Drivetest Suzuki Vitara facelift

1.5 Strong-Hybrid Luxus Auto AllGrip
3.7
Suzuki Vitara facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 31.10.2022
Primele riduri

Suzuki Vitara este unul dintre modelele cu tradiție din portofoliul producătorului japonez. Lansat pentru prima oară în 1988, SUV-ul compact Suzuki a scris istorie încă de la început, dar a și trecut prin o serie de modificări importante, care l-au menținut actual.

Toate aceste operațiuni de modernizare și restilizare, l-au transformat dintr-un off-roader veritabil, într-o ofertă docilă și extrem de civilizată pentru uz predominant urban. Mai mult, odată cu creșterea apetitului nostru pentru modele hibride, Vitara s-a adaptat rapid.

Astăzi, în România, orice model Vitara comanzi, vei avea la dispoziție un tren de rulare hibrid cu mai multă sau mai puțină asistență din partea electrică. Ce înseamnă asta? Aflăm în rândurile de mai jos.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Suzuki Vitara facelift
1.5 Strong-Hybrid Luxus Auto AllGrip

  • Pret de pornire 23.810 €
  • Pret model testat 29.700 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așa cum menționam mai sus, orice model Vitara alegi, vei avea la dispoziție un tren de rulare hibrid. Prima opțiune este una ușor hibridă, care folosește un motor de 1.4 litri, cu 4 cilindri, turbo, pe benzină, alături de un starter/generator de dimensiuni mici, care asistă punctual în anumite momente. Acesta a fost prezentat în testul cu S-Cross, publicat anterior pe site-ul nostru.

A doua opțiune este un hibrid serios, așa cum ar trebui să fie orice mașină care poartă sigla „Hybrid” pe panourile sale. În acest caz, vorbim de un motor de 1.5 litri, tot cu 4 cilindri, dar aspirat, ajutat de două motoare electrice. Unul dintre aceste două motoare electrice funcționează ca un demaror pe steroizi, adică va ajuta la pornirea motorului termic. Apoi mai avem un motor electric încastrat în transmisie, care poate propulsa de unul singur mașina. Acesta are 33 de cai putere și aproape de fiecare dată te va pune în mișcare pentru a economisi carburant.

Acest model e vândut sub denumirea de „Strong Hybrid”, iar modul în care funcționează sugerează că e un nume corect. Practic, motorul aspirat poate trimite putere atât la roată cât și în baterie, funcționând ca un fel de generator. Punerea în mișcare a mașinii va fi făcută, însă, exclusiv electric, iar decelerările vor implica, de asemenea, oprirea completă a motorului termic, cu același scop declarat.

Transmisia e asigurată de o cutie de viteze automată, cu 6 rapoarte, robotizată. De altfel, aceasta e singura opțiune oferită pentru modelul Strong Hybrid. Iar aceasta este și veriga slabă a întregului ansamblu aici de față.

Asta pentru că această cutie de viteze robotizată reacționează foarte greu la schimbările tale de ritm și, chiar și atunci când mergi lent cu Vitara Strong Hybrid, vei simți destul de pronunțat momentele în care se schimbă treptele. Deci, liniaritatea lipsește cu desăvârșire. Interesant este că poți alege între un sistem cu tracțiune pur față sau unul cu tracțiune integrală, AllGrip.

Deși sună ciudat, tot acest amalgam de motoare de sub capotă se descurcă bine în exploatarea zilnică. Trecerile de pe un mod de rulare pe altul se fac insesizabil, iar singurul moment când simți cu adevărat motorul termic în acțiune este atunci când faci o depășire.

La nivel dinamic nu poți pretinde performanțe incredibile pentru că nu acesta e scopul mașinii, dar setarea cutiei de viteze ar putea fi îmbunătățită. Aceasta are întârzieri serioase în modul cum reacționează la apăsarea piciorului tău drept și nu o dată am avut impresia că pur și simplu nu știe ce treaptă să aleagă.

Lucrurile devin un pic mai line în afara orașului, unde și schimbările de trepte sunt mai rare. 

Cu doar 116 CP la dispoziție, e normal ca unele depășiri (dacă nu toate) să fie cauzatoare de emoții. Resursele motorul sunt îndestulătoare în traficul aglomerat din București, din moment ce te vei răsfăța cu un cuplu instant oferit de motorul electric propulsor. Cu toate acestea, odată ieșit din oraș, la viteze mai mari, vei simți nevoia de ceva mai multă putere.

Consum

Toate aceste eforturi au fost făcute în speranța de a transforma Suzuki Vitara într-o mașină foarte eficientă. Ei bine, conform estimărilor oficiale ale companiei nipone, Vitara Strong Hybrid ar trebui să ofere un consum de 5.9 litri/100 km în oraș, acesta fiind estimat în scădere până la 5 litri/100 km pe autostradă.

Testul meu a evidențiat numere ceva mai diferite. Prin București, consumul afișat de mașină după 100 de kilometri parcurși a fost, în medie, de 7 litri/100 km, pentru ca acest număr să urce la 8 litri/100 km pe autostradă. De asteptat, din moment ce la viteze mari te vei baza doar pe cei 102 CP dezvoltați de motorul termic.

Pentru o comparație corectă, rivalii din acest segment la care trebuie să ne uităm ar trebui să fie tot hibrizi adevărați. Asta înseamnă că ne vom concentra pe Nissan Juke și Renault Captur e-Tech (care folosesc aceeași soluție tehnică), dar și pe Hyundai Kona HEV sau Toyota Yaris Cross.

Dacă Renault Captur și Nissan Juke pretind un consum mixt de 5 litri/100 km, Hyundai Kona HEV urcă până la 5.4 litri/100 km, iar Toyota Yaris Cross ajunge la doar 4.8 litri/100 km, în versiunea cu tracțiune integrală. Merită menționat aici că doar Suzuki și Toyota oferă aceste modele cu tracțiune integrală.

Performanţe

Două capitole mai sus vă explicam că acest Vitara Strong Hybrid se bazează pe o cutie de viteze automată, care este de fapt o manuală robotizată. Aceasta schimbă treptele de viteză în ritmul ei caracteristic și nici nu ai cum să o grăbești.

Combinați această alegere pentru transmisie cu nivelul total de putere de doar 116 CP și ajungeți imediat la concluzia că Vitara nu va fi un câștigător la plecările de pe loc.

Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 13.5 secunde, ceea ce face din modelul japonez cea mai lentă opțiune din segment. Renault Captur și Nissan Juke ating aceeași viteză de referință în 10.6 secunde, Hyundai Kona HEV are nevoie de 11.3 secunde iar Toyota Yaris Cross de 11.8 secunde.

Nici vitezele maxime nu sunt amețitoare în cazul acestor SUV-uri subcompacte hibride. Daca Yaris Cross se oprește la 170 km/h, și Renault Captur atinge aceeași bornă, mai sus cu 9 km/h decât ce poate Kona.

Suzuki Vitara este campion în acest departament, cu 180 km/h.

 

Interior

Calitatea interiorului depinde foarte mult de versiunea pe care o vei alege. Modelul de față a fost oferit în versiune Luxus, respectiv cu o serie de tușe care i-au dat un aer superior.

Primele diferențe pe care le observi la interior sunt scaunele acoperite cu un pseudo-Alcantara și cu piele artificială. Chiar dacă este evident că nu vorbim de materialele premium pe care unii dau mii de euro, alternativele utilizate de Suzuki sunt plăcute la atingere și deloc supărătoare.

Bordul rămâne o zonă a materialelor dure, însă versiunea Luxus oferă câteva texturi interesante, cum ar fi plasticul inserat care imită aluminiul polișat. O imitație atât de reușită, încât nu-și va da nimeni seama de asta.

În rest, alte elemente distinctive sunt cusăturile contrastante de pe scaune, volan și burduful levierului, ramele de aceeași culoare ale aeratoarelor centrale.

Așa cum spuneam mai devreme, restul elementelor care au transformat Vitara într-unul dintre cele mai de succes modele ale mărcii Suzuki rămân neschimbate. Avem, probabil, cea mai spațioasă mașină din acest segment, pentru pasagerii față și spate.

Un punct în minus pentru uși și hayon, care sunt foarte ușoare, dar se închid greu. Am fost nevoit ca în unele cazuri să trântesc de două-trei ori hayon-ul sau ușa șoferului pentru a le închide corect. Probabil că nu e o plăcere să te lovești de treaba asta zilnic și rămâne de analizat dacă problema era una punctuală a mașinii de test sau e o chestiune generală a tuturor exemplarelor Vitara.

Aceste uși subțiri se vor resimți și atunci când ieși din oraș și atingi viteze ceva mai mari. Izolarea fonică la bordul lui Vitara nu este un exemplu bun. La 130 km/h m-am văzut nevoit să ridic destul de mult tonul pentru a mă face înțeles de către restul pasagerilor.

Spațiile de depozitare sunt generoase, iar ergonomia decentă. Vei găsi ușor fiecare buton pentru funcțiile vitale, cu o singură excepție: butonul pentru computerul de bord. La fel ca la fratele Scross, acesta este „ascuns” în interiorul instrumentarului de bord și destul de greoi de folosit.

În ceea ce privește spațiul pentru bagaje, Vitara pierde ceva loc în portbagaj din cauza bateriei sistemului hibrid. Astfel, te vei putea baza doar pe 289 de litri, cu 75 de litri mai puțin decât într-un Vitara cu motor Boosterjet. Și rivalii din segment stau mai bine: Hyundai Kona are 374 de litri la dispoziție, iar Toyota Yaris Cross 295 de litri. Renault Captur stă ceva mai rău la acest capitol, cu doar 265 de litri.

Preţ de achiziţie

Prețul a fost întotdeauna un argument foarte solid, când a venit vorba de comparația cu principalii concurenți direcți. Ok, știm deja că la performanțe Vitara Strong Hybrid stă ceva mai slab decât restul, însă când afli că prețurile încep de la 23.810 euro, parcă te gândești de două ori care e cea mai bună alegere. Asta pentru că rivalii au ajustat prețurile astfel încât să facă această comparație foarte interesantă.

Toyota Yaris Cross are un preț de pornire de 23.660 de euro în România, în timp ce Renault Captur E-Tech pleacă de la 23.200 de euro. Așadar, dacă în trecut Suzuki avea cea mai accesibilă ofertă de pe piață, indiferent de segment, iată că lucrurile s-au schimbat.

Modelul testat de noi a fost, însă, mai scump, fiind vorba despre o echipare de top. Cu un preț de 29.730 de euro, lucrurile sunt departe de punctul inițial de plecare. Ce e interesant de notat, însă, e faptul că, pentru un nivel similar de echipare, celelalte opțiuni din segment ajung toate mai scumpe decât ce oferă Suzuki.

Incluse în acest pachet am avut faruri LED, sistemul multimedia, scaune încălzite, comenzi pe volan, iluminare ambientală, senzori de lumină și alte elemente, care la alții trebuie adăugate din lista de opționale.

TEXTAR PRODUCE FRÂNE ÎN ROMÂNIA
O mare parte din plăcuțele de frână Textar sunt produse chiar în România, la uzina TMD Friction din Caransebeș. Acolo, cei 500 de angajați produc peste 21 de milioane de plăcuțe de frână pe an. În septembrie 2021 au sărbătorit 280 de milioane de plăcuțe produse în ultimii 13 ani.

Siguranţă

Suzuki Vitara a fost o surpriză plăcută atunci când a fost testat de către EuroNCAP, reuşind să adune 5 stele după criteriile „dure” ale anului 2015. Ar fi interesant de văzut cum s-ar descurca astăzi.

La nivelul elementelor de siguranță, Vitara stă bine în segment. Încă din echiparea standard, modelul japonez oferă șapte airbag-uri, dintre care unul pentru genunchii șoferului. Începând cu al doilea nivel de echipare, are un sistem de frânare automată, bazat pe un radar ascuns în sigla Suzuki. Sistemul respectiv te avertizează de un impact iminent la viteze mici și acționează activ la viteze ceva mai ridicate decât cele urbane. Tot de la al doilea nivel de echipare regăsim pe mașină luminile de zi cu LED și cruise controlul adaptiv.

La protecția adulților în caz de impact, Vitara a primit un rating de 89%, în timp ce copiii au primit un rating de 85%. Protecția participanților vulnerabili la trafic a fost evaluată cu un rating de 76%, în timp ce sistemele active de siguranță au avut un rating de 75%.

 
Indicator pentru acvaplanare
În 2006, Nokian a introdus pentru prima dată un indicator pentru acvaplanare pe anvelopele sale de vară. Uzura anvelopei putea fi citită astfel de oricine. Astăzi, gama anvelopelor de vară Nokian include și modelul Wetproof, special creat pentru siguranță pe asfalt umed.

Ţinută de drum

Suzuki Vitara s-a schimbat masiv de-a lungul timpului. Dacă la început era un SUV pentru off-road serios, cu multe carențe pe parte de confort, modelul hibrid contemporan s-a simțit ca acasă în oraș.

Vitara rămâne un model confortabil în majoritatea timpului. Mașina păstrează încă un echilibru pe scara severității amortizoarelor, iar asta e o veste bună în contextul stării mereu precare a asfaltului din România. În rest, modelul japonez oferă suficiente capacități soft-road și este oferit cu tracțiune integrală, cu o gardă la sol rezonabilă.

Tracțiunea integrală AllGrip are patru moduri de rulare. Auto, Sport și Snow fac exact ce le spune numele, iar modul Lock blochează diferențialele și trimite cuplul roților cu aderență. Bineînțeles, cât timp ai și anvelope adecvate suprafeței. În plus, sistemul 4x4 oferă o aderență îmbunătățită pe virajele abordate ceva mai tare.

 

Vizibilitate

Vitara, nu face compromisuri de vizibilitate pentru artificii de design. Nu avem un parbriz înclinat puternic și nici o lunetă care plonjează brusc pentru ca SUV-ul să fie un coupe rătăcit pe o caroserie înaltă. 

Așadar, Vitara vine cu montanți laterali de dimensiuni rezonabile, care nu te încurcă, un montant al parbrizului care deranjează rar șoferul și cu o cameră video de marșarier de rezoluție decentă pentru segment. Aceasta din urmă compensează micile deficiențe cauzate de montanții C ai mașinii.

Poziția la volan este suficient de înaltă pentru a te face să te simți într-un SUV.

Tehnologie

Dacă treci peste faptul că nu poți accesa computerul de bord de pe volan sau bord, ci doar prin butoanele negre, lungi, urâte și mai ales greu accesibile, care "cresc" din instrumentar, Vitara e o mașină care stă destul de bine la nivel tehnologic.

Poate chiar strident de bine, având în vedere că avertizorul acustic are grijă să te atenționeze mai mult decât evident când o mașină din fața ta frânează sau încetinește, iar asta te face să dezactivezi sistemul pe caz de boală.

În centrul planșei de bord avem un ecran cu un ecosistem diferit de ce vedem la celelalte mărci, dar care e foarte intuitiv și ușor de folosit. Păcat că la nivel de grafică a rămas mult în urma rivalilor din segment, fiind încă la nivelul jocurilor 2D de la începutul anilor 1990.

Vitara, în simplitatea sa aparentă, oferă minimul necesar. Ecranul central este un exemplu concludent în acest sens, pentru că deși este produs de un furnizor extern și inserat ulterior în bord, vine cu o grafică simplă care aduce la pachet și o ușurință foarte mare în utilizare.

Până la urmă, dacă ai doar 4 meniuri prin care poți trece, nu te poți plânge de complexitate. Tot sistemul e salvat de includerea Android Auto și Apple CarPlay în standard, cu fir.

Design

În momentul lansării, unii au acuzat Vitara că s-a inspirat de la Range Rover Evoque. Alții spuneau că mașina e cam "pătrățoasă" pentru gusturile unui client care vrea un SUV de oraș, colorat în nuanțe vii, așa cum poate fi configurat Vitara.

Cert este că aceste opinii au fost marginale, pentru că Suzuki a vândut mai multe exemplare Vitara decât se aștepta la debut.

În versiunea hibridă, modelul japonez poate fi identificat în special prin inserțiile albastre din faruri. În rest, lucrurile arată la fel ca pe orice alt Vitara.  

Ai la dispoziție o gamă destul de variată de culori din care poți alege, inclusiv combinații bi-colore. Jantele pot fi doar de 17 inch, ceea ce poate părea modest, dar va ține cu tine în momentul în care vei fi nevoit să schimbi anvelopele.

 

 

Nu ne-a placut

  • Răspunsul întârziat al cutiei de viteze
  • Tehnologia învechită pe parte de multimedia
  • Calitatea materialelor din interior
Preț cu TVA (Euro)
30.400
Tip transmisie
automata
Tracțiune
4x4
Număr trepte
6
Putere maximă generată (CP/rpm)
115 / 6.000
Cuplu maxim generat (Nm/rpm)
138 / 4.400
Sistem de recuperare a energiei
standard
Putere - în sistem hibrid (CP/rpm)
102 / 6.000
Cuplu - în sistem hibrid (Nm/rpm)
138 / 4.400
Capacitate cilindrică (cmc)
1.462
Număr cilindri
4
Configurație cilindri
in linie
Catalizator
indisponibil
Filtru de particule
standard
Sistem de dezactivare a cilindrilor
indisponibil
Număr de motoare electrice
1
Putere maximă (CP)
33,5
Cuplu maxim (Nm)
60
Capacitate brută baterie (kWh)
0,8
Tip baterie
litiu ion
Amperaj baterie (Ah)
6
Viteză maximă (km/h)
180
Accelerație 0-100 km/h (secunde)
13,5
Consum mediu mixt (litri/100 km)
5.9
Norma de poluare
EU6 D
Capacitate rezervor (litri)
47
Autonomie la consum mediu mixt (km)
797
Portiere/locuri (nr.)
5 / 5
Alimentare electrică
standard
Baterie cu incalzire/racire activa
-
Lungime (mm)
4.170
Lățime (mm)
1.775
Înălțime (mm)
1.595
Ampatament (mm)
2.500
Garda la sol (mm)
175
Ecartament față (mm)
1.535
Ecartament spate (mm)
1.505
Masă proprie (kg)
1.315
Spațiu portbagaj (litri)
289
Spațiu portbagaj cu scaunele rând 2 rabatate (litr
1.049
Garanție maxima vehicul (luni/km)
120 / 200.000
Garanţie pachet baterii (luni/km)
72 / 150.000
Interval service (luni/km)
24 / 30.000
Mai multe detalii despre Suzuki Vitara facelift

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • De la 16.000 euro când s-a lansat până la 23.000 acuma când se dă forțos (pardon strong, deși atunci avea 120 C.P. nu ca acum 115) înseamnă că s-a scumpit cam cu 45%. Doar coreenii de la ssangyong care le fabrică numai la ei se pare că nu au aflat ce se întâmplă în Europa.
    27 1
  • Dombre
    Aproape 30000 de mii de euro pentru o masina cu un interior mai slab calitativ ca un Duster. No thanks.
    22 3
  • @r Si acum Vitara incepe de la 18k euro cu 1.4 turbo mild hybrid. Dar e un model spre sfarsit de cariera intrecut in multe aspecte de actualul Duster.
    Insa echiparile scumpe ale modelelor ieftine rareori sunt o afacere buna.
    20 1
  • Mai pe scurt: nu rupe gura târgului. Probabil inferioară ca grup motopropulsor Boosterjet-ului. Și asta și datorită cutiei SMT. La 6+1 trepte manuale cred că ar fi fost altceva.
    Sincer, decât pseudo-hibridele astea care te ajută doar la plecarea de pe loc ssu ceva de genul ăsta, mai bine un Duster TCe 130 sau 150 cinstit.
    19 1
  • Enigmatrix
    O mașină dezamăgitoare pe aproape toate palierele analizate mai sus în articol.
    Unica lor șansă pe viitor e să producă toyote rebrănduite.
    Dacă și numai dacă va dori și Toyota.Altfel vor face carieră doar la indienii din asia.(Indienii noștri vor bemveuri diesel de la Germania,boss.)
    11 4
  • Vânzări Europa

    Duster 2018-2021 - 684.599 unități
    Vitara 2018-2021 - 248.500 unități

    Sursa: CarSalesBase
    18 1
  • Catalin
    Usile si hayon-ul se inchid greu cam la toate Vitara, este o chestiune ce apare descrisa mai ales de proprietari. Speram ca la facelift sa rezolve acest aspect, insa se pare ca nu este asa. Prin comparatie, la S-Cross usile se inchid mai bine si fara sa fie nevoie sa fie trantite.

    Probabil ca motorul de 1.5 102 CP a fost preluat de pe Jimny (are tot 1462 cmc). Cu mici diferente la capacitate si cuplu, un motor de aceeasi putere echipa mai demult Suzuki Swift (avea 1490 cmc si tot 102 CP).

    In concluzie, un model slab si scump.
    1.4 Boosterjet pare sa fie inca motorul potrivit pentru aceasta masina. Cata vreme nu-l vor ''sugruma'' si pe acesta cu tendintele ecologice.

    Sper ca viitorul Vitara sa se prezinte mai bine decat actualul. In alte tari, Suzuki au si alte modele, printre care si Grand Vitara. Iar pe Swift exista si motor de 1.5. Doar la noi se poarta ecologia... Daca Suzuki vor monta motoare din ce in ce mai stoarse de resurse, pe viitor voi cauta altceva in domeniul crossover. Sper sa nu modifice din nou si pentru a doua oara 1.4 boosterjet, care deocamdata este ok dupa prima modificare de putere.
    10 0
  • Flu flu
    269 litri are portbagajul?! Ăștia-s cu capul?
    4 0
  • In concluzie, o masina proasta.
    Cutie de viteze "robotizata" cum auzeam pe vremuri, consum mare, performante slabe (13.5s), dar se numeste HYBRID.
    O masina care lasa de dorit la orice in afara de siguranta.
    Portbagaj de 289 de litri? Exista ceva mai mic?
    10 1
  • Andrei
    Da, toti cei de mai sus aveti dreptate, masina este slabuta si usor invechita. Duster in versiunea actuala este net superior din toate punctele de vedere. Insa mai exista si oameni care apreciaza Vitara, mai ales pentru ca este surprinzator de spatioasa la interior pentru cat de adunata este la exterior. Un coleg de-al meu de servici are acum Vitara, dupa ce a renuntat la un Puma aproape nou (avea doar 8000 km) cu care nu s-a putut acomoda deloc, dupa spusele sale cele mai deranjante fiind spatiul interior inghesuit, ergonomia anapoda a bordului si functionarea rudimentara a cutiei si ambreiajului. Vitara ii convine mai mult, mai ales pentru spatiul interior si comenzile amplasate mai logic si trece cu vederea plasticele slabe sau consumul marisor. Sa nu ne facem iluzii, in zona asta de preturi multe masini sunt slabe la calitatea finisajelor, antifonare, performante, tehnologie. Fiecare trebuie sa isi aleaga compromisul care i se potriveste cel mai bine si sa accepte de la bun inceput ca masinile astea vin cu o gramada de alte neajunsuri pe alte parti. Sau faceti ca mine, poate corect poate gresit, la bani similari alegeti-va o masina premium fara astfel de probleme, dar bineinteles rulata (neaparat nu in Romania) si cu riscul asumat de la bun inceput ca va cere pe parcurs anumite sume de bani pentru schimbat piese.
    15 1
  • Chera Robinson
    Suzuki, masini facute pentru batrani cu performante destul de mediocre, cu bord plicticos, invechit si plin de plastice..
    2 14
  • La vremea ei mi-a placut versiunea 4x4, AT, 1.6 NA, am facut TD dar a fost insuficient spatiul pt nevoile mele. O configuratie foarte fiabila, o puteai lasa mostenire.
    Inclusiv in 2022 manuala suna mai bine ca robotizata.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru