„Autostrada electrică” a Moldovei: Un retur Suceava-București, de 450 de kilometri, cu o singură încărcare

de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 09.12.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ultima zi a experimentului nostru electric cu Volkswagen iD.5 prin regiunea Moldovei ne-a scos și mai mult din zona de confort. Am vrut să parcurgem tot drumul cu o singură reîncărcare, în speranța de a reduce timpul petrecut pe drum. Și ne-a ieșit.

Diminețile din Bucovina sunt, cu siguranță, foarte diferite de cele din București. Cel puțin cea din ultima noastră zi petrecută pe drum. Temperatura la ora 8 dimineața afișa un neverosimil -3 grade Celsius. Dacă știam că Suceava ne va trata cu atât de multă răceală, am fi învelit bateria lui ID.5 cu o pătură groasă.

Lăsând gluma la o parte, atunci când ai o mașină electrică ai parte și de ceva avantaje, nu doar de dezavantaje așa cum te-ar face să crezi unii fani ai motoarelor termice. Printre acestea se numără posibilitatea de a regla temperatura interioară a mașinii înainte să pleci. Sigur, sisteme similare există și pe mașinile termice, dar motorul termic produce gaze și n-ar fi bine să se afle într-un garaj, spre exemplu.

Cu mașinile electrice, precum iD.5, lucrurile sunt mult mai simple. Dacă lași mașina la încărcat peste noapte, cum am făcut noi la dealerul Automitric, poți programa temperatura sistemului de climatizare pentru ora plecării. Mai mult, dacă faci asta, mașina va folosi energie din rețea pentru întreg procesul, astfel încât să ai bateria plină la plecare. Și nu pot descrie în cuvinte cât de bine te simți atunci când ajungi la mașină, ai toate geamurile dezghețate și te așteaptă 22 de grade în habitaclu. Asta în timp ce toți șoferii din jurul tău înjură printre dinți în timp ce dau din racletă pe geamurile bocnă.

Fix acest sentiment ne-a încercat pe noi azi dimineață, atunci când am ajuns la mașină, după o plimbare de doar 3 minute prin frig. Așadar, la plecarea din Suceava spre București, mașina avea bateria plină și indica o autonomie estimată la aproximativ 340 de kilometri. Traseul avea 450 de kilometri. Deci, undeva pe drum, aveam nevoie de o pauză de cel puțin 20 de minute, pentru a adăuga energie cât pentru alți 110 kilometri de autonomie.

Dacă în zilele trecute ne-am jucat numai cu un nivel de încărcare între 45% și 80% (cu o mică excepție ieri), astăzi voiam sa împingem lucrurile mai departe. Totul cu scopul de a micșora cât mai mult timpul petrecut pe drum. Aveam să observăm că nu am ținut noi pasul cu mașina.

Plecarea din Suceava a fost idilică. Soarele a ieșit în sfârșit pe cer și ceața bătea în retragere peste munții Bucovinei, oferind un spectacol pentru care simțeam că ar fi trebuit să plătesc. De altfel, nu ne-am putut abține și am oprit pentru câteva minute pentru a ne întipări momentul în memorie, dar și pe aparatul foto.

Drumul părea cu totul diferit acum, în comparație cu ziua precedentă. Mai ales că, de data asta, chiar puteam vedea drumul.

Și, deși am sperat că vremea va ține cu noi până la București, pâcla nemiloasă care ne-a făcut viața un calvar săptămâna asta a revenit, undeva după Fălticeni.

Chiar și așa, mulțumită sistemelor de asistență active ale lui iD.5, am putut menține o viteză medie destul de ridicată. Practic, am mers constant de la Suceava până la Mărășești, cu doar mici momente de respiro, după ce am fost muștruluiți de ceasurile inteligente de la încheieturi, care ne avertizau că ar trebui să ne mai ridicăm de pe scaune.

Mărășești a fost, însă, locul unde am decis să luăm o pauză mai lungă. Simpla trecere prin fața mausoleului din localitate, dedicat soldaților români care și-au dat viața în Primul Război Mondial, nu a fost luată în calcul niciun moment. Mai mult decât atât, fix când am ajuns noi ceața parcă a decis să ia și ea o pauză, astfel încât să putem imortaliza momentul. Sunt curios ce ar fi spus soldații români din 1917 dacă ar fi văzut mașina cu care i-am vizitat, dezvoltată la peste 100 de ani de la jertfa lor, având în vedere că la începutul secolului 20 chiar și mașinile termice erau rarisime pe meleagurile românești.

Nu am zăbovit mult pentru că mai aveam aproximativ 223 de kilometri de parcurs, iar mașina indica o autonomie de 140 de kilometri. Așadar, aveam nevoie de o încărcare.

Eram destul de aproape de Focșani. Și, ce-i drept, prânzul ne căuta cu îndârjire. Nu mai spun că toți suntem datori cu o masă tipic moldovenească, înainte să ajungem înapoi în Muntenia. Am decis să oprim din nou la prietenii de la Scorpion Exim. Știam de acum două zile că au o stație Moon de 75 de kW perfect funcțională. Exact doza de de energie de care au nevoie toți cei aflați în tranzit.

Am ajuns în curtea lor cu 22% baterie rămasă și o autonomie estimată la aproximativ 80 de kilometri. Computerul de bord ne arăta și că parcursesem 267 de kilometri până acum, cu o viteză medie de 65 km/h în puțin peste patru ore. Consumul mediu? 21.6 kWh/100 km, unul dintre cele mai mici înregistrate în acest tur de forță.

Odată conectată la stație, mașina ne-a informat că avea nevoie de 70 de minute pentru a ajunge la 100% capacitate. Din moment ce noi mai aveam nevoie doar vreo 120 de kilometri suplimentari în departamentul autonomie, respectiv circa 25 de kW, o sesiune de 20 de minute ar fi fost de ajuns.

Un moment de răgaz binevenit, după ce petrecusem 4 ore la volan, dar și o oportunitate de a mânca ceva rapid. Și cum socoteala din târg nu se potrivește cu cea de acasă, acest prânz rapid s-a transformat într-o siestă adevărată, de aproximativ o oră.

Aproape că îl auzeam pe ID.5 strigând din parcare: „Haideți la drum!”

La revenirea la mașină am observat cu stupoare că un alt „electronaut” și-a făcut apariția lângă noi, la stația de încărcare, și trăgea cu sete din conectorul CCS proaspăt scos din portul mașinii noastre. Cu un mix de teamă și furie am întrebat de ce ne-a deconectat, în așteptarea unei justificări demne de o asemenea ofensă. Iar înainte să scot cel mai mic sunet pe gură, șoferul, care se afla în mașină, m-a informat cu zâmbetul pe buze, că a deconectat mașina noastră pentru că afișajul stației anunța că bateria noastră ajunsese la 100%. Două minute mai târziu, după ce am verificat și noi veridicitatea acestei informații, ne-am pus din nou la drum, mulțumind celor de la Scorpion pentru cei aproximativ 60 de kW oferiți. Mai mult decât suficient pentru a ajunge acasă.

Restul drumului a fost parcurs fără niciun fel de îngrijorare cu privire la autonomie sau consum. Nu ne-am abținut de la niciun fel de capriciu, de la temperaturi de 24 de grade Celsius reglate pentru ambii pasageri sau accelerații bruște în viraje strânse, doar pentru a aduce puțină dramă în viața lui iD.5. O adevărată petrecere, care a durat încă vreo două ore jumătate, până am intrat în eternul aglomerat București, via E85.

Trecuseră aproximativ 8 ore de la plecarea din Suceava și, deși bateria lui iD.5 era încă la 45%, bateriile noastre erau pe terminate. În total, petrecusem 6 ore și 30 de minute în mașină, pe un traseu de 451 de kilometri. Viteza medie la finalul călătoriei, de 71 km/h, a implicat un consum de 20.9 kWh/100 km, iarăși, un rezultat foarte bun, având în vedere frigul, dar și viteza cu care am rulat.

Ultimul segment de drum, dintre Focșani și București, a adus și al doilea cel mai mic consum al întregii aventuri, de 20.6 kWh/100 km, cu o viteză medie de 69 de km/h pentru cei 196 de kilometri parcurși.

Per total, de la începutul aventurii noastre până la finalul ei, Volkswagen ID.5 a parcurs aproximativ 1.115 kilometri, cu un consum mediu de 21.2 kWh/100 km și o viteză medie de 65 km/h. În tot acest timp am consumat aproximativ 245 de kWh sau un pic peste trei „plinuri”.

Cert este că, dacă vrei să pleci la drum cu o electrică în acest moment, poți să o faci, chiar și în Moldova. Deși infrastructura rutieră mai are de crescut, se pare că cea dedicată încărcării mașinilor electrice a pornit cu dreptul.

Comentarii (22)

  • Banditos
    pai ati facut poza in parcarea de la langa Acumularea Pocoleni (Falticeni) si nu ati pozat muntii din dreapta drumului cum ajungi in varful dealului chiar inainte de Bunesti? Sa numai zic ca misto se vede si imediat cum iesi din Suceava. In fine...interesant testul...iar media orara se inscrie in normal....daca mergi normal.
    10 7
  • Una peste alta, autonomia masinii este departe de valoarea data de constructor.
    Mai trebuie lucrat..
    18 4
  • Seriff
    ''motorul termic produce gaze și n-ar fi bine să se afle într-un garaj, spre exemplu.'' Asta da propaganda de 2 lei, cat va plateste VW sa le faceti reclama la troaca aia electrica?
    Plus de asta, v-ati luat de cel care v-a deconectat troaca, pai daca la dealer se intampla lucruri de genul, iti dai seama in parcare la supermarket, se iau la bataie pensatii intre ei pe cabluri.
    16 13
  • @eu

    hai spune-ne când constructorii auto au dat cifre corecte la maşinile termice ????

    de 4,5 litri / 100 km pentru maşini benzină de 2 litri...?!

    care în realitate păpau 7 litri !!

    Hai, zimi o maşină (full) termică, chiar şi din 2022 care consumă cât scriu ei la hârtie acolo....

    Hai... spune una... măcar...

    Păi. Ce dreaq dom'le.
    7 16
  • 3 min pe jos pana la Auto Mitric , ati fost sa vizitati Suceava sau centura ?
    Pare un vis sa cauti cazari in jurul reprezentatelor, apoi presupun ca luati taxi sa mergeti in oras, sa poata si soferul sa bea bere. Sau soferul tine post si nu bea nimic tot concediul
    5 3
  • @eu

    Asta e din ciclul
    "maşinile electrice consumă mai mult pe autostradă" !

    De parcă cele termice, de la 100 km/h mai sus, spre 130-150 km/h nu mai consumă nimic, dar nimic în plus !!!

    HA HA HA !

    Hai dom'le... ce...
    6 16
  • Nu toti au prieteni la dealeri sa incarce masinile!
    7 4
  • e-Fâs
    „Restul drumului a fost parcurs fără niciun fel de îngrijorare cu privire la autonomie sau consum. Nu ne-am abținut de la niciun fel de capriciu (...)”.

    Una dintre cele mai importante concluzii ale acestui test: când mergi cu o astfel de mașină ești tot timpul îngrijorat ca nu cumva să faci pana prostului.
    Din acest motiv trebuie să recurgi la tot felul de „abțineri”: oprirea căldurii sau a aerului condiționat, viteză mică, etc.

    Această serie de articole s-au vrut a fi o reclamă, dar a ieșit exact contrariul.
    11 10
  • Reclamă sa nu… nu prea ai cum sa prezinți altfel lucrurile. Cu electrică iarna la drumuri peste 150 de km este doar stres. Plus ca la destinație este musai încărcare, deci alt stres legat de unde se face. Mașinile electrice sunt aproape inexistente pe zona asta (>150 km). Sunt câteva modele care pot face fata la 300 km (reali), dar prețurile sunt prohibitive.
    8 7
  • La plecare estimare zice 340 km range
    După 223 km, zice 140 km range rămaşi (total range făcut plus rămas = 363 km)
    După, 267 km si 80 km = 340 km range

    Cam alambicat, pentru că era necesară o singură oprire, nu înţeleg cum şi de ce au decis aşa, dar mereu range real este ~340 km

    Aşa că acest ID.5 duce liniştit cei > 300 km reali de care zici tu Dutz !!!!

    Maşina aia care zici tu că ar fi alta, este chiar asta de aici.

    Plus că, găseşti pe youtube faptul că dacă ajungi pe zero, tot mai poţi să faci 15-20 km cu ID.x

    Termină cu minciunile.

    https://youtu.be/u6wZBdfZ9gY

    La fel, 362 km range iarna, 1000 km făcuţi în 10 ore cu încărcări incluse.

    Ai 77 kwh baterie, la consum de 21 kwh / 100 km, înseamnă range real 366 km

    Deci maşina face lejer ăia 300 km dintr-un foc.
    4 14
  • Ca apoi Bucureşti - Craiova, sau Sibiu sau Braşov sau Galaţi sau Constanţa sau Giurgiu na, ... sunt toate sub 280 km, deci le faci simplu şi fără absolut nicio grijă cu o singură încărcare

    Apoi Suceava, Arad sunt sub 600 km
    dar chiar şi Satu Mare cu 633 km
    le faci cu o singură încărcare de 80% intermediară, fără nicio problemă.

    Cam asta arată cifrele alb pe negru.

    Mai termină cu minciuna
    5 14
  • Aceste ID.x sunt primele electrice făcute de VW dar ştiţi bine că acum VW lucrează şi o să scoată noua platformă de electrice care sunt pregătite de 700 km range

    Plus că chiar acest ID.5 trage bine 150 kw !
    Faptul că staţia era de 75 kw, asta e momentan România dar când o să fie staţiile de 350 kw Ionity care sunt afară multe, poţi încarca deja 150 kw, deci cam de 2 ori mai repede

    Deci faci liniştit orice drum Bucureşti - Suceava sau Arad, etc.

    Acum că vrei dus întors.... da, poţi să faci şi dus întors, dute vino de 100 de ori.

    dar apii să fim serioşi.... câţi fac B - Suceava dus întors imediat..... Poveşti.
    5 13
  • @q - nu am cautat cazare langa reprezentanta. Intamplarea face ca cel mai ok hotel din Suceava sa fie fix langa reprezentanta. Si da, faci doar 3 minute de acolo pana la Automitric.
    @joe - nici nu trebuie sa ai prieteni. Poti sa o faci oricand. Te duci, parchezi, si incarci. Nici nu trebuie sa o faci la reprezentanta, asta a fost o ambitie a noastra, sa folosim doar statiile Moon. Dar pe langa acestea, mai aveam destule optiuni pe oriunde ne-am oprit, de la alti furnizori. Si inainte sa comentezi de costuri, e normal sa platesti pentru energia consumata, la fel cum e normal sa platesti pentru combustibil. Daca iti cumperi o masina electrica bazandu-te pe statiile gratis, mai bine stai acasa.
    9 11
  • Pe bune voi aveți masini doar sa mergeți la munca, sau dintr-un oraș in altul?

    Dacă-i așa hai la transportul in comun ca-i cel mai ECO.

    Agenții comerciali își permit electrice cu baterii cu autonomii peste 300 km?

    Am masina ca sa o pot folosi și la ieșiri in natura, aproape in fiecare Weekend.
    Iarna la ski, vara tractare rulota, parapanta, Kite-surf, alte sporturi, etc. Ce naiba fac cu o electrică? Ma transform in șoarece de mall si de birou? Îmi iau Excel cu mine sa fac calcule la fiecare 5 minute?
    Eu recunosc, nu sunt Columb si nici nu încerc…
    Îmi trebuie un SW gen Skoda Scout sau un SUV 4X4 care duce 600 km are capacitate de transport, tractare fără nici un stres, calcule șamd
    Chiar dacă dorm peste noapte la un hotel nu am nici un chef sa caut hotel cu prize si sa-mi fac programări ca la dentist.
    Alimentez in 5 minute oriunde si gata.
    Când o sa poată Electricele așa ceva îmi iau fără ezitare… ca nu am mici o problema sa am sute de cai si cuplu la greu.
    Când văd la Edikkk comentarii ca o electrică duce 1.000 km, nu pot decât sa ma gândesc ca nu a ieșit din casa de peste 3 ani. Deschide ochii tinere si accepta dreptul fiecăruia de a alege, i-ați electrică si fa ce vrei cu ea ca nu am nici o treaba.
    Referitor la articol, cu siguranța este făcut cu bune intenții si la fel este foarte util pentru cei care sunt utilizatori de electrice sau chiar mai mult pentru a-ți forma o alta părere despre ce înseamnă astăzi “viața” cu o electrică.
    Asta trebuie sa facă o publicație auto… si fiecare are cerebel sa judece ce si cât accepta din ceea ce i se spune.
    Felicitări pentru articol!!!
    9 8
  • @Dutz dvs minţiţi cu neruşinare, nu am zis niciodată că electricele au range de 1000 km

    Au fost video al binecunoscutului norvegian care face teste de 1000 km cu multe maşini electrice.

    Asta 1)

    2) natură, ski, parapantă...

    Care natură? Care o poluezi în draci mândru? Că ai tu 4x4 şi 600 km range diesel?

    Culmea este că cele mai bune off-road astăzi sunt cele electrice !! Vezi filme cu R1T !

    Şi range.... încarci 20 de minute şi ai 600 km range liniştit şi cu electrica

    E foarte simplu.
    3 12
  • Banditos
    La cat platesc kWh, si daca as fi alimentat strict de acasa, m-ar fi costat deplasarea asta 371lei/1115km, adica 34lei/100km. Nu e chiar rau.
    7 5
  • Posibil sa exagerez… dar ipocrit ca tine nu prea am văzut, măcar Mircea încearcă sa fie arogant si din când in când ii iese. Pe asta ca mașinile personale sunt principala sursa de poluare si distrug natura de unde ai scos-o? Dar eu mint… hai ca-i tare ;)
    Si ești cam încet… dacă am vrea toți sa trecem astăzi pe electrice ca sa ne lași tu in pace, se poate?
    6 4
  • dle Dutz, facem aşa, ce ar fi să vezi cu ochii tăi care e treaba cu poluarea.

    Este raportul

    https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/

    https://ourworldindata.org/emissions-by-sector

    Energy (electricity, heat and transport): 73.2%

    Road transport (11.9%) din total

    dacă ai casa ne aspirată, vasele în chiuvetă nespălate, geamurile murdare, gunoiul nedus, samd....

    E ca şi cum nu vrei să începi să faci curăţenie, nu vrei să duci gunoiul pentru că sunt vase în chiuvetă!

    Nu are sens!

    Trebuie să schimbăm şi să evoluăm în mai bine pentru toţi.

    Nu ai electrică, e ok dar hai să nu admirăm ce ne distruge.

    Da?
    3 8
  • Tu ai de spus ceva indiferent de ce spune celălat, unde ai văzut tu admiratie? Tot timpul am spus ca asta este situația si este vorba de pragmatism. Este viața mea (cel mai probabil unica) si nu o sa aștept încă 20 de ani in casa pentru electrice si încă 20 pentru drone șamd. Sunt suficientă oferte pentru electrice, din păcate prețul, autonomia si infrastructura nu la face la fel de flexibile. Se pot utiliza si se utilizează in anumite situații unde nevoile sunt acoperite de ceea ce pot. Când se vor schimba lucrurile se vor schimba si procentele pe vânzări. In următorii ani, pararea mea vânzările la electrice nu vor mai creste semnificativ fără schimbările pe care le-am menționat.
    Sper ca ai priceput in sfârșit ca nu am nici o problema cu Electricele.
    4 3
  • 2022: am reusit sa fac 450 de km cu masina mea de 50 de mii de euro fara sa raman in pana de curent.

    La asta s-a ajuns...poate e mai bine ca masinile vor ajunge accesorii de lux pt cei mai dotati financiar.
    3 4
  • @Dutz, cine a spus că ID.x este mașină de off-road? Iar dacă ție îți trebuie mașină pentru a face sport cu ea, cert nu a spus nimeni că ID-urile se pretează la așa ceva.

    Nu te obligă nimeni să cheltui banii pe un ID, nu te încadrezi între clienți. Nu pricep rostul comentariilor tale la acest articol. Găsești pe AM și articole despre mașini sportive 4x4.

    Ce faci tu cu comentariile tale se numește „băgare-n seamă”. Sau te plictisesc mașinile tale și nu poți s-o recunoști? Hă-hă-hă!

    Că-i scumpă, da. Dar în rest e o mașină Ok.
    1 0
  • @Lol, nu s-a ajuns ca mașina să fie 50k. E o tehnologie nouă care nu se adresează maselor. Nu astăzi. Ca orice produs nou dorit de mulți oameni, mai întâi este vândut la preț mare. Uneori doar pentru că pot, pentru că e cerere.

    Dar aici prețul este dat de faptul că tehnologia nu este încă matură, încă se investesc miliarde în cercetarea pentru baterii și chiar cu tehnologia de acum nu există în Europa fabrici de baterii pentru EV-uri (ce există e nesemnificativ).

    Situația se va schimba „dramatic” undeva în 2026-2027 din două motive:
    - apariția bateriilor solide (Solid State Battery), mult mai ieftine de fabricat, ce se încălzesc mai greu, deci se pot încărca mai repede și totodată au capacitate mai mare;
    - vor apărea zeci de fabrici pentru aceste baterii.

    Astfel, în a doua parte a acestei decade, mașinile electrice vor ajunge sub prețul actual al consumatorilor de pipi de dinozaur.

    Până atunci vor fi cumpărate de unii ca mine care sunt dispuși dă dea cu 50% mai mult pe o astfel de mașină - personal am început să strâng bani pentru un Megane E-tech. Dar până să pun banii jos poate o să-mi convină mai mult un ID. Vedem în 2024.

    PS Dacă aș avea banii aș cumpăra azi orice ID.x sau echivalent.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru