Drivetest Citroen DS4

1.6 T 200 Sport Chic
Citroen DS4 zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 27.02.2012
Fără etichete

A susţine că mititeii sunt tot una cu Adana kebap pentru că ambele conţin carne tocată este o judecată greşită. Aşa cum este şi ideea că noul DS4 este de fapt un C4 mai scump. Percepţia eronată este cu atât mai pregnantă pe piaţa din România, acolo unde eticheta este aplicată fără a cântări prea mult produsul şi trăsăturile sale.

Am întors pe dos, am verificat fiecare cusătură şi am evaluat cu grijă materialul din care este croit noul DS4, pentru a vedea dacă îşi merită titulatura de produs premium.

Citroen DS4
1.6 T 200 Sport Chic

  • Pret de pornire 19.890 €
  • Pret model testat 27.890 €
  • Taxa auto 240 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am primit la test versiunea de top a noului DS4, mai exact propulsorul 1.6 THP de 200 de cai putere, regăsit şi pe modele PSA cu un apetit mai mare pentru sportivitate, cum este Peugeot RCZ.

Unitatea pe benzină promite să-şi răsfeţe pasagerii cu 200 de cai la 5800 de rotaţii şi un cuplu extrem de generos, de 275 Nm, disponibil foarte devreme, la 1700 de rotaţii, o caracteristică generală a motoarelor turbo. Senzaţia de resurse generoase este resimţită pe deplin, DS4 fiind în această configuraţie un adevărat hot-hatch, ce s-ar putea lua de gât foarte uşor cu Volkswagen Golf GTI.

Cei patru cilindri îţi amintesc constant că stăpâneşti 200 de cai de fiecare dată când evacuarea îţi mângâie timpanul cu tresăriri zgomotoase, bărbăteşti, pline de forţă.

Resursele sunt exploatate de o transmisie manuală cu şase rapoarte, etajate scurt pentru a favoriza acceleraţia. Combinarea motorului cu transmisia manuală creează o pereche bine închegată, care se va mula perfect pe orice pasionat al hot-hatch-urilor.

Unde mai pui că etajarea treptelor nu are nimic de a face cu C4-ul pe care îl ştim deja. Acum este scurtă, precisă şi înţepătoare.

Consum

Consumul este o trăsătură extrem de importantă. Cu 200 de cai prin Bucureşti nu o să te prea apropii de cei 8.4 litri/100 de km declaraţi de producător. O să te mulţumeşti, cel mai probabil, cu 11 litri/100 de km. În afara oraşului, fără exagerări şi depăşiri ale limitei de viteză, DS4 poate să vă ofere un 7 litri/100 de km destul de decent.

Comparat cu ceea ce regăsim în segmentul premium, observăm că DS4 stă mai bine decât Audi A3 2.0 TSI şi decât Volvo C30 2.5i, însă pierde teren în faţa colegului BMW 118i, care vine însă şi cu ceva mai puţini cai putere. Raportat la hot-hatch-ul popular, DS4 consumă mai puţin decât Golf GTI.

Performanţe

Deşi are 200 de cai, DS4 nu se prea poate bate la capitolul performanţe cu rivalii enumeraţi mai sus. Cu cele 8.5 secunde scurse până la 100 de km/h, DS4 nu depăşeşte nici măcar Lancia Delta, un outsider al comparaţiei. Rând pe rând, Audi A3, Volvo C30 şi BMW Seria 1, ca să nu mai vorbim de Golf GTI, lasă mult în urmă francezul, care pare a se întreaba "Oare de ce atâta grabă?".

DS4 recuperază abia la viteză maximă, oprindu-se la 235 de km/h, unde depăşeşte BMW Seria 1 şi Lancia Delta.

Interior

Citroen DS4 este doar un C4 frumos împachetat. Greşit. Deşi are la bază compacta de volum, DS4 este o poezie pe care o poţi înţelege doar dacă eşti iubitor de frumos. Dacă laşi la o parte unele similitudini vizuale şi te raportezi la ceea ce experimentează simţul tactil şi olfactiv, o să ajungi la concluzia că francezul apreciază calitatea mai mult decât modelele germane din segment.

Plasticul folosit este extrem de prietenos, inserţiile cromate şi de aluminiu înviorează atmosfera. Şi pentru ca totul să capete o atmosferă boemă, poţi alege un pachet special, care îmbracă bordul în piele, cusută fin, atent îmbinată şi plăcută la atingere. Aceeaşi senzaţie o poţi avea şi dacă alegi un tratament similar pentru scaune, o adevărată lecţie de confort, dar şi de susţinere laterală, mai ales în zona şezutului. Nu mai luăm în calcul aspectul vizual al acestora, care clasează DS4 în cu totul altă ligă.

Pachetul interior cu influenţe ludice este completat de afişajul cu mai multe culori şi de ecranul sistemului multimedia, bine încastrat în planşa de bord.

Spaţiul interior este suficient pentru cinci pasageri, însă nu face mari concesii la capitolul confort. Pe bancheta din spate se ajunge destul de greu, din cauza siluetei de coupe. Senzaţia de claustrofobie continuă şi după ce afli că nu poţi deschide geamurile spate, francezii gândind un coupe cu patru uşi dar numai două geamuri laterale mobile, cele faţă. Tot o trăsătură boemă, greu de înţeles de cei pragmatici.

În portbagaj găsim o valoare generoasă (385 de litri), cea mai mare din segment.

Preţ de achiziţie

Deşi se vrea a fi un concurent în segmentul premium, Citroen DS4 abordează o politică de preţuri diferită. Mai scump cu câteva mii de euro decât C4, DS4 are un preţ de pornire abordabil. Cei 19.890 de euro sunt suficienţi pentru a-ţi aduce versiunea pe benzină de 120 de cai putere şi 160 Nm. Doar Volvo C30 facelift este ceva mai ieftin, cu versiunea sa diesel de 116 cai putere. Audi A3, BMW Seria 1 şi Lancia Delta vin cu preţuri de pornire mult mai mari ca ale francezului.

Pentru motorul de 200 de cai putere, testat de noi, Citroen cere 27.890 de euro. Versiunea echivalentă a italiencei Lancia Delta este cu 1000 de euro mai ieftină. BMW 118i şi Audi A3 2.0 TFSI sunt ceva mai scumpe, cu 1000, respectiv 2000 de euro în plus, în vreme ce Volvo C30, cu 30 de cai putere peste DS4, este mai scump cu doar câteva sute de euro.

Nu uităm nici de Volkswagen Golf GTI, care este mai ieftin cu 300 de euro decât DS4.

Siguranţă

Citroen DS4 este unul din premianţii segmentului compact în materie de siguranţă, reuşind să obţină cinci stele şi un procentaj de 97% pentru protecţia pasagerilor adulţi, în cadrul testelor EuroNCAP. Eficacitatea sistemelor de siguranţă i-a adus lui DS4 distincţia ”EuroNCAP Advanced”, la fel ca în cazul modelelor C5, C4 şi DS3.

În standard, modelul este echipat cu ABS, AFU, repartitor electronic a forţei de frânare, ESP cu controlul tracţiunii, asistent la pornirea în rampă, şase airbag-uri şi chiar sistem de monitorizare a unghiului mort, funcţie cu care nu se pot lăuda foarte mulţi producători în prezent.

Ţinută de drum

Să compari ţinuta de drum a actualului C4 cu cea a luiDS4 e ca şi cum ai compara mere cu pere. Singurele lucruri pe care le au în comun sunt sâmburii şi faptul că cresc în copaci. Pentru cei 200 de cai putere Citroen a instalat o suspensie destul de rigidă, care va zgâlţâi puţin pasagerii pe străzile bucureştene, afectate recent de un "bombardament misterios" .

Pe secţiunile de drum virajat însă, rigiditatea îşi arată avantajele, ţinuta de drum fiind fermă, demnă de un hot-hatch, cu un ruliu practic inexistent.. Deşi s-a lucrat mult şi la direcţie, francezul mai are ceva lacune, precizia nefiind un punct forte. Chiar şi aşa, direcţia lui DS4 este o evoluţie clară, comparativ cu cea a lui C4.

Vizibilitate

Vizibilitatea este un capitol unde DS4 nu are probleme mari. Oglinzile laterale au dimensiuni corecte şi sunt bine proporţionate. Montanţii frontali sunt bine desenaţi, astfel că nu incomodează foarte mult vizibilitatea generală. Luneta are dimensiuni reduse, ceea ce face ca unele manevre desfăşurate în marşarier să se facă cu dificultate. Pe timp de noapte, şoferii vor avea la îndemână faruri cu halogen sau xenon, dar şi lumini de tip cornering, care pot fi comandate opţional. Oglinda electrocromă protejează şi ea şoferul de participanţii la trafic indisciplinaţi.

Tehnologie

Pentru a putea cina la masa bogaţilor, DS4 trebuie să propună viitorilor clienţi un meniu cât mai variat. Acesta include climatizare automată pe două zone, sistem audio de înaltă fidelitate, cu şase difuzoare şi subwoofer, sistem de asistenţă la parcare cu măsurarea locului disponibil, geamuri şi oglinzi electrice, cu posibilitate de memorare a poziţiei, conexiune USB şi Bluetooth, funcţie "Follow me home", oglindă retrovizoare electrocromă şi scaune reglabile electric cu masaj, destul de timid ce-i drept.

Parbrizul Visio Drive, cu o suprafaţă vitrată mult mai mare, este instalat şi pe DS4, oferind un habitaclu mai luminos. Nu lipsesc nici detaliile care vor face deliciul celor ce iubesc să-şi personalizeze maşina: bordul cu două culori, sunetele polifonice programabile pentru semnalizare, deschiderea uşilor în mers sau necuplarea centurilor de siguranţă.

Frâna de mână clasică a căzut victimă tehnologizării, lăsând loc uneia de tip electronic, nu foarte utilă.

Deşi nu este neapărat un opţional specific segmentului premium, priza de 230V din cotieră este poate cel mai util accesoriu pe care DS4 îl propune într-o lume digitalizată.

Design

Când aşezi un DS4 lângă un C4 lucrurile devin clare. Agresivitate, linii colţuroase, sportivitate şi dinamism. Sunt doar câteva din detaliile care îl scot în evidenţă pe fratele atletic.

Blocurile optice faţă şi spate sunt elementele care ies în evidenţă, reuşind să sublinieze fără prea mari probleme că ai în faţă un model diferit. Carcasele cromate ale oglinzilor, jantele de 18 inch din aliaj şi pachetul de elemente cromate negre completează look-ul general al exemplarului pe care l-am avut la test.

În concluzie, DS4 este abordarea extravagantă a clasei compacte, un boboc al segmentului premium, care promite să te scoată din anonimat odată ce te decizi să treci peste idei preconcepute şi etichete puse greşit.

Nu ne-a placut

  • Accesul pe locurile din spate
  • Sprintul 0-100 km/h
Date tehnice - Citroen DS4 1.6 T 200 Sport Chic
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4275
Putere maxima CP (rpm)
200 (5500)
Latime mm
1810
Cuplu maxim Nm (rpm)
275 (1700)
Inaltime mm
1523
Viteza maxima km/h
235
Greutate kg
1316
Acceleratie 0-100 km/h s
7.9
Ampatament mm
2612
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
385
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Citroen DS4

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • Stefan
    Da intradevar este un model foarte reusit, cu multe accesorii. Pentru oras 200 de cai sunt destui, tinand cont de drumuri avem. Totusi pretul destul de piperat... 27.000. Masina nu este asa usor de achizitionat tinand cont ce pret are. Per total un model frumos.
    20 6
  • @stefan
    de cand nu mai sunt suficienti cei 105 cp de la kia-hyundai??? (pt oras)... hahaha
    de cand tre sa spuna toti ca e scump?
    daca costa 13000 era super pont, cea m,ai tare si o avea tot taranu...
    Ma bucur ca costa atat, sa nu fie coada la vanzare... :))
    16 20
  • Miezul tarii de la sud-est
    Pentru cei 200 de cai putere Citroen a instalat o suspensie destul de rigidă, care va zgâlţâi puţin pasagerii pe străzile bucureştene, afectate recent de un "bombardament misterios" .
    Sa intelegem ca bucurestenii sunt clientii tinta sau ca modelele DS4 vor rula doar prin capitala?
    15 4
  • O oferta tentanta!
    Pentru un hot-hatch cu 200 CP si asemenea dotari as putea sa spun ca pretul masinii este unul foarte rezonabil. Si mai ales nu trebuie uitat faptul ca motorul este facut in cooperare cu BMW (intr-un fel reprezinta o garantie a dinamismului si puterii). Pentru a avea dotarile prezente pe DS4 din acest test, la nemti se platesc bani grei care urca factura destul de mult. Well done Citroen!
    18 5
  • DS4
    O alegere perfecta pentru segmentul de pret din care face fata!!!
    12 5
  • si acuma o sa vina unul pe la 40 de ani asa cu username de clasa a 2-a maxim care sta toata ziua pe net si o sa zica ca pe la 60.000 km citroenul se dezmembreaza si ca mai buna e o kia sau un hyundai.

    PS: frumoasa masina
    25 2
  • Vasilica
    Ce ar fi fost daca nu le dadea BMW acest motor?
    5 25
  • deci automarket comparati tinuta de drum a lui ds4 in echiparea de top si cu dotari suplimentare vs c4, generic?

    hai sa analizam varianta de baza de la ds4 cu un c4 la fel dotat si echipat la fel din fabrica. sa vedem ce are mai bun ds4?
    ca design, nu comentez. c4 se vede ca e axat pe utilitate dupa cum deschizi portbagajul si ai un spatiu patratos foarte accesibil. pe cand ds4 e mai tineresc.

    dar in rest e la fel. stergatoarele la fel danseaza peste parbriz cand le folosesti, interiorul fara acela smecher de piele este la fel, feeling e acelasi in interior. doar ca vezi sigla DS in loc de chevroanele lui c4.

    apropi, mentionati ca in pretul modelului testat cat costa bordul imbracat in piele si tapiteria respectiva de piele, pentru a lamuri si de ce costa atat.
    2 6
  • BMW nu le-a "dat" motorul ... au participat la dezvoltarea lui punand la bataie niste tehnologie ... dar realizarea este a ambilor parteneri.


    Scump dom'le scump. Intr-o lume in care banii sunt din ce in ce mai putini, ca doar suntem in criza, preturile masinilor continua sa creasca ... din pacate asta este un mecanism de autodistrugere a societatii ... dar sa nu intram intr-o astfel de discutie :)
    16 2
  • arata bine, n`am ce zice
    dar parca tot un gti mi`as lua, avand in vedere ca pretul e apropiat.
    bine, ai mai multe dotari pe ds4, dar daca cauti sportivitate, sigur gasesti mai multa in gti.
    nu zic ca asta nu "face fata" la pretentiile unui sofer normal dar cu putin apetit sportiv...insa eu as merge spre gti ...sau de ce nu, megane rs care e putin mai ieftin.
    bine acum cred ca ds4 nu se incadreaza strict in categoria "hot hatch" ci pare mai degraba o imbinare intre aspect placut (interior exterior) cu sportivitatea unui motor modern si potent.
    11 11
  • pai cum sa se ia de gat cu golfu??? asta prinde suta in 8.5 si golfu prinde suta in 6.9....cum vine asta??? asta consuma urban 11 si extraurban 7 si golfu consma urban 10 si extraurban 7, cum sa se ia de gat??? la ce anume???
    7 14
  • eu cred ca si un golf 6 1.4 TSI si pana la urma si un polo GTI ii da ceata lu asta de nu se vede!!!
    7 17
  • @so
    nu eu am amintit de gti, ci in test ei amintesc de el ca si concurent.
    intradevar, nu are sanse in fata gti ului (chiar si 5) la nivel de cifre sportive, posibil si la consum golful 6 sa fie peste ds4 asta.
    eu am zis doar ca as prefera alte variante in categoria asta de pret, desi ds4 iti ofera un anumit grad de exclusivitate si un gti, un focus sau un megane rs iti ofera cam aceeasi senzatie.
    1 6
  • mereu trebuie sa apara unul cu kia, hyundai sau renault sa zica ceva...

    si cand deschide unul din asta gura incepe showul comentariilor...
    5 2
  • gama DS este peste produsele VW din aceeasi clasa, si sub produsele premium propriu-zise (audi, bmw, etc...)
    un produs de la MINI ar fi in viziunea mea concurent direct.
    DS4 200cp nu este un produs de performanta, cum e GTI-ul de la vw, ci e construit in aceeasi mentalitate precum produsele mercedes. are performante acceptabile dar se axeaza pe aspecte care ingrijesc pasagerii, si comfortul acestora.

    chiar daca pretul e comparabil, e datorita diferentei de segmente. asa cum Megane RS costa 25k euro si e lider hot-hatch compacte la performante, degeaba e gti bagat in discutie. se compara mere cu pere.

    DS4R va veni in curand si este prezentat de conceptul "racing" de la geneva. acolo vom compara direct hothatchurile intre ele ca performante.
    14 1
  • @unkle
    Bine cum spui tu este mai frumos, dar nu ai ei suficient know how sa dezvolte asa ceva!Mai pe direct este facut de BMW dar data stirea sa sune in favoarea PSA " facut in colaborare!"Probabil de mila de sila le-au facut motorul acesta.
    0 14
  • Lica, daca te-ai documenta cat de putin si ai lasa deoparte conceptiile astea meltenesti ai afla ca motorul ala pe benina 1.6 THP e facut cu know-how-ul BMW si cu tehnologia HIGH PRESSURE INJECTION de la dieselurile HDI....le-au imbinat pe amandoua si a iesit un motor premiat, cu elasticitate de diesel, rafinament frantuzesc si rezultate nemtesti.

    acum coboara din copac.
    17 1
  • ....voi sfinti sa fiti/nu veti scapa/nici in mormant!
    Ma uitam pe stiri zilele astea si am observat cum toti prod. de carburanti raporteaza profituri istorice . Acum cand foamea e pe garduri din ce in ce maivizibila,parca inteleg ura pe ciocoi si boieri a vechilor iobagi. Da-i in mortii lor cu benzina lor u tot. Si nimeni nu face nimic.... Toti latram...da! Si eu!
    12 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru