Avancronică Le Mans 24h: Audi, favorită să câştige la revenirea Nissan în competiţie

de Daniel Popescu
Miercuri, 10.06.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Audi este considerată favorită în Cursa de 24 de ore de la sfârşitul acestei săptămâni în dauna rivalilor de la Toyota şi Porsche, în timp ce Nissan speră să facă o figură frumoasă la revenirea la clasa de prototipuri LMP1.

Esential 1923 este anul in care a avut loc prima editia a Cursei de 24 de ore de la Le Mans
5 victorii consecutive are Audi la Le Mans. Seria a inceput in 2010
56 este numarul total de masini care vor lua startul in Cursa de 24 de ore de la Le Mans
Campionatul Mondial de Anduranţă a crescut semnificativ în popularitate în ultimii ani concomitent cu uşorul regres pe care îl traversează Formula 1, iar o contribuţie majoră în această direcţie a avut-o creşterea concurenţei după revenirea Porsche de anul trecut şi anunţul întoarcerii celor de la Nissan în competiţie.

Bijuteria coroanei rămâne în continuare Cursa de 24 de ore de la Le Mans, care se va desfăşura pe parcursul weekendului 13-14 iunie şi care se bucură de un prestigiu aparte prin prisma provocării unice de care beneficiază: victoria poate fi obţinută doar după ce piloţii, mecanicii, inginerii şi conducerea tehnică transpiră timp de 24 de ore, indiferent că este zi sau noapte, că este senin sau furtună şi indiferent de gradul de oboseală acumulat.

▶ Reportaj: Cum am trăit Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2013

La prima vedere, ediţia din acest an nu pare să fie foarte echilibrată între cei patru constructori care abordează clasa de prototipuri LMP1, în special ca urmare a victoriilor obţinute de Audi în primele două etape ale sezonului şi a problemelor pe care le-a avut Nissan cu dezvoltarea prototipului. Totuşi, istoria a demonstrat că orice se poate întâmpla pe parcursul a 24 de ore, motiv pentru care Porsche şi Toyota rămân încrezătoare în şansele lor la trofeu.

▶ Careul de aşi pentru Le Mans 2015: prototipurile cu care Porsche, Audi, Toyota şi Nissan vor lupta pentru victorie

56 de participanti numara editia din acest an

Audi: debut perfect de sezon

Audi este considerată favorită la victorie.


Audi este unul dintre cei doi constructori care au adus modificări importante prototipului de LMP1, iar R18 e-tron quattro este dotat acum cu un sistem de recuperare a energiei de 4 MJ cu o putere de 200 kW, echivalentul a circa 270 de cai putere, dar beneficiază şi de numeroase noutăţi aerodinamice.

Schimbările au avut un efect pozitiv, întrucât Audi a câştigat etapa inaugurală a Campionatului Mondial de Anduranţă de la Silverstone cu versiunea sprint a prototipului înainte de a se impune la Spa-Francorchamps cu varianta cu forţă de apăsare aerodinamică scăzută, pe care o va utiliza şi la Le Mans.

În acest context, Audi este considerată favorită la victorie, însă şeful Wolfgang Ulrich a dezvăluit că pole position-ul nu reprezintă un obiectiv. "Nu-mi amintesc ca Audi să se fi concentrat vreodată pe calificări. Nu avem niciun motiv să facem asta în mod special. Munca noastră este definită de concentrarea pe pregătirea cursei", a declarat el.

▶ Cronica Cursei de 24 de ore de la Le Mans din 2014: triumful Audi

Echipa Audi pentru Le Mans:

▶ 7 Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Marcel Fassler
▶ 8 Loic Duval, Lucas di Grassi, Oliver Jarvis
▶ 9 Marco Bonanomi, Filipe Albuquerque, Rene Rast

Audi a castigat primele doua etape si este favorita la Le Mans

Porsche: speranţe la victorie

Timp de mai bine de jumătate de cursă, 919 Hybrid a stat în faţa prototipului Audi care a câştigat la Silverstone.


La numai un an după ce a revenit la clasa LMP1 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 2014, Porsche oferă cea mai bună dovadă a determinării de a obţine succesul şi de a-i detrona pe colegii de concern de la Audi.

Din punct de vedere vizual, prototipul Porsche 919 Hybrid păstrează o bună parte dintre caracteristicile predecesorului său, însă principala diferenţă apare la interior: dacă motorul turvo V4 de peste 500 de cai putere a rămas practic neschimbat, puterea sistemului de recuperare a energiei a crescut de la 6 MJ la maximum admis de 8 MJ şi este în continuare furnizată de acumulatori Li-Ion.

Acest lucru este benefic însă în special pe circuitul de la Le Mans, întrucât configuraţiile celorlalte piste nu permit obţinerea unui asemenea beneficiu.

Iar prestaţiile din primele două runde sunt încurajatoare din acest punct de vedere: timp de mai bine de jumătate de cursă, 919 Hybrid a stat în faţa prototipului Audi care a câştigat la Silverstone, iar la Spa-Francorhamps a ratat victoria doar pentru că rivalii de concern au putut rămâne mai mult timp de circuit cu acelaşi set de pneuri. Speranţele sunt impulsionate şi de faptul că, spre deoseboire de anul trecut, Porsche va alinia la start trei prototipuri, iar unul dintre ele va fi pilotat şi de Nico Hulkenberg, unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din Formula 1.

Echipa Porsche pentru Le Mans:

▶ 17 Mark Webber/Timo Bernhard/Brendon Hartley
▶ 18 Roman Dumas/Neel Jani/Marc Lieb
▶ 19 Nico Hulkenberg/Nick Tandy/Earl Bamber <>

Porsche spera sa lupte cu Audi pentru victorie

Toyota: pe picior greşit

O reducere a bugetului a avut un efect negativ asupra dezvoltării prototipului TS040 Hybrid.


Într-un interval de numai trei sezoane, Toyota a reuşit să câştige ambele titluri în Campionatul Mondial de Anduranţă în 2014, în special datorită unor performanţe mai bune obţinute în finalul campaniei. Cu toate acestea, o reducere a bugetului a avut un efect negativ asupra dezvoltării prototipului TS040 Hybrid, care a primit doar câteva îmbunătăţiri minore, iar sistemul de recuperare a energiei a rămas la 6 MJ.

În paralel, Audi şi Porsche au progresat semnificativ comparativ cu anul trecut, motiv pentru care constructorul japonez a avut mai degrabă o prestaţie mediocră la Silverstone, în timp ce la Spa nu a fost deloc în formă. În condiţiile în care pe circuit uscat nu pare capabilă să lupte cu cei doi producători germani, speranţele Toyota se leagă în special de vreme şi de apariţia unor defecţiuni tehnice pentru Audi şi Porsche prin care japonezii să recupereze teren.

Perspectivele echipei sunt însă cu atât mai pesimiste cu cât, tot din cauza bugetului limitat, va aborda cursa de anduranţă a anului cu numai două prototipuri.

▶ Toyota TS040 Hybrid a primit îmbunătăţiri pentru Cursa de 24 de ore

Echipa Toyota pentru Le Mans:

▶ 1 Anthony Davidson/Sebastien Buemi/Kazuki Nakajima
▶ 2 Alex Wurz/Stephane Sarrazin/Mike Conway

Toyota a ramas in urma rivalilor

Nissan: revoluţia începe greu

Cei de la Nissan şi-au stabilit un obiectiv mai puţin impresionant: să se poziţioneze în faţa celor mai rapide prototipuri de la clasa LMP2.


Anunţul revenirii Nissan în Campionatul Mondial de Anduranţă la clasa LMP1 a fost primit cu entuziasm de fani, cu atât mai mult cu cât conaţionalii celor de la Toyota au mizat pe o strategie complet surprinzătoare pentru dezvoltarea prototipului GT-R LM Nismo: acesta este echipat cu motor frontal şi tracţiune faţă.

Motorul, care este de tip biturbo pe benzină cu capacitatea de 3 litri, a fost amplasat frontal pentru a utiliza mai rapid energia acumulată în sistemul ERS. Intenţia a fost ca Nissan să folosească un sistem de recuperare a energiei de 8 MJ, însă o serie de probleme de dezvoltare au convins Nissan să adopte soluţia cea mai simplă, cu 2 MJ. Alte probleme de omologare au forţat ulterior Nissan să renunţe la participarea la primele două etape ale sezonului, ceea ce înseamnă o prezenţă la Le Mans fără posibilitatea de a testa în condiţii reale fiabilitatea şi performanţele prototipului.

Prin urmare, cei de la Nissan şi-au stabilit un obiectiv mai puţin impresionant: să se poziţioneze în faţa celor mai rapide prototipuri de la clasa LMP2. Partea bună este că Nissan abordează competiţia cu trei prototipuri, iar cel cu numărul 21 va avea aceleaşi culori alb şi albastru cu cele ale modelului R90CK care a obţinut pole position-ul la Le Mans în urmă cu 25 de ani.

▶ Nissan GT-R LM Nismo inovează în Le Mans: motor frontal şi tracţiune faţă

Echipa Nissan pentru Le Mans:

▶ 21 Tsugio Matsuda/Lucas Ordonez/Mark Shulzhitski
▶ 22 Michael Krumm/Harry Tincknell/Alex Buncombe
▶ 23 Max Chilton/Olivier Pla/Jann Mardenborough

Nissan spera sa aiba o prestatie decenta la Le Mans

Specificaţii tehnice pentru cele patru prototipuri

Porsche Toyota Audi Nissan
Motor V4 turbo V8 aspirat V6 TDI V6 biturbo
Capacitate motor 2 litri 3.7 litri 4 litri 3 litri
Putere motor 500 CP 520 CP 558 CP 500 CP
Capacitate rezervor 68.5 litri 68.5 litri 54.2 litri N/A
Sistem hibrid 8 MJ 6 MJ 4 MJ 2 MJ
Putere sistem hibrid 400 CP 480 CP 272 CP N/A
Masa (kg) 870 870 870 880
Lungime (mm) 4650 4650 4650 4645
Latime (mm) 1900 1900 1900 1900
Inaltime (mm) 1050 1050 1050 1030

Restul lumii: lupte echilibrate pentru victoriile de clasă

Chiar dacă aproape toţi ochii vor fi aţintiţi spre prototipurile LMP1, şi celelalte clase au potenţial de a atrage spectacolul, în special datorită varietăţii şi a echilibrului de forţe.

De exemplu, la clasa LMP2 vor exista nu mai puţin de 19 prototipuri, dintre care 10 au speranţe la victorie, în timp ce la clasa GTE Pro toţi cei patru constructori implicaţi au aspiraţii victorioase.

▶ Le Mans 24h: Tipuri de clase

Cursa de 24 de ore de la Le Mans la TV

Cursa de 24 de ore de la Le Mans va începe sâmbătă, 13 iunie, la ora 16:00 şi se va încheia duminică, 14 iunie, la ora 16:00 şi va fi transmisă în direct pe posturile de televiziune Eurosport şi Eurosport 2, care pot fi recepţionate şi pe platforma online Eurosport Player. 

Comentarii (18)

  • http://www.spotterguides.com/portfolio/15lm/

    PT FANII LM, cam la jumatatea paginii apar "download links" de unde puteti downloada, atat in format pdf cat si jpeg, infografice despre masinile si pilotii participanti la LM, tara de provenienta, circuit si cateva informatii despre nismo, ei fiind principalii sponsori
    5 0
  • nismo tv de pe you tube va difuza pe 3 canale imagini onboard si pe un canal imagini de la boxe.
    nu stiu daca o sa difuzeze si cursa, cum a facut-o cu alte ocazii la alte curse (24h Nurburgring, supergt, blancpain)

    ps @ AM. nu fac reclama; sunt doar un fan LM care vrea sa-i informeze si pe ceilalti fani
    5 0
  • someone
    @ AM: va rog faceti ceva cu reclama aia la utilitare Renault. stiu ca ei va sponsorizeaza, dar acopera tot ecranul si nici nu poate fi inchisa. ma si mir cum de am reusit sa intru.
    multumesc anticipat
    3 0
  • Se pare ca au inceput campionatul mai bine , dar totusi sa nu uitam ca Toyota e campioana mondiala...la Le Mans sunt si multe linii drepte unde motorul pe benzina rupe dieselul, fie el chiar si aspirat cum e cel pe toyota de 3.4, ca turbina nu au voie la cilindreea asta ca ar scoate cai fara limita. S a vazut asta in cursele anterioare.
    3 5
  • @someone: Reclama poate fi inchisa. Initial au fost probleme la inchiderea bannerului, dar intre timp s-au rezolvat. Multumim pentru intelegere.
    1 1
  • @ ioan
    De ce Mazda este singurul constructor japonez ce a castigat Le Mans-ul ( in 1991 ) ? Iar scuza celor de la Toyota cum ca ar fi redus bugetul ( cand au vazut ca sunt depasiti clar in acest an de Audi si Posche ) este de-a dreptul hilara si patetica . Ca fapt divers in ultimul an financiar ce s-a incheiat pe 31 martie 2015, Toyota a raportat un profit de 22 miliarde $ ceea ce exclude din start problema bugetului redus pentru Toyota . Iar anul trecut Toyota a devenit campioana dupa ce a a castigat cursele de 6 sau 12 ore insa si la acest capitol cele 2 marci VW Group au progresat enorm in 2015 . In ultimele antrenamente de la Le Mans, Porsche a demonstrat din nou ca are cea mai rapida masina ( cu 3 secunde pe tur mai rapida decat Toyota ) insa favoriti la victorie si in acest an sunt cei de la Audi avand cel mai complet monopost ( viteza pura, fiabilitate si conservarea pneurilor ) .
    4 0
  • _steli
    Oare ce a fost in capul lor (n.r. Nissan) cand au venit cu masina asta ? Sper sa gresesc (chiar imi place de ei), dar sa inscrii la LMP1 si sa te bati la timpi cu LMP2 si sa mai si iei bataie e rusinos. Stiu ca a fost doar prima sesiune de teste si calificari, dar totusi.
    Vorba romanului: "Decat codas la oras, mai bine-n satul tau fruntas!". Nu mai bine se inscriau la LMP2 din start ?
    @automarket: Daca aveti posibilitatea, ar trebui sa dati cateva detalii tehnice si despre celelalte masini ale echipelor ByKolles si Rebellion si de ce nu LMP2.
    Multumim oricum de articol si spor la treaba in continuare!
    1 1
  • @_steli
    pai majoritatea LMP2 au motoare nismo nissan
    1 0
  • _steli
    Da, ai dreptate, ba chiar am inteles ca 30% din toate masinile inscrise sunt motorizate de Nissan. Cred ca e si mai dureros asa, sa fie "batuti cu propriile arme" (stiu ca e un pic diferit sensul citatului).
    Sincer, personal chiar nu imi place deloc cum arata modelul lor LMP1.
    2 0
  • @_steli
    da, stiu ce zici; si eu sunt dezamagit si nedumerit; chiar daca e FWD si are probleme, GT-R LMP1 are mai multi cai si e mai usor decat LMP2... deci ar trebui sa fie cu destul de mult mai in fata.

    p.s. iti recomand primul link pt cateva informatii, inclusiv despre nismo
    1 0
  • @_steli
    ca aspect nici pe mine nu ma incanta prea mult nismo-ul; dar ca idee generala de masina cu bot lung si spate scurt, gen jag e-type sau panoz lmp1, e chiar pe placul meu; in plus evacuarile pe care le vezi din cockpit, duc cu gandul la motoarele de pe avioanele de razboi interbelice, vorba lui J Leno.
    oricum, modelul cu Nr 21, imi place f mult, combinanad albastru cu alb si rosu
    1 0
  • _steli
    Am intrat pe link-urile de la inceput. Sunt foarte bune ! Pacat ca nu prea gasesti detalii despre celelalte 2 echipe si bolizii lor de la LMP1 sau despre cei de la LMP2.
    Merci de link!
    2 0
  • Deocamdata Toyota e campioana mondiala indiferent ce se intampla la Le Mans. Le Mans are o importanta istorica aparte dar nu e totul. NU e suficient sa castigi o cursa, trebuie sa fi bun pe tot parcursul anului asta dovedeste performanta. Si Toyota a fost cea mai buna in 2014. Ce nu i clar? Pe 2015 ramane de vazut....
    2 2
  • @ ioan
    Faptul ca in primele calificari disputate ieri seara masinile Toyota au fost la aproape 7 secunde de masinile Porsche nu e nicio problema, nu ? Crezi ca interseaza pe cineva cine casiga campionatul WEC ? Raspunsul este NU ! I-a ajutat cumva pe Peugeot cand au castigat campionatul insa au pierdut Le Mans-ul in fata singurei masini Audi ramasa in cursa ? Evident NU .Tot ceea ce conteaza cu adevarat este cine castiga cursa de la Le Mans, in momentul de fata de departe cea mai prestigioasa cursa din lume, care in acest an va atrage peste 350,000 de spectatori . Cursa de la Le Mans care pana in prezent are trecut in dreptul producatorilor din Japonia doar numele Mazda . Daca nu ai urmarit primele calificari, Porsche a ocupat primele 3 locuri, Audi urmatoarele 3 iar Toyota a ocupat locurile 7 si 8 insa masinile Rebellion le sufla puternic in ceafa .....
    3 0
  • @ ioan
    Faptul ca in primele calificari disputate ieri seara masinile Toyota au fost la aproape 7 secunde de masinile Porsche nu e nicio problema, nu ? Crezi ca interseaza pe cineva cine casiga campionatul WEC ? Raspunsul este NU ! I-a ajutat cumva pe Peugeot cand au castigat campionatul insa au pierdut Le Mans-ul in fata singurei masini Audi ramasa in cursa ? Evident NU .Tot ceea ce conteaza cu adevarat este cine castiga cursa de la Le Mans, in momentul de fata de departe cea mai prestigioasa cursa din lume, care in acest an va atrage peste 350,000 de spectatori . Cursa de la Le Mans care pana in prezent are trecut in dreptul producatorilor din Japonia doar numele Mazda . Daca nu ai urmarit primele calificari, Porsche a ocupat primele 3 locuri, Audi urmatoarele 3 iar Toyota a ocupat locurile 7 si 8 insa masinile Rebellion le sufla puternic in ceafa .....
    1 0
  • vapsoil
    astia ce ulei folosesc, tot shell helix?
    2 0
  • Amice pt ca Toyota a fost campioana mondiala asta s a vazut in toata lumea, peste tot erau reclame cu sistemul lor hibrid campion mondial in anduranta. Audi nu a putut face reclama.... Crezi ca aia alearga acolo cu orele de dragul
    2 0
  • Ar fi o chestie sa bata Toyota cu tot cu reducerea lor de buget, dar nu cred, probabil germanii au investit mult mai multe resurse in cursa asta. Dar probabil Toyota investesc cel mai mult in motorsport acasa la ei, la fel ca nemtii in Europa, pt ca orice constructor vrea sa fie cel mai tare la el acasa, apoi pe continent si pe urma in restul lumii.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru