Feedback

La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență

Publicat Luni, 07.03.2016
de Mircea Meşter
Comenteaza 15
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 1
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 2
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 3
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 4
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 5
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 6
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 7
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 8
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 9
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 10
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 11
La mulți ani, BMW! Marca bavareză a împlinit în 7 martie 2016 un secol de existență - Poza 12
De la motoare de avioane, trecând prin motociclete și prin mașini atipice, BMW a reușit să devină unul dintre reperele industriei auto mondiale. Au fost 100 de ani de mașini excepționale amestecate cu perioade picante, cum a fost momentul în care cei de la BMW au fost aproape să fie cumpărați de Daimler.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Povestea mărcii germane începe cu încercarea unui inginer bavarez, Karl Friedrich Rapp, de a dezvolta cele mai bune motoare de avion. Rapp Motoren Werke, așa cum se numea compania pe care o deținea, avea sediul central la marginea orașului Munchen. Nu pentru că așa s-a nimerit, ci pentru că Rapp dorea să lucreze foarte aproape de cel mai important client al său: Gustav-Otto, o companie de aviație cunoscută la acea vreme, spre începutul secolului trecut.

De fapt, originea aviatică a mărcii din Munchen este încă vizibilă în logo-ul BMW. Oficial, logo-ul rotund cu nuanțe alb și bleu reprezintă o evocare a culorilor de pe steagul Bavariei, motiv care se regăsește, printre altele, și pe stema celui mai titrat club de fotbal din Germania, Bayern Munchen. Neoficial, odată cu o reclamă care a apărut în anii '20, logo-ul BMW este considerat o stilizare a elicei unui avion, evocând astfel originile companiei. Logo-ul a apărut pe lume în 10 decembrie 1917, când a fost introdus în Oficiul Imperial pentru Patente sub numărul 221388.

O reclamă apărută în anii \'20 a lăsat să se înțeleagă că logo-ul BMW are legătură cu istoria aviatică a mărcii.

Două "zile de naștere"

Ziua "nașterii" BMW este încă disputată de două date din doi ani diferiți. Unele surse consideră că BMW AG s-a născut în 21 iulie 1917, când Rapp-Motorenwerke GmbH, compania deținută de Karl Friedrich Rapp, și-a schimbat numele oficial în Bayerische Motoren Werke AG (BMW AG), continuând să producă motoare de avion la o fabrică nouă din Moosacher Strasse, Munchen.

Alte voci, printre care însăși cea a companiei BMW, anunță că data nașterii companiei este 7 martie 1916, adică exact acum 100 de ani, moment în care Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik se transformă în Bayerische Flugzeuge AG. Motivul "decalării" datei de origine a brandului bavarez este faptul că noua companie urma să preia mai târziu, în 1922, numele, marca și logo-ul Bayerische Motoren Werke AG (BMW AG), pe care le-a atașat istoriei propriei companii.

Gustav Otto.

Motociclete, apoi mașini

După Primul Război Mondial, compania BMW a renunțat la producția de motoare de avion și a trecut la motociclete (o aripă a companiei care continuă cu succes și astăzi) și apoi la mașini. De fapt, prima mașină produsă de BMW a fost Dixi, în 1928, model asamblat sub licență Austin. Deși era departe de imaginea de marcă premium sportivă pe care o degajă astăzi BMW, Dixi a reprezentat o mină de aur pentru companie, ajutând BMW să treacă peste marile probleme economice de la sfârșitul Războiului. Mai târziu, după ce s-a pus pe picioare, BMW a început să producă mașini cu succes în motorsport, o zonă în care marca bavareză a încercat să exceleze pe tot parcursul existenței sale.

BMW Dixi

Între cele două mari războaie, cel mai de succes model a fost Type 328 Roadster, o sportivă cu două locuri care a reușit să adune peste 120 de victorii pe circuitele lumii între 1936 și 1940. De altfel, 328 Roadster este considerat de mulți "părintele" sportivității în cadrul mărcii BMW, pentru că moștenirea sa este continuată implicit astăzi, prin prezența mărcii în diferite competiții din sporturile cu motor. Nu în ultimul rând, 328 este mașina care ne-a prezentat în premieră un element care a devenit ulterior unul dintre simbolurile mărcii: grila dublă.

BMW 328 Roadster

Problemele de după al doilea Război Mondial. Era Isetta

Al doilea Război Mondial a amenințat serios compania bavareză, care - la fel ca multe alte companii din Germania - a fost la un pas de colaps. BMW a supraviețuit însă și, la începutul anilor '50, a produs consecutiv modelele 501 și 502, care demonstrau faptul că germanii încearcă să investească serios în cercetare și dezvoltare. Cele două modele beneficiau de aportul primelor motoare V8 produse din aliaj ușor, un avantaj radical în industrie la acea vreme. Materialul urma să fie utilizat ulterior și la fabricarea caroseriei și a șasiurilor, sportivul BMW 507 utilizând o astfel de soluție dublată de prezența motorului V8 de pe 501 și 502.

BMW 501

A urmat perioada Isetta, un model de oraș care a devenit una dintre cele mai vândute modele din Europa anilor '50. Cu un motor cu un cilindru de 12 sau 13 cai putere și cu doar două locuri, Isetta a devenit rapid unul dintre hiturile vremii, BMW reușind să vândă peste 160.000 de unități. Foarte interesant este faptul că Isetta nu este un concept original BMW, fiind "împrumutat" de la compania italiană Iso Rivolta, un alt nume de legendă al industriei auto despre a cărui poveste Automarket a scris pe larg AICI.

BMW Isetta

La sfîrșitul anilor '50, BMW a fost extrem de aproape de o fuziune cu rivalii de la Daimler-Benz. Cu o companie lovită de probleme financiare cauzate de faptul că profiturile scădeau, acționarii BMW AG propun vânzarea către Daimler. Independența BMW este însă salvată de Herbert Quandt, unul dintre principalii acționari, care hotărăște într-o întâlnire a acționarilor care a avut loc în 9 decembrie 1959 să cumpere mai multe acțiuni și să construiască o strategie de restructurare care urma să se dovedească excelentă.

Salvatorul independenței BMW, Herbert Quandt, alături de soția sa în 1971.

Ascensiunea spre manualele de istorie

BMW a reușit să construiască mașini admirate în continuare, anii '60 fiind cei în care a luat naștere o familie de sedanuri sport de familie. BMW 1500, 1600, 1800 și 2000 au fost tot atâtea succese ale mărcii în industria auto a vremii.

BMW 1500

Spre anii '70, BMW devine una dintre superputerile auto ale Europei, poziție din care marca bavareză dezvoltă o mulțime de sisteme și elemente care vor revoluționa industria. Anul 1972 este unul magnific pentru BMW: este înființată divizia de motorsport (BMW Motorsport GmbH), se deschide prima fabrică în afară Germania (Africa de Sud), apare prima mașină electrică experimentală din istoria mărcii (BMW 1602 Elektro, utilizată ca mașină de asistență la Maratonul din cadrul JO 1972 din Munchen) și este lansat BMW Seria 5 E12, model care dă startul noii ere a nomenclaturilor BMW. De aici înainte, modelele mărcii poartă un nume ușor de descifrat: prima cifră este numele modelului, în timp ce următoarele sunt construite în funcție de capacitatea cilindrică a motorului sau, ulterior, în funcție de nivelul de putere. 

BMW Seria 5 E12

În anul 1975, BMW prezintă Seria 3, care va deveni cel mai de succes model din întreaga gamă a mărcii. În 1976 apare Seria 6, cu primele sale coupe-uri prezentate la Salonul Auto de la Geneva. 

BMW Seria 3 E21

Succese majore în motorsport

Anii '80 aduc și mai multe premiere pentru BMW. În ianuarie 1981, BMW câștigă Raliul Paris-Dakar cu Hubert Auriol în șaua unui BMW R80 G/S, iar în octombrie 1983 BMW sărbătorește primul titlu de campion mondial în Formula 1 ca furnizor de motoare pentru Brabham, prin Nelson Piquet. Tot în anii '80 apar primul diesel (524td în 1983), primul BMW cu tracțiune integrală (325i AWD) și primul BMW M3 (1985).

În anii '90, BMW AG aduce sub propria aripă mărcile Rolls-Royce și Mini, ultima venită la pachet cu Grupul Rover (Rover, MG, Mini și Land Rover). La înființarea BMW Group, în 1999, toate mărcile din Grupul Rover - în afară de Mini - sunt vândute. Land Rover ajunge la Ford, celelalte branduri ajung în posesia companiei Phoenix Venture Group. Tot în 1999, BMW anunță conceptul din care va deriva primul său SUV. Numele prototipului: Sports Activity Vehicle. Numele modelului de serie: X5.

Evoluție și viitor

În anii 2000, BMW continuă să se dezvolte pe axa modelelor și pe cea a tehnologiilor. În 13 septembrie 2001, la doar două zile de la atentatele de la New York, este prezentată la Frankfurt noua generație a lui Seria 7, care introduce în lumea auto sistemul iDrive, care de atunci a fost "împrăștiat" pe toată gama de modele BMW și Mini. În 2004 apare Seria 1, încercarea BMW de a ataca zona comapctă cu un model cu pretenții premium. Cu doi ani mai devreme, în 2002, BMW Group reușește să depășească pentru prima dată un milion de mașini vândute pe parcursul unui singur an. Anul trecut, în 2015, marca BMW a ajuns la vânzări de aproape 2.000.000 de unități.

Era recentă BMW este strâns legată de lansarea sub-brandului i, o gamă în care bavarezii au lansat deja două modele "verzi" - i3 și i8 - și care va fi completată în viitor cu noi mașini hibride sau electrice

BMW i8

Comentarii (15)

  • La multi ani BMW! Respect!
    Dedicatia celor de la Mercedes-Benz mi se pare foarte faina!
    https://www.facebook.com/MercedesBenz/videos/10154001739121670/
    17 3
  • BMW are o istorie destul de interesanta.....si interesant e ca au scapat ca prin minune de afi achizitionati de Mercedes....si iata 50 de ani mai tarziu......BMW poate sa le rada in nas rivalilor sai....
    La multi ani BMW si cat mai multe masini sport..cat mai spartane daca se poate:))))
    16 3
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • LA MULTI ANI BMW ! Nu cred ca exista model de BMW fabricat pana acum sa nu fi fost reusit. Ce tare e BMW Isetta si Dixi :)))
    11 3
  • La multi ani!
    Lasand la o parte multele modele legendare, cred ca E30 i-a facut pe 90% dintre fanii de BMW sa devina fani.

    Pe mine E30 M3 in 1989 si E28 prin 92-95
    10 1
  • Una dintre putinele marci auto care si-a atins potentialul maxim pe toata linia: E46, E39 si E38 au fost din alta lume. Pe vremea cand Clarkson spunea "The 5 series is perfect and therefore it cannot be beaten". Noile modele sunt reusite dar putin cam grasane.
    8 2
  • @Scorpionul.negru - au si ei modelele lor mai putin reusite. De ex. BMW 3 Compact (model E46/5) - chiar si fanii marcii recunosc ca e un esec.
    10 0
  • La multi ani BMW! Ne vedem in Munich... din nou. :)
    7 3
  • Aștept 2028 pentru a sărbători 100 de ani de mașini Bmw :). Până atunci, la mulți ani Bmw.
    8 3
  • @raduvlase
    Da...nici mie nu imi place modelul ala....e mia ciudat putin. Dar tehnic e reusit. E un BMW performant si fiabil.
    5 2
  • La Multi Ani BMW ! Pacat ca cei mai multi dintre cei care conduc BMW nu intretin aceste autoturisme prin prisma faptului ca nu isi permit BMW, ci unele autoturisme mai ieftine. Lucru evident daca ne uitam in ce hal arata foarte multe autoturisme BMW ce circula pe strazile noastre. Asta se intampla cand dese ori reviziile ori schimburile se fac in garajul unui ''baiat care se pricepe'' si nu in reprezentantele autorizate BMW.
    5 1
  • Ce ȋnseamnă BMW pentru mine? Paradoxal, o efuziune romantică și o imagine exclusivistă:
    www.youtube.com/watch?v=OMvqWkbYMi4

    O tempora! Oricum, viață lungă, BMW!
    3 1
  • ca posesor de audi, urez bmw un mare la multi ani si multe masini performante care sa duca la o concurenta acerba intre marcile premium si la tehnologii mai avansate.
    5 1
  • sirca maria: aveti skoda fabia si cu programul remat? la ce pret? Raspunde
  • sarbatoritul
    Mda, la multi ani BăMWău. La cat mai multe auto-service-uri catre clienti.
    1 3
  • Nelu.Pantofaru
    La multi ani BMW, the best of the best.
    2 1
  • Ca bine zici..... Circul des prin Bucuresti, iar marea majoritate din BMW-uri modele ca E39, E36, E30 , etc sunt niste cazane de masini. Practic au multe componente ruginite, farurile nu mai sunt originale, cumparate din vitan ''engal ais'' . Oglinzile nici ele nu mai sunt originale, de multe ori se gasesc pe acestea oglinzi care ei le numesc ''aerodinamice'' , evident luate din targ cu 20 de lei si apoi montate acolo, care nu mai reprezinta nici una din functiile unei oglinzi originale BMW . Reviziile tehnice nu mai vorbim, multe dintre ele nu au trecut nici ITP-ul iar ''modestii'' circula cu ele pe domeniul public punand in pericol siguranta la trafic. Pana la urma care-i mai nesigur : Un BMW E39 sau o Dacia Solenza intretinuta ?
    4 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru