Drivetest Audi A5

4.5
Audi A5 zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Luni, 25.08.2025
Seducție

Într-un moment de rătăcire, pentru că altfel nu știu cum să îi spun, germanii de la Audi s-au gândit să schimbe modul în care își denumesc modelele. Inițial, modelele pur electrice au preluat denumirea e-tron, pentru ca mai apoi, cifrele pare să fie rezervate modelelor electrice și cifrele impare modelelor termice. 

Dar, apoi și-au dat seama că nici așa nu este bine și că acest sistem creează multă confuzie. Așa că, peste noapte, Audi a revenit la vechea grilă de numire a modelelor din portofoliu.

Cam așa ar putea fi descrisă, pe scurt, telenovela denumirilor modelelor Audi. Dacă nu ai înțeles mare lucru din acest du-te vino, fii fără grijă, nu ești singurul.

A4 a fost unul dintre modelele afectate de acest haos. Un model pe care Audi l-a produs încă din 1994 a dispărut, iar sarcina de a umple golul rămas a căzut pe umerii lui A5. 

Așadar, noul Audi A5. Cine este și ce vrea de la noi? La aceste întrebări am încercat și noi să răspundem în testul nostru. Deși poți opta pentru motorizări plug-in hybrid, în pas cu moda, noi am ales un propulsor care a scris și, spre nemulțumirea multora, continuă să scrie istorie: TDI.

Noul A5 este disponibil și în variantă Avant, sau break în limbaj popular, dar noi am vrut să vedem cum se conduce varianta Limuzină. Pentru că, nu-i așa, "turismele" au devenit tot mai scumpe la vedere în ultimii ani.

Așa cum te-am obișnuit, avem pentru tine și un video cuprinzător cu mașina noastră de test.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

Audi A5

  • Pret de pornire 54.500 €
  • Pret model testat 72.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama de motorizări este compusă în întregime din propulsoare termice, mai mult sau mai puțin electrificate. Așadar, dacă ești fanul motoarelor "la modă", poți opta pentru o versiune plug-in hybrid.

Însă, dacă intenționezi să acoperi mulți kilometri, fără mari bătăi de cap, atunci vei fi bucuros să afli că noul A5 poate fi comandat, în continuare, alături de agregate diesel TDI. Este vorba despre un 2.0 litri, cu patru cilindri, care poate fi alăturat fie unei tracțiuni integrale quattro, fie unei configurații cu roți motrice față.

Noi am avut la test versiunea quattro, dar, indiferent de alegerea făcută, unitatea termică dezvoltă 204 cai putere în intervalul 3.800 rpm-4.200 rpm și 400 Nm cuplu între 1.750 și 3.250 de rotații pe minut.

Pentru un sedan din segmentul premium, fără valențe sportive, 204 cai putere sunt de ajuns pentru drumurile de zi cu zi. Motorul TDI propus de Audi este cumpătat în livrarea puterii, nu impresionează cu reprize explozive de accelerație.

Este puțin gălăgios, chiar și în ture joase, neavând rafinamentul, dacă vrei, motoarelor diesel de la BMW.

La această livrare cumpătată a puterii contribuie, desigur, și transmisia automată S tronic cu 7 rapoarte. Schimbă bine, fără sincope, adică fix ce ar trebui să facă. Nici mai mult, nici mai puțin.

Unul dintre atuurile motorului TDI, disponibil pe A5, este însă altul: sistemul mild-hybrid plus. Când credeai că un TDI nu poate fi mai eficient decât era, ei bine, ba da, poate.

Pentru că sunt dezvoltate pe aceeași platformă, Premium Platform Combustion (PPC), atât A5 cât și Q5 primesc acest sistem mild-hybrid plus. Pe scurt, este pasul următor în materie de sisteme mild-hybrid, o tehnologie care pune eficiența înainte de toate.

Noul sistem MHEV Plus este alcătuit din 3 componente principale: generatorul trenului de propulsie (PTG) cu sisteme electronice integrate și un motor sincron excitat permanent, o baterie de 48 de volți, litiu-ion, și un alternator pe post de demaror și acționat prin curea.

Toate componentele sistemului de 48 de volți sunt răcite cu lichid pentru condiții de operare optime. Dacă vrei să citești, mai pe larg, despre noul sistem propus de Audi te invit să o faci AICI.

Ce trebuie tu să reții este că, față de vechiul sistem mild-hybrid, noua tehnologie permite rulajul pur electric în anumite condiții, pe distanțe ceva mai mari. De pildă la pornirea de pe loc, la opriri, la mersul cu spatele și la parcări.

Totodată, datorită acelui PTG de care vorbeam mai sus, atunci când calci pedala de accelerație mai hotărât, sistemul mild-hybrid plus va suplimenta cu 24 de cai putere și 230 Nm.

Dar stai liniștit, nu vei simți când motorul electric se trezește la viață. Totul este foarte lin.

Am tot vorbit despre eficiență, acum a venit momentul să dezvoltăm puțin acest subiect.

Consum

Îți cumperi un Audi diesel pentru că vrei un consum cât mai redus și pentru că vrei să acoperi cât mai mulți kilometri cu un plin de motorină. Noul A5 TDI le bifează pe ambele. Cu rezervorul plin, computerul de bord ne arăta că putem acoperi peste 850 de kilometri.

În ceea ce privește consumul de combustibil, în cei aproape 100 de kilometri acoperiți în mediul urban, mașina a consumat între 7 și 8 litri/100 de km. În funcție de trafic.

Pe drumurile naționale, consumul a fost de 5.5 litri/100 de km și sunt sigur că mai scădea. Pe autostradă, consumul a urcat la 6.1 litri/100 de km. Acestea fiind spuse, cred cu tărie că cifrele oficiale anunțate de Audi, adică 5.1-5.3 litri/100 de km nu sunt deloc greu de atins.

Chiar dacă și-a schimbat denumirea, rivalii acestui model rămân aceeași: BMW Seria 3, 320d xDrive în acest caz, și Mercedes-Benz Clasa C, în versiunea C 220 d 4Matic. Sedanul din Munchen promite un consum de 5.3 litri/100 de km, iar cel din Stuttgart un consum de 4.6 litri/100 de km.

Performanţe

Cum se traduc cei 204 CP în cifre de accelerație? Destul de simplu: repriza 0-100 km/h durează 7.7 secunde, iar viteza de top ajunge la 242 km/h.

Deși oferă mai puțină putere decât A5 40 TDI quattro, ambii rivali sunt mai rapizi până la 100 de km/h. BMW 320d xDrive se bazează tot pe un motor diesel de 2.0 litri, care oferă 190 de cai putere, însă atinge 100 de km/h în 7.2 secunde și o viteză maximă de 250 km/h.

Dacă ne mutăm privirea către sedanul din Stuttgart, C 220 d 4Matic vine tot cu un motor de 2.0 litri, diesel, mild-hybrid, care oferă 197 CP + 23 CP dezvoltați de motorul electric. Chiar și așa, atinge 100 de km/h în 7.6 secunde și o viteză maximă de 239 km/h.

Interior

Pe aceeași platformă PPC este dezvoltat și noul Q5, tocmai de aceea habitaclul celor două modele este, practic, identic. Ai aceeași dispunere pentru cele 3 display-uri, despre care voi vorbi mai încolo, același număr extrem de redus de butoane fizice, mult prea multe zone tactile și acoperite cu negru lucios, dar și aceeași calitate decentă a materialelor.

Asta pentru că, în anumite zone, mai întâlnești plastic destul de tare. Din fericire nu ajungi prea des cu mâinile pe aici, dar ele există.

Revenind la zonele tactile. Pe volan ai butoane tactile, care îți dau bătăi de cap atunci când conduci, însă partea mai puțin bună este că majoritatea zonelor unde ajungi foarte des cu degetele sunt acoperite cu negru lucios.

Aproape întregul tunel central este "piano black", iar butoanele pentru reglarea oglinzilor laterale, pentru luminile exterioare și pentru funcția de memorie a scaunelor față le regăsești acum pe portiera șoferului, tot sub o suprafața finisată în negru lucios.

Inevitabil, vei avea aici foarte multe amprente și multe particule de praf, pe care nu ai cum să le eviți.

Partea bună este că bordul, panourile portierelor și consola centrală sunt îmbrăcate în materiale moi și, pe deasupra, ecologice. Kaskade și Dinamica sunt două materiale obținute prin reciclarea poliesterului.

Mașina noastră de test a avut bifat interiorul S, tocmai de aceea scaunele față au avut o tentă sportivă, iar tapițeria a fost o combinație de microfibră neagră și piele în aceeași culoare. Că tot veni vorba de tentă sportivă, am apreciat poziția de condus ușor coborâtă, specifică mașinilor sport.

În ceea ce privește culoarea tapițeriei, Audi îți pune la dispoziție mai multe tipuri de materiale, dar și nuanțe de bej, gri și maro. Din păcate, nicio culoare mai îndrăzneață. Din fericire, atmosfera sobră din habitaclu este însuflețită de benzile LED regăsite la nivelul bordului și al portierelor. Noaptea, aceste benzi creează un efect vizual de plutire. Ai inclusiv o bandă LED de contur care interacționează cu tine.

În habitaclu regăsești multe spații de depozitare generoase și bine poziționate.

Pentru pasagerii din față, spațiul nu este o problemă. Cei din spate, însă, mai ales dacă au o înălțime peste medie, vor fi deranjați de plafonul plonjat care fură câțiva centimetri din spațiul la cap. Din fericire, nu vor avea probleme cu spațiul la genunchi pentru că, atunci când pornești motorul, scaunul față culisează în față.

Portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 417 și 1.271 de litri, în funcție de poziția banchetei. BMW Seria 3 stă mai bine la acest capitol, oferind un portbagaj de 480 de litri, la fel și Mercedes-Benz Clasa C (455 litri).

Preţ de achiziţie

La noi în țară, noul Audi A5 Limuzină pornește de la 44.000 de euro, însă dacă vrei un motor diesel, prețul urcă la 52.000 de euro. Sau la 54.500 dacă optezi și pentru sistemul de tracțiune integrală quattro.

Desigur, mașina noastră de test a avut mai multe dotări opționale, inclusiv interiorul S, culoarea exterioară Argintiu Florett și alte câteva pachete. Tocmai de aceea, prețul de listă a urcat până la 72.000 de euro.

BMW 320d xDrive este puțin de tot mai accesibil, având un preț de pornire de 52.003 euro. De cealaltă parte, prețul de pornire al unui Mercedes-Benz C 220 d 4Matic îl depășește pe cel al unui A5 40 TDI quattro, ajungând la 55.360 de euro.

Siguranţă

Specialiștii Euro NCAP au testat noul Audi A5 și i-au acordat punctajul maxim de 5 stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 87%, protecția copiilor cu 88%, protecția pietonilor și bicicliștilor a primit 78%, iar eficiența sistemelor de siguranță a primit 77%.

Ţinută de drum

Audi A5, cel puțin în versiunea 40 TDI quattro, este genul de mașină care te îmbie să conduci cât mai relaxat, cât mai constant. Și vei vrea să faci asta pe distanțe cât mai lungi, pentru că mașina asta se conduce foarte plăcut.

Suspensia este setată pentru confort și filtrează bine imperfecțiunile din asfalt. Ce-i drept, în cazul denivelărilor mai accentuate, tinde să fie puțin gălăgioasă.

Direcția este destul de asistată chiar și atunci când selectezi modul de rulare Dynamic. Acesta este un lucru bun, pe deoparte, pentru că poți manevra mașina cu ușurință prin traficul de zi cu zi și prin parcări, însă la drum lung, în special pe viraje, acest comportament nu te îmbie să adopți un stil de condus mai sportiv.

Oricum, așa cum spuneam mai sus, motorul este cumpătat atunci când livrează cei 204 cai putere, iar transmisia nu pare că se grăbește undeva. Deci tot pachetul este setat pentru confort.

Vizibilitate

De obicei, sedanurile cu alură de coupe (adică cele care au un plafon plonjat) tind să sacrifice vizibilitatea prin lunetă. Dar, în cazul noului A5, vizibilitatea în spate este chiar decentă, având în vedere silueta mașinii.

Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate și, desigur, integrează un asistent pentru unghiul mort, pentru un plus de siguranță.

Tot din același motiv, mașina asta vine cu o tehnologie de camere video cu vedere la 360 de grade.

Tehnologie

Primele lucruri pe care le observi sunt, desigur, farurile și stopurile LED. Ele au până la 8 semnături luminoase, pe care le poți schimba din meniul sistemului multimedia. Altfel spus, nu te plictisești niciodată pentru că în fiecare zi poți avea o semnătură luminoasă nouă.

Apoi, deschizi portiera, te instalezi confortabil în habitaclu și în fața ta se întinde, mândru, noul display panoramic Audi MMI cu tehnologie OLED, care integrează instrumentarul digital Audi Virtual Cockpit de 11.9 inch, dar și ecranul central MMI Touch de 14.5 inch pentru sistemul multimedia. Ambele au o grafică foarte bună și îți dau impresia de calitate.

Sistemul multimedia funcționează bine, dar mi s-a întâmplat, de câteva ori, să nu încarce funcția Android Auto. Dar, dacă pățești și tu asta, cel mai probabil se rezolvă cu o actualizare de soft, pentru că sistemul este compatibil cu actualizările over-the-air.

Partea bună este că poți interacționa cu el inclusiv prin intermediul unui asistent digital cu inteligență artificială și peste 800 de funcții.

Dacă două ecrane nu sunt de ajuns, noul A5 poate fi configurat și cu un al treilea display. Acesta este pentru pasagerul din dreapta, are o diagonală de 10.9 inch și poate rula chiar și conținut video. Desigur, este opțional și trebuie să bifezi pachetul Tech Pro care costă puțin peste 10.000 de euro, dacă ții neaparat să îl ai. 

Nu trebuie să îți faci griji că te distrage de la condus, pentru că are o funcție Active Privacy Mode. Asta înseamnă că ecranul este vizibil doar pentru pasagerul din față, în timp ce pentru șofer, ecranul pasagerului apare ca fiind oprit.

În ceea ce privește încărcarea dispozitivelor personale, în habitaclu ai o zonă de încărcare prin inducție, dar și mai multe porturi USB-C.

Design

Vechiul Audi A5 miza pe multe linii drepte, în special în partea frontală. Noua generație a schimbat macazul și propune un design mai fluid, cu forme organice, rotunjite.

Tocmai de aceea, mașina pare mai lată decât este. Dacă mă întrebi pe mine, cele mai atrăgătoare mi se par aripile spate evazate, "șoldurile" dacă vrei, care se reflectă într-un mare fel în oglinzile laterale.

De-a lungul anilor, s-au făcut multe glume pe seama felului în care germanii de la Audi ascundeau terminațiile sistemului de evacuare și adoptau așa numitele evacuări false. Ei bine, noul A5 are evacuări reale.

Jantele încep de la 17 inch și urcă până la 20 de inch. Paleta de culori exterioare este compusă din multe nuanțe de alb, gri și negru, dar ai la dispoziție și câteva culori mai vii, cum ar fi Roșu Grenadine sau Albastru Ascari.

Desigur, dacă vrei să fii și mai îndrăzneț, germanii îți pun la dispoziție culorile Audi Exclusive, care costă 5.579 de euro.

Nu ne-a placut

  • Prea multe comenzi tactile
  • Probleme de conectivitate

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Clique
    Foarte seducătoare, efectiv este o operă de artă numai bună pentru casat
    3 6
  • 72.000 de euro pentru un Audi A4 2.0 TDI. Whoa.
    Apropo, nimic despre cum ecranul ala pentru pasager este disponibil doar daca optezi pentru pachetul Tech pro, care costa 10.000 de euro? Altfel primesti o mare bucata de plastic pe care Audi a ratat oportunitatea de a scrie 'Saracule!'?
    6 2
  • Este o masina foarte buna. Am cumparat acest model cu pret de oferta 36.800 tva inclus, benzina si cutie automata anul acesta. La banii astia este senzationala.
    7 1
  • @ vlad
    Sigur nu ai modelul anterior, care era la sfarsit de generatie, ca atunci le ieftinesc?
    5 0
  • E cam in deriva designul la Audi. Pare desenat de ChatGPL. Din fata duce a Fiat Tipo, din spate duce a Mercedes EQsomething.
    Defapt e cam in deriva designul la toata triada germana. Prin comparatie, un Renault sau un Peugeot arata ca niste exercitii de design.
    3 0
  • Nu găsesc nimic seducător. E același design antic și de demult, cu grila care tot creste în lipsă de alte idei, și amenință să ocupe toată partea frontală la un model viitor.

    In plus, 72k pentru un A4 cu motor de tractor e o gluma proastă. Sunt multe opțiuni mai dotate la nivelul acesta de preț, în special la motorizare. Nu mai zic că la banii ăștia și electricele par chilipiruri.
    4 3
  • l-au coupe-izat, dar in sensul bun. noul A5 este un blend perfect intre anteriorul A4 si anteriorul A5, peste care au pus un filtru modern de design tipic german, musculos si robust, asa cum faceau prin anii 90. rezultatul este unul foarte reusit si cu siguranta va rezista timpului, spre deosebire de designul "de-azi-pe-maine" practicat de alte marci, asiatice in special, care fura ochii, insa se perimeaza deja pana sa apuce primul facelift.

    tehnic, comparand mere cu mere, nu prea ai ce sa-i reprosezi nici daca ai vrea, este prin excelenta masina germana tipica, care se perfectioneaza cu fiecare generatie, iar noua iteratie pare ca a mers hotarat pe cartea eficientei si fiabilitatii, prin eliminarea punctelor cu potential de a cauza probleme pe termen lung. l-au facut mai bulletproof. a fost si un articol aici pe AM, cu materiale descriptive din mapa de presa Audi, sau sa-i zic mai bine un "publimentar", in care s-a explicat destul de bine si surprinzator de amanuntit partea tehnica, care da, merita toate aprecierile, mai ales sistemul mild-hibrid plus. asta daca ramanem, asa cum ziceam mai sus, la a compara mere cu mere.

    problema este ca merele si-au cam pierdut din farmec. cine se mai entuziasmeaza astazi la mere, sa fim seriosi? la compot de mere, la strudel cu mere sau la piure de mere? este un drum infundat, care se tot ingusteaza inaintand spre capat.

    masina asta, prin abordarea de design, tehnica, format, pret se adreseaza constient unui public bine definit si bine delimitat, cantonat in tiparele confortabile mental ale traditionalismului si aflat geografic preponderent din zona germanica. este pentru cei care au crescut cu strudel si pentru care strudelul defineste un stil de viata si optiunea implicita, aproape exclusiva. este pentru cei care aleg tot strudel, desi alaturi, noile generatii fac coada la feluri noi si sofisticate cu mousse vegan din fructe exotice, vandute la preturi similare sau chiar mai mici.

    am vazut pe strada noul A5 si arata exceptional de bine. il pot intelege, pentru ca am anii si ochiul antrenat pentru el, format deja cu w201 sau e32/38. dar generatia Z si cele de dupa, care prin prisma venitului disponibil sunt si vor fi tinta departamentelor de marketing, nu vor intelege neam rostul acestei masini, ca sa nu mai zic ca li se intoarce stomacul pe dos cand aud rontaitul de diesel si ii simt duhoarea. cine mai cumpara asa ceva in 2025 in afara germanului de ~60 ani care ar lua-o ca probabil ultima sau penultima masina din viata lui? A5 este un dinozaur bun, dar totusi un dinozaur, caruia i se stinge incet lumina.
    7 2
  • Soferu'
    In 2025 sa faci teste la masini TDI.... no comment.
    Suntem la nivel de lumea a 3-a.
    2 2
  • @ Imir
    Nu, este modelul actual, daca intrii pe site la pia, o sa gasesti oferta. dai la configurari. Este vorba de un 2.0 tfsi insa limitat la optionale. Cu toate acestea vine binde dotat standard.
    3 1
  • @vlad
    OK
    1 0
  • Foarte bun pretul cu care ai luat-o, pentru un A4/5. In zilele noastre, cu banii astia nu prea mai gasesti nimic la nivelul asta
    1 0
  • "Oferta este valabilă exclusiv pentru persoane juridice".
    1 0
  • "Oferta este valabilă exclusiv pentru persoane juridice".
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru