FEATURE: IRC Rally Sibiu - România a revenit în lumea bună a motorsportului

de Dragoș Băltățeanu
Joi, 26.07.2012
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
România a revenit pe harta evenimentelor motorsport de talie internaţională. Raliul Sibiului a ajuns în calendarul Intercontinetal Rally Challenge şi asta a însemnat o numeroasă participare a piloţilor străini.

Esential 57 de echipaje au fost la startul Raliului Sibiului 2012.
10.000 de spectatori prezenţi pe probele de noapte de la Sibiu.
În România ne place şi nu ne place motorsportul. Ne place să ne uităm la curse de Formula 1, dar înjurăm dacă traficul este blocat timp de câteva zile în centrul oraşului din cauza unui eveniment auto. Nu avem tradiţia altor ţări în acest domeniu, deşi înainte de al doilea Război Mondial acest fenomen luase avânt şi la noi în ţară. Comunismul a tras apoi o cortină grea, iar după '89 lucrurile s-au urnit greu. Ne-am plictisit de zvonurile că se va construi un circuit de Formula 1 la noi. Dar au existat şi există şi evenimente care scot capul şi ne dau speranţă că România va intrat încet-încet în lumea bună a motorsportului. Au mai apărut câteva circuite de karting, iar undeva lângă Urziceni se pare că se construieşte un circuit mai serios. Red Bull Romaniacs este un concurs cu tradiţie care atrage an de an foarte mulţi pasionaţi moto tot la Sibiu, iar Campionatul Naţional de Raliuri Dunlop şi cel de Viteză în Coastă atrag constant fanii motorsportului de la noi.

Piaţa Mare din Sibiu a fost centrul raliului.

DE LA FIA GT LA IRC

Un prim eveniment motorsport de talie internaţională organizat la noi în ţară a fost îngropat după două ediţii de către primarii Bucureştiului. Bucharest Challenge şi circuitul urban din jurul Casei Poporului nu au rezistat prea mult, în ciuda faptului că vorbim de un eveniment auto care aducea o grămadă de turişti străini în Bucureşti şi îi construia o imagine bună capitalei. Însă în 2012 am avut un alt motiv de bucurie. Raliul Sibiului, cel mai bine organizat raliu din România a reuşit să intre în calendarul Intercontinental Rally Challenge, cea mai importantă competiţie după Campionatul Mondial de Raliuri. Ideea organizatorilor de a încerca intrarea în IRC a apărut în 2008, iar de atunci până când raliul de la Sibiu a fost acceptat ca etapă suporter în 2011 a fost un drum lung. Sorin Itu, organizatorul acestui raliu, se bucură de suportul primăriei din Sibiu, având sprijin total pentru un astfel de eveniment. De astfel, oricine a trecut recent prin Sibiu poate observa faptul că este un oraş european. În 2007, Sibiu a fost capitală culturală europeană. 

ATMOSFERĂ DE GALĂ

În momentul în care Sibiul a fost inclus în calendarul oficial IRC pentru 2012 alături de colegii din Bulgaria şi al lor Rally Sliven, organizatorii de la Sibiu au scos din sertar un raliu reinventat. Au renunţat la parcul de service clasic de lângă Sala Sporturilor şi au mutat tot raliul în Piaţa Mare din Sibiu, centrul istoric al oraşului.

Atmosera s-a schimbat imediat, echipele fiind chiar în mijlocul traficului pietonal şi lângă terasele mereu pline. Podiumul a fost amplasat chiar sub Turnul cu Ceas, iar parcul închis în Piaţa Mică, lângă Podul Minciunilor. Concurenţii de afară au remarcat imediat atmosfera plăcută din oraşul vechi, chiar şi Petter Solberg - venit la Sibiu ca şef de echipă - spunând că asta ar trebui să fie atmosfera la toate raliurile. Cel mai impresionant moment a fost defilarea echipajelor de joi seară, înainte de startul festiv. Un tunel de oameni a însoţit maşinile pe tot parcursul lor. Piloţii au avut şi ei partea lor de distracţie, puteând experimenta automobilele pentru off-road extrem Ghe-O Motors. Sepp Wiegand, Mathieu Arzeno, Mikael Burri şi Dan Gârtofan au trecut la volanul acestor maşini speciale cu puteri de până la 630 CP

Piloţii Burri şi Arzeno alături de modelul Ghe-O Motors pentru off-road extrem.

Intrarea în IRC a adus la Sibiu nume importante din lumea raliurilor. Pilotul norvegian Andreas Mikkelsen, campionul de anul trecut din campionatul IRC şi liderul actului clasament a venit la Sibiu cu Skoda UK pentru a îşi apăra prima poziţie. Era favorit, dar avea parte de o companie interesantă. Germanul Sepp Wiegand, tot de la Skoda, un nume de care vom mai auzi în lumea raliurilor şi Patrick Flodin, suedezul de 28 de ani ce pilotează un Ford Fiesta S2000 înscris de echipa Petter Solberg Engineering. Petter Solberg a venit şi el la Sibiu însoţit de fiul său, Oliver, pentru a îl susţine pe Flodin. Fără aere de vedetă, Solberg şi-a văzut de treabă, şi-a încurajat pilotul, s-a pozat cu oricine l-a recunoscut şi s-a jucat în simulatorul de la cortul Eurosport, unde a fost învins de fiul său. 

Petter Solberg a fost încântat de atmosfera din România.

Urmareste Automarket

MULT PRAF, MULTĂ DISTRACȚIE PENTRU PILOȚI

Raliul în sine nu s-a dezis de renumele său. Este cel mai dur raliul din România şi poate la fel de dur ca vechiul Raliul Acropolis din Grecia. Iar anul acesta, praful a jucat un rol important.

În zona Sibiului nu a mai plouat de o lună de zile, iar seceta şi-a spus cuvântul. Piloţii de afară au comparat probele cu cele din Cipru ca fiind comparabile la nivel de praf. Mikkelsen a rulat primul pe drum şi nu a avut probleme de vizibilitate. A evitat destul de bine şi penele de cauciuc, un lucru inevitabil pe drumurile de macadam dure de la Sibiu. Cei din spatele său au avut însă probleme mai mari. Pene fără număr, amortizoare rupte, roţi smulse. Piloţii au strâns din dinţi şi şi-au văzut de cursă. Iar cei din IRC au avut cea mai relaxată atitudine pe care am văzut-o. Mikklesen, Wiegand, Delecour, Flodin, Consani, Arzeno, Burri dar şi Porcişteanu, Keleti, Szabo, Tempestini, Cosma, Filip, Drăgan au dus cursa până unde au putut. Mulţi au abandonat înainte de final, ca de exemplu piloţii echipei franceze SainteLoc Raicing: Arzeno şi Burri. Ambii erau la prima lor experienţă pe macadam, iar Sibiul şi-a cerut tributul. 

Probele speciale dificile au însemnat multe pene de cauciuc.

Punctul culiminat al raliului din punct de vedere al spectacolului au fost probele de noapte. Organizatorii au inaugurat o probă desfăşurată pe asfalt pe drumul de Păltiniş, urmată apoi de celebra coborâre pe Şanta la lumina farurilor. Fanii au venit în număr uriaş pe ambele probe, iar sosirea de pe Şanta aducea aminte, păstrând proporţiile, de faimosul Col de Turini. Ecrane imense, declaraţiile piloţilor de sosire transmise în direct, un imens balon şi fum de la grătare. Atmosfera a fost fantastică. Organizatorii estimează că aproximativ 10.000 de spectatori au fost prezenţi pe urcarea în Păltiniş şi pe proba Şanta.

Probele de noapte de la Sibiu au făcut deliciul publicului.


Au existat şi câteva probleme. Shakedown-ul de joi dimineaţă a fost întârziat 30 de minute pentru că nu exista un cronometru. Apoi, anumite probe au fost exagerat de dure, bolovanii punând probleme mari. Praful a fost prezent în cantităţi incredibile la superspeciala din cartierul Ştrand, deşi organizatorii au udat proba respectivă. Spectatorii au avut de îndurat condiţii dificile din cauza prafului, iar unii concurenţi au trebuit să se oprească pentru că nu mai vedeau nimic. Dar probele se pot reabilita, iar Sibiul are toate şansele să rămână în calendarul IRC pentru o bună perioadă de vreme. In plus, expunerea de care s-a bucurat zona Sibiului şi România în materialele difuzate pe Eurosport vor aduce foarte mulţi turişti în zonă. 

Comentarii (1)

  • Cristi
    Facand abstractie de prezenta greselilor din articol, mi-a facut placere sa-l citesc si sa urmaresc linkurile postate. Si cel mai important, am lasat acest material deoparte cu o impresie buna...ceea ce nu se intampla prea des. La cat mai multe subiecte de aceasta talie, dar si articole!
    9 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru