Feedback

#ElectricRomânia. Jurnal de bord, ziua 3. De la Iași la Târgu Mureș: am trecut cu bine de cea mai lungă zi a turului

Publicat Duminica, 16.06.2019
de Cornel Șocariciu, FOTO: Ciprian Mihai VIDEO: Marius Dobrescu
Comenteaza 4
A treia zi din #ElectricRomânia powered by Kaufland, turul României cu mașini electrice, a debutat cu o ședință foto în Iași în incinta Palas Mall. Caravana și-a continuat drumul către Târgu Mureș poposind mai întâi în Piatra Neamț. Toate cele cinci mașini s-au oprit să încarce pe traseu, iar mai apoi au traversat Cheile Bicazului.

Soarele deja lumina cu putere orașul de pe coline. Deși e o zi de sâmbătă, iar mulți localnici au plecat în zone menite să le reîncarce bateriile descărcate după o săptămână de muncă, Iașul freamătă și emană un miros aparte: florile de tei.

În tot acest peisaj își fac apariția cele cinci mașini care au plecat în #ElectricRomânia powered by Kaufland, primul tur al țării cu mașini electrice. Ziua a treia a proiectului este cea mai lungă, modelele implicate având de parcurs aproape 330 de kilometri de la Iași până la Târgu Mureș via Piatra Neamț.

Iar pentru ca lucurile să fie și mai interesante, ziua începe cu o ședință foto în incinta Palas Mall, un centru comercial și de afaceri situat în vecinătatea Palatului Culturii, unul dintre reperele orașului de pe coline. În serile plăcute, acest ecosistem plin de verdeață este umplut până la refuz de copii și de tineri care emană energie pozitivă. Ansamblul urbanistic multifuncțional Palas poate fi considerat un oraș în oraș. Întotdeauna acolo vei găsi o atmosferă plăcută care să te trimită imediat cu gândul la micile orașe cochete din vestul Europei.

Am fost primiți cu brațele deschise în centrul Palas, iar la orele dimineții lumea începuse deja dansul cotidian. Cele cinci mașini electrice care fac parte din #ElectricRomânia au strâns rapid curioșii: atât oameni în toată firea, cât și juniori care doreau să descopere primi pașii ai mobilității electrice.

După o mișcare atent ghidată de Marius și de Ciprian, videograful și fotograful care ne însoțesc în acest tur, mașinile au fost așezate perfect pentru o ședință foto scurtă. În doar 30 de minute, caravana #ElectricRomânia se deplasa rapid către ieșirea din Iași. Așa cum menționam și anterior, localnicii deja "mișunau" prin urbea de pe coline, iar traficul a continuat să se întețească. Abia după ieșirea din Târgu Frumos lucrurile s-au răsfirat, iar cele cinci mașini electrice au rulat în ritm susținut pentru o nouă ședință foto și video.

Alimentare pentru toată caravana

Prima oprire a zilei a fost programată în Piatra Neamț, la 130 de kilometri depărtare de Iași. Până la ieșirea de pe E85 lucrurile s-au desfășurat în ritmul traficului, iar la intrarea în satul Tupilați, o turmă de oi ne-a întâmpinat cu multă energie. Am "ghidat" mioarele pe podul care traversează râul Moldova, unul dintre afluenții Siretului, timp în care acestea ne-au răsplătit cu sunete pe care abia le mai poți descoperi astăzi în statele românești de munte.

Pentru prima oprire am programat nu doar încărcarea mașinilor, ci și prânzul. În timp ce noi ne hrăneam trupurile, cele cinci mașini au făcut cu schimbul la singura priză de mare putere din Piatra Neamț, instalată la una dintre benzinăriile Mol din orașul nemțean.

Timpul pe care l-am petrecut la masă a fost suficient pentru ca toate cele cinci mașini să înmagazineze energia capabilă să le facă să ajungă la Târgu Mureș. Iar tot acest proces a durat aproape două ore și jumătate. Poate că pare mult, dar nu uitați că vorbim de cinci mașini. În plus, la un prânz decent cu siguranță veți petrece o oră și jumătate în restaurant.

Adevăratele probe ale inițierii

În basme, prințul este nevoit să treacă de o serie de probe de inițiere. Doar astfel, personajul poate deveni erou. Așa s-a întâmplat și în cazul mașinilor electrice care fac parte din caravana #ElectricRomânia. Cea de-a doua etapă a zilei, de la Piatra Neamț la Târgu Mureș, trecea prin zone pitorești, dar și pline de provocări pentru vehiculele electrice. După o scurtă încălzire până la Bicazu Ardelean, ne pregăteam să traversăm Cheile Bicazului.

Drumul îngust, străjuit de stânci înalte și dezglolite, șerpuiește rapid prin munții Hășmaș. Aici aveam ocazia să testăm cu adevărat calitățile dinamice ale electricelor. Cuplul motor oferit de acest tip de vehicule își face simțită prezența imediat ce apeși pedala de accelerație, iar un drum virajat de munte este extrem de ofertant. Virajele înguste și micile porțiuni de accelerație au făcut ca timpul să treacă pe nesimțite și să ajungem rapid și cu zâmbete mari pe fețe în parcarea din dreptul Lacului Roșu. Ne-am distrat la volanul electricelor, chiar dacă fiecare dintre modelele prezente în caravană are alte atuuri.

În parcarea de la Lacul Roșu este zarvă mare. Cel mai cunoscut lac de baraj natural din România adună o mulțime de turiști în fiecare săptămână, iar o zi de sâmbătă dintr-un weekend prelungit nu are cum să facă rabat de la această regulă. În momentul prezentării modelelor din caravană, Audi e-tron a fost numit vedeta turului. Și pe bună dreptate. Deși toate cele cinci mașini s-au așezat în liniște pe locurile de parcare din apropierea Lacului Roșu, mulțimea curioasă și-a făcut cale către SUV-ul german.

Nu zăbovim prea mult pe pontonul de lângă Lacul Roșu pentru că vremea are alte planuri. Dacă până la intrarea pe Cheile Bicazului soarele și-a arătat din plin resursele și ne-a determinat să mergem cu climatizarea pornită, imediat ce am trecut de căsuțele cu suveniruri cerul s-a întunecat și s-a instalat o atmosferă apăsătoare desprinsă parcă din universul lui Bacovia.

Deodată, traficul parcă a înghețat, iar pe șosea ne-am trezit doar noi și mașina de asistență. Nu rulăm prea mulți kilometri și o ploaie torențială își face apariția. Ștergătoarele abia dacă se mai achitau de îndatoriri, timp în care Ciprian încerca să prindă câteva cadre cu cele cinci mașini din caravana #ElectricRomânia. Judecând după rezultat, noi suntem convinși că le-a reușit.

Pe coborârea până la Gheorgheni, cele cinci mașini electrice au mai "adunat" câțiva kilometri în dreptul autonomiei, însă mai aveau de trecut și alte probe de inițiere.

Norii s-au mai răsfirat, iar din asfaltul proaspăt "spălat" ieșeau aburi grei. Drumul începe iar să șerpuiască și să urce, dar de această dată nu cu atâta intensitate. Urmează urcarea până la Praid, o porțiune de asfalat pe care fanii motorsportului românesc o cunosc bine. Pe sensul invers de mers se desfășoara una dintre probele Raliului Harghitei. Iar drumul din pădure și atmosfera liniștită ne-au îmbiat să mai încercăm o dată calitățile dinamice ale electricelor. Spre ghinionul nostru, imediat ce termini urcarea am descoperit o zonă plină de lucrări pe care, cel mai probabil, autoritățile o pregătesc pentru etapa de Campionat Național de Raliuri care se va desfășura la începutul lunii viitoare.

Cu valori de autonomie care depășeau cu mult punctul final al zilei, fiecare dintre jocheii acestei caravane a dat bice pentru a prinde apusul în Târgu Mureș. Doar că o ploaie de vară și-a făcut apariția în momentul în care caravana intra în oraș. Traficul a devenit haotic, iar fiecare dintre noi și-a găsit adăpost în parcarea Hotelului Continental Forum. Bifasem cea mai lungă zi a proiectului și, totodată, cea mai solicitantă.

Încărcarea de seară

Singura priză cu încărcare rapidă din Târgu Mureș se află în parcarea magazinului Kaufland de pe strada Gheorghe Doja. Cinci mașini, două prize și doar trei puncte de încărcare. Cum rezolvi o astfel de ecuație? Răspunsul poate părea complicat, însă pus în practică, lucrurile devin mai simple, mai ales că aveam nevoie de energie pentru cel puțin 120 de kilometri (lungimea primei etape din ziua a patra a #ElectricRomânia).

Audi e-tron a pus stăpânire pe priza de 50 kW și pe conectorul de tip CCS, în timp ce Renault Zoe a parcat în dreptul prizei de 22 kW. Între timp, BMW i3 s-a "apropiat" de cel de-al doilea conector Type 2 al prizei în care neamțul din Ingolstat își dezmorțea acumulatorii. Și acum, surpriza serii. O eroare a sistemului a făcut ca în acea seară, prin cablul cu conector Type 2 al acelei prize să nu treacă energie electrică.

Bateria generoasă a lui Audi e-tron și capacitatea acestuia de a "stoarce" cu putere energie din instalația electrică ne-au determinat să-l ținem conectat 40 de minute, timp în care neamțul a extras cu încredere aproape 32 de kWh. Au urmat Volkswagen e-Golf, BMW i3, iar la final niponul Nissan Leaf.

Ca de obicei, i-am invitat pe colegii de caravană să ne ofere datele esențiale ale zilei și câteva opinii legate de cum s-a simțit electrica lor în cursul zilei de sâmbătă.

Bogdan Mirică, Nissan Leaf (Automarket.ro/Digi24)

Nissan Leaf e ca o lămâie cu zahăr. Bun în orice situație. Doar că, uneori ți se strepezesc dinții. Îmi plac accelerările cu Leaf, dar continuă să mă exaspereze consumul mare. Cred că Nissan trebuie să umble puțin la eficiența acestui motor. Astăzi am decis să mă sacrific. Nu mi-am dorit să ajung primul la destinație (deși am reușit un onorabil loc doi după Zoe), am mers 70% din drum fără aer condiționat (am avut noroc cu o ploaie torențială care a răcorit atmosfera) și am fost obsedat să recuperez energie (am pus 1% în baterie după 20 de kilometri de coborâre). Am mângâiat pedala de accelerație chiar și la urcare. Pe această cale aș vrea să le cer scuze colegilor care nu înțelegeau de ce urcă Leaf-ul așa greu.

Chiar și în aceste condiții, Leaf a scos un consum mediu de 13 kWh. Cu toate eforturile astea, mi se pare o minune faptul că am reușit să scot un consum de numai 11.2 kWh pe traseul București-Sibiu, parcurs cu un singur plin în toamna lui 2018.

Chiar și cu această frustrare personală legată de consum, Leaf a parcurs fără probleme etapa de azi. Și, cel mai important, am coborât odihnit din mașina asta după șase ore și 52 de minute. 

Start Iași: Baterie 96% (36.48 kWh). Autonomie afișată: 233 km
Iași-Piatra Neamț, 133 km: am consumat 56% din baterie.
Sosire Piatra Neamț: Baterie rămasă: 40% (15.2 kWh). Încărcare 22.8 kWh până la 100%.

Piatra Neamț - Târgu Mureș, 190 km: am consumat 74% din baterie
Sosire Târgu Mureș: Baterie rămasă: 26% (9.88 kWh). Încărcare 28.12 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 13 kWh/100 km
Viteză medie: 47 km/h
Mod de rulare: Economic (fără recuperarea intensă a energiei ePedal)

Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 292 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km

Radu Gurămultă, BMW i3 (Revista EcoWheels)

Ieri am povestit că-mi place mult BMW i3, însă astăzi a fost prima dată când am mers pe ploaie torențială cu el. O experiență în sine. N-ar fi fost nimic palpitant dacă lățimea benzii de rulare a anvelopelor față n-ar fi de 155 de mm. E lesne de înțeles că această soluție a fost aleasă pentru eficiență sporită și pentru reducerea rezistenței la rulare (contribuie și la manevrabilitatea excelentă a lui i3). Totuși, pe ploaie, e necesar un spor de atenție și grijă.

În rest, BMW i3 te cucerește cu fiecare kilometru pe care îl faci. În excursia noastră am adunat deja aproximativ 500 de kilometri cu el. Sunt cât se poate de serios când spun că m-aș putea obișnui să parcurg distanțe chiar mai mari, lună de lună, în mediul urban. Încă nu m-aș arunca la deplasări extraurbane prea lungi.

Start Iași: Baterie 96% (36.38 kWh). Autonomie afișată: 298 km
Iași-Piatra Neamț, 135 km: am consumat 43% din baterie.
Sosire Piatra Neamț: Baterie rămasă: 53% (20.08 kWh). Încărcare 17.82 kWh până la 100%.


Piatra Neamț - Târgu Mureș, 198 km: am consumat 74% din baterie
Sosire Târgu Mureș: Baterie rămasă: 56% (21.22 kWh). Încărcare 16.68 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 12.2 kWh/100 km
Viteză medie: 48 km/h
Mod de rulare: EcoPro. Lent spre normal pe prima parte, moderat cu accente dinamice pe a doua parte

Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 310 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Dragoș Băltățeanu, VW e-Golf (Automarket.ro, Revista AutoTest)

A doua zi consecutivă la volanul modelului e-Golf a fost cea mai lungă de până acum în turul #ElectricRomânia. După ce m-am reîmprietenit cu mașina pe drumul de ieri de la Bacău la Iași, astăzi am parcurs mai bine de 300 de kilometri de la Iași la Târgu Mureș, trecând prin Piatra Neamț și Cheile Bicazului. Cu cât am mers mai mult cu modelul electric construit pe baza lui Golf, cu atât am ajuns să apreciez mai mult cât de bine se comportă pe viraje. Aproape că nu simți diferența de greutate față de un Golf normal și ai înșira viraj după viraj într-o liniște aproape totală. Doar șuieratul motorului electric și zgomotul vântului mai deranjează această experiență.

Sunt și câteva elemente care mă deranjează. Faptul că mașina nu ține minte setarea pe care am ales-o pentru treapta de recuperare a energiei la frânare după ce oprești motorul. Sau faptul că sistemul de climatizare pornește automat atunci când pui contactul, deși l-am lăsat oprit. Acestea sunt, însă, elemente minore. Volkswagen e-Golf este un automobil electric matur, practic, cu o siluetă familiară. Singurul lucru pe care mi l-aș fi dorit ar fi fost o baterie un pic mai mare.

Start Iași: Baterie 100% (32 kWh). Autonomie afișată: 286 km
Iași-Piatra Neamț, 136 km: am consumat 45% din baterie.
Sosire Piatra Neamț: Baterie rămasă: 55% (17.6 kWh). Încărcare 14.4 kWh până la 100%.

Piatra Neamț - Târgu Mureș, 195 km: am consumat 70% din baterie
Sosire Târgu Mureș: Baterie rămasă: 30% (9.6 kWh). Încărcare 22.4 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 11.5 kWh/100 km
Viteză medie: 47 km/h
Mod de rulare: Auto, climatizare oprită, ritm de rulare normal cu segmente susținute

Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 278 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Adrian Mitrea, Renault Zoe (0-100.ro/Hotnews.ro)

A fost pentru prima dată când am mers peste 300 de kilometri într-o singură zi cu Renault ZOE Z.E. Mașina are o eficiență impresionantă: în regim de drum național și un pic de oraș am obținut un consum mediu de 13.1 kWh/100 km, condus normal, A/C pornit tot timpul pe 23 grade Celsius. Este mașina cu cea mai mare baterie raportat la dimensiunile sale, iar acest lucru se traduce într-o autonomie foarte bună.

Start Iași: Baterie 100% (41 kWh). Autonomie afișată: 293 km
Iași-Piatra Neamț, 131 km: am consumat 47% din baterie.
Sosire Piatra Neamț: Baterie rămasă: 53% (21.7 kWh). Încărcare 19.3 kWh până la 100%.

Piatra Neamț - Târgu Mureș, 192 km: am consumat 55% din baterie
Sosire Târgu Mureș: Baterie rămasă: 45% (18.45 kWh). Încărcare 22.55 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 13.1 kWh/100 km
Viteză medie: 45.6 km/h
Mod de rulare: Normal în prima parte, Alert în partea a doua

Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 313 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km

Cornel Șocariciu, Audi e-tron (Automarket.ro)

În ziua a treia a turului #ElectricRomânia, sorții au decis ca eu să stau tot la comenzile lui Audi e-tron, cel mai nou model electric din caravana noastră. Așa cum am spus și în testimonialul zilei a doua, nu sunt la prima întâlnire cu "neamțul". Ne-am cunoscut pe aeroportul din Munchen, în cadrul unui test destul de scurt. N-am avut timp să ne cunoaștem suficient de bine, dar am reușit să legăm o relație interesantă. #ElectricRomânia ne-a adus din nou față în față, iar acum aveam timp suficient să descopăr o mare parte dintre secretele SUV-ului electric.

Imediat ce urci la volanul lui e-tron vei descoperi aceeași atmosferă pe care Audi reușește să o ofere pe A8. Finisajele sunt foarte bine lucrate, materialele au o calitate bună, iar singurul lucru care trădează identitatea electrică a lui e-tron o vei găsi în dreptul ceasurilor digitale de bord. În locul turometrului, Audi a pregătit un “ceas” multifuncțional care oferă informații despre puterea utilizată (în procente), recuperarea energiei și nivelul de încărcare al acumulatorilor. Cu alte cuvinte, meniul pe care orice pasionat de tehnologie și-l dorește.

SUV-ul destul de greoi nu te înduioșează cu comportamentul dinamic pe care îl exprimă cu multă masivitate. În schimb, reușește să te ademenească cu liniștea și confortul oferite. Cât despre camerele video care țin locul oglinzilor, rămân la părerea de ieri: prefer sticla.

Start Iași: Baterie 99% (82.76 kWh). Autonomie afișată: 350 km
Iași-Piatra Neamț, 130 km: am consumat 35% din baterie.
Sosire Piatra Neamț: Baterie rămasă: 64% (53.5 kWh). Încărcare 18.4 kWh până la 86%.


Piatra Neamț - Târgu Mureș, 193 km: am consumat 50% din baterie
Sosire Târgu Mureș: Baterie rămasă: 36% (30.1 kWh). Încărcare 31.76 kWh până la 74%.

Consum mediu final zi: 22.7 kWh/100 km
Viteză medie: 47 km/h
Mod de rulare: Auto cu climatizare pornită. Ritm normal, pe alocuri alert.

Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 368 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels


Comentarii (4)

  • ACE - Craiova
    Calatoria este aleasa pe un traseu SUPERB din Romania.
    Ma surprind placut atat RENAULT Zoe cat si VW Golf electric in ceea ce priveste eficienta.
    De ce mi-ar fi placut sa fie prezent in caravana si JAGUAR I-Pace: pentru ca este, la aceasta ora, masina electrica cu cea mai mare autonomie (putin peste AUDI e-tron si MERCEDES EQC), vanduta oficial, in Romania....Data viitoare speram sa o vedem si pe ea -CONCRET - la treaba....
    BRAVOS caravanei...poate ajungeti si in Craiova, cat mai curand.....
    Va asteptam!!!!
    8 5
  • Dragosanu
    Trebuie sa fi nebun sa ai o masina electrica in Romania. Deocamdata nu sunt multe masini electrice si de aceea e asa simplu sa fie reincarcate.

    Sa vezi cand vor fi in numar mare si stai la coada cu orele sau o sa vina "vecinu" de "pompa" sa iti traga cablu doar ca nu ii convine lui ceva.

    Doar acasa/hotel se merita incarcat iar pentru asa e nevoie de baterii mult mai mari pentru a satisface nevoia de km multi.
    Minim 1000 km cum are Roadsterul insa la un pret de 20-25
    10 4
  • andrei
    Astea sunt bancuri ca nu se simt 300 kg in plus la un egolf fata de un golf obisnuit. cand bag la mine in golf si 200kg si le simt din plin. 300 vai de capul nostru. da, or fi facut ei ceva sa nu le simti din plin, dar totusi, un sfert din greutate in plus o simti.
    7 5
  • hazard
    cu personalul cam tot atat de "repede" de misti. Si pe unele linii e chiar electric ;)
    5 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru