Feedback

#ElectricRomânia. Jurnal de bord, ziua 5. Oradea - Timișoara: de la Piața Unirii la Piața Unirii

Publicat Marti, 18.06.2019
de Dragoș Băltățeanu, FOTO: Ciprian Mihai. VIDEO: Marius Dobrescu
Comenteaza 8
Ne îndreptăm cu pași mari către finish-ul turului nostru cu mașini electrice. Suntem în ziua cinci în #ElectricRomânia powered by Kaufland și am pus cap-compas spre sud, coborând de la Oradea spre Timișoara via Arad, pentru o pauză de masă pentru oameni și mașini.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
O furtună puternică cu tunete și fulgere ne-a pigmentat seara pe care am petrecut-o în Oradea înainte de plecarea către Timișoara. Acest lucru a complicat puțin logistica încărcării mașinilor cu o seară înainte, dar puțină ploaie nu a topit pe nimeni.

Furtuna a răcorit atmosfera și ne-am odihnit bine înainte de ziua cinci, care ne-a rezervat un traseu ceva mai scurt ca număr de kilometri pe drumurile clasice ce leagă Oradea de Arad și de Timișoara.

Dar, înainte să ne despărțim de capitala județului Bihor, am făcut un scurt popas în Piața Unirii, în centrul minicipiului Oradea. Cu acceptul celor de la Visit Oradea am putut efectua o sesiune foto chiar în piață, primind astfel cel mai frumos decor pentru mașinile noastre electrice

În timp ce ne pregăteam pentru ședința foto/video, am primit vizita neașteptată a unui alt automobil electric: un inedit Renault Twizy folosit de firma de salubritate din Oradea pentru curățenia centrului pietonal.

În Piața Unirii din Oradea, alături de statuia Regelului Ferdinand, am putut admira și lucrările de reconstrucție la Palatul Episcopal Greco-Catolic, edificiu impresionant ce a trecut printr-un incendiu devastator în luna august a anului trecut. Incendiul a afectat acoperișul, iar tavanul și unul dintre turnuri s-au prăbușit. 

Drum monoton spre Arad

Ne-am despărțit de Oradea și am luat drumul Aradului. 120 km mai târziu, pe unul dintre cele mai monotone drumuri din România, intram în capitala județului Arad, unde o parte dintre mașini au plecat către stațiile de încărcare de la Kaufland și Rompetrol. Am ales să încărcăm doar trei dintre mașini, BMW i3 și Audi e-tron având suficientă autonomie pentru a continua drumul către Timișoara.

La Kaufland, colegii mei l-au întâlnit pe András, un taximetrist maghiar din Budapesta care a venit să-și încarce propriul Nissan Leaf. Pentru că vrea să meargă la mare în Bulgaria prin România, András a venit să vadă ce infrastructură pentru încărcarea de mașini electrice oferim. 

Apropo, dacă aveți drum prin Arad, nu ocoliți restaurantul Ema del Mar, unul dintre cele mai bune restaurante la care am poposit în turul #ElectricRomania. Cu o cafea ca la Roma, pește proaspăt, scoici și caracatiță, am plecat toți extrem de fericiți și cu aproape o oră întârziere față de programul inițial stabilit.

În timp ce ne aflam la masă, am primit vestea că Renault a prezentat noul Zoe. Ne-am strâns cu toții în jurul pozelor publicate de constructorul francez, comparând cu detaliile cu modelul aflat alături de noi în tur. Poate cele mai importante informații despre noul Renault Zoe sunt bateria cu capacitate mare, de 52 kWh ce îi va asigura o autonomie de 390 km măsurați în ciclul WLTP, dar și faptul că Zoe va putea fi încărcată și la stațiile rapide DC de 50 kWh prin intermediul unei conector combo CCS.

Mașina din turul nostru este singura care nu avea posibilitatea încărcării rapide, dar Zoe recupera printr-o putere mare de încărcare pe prize AC de 22 kW. Noul Zoe păstrează asta și plusează cu fast charge. De-abia așteptăm ediția #ElectricRomânia de anul viitor pentru a pune noul model la treabă.

Prima stație de încărcare Enel X din România

Dupe intermezzo-ul arădean, am pus sistemele de navigație către Timișoara și am reușit să facem în așa fel încât am urcat pe autostrada A1 pe intrări diferite. Am reușit să ne regrupăm pentru câteva cadre trase de echipa noastră foto-video. Am părăsit autostrada în apropierea aeroportului internațional Traian Vuia de lângă Timișoara. Aici am oprit pentru a vizita o stație pentru încărcarea mașinilor electrice ceva mai specială. Este prima stație inaugurată în România de către Enel X, unul dintre partenerii noștri în #ElectricRomânia. 

Divizia Enel X a celor de la Enel România va construi în următorii 3 ani nu mai puțin de 2500 de puncte de încărcare auto pe teritoriul României. O adevărată desfășurare de forțe care a început cu o primă stație rapidă amplasată în aeroportul din Timișoara.

Parteneri în turul României cu mașini electrice, cei de la Enel X ne asigură că în anii următori nu vom avea nicio problemă cu autonomia și viteza de încărcare, indiferent de mașina electrică pe care o avem.

Accesul către stație este un un pic complicat, aceasta fiind amplasată în apropierea terminalului, într-o parcare restricționată cu o barieră. Nu vă speriați, însă: dacă le spuneți celor de la pază că intrați să alimentați o mașină electrică, vă vor deschide bariera pentru acces la stație.

Zona Timișoara are o mare densitate de mașini electrice, iar în timpul sesiunii noastre foto ne-am întâlnit cu un localnic și un BMW i3 de la un serviciu de închirieri care venise să își încarce mașina. 

Și pentru că am început ziua în Piața Unirii din Oradea, am încheiat ziua cu o sesiune foto în piața cu același nume din Timișoara. În lumina caldă de după-amiază, cele cinci mașini electrice din #ElectricRomânia au încheiat astfel o zi condensată în vestul țării. A fost ziua cu numărul cinci din turul nostru electric. Mâine avem mulți kilometri de parcurs pe autostradă, pentru că în penultima zi vom ajunge la Sibiu în mijlocul Festivalului Internațional de Teatru. 

Iar acum este timpul pentru impresiile zilei de la toți participanții în #ElectricRomânia:

 

Bogdan Mirică, VW e-Golf (Automarket.ro/Digi24)

Acasă. Locul acela unde ești tu. Locul acela creat după nevoile tale. Locul acela unde găsești mereu scobitorile, pentru că știi unde le-ai lăsat. Cam asta este senzația pe care ți-o lasă orice Volkswagen. Nu trebuie să mai fi avut sau să mai fi urcat într-unul până atunci. În cazul meu, sentimentul acesta de acomodare instantă a fost amplificat și de faptul că acasă mă așteaptă, cuminte, în parcare, tot un Golf. Nu la fel de silențios ca cel pe care l-am condus astăzi, dar la fel de prietenos și ergonomic. Pare că Volkswagen își construiește orice mașină în jurul unui habitaclu care se ghidează după trăsăturile astea: simplu, ergonomic, util și de calitate.

În cazul lui Volkswagen e-Golf, e mai mult de atât. Chiar dacă are la bază o mașină convențională, e-Golf reușește să țină pasul cu electrice construite de la zero. De ce? Pentru că oferă un raport performanțe/eficiență aproape imbatabil. Astăzi mi-a demonstrat că poate fi mai eficient decât Zoe. Unde mai pui că vine cu un nivel spectaculos de tehnologie, care poate rivaliza fără probleme cu cea de pe vedeta expediției, Audi e-tron. La capitolul sisteme multimedia și grafică. Ba chiar pare să fie mai prietenos decât e-tron și mai simplu de utilizat.

Nu e totul roz. Am o problemă reală cu scaunele lui Golf. Mai ales cu cele standard, instalate și pe versiunea electrică. Sunt la limita suportabilului pentru cineva care are probleme cu spatele. Dacă aș putea să le transmit un mesaj oamenilor care lucrează la noul Golf 8, le-aș spune simplu: „Schimbați scaunele!”

Altfel, Volkswagen e-Golf este o mașină electrică cu o autonomie confortabilă, cu încărcare suficient de rapidă pentru un drum mai lung și cu cele mai complete statistici de rulare (chiar dacă nu afișează procentul bateriei, pe care îl afli cu exactitate doar atunci când cuplezi mufa la stațiile de încărcare).

Start Oradea: Baterie 100% (32 kWh). Autonomie afișată: 259 km
Oradea - Arad, 119 km: am consumat 46% din baterie.
Sosire Arad: Baterie rămasă: 54% (17.3 kWh). Încărcare de 13.2 kWh până la 95%.

Arad - Timișoara, 70 km: Am consumat 36% din baterie
Sosire Timișoara: Baterie rămasă: 59% (18.9 kWh). Încărcare de 13.1 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 12.2 kWh/100 km

Viteză medie: 48 km/h
Mod de rulare: Eco, climatizare pornită, ritm de rulare economic în prima parte a traseului, auto în a doua parte.

Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 262 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 273 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 278 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Radu Gurămultă, Renault Zoe (Revista EcoWheels)

Prima descriere care-mi vine-n minte pentru Renault Zoe este „accesibil”. Francezii au profitat de experiența considerabilă pe care o au și au proiectat un automobil de dimensiuni micuțe (un fel de specialitate a casei), dar cu performanțe de economie bune, chiar foarte bune. Păcat, doar, că nu au încercat să rafineze mai mult un vehicul care, tocmai pentru că joacă într-o „lume” clar mai rafinată, ar fi trebuit să fie un soi de oază de liniște pentru pasageri. Suspensia este prea gălăgioasă, mai cu seamă că în România chiar nu ducem lipsă de drumuri proaste.
Poziția la volan și setarea foarte moale a sistemului de direcție sunt, cred eu, pe placul doamnelor. Apreciez foarte mult că recuperează multă energie în perioadele de decelerare, lucru care se traduce printr-o autonomie totală, atunci când tragi linie, interesantă. Chiar astăzi am primit și o veste excelentă despre model: a fost prezentată evoluția sa - noul Renault Zoe - care, mai important decât orice, va permite de acum și încărcarea la stațiile de putere mare (50 kW).
Start Oradea: Baterie 99% (40.6 kWh). Autonomie afișată: 288 km

Oradea - Arad, 117 km: am consumat 37% din baterie.
Sosire Arad: Baterie rămasă: 62% (25.4 kWh). Încărcare cu 15.6 kWh până la 100%.

Arad - Timișoara, 70 km: Am consumat 36% din baterie
Sosire Timișoara: Baterie rămasă: 66% (27 kWh). Încărcare cu 13.6 kWh până la 99%.

Consum mediu final zi: 14.3 kWh/100 km

Viteză medie: 47.3 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm de rulare semi-alert în prima parte a traseului, moderat în a doua parte.

Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 286 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 330 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 313 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km

Dragoș Băltățeanu, BMW i3 (Automarket.ro, Revista AutoTest)

BMW i3 este una dintre cele mai complete experiențe oferite de un automobil electric. Poziția la volan, direcția extrem de precisă, puterea transmisă către roțile spate și caroseria cu forme futuriste oferă celui de la volan plăcere pură la condus. BMW i3 îmi confimă la fiecare contact că este una dintre cele mai bune mașini electrice de pe piață, iar în forma actuală cu baterie de 37.9 kWh are o autonomie ce depășește frecvent 300 km în utilizarea de zi cu zi. Parcurgând azi traseul de la Oradea la Timișoara, ce a inclus și o porțiune de autostradă, am terminat ziua zâmbind. Ok, lipsesc anumite dotări, ca de exemplu mirroring-ul pentru telefonul mobil, dar pot trece peste acest lucru datorită experienței oferite de BMW i3.

Start Oradea: Baterie 95% (36 kWh). Autonomie afișată: 335 km

Oradea - Timișoara, 184.6 km: am consumat 55% din baterie.

Sosire Timișoara: Baterie rămasă: 40% (15.1 kWh). Încărcare cu 22 kWh până la 98%.

Consum mediu final zi: 12.3 kWh/100 km

Viteză medie: 47.3 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare oprită, ritm normal

Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 308 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 318 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 310 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Adrian Mitrea, Audi e-tron (0-100.ro/Hotnews.ro)

Audi e-tron este o mașină fabuloasă prin prisma execuției exemplare și a tehnologiei în ansamblu. E mare, spațios, foarte bine echipat și calibrat, suspensia lucrează ireproșabil și e foarte liniște în el chiar și la viteze de autostradă. Accelerează fulminand de la orice viteză, grație celor două motoare electrice de mare putere. Consumul e decent pentru gabaritul său (între 20 și 25 kWh), iar autonomia e rezonabilă și ea (adesea te poți baza pe circa 350-400 km real). Pe de altă parte, mi-a fost greu spre imposibil să mă obișnuiesc cu oglinzile digitale și cu ergonomia vizuală precară. Și sunetul motorului poate deveni enervant dacă nu asculți muzică - e mereu prezent în habitaclu. Discret, dar e acolo.

Start Oradea: Baterie 98% (81.9 kWh). Autonomie afișată: 391 km

Oradea - Timișoara, 180 km: am consumat 50% din baterie.
Nu am încarcat la Arad
Sosire Timișoara: Baterie rămasă: 48% (40.1 kWh). Încărcare de 41 kWh până la 97%.

Consum mediu final zi: 23.8 kWh/100 km

Viteză medie: 46 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm de rulare normal

Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea - Timișoara): 351 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 371 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 368 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km

Cornel Șocariciu, Nissan Leaf (Automarket.ro)

A fost prima mea întâlnire adevărată cu Nissan Leaf. Am rămas plăcut surprins de confortul oferit de modelul nipon și de spațiul oferit la interior. Am descoperit o mulțime de spații de depozitare, dar și materiale plăcute la atingere. 
Funcția e-Pedal transformă Leaf-ul într-un vehicul pe care îl vei putea conduce doar din pedala de accelerație. Iar acest lucru o să te ajute enorm, mai ales în traficul urban. Vei avea nevoie de timp pentru a înțelege perfect acest sistem, dar te pot asigură că nu este deloc complicată utilizarea lui. 
Dar chiar și așa, Leaf rămâne unul dintre cele mai “gurmande” modele din caravana #ElectricRomânia. Pentru cei care vor abuza de pedala de accelerație, n-ar fi rău să mai arunce și câte un ochi pe temperatura acumulatorilor. În momentele în care am forțat nota, am observat că nivelul temperaturii crește ușor și se îndreaptă către zona roșie a indicatorului. Asta pentru că Leaf nu are un sistem de răcire a bateriei.

Start Oradea: Baterie 92% (35 kWh). Autonomie afișată: 265 km
Oradea - Arad, 118 km: am consumat 46% din baterie.
Sosire Arad: Baterie rămasă: 46% (17.5 kWh). Încărcare de 20.5 kWh până la 100%

Arad - Timișoara, 76 km: am consumat 33% din baterie
Sosire Timișoara: Baterie rămasă: 67% (25.46 kWh). Încărcare de 12.54 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 13.5 kWh/100 km

Viteză medie: 47 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, treapta B de recuperare. e-pedal doar prin traficul urban

Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea-Timișoara):  281 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 258 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 292 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels


Comentarii (8)

  • Hai să mai aiurez și io un pic din vârf de munte, dacă tot mi-a adus ursul o găleată plină ochi cu Wi-Fi. :-)
    F. util deci #@&%-BEV-megatestul ăsta detaliat, chiar dacă numai pt. eco-pasionații stimulați de #e-frenezia actuală.

    Cărora le-ar fi totuși utilă studierea unui articol recent din auto-motor-und-sport (nu bag linkul că-i în nemțește, da-l găsiți oricum) -- și-n care e f. interesant un tabel cu costurile comparative ale modelelor similare ICE-BEV.
    Unde, surprinzător... și nu prea, un Clio normal costă mai puțin de utilizat decât un Zoe (n.b., incluzând pierderea de valoare = Wertverlust). Ca să nu mai vb. de investiția inițială (= PREȚ), considerată exagerată la EV-uri și de jurnaliștii germani.

    Și diesel-urile sunt f. aproape de pendanții lor BEV, inclusiv e-Tron de Q7 (repet, calculele-s pt. nemți), iar socotelile privind poluarea rămân la fel de complicate și contradictoriu-discutabile dacă se iau în considerație întreg lanțul de producere a vehiculelor / bateriilor, dar și a combustibililor clasici.
    ...Mai ales considerând poluarea practic nulă a dieselurilor noi Euro-6-temp, fiindcă mega-mangleala cu așa-zisul gaz de seră (CO2) începe să fie contrazisă inclusiv științific.

    Nu mai zic că analiza nemților ajunge să pună creșterea EV-costurilor pe seama --- țineți-vă bine -- politicilor cumva fals-ecologice, și nu a unor factori obiectivi.
    Oricum, nemții mai prevăd că supra-taxarea fosilelor :-) se va accentua cu siguranță și abia atunci BEV-urile vor avea ceva sens.

    Concluzia (mea cel puțin): c-o fi #e-frenezie, #e-isterie ori #e-paranghelie, :-) iegzistă substraturi ocultate la baza schimbării ăsteia globale de macaz (repet, forțate după mine... și nu numai).
    ...Motivații ascunse pe care doar le bănuiesc, dar n-are rost să le postez aici, c-ar părea prea SF.
    21 6
  • ACE - Craiova
    Ce orase frumoase - Oradea - Arad si mai ales Timisoara....

    Si acest test denota faptul ca NU EXISTA O MASINA IDEALA:
    - ba este prea mica autonomia;
    - ba este prea mic portbagajul;
    - ba este prea grea bateria;
    - ba sunt scaunele prea incomode;
    - ba este navigatia montata ciudat, in afara campului vizual;
    - ba este o garda la sol prea mica - iarna in special - pentru coclaurile mioritice cu gropi-si-gropite prin locurile cele mai neasteptate si pe strazile nu foarte bine sau la timp curatate...
    - ba pretul este prea mare;
    - ba nu avem reprezentanta auto (TESLA de ex. ...);
    - ba nu se aduc modelele cele mai noi decat dupa cca. 1-2 ani cand apar prin Vest (vezi HYUNDAI Ioniq, HYUNDAI Kona EV, KIA e-Niro, MERCEDES BENZ EQC);
    - etc....
    Nu-mi ramane decat sa va marturisesc ca, ieri am fost "FOARTE INCANTAT" cand la un semafor, pe o caldura groaznica, in centrul Craiovei, se chinuiau din toti rarunchii 10-12 masini mici si mari, duduind din toate balamalele, cu tot cu clima la maximum, incat ERA IN JUR UN AER PRACTIC IRESPIRABIL.......benzinare si diesel erau toate......unele ziceai ca sunt AUTOBUZE dupa fum(uri).....erau bombe, DA` .....DE FIRMA ........domne`....
    Ce-as fi dat atunci, sa-i importam pe NORVEGIENI - si la noi in tara !!!!! Pentru ca ei consuma BEV-uri si PHEV-uri indiferent de marca, forma constructiva (sedan, SUV, hatchback etc...) si preturi....

    In Norvegia, unele firme / service-uri auto care nu vand / intretin inca masini BEV sau PHEV ori macar hibrid, au inceput sa traga obloanele la greu pentru ca oamenii FUG pur si simplu de masinile cu motoarele clasice.....care au implinit deja peste 120 de ani....

    CU STECHER SA (NE) FIE - SI NOUA VIATA !!!!!! Cat mai curand sa (LE) vedem si mai ales ....sa (LE) si detinem .....
    12 13
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Rudolf D.
    Iar vorbim de Norvegia care e Kuweitul nordului!
    Ce sa faca si novegienii, a caror tara e o fundatura, cu orase mici anoste, foarte departate unele de altele, asezate intr-un relief foarte dificil. In general ei merg dintr-un oras in altul cu avionul, cand merg, caci asa cum am zis nu prea ai ce vedea acolo. Asa ca folosesc masinile in mare proportie pentru deplasari urbane. Pai prost sa fii sa nu-ti iei o Tesla, mai ales cand din vanzarea de hidrocarburi si gaze iti permiti usor acest lucru. Astia mai parliti, pe ajutor social isi iau o petarda din asta gen zoe sau leaf.
    13 6
  • @ kirotractiror

    Cum ar veni, impulsionarea vânzărilor de electrice se va face cu biciul, adică suprataxarea clasicelor, aspect ce nu are legătură cu ideea de afacere, cerere/oferta, pur și simplu vei fi obligat, dacă mai vrei mobilitate, adică mașină personală.
    12 4
  • Intrebare: avand in vedere ploile de vara,din "senin" si strazile cu apa de zeci de cm,adancime, aceste masini electrice rezista ?Au moatoarele electrice etanse?In special cele de pe puntea din spate! Dar locasul bateriilor? Nu am citit nicaieri ,despre aceste,eventual ,probleme!
    5 2
  • @dan_grc: Așa-i, simplificând oarecum. A nu se uita însă că e concluzia unor specialiști germani asta, nu a mea.
    ...Fiindcă după mine-i mai complicat, dar și mai rău. :-) Mai exact, cred că mobilitatea individuală va dispărea în max. două generații (50-60 ani.) Iar electro-autonomizarea ei e prima fază.
    Nu cu forța va dispărea, ci de bunăvoie, după spălări pe creierașe deloc violente (am mai făcut paralele între distopiile Brave New World / Huxley și 84 / Orwell, prima variantă fiind cea mai probabilă... din simplul motiv că-i chiar în curs de aplicare.)

    @ACE: Fii fără griji, că viitorul va fi cert cu ștechere: ÎN CEAFĂ. :-)))
    12 6
  • @Kiro: corect, totul e fortzat si ceea ce ma irita cel mai tare nu e povestea in sine, ci cretinetzii care se inroleaza disciplinat in armata e-verzilor, ecologistilor, transpiratzilor de grija planetei si a copiilor pacienti cu cancer. Toate, tembelisme inventate si care la o lectura mai atenta a faptelor, sunt clare pentru orice biped cu un IQ mediu.

    Relativ la test, as intreba si eu "Cate zile va ia turul tzarishoarei, cata planuiala, cate calcule, cate vizite si cate ore de stat cu cablul implantat in masini si totul la ce pret, pentru ce???", dar nu ma intreb. M-am razgandit. :)
    10 7
  • @joe

    cauta pe YT sunt o sumedenie de filmulete pe tema asta...totul este sigilat, inchis, ermetizat...

    dar, ca si in cazul masinilor "normale" nu iti trebuie prea multa carte sa stii ca masina e masina si nu submarin
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru