Potrivit statisticilor, pe teritoriul Uniunii Europene se înregistrează anual circa 20.000 de decese din cauza accidentelor rutiere. Pentru a reduce acest număr și, mai ales, pentru a crește siguranța rutieră, Parlamentul European tocmai a adoptat o revizuire a normelor UE privind permisele de conducere.
Legislația europeană spune că aceste norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Chiar și așa, țările membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a le transpune în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.
Așadar, să începem cu începutul. În cadrul examenului pentru obținerea permisului de conducere, candidaților le vor fi verificate cunoștințele despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea în siguranță a portierelor și, desigur, riscurile legate de folosirea telefonului mobil în timpul condusului.
De asemenea, cursurile și examenele vor pune un accent mai mare pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți la trafic vulnerabili.
PERMIS DE CATEGORIA B DE LA 17 ANI
Apoi, permisul de conducere, de categorie B, va putea fi obținut de la 17 ani, dar cei care fac asta vor putea conduce numai însoțiți de un șofer experimentat până când împlinesc vârsta de 18 ani.
Va exista o perioadă de probă, de cel puțin doi ani, în cazul șoferilor fără experiență. Ce înseamnă asta mai exact? Norme mai stricte pentru șoferii începători, sancțiuni mai dure pentru conducerea sub influența alcoolului, dacă nu folosesc centura de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii.
La nivelul UE există, în prezent, o lipsă de șoferi profesioniști.
Tocmai de aceea, potrivit noilor norme, permisul de conducere de categorie C (pentru camioane) va putea fi obținut de la 18 ani, iar cel pentru autobuze de la 21 de ani, cu condiția ca tinerii să dețină un certificat de competență profesională. Fără acest certificat, vârsta minimă pentru conducerea camioanelor și autobuzelor va fi de 21, respectiv 24 de ani.Noile norme propun și un control medical, care include testarea vederii și a stării de sănătate cardiovasculară, înainte de obținerea primului permis de conducere sau atunci când se solicită reînnoirea celui existent. Țările membre pot înlocui acest examen cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevăzute la nivel național.
PERIOADĂ DE VALABILITATE DE 15 ANI
În prezent, permisele de conducere pentru autovehicule și motociclete sunt valabile 10 ani, dar noile norme vor crește această perioadă la 15 ani. Statele membre vor putea reduce perioada la 10 ani dacă permisul de conducere este utilizat și ca act de identitate la nivel național.
În ceea ce privește permisele de conducere pentru camioane, acestea vor fi valabile 5 ani.
UE pregătește schimbări și pentru șoferii cu vârsta de 65 de ani sau peste. Țările membre pot reduce perioada de valabilitate a permiselor în cazul acestora, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor mai dese.
PERMIS DE CONDUCERE DIGITAL
Trăim în era digitală, așadar UE pregătește tranziția către un permis de conducere accesibil pe telefonul mobil.
Acesta ar urma să înlocuiască, treptat, permisul în format fizic, dar cei care nu doresc un permis digital vor putea, în continuare, să solicite un permis fizic. Acesta din urmă va trebui eliberat în termen de trei săptămâni.Retragerea permisului de conducere, suspendarea lui sau restricțiile aplicate acestuia vor fi transferate țării Uniunii care l-a eliberat. Această măsură este gândită special pentru șoferii care încalcă regulile de circulație pe teritoriul altui stat membru.
Va exista o informare reciprocă în cazul autorităților naționale despre deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce legate de infracțiunile rutiere cele mai grave: conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident rutier mortal sau depășirea cu 50 km/h a limitei de viteză.
Așa cum spuneam, noile norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. Chiar și așa, țările membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a le transpune în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.
via Economica










Va trebui sa belim bine ochii ca sa nu belim...
Aici trebuie legi dure, amenzi maxime și pedepse cu închisoare. Melteanul român nu știe decât de frică.
Acolo tinerii iau permis de la 17 si conduc insotiti.
Si daca ne uitam la rapoarte, nu sunt in top la morti in accidente rutiere.
Deci problema e educatia!
Dar inteleg nevoia de a pune la munca pe cei fara liceu, mai ales imigranti si copii lor
România este o țară atipică, ceea ce este valabil în Olanda și Anglia este total pe lângă la noi. Clar nu suntem pregătiți pentru așa ceva. Poliția abia dacă face față la ce este acum. Văd zilnic, mai ales de când a început școala, tineri cu mașinuțe, alea ce pot fi conduse de la 16 ani, 5% poartă centură, 90% cu telefonul în mână, 100% se rup în figuri. În două rânduri am fost la un pas de a mă da jos din mașină și să iau la șuturi pe niște puștani din ăștia de m-au făcut să pun frâna de a intrat abs-ul. Aștia nu știu nici să stea în ghete.
Despre care educație vorbim? Cea primită acasă, sau cea primită la școală? Cam ce educație crezi că poate da un ghiolban de-și filmează și pune pe tik-tok progenitura de 10 ani la volanul bmw-ului prin sat?
https://www.youtube.com/watch?v=DeFtXjZrOEY
Educația de la școală? Hmm... Penultimul loc în europa la testele PISA, cele care definesc analfabetismul.
Ultimul loc în ceea ce privește calificarea tinerilor.
Cea mai mică pondere a absolvenților de studii superioare. Bine, mulți dintre cei cu studii superioare sunt absolvenți de Spiru & Bio Terra...
Locul unu la accidente în europa.
Locul unu la consumul de alcool în europa.
Cam pe aici suntem!
marea majoritate a accidentelor le fac posesorii de permise ,care stiu ce sa faca si ce nu. de ce nu respecta e vorba de mentalitate.
si tot mentalitate, cand un tanar da examen in mod repetat, familia injura politia ca nu-i da permis.