Drivetest Citroen C5 (2007-2008)

Citroen C5 (2007-2008) zoom
de Bogdan Mirică
Miercuri, 14.01.2009
Francezii gandesc premium
Citroen a reusit sa aduca in fata publicului un altfel de C5, cu mult diferit fata de precursorul sau. Calitatea materialelor de la interior, motorizarile mult mai puternice si economice, pretul competitiv si designul atragator sunt calitatile care vor inclina in foarte multe cazuri balanta in favoarea lui C5.

Motor / Transmisie

Citroen a echipat versiunea de top a modelului C5 cu un motor dezvoltat in colaborare cu Ford. "Sangele nobil" ce curge prin cilindrii unitatii V6 infrateste noul C5 cu un model de referinta pe segmentul premium: Jaguar XF. Motorul este un "creme de la creme" in gama constructorului francez, cei 208 cai putere si cuplu impresionant de 440 Nm cooperand perfect pentru a oferi senzatii tari intr-un model sobru cu veleitati sportive. Resursele motorului V6 sunt transmise puntii fata prin intermediul unei cutii automate cu sase rapoarte care nu impresioneaza foarte tare prin raspunsul rapid. Pentru ca sub capota exista potential, Citroen a instalat si un buton S, care declanseaza un adevarat recital al orchestrei cu sase cilindri. Schimbarea treptelor de viteza se face astfel aproape de zona rosie pentru a profita din plin de resurse. Traseul treptelor P,R,N,D poate parea destul de ciudat la inceput, pentru unii putand fi chiar o problema de acomodare. Desi vrea sa tradeze un comportament sportiv Citroen a omis un detaliu destul de important in ceea ce priveste cutia de viteze: instalarea unor padele in spatele volanului.

Consum

Citroen C5 ne-a demonstrat ca elementul "consum" poate deveni un subiect tabu, chiar si pentru un motor diesel. Constructorul francez anunta un consum oficial de 8.5 litri la 100 de kilometri in regim combinat, cifra care nu corespunde deloc cu valoarea indicata de computerul de bord la finalul celor peste 1000 de kilometri pe care i-am parcurs la bordul lui C5: 12.4 litri/100 de km. In mediul urban lucrurile nu sunt prea roz, fiecare picior infipt in acceleratie afectand serios echilibrul afisat de computerul de bord. In Bucuresti, in perioada sarbatorilor si in alte orase de provincie, consumul a urcat pana la valoarea maxima de 13%. La drum intins insa, suspensiile iti distrag atentia de la acul rezervorului si te indeamna frecvent sa treci peste 150 km/h. Chiar si asa, valoarea consumului nu este exagerat de mare: 9.8-10 litri. Astfel, cu o viteza medie de 100 km/h, pe o distanta de 73 de kilometri, consumul a indicat o valoare rotunda a consumului extraurban: 10 litri/100 km. In cazul lui C5, chiar daca valorile consumului real difera de cele anuntate de producator, recunoastem ca motorul V6 isi cere drepturile, iar performanta se rasfrange adeseori in cantitatea combustibilului inghitit. Noroc ca francezii au "blagoslovit" berlina cu un rezervor mare, de 71 de litri.

Performanţe

Citroen C5 impresioneaza si atunci cand vine vorba de performante. Cei 208 cai sunt suficienti pentru a imprima un caracter vioi unei berline care cantareste 1871 de kilograme. Acceleratia de la 0 la 100 de km/h se realizeaza astfel in 8.9 secunde, o valoare decenta, care va satisface si clientii mai pretentiosi. Viteza maxima este de asemenea un capitol la care C5 exceleaza, acul vitezometrului fiind capabil sa se opreasca la 240 de km/h, o valoare suficienta pentru infrastructura bolnava din Romania. Desi C5 nu exceleaza la capitolul sprint, cuplul motor extraordinar compenseaza senzatiile tari si te face sa crezi ca totul in jurul tau se deruleaza pe "fast forward".

Interior

Inainte de a urca la volanul lui Citroen C5 am coborat din noua generatie Honda Accord. Pana in acel moment am trait cu impresia ca sedanul japonez este modelul cu cele mai mari diferente intre generatia precedenta si cea noua. Toata judecata mea avea insa sa fie rasturnata de francezi. Cine spunea ca francezii nu pot gandi premium? Noul C5, in varianta de echipare Exclusive, vine sa contrazica toti carcotasii care si-au pus aceasta intrebare. In interiorul habitaclului materialele de calitate si finisajele, care incep de la manerul portierelor si se termina la suprafata mata a butoanelor de pe consola centrala, vor satisface pretentiile celor care isi doresc confort si un standard inalt. Tapiteria din piele perforata care imbraca scaunele se prelungeste si la nivelul bordului, intreaga plansa fiind imbracata in acelasi material de culoare neagra, care contrasteaza cu cusaturile albe. Insertiile din inox sau cele cromate completeaza perfect interiorul care pastreaza marca inovativa de design a celor de la Citroen. Nu acelasi lucru putem spune despre partea centrala a bordului, adica locul unde sunt ingramadite toate butoanele. Amalgamul nu ar fi o problema, pentru ca orice dezordine devine ordine pentru proprietar in mai putin de o zi, insa C5 pare putin cuprins de monotonie in partea superioara a plansei, afisajul functiei multimedia fiind foarte rudimentar pentru o versiune de top. Instrumentele de bord pastreaza aerul inovativ imprimat de linia plansei de bord si a scaunelor, Citroen reusind sa combine cu succes afisajul color cu portocaliul banal si ceasurile traditionale cu afisajul digital. Scaunele reusesc sa ofere la drum lung exact ceea ce trebuie pentru un sofer obosit: confort si relaxare. Contribuie la acest lucru si multitudinea de comenzi de reglare: pentru spatar, pentru sezut, pentru zona lombara, pe inaltime etc. Spatiul interior a crescut considerabil multumita dimensiunilor generoase pe care le ofera acum noul C5 comparativ cu noua generatie. Ampatamentul creste cu 60 de mm, lungimea cu 40 de mm iar inaltimea scade cu 30 de mm. Rezultatul? Mai mult spatiu pentru cei care calatoresc pe locurile din spate si un portbagaj de 439 de litri. Chiar daca vorbim de un diesel puternic, de 2.7 litri, nivelul de zgomot este foarte scazut, atat la interior cat si la exterior. In habitaclu acesta se simte doar la turatii inalte, cand zgomotul este unul placut pentru cei care indragesc comportamentul sportiv al unei masini.

Preţ de achiziţie

In segmentul sau Citroen C5 sta foarte bine. Pretul de pornire pentru un C5 nou, cu toate taxele incluse, in echiparea standard, este de 19.190 de euro. Comparativ cu celelalte sedanuri de clasa medie lansate in ultimul an, C5 nu este mai scump decat Renault Laguna, in timp ce diferenta intre el si Accord, Mazda6 si Insignia fiind de maxim 1000 de euro. Versiunea testata de noi, Exclusive V6 2.7 HDI, cu cutie automata are un pret de 32.301 euro, la care se adauga inca un pachet de optionale in valoare de 3782 de euro.

Siguranţă

Noul C5 include o multime de elemente de siguranta, cele 5 stele EuroNCAP intarind si mai mult aceasta afirmatie. Pasagerii vor fi protejati de o multime de airbaguri, berlina oferind chiar si airbag pentru genunchii soferului. ESP-ul si ABS-ul sunt elementele care iti ofera o rulare sigura indiferent de conditiile de drum. Cireasa de pe tort, in materie de siguranta, este Lane Departure System, care avertizeaza soferul sonor si prin vibrarea scaunului ca masina a depasit liniile de demarcare.

Ţinută de drum

Atunci cand pasesti in Citroen C5 te poti considera un cap incoronat. Motivul? Suspensiile. Exemplarul testat de noi a venit echipat cu cea mai nou suspensie hidropneumatica, botezata de francezi Hydractive III+, aceasta regasindu-se doar pe versiunile si echiparile superioare. In cazul echiparilor de baza, clientii vor avea la dispozitie o suspensie metalica care se simte la fel de confortabil dar nu la fel de sigura in viraje. Revenind la "pernele din puf" pe care plutesti la bordul unui C5, trebuie sa mentionam ca indiferent de infrastructura, senzatiile resimtite in habitaclu vor fi minime. Viteza va fi iarasi un factor care se va resimti foarte putin, in localitati 50 de km/h fiind egali cu stationarea. Tot la capitolul suspensie trebuie sa vorbim si despre cele patru moduri de reglare a acesteia. Ca si in cazul lui C6, soferul poate selecta doua pozitii de inaltare a garzii la sol. Cea mai inalta dintre acestea permite o rulare cu maxim 10 km/h si este destinata portiunilor de teren accidentat, pe care C5 se misca foarte bine. Cealalta pozitie de inaltare permite o rulare cu maxim 40 de km/h. Atunci cand stationeaza, soferul poate opta si pentru reversul medaliei, adica pentru coborarea suspensiei, aceasta pozitie permitand soferului sa ruleze tot cu 10 km/h. Cea mai utila si frecvent intrebuintata este bineinteles pozitia normala. C5 nu se multumeste insa doar cu confort deosebit si ofer, in plus, si o siguranta de invidiat in viraje stranse sau la viteze mari. Comanda Sport, pozitionata intre cele doua butoane de reglare ale suspensiei ofera un comportament de invidiat atunci cand soferul abordeaza virajele iar masina tinde sa capete un usor comportament supravirator. ESP-ul are insa grija sa te repuna pe trasa ideala in rarele situatii cand se intampla acest lucru.

Vizibilitate

Suprafata vitrata a noului C5 este suficient de mare pentru a da impresia unui habitaclu aerisit. Montantii frontali obtureaza vizibilitatea in viraje stranse dar nu intr-un mod deosebit de deranjant. Designul oglinzilor laterale poate fi un dezavantaj atunci cand vine vorba de vizibilitate, unghiul oferit soferului nefiind unul foarte generos.

Tehnologie

Poate ca noul C5 nu impresioneaza atat de mult la capitolul tehnologie dar isi face cu stoicism datoria, punand la dispozitia soferului si a pasagerilor toate gadget-urile de ultima ora. Sistemul audio este generos, oferind o magazie de 6 CD-uri, Radio CD cu MP3 si chiar o mufa auxiliara pentru conectarea iPod-ului sau a MP3 Player-ului. Instalatia de climatizare bi-zonala isi face datoria foarte bine fie ca este vorba de asigurarea unei temperaturi optime fie ca vorbim despre dezaburirea lunetei sau a parbrizului. Soferul are la dispozitie o multime de gadget-uri care ii fac viata usoara, printre care senzori de lumini si ploaie, faruri cu xenon, adaptive, comenzi pe volan, spalator pentru faruri si cruise control. Ultima functie, se remarca prin promptitudinea cu care accelereaza si decelereaza si usurinta de a actiona comenzile. Soferul este rasfatat pe deplin, pentru ca pe langa functiile de reglare lombara sau de incalzire a scaunului (cu 3 trepte) el se poate bucura in plus si de un masaj.

Design

Constructorul francez a cautat sa isi puna amprenta asupra berlinei cat mai mult, filosofia de design a brandului ingloband perfect liniile armonioase si robuste "furate" de la sedanurile germane. Partea frontala respira agresivitate dar se inscrie in liniile precursorilor prin cele doua baghete cromate care prelungesc logo-ul. Partea posterioara ramane la fel de robusta si atragatoare. Aspectul exterior primeste o bila alba atunci cand suspensia este coborata, impresia de agresivitate fiind subliniata si mai bine.

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • andrei
    C5
    unul dintre cele mai frumoase sedanuri, bv lor!
    dar totusi ce hidos arata cand e "pregatita" pt drumurile noastre
    2 1
  • haina il face pe om
    nu inteleg de ce nu se "pun" masinile astea intr-un mediu potrivit? Un sedan intr-un oras, un suv in salbaticie, un coupe pe un circuit, aerodrom sau in fata unui restaurant de fite. Intodeauna noi astia, romanii, asezam o berlina pe drumuri de tara, un SUV intr-un parc (!) si coupe-urile pe niste stradute laturalnice din Ferentari...parerea mea
    2 0
  • c5
    Nu imi place bordul.
    4 2
  • Bai oameni buni il mai pupati in cur pe Tariceanu chiar si acum cand nu mai e ce era el.......
    2 3
  • Costache
    am un C5
    Un autoturism deosebit. Am avut surpriza ca masina sa fie cu mult mai multe dotari decit cele mentionate in oferta. Am un C5 2.0 HDI, BVA, Confort, suspensie hidropneumatica. Din 27 Decembrie 2008 si pina in acest moment am rulat peste 8000 km. In oras atrage atentia, in afara excesiv de confortabil. Puncte slabe: harta navigatiei veche de peste 2 ani si destul de sumara pentru Romania, are telefon incorporat in navidrive dar nu are miini libere pentru un alt telefon (ia sim-ul pune sim-ul), nu are senzori de parcare fata-spate, manualelel de utilizare foarte sumare cu multe functii si functiuni nedocumentate. Am avut un C5 din 2001 daca ar fi pastrat forma cheii de contact si functionalitatea alarmei ar fi fost foarte bine. Probabil pentru Romania se ofera variante pentru lumea a III-a. Daca o luam din vest cred ca ar fi fost eliminate punctele nu slabe ci suparatoare. Nici chiar Citroen Romania nu a fost in stare sa ofere in dotare senzorii de parcare.In orice caz nu regret absolut de loc achizitia facuta la mai putin de 30 000 €, pentru alte marci,cu fiti, la aceleasi dotari, performante si fiabilitate m-ar fi costat in jur de 45-50 000 €
    4 2
  • Tare vreau si eu una
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru