Drivetest Suzuki S-Cross

1.4 Boosterjet Hybrid Luxus 6AT AllGrip
3.9
Suzuki S-Cross zoom
de Gabriel Nica, Foto: Radu Chindriș
Marti, 05.07.2022
La vremuri noi, rețete noi

Dacă vrei să vorbești despre Suzuki, nu ai cum să nu invoci titanii producătorului japonez, cei care i-au clădit reputația din ziua de azi. Suzuki este privit de către mulți fani sau clienți drept un brand fiabil, accesibil, dar, mai ales, super capabil în off-road.

Asta pentru că de-a lungul anilor, Suzuki a produs unele dintre cele mai apreciate mașinării de cucerit codrii, pe care le-a văzut industria vreodată. De la Jimny la Samurai, am văzut destul de multe variații ale modelelor japoneze, modificate și aruncate în lupte nemiloase cu nămolul, pietrișul sau drumurile accidentate de tot felul.

Ei bine, timpurile se schimbă și, odată cu scăderea apetitului oamenilor pentru aventuri în afara zonelor metropolitane, cererea pentru specialitatea casei Suzuki a scăzut. Astfel, compania niponă a trebuit să se adapteze și chiar să înceapă parteneriate cu diferite alte companii, unele chiar surprinzătoate, dacă ne uităm înapoi, în istorie.

Din parteneriatul cu Fiat s-a născut modelul SX4, o mașină care s-a dovedit a fi un succes comercial uriaș, dar și un vestitor a ceea ce urma să vină.

Astăzi, SX4 a ajuns la a treia generație și nu mai are nimic de-a face cu Fiat, fiind o afacere japoneză 100%, cu un nume subtil modificat. Pe lângă faptul că nu mai e un monovolum, ci un crossover compact, SX4 a devenit acum Scross și este una dintre cele mai accesibile modele din segmentul său.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Suzuki S-Cross
1.4 Boosterjet Hybrid Luxus 6AT AllGrip

  • Pret de pornire 19.500 €
  • Pret model testat 28.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Suzuki nu își mai permite să aibă un portofoliu uriaș de motorizări. Majoritatea modelelor sale au la bază un singur propulsor. Uneori, mai vezi câte o excepție.

Pe Scross vei găsi un singur motor disponibil, un propulsor de 1.4 litri, cu 4 cilindri, pe benzină, turbo, cunoscut sub numele comercial Boosterjet. Dacă unora dintre voi li se va părea cunoscut, nu e nicio supriză, pentru că acest motor a fost introdus în producție acum destul de mult timp.

Cu toate acestea, nu îl confundați cu vechiul Boosterjet de pe versiunea veche a lui Scross. Aici vorbim de o soluție mild-hybrid.

Practic, avem atașat motorului termic un mic starter-generator, care va prelua anumite funcții auxiliare și va permite mașinii să ruleze cu propulsorul de 1.4 litri oprit, pentru porțiuni scurte, cum ar fi la decelerarea spre un semafor. Aceeași unitate electrică va funcționa ca un demaror, oferindu-ți un mic ajutor la plecările de pe loc, totul în scopul de a reduce cât mai mult consumul de combustibil.

Cele două unități lucrează foarte bine împreună și nu vei observa vreun fel de sincopă în livrarea resurselor. Chiar și cutia de viteze automată cu șase rapoarte, de la Aisin, m-a surprins, fiind bine setată, schimbând treptele fluid în majoritatea situațiilor. E bine de știut că îți poți comanda Scross și cu o cutie manuala cu șase rapoarte, dacă vrei. Dar cine mai vrea așa ceva?

Însă, este dezamăgitor faptul că, spre deosebire de vechiul model, care avea aceeași cilindree, puterea modelului hibrid a scăzut, de la 140 CP la 129 CP. La schimb am primit ceva mai mult cuplu, 235 Nm versus 220 Nm pe vechiul model. Iar asta ate ajută atunci când ai de făcut demaraje susținute.

Motorul chiar face casă bună cu mașina, fiind o alegere inspirată din partea celor de la Suzuki, care arată astfel că sunt la curent cu preferințele clienților și situația delicată în care se află planeta.

Consum

Toate bune și frumoase, dar ajută cu ceva caracterul mild-hybrid al motorului când vine vorba despre consum și emisii? Testele sintetice efectuate conform standardului WLTP par să zică un răsunător „DA”, însă eu am vrut să văd cu ochii mei cât consumă Scross.

Prin oraș, noul crossover compact al celor de la Suzuki a reușit să se limiteze la „doar” 9 litri/100 kilometri. Acest consum a scăzut ulterior la 7.3 litri/100 kilometri pe autostradă și 5 litri/100 kilometri pe o secțiune de Drum Național.

Aceste valori sunt departe de cifrele oficiale pretinse de Suzuki. Conform estimărilor companiei japoneze, consumul în oraș ar trebui să fie în jur de 7.5 l/100 km, în timp ce pe autostradă, acesta ar trebui să fie în jur de 6.6 l/100 km.

Dar ce spun rivalii lui Scross? Ei bine, aceștia fac parte dintr-un segment special în România, unul foarte atractiv pentru pătura de mijloc din țara noastră. Aici vom regăsi modele precum Dacia Duster, SsangYong Tivoli sau Renault Captur. Sigur, dacă ne orientăm după dimensiuni, am putea include aici și Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3, Peugeot 2008, MINI Countryman sau Honda HR-V, dar trebuie să ținem cont și de prețurile acestor modele atunci când le comparăm.

Așadar, pentru o comparație corectă ne vom uita la Dacia Duster cu motorizarea de 1.33 litri și 150 CP, precum și la SsangYong Tivoli echipat cu motorizarea de 1.5 litri, turbo, cu 163 CP.

Consumul estimat, mediu, al unui Duster cu motorul de 1.33 litri și cutie automată EDC este de 6.3 l/100 km, în timp ce Tivoli ajunge până la 8.3 l/100, km în versiune AWD, cu transmisie automată.

Performanţe

Așa cum probabil vă închipuiți deja, Suzuki Scross nu este un atlet desăvârșit. În linie dreaptă, de pe loc, va atinge 100 km/h dupa 10.2 secunde, cu 0.4 secunde mai rapid decât rivalul sud coreean, dar cu jumătate de secundă mai lent decât un Duster.

Viteza maximă a lui Scross este de 195 km/h, încă o victorie pentru Dacia Duster în această comparație, modelul autohton ajungând la 199 km/h, în timp ce Tivoli se va opri la 175 km/h.

Interior

Stabilind deja că Suzuki Scross joacă într-o anumită ligă, adică nu în cea „mare”, probabil că intuiți ce fel de materiale și finisări ne-au așteptat înăuntru. De altfel, ar fi o greșeală să ai așteptări foarte mari în acest sens.

Sigur, comparativ cu modelul precedent, câteva îmbunătățiri se pot observa. Avem un nou sistem de infotainment, cu un ecran care arată mai bine, plasat mai inspirat în mijlocul planșei de bord. Materialele folosite sunt subtil mai bune, dar în continuare te vei lovi de plastic tare în cam toate zonele.

Spațiile de depozitare sunt generoase, atât în portiere cât și în ceea ce privește torpedoul, cotiera sau portbagajul. Sigur, nu te poți aștepta la 800 de litri, dar în spatele locurilor de pe al doilea rând vei găsi 430 de litri. Dacia Duster oferă 445 de litri, iar SsangYong Tivoli doar 311 litri.

Cea mai mare surpriză a fost spațiul oferit, mai ales în zona din spate. Având în vedere dimensiunile compacte ale mașinii, mă așteptam să nu încap deloc pe locurile din spate, dar Scross m-a surprins. Mașina oferă spațiu bun pentru doi adulți de 1.80 metri. Dar dacă vrei să forțezi nota cu trei persoane, s-ar putea să auzi ceva înjurături în protest.

Și ergonomia este la nivel înalt aproape în totalitate. Suzuki nu a renunțat încă la butoanele fizice, iar asta va fi pe placul multor șoferi. Cu toate acestea, există și ceva lacune. De exemplu, butonul pentru operarea computerului de bord este integrat în instrumentarul de bord.

Practic, pentru operarea acestuia trebuie să treci cu mâna prin volan, operațiune care nu numai că este complet incofortabilă și de acum 20 de ani, ci de-a dreptul periculoasă în anumite situații.

Preţ de achiziţie

Dacă în cazul vechiului model, prețurile lui Scross erau principalul său atu în lupta cu rivalii, iată că noua generație joacă într-o ligă complet nouă.

În 2016, ultima oară când SX4 ne-a trecut pragul, prețurile pentru această mașină, cu un motor mai puternic, dar nu hibridizat, începeau de la 14.600 de euro. Acest punct de pornire transforma modelul Suzuki într-unul dintre cele mai accesibile de pe piața din România. Chiar și cu un nivel de echipare generos, nu treceai cu mult de pragul psihologic de 20.000 de euro.

Ei bine, generația nouă vine cu o altă abordare. Prețurile pentru Suzuki Scross încep acum de la 19.500 de euro. Valabil pentru versiunea cu tracțiune față și cutie manuală, fără prea multe opțiuni. Pentru modelul testat de noi, cu Allgrip și cutie automată, inclusiv toate opțiunile posibile, prețul ajunge la 28.000 euro.

Rivalii săi sunt mult mai ieftini de această dată. Dacia Duster are un preț de pornire de 15.300 de euro, dar cu un motor mai puțin potent, per total. În același timp, SsangYong Tivoli începe de la 17.100 de euro, în continuare sub ceea ce pretinde Suzuki pentru Scross.

Indiferent de varianta de echipare, vei primi jante de 17 inch, lumini de rulare pe timp de zi cu LED, aer condiționat, senzori de lumină și scaun șofer ajustabil pe înălțime. Versiunile mai scumpe primesc și tapițerie de piele ecologică sau o trapă de-a dreptul uriașă pe nivel de echipare de top, Luxus.

Siguranţă

Din păcate, modelul actual Suzuki SX4 Scross nu a fost supus rigorilor EuroNCAP. Ultimele testări cu versiunea predecentă au avut loc în 2013 și au adus modelului japonez un rating de 5 stele. Cu toate acestea, după cum știm cu toții, sistemul de evaluare s-a schimbat în ultimul timp, testele devenind mult mai riguroase.

Având în vedere ratingul foarte bun obținut de vechea generație în testele de impact (cu o protecție de 92% pentru adulți, 80% pentru copii), e foarte posibil ca noul Scross să facă o figură bună atunci când va fi evaluat. Mai ales că acum primește și mai multă tehnologie de siguranță activă.

Noul Scross are la dispoziție un pilot automat adaptiv și asistență la frânare cu radar. Această ultimă funcție are două trepte de reglare a intervenției. Indiferent pe care o veți alege (să frâneze mai devreme sau mai târziu), SX4 va țiui de fiecare dată când vă apropiați ceva mai tare de mașina din față. Este o trăsătură pe care o avea și vechiul model.

Ţinută de drum

Suspensia lui SX4 Scross a fost încă o surpriză plăcută. Modelul japonez a fost calibrat pentru a fi cât mai confortabil în oraș, lăsând pretențiile de off-road deoparte.

Puntea față beneficiază de o suspensie de tip McPherson, în timp ce puntea spate este în continuare rigidă. Asta înseamnă, în mod normal, că vei resimți anumite denivelări puțin mai pronunțat. Ei bine, pe Scross, nu a fost cazul. Nu știu exact ce magie au făcut cei de la Suzuki, dar puntea spate s-a comportat excelent pe parcursul testului, cu o nivelare foarte bună a zonelor accidentate peste care am rulat, dar și cu o insonorizare pe măsură.

La viteze mai mari, această insonorizare își arată limitele, mai ales la viteze de autostradă, unde va trebui să faci ceva eforturi pentru ca cei de lângă tine să înțeleagă ce vrei să spui.

Ieșirile în teren accident sunt recomandate, însă cu măsură. Pentru că Scross rămâne un crossover, nu un off-roader pur, așa cum erau vechile modele Suzuki în urmă cu câteva decenii.

Sistemul opțional de tracțiune integrală, Allgrip, a fost și el inclus pe modelul testat de mine și și-a făcut treaba în liniște pe tot parcursul testului. Acesta e un sistem care trimite în modul standard putere către roțile față, activând puntea spate doar în caz de nevoie. Totul din aceleași considerente care țin de economia de combustibil.

Cuplați modul Snow al selectorului amplasat pe consola centrală și diferența este notabilă. Există un mod Auto, există și unul Sport și există și funcția Lock, pentru cei mai fanatici.

 

Vizibilitate

Scross, nu face compromisuri de vizibilitate pentru artificii de design. Nu avem un parbriz înclinat puternic și nici o lunetă tăiată să pară că ne uităm la vreun fel de coupe rătăcit pe o caroserie înaltă.

Așadar, SX4 vine cu montanți laterali de dimensiuni rezonabile, care nu te încurcă, și cu o cameră video de marșarier de rezoluție decentă pentru segment. Aceasta din urmă compensează micile deficiențe cauzate de montanții C ai mașinii.

Poziția la volan este suficient de înaltă ca să vezi cât mai departe, dar suficient de joasă încât să te simți ca într-o compactă pe tocuri.

Tehnologie

Dacă treci peste faptul că nu poți accesa computerul de bord de pe volan sau bord, ci doar prin butoanele negre, lungi, urâte și mai ales greu accesibile care "cresc" din instrumentar, Scross e o mașină care stă destul de bine la nivel tehnologic.

Modelul japonez este dotat cu minimul necesar în ziua de azi. Ecranul pentru sistemul multimedia a fost poziționat pe planșa de bord, destul de sus, și pare un fel de improvizație. Deși multe butoane fizice au fost păstrate pe bord și consola centrală, pentru a regla volumul sau alte funcții ale sistemului multimedia va trebui să încerci să apeși pe anumite zone sensibile la atingere, poziționate imediat sub ecran. Evident, asta îți va distrage atenția atunci când ești la volan. Din fericire, același „colac” din fața ta are pe spițele sale butoane fizice care corespund acelorași funcții.

Să spui că meniul acestui sistem este rudimentar ar fi un compliment. Lucrurile sunt foarte, foarte simple, nu ai multe meniuri prin care să treci, iar navigația mai bine lipsea. Jocuri precum Doom sau Duke Nukem fac de rușine interfața celor de la Suzuki.

Din fericire, avem la dispoziție conectivitate Android Auto și Apple CarPlay, iar problemele menționate mai sus dispar imediat.

Un truc pe care l-am apreciat este faptul că, de fiecare dată când pornești mașina, aceasta îți va oferi o vedere la 360 de grade a ceea ce se întâmplă în jurul tău. Bineînțeles, daca ai sistemul de camere bifat pe lista de opționale.

 

Design

Modul în care a fost redesenat noul Scross poate crea multe comentarii. Dincolo de chestiunile de gust, trebuie să apreciem faptul că japonezii nu caută să uniformizeze designul, așa cum se întâmplă în cazul altor conaționali.

Prin urmare, oricât de controversate ar fi liniile noului model, ele sunt de apreciat pentru că nu se aliniază unui trend din ce în ce mai criticat. Dacă vezi un Scross pe stradă nu îl vei confunda cu alt model din gama Suzuki.

Nu putem spune asta despre toate modelele puse la vânzare în România, de către Suzuki. Vezi Across sau Swace. Dar Scross are personalitate.

Poate că nu sunt cel mai mare fan al stopurilor cu sticlă transparentă. Partea din spate mi se pare un pic butucănoasă, iar stopurile cu siguranță nu ajută. Zona frontală, însă, e arătoasă și vine cu o grilă uriașă și un design complet nou.

Suzuki îți pune la dispoziție și o gamă decentă de culori pentru exterior. Mai mult, poți alege pentru acoperișul tău o altă nuanță, contrastantă.

 

Nu ne-a placut

  • Calitatea materialelor folosite la interior
  • Calitatea finisajelor, pe alocuri
  • Modul de interacțiune cu computerul de bord
  • Tehnologia învechită a sistemului multimedia

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • 28.000 de euro pe o masina cu tehnologii folosite acum 15 ani si cu un design urat spre orbil...e clar ca doar fanii Suzuki vor cumpara masina asta.
    32 21
  • NIGGAPLS
    A 3-a generatie?? Poate al doilea facelift major la a doua. Conceptual masina are peste 10 ani. Japonezii parasesc Europa, Suzuki si Mitsubishi fiindca sunt invechiti, Honda ca au luat-o razna cu hibrizii si tot asa. Doar Toyota va ramane.
    17 11
  • deci ai tras o fugă să poluezi munții

    Mda
    7 10
  • Seriff
    @Mike, da, au picat copacii de ciuda:))
    Daca tot esti atat de nervos pe poluare, de ce nu te duci sa te pui in calea utilajelor care se duc si defriseaza padurile de ani de zile?
    De ce nu te duci in aeroport sa protestezi impotriva avioanelor? Sti cat polueaza un avion? Cat masina din imagine in 20 de ani de exploatare, tu si Greta, vai de capul vostru.
    24 5
  • Cred că la capitolul siguranță ar fi trebuit ceva mai multe amănunte. Nu înțeleg de ce ați apreciat cu 5 stele. În baza a ce? A rating-ului vechii generații? Sau a supozițiilor? Perfect dacă tot ziceți că: "Mai ales că acum primește și mai multă tehnologie de siguranță activă." măcar enumerați ce și cum, nu că "țiuie" de fiecare dată. Că așa asistență la frânare cu radar are și Logan 3, dotări cam firave pentru cinci stele, comparativ cu notarea cu 3,5 stele a dezastrului de la tehnologie. Și încă ceva, văd că în dreptul filtrului de parrticule specificați "indisponibil". Sincer, mă îndoiesc profund de așa ceva. Zic doar.
    12 3
  • Marele salt tehnologic este că au renunțat la motorul de 1,0 l în trei cilindri. Respect că ați învins contabilii. Și au mai făcut un pas înapoi prin scăderea puterii motorului (foarte probabil din motive de fiabilitate ). În rest au adaptat prețul la războiul cazaco-cazac.
    7 2
  • @r au scăzut puterea pentru a micșora malus CO2 si-au pus si mild-hybrid (in București nu este chiar stupida ideea, daca poți sa ajungi in treapta lll de viteze in electric)
    Mașina cu un design cinstit si curat fără a fi ceva deosebit. Restul sunt doar cifre care sunt înțelese de fiecare in felul lui.
    9 4
  • Andrei
    Mult prea scumpa pentru ce ofera. Iar la capitolul siguranta, la fel cum a mai mentionat cineva, cum puteti da 5 stele doar pe presupuneri?
    8 2
  • Cristi
    Salut. Eu am vechiul model Allgrip cu cutia automata,model 2017. Sunteti decenti in critici dar totusi trebuie spuse mai multe,avand in vedere ca platforma a ramas aceeasi.
    In primul rand as critica puntea spate rigida,care pe virajele cu denivelari topaie rau si face spatele sa plece,deci nu e pentru cei care nu stiu sa tina masina pe drum si gazul blana...venind de pe Duster din prima generatie,tot 4x4,consider ca e diferenta de la cer la pamant intre el...cu felicitari la Duster.
    Nu spuneti nimic despre greutatea cu care te asiguri in dreapta cand iesi de pe o strada sa zicem la 45 gr fata de cea in care vrei sa intri...tetiera si capul pasagerului sunt dupa montantul B si asta face greoaie asigurarea,pierzi mult sa tot misti capul pentru a vedea...optureaza enorm...
    Uzura placutelor de frana este dementiala,in 79000 km am schimbat 5 randuri de placute si un set de discuri pe fata...este singura masina care mi a cerut asa ceva...in conditiile in care schimbam dupa 45000 la oricare alta masina... si nu au fost putine. E drept ca a fost prima automata,dar totusi...
    Masina mea face 5 ani in august si eja policarbonatul farurilor lasa de dorit,s a matuit in partea superioara. Am mai avut aceeasi problema la Grand Vitara 1 si la Ignis 2.
    7 4
  • Seriff
    @Cristi, pai tocmai asta e problema la prezentarile astea ale ''jurnalistilor'', ei prezinta mereu o masina noua, dar e greu sa iti faci o idee, cand e noua, orice masina e buna.
    0 2
  • @Draga Cristi. Cum am putea noi sa aflam ca placutele de frana se uzeaza foarte repede in circa 2 zile la bordul masinii? La fel si cu matuirea farurilor?

    Cat despre vizibilitate, depinde de cum e asezat scaunul si respectiv pasagerul din fata, nu?

    Te incomodeaza? As sugera sa le reglezi altfel.

    Cat despre puntea spate, mie unul mi s-a parut ca s-a comportat foarte bine, si am mentionat ca e o punte rigida. Pentru un astfel de aranjament, s-a descurcat foarte bine.
    6 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru