Proiect de lege al MAI: Examenul moto ar putea avea loc şi în circulaţie deschisă

de Sebastian Toma
Luni, 18.03.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Poliţiştii au propus un proiect de lege care vizează schimbarea metodologiei de examinare în vederea obţinerii permisului de conducere pentru mopede şi motociclete. Noul examen prevede un test practic în trafic pentru categoriile A1, A2 şi A.

Urmareste Automarket
MAI a formulat un proiect de lege care va fi supus dezbaterii publice în următoarele zece zile. Acesta vizează schimbarea metodologiei de examinare în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoriile AM, A1, A2 şi A. Mai precis, pentru categoria AM, una dintre noile apariţii în ”portofoliul” şcolilor de şoferi, va fi suficient un examen practic în poligon pentru cei care au absolvit deja cursurile de legislaţie. Între timp, pentru categoriile A1, A2 şi A, poliţiştii vor să organizeze un examen mai complex, care să vizeze, pe lângă proba teoretică, două probe practice: o probă practică în poligon şi o probă practică în trafic.

Proba practică derulată în trafic va implica trei persoane pe lângă candidatul efectiv: poliţistul examinator, instructorul moto care i-a fost profesor şi un alt instructor auto. Procesul s-ar derula în urma promovării examenului practic din poligon şi ar implica o motocicletă de examen şi un automobil pregătit pentru şcoala de şoferi.

Candidatul ar urma să conducă motocicleta în trafic, cu instructorul în spatele său, pe şa, în timp ce poliţistul examinator va sta la bordul automobilului care va urma motocicleta de examen în trafic, automobilul respectiv urmând să fie condus de un instructor al şcolii de şoferi de care aparţine instructorul moto. În tot acest timp, candidatul va comunica cu poliţistul examinator printr-un mijloc tehnic de radiocomunicaţie, pentru ca poliţistul să-i poată dicta comenzile de la distanţă.

Paradoxal, noul proiect de lege nu prevede nicio oră de practică în plus pentru cei care urmează cursurile şcolilor de şoferi pentru categoriile A1, A2 şi A şi nu există încă un cadru legal pentru ca aceştia să conducă în trafic o motocicletă de şcoală fără să posede un permis valabil pentru categoria respectivă, spre deosebire de candidaţii care abordează şcoala de şoferi pentru celelalte categorii. Altfel spus, candidaţii care nu posedă permisul de conducere categoria B şi vor să obţină permisul de conducere categoria A se vor trezi în trafic deschis pentru prima dată în cadrul examenului auto. În prezent, singurele şcoli de şoferi care oferă pachete de instruire în trafic pentru categoria A furnizează acest serviciu la bordul mopedelor cu motoare de 49 cmc, dar nici acestea nu vor mai putea fi disponibile în condiţiile în care respectivul candidat nu posedă un permis de conducere.

Pentru examinarea în vederea obţinerii categoriei A, motocicleta trebuie să aibă o cilindree minimă de 600 cmc, pe când pentru categoria A2 este solicitată o motocicletă cu o cilindree minimă de 400 cmc.

Aplicarea acestui proiect ar aduce costuri mai mari pentru şcolile de şoferi, care vor fi reflectate direct asupra candidaţilor, alături de un proces mai laburios pentru obţinerea permisului de conducere, dar acesta ar genera candidaţi mai bine pregătiţi, ceea ce ar putea reduce numărul de accidente în care sunt implicaţi motocicliştii. Pe lângă ideile referitoare la acest proiect de act normativ, poliţiştii propun posibilitatea susţinerii succesive a probei practice vreme de un an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică şi absolvirea examenului teoretic în vederea obţinerii permisului de conducere în cazul în care canditatul pică examenul practic. Mai exact, candidaţii care nu trec proba practică din prima primesc posibilitatea de a relua examinările pentru o perioadă de maximum un an de la promovarea examenului teoretic derulat la sediul poliţiei.

Spre deosebire de anii precedenţi, procedura de obţinere a permisului de conducere pentru alte categorii nu se schimbă, cu toate că unele voci consideră că examenul pentru obţinerea categoriei B este prea simplu. Propunerile, sugestiile si opiniile celor interesați de acest proiect de lege sunt asteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile.

Via MAI

Comentarii (14)

  • gica pardon dorel
    frate ,pe acolo pe la MAI s-a aciuat vreun Stefan cel Mare care ce viseaza seara o da pe legi in fiece zi...in ritmul asta o sa ma duc sa predau permisul si o sa mai fac scoala o data (nu de alta da mine poimine o sa frac accident ca am trecut pe culoare verde a semaforului , din cauza ca Stefan a zis cu o seara inainte ca la verde trebuie sa opresti si la rosu trebuie sa intri in intersectie)...faceti, modificati,experimentati ,da une-s autostrazile fratilor?
    2 7
  • @gica
    Eu nu vad nimic rau in acest proiect de lege,vrei permis trebuie sa muncesti pentru el,in afara dureaza mult mai mult scoala de soferi decat la noi.Toata lumea vrem autostrazi si drumuri bune,dar pana cand le vom avea,trebuie sa ne descurcam cu ce aveam.

    Zic ca este foarte bine ca se va da si traseu la moto,nu se compara poligonul cu traficul de zi cu zi din ro,dar cel mai bun lucru este ca nu mai trebuie sa repeti proba teoretica,cand pici la traseu
    9 3
  • Mai bine ii pun pe toti trei pe sa, elevul, instructorul si politistul. Astfel, la fiecare greseala, politistul sa-i dea un bobarnac instructorului, iar acesta, la randul lui, unul elevului. Sau amandoi, simultan, elevului. Parca ii si vad in trafic, toti trei pe-o motoreta ca la indieni, dand bobarnace.
    10 4
  • eu nu am zis ca e bine sau rau,...ma doare-n 14 pt ca pe mine nu ma intereseaza cap. moto....am subliniat numai frectia la piciorul de lemn cu diana..este de inteles ca solutiile se nasc pe baza unor probleme ce apar,dar la noi e prea de tot(modificarea legislatiei,in orice domeniu,dupa cum i se scoala la fiecare)...iar faza aia cu dincolo e scoala mai scumpa,mai scuteste-ma ,acolo si salariile sint de vreo 10 ori mai mari..cind va aud ca dincolo e asa dincolo e pe dincolo ma apuca cufureala...daca ai stat un pic pe dincolo(munca ,trai de zi cu zi)ai sa fii socat sa constati ca dincolo sint si strainezi cu apucaturi "sanatoase romanesti"...iar aia de dincolo traiesc intr-o proportie procentuala sanatoasa si pe spinarea est-europenilor(nu dez ca ne apuca dimineata)....pfiu ,auzi, dincolo!!
    2 0
  • apropo sa urmaresti din curiozitate,sa vezi cam de cite ori, se va schimba schimbarea
    0 0
  • Nu am spus nimica de cat costa scoala de soferi dincolo(unde ai citit tu,nu stiu)daca ar fi sa o luam asa,ar fi cam tot pe acolo, 1000-1500 euro(dincolo) vs 300 euro(Ro),daca este sa o luam la nivel de salarii,scoala dincolo dureaza intre 3 luni si 1 an,nu ca la noi intre 1 luna si 3 luni.
    In ultimii 20 de ani,cat de des s-a modificat legislatia privind obtinerea unui permis auto?Nu mai vorbi prostii,s-au facut modificari esentiale si nu de pe o zi pe alta cum suntem obisnuiti,ca mai sunt niste aberatii,asta e nu suntem perfecti,dar vezi ca nu este chiar asa cum se crede,mai sunt si oameni destepti printre cei de sus,ca de altfel ajungem ca in africa sau mai rau.Ultimele modificari aduse codului rutier nu sunt o frectie la picior de lemn,sunt chiar lucruri oleaca gandite
    0 2
  • Sa inteleg ca pentru Categoria AM, daca am avut atestat nu mai dau decat poligonu ?
    1 1
  • VASILE
    Lipsa de profesionalism in abordarea modificarilor legislative,cred ca suferim din cauza unor specialisti in materie legislativa,nu suntem in stare nici macar sa copiem o lege care se aplica in toate tarile.La noi niciodata nu emitem o lege clara,tocmai pentru a putea fi incalcata:exemplu art.38 din reg.de aplic.a OUG 195,care nu este sanctionat doar prev.in lege,art.103 din oug 195,care a fost introdus tot la initiativa mea.etc..Salut initiativa cu cei care poseda atestat sa nu mai sutina proba teoretica,dar totodata ma gindesc ce o sa faca taranii care au tractoare si locuiesc alaturat drumurilor nationale sau judetene si sunt nevoiti sa se deplaseze pe aceste drumuri pentru as-i lucra pamanturile.Daca ar fi in stare sa sustina examen pentru categoria B nu ar fi la tara poate,nu s-ar chinuii sa lucreze pamanturile.Propun ca si pentru acestia sa se elaboreze o posibilitate de scolarizare si examinare,sau vrem sa-i facem si pe acestia niste infractori cu dosare penale cum au ajuns sa fie un numar mare de posesori ai mopedelor si scuterelor.Dupa aparitia lg.203/203 si a precizarilor (ilegale ale DRPCIV nefiind organ legislativ) politia a declansat o campanie de constatare a inf.de conducere fara permis incepand u.p.in nenumarate dosare,cu toate ca la aparitia unei noi legi aceasta nu actioneaza retroactiv iar dv.nu le-ati dat nici o posibilitate de a intra in legalitate la data intrarii in vigoare a legii.O lege care nu isi respecta termenele este lovita de nulitate absoluta(vezi art.VI din lg.203.) ore intentionat s-a facut aceasta pentru a spori niste indicatori ai politiei ?Sper ca cele scrise de mine sa fie citite si luate in considerere aspectele care prezinta interes. VA MULTUMESC
    7 0
  • Vom locui intr-un stat politienesc.
    Nu se mai satura de bani si tot cauta motive sa te mai jefuiasca si cauta motive. Au gasit amenzile prea mici, de ce nu pun amenzi de 1miliard, care este logica lor de s-au oprit la 7500lei. Da ai depasit viteza sa iti ia casa, sau mai rau.
    Ce mare crima poti sa comiti, pentru ei nu se aplica aceleasi legi, politisti sunt suparati, dar noi nu mai suntem niciodata, pana cand niste hoti fac legi dupa cum le este lor bine, iar ceilalti trebuie sa se supuna si parerile lor nici nu conteaza.
    Cum este posibil sa dai amenzi de 1500lei cand cei mai multi nici nu castiga atata pe luna, iar de 7500lei inseamna ca tot anul el muceste sa plateasca o panarama de amenda,
    Este lasata la latitudinea politistilor la ce sanctiune sa te incadreze, nu va dati seama ce spaga trebuie sa-i dai unui polistit(nu le mai ajunge de vile).
    Va dati seama ce faradelegi vor urma.
    La taxa de timbru s-a spus ca masinele E1, E2 vor evea texe de cateva sute de euro si ele sunt mii de euro si nimeni nu isi cere scuze si nu este pedepsit pentru ce face.
    Trebuie sa luam o atitudine, trebuie o opozitie la toate ideile aberante ale unora ce vor legi numai pentru folosul lor.
    2 0
  • unimportant
    pe data de 18 martie au spus ca au nevoier de 10 zile pt a termina proiectul de lege.
    nici o noutate. cine imi plateste timpul pierdut?
    9 0
  • Posed un scuter din 2008 si tot de atunci si legislatia iar acum ma uit la el. Ce a-ti pazit domnilor guvernanti in 2012 ?..de ce nu a-ti dat si metodologia ?..stiind ca legea va intra in vigoare din 19-01-2013..aveam tot timpul sa dam examen . sint de acord cu ordinul dat de MAI in 18-03-2013 dar s-au dus multe zile peste cele 10 necesare dezbaterii ..oare vom mai circula cu ele anul acesta ?!..s-au le ducem la fier vechi..ca de cumparat nu le cumpara nimeni..cine i-mi plateste daune?!..de ce va platim domnilor guvernanti ?..poate ca eu am gresit la alegeri..rusine
    4 0
  • vai de legea asta
    3 0
  • tampenie mai mare ca proiectul asta nu poate sa fie.cred ca mai au nevoie de bani la bugetul statului si nu mai stiu de unde sa-i ia.imediat se schimba iar codul rutier,permisele,taloanele etc.
    1 0
  • dorel calin
    fratilor pina la urma sa da examenul moto pentru cat a sau nu indiferent de ce conditiile sau piedicile care nise mai adauga de catre ( organele noastre competente )am platit scoala,am terminat proba teoretica iar acum, fac si poligon si nu stiu daca dau examen sau nu. instructori vaiiiiiii vaiiiiii mama lor nu stiu nimic.
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru