Avancronica Raliului Suediei - provocarea zăpezii scandinave

de Daniel Popescu
Miercuri, 05.02.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Raliul Suediei reprezintă o provocare specială pentru piloţii din Campionatul Mondial de Raliuri prin prisma stratului consistent de zăpadă, a gheţii şi a frigului pătrunzător.

Esential 384 de cuie din otel contine fiecare pneu de iarna utilizat in Raliul Suediei
20 de milimetri este lungimea unui cui de otel utilizat in pneuri din Raliul Suediei
450 grame este masa fiecarui cui de otel din cauciucuririle de iarna pentru Raliul Suediei
Cu excepţia ocazională a Raliului Monte Carlo, Raliul Suediei este singura etapă din calendarul WRC care se desfăşoară preponderent pe zăpadă. În plus, temperaturile scăzute determină apariţia gheţii pe numeroase porţiuni ale traseului, iar piloţii trebuie să facă faţă şi frigului pătrunzător.

Pentru ediţia din acest an, prognoza meteo pare însă ceva mai blândă: temperaturile nu vor scădea foarte mult sub pragul de îngheţ, astfel că zăpada de pe traseu va fi destul de moale, însă sub această există un strat consistent de gheaţă care necesită o abordare inteligentă a pneurilor de cuie.

De altfel, Raliul Suediei este singura etapă în care piloţii au nevoie de cauciucuri speciale cu cuie din oţel cu o masă de câte 4 grame şi o lungime de 20 mm, dintre care doar 7 mm sunt în exteriorul pneului. În total, fiecare pneu este dotat cu nu mai puţin de 384 de cuie.

Raliul Suediei începe miercuri cu superspeciala de la Karlstad şi continuă cu şase probe pe parcursul zilei de joi, dintre care două se vor desfăşura în Norvegia. Vineri vor avea loc alte nouă probe speciale, înainte ca raliul să se încheie sâmbătă cu ultimele nouă probe, printre care şi Power Stage-ul care aduce puncte bonus pentru primii trei clasaţi.

384 de cuie include fiecare pneu de iarna utilizat in Raliul Suediei

Stil unic de pilotaj pe zăpadă

Trebuie să fii atent la judecarea punctelor de frânare, să rămâi pe traiectorie fără să suferi de supravirare şi să apeşi pedala de acceleraţie progresiv.

Mads Ostberg
Pilot Citroen
Condiţiile meteo în care se desfăşoară Raliul Suediei necesită un stil aparte de pilotaj.
Probabil că cea mai evidentă caracteristică este tendinţa piloţilor de a "aluneca" cu maşinile de-a lungul grămezilor de zăpadă îngheţată care mărginesc traseul, însă această strategie poate deveni periculoasă dacă temperaturile sunt aproape de pragul îngheţului.

Tot în această situaţie, cel puţin în anumite zone, stratul de gheaţă de pe traseu se poate topi, astfel că pneurile cu cuie vor atinge macadamul şi vor imprima maşinii o tracţiune mai scăzută. Nu în ultimul rând, punctele de frânare sunt cu totul altele atunci când piloţii concurează pe zăpadă.

"Trebuie să fii atent la degradarea pneurilor şi la judecarea punctelor de frânare, să rămâi pe traiectorie fără să suferi de supravirare şi să apeşi pedala de acceleraţie progresiv pentru a rămâne bine plasat în viraj. Aici ai cea mai bună aderenţă, dar deteriorezi cuiele dacă pe jos este macadam", explică Mads Ostberg, unul dintre piloţii Citroen.

Pentru coechipierul său Kris Meeke, dar şi pentru doi dintre piloţii M-Sport, Elfyn Evans şi Robert Kubica, Raliul Suediei va fi prima experienţă pe zăpada adevărată. "Nu ştiu la ce să mă aştept, dar probele acoperite cu zăpadă vor oferi cu siguranţă o nouă provocare. Având în vedere că nu sunt familiar cu această suprafaţă, ştim că va fi un eveniment dificil", explică polonezul.

Ogier vrea o noua victorie in Raliul Suediei

Obiective diferite pentru piloţii de top

Anul trecut am obţinut aici prima victorie pentru Volkswagen după un duel grozav cu Sebastien Loeb. Probabil că acela a fost cel mai bun raliu al carierei mele.

Sebastien Ogier
Pilot Volkswagen
După startul excelent de sezon din Raliul Monte Carlo, Volkswagen este principala favorită la victorie şi în Suedia, iar Sebastien Ogier a admis că şi-ar dori să obţină un nou triumf în această etapă după cel din 2013.

"Anul trecut am obţinut aici prima victorie pentru Volkswagen după un duel grozav cu Sebastien Loeb.

Probabil că acela a fost cel mai bun raliu al carierei mele de până acum, iar în prezent suntem echipa pe care toată lumea vrea s-o învingă. Cu siguranţă nu va fi uşor, dar mi-ar plăcea foarte mult să câştigăm aici", a precizat Ogier.

Cel puţin la nivel declarativ, principalul său rival va fi Ostberg, întrucât norvegianul se va bucură de un sprijin consistent din partea fanilor.

"Obiectivul este să termin pe podium. Dacă totul merge bine, vreau să încerc să lupt pentru victorie. Vom avea mulţi fani care ne vor încuraja pe traseu", spune pilotul M-Sport.

Starea de sprit este însă diametral opusă la Hyundai. Constructorul sud-coreean a debutat cu un dublu abandon la Monte Carlo, motiv pentru care Thierry Neuville îşi propune doar să ajungă la linia de sosire a ultimei probe speciale.

"După ce m-am retras atât de prematur din Raliul Monte Carlo, aştept cu nerăbdare un start proaspăt şi vreau să termin Raliul Suediei pentru mine şi pentru întreaga echipă", precizează belgianul care anul trecut a fost principala ameninţare la titlul mondial pentru Ogier.

Trei probe speciale din cadrul Raliului Suediei vor fi transmise în direct de promoterul Red Bull: superspeciala de miercuri seară şi dubla trecere prin proba Varmullsasen, care va găzdui şi Power Stage-ul.

În România, drepturile TV pentru WRC sunt deţinute de Dolce Sport, însă postul de televiziune aflat în proprietatea operatorului Romtelecom va transmite doar un rezumat de 60 de minute al raliului care va putea fi urmărit duminică, 9 februarie, de la ora 21:30 pe canalul Dolce Sport 2. 

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru