Părintele Trabantului a decedat

de Sebastian Toma
Vineri, 05.07.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Werner Lang, inginerul care a creat Trabantul, a decedat la 22 de ani de la ieşirea din fabricaţie a modelului care l-a consacrat.

Esential 3.096.099 unităţi Trabant au fost produse.
Werner Lang, inginerul şef al proiectului Trabant, a decedat la reşedinţa sa din Zwickau, Germania. Lang poate fi considerat ”părintele” modelului Trabant P601, respectiv generaţia cea mai populară şi cea mai lungă produsă a modelului din landul Saxonia. Lang a reuşit să surclaseze celebrul model din Germania de Est cu 22 de ani, reuşind să trăiască până la vârsta de 91 de ani. Modelul dezvoltat de Werner Lang ajunsese să aibă o listă de aşteptare impresionantă, iar clienţii care îşi îngrijeau cu meticulozitate maşinile ajungeau să se bucure de o durată medie de viaţă de 28 de ani, după cum explică cei de la Scientific American.

Werner Lang şi-a început cariera în industria auto în 1949, când a început să lucreze la compania Horch, care a devenit ulterior VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau în urma unei fuziuni cu Audi.

Lang a fost numit constructorul şef al noii companii şi a preluat responsabilitatea producţiei Trabandului în fosta RDG. Prototipul modelului a fost construit în 1954, iar producţia efectivă a fost lansată în 1957. Însă, seria P601 a lui Trabant a fost produsă între 1963 şi 1991, iar amprenta lui Werner Lang se "vede" cel mai bine pe această serie.

Motorul său de 600 centimetri cubi funcţiona în doi timpi şi era alimentat de la rezervorul amplasat deasupra sa, fiind eliminată pompa de benzină. Soluţia tehnică a adus şi un risc de incendiu în cazul unui accident frontal, carburantul fiind vărsat cu uşurinţă peste motorul fierbinte în cazul unui impact. Chiar şi aşa, Trabant P601 era un model capabil să transporte patru adulţi, în ciuda lungimii sale de 3.360 milimetri. Sprint-ul 0-100 km/h era realizat de modelul de 26 CP în 21 de secunde. Consumul mediu de carburant era estimat la şapte litri la sută.

Trabant-ul avea o panouri de caroserie din Duroplast, un material similar cu bachelita, care era realizat din deşeuri de bumbat şi răşini de fenol, marcând o premieră internaţională – primul automobil cu o caroserie din materiale reciclate. Însă, această caroserie primea un motor cu doi timpi, depăşit din punct de vedere tehnologic înainte ca prima maşină să părăsească fabrica, precum şi o transmisie cu trei trepte şi comandă la coloana de direcţie, care îi "asigura" o viteză maximă de 112 km/h.

Numărul Trabant-urilor de pe şosele este în scădere, mulţi proprietari renunţând la acestea în urma imposibilităţii obţinerii de componente noi şi a programelor de casare din majoritatea statelor din Europa. Spre exemplu, în 2010, Oficiul Federal pentru Vehicule cu Motor din Germania (KBA), avea doar 35.000 de Trabant-uri înregistrate, cu 95% mai puţine decât avea în 1993. 

Via AutomotiveNews (înreg.)

Comentarii (10)

  • O masina epocala! Primul "automobil" al parintilor mei. Aveam 2 ani cand l-au cumparat si totusi, mai tin minte foarte indepartat amanunte cum ar fi, zgomotul, mirosul specific al benzinei arse de motoarele in 2 timpi, maneta schimbatorului pe volan, etc. Mama ma tinea pe genunchi pe scaunul din fata si caciula din cap o gadila pe sub barba de cate ori ma miscam.

    Era o masina foarte practica, si mai ales putin pretentioasa. Functiona cu o gama impresionanta de carburanti, amestecuri de te miri ce, improvizate ad-hoc. Daca ramaneai fara benzina, nu era nici o tragedie :)

    Erau si o gramada de bancuri. Mai tin minte doar doua:

    De ce nu se aude motorul in Trabant?
    Pentru ca genunchii iti acopera urechile.

    Cum gasesti piese de schimb pentru Trabant?
    Conduci in urma altui Trabant si le culegi de pe drum.
    40 1
  • inexorabil
    Mi-aduc aminte de un "trabantist" din copilarie. Omul, desi avea o dizabilitate (era schiop), isi conducea masina cu voluptate, neparasindu-si amoarea nici dupa "revolutie". Cred ca n-a existat alt nebun ca mine, care sa-l fi admirat pe ascuns. Mi se parea un fel de intruchipare a smereniei in automobilism, iar Trabantul lui o biserica amarata, dar ravnoasa si vesnica. Evident ca m-a marcat epopeea lui, desi era un cetatean oarecare (n-ar trebui sa folosesc acest adjectiv infamant, caci noi, oamenii, semnificam cununa Creatiei, deci nu putem fi niste "oarecare"), altfel n-as fi memorat-o si n-as fi redat-o aici.
    Da, chiar si "prapaditul" de Trabant reprezinta un simbol, o bucatica din istoria automobilului, pe care o aruncam noi acum la gunoi, frapati de globalitatea unor branduri, de "high-tech" si "full options".
    28 2
  • Dumnezeu sa-l ierte !

    pe multi i-a fericit "nenea werner" ...


    faine bancuri @zarnestene !

    am si condus un "trabi" cu citeva ocazii ...
    desi era mic, la interior dadea senzatia de spatiu. vreau sa spun ca am intrat intr-unul vreo 4 adulti si 2 copilandrii !!! altadata am carat prin hirtoapele partiei vreo 500 kg (nu uitati ca pe puntea spate avea arc lamelar lat cit masina, amplasat transversal !!!) de griu si nu dadea semne motorasul ca s-ar sufoca atunci cind "vedea dealu' " !!! mergea mai incetiosr, dar motorul torcea, ca o mitza lenesa ! si erau dealuri de inclinatie 7-10 % !!!
    era extraordinar !

    si o alta chestie ... tin minte ca eram inca pe vremea "odiosului" si a fost ceva raliu pe la noi si au luat interviuri unor echipaje romanesti ... ehei, acum sa va tineti !!! unul din participanti isi lauda performanta avind in vedre faptul ca au avut de luptat cu masini mult mai performante !!! in speta TRABANT-ul !!! care zicea respectivul ca avea pe la 70 CP la o greutate de 700 kg si Dacia era la vreo 80 CP la o greutate de 1.000 kg !!! si ziceau ei ca la capitolul asta se situau mult in urma concurentei !!!

    am un amic ce zicea ca dupa revolutie aducea din fosta rdg trabant si wartburg la greu ... era cea mai buna afacere. le cumpara la pret de 1 marca ! le vindea cu vreo 5-6 sute !!! si primeau si un motor de rezerva !!! doar sa scape nemtii de "fiarele vechi" !

    drumuri bune s-aveti !
    19 0
  • pacat ca azi nu se mai fac masini ca trabantul
    15 1
  • frate pacat de un asa simbol......
    acu 3 ani eram la 'ocazie' cand un nene de vreo 60+ ani a oprit de buna voie
    pana atunci nam urcat niciodata intr-un Trabi insa am ramas impresionant,cu siguranta una din cele mai interesante masini cu care mam plimbat
    13 0
  • @inexorabil

    Dincolo de incontestbilele calitati ale acestei masini, omul de care povestesti isi iubea Trabantul si pentru ca, in acele vremuri, era unul dintre putinele autoturisme echipate pentru persoane cu dizabilitati care se comercializau la noi. Solutiile erau pe cat de simple, pe atat de ingenioase si constau intr-un sistem de parghii care permiteau actionarea manuala a pedalei la care, datorita handicapului, omul nu putea ajunge cu piciorul.

    Din acele vremuri imi amintesc si eu deplasarile pe Transfagarasan si cum romanii se opreau din cand in cand cu Daciile 1300 ca sa nu le fiarba motorul, in timp ce germanii din fosta DDR treceau cu ale lor "Trabi", de care mai legau si cate o remorcuta, fara nici un stres.

    Avand in vedere glumele care s-au spus, mai e istoria cu ala caruia i se strica Trabantul in fata uzinelor Mercedes si ca sa nu se faca de ras aia ii repara masina. Omul nostru demareaza in forta, merge cateva sute de metrii, dupa care revine aceasi distanta in marsarier, pentru ca iar sa demareze in forta... Dupa cateva ture de acest fel, directorul prestigioasei intreprinderi isi intreaba subalternii carui fapt i se datoreaza acest dute-vino al Trabantului si afla cu stupoare ca i se montase un motor de stergator de parbriz...
    12 0
  • si io aici
    O masina formidabila, o lectie de design, si nu vorbesc la ' misto' ".
    8 0
  • Prima mea masina....in iunie '98...ce timpuri,ehe!De atunci am avut multe masini,toate natiile dar ca Trabantul nu a intrat niciuna in viteze.Efectiv, de plictiseala, incercand sa vad daca tine, bagam in viteza cu degetul mic(va jur ca nu fac misto!)Prima tamponate, cu gardul de la monument,pe gheata....ce ani!Tin minte si numarul, 4777, si cum mi s-a rupt suruburile de la planetara(cine a avut modelul an terior planetarelor cu bile,stie) la 110/h sau cand mi s-a retezet filetul de la un cap de bara si s-a pus o roata curmezis...am luat o sarma, l-am fixat la loc si cu 20-30 /h am ajuns acasa!Baietasii da azi nici macar amintiri din astea nu au.Ei....Facebook ....si atat!La 40-50 de ani se vor intreba ....pe unde a trecut viata pe langa ei?Astept replici, dar motivate, nu generalitati si barfe, ca am auzit, mi-a povestit...
    13 0
  • s-AU RUPT
    10 0
  • @Lucci

    Ce replica? Nicio replica! Cine a avut o masina simpla, fiabila, pe care o putea repara in fata blocului, fara sa-i fie necesara o diagnoza, masina batrina si credincioasa, care l-a purtat pe drumurile patriei fara probleme si fara sa-i pape banii nici pe rata la banca, nici pe revizii in service-urile de reprezentanta, te intelege si te admira!
    5 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru