de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 23.07.2009
-
-
Trimite pe:
Cu un zambet nu se face primavara. Aceasta ar fi expresia care defineste cel mai bine noul Citroen C1. Prin facelift-ul aplicat acestui model low-cost de clasa super-mini, designerii Citroen au adaugat un "zambet" pe partea frontala a lui C1 si au lasat celelalte elemente ale modelului neschimbate. Inginerii Citroen au stat si ei cu mainile in san la realizarea lui C1 facelift si au pastrat aceleasi elemente mecanice ale primei versiuni C1, aparute in 2006.
-
Pret de pornire
9.050 €
-
Pret model testat
9.910 €
-
Taxa auto
45 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Cand citesti specificatiile tehnice ale lui C1, motorul de 998 centimetri cubi al acestuia nu te impresioneaza cu nimic. Propulsorul este dezvoltat impreuna cu Toyota si Peugeot si este identic cu unitatea de 68 CP gasita pe Peugeot 107 si Toyota Aygo. Motorul are trei cilindri si este cuplat la o transmisie manuala cu cinci trepte. Inca de la pornire, acest propulsor iti ofera un sunet interesant, diferit de cel al unui motor de aspirator supraturat – lucru la care ne-am astepta in mod normal la o asemenea cilindree. Pe masura ce urci in turatii, sunetul devine din ce in ce mai interesant, dar nu se ridica la un nivel deranjant in cabina. Transmisia cu cinci trepte a acestui model nu ii face cinste motorului dezvoltat de Toyota, deoarece are rapoartele destul de "lung" etajate, si il face pe C1 sa accelereze foarte greu, chiar si in treptele 1 si 2. Reprizele acestui model sunt astfel extrem de slabe, iar fiecare depasire trebuie sa fie calculata pana la cele mai mici detalii. Treptele de viteze sunt etajate atat de lung incat modelul atinge aproape 60 km/h in treapta 1, pe cand treapta a 2-a ne afiseaza 100 km/h pe vitezometru. Valorile sunt ridicate pentru un model de oras de 68 CP, iar atingerea acestora dureaza destul de mult timp. Din cauza etajarii foarte lungi a celei de-a doua trepte, modelul nu este suficient de agil la reprizele 20-50 km/h, atat de necesare in oras, mai ales in momentele imediat urmatoare plecarii de la semafor, cand incercati sa profitati de dimesiunile lui C1 si sa va strecurati printre ceilalti participanti la trafic. Cea de-a treia treapta de viteza "salveaza" cutia lui C1 si ofera o etajare mai scurta, utila la depasirile in afara orasului. Treapta a patra este ceva mai lunga decat treapta a 3-a, dar este si ea destul de scurta in comparatie cu primele doua, pe cand cea de-a cincea treapta de viteza are o etajare lunga, iar accelerarea pana la viteza maxima a acestui model este anevoioasa. Propulsorul ar fi avut nevoie de ceva mai multa putere, cum este cea oferita de rivalii lui C1. Spre exemplu, Fiat 500 este disponibil intr-o versiune de 100 CP, iar Hyundai ofera un motor de 1.2 litri si 78 CP pentru modelul i10.
Consum
Citroen C1 este totusi un model de clasa super-mini, iar consumul de carburant este pe masura. Unitatii de 1.0 litri nu prea ii este sete, indiferent de cat de tare o lovesti cu biciul, modelul consumand intre 5.8 si 6.2 litri la 100 km in mediul urban. In regim extra-urban, C1 consuma intre 4.9 si 5.3 litri, in functie de stilul de condus aplicat. Consumul scazut este realizat gratiei transmisiei cu rapoarte lungi, iar cifrele mentionate mai sus au fost inregistrate cu instalatia de aer conditionat pornita la maximum. Rezervorul lui Citroen C1 are aceeasi capacitate ca a majoritatii modelelor din acest segment, respectiv 35 de litri. Acestia sunt mai mult decat suficienti pentru cateva zile de plimbare prin oras. Ceea ce este cu adevarat remarcabil la acest model este faptul ca C1 consuma in traficul real cu doar 0.3 litri mai mult decat ne anunta constructorul sau. Meritele motorului testat de Automarket sunt cu atat mai mari la capitolul consum cu cat unitatea HDI de 1.4 litri si 55 CP, de asemenea prezenta in echiparea lui C1, are un consum cu doar 0.2 litri mai mic decat cea pe benzina.
Interior
Habitaclul lui Citroen C1 este tipic pentru un model din clasa sa si este caracterizat de incercarea de a folosi cat mai eficient spatiul disponibil. Din pacate, acest lucru aduce de la sine cateva neajunsuri. Toate materialele de la interior au un aspect ieftin si fragil, iar constructorul nu s-a obosit sa acopere toate elementele de la interior in material, fetele de usi nefiind imbracate complet. In comparatie cu prima versiune a lui C1, facelift-ul nu vine cu niciun element revolutionar, doar cateva elemente primind schimbari extrem de subtile. Scaunele sunt insa moi si confortabile, iar bancheta din spate reuseste sa gazduiasca, la limita si pe distante scurte, trei persoane de gabarit mediu. Confortul pe distante lungi se ridica la un nivel rezonabil gratie scaunelor mentionate mai sus, iar nivelul de zgomot din cabina este potrivit pentru clasa din care face parte C1. Unul dintre cele mai deranjante elemente de la interior este lipsa capacului pentru torpedou, precum si imposibilitatea de a acoperi prin mijloace proprii orice lucru lasat in masina. Singurul loc ramas ascuns de ochii privitorilor este portbagajul, care are o usa din sticla si un hayon din plastic subtire. Volumul oferit de acest portbagaj este de numai 139 litri, lucru care face acest model potrivit doar pentru calatorii pe distante scurte sau excursii in doi de maxim o saptamana. Portbagajul este ingust si adanc, ceea ce inseamna ca va trebui sa alegeti bagaje compacte. In caz de necesitate, bancheta din spate poate fi pliata pentru a face loc unor bagaje mai voluminoase. Spatiul de incarcare urca astfel pana la 751 de litri, care sunt folositi extrem de rar in "cariera" unui model precum C1.
Preţ de achiziţie
Exemplarul testat de Automarket are un pret de 10.290 euro, cu TVA inclus, iar clientii nu trebuie sa plateasca nici un fel de taxa de inmatriculare, motorul de 998 centimetri cubi impicand taxe extrem de scazute. In comparatie cu rivalii sai, pretul lui C1 este ceva mai ridicat, singurele modele semnificativ mai scumpe fiind Fiat 500, Smart Fortwo si Toyota iQ. Oponentii sai principali sunt Fiat Panda, Fiat 500, Kia Picanto, Hyundai i10, Renault Twingo, Peugeot 107, Toyota Aygo, Ford Ka, Smart ForTwo si Toyota iQ. Pe de alta parte, Fiat Panda ofera un nivel de notari ceva mai bogat, iar i10 ofera un nivel de dotari asemanator la un pret de achizitie mult mai scazut.
Siguranţă
Desi modelul nu a fost inca testat la EuroNCAP, generatia precedenta a lui Citroen C1 a obtinut patru stele la testul de impact frontal. In standard, modelul are airbag-uri frontale sofer si pasager, ABS, EBD si un sistem de imobilizare electronica a motorului. Franele lui C1 sunt potrivite pentru un model de oras, iar dozarea pedalei este buna.
Ţinută de drum
Citroen C1 are o tinuta de drum destul de buna pentru un model de oras, suspensiile acestui model fiind relativ ferme. Constructorul francez a reusit sa faca un compromis interesant intre confort si suspensie ferma prin amplasarea unor scaune moi in C1 si prin echiparea acestui model cu suspensiile mentionate mai sus. Pe langa asta, C1 are un centru de greutate coborat, ceea ce duce la un ruliu al caroseriei acceptabil. Masa lui C1 este de numai 875 kilograme, ceea ce ii permite modelului francez sa se comporte in viraje intr-o maniera similara cu cea a unui hatchback, nu a unui carucior de cumparaturi cu motor. Desi modelul nu este echipat cu un sistem ESP, acesta nu isi cere prezenta in nici o situatie tipica intalnita pe sosea. Directia lui C1 facelift este mai precisa decat cea folosita pe prima versiune a acestui model, iar usurinta in utilizare a acesteia este identica cu cea a directiei care echipa prima versiune a lui C1. Stabilitatea la vant lateral nu este unul dintre punctele forte ale lui C1, dar nici un model de clasa supermini nu se comporta exceptional la acest capitol. Manevrabilitatea la viteza redusa pe care o manifesta acest model este impresionanta, iar meritul acesteia este ampatamentul redus si ecartamentul mic. Citroen C1 poate fi parcat cu ochii inchisi chiar si de un proaspat initiat in tainele condusului, iar dimensiunile reduse ale acestuia iti permit sa treci prin spatii inguste, formate uneori chiar si de masinile care stau la stop in fata ta. C1 este atat de mic incat poate trece printre doua vehicule tipice care circula pe doua benzi alaturate, cu conditia ca modelele mentionate mai sus sa mearga la etremitatile benzilor, iar C1 sa circule pe linia de demarcatie dintre acestea.
Vizibilitate
Vizibilitatea este unul dintre punctele forte ale acestui model, toate elementele de la interior fiind subtiri, in conditiile in care oglinzile sunt mai mult decat potrivite pentru gabaritul lui C1. Punctele moarte sunt efectiv inexistente, singurul moment in care vizibilitate este ingreunata aparand atunci cand ridicam la maxim tetierele de pe bancheta din spate si asezam trei pasageri pe aceasta bancheta. Totusi, chiar si daca facem acest lucru, oglinzile laterale ale lui C1 ne ajuta sa ne orientam fara nici un fel de problema.
Tehnologie
Fiind un model low-cost al clasei super-mini, Citroen C1 nu are cum sa impresioneze la acest capitol. Modelul se prezinta la un nivel modest, oferind doar geamuri electrice, aer conditionat cu reglare manuala, inchidere centralizata pe cheie si radio CD cu mp3. Conceptia comenzilor este facuta in asa maniera incat inchiderea centralizata este comandata de la "cuiul" de inchidere al usii soferului, iar unele elemente par sa fie de calitate slaba. Sistemul audio al lui C1 este format din doua difuzoare care sunt amplasate undeva in bord si distorsioneaza sunetul chiar in momentul in care prinzi melodia ta preferata la radio si ridici usor volumul. Sistemul de aer conditionat este potrivit pentru suprafata interioara a acestui model si isi face treaba corespunzator. Citroen nu "ne-a rasfatat" cu doua stergatoare de parbriz, ci ne-a oferit un singur element care sa indeplineasca aceasta sarcina, stergatorul respectiv dovedindu-se a fi ineficient in cazul in care trebuie sa infrunte o ploaie serioasa. Rivalii lui C1 ofera echipamente mai numeroase si de o calitate superioara.
Design
Desi Citroen a ales sa opereze acest facelift doar la partea frontala a lui C1, modelul a primit un design reusit. Bara din fata, calandrul si blocurile optice au fost redesenate, iar celelalte elemente si-au pastrat aspectul initial. In comparatie cu rivalii sai, Citroen C1 este destul de aspectuos, fiind depasit in frumusete doar de modele precum Fiat 500 sau Smart Fortwo.
Ne-a placut
- Scaune confortabile
- Motor vioi
- Suspensia ferma
Nu ne-a placut
- Materiale ieftine la interior
- Transmisie cu rapoarte foarte lungi
- Portbagajul neincapator
Date tehnice - Citroen C1 (2009-2012) 1.0i 68CP 5 usi Seduction |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
998 |
Lungime mm
3435 |
Putere maxima CP (rpm)
68 (6000) |
Latime mm
1630 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
93 (3600) |
Inaltime mm
1465 |
Viteza maxima km/h
157 |
Greutate kg
830 |
Acceleratie 0-100 km/h s
13.7 |
Ampatament mm
2340 |
Tractiune
Fata |
Volum rezervor litri
35 |
Cutie viteze
M5 |
Volum portbagaj litri
139 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Citroen C1 (2009-2012)
Macar 7...
Am mers cu C1 si mi-a placut in mare cam tot!
Aveti cam mari pretentii de la un low-cost!
Pt oras e masina ideala!
Pe de altă parte, vă rog să fiţi mai atenţi la termeni: SUPERMINI înseamnă ceva mai mare decât mini şi mai mic decât compact. Deci, cu totul altceva decat clasa lui C1. Adică ceva SUPERior unui MINI.
http://en.wikipedia.org/wiki/Supermini
Puterea motorului e singurul vostru argument forte? Doar pentru faptul ca are 68cp gata, l-ati si taxat? Ce fel de review mai e si asta? Mai bine zis, aveti idee cum se compara CORECT o masina? In nici un caz dand note de 5 si 6 motoarelor sub 70cp pe de o parte, si 9 si 10 celor de 300cp, pe de alta parte. De clase ati auzit? Sau, in buna traditie mioritica, daca nu putem da fum la colegii de trafic, atunci masina nu e buna? Deh, ce sa faci, doare mentalitatea asta. Nu v-ati gandit ca treapta a 2-a e mai lunga pentru cosnumul in oras?
"Unitatii de 1.0 litri nu prea ii este sete, indiferent de cat de tare o lovesti cu biciul, modelul consumand intre 5.8 si 6.2 litri la 100 km in mediul urban."
Opa, ia uite nene ce chestie.
Acum faceti si voi legatura intere o cutie etajata 'cuminte' si un consum redus?
Tehnologie 3/10
Asa e, daca nu are sistem Bose, amortizoare magnetice, faruri adaptive, e de toata jena. Alte masini din clasa asta ati mai condus? Ca, din ce vad, nu prea. Sunt facute sa fie eficiente din punct de vedere al costurilor. Iar faptul ca are un singur stergator, geamurile din spate cu deschidere in afara si luneta spate pe post de hayon sunt doar niste elemente pentru a echilibra balanta costuri-pret. Si ghici unde s-au dus banii economisiti: la calitate si fiabilitate, in buna traditie japoneza (avand in vedere ca toate 3 au origini japoneze).
V-ati gadnit si voi vreodata la chestia asta?
La concurenti:
Fiat Panda e mai ieftin dar si mult mai prost. Punct.
i10 este de productie indiana, de aceea e si mai ieftin. La calitate, nu discut, dar locul de fabricatie nu pare sa impresia de masina bine facuta.
Ceilalti concurenti sunt la fel de scumpi sau mai scumpi.
@Paul: Notele se dau in comparatie cu celelalte modele din segment. Asa este, treapta a doua e lunga pentru a facilita consumul. Tocmai datorita acestui fapt a primit C1 nota mare la consum si una mai mica la motor. Un lucru rau pentru un lucru bun. Nu dam note mari motoarelor de 300 de cai si note proaste celor sub 100. Comparatia se face in segment. Probabil cel mai bun motor mic este cel de 1.2 litri de la VW (105 CP), care a primit si el nota 10.
Nota de la tehnologie reflecta extrem de exact acestui modelului. Care nu exista. Spui ca Panda e mai ieftin, dar mai prost. Mi se pare genial sa avem cu totii cate o parere, si mi se pare genial ca ai ocazia sa o spui public pe un site din Romania.
In rest, putem sa vorbim punctual despre fiecare element notat si sa argumentam pe puncte. Asa cum am facut-o, de altfel.
Partea care ma multumeste pe mine personal este ca exista teste in care unii sustin ca notele sunt prea mari si altii care spun ca ele sunt prea mici. Faptul ca aprindem o alta opinie nu face decat sa ne arate ca aprecierile sunt extrem de discutabile, insa sunt sigur ca toate criteriile noastre de notare sunt corecte. Pana la urma, e un risc asumat. Nu multi isi permit sa noteze efectiv masinile in Romania. AMS o mai face. Si cam atat.
Nu avem nimic de impartit cu absolut nimeni. Probabil suntem cei mai putin dependenti de importatori dintre publicatiile de pe piata. Pentru ca nu facem parte dintr-un trust sau altul si pentru ca functionam singuri.
In aceste conditii, acreala pe care o vad in comentariul de mai sus ar trebui putin domolita.
Bafta.
Dar, avand in vedere ca mai bine de 2 ani am mers cu un 107 la o firma si stiu masina pe de rost, pot sa spun cu mana pe inima ca articolul e mult pe langa. Se intampla ca la aceeasi firma sa fi luat si cateva Panda, tocmai pt ca erau mai ieftine, asta pana cand s-au potolit dupa multiplele defectiuni si vizite la service si au luat modele din tripleta (a adevarat, mai chele putin din motive de costuri). Inutil sa mai zic ca vizitele la service s-au rezumat doar la revizii si foarte rar din cauza unor mici defectiuni datorate drumurilor de toata jena. In rest, masina e pur si simplu corecta. Sa o faci praf doar pentru ca n-are plastic complet la usi, treapta a 2-a e putin mai lunga (este singura masina din clasa asta care se apropie cel mai mult de consumul oficial, pe cand un i10 sau un Picanto nu scade in oras sub 8-8.5 orice i-ai face) si nu are cine stie ce briz-birzuri la dotare, mi se pare un pic cam neprofesionist. Si repet, un motor mai are si alte calitati decat puterea. V-ati gandit vreodata ca 1.2-ul ala turbo de 105cp nu e tocmai Maica Tereza la consum? Tocmai faptul ca i-ati dat 10 se pare tot din aceleasi considerente evidentiaza si mai mult ca puterea e cam singurul criteriu cand notati motorul. Va spun eu si multi altii care au la activ sute de mii de km, NU E. Nu zic ca C1 e perfecta, dar nici pe departe de 66/100, fara sa fiu subiectiv sau fan al tripletei. Iar in clasa ei preturile variaza prea putin si sunt oricum majoritatea mari pentru ce se ofera, asta incercam sa spun. Panda si i10 nu sunt decat niste exceptii din considerente enumerate mai sus de mine. Oricum toate modelele de la Fiat si Hyundai sunt realtiv mai ieftine decat concurenta.
Nu trebuie luata ca fapt stiintific parerea mea, insa "acreala" se datoreaza superficialitatii evidente cu care a fost facut testul.
Mi se pare cel putin trist ca vorbesti despre un motor, oricare ar fi el, fara a-l fi condus vreodata :)
Uite, ca sa-ti faci o idee despre ce inseamna comparatia in segment, verifica-l comparativ pe C1 cu Ford Ka 1.3 diesel, testat anterior de Automarket.
Ok, gata cu discutiile, ca nu ajungem nicaieri. Incearca sa iti scoti din cap ideile fixe si gandeste relaxat si comparativ.
Numai bine.
Eu va multumesc oricum pt raspunsuri (v-am dat thumbs up numai pt asta), dar raman la parerea mea: cel putin la acest test notele nu le consider ok din considerente de experienta pe acest tip de masina.
Toate cele bune.
Ar fi bine sa refaceti testul pentru o nota corecta!!!
Acum depinde ce teste ati facut.. si ce soferi sunteti. Daca sunteti "soferi de duminica", inteleg si e deplasat comment-ul meu. Dar daca esti sofer de bucuresti, ori esti prost, ori nu stii sa conduci.