În România apar noi autobuze electrice: primăria din Dej a primit 20 de unități cu baterii BMW

de Bogdan Mirică
Duminica, 10.01.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Municipalitatea din Dej a primit 20 de autobuze electrice pentru transportul public din oraș. Vehiculele sunt produse în Turcia și vin echipate cu baterii furnizate de BMW i.

Febra mobilității sustenabile a cuprins mai multe orașe din România. E drept, începuturile sunt timide, majoritatea regiilor de transport public adoptând un număr mic de autobuze electrice sau hibride.

În București a fost plasată o comandă de 130 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Hybrid. Turda a devenit primul oraș din țară unde toate autobuzele sunt electrice, însă e drept că vorbim de numai 20 de unități. Recent, și municipiul Dej a anunțat achiziția unui număr de 20 de autobuze cu zero emisii.

Turcii de la Karsan au livrat deja unitățile contractate la finalul anului 2019. Mai exact, prin Dej vor circula 14 unități Karsan Atak Electric și 6 exemplare Karsan Jest Electric.

Atak Electric este un autobuz de mici dimensiuni, creat pentru a asigura mobilitate în orașele în care nu se parcurg distanțe foarte mari. Surprinzător, produsul turcilor este rezultatul unei colaborări pe care cei de la Karsan o au cu divizia dedicată vehiculelor electrice BMW i.

Așa se face că, pe autobuzul cu o capacitate de 52 de pasageri, există cinci baterii de 44 kWh dezvoltate de BMW, care oferă o capacitate totală de stocare de 220 kW.

Suficientă pentru o autonomie de 300 de kilometri. Această autonomie poate fi recâștigată cu o încărcare completă în doar trei ore, dacă se folosește o priză rapidă, și în doar 5 ore, dacă e vorba despre o priză AC.

Autobuzul electric beneficiază de un motor de 313 cai putere și un cuplu generos, de 2500 de Nm. Vine cu lumini diurne cu LED, cu router Wi-Fi, cu ecran tactil de 10.1 inch în planșa de bord și cu un instrumentar de bord de 12.3 inch în spatele volanului.

Celălalt autobuz turcesc livrat la Dej, adică Jest Electric, are aproximativ 6 metri lungime și este echipat cu un motor BMW de numai 184 de cai putere și 290 de Nm. Beneficiază de baterii de 44 sau de 88 de kWh, furnizate tot de BMW, și garantează o autonomie de 210 kilometri.

În cazul ambelor autobuze, bateriile BMW au o garanţie de 4 ani și 200.000 km.

Cele 20 de vehicule electrice au fost furnizate după ce Karsan a câștigat licitația organizată de Municipalitatea din Dej pentru Fondul European de Dezvoltare Regională. 

via / Karsan

Comentarii (25)

  • De ce nu ar fi mai bune troleibuzele?...autobuzele electrice sunt pe baterii evident...in bucuresti sunt troleibuze cu vechime de peste 25 de ani, nu cred ca durata de viața a unei baterii de autobuz trece de 12,5 ani ... care este avantajul autobuzului
    22 2
  • da,in oras troleul e mai bun.mult mai ieftin. instalatia poate fi echivalata ca pret cu statiile de incarcare, dar daca in bucuresti ai ziua in trafic o suta de vehicule,noaptea unde incarci o suta de baterii. ? iti trebuie hidrocentrala proprie.
    16 2
  • Johnny
    De ce nu troleu...probabil e mai simplu.pt o primarie sa faca o livitatie so sa cumpere autobuze decat ss extinds reteaua ce cabluri.
    Autobuzele (sau masina pt cei din Bucuresti) sunt ok si pt zonele periferice unde nu ajung troleibuzele
    7 1
  • @quest ...
    se pot pune statii de incarcare la cap de linie si acolo se pot face incarcari partiale care vor prelungi autonomia ... cu conditia ca sa fie instalatii de putere f mare.
    personal sunt pt troleibuz ...
    iarna bateriile se descarca mult mai repede pt ca se foloseste incalzirea si dezaburirea, apoi e si instalatia de gestiune a temperaturii bateriei, etc ... deci autonomia e micsorata cu cel putin 30% ...
    14 0
  • Autobuzele care încarcă la capăt de linie, vreo 50 km în 5-10 minute sunt viitorul

    Există deja mai multe soluţii, una fiind autobuze Volvo cu încărcare ABB, unele fiind deja în funcţiune în Olanda.
    7 14
  • Primarul
    Autobuzele cu baterie sunt mult mai scumpe decat troleibuzele si in plus au o viata mai scurta, trebuie schimbate mai des. Asta implica licitatii mai dese si pe bani mai multi. Licitatii pe care eu le organizez. Intelegeti ce vreau sa zic. ;)
    3 0
  • În multe localitati din tara,instalatiile pentru troleibuze trebuie facute de la 0 , iar în multe cazuri, precum cea de la Dej este mult prea complicat, mai mult încurcând. Aici autobuzele sunt unele mici.
    7 1
  • acum vreo 20 ani ma plimbam cu troleul prin SB dar vara asta cand am ajuns din nou pe acolo am constatat ca nu mai sunt de loc linii de troleu, au fost date jos. Care e ideea?
    9 0
  • in sibiu au desfiintat si troleul si tramvaiul, mare pacat si nu inteleg de ce au facut treaba asta....care e logica unui autobuz diesel fumegator in orase?
    7 2
  • In Dej cel mai lung traseu urban are 8.2 km asta ar insemna electrificarea a cel putin 16 km doar pentru tuta asta! Pe langa mai sunt si cateva rute interurbane care deservesc cateva sate din zona orasului, cel mai lung traseu fiind de 13 km intr-un sens! Sa montezi stalpi, sa tragi cabluri dus intors pentru linia de troleibus inseamna o investitie atat de mare incat in locul ei schimbi autobuzele la 12-13 ani de 3 ori si inca nu ai amortizat infrastructura! plus ca pe ruta de 8.2Km se circula pe drumul european, drum pe care exista un nod rutier foarte aglomerat si unde un mijloc de transport lent ar creste enorm aglomeratia! CA o parere personala, in orasele mici electric este solutia!
    6 2
  • Clique
    Târziu, de ceva timp în Suceava erau autobuze din alea micuțe electrice, acum majoritatea autobuzelor transportului în comun urban sunt electrice.
    Greu, greu Vest-ul țării, parcă erați ăia super-ultra occidentali, iar noi din zona Moldovei ăia needucați și "comuniști"

    (Nu sunt fan electrice, doar zic ca fapt divers)
    6 1
  • @eu ti-am dat din greseala unlike, am vrut sa iti dau like.
    2 1
  • Nu inteleg ce-i gresit cu troleibuzele? De ce au disparut de peste tot? De ce au fost preferate autobuzele in detrimentul troleibuzelor care pot fi foarte usor si rentabil reconditionate si retehnologizate la sfarsitul ciclului de utilizare? Autobuzele merg la casat ca nu renteaza sa schimbi motor si transmisie odata la 15 ani. Dar troleibuzele pot fi reechipate si retehnologizate cel putin odata.

    Inteleg, daca nu ai bani, cumperi autobuze SH si o mai lungesti vreo 5 ani cu bani putini dar cei care cumpara autobuze electrice nu par sa nu aiba bani.
    Apoi nu inteleg ce se intampla cu autobuzele electrice dupa vreo 12 -15 ani cand bateriile ajung la 4-5000 cicluri de incarcare/descarcare. Se schimba bateria sau se arunca tot autobuzul la casat?
    Suntem intr-adevar ecologisti sau consumam resurse in nestire si doar cautam sa le impachetam frumos.
    4 2
  • Troleibuzele sunt rele pentru următoarele motive

    1) extrem de lente la curbe, la schimbarea benzilor 1-2, la ieşirea din alveole

    2) daca un troleu se strică, cam le blochează pe următoarele

    3) dacă se rupe un fir - toate troleibuzele se opresc

    4) instalaţia electrică, firele, stâlpii, etc costă foarte mult NU NUMAI INSTALAREA PRIMA DATĂ dar la fiecare x ani trebuie schimbate cablurile (de cupru!!)

    5) aceste instalări şi întreţineri se fac pe BANI GREI la PRIMĂRIE, pe contracte multe cu "parandărăt" ... cică... ceea ce fac costurile totale pe o durată de exploatare de 20 de ani - imense

    Tramvai - exact la fel, plus başca ocupării unei benzi - indiferent dacă tramvaiul trece unul singur pe oră, sau nu mai merge de ani de zile
    4 8
  • Troleibuzele sunt foarte bune.
    De ce ar fi un troleibuz mai lent la curbe decât un autobuz cu aceleși gabarit? Și e valabilă întrebarea și pentru schimbarea benzilor sau alte manevre. Cuplul motorului electric este cel mai mare și-n plus troleibuzele nu sunt penalizate de greutatea enormă a bateriilor, deci din contră, un troleibuz ar trebui să fie mai fâșneț, evident în limita de acoperire a captatorilor.

    Dacă ”un troleibuz se strică, cam” nu le blochează pe celelalte, întrucât i se retrag captatorii și următoarele îl pot ocoli. Dacă strada e îngustă și nu permite depășirea, ghinion, nici dacă era autobuz nu se putea!

    Dacă se rupe un fir intervine echipa locală și rezolvă.
    Dar dacă ia foc vreo baterie chinezească?

    Iar legat de costurile așa zis mai mari, nu am acum date dar mă aștept să coste mult mai puțin rețeaua decât să schimb baterii din 5 în 5 ani.
    Și ce e de preferat, să fie angajată o echipă locală pentru mentenanță plus cablu și costurile elementelor mecanice, ce pot fi produse local, sau să fie subvenționate baterii chinezești? Și dacă tot e vorba de parandărăt, nu cumva e mai ușor să ascunzi șpaga într-un contract pentru baterii importate?

    Iar la tramvai faptul că ”plus bașca” ocupă o bandă e de preferat în orașe aglomerate ca Bucureștiul, iar dacă nu se poate folosi și de către mașini - evident calea de rulare trebuie prevăzută din construcție pentru așa ceva.

    Legat de orășelele alea mici care au cumpărat autobuze electrice, e clar că primarii s-au aruncat la subvenții și să ia ochii localnicilor.
    În schimb în orașele medii și mari, unde rutele sunt clare, sunt evident de preferat troleibuzele pentru a nu arunca banii pe baterii în zadar și pentru a folosi cât de mult produse și forță de muncă locale. Și mă gândesc în primul rând la troleibuze fabricate la Arad sau măcar poloneze.
    6 2
  • @Clique mai usor cu frustrarile, si vei trai mai mult si mai fericit. Noi astia vesticii avem plin de troleibuze, dar multumim ca te-ai gandit si la noi.
    Iar legat de troleibuze, ce se intampla cand se rupe un fir? Pai simplu, se porneste solutia alternativa: un ICE diesel
    4 3
  • Banii contribuabilior aruncati aiurea pe fanztezii eco. Durata de utilizare a unui troleibuz e cel putin tripla fata de un autobuz electric. Autobuzul electric costa cel putin dublu. Deci spaga vine mai des si e mai mare. Va spune un specialist in achizitii. Solutiile sunt cunoscute de cand lumea si sunt accesibile. Orasul Zürich e plin de troleibuze. Am incredere in elvetieni ca stiu ce e mai bun pentru transportul in comun si fara sa risipeasca banul concetatenilor.
    O seara faina.
    7 1
  • @ Georg
    Și bănuiesc că Dej e comparabil cu Zurich la suprafață, număr de călători, buget. Oamenii au luat niște autobuze care se potrivesc cu specificul orașului și, foarte probabil, nu ar fi avut bani de infrastructura pentru troleibuze.
    2 5
  • Pai stata de incarcare a bateriilor costa mai mult decat sa intinzi 2 fire pe 100 de stalpi. Iar cu niste autobuze Diesel rezolvai problema transportului mult mai ieftin in Dej , autobuze potrivite cu specificul orasului. Ha ha ha. Sau autobuze cu GNL care nu polueaza deloc daca tot are cineva spaime cu copilasii cu plamani putrezi.
    2 1
  • Johnny
    Clique, nu pot decat sa ma bucur ca se mai face si prin moldova ceva, insa hai sa ne uitam cum arata moldova, oltenia prin comparatie cu ardealul, banatul. Nu spune asta tot?
    Doar in momentul in care veti constata ca aveti o problema acolo, atunci se va mai schimba ceva. Problema la care ma refer e peste tot dar nu in aceiasi proportie
    1 1
  • Repetaţi după mine

    Când se rupe un fir de alimentare (troliu, de unde troleibuz) sau o defecţiune la generare - baftă curent şi la revedere brusc TOATE troleibuzele şi TOATE tramvaiele !

    Apoi banda de tramvai ar putea fi folosită și de taxiuri...

    Mă rog, olandezii sunt proşti că trec la autobuze electrice, noi românii suntem inteligenţi, buricul
    1 8
  • Troleibuz vine de la trolley bus.
    Trolley = a grooved metallic wheel or pulley carried on the end of a pole (trolley pole ) by an electric car or locomotive, and held in contact with an overhead conductor, usually a suspended wire (trolley wire ), from which it collects the current for the propulsion of the car or locomotive.
    Bus sper că s-a aflat de la ce vine.

    Aș vrea să văd și eu un troleibuz de-ăla cu troliu.... :)))))

    Nu știu de avarii majore care să imobilizeze prea mult vehiculele electrice dar în cazul unei pene de curent cad și autobuzele electrice ca popicele, e adevărat, nu brusc ci rămân la capăt de linie.

    Oricum, firele sunt conductori, deoarece conduc sarcini electrice, troliile conduc sarcini mecanice iar trollii conduc idei false, cum ar fi așa zisa nevoie de baterii pentru vehicule electrice care a propos, circulă bine merci în București de 126 de ani fără să se-mpiedice nimeni până acum de firele lor.
    3 1
  • Catalin
    Tolontan, baga o investigatie si asteptam DNA. Sigur Aradul facea autobuze mai ieftine
    3 0
  • Johnny
    Cred ca e irelevanta contradictia atat timp cat ambele sunt electrice. Cel mai probabil in unele locuri se potriveste troleul, in altele autobuzul
    0 1
  • @catalin
    N-are cum sa bage o investigatie ca nu a primit ordin pentru asa ceva. Si oricum Tolontan se ocupa de chestii grele gen Gala Bute cu cateva sute de mii parandarat, nu se ocupa de contracte de zeci de milioane din fonduri europene care, se stie, sunt o minune abatuta asupra noastra.
    2 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru