UE ar putea limita și mai mult dimensiunile mașinilor vândute în Europa

de Alexandru Monenciu
Luni, 29.01.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Potrivit unui studiu recent, lățimea mașinilor noi, comercializate în Europa, este tot mai mare, ceea ce naște o serie de probleme, inclusiv în ceea ce privește siguranța pietonilor și bicicliștilor. În acest sens, s-ar putea modifica legislația care să limiteze și mai mult dimensiunile unei mașini.

Nu mai are rost să discutăm despre popularitatea tot mai mare a SUV-urilor, pentru că este deja un subiect arhicunoscut. Dar merită să ne oprim puțin asupra dimensiunilor pe care aceste vehicule au început să le aibă.

Mai ales dacă ne referim la SUV-urile comercializate în Europa, acolo unde infrastructura (lățimea drumurilor, locurile de parcare și așa mai departe) nu este gândită pentru asemenea dimensiuni.

Un studiu recent arată că automobilele noi, comercializate în Europa, cresc în lățime cu 1 centimetru odată la 2 ani. Potrivit reglementărilor Uniunii Europene, lățimea maximă a vechiulelor din spațiul comunitar nu are voie să depășească 255 de centimetri.

Această lege a fost adoptată în anii '90, pentru a limita dimensiunea camioanelor și autobuzelor, dar de ea profită, mai nou, și constructorii de automobile.

Studiul respectiv demonstrează că lățimea medie a mașinilor noi din Uniunea Europeană a depășit 180 de centimetri, iar dacă acest trend se păstrează, va fi din ce în ce mai greu să parchezi sau să circuli pe străzile înguste din Europa.

Mai ales pentru pietoni și bicicliști.

Într-un top al celor mai late SUV-uri vândute în Europa, BMW X5/X6, X7, XM, Range Rover, Volvo EX90 și Mercedes-Benz GLS ocupă poziții fruntașe. Lățimea acestor modele depășește 2.000 de milimetri, ajungând chiar la 2.047 de milimetri în cazul lui Range Rover.

"S-ar putea să nu sune ca o cifră uriașă (n.r creșterea de 1 cm la 2 ani). Dar realitatea este că - dacă nu se face o reformă - o mulțime de SUV-uri și pick-up-uri, de lux, de mari dimensiuni vor deveni la fel de mari ca și camioanele și autobuzele," susține James Nix, autorul studiului Transport & Environment.

Așadar, se dorește o modificare a dimensiunilor maxime pe care le poate avea un vehicul de pasageri pentru a nu aglomera și mai mult spațiul public. Parlamentul European și Comisia Europeană vor analiza această problemă în viitorul nu foarte îndepărtat.

Un alt studiu, de această dată realizat de o companie din Belgia, arată că și înălțimea unui vehicul este crucială pentru siguranța rutieră.

Spre exemplu, înălțarea capotei cu 10 centimetri crește riscul mortalității, în cazul unei coliziuni cu un pieton sau biciclist, cu 30%.

Unele țări europene au luat deja măsuri împotriva vehiculelor de mari dimensiuni. De pildă, Franța a implementat un program care descurajează utilizarea mașinilor mari, iar autoritățile din Paris și din Lyon vor să majoreze taxa de parcare pentru SUV-uri.

via Carscoops

Comentarii (8)

  • In sfarsit o initiativa cu cap. Daca cumparatorii ar fi demotivati sa mai cumpere masini foarte mari s-ar impusca mai multi iepuri dintr-o lovitura: emisii mai mici, anvelope mai mici, trafic mai putin apasator in orase, vizibilitate mai buna pt toti participantii (nu doar pt boss-ul din suv), siguranta pt pietoni si nu in ultimul rand, strazi care necesita mai putina mentenanta.
    24 8
  • Andrei
    Locuiesc de doua+ decenii în vest, într-un loc unde sunt foarte multe drumuri înguste, fără spațiu lângă. Carosabilul se termină direct în gard viu sau de piatră.
    Pot confirma ca mașinile noi au tot crescut în dimensiuni și în prezent sunt expert în condus la 5cm distanță de gard.
    Mi se pare amuzant că multi dintre cei care conduc balene pe drumurile astea au impresia că mașinile lor sunt chiar mai late decât sunt în realitate și își lasă o grămadă de spațiu lateral. Sau se opresc speriați crezând că n-au loc sa treacă.

    Avem și noi un MPV în familie pe care îl folosim din ce în ce mai rar dar e mai îngust decât majoritatea SUV-urilor medii/mari.
    4 2
  • CetățeanulTurmentat
    Sunt de părere că siguranța pietonilor și bicicliștilor are mai puțină legătură cu dimensiunea mașinilor și mai mult cu șoferul acestora.
    Participanții la trafic fac accidentele, nu mașinile singure.

    Conducerea UE pare din ce în ce mai irațională pe zi ce trece.
    13 19
  • @CetateanulTurmentat - trebuie luate in seama si cazurile (nu putine) in care o persoana trece neregulamentar strada, sau o bicicleta intra intr-o intersectie fara se se asigure (uita-te la trotinetisti ce zapaciti sunt). Asta nu inseamna ca trebuie sa ii omoram cu orice pret.
    Dimensiunea masinii conteaza ENORM, iar sa spui ca acest lucru este irelevant intr-un accident cu un pieton, o bicicleta sau o trotineta denota o ignoranta totala fata de semenii tai.
    13 9
  • CetățeanulTurmentat
    @Fast_and_Curious
    Eu nu am spus că este irelevantă dimensiunea mașinii care dă peste tine, ci că „are mai puțină legătură” cu aceasta și mai mult cu participanții la trafic.

    Mașina, bicicleta, trotineta sau șoșonii cu care este încălțat căscatul nu produc singure accidente.
    Oamenii produc accidentele, nu vehiculele singure.

    În ceea ce-i privește pe pietonii care traversează neregulamentar, pe bicicliștii sau trotinetiștii tembeli...nu e treaba mea să le port de grijă, ci a lor.

    Lipsa educației rutiere a oamenilor este cauza principală a accidentelor, nu dimensiunea vehiculelor.
    Conducerea UE, dacă vrea să dea dovadă de înțelepciune, să pună accent pe educație, nu pe limitări artificiale și inutile.
    10 9
  • George Simion
    sa fie cat mai repede, pe dimensiuni si greutate taxa speciala. abia mai trec 2 masini prin orase, daca mai trec, in parcare tii de usa si te freci de masina si asta pt niste tarani coborati din caruta direct in "limuzina sport dizal".
    5 11
  • @CetateanulTurmentat - tu ce faci in cazul in care in fata ta trece un pieton printr-un loc nepermis? Daca instinctul tau este sa calci si mai tare acceleratia atunci nu ai ce cauta la volan.
    Ai spus ca nu e treaba ta sa le porti de grija. Oh, BA DA!!! Este obligatia noastra ca soferi sa evitam accidentele, chiar daca asta este din vina noastra sau nu (citeste art 1, alin 2 din Codul Rutier). Noi soferii trebuie tot timpul sa fim atenti la ce se intampla in jurul nostru si sa facem tot posibilul sa evitam accidentele, mai ales cele in care pot sa fie vatamari corporale.
    Imi pun mari semne de intrebare cum ai trecut examenul psihologic.
    Vorbesti de educatie (ma gandesc ca te referi la cea rutiera), dar daca ma iau dupa comentariul tau cred ca tu ar trebui sa incepi primul.
    10 1
  • Cred ca sunt si alte probleme: orice agarici de 18 ani primeste cadou de la mami si tati un BMW la majorat. Mai bine ar primi o bicicleta. Si asta cu accidente si pietoni, cred ca multe accidente sunt produse cu masini sport, nu SUV.
    Deci mai intai sa se faca studii si sa se arate ce marci sunt implicate des in accidente mortale si apoi sa se puna taxe la constructorii care promoveaza viteza si condusul sportiv.
    Sunt multe alte probleme mai mari dar se pare ca unii vor sa inchida ochii.
    Sa repare drumurile proaste si apoi sa comenteze despre SUV.
    Sa compare latimea si greutatea unui Bemveu Seria 5 cu multe SUV de pe piata si sa vedem care sunt mai late si mai grele.
    1 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru