Autostrada Transilvania, un nou hotar: Statul reziliază contractul cu Bechtel

de Sebastian Toma
Joi, 30.05.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel, constructorul care a câştigat licitaţia pentru construcţia Autostrăzii Transilvania. Acum, statul trebuie să le plătească americanilor despăgubiri de peste 30 de milioane de euro.

Esential 1.5 miliarde de euro ne-au costat 52 de kilometri de autostradă realizaţi de Bechtel.
Dan Şova, Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, a anunţat miercuri seară rezilierea contractului cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, informează Mediafax. În urma rezilierii contractului cu Bechtel, statul va trebui să le plătească americanilor despăgubiri şi datorii totalizând 87.2 milioane de euro. Şova spune că statul român le datorează americanilor 50 de milioane de euro din anii precedenţi, plus 30 de milioane de euro plus TVA pentru lucrările de pază ale şantierului şi penalizări pentru întârziere. Cei de la Bechtel au construit, din 2004 până în prezent, 52 din cei 415 kilometri planificaţi, pentru care au încasat aproape 1.5 miliarde de euro.

Proiectul celor de la Bechtel a fost împărţit în mai multe secţiuni. Lucrările au început în 2004, americanii operând simultat pe două segmente: Câmpia Turzii – Cluj Vest şi Suplacu de Barcău – Borş. Primul tronson, de 42 kilometri, a fost inaugrat în decembrie 2009, iar ultimii zece kilometri ai aceluiaşi segment, Turda – Câmpia Turzii, au fost inauguraţi în noiembrie 2010.

Segmentul Suplacu de Barcău – Borş este realizat doar pe jumătate. Potrivit calculelor realizate de cei de la Gândul.info, dacă lucrările ar fi continuat în acelaşi ritm, autostrada Braşov – Borş ar fi fost finalizată în anul 2075.

Urmareste Automarket
Guvernul nu a început încă procedurile necesare pentru găsirea unui alt constructor al acestui proiect, esenţial atât pentru transporturile interne, cât şi pentru exportul bunurilor.
Însă, reprezentanţii Guvernului României spun că soluţia pentru acest proiect este realizarea în regim de parteneriat public-privat şi de concesiune a autostrăzii, soluţia aceasta fiind propusă şi pentru drumul expres care va lega Craiova de Piteşti. Emil Boc, fostul premier al României, susţine că reprezentanţii guvernului PSD din 2004 sunt de vină pentru situaţie, deoarece aceştia au acceptat mai multe clauze contractuale favorabile celor de la Bechtel, statul Român neavând nicio garanţie în acest contract, titrează Mediafax.

Via Mediafax | SursăFoto

Comentarii (14)

  • inexorabil
    Este vorba doar de party-prix-uri: PDL cu americanii, PSD cu rusii. Este drept ca Bechtel a fost impusa cu forcepsul de ambasada SUA in guvernarea PSD, dar aceasta se afla atunci pe faras, iar Basescu fusese deja desemnat omul yankeilor. Nu-i nicio enigma la mijloc: Bechtel si-a facut plinul pe spinarea contribuabililor romani si se tireaza linistita, lasandu-i cu ochii in soare. Ba inca tot firma asta paguboasa se considera.......pagubita, conform clauzelor acelui contract va dati seama cat de dezavantajos pentru statul roman (noi suntem acela !!!) , deci suntem obligati sa le mai umflam carca cu vreo 87 de meleoane, asa , dintr-un foc. Vorba aceea: si......si cu banii luati.
    Dar stati linistiti, caci va pleca Manda si va veni Tanda ("parteneriat public-privat"......sublim eufemism pentru talharie in forma calificata! - unde esti tu, nea Nicule? - asa-ti trebe, sa te pape viermii, caci ai "subminat" economia nationala), care isi va incarca si dansa tolba, iar noi vom fi serviti prompt si constiincios in 2075, intr-adevar. Puneti mana si luati-va SUV-uri, de cate ori sa va zic, zapacitilor? :D
    17 5
  • Am ajuns sa ne multumim cu cliseul "las sa fure ei dar macar sa si faca cate ceva", acum nici macar asta, bani dati, aproape nimic facut
    13 0
  • Nu vad ce vina a avut Bechtel tinand cont ca samsarii de pamanturi au achizitionat terenuri exact in zonele pe unde urma sa treaca autostrada. Logic ca nu era sa le cumpere Bechtel, statul roman era cel care trebuia sa interzica achizitionarea lor si sa-i exproprieze pe cei care deja aveau inainte proprietati pe traseu.

    Bechtel a dat de romani tampiti si s-a adaptat situatiei, nimic mai mult.
    12 0
  • mi-e greata
    miliardul juma'...e plata pentru acceptarea romaniei in nato. Adevarat ca aveau nevoie de noi ca si spatiu tampon si de amplasare a sistemelor militare, dar 1,5 miliarde nu e chiar mizilic chiar si pentru bechtel

    cat despre excrementul ala, ma scuzati, fost premier fost trompeta prezidentiala, io zic sa stea jos si sa taca naibii din gura. Chiar basescu ii peria pe cei de la bechtel de parca erau cei 3 crai de la rasarit; mai avea putin si se intindea pe jos cu cracii in sus. Asta a fost pretul "linistii" castigate de guvernarea de dreapta. Baietii destepti de la drumuri isi fac biznisu, chioru sta in fruntea tarii si pulimea plateste.
    11 4
  • razvanis
    Eficienta maxima pentru americani, 52km=1,5 miliarde euro si nimeni in puscarie ... Romania = promised land.
    10 0
  • Va este frica sa spuneti ca de fapt Bechtel sunt de fapt niste evrei americanizati? Nu da bine sau iar suntem extremisti cand le spunem in fata jidanilor ca ne fura! Platim 30 de milioane ca am avut in farsit curajul de a le refuza inca vreun miliard pt 20-30 de km construiti?Suntem condusi de gunoaie , fricosi si in primul rand botanisti. Murim ca soarecii pe langa spitale , ni se cer bani oficial si neoficial pt. orice aspirina si ni se transmite mai mult sau mai putin voalat ca suntem cam multi , chiar la noi acasa!Pt. amaratii aia bolnavi de cancer nu gaseau 800000 de euro acum cateva luni dar repede dam evreilor 30 milioane, auzi, penalitati!!!!!!!!!
    8 3
  • @inexorabil: oriunde in lumea asta civilizata, un contract este legea partilor. De ce sa fim ipocriti: Bechtel isi urmareste interesele si o face foarte bine, pe baza contractului negociat si semnat cu guvernul Nastase. Deci nu Bechtel e vinovata ca ne fura banii, PSD-ul ne-a facut acest "bine" imens, guvernarea de atunci e vinovata, cea care era pusa acolo sa ne reprezinte interesele. N-a facut-o, probabil si-au reprezentat doar interesele personale. Apoi, @Andy are dreptate, statul roman nu a facut niciun demers pentru ca-, colaborarea sa decurga normal, deoarece parghii suficiente avea si are si acum.

    Poate si Bechtel are vina lui pentru intarzieri, dar tot pe baza contractului a platit penalizari cat MT a fost sub Boagiu. Legea partilor - simplu. Asa se lucreaza in capitalism, pe care tu, ca iubitor (??) si aparator vajnic de masini americane, vad ca-l cotonogesti cu fiecare ocazie si te simt mai apropiat de est si cu oarece nostalgii pentru regimul lui Ceasca pe care vad ca-l tot "speli" de pacate cu fiecare ocazie. E optiunea ta.., dar nu inteleg cum poti sa apreciezi produsele Americii (GM, de ex - este un symbol al US) iar pe de alta parte sa-ti repugne valorile (normale la urma urmei) ale acelei tari precum si toti cei care le sustin (da, inclusiv la Basescu ma refer pe care l-ai bumbacit bine de tot pana acum).

    Iar ingretosati de orice precum @"mi-e greata", care nu stiu pe ce lume traiesc, continua sa repete ca papagalii placa pe care le-o pune systematic antena3, ca Bechtel e plata pentru NATO si ca NATO si UE aveau nevoie de noi, mare tara de incredere si putere mondiala Romania, ce sa zic. Mai usor, deci, cu arogarea de importanta nefondata pentru imbatzosarea spiritului patriotic. Nu va dati seama ce colos este un stat precum US sau o uniune statala precum UE....credeti ca se scarma ei in c*r pt $1,5 mld... suma asta e pish** in ploaie pt ei.
    11 0
  • inexorabil
    @mntsn, hai sa nu incurcam borcanele. Vad ca iarasi te-a apucat bazdacul "critic" la adresa mea :P Eu nu apar niciun regim politic (desi recunosc ca sunt croit genetic pe gandire "de stanga", adapata cu principii evanghelice, dar sa nu aud de ateul Nelu Kaghebici si de liota lui de monstri hamesiti de trai pe vatrai) si niciunul nu mi s-a parut "mai bun" ca altele. Eu proclam doar fibra spirituala sanatoasa, traditionala, a acestei natii! Daca nea Nicu nu s-ar fi lasat hipnotizat de cultul personalitatii, in mod sigur s-ar fi apropiat de SUA periculos de mult pentru linistea tatucului sovietic, ceea ce cred ca ne-ar fi fost benefic, indiferent cu ce sistem socio-politic simpatizam fiecare! (si, apropo, nu exista oameni "apolitici" --- de regula, chiar daca esti convins ca nu pactizezi principial/motivational cu nicio formatiune, intr-un fel sau altul te supui, de sila, de nevoie, atunci cand una anume capata Puterea, deci o accepti instinctiv ca necesara si buna de iubit :)) Am mai pomenit eu aici de tactica simpla si castigatoare in privinta abordarii unei nuci: imi opresc miezul si arunc cojile. Prin analogie, asa tratez si "visul american" : admir tot ce inseamna produse/conceptii de valoare inechivoca (de pilda, exista si o Ortodoxie americana, si inca una foarte puternica!) si le resping sau le infierez pe cele indoielnice sau chiar satanice (materialism, consumism, globalism, protestantism --- am dovedit-o cu multe ocazii, nu?). Cred ca stii ca fostul presedinte al RSR primise cadou un Buick Electra de la Nixon; in virtutea "Razboiului Rece", cum ar fi trebuit sa reactioneze? "Pleaca, ba, de-acilea cu otrava ta mic-burgheza!" ? Sau cum s-ar fi putut naste colosul auto rusesc GAZ fara implicarea lui Ford? In revistele si "almanahele" (:D) auto din RSR, gaseai tot ce voiai (date tehnice, informatii, comentarii, foto) despre masinile occidentale, deci nici urma de cenzura pe criterii zelos-ideologice. Pai de unde crezi ca stiam de GM inainte de "Revolutie" ? Oricum, acum nu mai functioneaza capitalismul, in inteles clasic, nicaieri in lume, deoarece s-a evaporat matricea/vectorul pe care s-a intemeiat capitalismul devenit deja mitologie: "free world"--- in schimb, se raspandeste ca o molima numai "cultura" determinist-reductionist-utilitarist-hedonista a eu-lui "vulnerabil" la poli-riscuri, educabil doar prin tehnologism paroxistic sub egida unei forte suprastatale de factura oculta, "nepalpabila", dar tele-omniprezenta, care ne ia grijulie sub aripile ei ocrotitoare (ale unui Lucifer fin prelucrat) si ne da cu lingurita sa rumegam "noua" paradigma ontologica (in care politica se comporta ca o simpla figuratie, o zugraveala de decor, golita de orice continut ideologic!) constituita din trei piloni: postmodernism (economie) - New Age (religie) - Era Varsatorului (relatii interumane), care converg in punctus terminus al "tainei faradelegii" prevestite de prooroci: dictatura mondiala a lui Antihrist......
    0 3
  • @inexorabil: n-am niciun bazdac. Poate ideile noastre nu converg, dar totusi putem discuta, nu?

    In cultura asiatica intalnim conceptul yin-yang. Poti lua miezul nucii si arunca cojile, dar miezul ala nu creste fara coaja. Asa si lucrurile bune din UE/US vin la pachet cu alte dezavantaje. Daca n-ar fi cadrul general in care sa se produca astfel de masini care ne starnesc noua admiratia, atunci masinile alea n-ar mai fi existat deloc. Nu cred ca s-ar fi planificat vreodata in cincinalele lui Ceasca un rival pt BMW, nici in 1000 ani, iar alte tari care nu exporta materialism, consumism, globalism (sa-mi precizez pozitia: nici eu nu-s de accord cu ele, dar le inteleg rostul) au ajuns maxim maximorum la nivel de Volga sau chiar mai jos, la banane/nuci de cocos/droguri. Ar mai fi si calea europeana a succesului care a fost valabila cam pana prin anii 1998-2000, (calitate de top, serie mica-artizanala, manufacturiere, implicit preturi pe masura) care in lipsa unei culturi a consumului conform nevoilor, se limiteaza (mai exact s-a limitat) doar la Europa Occidentala, iar in restul lumii nu este viabila, da faliment cu brio. N-are cum sa concureze cu Asia, unde pretul e tot ce conteaza, e dictatura pretului, a lui "Ieftin-Voda". Prin urmare s-a stricat treaba si in Europa, care este a doua casa a materialismului, consumismului, globalizarii.

    Cat despre existenta unei "forte suprastatale de factura oculta"....nu stiu ce sa zic .....
    3 0
  • inexorabil
    @mntsn, e-n regula, stai linistit, ne mai frictionam cand si cand fiindca suntem doua personalitati puternice, dar stii bine ca respectul reciproc ramane inoperabil! Pana la urma, despre ce vorbeam? Despre Bechtel? Banditii astia cu relatii sus-puse in Guvernul SUA se pare ca au reusit sa-i enerveze si pe albanezi. Dar numai noua ne-au pretins 24.000.000 € / km. Dar de ce dracu' a costat atata, cumva au folosit utilaje din aur? Intrebarea primordiala este: pampalaii din guvernul nostru le-au impus un termen clar de executie au ba? Macar s-a comandat, inainte de debutul lucrarilor, vreun studiu de fezabilitate, de pertinenţa caruia sa fi depins conditiile incheierii contractului? Sau ne-am limitat la premisa "Doar pentru faptul ca sunteti americani, ne oferiti din start garantia succesului! " ? Tare prosti mai suntem, pardon de lez-natiune! Insir numai trei exemple graitoare: rusii retin cu japca, de aproape un secol, tezaurul Romaniei, Germania nu vrea sa ne restituie 19 miliarde de euro, recte datoria echivalenta cu jefuirea bogatiilor Romaniei de catre nazisti, iar tarile pe care Ceausescu le-a ajutat cu tehnologie petroliera si specialisti aferenti la fel se eschiveaza cu plata......Fostul general securist Pleşiţă povestise odata ca, cu trei saptamani inainte de puciul din 22 dec.89, aflandu-se la Moscova, seful statului roman l-a amenintat pe Gorbaciov ca va ridica problema tezaurului in Consiliul Europei pe motiv de sechestrare fara drept. La care "omul cu pata" i-ar fi pus degetul in piept si i-ar fi replicat: "Nikolai, nu se stie daca vei mai apuca Anul Nou! " (adica 1990). Noi suntem doar o minge de ping-pong intre tatuca Ivan si unchiul Sam, asta e......
    2 0
  • AndreiRN
    Hahahahaha ......
    Ce usor sunt romanii trasi in teapa.
    Cand de rusi cand de americani cand de italieni cand ........ o ia de la capat iarasi.
    Hahahahaha ......
    0 5
  • Da, despre Autostrada Transilvania vorbim. Nu stiu in ce masura Bechtel sunt banditi. In US functioneaza mecanismul lobby-ului, daca asta intelegi prin relatii sus puse in guv. Americii, unde de fapt fiecare mare corporatie are cate un lobby-ist care face tot ce-i sta in putinta sa influenteze politicul astfel incat sa reprezinte interesele respectivei companii cat mai bine, fie in tara lor fie in afara granitelor.

    Pe mine personal in relatia cu constructorul autostrazii Transilvania cine ma reprezinta? Eu voi fi un beneficiar al autostrazii, platesc pentru ea, dar nu ma pot reprezenta singur in raport cu Bechtel si armata lor de lobby-isti si avocati. Statul, pe care l-am mandatat noi toti sa ne reprezinte in relatiile in care noi nu suntem in masura sa ne reprezentam personal, este OBLIGAT sa ne reprezinte interesele si sa ne apere. E clar ca statul roman, prin cei aflati la putere atunci, nu a jucat cum trebuia, a facut un contract prost, dar totusi e un contract... e o lege, pe care acum trebuie sa o platim noi toti. Aaaa, ca apoi vrem sa gasim un vinovat si sa recuperam prejudiciul, acela nu va fi Bechtel. Impotriva celor care ne-au reprezentat prost trebuie sa ne intoarcem, recte Nastase, pe care normal ar fi sa-l punem sa raspunda, inclusiv patrimonial pentru prejudiciul adus noua, cetatenilor de rand. Trebuie sa existe o raspundere undeva pentru greseli. Asa oricine din aparatul de stat va trai cu ideea ca poate sa lucreze oricat de prost, va putea comite orice greseli fara sa plateasca ceva vreodata. Nu asa merge, trebuie responsabilizati cei care iau decizii, cei care au pe mana banii platitorilor de taxe. Pana atunci, nimeni nu-si va bate capul sa fie atent si eficient in cheltuirea banului public si mi-e tare frica,- ca vom mai vedea cazuri gen Bechtel....pe principiul "da' ce-s banii mei? ma doare-n basca."
    3 1
  • Si o corectare la ce a spus mai sus @AndreiRN (care, ca prin minune a reusit sa zica ceva fara sa aminteasca de chinezii lui): romanii nu sunt trasi in tepe decat tot de alti romani, dar e mai usor sa aruncam vina pe cineva din afara. Tot timpul e de vina altu, noi romanii suntem ca lacrima.
    4 0
  • Evreii au venit la noi dupa lovitura de stat si au zis; Ba voi ne-ati omorat vreo 400000 de perciunati,pentru asta trebuie sa platiti si cum nici iliescu n-a vrut nici tapul na vrut,ce-au zis,bai adriane hai sa facem o afacere ca-ntre doi jidovi: ae ma prefac ca iti fac autosrada si tu platesti cu perdea facatura aia de holocaust .Au batut palma si prostimea plateste.CE atata vorba e clar si un copil isi da seama,asa e cand ai jidovi la putere !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru