de Bogdan Mirică
Luni, 29.11.2010
-
-
Trimite pe:
Naşterea unui nou membru al familiei este primită întotdeauna cu bucurie, evenimentul fiind un prilej de sărbătoare pentru toţi cei apropiaţi. În cazul familiei X de la BMW, fraţii mai mari X5 şi X6, precum şi mezinul X1, au fost martorii unui nou botez, aşteptat deja de mai mulţi ani de fanii brandului. Fostul mezin al gamei a renăscut, mai mare, mai matur şi mai puternic, promiţând să se achite cu succes de meseria de frate mijlociu, demn de sigla bavareză. Noul X3 îşi propune să calce pe urmele fraţilor mai mari şi primeşte de la părintele BMW zestrea tehnologică necesară pentru a convinge chiar şi cei mai pretenţioşi clienţi. Toamna aceasta, X3 porneşte pe un drum nou, neasfaltat, pe care îşi propune să îl parcurgă fără a scrâşni din dinţi, gata să îndure condiţii grele pentru plăcerea celui de la volan.
BMW X3(2014-2017)
2.0 Diesel Turbo (20d) 190CP 4x4 Man6
-
Pret de pornire
41.168 €
-
Taxa auto
385 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Am făcut cunoştinţă cu noul X3 în Slovenia, în staţiunea Ptuj, loc marcat pe harta istorică a Europei şi renumit pentru băile sale termale şi legăturile cu civilizaţia romană. X3 s-a acomodat repede cu peisajul de iarnă şi cu temperaturile scăzute, promiţând să ne ofere o experienţă plăcută. Disponibil în acest moment cu doar două versiuni, xDrive20d şi xDrive35i, crossover-ul bavarez ne-a oferit ocazia de a încerca performanţele dieselului, motorizare ce se anunţă încă de pe acum un best-seller în România. Deşi am fost privaţi de cei 306 cai ai versiunii pe benzină, ne-am mulţumit cu consumul redus şi comportamentul exemplar al dieselului în patru cilindri. Propulsorul turbo diesel, echipat cu injecţie directă Common Rail, se angajează să livreze o putere totală de 184 de cai, disponibilă de la 4000 de rotaţii. Fiind vorba despre un diesel, cuplul motor este şi el din abundenţă, cei patru cilindri promiţând 380 de Nm, resimţiţi între 1750 şi 2750 de rotaţii. Deşi plaja de cuplu maxim este una destul de redusă, crossover-ul nu dă dovadă de inactivitate atunci când acul turometrului ajunge spre zona roşie. Resursele sunt suficiente pentru a imprima un comportament dinamic şi pentru a face din X3 o maşină plăcută, uşor de condus, agilă în depăşiri şi eficientă pe drumuri neasfaltate. Cuplul este suficient chiar şi pentru o maşină încărcată, care se străduieşte să îşi croiască drum pe o cărare nebătătorită, să se caţere pe pante cu o înclinare medie sau să traverseze un vad ceva mai abrupt. Resursele motorului nostru au fost manageriate de o cutie automată cu opt rapoarte, oferită cadou de părintele BMW pentru cel mai nou produs al uzinelor sale. Regăsită şi pe celelalte noi modele din gamă, transmisia promite un consum redus şi performanţe bune în materie de consum şi emisii. În plus ea poate fi asistată de un sistem start-stop, care reduce considerabil consumul urban. Dacă vă întrebaţi cum se înţeleg cele opt rapoarte cu micul propulsor diesel, trebuie să vă spunem că ecuaţia este una foarte reuşită. Cutia se dovedeşte destul de intuitivă, fiind capabilă să retrogradeze rapid până în treapta care oferă maxim de cuplu şi putere. Succedarea rapoartelor se face cu liniaritate şi aproape pe nesimţite, şoferul fiind surprins să afle că rulează deja în ultima treaptă de viteză. Per total, ansamblul cutie motor este unul foarte reuşit, care va tenta probabil mulţi clienţi dornici de o maşină reconfortantă şi foarte practică.
Consum
Chiar dacă vine însoţită de noua cutie automată cu opt rapoarte, versiunea diesel a noului X3 promite performanţe bune în materie de consum şi emisii, care scad cu 14, respectiv 15 procente, comparativ cu vechea generaţie a modelului. Astfel, bavarezul garantează că prin venele sale vor putea curge în medie doar 5.6 litri la 100 de kilometri, o valoare greu de egalat în segment de ceilalţi constructori premium. Rata emisiilor se reduce considerabil de la 172 la 147 de g/km, garantând îndeplinirea noilor normative Euro 5. Nici Audi Q5 şi nici Mercedes GLK, în versiuni de motorizare asemănătoare, ba chiar cu resurse totale mai modeste, nu pot atinge nivelul de eficienţă al versiunii xDrive20d cu transmisie automată.
Interior
Văzut multă vreme drept răţuşca cea urâtă a familiei, X3 vine acum într-o formulă complet nouă, mult mai bine conturată. Interiorul dovedeşte că părintele din Munchen a căutat să-i ofere noului său fiu tot ce avea mai bun în cămara cu gadget-uri. Ba mai mult, şi-a dorit să le împacheteze frumos, într-un ambalaj elegant, demn de segmentul premium. Când spunem ambalaj ne referim la materialele folosite la interior. BMW păstrează exigenţele pentru calitate, materialele fiind plăcute la atingere şi foarte prietenoase. Plasticul care îmbracă planşa de bord este la fel de moale şi în partea superioară şi în partea inferioară, conferind o senzaţie de unitate, de habitaclu bine închegat, în interiorul căruia nu s-au făcut compromisuri. Finisajele sunt şi ele demne de obsesia germană pentru perfecţiune, fiecare cusătură sau îmbinare fiind perfectă. Volanul şi tapiţeria se bucură de o piele fină, care continuă senzaţia de calitate. Şi pentru ca ecuaţia să fie completă, inserţiile de lemn şi de inox, atent şlefuite, sunt capabile să îţi aştearnă mereu un zâmbet pe buze. Chiar dacă imediat ce deschizi uşa dai peste aceeaşi monotonie a modelelor bavareze, afişajul sistemului multimedia precum şi consola centrală impunătoare, înviorează atmosfera şi dau o notă plăcută conservatorismului general. Instrumentele de bord păstrează şi ele aspectul tradiţional al familiei bavareze. Odată cu maturizarea şi renunţarea la titulatura de mezin al gamei X, noul X3 a crescut serios în dimensiuni, caracteristică ce se oglindeşte clar în interior, unde spaţiul pentru pasagerii de pe toate cele cinci locuri este suficient. Linia plafonului nu încurcă socotelile nici pasagerilor de peste 1.80 metri, consemnaţi pe locurile din spate. În plus, locul pentru picioare este generos. Acelaşi lucru se întâmplă şi în portbagaj, unde încap o mulţime de bagaje. Mai mult decât atât, BMW garantează un spaţiu total de încărcare de 1600 de litri, atunci când se renunţă la locuri.
Preţ de achiziţie
În segmentul premium suma pe care clientul este dispus să o plătească pentru o maşină de acest tip poate varia. Deşi nu poate înclina balanţa decisiv în dreptul unui anumit model, preţul are şi el greutatea sa atunci când clientul cântăreşte opţiunile din piaţă. În România, noul X3 pleacă de la 33.200 de euro fără TVA, echivalentul a 41.168 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea diesel xDrive20d. La această valoare se pot adăuga însă opţionale capabile să dubleze valoarea de pornire, semn că BMW oferă o mare flexibilitate clienţilor săi, dar la un preţ destul de piperat. Raportat la rivalii din segment, BMW X3 stă destul de bine, fiind mai scump cu doar 62 de euro decât versiunea 220CDI 4Matic BlueEfficiency a rivalului Mercedes GLK, care oferă însă cu 14 cai putere mai puţin. Aceeaşi situaţie şi în cazul eternului rival din Ingolstadt, Audi Q5, care este mai ieftin cu doar 200 de euro decât modelul bavarez, dar oferă, ca şi GLK, cu 14 cai putere în minus. De departe, cea mai bună afacere în segment o reprezintă Volvo XC60, care pleacă de la 37.944 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea D3 cu tracţiune integrală şi motor diesel de 163 de cai putere. Având în vedere că diferenţele majore nu se observă decât atunci când modelul BMW este raportat la rivalul său suedez, X3 are mari şanse să fure serios faţa competiţiei germane din segment, raportul calitate-preţ fiind superior, cel puţin pe hârtie.
Siguranţă
Noua generaţie X3 trebuie să spele ruşinea precursorului, care nu s-a învrednicit să obţină decât patru stele la testele de siguranţă EuroNCAP. Având însă în vedere că noul crossover moşteneşte tot bagajul tehnologic disponibil actualmente în magazia bavarezilor, ne putem aştepta ca X3 să nu mai ofere asemenea surprize neplăcute. O garanţie pentru un viitor comportament exemplar la testul EuroNCAP este şi pachetul de sisteme de siguranţă active şi pasive, care lucrează împreună pentru a proteja viaţa celor din habitaclu. Începem cu sistemul de tracţiune xDrive de ultimă generaţie şi continuăm cu ABS şi sistem de control al frânării în curbe, cu DSC (controlul dinamic al stabilităţii), cu asistentul la pornirea din rampă, cu înlăturarea apei de pe discurile de frână şi pregătirea pentru frânare, cu control dinamic al tracţiunii (DTC) şi chiar cu Hill Descent Control, pentru escapadele off-road. În cazul unui impact şoferul şi pasagerii vor fi protejaţi de airbagurile frontale, laterale şi cortină, precum şi de centurile pretensionate şi tetierele active.
Ţinută de drum
La capitolul ţinută de drum se pot scrie adevărate romane atunci când vine vorba despre un model BMW. Noul X3 nu face excepţie, fiind un adevărat conglomerat de stabilitate şi manevrabilitate, indiferent de terenul pe care rulează. Noua generaţie a transmisiei xDrive, care acţionează în permanenţă, asigură o distribuţie variabilă a cuplului între cele două punţi, fiind responsabilă pentru acea senzaţie de lipire efectivă de asfalt. Destinat să lucreze strâns cu sistemul DSC, xDrive poate contracara orice tendinţă de supravirare sau subvirare, ceea ce se poate dovedi uneori frustrant pentru fanul clasic BMW, care îşi doreşte uneori ruperea aderenţei în curbe. Sistemul de tracţiune integrală promite să ofere pe lângă stabilitate şi o manevrabilitate mai bună în viraje: o manevră bruscă, efectuată într-o curbă, poate fi corectată de un sistem care transferă o parte din cuplul de tracţiune punţii spate. Pe lista de opţionale a modelului se găseşte şi sistemul de control dinamic al amortizoarelor (Dynamic Damper Control), care are rolul de a se adapta la suprafaţa de rulare şi la stilul de condus al celui din spatele volanului. Ca şi în cazul fraţilor mai mari, sistemul este capabil să modifice comportamentul amortizoarelor, răspunsul acceleraţiei, reacţia cutiei de viteze, răspunsul direcţiei şi modul de intervenţie al sistemului DSC, garantând celui de la volan trei moduri de funcţionare Normal, Sport şi Sport+. Prima treaptă oferă o setare echilibrată, garantând o stabilitate excelentă şi acea senzaţie de aderenţă care sfidează legile fizicii. În modul Sport, aderenţa maximă se păstrează, însă acceleraţia, direcţia şi cutia îşi modifică comportamentul. Ultima treaptă, Sport+, este însă cea responsabilă pentru acei fiori de pe şira spinării, pentru acele drifturile uşoare şi pentru lipsa intervenţiei sistemului DTC în unele situaţii. Cei patru cilindri devin gălăgioşi, suspensia se întăreşte, iar acceleraţia tresare, sensibilă la fiecare atingere. O caracteristică importantă a modelului, comparativ cu vechea generaţie, este însă confortul pe care îl vor resimţi cei din habitaclu. Dacă vechiul X3 era caracterizat de mulţi ca fiind inconfortabil şi prea rigid pentru unele drumuri, noul model promite un confort ceva mai mare, pe care l-am resimţit din plin pe şoselele Sloveniei. Inginerii au lucrat mult la acest aspect şi se pare că au ajuns la un compromis optim.
Deşi se comportă exemplar pe asfalt, X3 promite să nu dea înapoi nici atunci când şoferul încearcă poteci de munte, drumuri forestiere sau şosele acoperite cu zăpadă. Soarta ne-a zâmbit în Slovenia şi am avut ocazia de a conduce noul X3 pe un drum forestier, în timp ce zăpada abia se aşternea. După câţiva kilometri stratul a ajuns la câţiva centimetri, punând serios la încercare aderenţa modelului bavarez. Nu am experimentat însă deloc senzaţia de nesiguranţă, ba chiar am încercat să ne jucăm în zăpada afânată. Sistemele au corectat însă brutal totul şi au ne-au pus "pofta de drift în cui." Deşi am spus că X3 se poate avânta liniştit în off-road se cade să precizăm că bavarezul are limitele lui, delimitate de garda la sol de 212 mm şi de cele două unghiuri de atac şi degajare, de 25.7, respectiv 22.6 grade. Şleaurile nu foarte adânci, pantele cu înlinaţie moderată şi suprafeţele cu o aderenţă medie vor putea fi abordate fără probleme atunci când în ecuaţie intră şi un set de cauciucuri potrivite.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, BMW nu creează mari probleme, oglinzile laterale mari asigurându-se că nu ratezi nimic. La fel şi luneta, care, deşi nu este extrem de generoasă, se dovedeşte a fi bine conturată. Montanţii frontali pot obtura vizibilitatea atunci când te afli într-un viraj mai strâns, dar această caracteristică este una generală. Pe timp de noapte, noul X3 poate beneficia de funcţiile Adaptive Cornering Headlights şi de asistentul automat al fazei lungi (High-Beam Assistant), funcţii ce se asigură că orice şosea poate fi extrem de bine văzută de cel de la volan. Tot la capitolul vizibilitate se cade să menţionăm prezenţa oglinzii retrovizoare cu funcţie anti-orbire şi a sistemului head-up display, care proiectează pe parbriz informaţii vitale pentru şofer şi se dovedeşte a fi cel mai complex creat vreodată de un constructor auto.
Tehnologie
BMW X3 moşteneşte tot pachetul tehnologic al părintelui său german, ceea ce înseamnă că publicul nu va duce lipsa unor funcţii şi gadget-uri tot mai des întâlnite în segmentul premium. Începem cu scaunele electrice, care oferă până şi reglarea suportului lateral, cu oglinzile electrice şi încălzite, cu climatizarea automată pe două zone şi priză de aer pentru pasagerii spate, cu tapiţeria din piele fină şi cu pilotul automat de ultimă generaţie, care vine cu funcţie de frânare (doar pe versiunea xDrive35i). Nu putem uita de sistemul iDrive, care înglobează funcţiile audio, de entertainment şi navigaţie. Aceasta din urmă s-a dovedit a fi puţin depăşită pe şoselele slovene, unde ar fi fost necesară o actualizare pentru oferirea unui traseu bine pus la punct. Suntem tentaţi să credem că aceleaşi surprize neplăcute vor fi oferite şi pentru harta României. În rest, funcţionarea sistemului iDrive este una exemplară, destul de simplă şi foarte intuitivă. Dintre gadget-urile pe care BMW s-a încăpăţânat să le introducă pe X3 se cade să amintim despre camerele video pentru parcarea cu spatele (cu vedere Top View), de haionul acţionat electric, asemeni cârligului pivotant de remorcare, şi de acoperişul panoramic.
Design
Noul X3 nu se vrea a fi un Făt-Frumos al gamei, asumându-şi încă o dată misiunea de model practic şi nu neapărat atrăgător. Chiar dacă publicul a aşteptat o schimbare radicală odată cu introducerea noii generaţii, X3 s-a mulţumit cu un design extrem de simplist, cel puţin în partea frontală, aplicat pe dimensiuni ceva mai generoase. Posteriorul preia liniile fratelui mai mare, X5 facelift, şi se dovedeşte a fi mult mai bine conturat decât cel al vechii generaţii. BMW s-a gândit însă la toate şi a pregătit o surpriză pentru cei care îşi doresc un X3 atrăgător. Vorbim însă de o surpriză contracost, reprezentată de pachetul M, care conferă o alură sportivă şi robustă modelului din Munchen.
Ne-a placut
- Motor economic
- Materiale de calitate
- Stabilitatea
Nu ne-a placut
- Interior conservator
- Sistemul de navigaţie
Date tehnice - BMW X3(2014-2017) 2.0 Diesel Turbo (20d) 190CP 4x4 Man6 |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1995 |
Lungime mm
4657 |
Putere maxima CP (rpm)
190 (4000) |
Latime mm
1881 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
400 (1750) |
Inaltime mm
1661 |
Viteza maxima km/h
210 |
Greutate kg
1805 |
Acceleratie 0-100 km/h s
8.1 |
Ampatament mm
2810 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
67 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
550 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre BMW X3(2014-2017)
Best in its class!
Adevarul e ca e urat rau, iar consola centrala + bord-ul = bord audi A4, prea asemanator, ma refer la incadrarea iDrive-ului, dar ce sa faci, asta e cu ergonomia.
Pun pariu ca daca ma uit la Audi A4, ati punctat interiorul ca un +, dar fiind BMW, "hai sa ne legam de interior!", ca nu mai avem ce altceva sa adaugam la "Nu ne-a placut"
Sistemul de navigatie, il laudati la capitolul tehnologie, mai apoi sa-l treceti la "Nu ne-a placut, dom'le!"
La voi, unul conduce si celalalt ia notite!:)))
Oricum, e scump, dar acum cautam Hennessy la pret de braga?!
Însă, aşa cum ai observat şi tu sunt destul de puţine lucruri care i se pot reproşa maşinii.
De obicei, testele noastre specifică și consumul real, pentru o idee cât mai apropiată de realitate. Dar comparația se face exclusiv între cifrele oficiale.
...parerea mea!
deschizi un catalog de prezentare la dealer si vei avea surpriza sa ti poti configura interiorul in jde mii de variante!
dar deasemenea poti sa ai si surpriza de a realiza ca vorbesti ca sa te afli in treaba si nu ai in buzunar suma pentru a-l achizitiona (cu lemn sau fara)!