Feedback

DrivetestSEAT Leon facelift

1.4 Benzina Turbo (TSI) 150CP Man6 FR
4.4
Test drive SEAT Leon facelift zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 15.05.2018
O mână de ajutor

Se spune că dacă te naști în familia potrivită, viața ta e aranjată și nu trebuie să-ți faci griji de nimic. Parțial adevărat. Brandul spaniol Seat a simțit asta pe pielea lui, întâmpinând dificultăți financiare serioase în urmă cu șase ani, chiar dacă făcea parte și atunci, ca acum, din familia Volkswagen.

Pe marginea prăpastiei, Seat primește o mână de ajutor din partea familiei VAG și începe să urce din nou către normalitate. Cine era de fapt mâna de ajutor? Actuala generație Seat Leon, lansată pe baza platformei unui best-seller: Volkswagen Golf.

Cu tot acest pachet genetic, Leon nu avea cum să nu reușească. Compcta spaniolă a readus clienții în showroom și a ajutat brandul să diversifice gama cu primele sale SUV-uri: Ateca și Arona. Care ajută astăzi la stabilirea unor recorduri de vânzări.

Astăzi, la 6 ani de la debut, Leon încă se dovedește un concurent redutabil în segmentul compact, ajutat și de un facelift primit în urmă cu doi ani.

Am urcat la volanul versiunii de echipare Leon FR pentru a vedea câtă sportivitate a mai rămas într-un model aflat spre finalul carierei.

SEAT Leon facelift
1.4 Benzina Turbo (TSI) 150CP Man6 FR

  • Pret de pornire 14.462 €
  • Pret model testat 19.752 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Leon a venit alături de unul dintre cele mai populare motoare pe benzină din Grupul Volkswagen. Este vorba despre unitatea turbo de 1.4 litri și 150 de cai putere. Este un propulsor care s-a vândut bine de-a lungul ultimului deceniu, dar care se află acum pe final de carieră, el fiind deja înlocuit pe Golf facelift cu un motor de 1.5 litri turbo.

Motorul pe care l-am testat este una dintre cele mai rafinate alegeri disponibile pe Leon. Este foarte bine antifonat și nu oferă vibrații deranjante. Iar trecerea de la patru la doi cilindri, în situații în care exploatarea o permite, nu este resimțită la volan. Singura dovadă este indicatorul din bord.

Să vorbim acum și despre resurse. Motorul de 1.4 litri oferă, pe lângă cei 150 de cai, și un cuplu motor de 250 de Nm, livrat extrem de devreme, adică pe la 1500 de rotații. Chiar și așa, Leon FR pare că se simte ceva mai dinamic și mai sprinten atunci când acul turometrului ajunge pe la 3000 de rotații.

Pachetul de resurse este bun, este livrat fix atunci când ai nevoie de el, însă parcă nu se ridică la înălțimea logo-ului FR, transformat între timp din versiune sport în echipare cu iz sportiv. Parcă mi-aș fi dorit ceva mai mult, o explozie ceva mai puternică venită de sub capotă. Mai ales la viteze mari, când Leon FR nu mai dă dovadă de același dinamism.

Resursele motorului cu patru cilindri sunt gestionate cu ajutorul unei transmisii manuale cu șase rapoarte, cu o timonerie bună, precisă și ușor sportivă. Etajarea treptelor este și ea corectă, cu ultimele două rapoarte ceva mai lungi, pentru a favoriza consumul.

Consum

În gama actuală, dieselul rămâne cea mai eficientă alternativă. Însă nu și cea mai rafinată, după cum ziceam. Dar nu toți clienții români sunt obsedați de consum. Sunt și oameni care vor să meargă împotriva curentului și țin cu dinții de ideea de motor pe benzină. Seat a căutat să aibă grijă și de buzunarul lor.

Cea mai bună dovadă a efortului depus este sistemul de dezactivare al cilindrilor, despre care aminteam și mai sus. Motorul poate trece de la rularea în patru cilindri la rularea cu doi cilindri. Pe nesimțite. E drept, că aceste momente sunt la fel de sensibile ca rularea pur electrică a unui hibrid. Trebuie să fii foarte atent cu pedala de accelerație și să accelerezi extrem de încet și gradual. Cum o faci atunci când atingi 130 km/h pe autostradă, de exemplu, și menții piciorul constant pe pedală. Pe lângă acest sistem există și o funcție start-stop, care oprește motorul la semafor.

Astfel, prin folosirea acestor tehnologii, Leon FR ajunge să consume în oraș între 9 și 10 litri/100 de kilometri. O valoare decentă pentru o mașină de 150 de cai putere. La drum lung, totul depinde de stilul de condus. Puteți obține o valoare de 6.5 litri/100 de kilometri, dar puteți ajunge și la 10 litri/100 de km. Capacitatea asta de a fi la extreme este o caracteristica a motoarelor turbo.

Dacă ne uităm în fișa tehnică, vedem că Leon FR promite 4.7 litri/100 de km. Raportat la consumul mediu al rivalilor din segment, Leon FR este un lider detașat. Este mult mai eficient decât Ford Focus, Hyundai i30, Mazda3, Opel Astra și chiar fratele Volkswagen Golf.

Modele precum Honda Civic și Renault Megane, deși au cu 20 de cai putere în minus, consumă mai mult.

Performanţe

Seat își dorește să fie văzută drept o marcă de volum cu veleități sportive. Este imaginea pe care încearcă să le-o proiecteze clienților și cu care încearcă să se diferențieze de celelalte branduri de volum din Grupul Volkswagen. Prin urmare, Seat Leon nu are voie să dezamăgească la capitolul dinamică. Mai ales în versiunea FR, fie ea și mai degrabă simbolică azi, care se presupune că îți facilitează accesul în zona compactelor sportive.

Cu o accelerație de la 0 la 100 de km/h în doar 8 secunde, Leon FR este mult mai rapid decât Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30 sau Renault Megane. Singurele compacte care se apropie periculos de Leon FR, dar nu-l pot depăși, sunt Mazda3, Opel Astra și Volkswagen Golf.

Cu cei 215 km/h viteză maximă, Seat Leon FR este egalat doar de Opel Astra și depășit la mustață de Volkswagen Golf.

Interior

Dincolo de portierele lui Leon o să descoperi un habitaclu cunoscut. Sunt multe corespondențe între modelul spaniol și fratele de platformă Volkswagen Golf. E drept, Seat s-a străduit să-i ofere hatchback-ului său o identitate proprie și a mai repoziționat anumite spații de depozitare și butoane.

Climatizarea automată rămâne însă aceeași de pe Golf, poate și pentru că ergonomia sa este cea mai bună din segment.

Dacă între Ibiza și Polo diferența s-a făcut în primul rând la materiale, în cazul comparației dintre Leon și Golf nu a mai fost cazul de o asemenea deosebire. La fel ca Golf, Leon oferă un plastic moale și prietenos pe planșa de bord. El devine tare și neprietenos sub aceasta și pe consola centrală. Adică fix la fel ca și pe Golf. Nici un fel de diferență aici.

Scaunele sunt confortabile și au o alură sportivă, cu o susținere laterală foarte bună. În fond, vorbim de o versiune care poartă logo-ul FR. Iar acest lucru este sugerat pe cât posibil de designerii spanioli: avem cusături roșii contrastante, inserții cromate și un plastic lucios.

Aspectul practic nu a fost uitat, așa că portierele au spațiu suficient pentru sticle, există două suporturi de pahare pe consola centrală, o cotieră bine amplasată și adâncă, un torpedou de dimensiuni decente și un spațiu generos și bine gândit pentru telefonul mobil. Acesta dispune și de încărcare prin inducție.

Pe locurile din spate există spațiu suficient la picioare și la nivelul capului. Sunt cam aceleași dimensiuni pe care le găsești și în Golf. Cum era de așteptat, și spațiul din portbagaj este similar celui din Golf: 380 de litri. E mai mult decât oferă Opel Astra, Mazda3 și Ford Focus. Renault Megane, Honda Civic și Hyundai i30 sunt alegeri ceva mai spațioase.

Așadar, interiorul lui Leon FR este bine construit, cu un amestec de materiale moi și tari, cu o ergonomie exemplară și cu multe detalii sportive.

Preţ de achiziţie

Seat a avut mereu grijă la propria poziționare în segment. Era și normal, având în vedere că Skoda e marca grupului cu prețuri ceva mai accesibile, iar Golf este considerat etalonul grupului și, în mod tradițional, printre cele mai scumpe modele din segment. Prețurile pentru un Leon facelift pornesc de la 14.500 de euro, însă, dacă vă doriți, logo-ul FR și cei 150 de cai putere de sub capotă, trebuie să vă pregătiți bugetul pentru 19.700 de euro.

Un Ford Focus cu motor de 1.5 litri Ecoboost de 150 de cai putere și echipare Titanium este puțin mai scump, adică 20.100 de euro. Un Honda Civic cu motorul de un litru turbo de 130 de cai putere pornește de la 17.500 de euro, însă o echipare ceva mai generoasă aruncă imediat eticheta de preț peste pragul psihologic de 20.000 de euro.

Și Hyundai i30 cu motorul pe benzină de 140 de cai și echiparea Exclusive este mai scump cu 1000 de euro. De Mazda3 în versiunea pe benzină de 165 de cai și echiparea Revolution nici nu poate fi vorba, întrucât ajunge la 21.700 de euro.

Opel Astra, de obicei o alegere accesibilă în acest segment, poate ajunge la un preț de 20.000 de euro dacă optăm pentru motorul de 150 de cai putere și o echipare generoasă cum este Innovation. Renault Megane rămâne, de departe, un chilipir la cei 17.300 de euro ceruți pentru versiunea de 130 de cai putere cu echipare Zen.

Așadar, deși diferențele de preț sunt mici și pot fi anulate foarte ușor cu o promoție acordată de dealer, Seat Leon FR se numără printre propunerile accesibile ale segmentului.

Siguranţă

Actuala generație Seat Leon a fost testată de EuoNCAP în anul 2012, adică acum multă vreme, în versiunea ante-facelift, când normele de siguranță nu erau atât de stricte precum cele de azi. Punctajul obținut atunci a fost însă foarte bun, iar faceliftul a adus noi sisteme de siguranță, ceea ce îi garantează în continuare compactei spaniole un punctaj bun.

În 2002, Leon a obținut 94 de procente pentru protecția pasagerilor adulți, 92% pentru protecția copiilor, 70% pentru cea a pietonilor și 71% pentru sistemele sale de asistență de atunci. Între timp, ele s-au înmulțit. Pe lângă airbagul pentru genunchii șoferului, un detaliu pe care nu-l găsești pe multe mașini compacte, Leon vine cu multe sisteme de asistență.

Puteţi să vă dotaţi Leon-ul cu sisteme care să vă ajute să treceţi cu bine peste călătoriile prin ţară, precum cel care frânează automat în oraș și pe autostradă dacă șoferul e depășit de situație. Pachetul de frânare în oraș, City Emergency Brake, recunoaște la nevoie nu doar mașinile, ci și pietonii apăruți de nicăieri.

Ţinută de drum

Dacă cei 150 de cai putere nu sunt chiar suficienți pentru logo-ul FR, atunci măcar ținuta de drum să fie una demnă de sportivitatea pe care o subînțeleg cele două litere. Se pare că spaniolii au înțeles asta și au echipat Leon FR cu o suspensie potrivită pentru segmente de drum virajat. Adică, pe scurt, la volanul lui Leon FR o să descoperiți o doză generoasă din elixirul denumit „plăcerea de a conduce”.

Suspensia este destul de rigidă și plantează bine hatchback-ul pe asfalt, merit care poate fi atribuit și articulației independente. Aderența se păstrează bine și îți oferă curajul necesar să ataci virajele cu mai mult curaj. Ar mai fi și direcția electromecanică, precisă, în ton cu setarea suspensiei, una dintre cele mai bune din segmentul compact.

În oraș, te întâlnești cu reversul medaliei. Începi să resimți rigiditatea suspensiei la trecerea peste liniile de tramvai sau peste gropile apărute peste noapte. Chiar și așa, suspensia nu este deranjantă și nu te face să urăști rularea cotidiană printr-un oraș „bombardat”.

Amortizoarele își fac bine treaba și îți dau impresia de calitate, de suspensie omogenă, care nu transmite zgomot în habitaclu.

Leon FR oferă și mai multe moduri de rulare, care modifică răspunsul ansamblului motor-cutie, precum și pe cel al direcției. Diferențe notabile se observă doar atunci când alegeți soluția eficientă. 

Vizibilitate

Spre deosebire de Golf, Leon este o mașină cu mult mai multe linii angulare, ascuțite și ușor nepractice. Poate de aceea oglinzile laterale vor părea ușor prea ascuțite pentru cei mai novici. Însă, cu o ajustare atentă, ele se pot dovedi bine proporționate. Bine proporționată este și luneta, care, în ciuda aspectului de hatchback sportiv, se supune normelor practice. Așa că manevrele în marșarier nu vor fi chiar un coșmar, așa cum ai putea crede la prima vedere.

Singurele probleme pe care le are Leon la capitolul vizibilitate sunt legate de montantul parbrizului în zona stângă, accesul pe străduțele înguste având nevoie de o dublă verificare ochiometrică pe deasupra și dedesubtul stâlpului.

Tehnologie

Odată cu faceliftul, Seat Leon a primit și un sistem multimedia îmbunătățit, în jurul căruia se concentrează toată tehnologia de ultimă generație. Ecranul de 8 inch oferă un răspuns tactil foarte bun și un meniu în care te descurci ușor. În plus, grafica este una colorată și foarte prietenoasă. Navigația se mișcă bine, iar informațiile oferite, chiar și în România sunt foarte bune.

În ceea ce privește conectivitatea, Leon FR garantează o cuplare facilă a telefonului mobil și, bineînțeles, suport pentru Apple CarPlay și Android Auto. Nu lipsește nici zona cu încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile care suportă asta.

Pe lista dotărilor se numără scaune încălzite, senzori de ploaie și lumină, cameră pentru marșarier cu o calitate decentă a imaginii, un computer de bord color, butoane pe volan, climatizare dublă, faruri automate cu LED și toate sistemele de siguranță amintite mai sus.

De asemenea, exceptând versiunea de bază, Leon beneficiază acum și de o frână de mână electronică, cu funcție AutoHold. E o funcție extrem de utilă, preluată, bineînțeles, de la Golf.

Nu în ultimul rând, mașina noastră de test a fost echipată cu o trapă acționată electric.

Design

Seat Leon a mizat întotdeauna pe un design sportiv, agresiv și ușor mai jovial decât în cazul fratelui Volkswagen Golf. Scopul a fost acela de a atrage clienții mai tineri sau cu un spirit tânăr. Intenția a fost rapid înțeleasă de public și a diferențiat modelul spaniol de omologul său german.

În cazul lui FR, acest aer sportiv este exacerbat cu o serie de elemente noi de design. Avem jante mai mari, de 18 inch, cu design special, praguri laterale, logo-uri FR în grila față și pe hayon, praguri inscripționate, spoilere ușor modificate, un eleron montat pe hayon și o evacuare dublă.

La toate acestea se adaugă semnături luminoase agresive, atât pentru blocurile optice față, cât și pentru cele spate.

Nu ne-a placut

  • Plasticul din zona inferioară a bordului
  • Primul rând de montanți
  • Lipsa unor elemente tehnologice
Date tehnice - SEAT Leon facelift 1.4 Benzina Turbo (TSI) 150CP Man6 FR
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1395
Lungime mm
4263
Putere maxima CP (rpm)
150 (5000)
Latime mm
1816
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (1500)
Inaltime mm
1444
Viteza maxima km/h
215
Greutate kg
1241
Acceleratie 0-100 km/h s
8.0
Ampatament mm
2636
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
380
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Leon facelift

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Când vezi un preț de 20.000 euro, după ultimele teste făcute de AM, ai impresia că e pomană mașina asta.

    Leon arată foarte bine la exterior, cu toate că are o vechime, au gândit bine strategia, interior sub Golf, prețuri ceva mai mici, exterior atrăgător.
    23 6
  • interesanta...si nici pretul nu e exagerat. Daca mai prinzi si un discount de la dealer o scoti chiar bine.
    20 4
  • Mihai: Testerul depisteaza scurt circuit opel astra G 1.6v? Raspunde
  • Sa nu cumva sa pomeniti de Kia Cee'd GT ca va strica toata mustaria.
    Cee'd GT 1.6 T-GDI MT, 204 CP, 19,016 € echipare de TOP

    204 CP = 19.000 si nu mai vorbesc de design si garantie.

    Doar VAG domle'.....
    34 14
  • @dan_grc: Așa-i, scăderea cu un ordin de mărime a prețului mașinilor testate (de la 200.000 euro - v. Lambo Urus, Bentley Conti etc - la 20.000 SEAT) e reflectată psihologic în senzația de chilipir.

    De acord și cu atuul designului exterior al Leon-ului vs. sobrietatea VW (preferată însă de unii.) Totuși, spațiul pt pasagerii de pe banchetă e ceva mai mic ca-n Golf (pe măsuratele !)

    @kid: Oferta Kia e într-adevăr tentantă (Inclusiv garanția extinsă și fiabilitatea probată), dar nu trebuie uitat că noua Ceed e ...pe vine, iar motorișca 1.6 T-GDI e cam setoasă.
    Nu mai zic că și la ținuta de drum mai au/aveau cîte ceva de-nvățat coreenii (vb. de vechea Ceed, că noua pare a fi la standarde actuale după testele prototipului.)

    &bogdanm: După testele cu Urus ș.a., mi-e clar de ce 150 CP îți par cam anemici. :-) Sau Touareg-ul - cam leneș la peste 160 km/h.
    Serios acu, dincolo de contrastele senzoriale explicabile,215 km/h și 8 s pt 0-100 km/h cred că-s suficient de dinamice - pt România cel puțin.
    37 4
  • @bogdanm : ma intreb ca si Kirotractor mai sus cum o fi sa treci de la W12 biturbo la 4L de 150 cai ? Pai normal ca nu mai pare prea sportiv. Eu personal am tot testat recent diverse modele compacte cu motorizari de 1.4 benzina in jurul la 150 cai si de departe motorul de pe Seat mi-a parut cel mai potent dintre toate, chiar pare sportiv pe linga coreence sau Opel de exemplu. Dar ma rog , aici depinde si de transmisie/cutie si cum o folosesti. Dar ceea ce ma uimeste/deranjeaza (fara suparare) si nu inteleg de ce tratati astfel de detalii superficial este afirmatia :"Pe locurile din spate există spațiu suficient la picioare și la nivelul capului. Sunt cam aceleași dimensiuni pe care le găsești și în Golf." NU , nu este asa, spatiul este vizibil/sensibil mai mare la Golf. Le-am vizitat/testat pe amandoua in aceeasi zi impreuna cu familia si deci nu e doar o parere personala. In rest , testul este obiectiv , desi personal as fi fost interesat de "noul" motor de 1.5 chiar daca pe hartie "arata la fel".
    12 5
  • Leonul din testul vostru consuma dublu fata de fisa tehnica, iar voi ii dati 4,5 la consum ?
    21 4
  • Vechiul Leon avea rezervorul de 64l si daca te straduiai intrau chiar mai multi litri,asta are aprx.50.Nu inteleg,am observat asta la noile masini,parca fac din adins rezervoarele atat de mici,zici ca vor sa aiba autonomia reala mai mica ca o electrica.
    7 4
  • Dragos
    Nu inteleg cum ati ajuns la pretul de 19.700. Pe site-ul Seat un Leon FR 1.4 TSI 150 CP MT6 pleaca de la 21.351 EUR fara nicio optiune. Cu optiuni probabil se duce la 25.000 lejer. Sunt tare curios cum s-a ajuns la pretul prezentat.
    11 1
  • @pipo @kirotractor

    „Pe locurile din spate există spațiu suficient la picioare și la nivelul capului. Sunt CAM ACELEAȘI dimensiuni pe care le găsești și în Golf."
    Deci nu e ACELAȘI SPAȚIU. Există niște diferențe. În favoarea lui Golf. Și o spun din perspectiva unui posesor de Golf. Dar diferențele nu sunt așa de mari. Leon este acolo și dimensiunile sunt mai mult decât decente pentru segmentul compact.

    Cât privește „voioșia” celor 150 de cai putere, nu cred că are legătură cu cei 650 de cai ai lui Urus :)
    N-am spus că sunt insuficiente, n-am zis că mașina e submotorizată, am zis că nu e o explozie demnă de un logo sportiv. Recitiți, vă rog, pasajul acesta:

    „Pachetul de resurse este bun, este livrat fix atunci când ai nevoie de el, însă parcă nu se ridică la înălțimea logo-ului FR, transformat între timp din versiune sport în echipare cu iz sportiv. Parcă mi-aș fi dorit ceva mai mult, o explozie ceva mai puternică venită de sub capotă. MAI ALES LA VITEZE MARI, când Leon FR nu mai dă dovadă de același dinamism.”


    Mulțumesc tuturor pentru comentarii. Mă bucur că citiți de fiecare dată cu interes și se nasc astfel de discuții.
    6 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru