kilometri pe oră vei avea nevoie de 9.8 secunde, dacă vorbim de versiunea cu motor de 1.33 litri. Versiunea hibridă este și mai lentă, deși are mai multe resurse la dispoziție, având nevoie de o secundă în plus pentru a atinge aceeași viteză de referință.

Viteza de top anunțată de Renault pentru această versiune este și ea mai mare decât în cazul modelului full hybrid. Dacă Arkana E-Tech poate ajunge până la 172 km/h, versiunea non-hybrid poate merge cu până la 205 km/h.

Cu toate acestea, de la volan, Arkana se simte vioaie, cuplul maxim fiind livrat de la 1.750 RPM. Deși ar putea fi desconsiderat inițial din cauza capacității cilindrice modeste, propulsorul pe benzină se achită de atribuții mai mult decât decent, cu un răspuns bun în pedală, ajutat și de cutia de viteze calibrată foarte bine.

Interior

Arkana aduce un design familiar în interior, o atitudine previzibilă a celor de la Renault, ce se mulează pe comportamentul rivalilor din piață. Noul SUV Coupe se va simți însă diferit, în funcție de nivelul de echipare ales.

Versiunea Zen, pe care am avut-o la test, este cea mai accesibilă din gamă, iar asta se resimte la interior. Spre surprinderea multora, materialele din cabină sunt diferite în zone în care nu te-ai aștepta, comparativ cu versiunea de top, RS Line. De exemplu, plasticul de pe fețele ușilor este observabil mai dur și slab calitativ comparativ cu fratele mai scump. Din fericire, materialul folosit pentru planșa de bord este același, un plastic moale, ce va rezista mai bine în timp.

Zona de jos a portierelor folosește, de asemenea, un plastic dur, iar în spate lucrurile nu stau mai bine. Chiar și elementele decorative de pe uși sau bord sunt făcute din plastic, oferind interiorului un sentiment anost, decorat de culori fade.

Spațiile de depozitare sunt generoase, cu destul loc pentru sticle chiar și de un litru pe fețele ușilor, două suporturi de pahare în consola centrală, un spațiu adițional în cotieră, precum și un torpedou generos. Pe versiunea de bază, scaunele din spate sunt lipsite de obișnuita cotieră rabatabilă centrală și, implicit, și de eventualele spații suplimentare de stocare oferite de aceasta.

Portbagajul lui Arkana are 513 litri și poate fi extins până la 1,269 litri prin rabatarea banchetei spate, numere foarte bune pentru o mașină ce pune designul pe primul loc și practicalitatea în plan secund.

Pentru referință, Renaul Kadjar are un portbagaj de 472 litri, urcând până la 1,478 litri cu banchetele spate rabatate. Și trebuie să ținem cont că Renault Kadjar este construit pe o platformă mai mare. 

Preţ de achiziţie

Avantajul uriaș pe care îl va avea Renault Arkana comparativ cu orice alt SUV Coupe de această talie în piață va fi vizibil pe factura de achiziție. Modelele Renault sunt, în general, beneficiarele unei politici a prețurilor greu de bătut, iar în cazul lui Arkana, lucrurile nu stau diferit.

Pe versiunea de bază, cea din testul nostru, Renault Arkana vine cu un pachet decent de echipamente standard. Acestea includ: asistență la frânarea de urgență, sistem de asistență la pornirea în rampă, cruise control și limitator de viteză, asistent pentru menținerea benzii de rulare, sistem pentru recunoașterea indicatoarelor rutiere, alertă cu privire la distanța față de vehiculul din față, aer condiționat cu reglare automată, geamuri electrice față și spate cu impuls, oglinzi încălzite cu reglaj electric și lumini de semnalizare integrate, cameră video pentru marșarier, ecran de 4.2-inch pentru instrumentarul de bord și jante de 17 inch.

Prețul de pornire pentru versiunea Zen este de 24.100 euro, crescând la 26.300 euro pentru versiunea Intens și ajungând la 28.700 euro pentru versiunea RS Line.

În ceea ce privește rivalii, aceștia cam lipsesc din peisajul românesc în acest moment. Cel mai apropiat rival din punct de vedere al designului ar putea fi considerat Toyota CH-R. Acesta nu este definit drept un SUV Coupe, însă este disponibil doar în versiuni hibride, cu prețuri începând de la 25.510 euro.

Renault Arkana este poziționat fix între Kadjar și Koleos de către producătorul francez. În timp ce Kadjar are un preț de pornire de 21.700 de euro, Koleos va cere minim 40.850 de euro pentru a fi parcat în garajul tău.

Siguranţă

Testele Euro NCAP pentru Renault Arkana i-au oferit un rating de cinci stele, modelul francez trecând la pas prin provocările acestuia.

Protecția pasagerilor adulți în caz de accident a fost cotată la 95%, în timp ce pentru copii, Arkana a primit un procentaj de 83%. Capitolul dedicat protecției utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a fost notat cu 75%, iar sistemele de siguranță au funcționat corect, motiv pentru care Arkana a primit un calificativ de 74%.

Aceste note foarte bune au fost posibile pentru că Renault a echipat Arkana, chiar și în versiunile de bază, cu echipamente de siguranță activă. Acestea au devenit din ce în ce mai importante în ultimii ani, chiar algoritmul de testare al celor de la Euro NCAP fiind modificat pentru a le lua în considerare. Astfel, noul Arkana vine cu sistem de frânare de urgență, sistem de detectare a pietonilor și un asistent pentru menținerea benzii de rulare, precum și monitorizarea unghiului mort printre altele.

Ţinută de drum

Renault Arkana folosește platforma CMF-B a producătorului francez, iar aceasta este foarte cunoscută publicului din România. Printre frații de platformă putem enumera Renault Clio sau Captur, precum și noile modele Dacia Logan și Sandero. Cu toate acestea, în cazul Arkana, limitele platformei au fost împinse la maxim, acesta fiind cel mai mare model pe care îl găzduiește.

Astfel, modelul francez se conduce ușor în oraș, având acel comportament specific mașinilor Renault în general. Servodirecția asistată electric este foarte ușoară și, deși nu transmite foarte mult feedback de la roțile față, cu siguranță va fi apreciată de clienți pentru lejeritatea oferită în navigarea spațiului urban.

Același lucru se poate spune și despre frână și accelerație, ambele pedale având un comportament predictibil, liniar și, în cazul primei, uneori chiar puțin prea sensibil pe prima parte a cursei.

Supensia absoarbe imperfecțiunile drumului fără mari probleme, dar se simte puțin mai rigidă decât in cazul fraților de platformă. Cel mai probabil, Renault a dorit să imprime un caracter mai sportiv modelului SUV Coupe, astfel încât suspensia este ranforsată puțin, comparativ cu modelul Captur, spre exemplu. Peste majoritatea denivelărilor nu vei observa probleme de amortizare, cu excepția celor cu neregularități dese și/sau cu unghiuri mai ascuțite.

Pe cealaltă parte, această setare a suspensiei reduce subtil ruliul în viraje, mai ales având în vedere faptul că Arkana are un centru de greutate destul de ridicat și nu dispune de amortizoare adaptive. E recomandată totuși evitarea abordării virajelor cu viteze prea mari pentru a nu experimenta caracterul subvirator al platformei pe care este construit noul SUV francez.

Vizibilitate

Cu toate că noul Arkana vine cu un profil plonjat în partea din spate, vizibilitatea în majoritatea situațiilor, de la volan, este mai mult decât decentă. Spre partea din față, precum și în lateral, ai o vedere bună asupra drumului și a celorlalți participanți la trafic.

Singurele probleme apar în zona din spate, unde luneta cu profil alungit și înălțime redusă limitează vizibilitatea, mai ales spre extremitățile mașinii. Cu toate acestea, noul Arkana vine cu cameră de mers cu spatele inclusă chiar și pe versiunea de bază. Astfel, parcarea va fi foarte ușoară în orice condiții.

Oglinzile sunt și ele dimensionate corect și oferă o perspectivă foarte bună asupra mediului din jur. Poziția înaltă la volan îți oferă și o perspectivă mai bună a drumului, un detaliu ce nu trebuie uitat, fiind unul din cele mai des invocate motive de către cei ce preferă să achiziționeze un SUV.

Tehnologie

Renault Akana poate fi configurat cu foarte multă tehnologie la bord, dar asta va duce prețul mai sus, acesta putând ajunge lejer la peste 30.000 de euro. Cu toate acestea, producătorul francez îți permite să cumperi noul model chiar și într-o echipare mai modestă.

Arkana a învățat de la frații săi de platformă și poate fi echipat cu toate tehnologiile disponibile atât pe Clio, cât și pe Captur. La interior îl poți dota cu instrumentar digital de 10.2 inch sau cu un ecran pentru sistemul de infotainment de 9.3 inch, așezat vertical, similar cu ce vedem acum pe din ce în ce mai multe mașini noi.

Modelul de bază, însă, vine doar cu un instrumentar de bord analog, cu un mic ecran de 4,2-inch ce afișează datele computerului de bord. Per total, e o abordare practică, ce îți va oferi toate informațiile esențiale, inclusiv cele cu privire la sursele media. Cu toate acestea, în ziua de azi suntem obișnuiți să privim toată ziua în ecrane cu rezoluții frumoase și tranziții de efect, iar pentru anumiți clienți, mai ales cei mai tineri, această variantă de bază ar putea să pară banală.

Pe planșa de bord, chiar și în versiunea Zen, vei găsi un ecran. Având doar 7 inch în diagonală, poate fi considerat modest, iar rezoluția nu excelează. Însă își face treaba cu brio și îți oferă posibilitatea de a te conecta la sistem prin intermediul Android Auto sau Apple CarPlay.

Design

Cu siguranță, marele avantaj pe care îl are Arkana și care va funcționa ca diferențiator cheie pentru modelul francez, este designul. Noul SUV Coupe vine cu o abordare ambițioasă, care păstrează multe elemente familiare de la alte modele ale producătorului francez, dar reintepretate și rearanjate în așa fel încât să impresioneze privitorul.

Partea frontală a mașinii este dominată de farurile mari, cu elemente iluminate LED de rulare pe timp de zi, deja marcă înregistrată Renault. Grila centrală are elemente cromate care îi oferă un aspect premium, în timp ce bara față are, în cazul modelului nostru, și un spoiler gri atașat, parte a pachetului de accesorii speciale disponibile pentru Arkana. Spre deosebire de modelele RS Line, pe Zen avem prize de aer mai mici spre lateralul mașinii, ce sunt decorate aici de elemente roșii, de asemenea parte din catalogul de accesorii Renault.

Marea vedetă însă este acoperișul și a sa siluetă ce plonjează spre spate, oferindu-i mașinii aspectul de Coupe care o definește. Imediat după stâlpul B atmosfera devine mai dinamică, iar din lateral Arkana arată bine, cu forme simple și linii de caracter, ce animă zonele ample de caroserie din zona ușilor și a aripilor.

Tot pe modelul nostru de test veți observa și pragurile extinse, parte a aceluiași catalog de accesorii menționat mai devreme, precum și capacele colorate cu inserții roșii.

În zona din spate, stopurile îți vor aminti de Megane, cu liniile lor clare, ce domină toată zona adiacentă, în timp ce numele mașinii este scris cu litere mari pe hayon, un trend regăsit pe multe modele noi în ziua de azi, menit să îți aducă aminte ce anume admiri, în cazul în care sigla Renault nu e de ajuns.

Per total, designul noului Arkana va fi elementul ce va vinde mașina, modelul fiind țintit direct către cei care vor sa facă o declarație non-verbală prin intermediul mașinii pe care o conduc. Judecând după numărul de capete întoarse de mașină, în timpul celor 3 zile petrecute la volanul ei, e clar ca noul SUV Coupe de la Renault va fi un best-seller.

Nu ne-a placut

  • Dinamica motorizării
  • Materialele în anumite zone ale interiorului
  • Suspensia rigidă

Ultimele teste

Comentarii (16)

  • ACE - Craiova
    Pacat ca acest model nu poate pune la dispozitie si o versiune AWD - asa cum fac ceilalti competitori din segment.

    Are toate celelalte ingrediente ale unei masini de succes:
    - garda la sol foarte buna
    - siguranta de 5 stele EURONCAP
    - portbagaj foarte decent
    - si ....mai ales - un pret excelent!!!
    47 15
  • vazut de aproape, e cu 10% mai frumos ca un Logan pe tocuri.. tre sa fii nebun sa cumperi asa ceva doar pt ca seamănă cu alta țigăneală de la marcile premium
    31 44
  • Logica
    Ca posesor de clio nou, va pot spune ca volanul, tableta si butoanele coincid. Jenant!Nu cred ca va avea succes in fata CHR, care iti ofera full hybrid la pt.+1500€ ( daca scazi ecobonusul, nu mai ramane mare diferenta)
    16 34
  • @AM Nu stiu cum dar la mine matematica de baza zice ca la un consum der 5,8 WLTP cum un plin der 50 l nu imi da nici de cum o autonomie de 943 km... imi pare rau dar asta ar fi cumva o minciunica ori informatii eronate.? iar la consumul vostru mediu der 8l ... e chiar dezamagitor. Masina asta e cumva Eco pt baietii cu glezne goale ?
    15 9
  • Îmi pare crossover și nu SUV coreeana (da, e fabricată de Samsung - detaliu uitat în testul altfel bine scris de noul redactor AM, cu excepția raMforsărilor.)
    ...Și nu doar fiindcă nu poate fi 4WD, ca sora vitregă made in Russia bazată pe Duster (și cu garda la sol mai mare - btw, asta din Coreea are 18,6 cm și nu 19,8.)
    Văzută pe viu, Arkana mi-a părut f. mare -- și chiar e un pic peste Kadjar.
    Nu-i urâtă curbura plafonului, dar spatele f. înalt plus suspensia prea cocoțată... tot pe spate nu m-au dat pe spate. :-)
    Un Citronel C4, asemănător ca stil dar mai scurt cu 21 cm, îmi pare deci mai adaptat escaladării (doar) de trotuare.
    Iar pentru cei nevoiți să mai iasă de pe asfalt, Dacia Duster rămâne de bază.
    35 3
  • @Logica
    chr il pot compara cu captur, spatiu din aceasta masina e din alta categorie, mi s-a parut urata din poze dar din intamplare am ajuns intr-un showroom renault si m-a lasat placut suprins masina, ca aspect interior si exterior, plus spatiu.
    23 3
  • @AM , ACE : mai exact care sunt competitorii aia care fac din Arkana un chilipir ? Care-i faza cu pretul , ce anume va pare "excelent" ? E un Renault, basca vadit construit cu arici la buzunar. In zona de 25 k euro sunt multe crossovere sau suv-uri compacte in fata carora Arkana nu are nici-o sansa cam la nici-un capitol. Trecand peste forma caroseriei ( dar care ramane un factor extrem de subiectiv) nu are nimic care sa ma faca sa spun ca e vreun chilipir. Poate capacitatea portbagajului sa atraga intrucatva atentia ( ar fi fost ok o poza-@AM ) dar si acolo raman sceptic , in ziua de astazi cifrele nu mai reflecta realitatea. Personal am 5-6 modele "la prima strigare" in minte din zona suv pe care le-as alege fara sa stau prea mult pe ganduri in defavoarea lui Arkana daca as avea 25 k euro si nu mi-as dori neaparat 4x4. Chiar si pe varul Qashqai cu toate ca imi displace total design-ul . Ma rog, ramane acuma sa vedem pretul real "la raft" , fara o politica agresiva cu discount-uri substantiale nu il vad prea bine ,bineinteles mai incolo putin, dupa ce trece primul val al entuziastilor/fanilor .
    P.S : foarte neinspirata (cred eu) culoarea neagra pe acest model . Si care-i faza cu detaliile alea rosii , ar trebui sa inspire ceva ?
    11 25
  • ACE - Craiova
    @pipo

    Eu ma gandeam la doua aspecte:
    1. SUV-uri coupe disponibile in Romania le numeri pe degetele de la maximum doua maini.
    2. O masina coreeana, care costa undeva pe langa 30.000 Euro este destul de competitiva ca pret - daca este sa o comparam doar cu un BMW X6 sau MERCEDES BENZ GLE Coupe care sar lejer de 70.000 Euro - dar care au si tractiune disponibila 4x4.....Ar mai fi AUDI Q4 e-tron Sportback (pret peste 60.400 Euro) disponibil prin toamna s.a.

    P.S. In ceea ce priveste comparatia cu TOYOTA C-HR (chiar daca aceasta poate oferi si 192 CP) ma abtin sa le compar - este evident mai mica decat RENAULT Arkana si celelalte de mai sus...
    29 2
  • @Terchina76 Datele din tabel sunt oferite de producator, nu calculate de noi.
    15 2
  • @ACE : banuiam eu ca la alea va ganditi ( nici macar la X4/GLC , ai sarit direct la X6/GLE ) , ce sa spun , e greu de comentat.. ! Pentru mine, bineinteles, nu o lua in nume de rau . Pentru cei care vad o masina doar ca pe acel obiect ce te duce din a in b - e ok , poti compara si cu Lambo Urus din partea mea !
    7 15
  • @ Gabriel Nica scuze dar voi nu ati intrebat cum se face ca dezinformeaza ? sau asta este mierea din Capcana ?
    6 6
  • Logica
    @@Logica,
    Nu eu il compar cu CHR, ci autorul articolului. Daca ai ramas fermecat de aspectul interior, de ce sa dai €25k mii, cand acelasi aspect il cumperi Clio, cu 13 mii?
    5 12
  • Zic si eu
    @Gabriel Nica &Terchina 76,
    Producatorul scrie, in tabel, ca media este 5,3 ( si cu asta ajungi la autonomie de 943), dar in articol scrie 5,8.
    13 1
  • @Terchina76 care e dezinformarea? Ca nu iese consumul ca in carte? Acele rezultate sunt obtinute in cadrul unor teste/simulari facute dupa anumite proceduri. Niciodata (sau aproape niciodata) rezultatele obtinute (fie ca vorbim de NEDC sau WLTP) nu vor fi la fel ca cele din viata si traficul real. Sa fim realisti. Mai ales daca vorbim de Bucuresti.
    18 6
  • @Zic si eu: Da, am corectat.
    16 2
  • unsirb
    @pipo: 3 din alea 5 sunt Skode, asa-i?
    4 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru