Drivetest Citroen C4 Picasso (2013-2016)

1.6 e-HDi 115CP Man Intensive
Citroen C4 Picasso (2013-2016) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 08.07.2015
Concepte pentru toţi

A doua generație a lui C4 Picasso, monovolumul compact al mărcii franțuzești, a fost inspirată din conceptul numit Tehnospace. Varianta de serie a mașinii a fost lansată în 2013 și a reprezentat o adaptare fidelă a conceptului cu design futurist pe care nu ne așteptam să ajungă în producție în acea formă.

Trecând peste de timpul scurs de la momentul lansării, C4 Picasso a pierdut titlul neoficial de nonconformistul familiei în oferta mărcii franțuzești, poziţie preluată de C4 Cactus. Între timp, liniile monovolumului au mers mai departe pe partea de design futurist, păstrând suficient caracter încât să se încadreze în ceea ce așteptăm de la un Citroen.

Modelul de familie al mărcii pariziene are un interior domesticit serios față de cel al generației precedente, aproape toate comenzile și elementele esențiale vieții la bord fiind amplasate într-o manieră convențională. Schimbările vin ca o dezamăgire pentru fanii ciudățeniilor specifice mărcii, dar ca o veste bună pentru publicul larg interesat de un monovolum cu design special și interior practic.

Citroen C4 Picasso (2013-2016)
1.6 e-HDi 115CP Man Intensive

  • Pret de pornire 21.600 €
  • Pret model testat 24.285 €
  • Taxa auto 54 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Exemplarul C4 Picasso testat de noi este echipat cu motorizarea 1.6 e-HDi de 115 CP și 270 Nm. Propulsorul este cuplat unei transmisii manuale cu șase trepte care angrenează roțile din faţă. Pe piața din România mai este oferit doar un diesel, tot de 1.6 litri, dar care este o unitate BlueHDi de 120 CP, Euro 6, puțin mai puternică și mai eficientă. În alte țări sunt oferite mai multe motorizări, dar la noi nu are sens extinderea completă a gamei în contextul unei cereri scăzute pentru monovolume.

Unitatea e-HDi de 1.6 litri de la Citroen este comună în concernul PSA și se comportă la fel de bine pe C4 Picasso cum face și pe celelalte modele din ofertă. Propulsorul este rafinat la pornire și în mers, asigurând o rulare confortabilă și silențioasă. Antifonarea suplimentară adusă de platforma EMP2, comună cu Peugeot 308, asigură un nivel de confort interior sonor similar cu ceea ce așteptăm de la un model premium.

Reprizele asigurate de unitatea de 1.6 litri sunt satisfăcătoare, însă nivelul de putere nu este suficient pentru a face o impresie puternică din punct de vedere dinamic. Dacă ești un familist care nu se grăbește nicăieri, este suficient. Dacă vrei să mergi repede cu monovolumul tău compact și să depășești tot ce mișcă, ai nevoie de mult mai mulți cai decât îți oferă această motorizare.

Transmisia nu te face nici ea să gonești precum Loeb, pentru că este optimizată pentru un consum redus de carburant. Timoneria lungă și relativ rigidă a modelelor PSA Peugeot-Citroen a fost temperată semnificativ pentru acest model, cursa schimbătorului fiind redusă.

Consum

Citroen anunță un consum mixt de 4.0 litri la sută pentru C4 Picasso în varianta 1.6 e-HDi. În raport cu alte modele din segment care oferă până la 140 CP, valoarea este foarte bună. Atât de bună încât este depășită doar de cealaltă motorizare a lui C4 Picasso, 1.6 BlueHDi de 120 CP, care anunță 3.8 litri la sută în regim mixt.

Competitori precum Opel Zafira 1.6 CDTI, Ford C-Max 1.5 TDCi, Volkswagen Touran 1.6 TDI și Peugeot 3008 sunt aproape de consumul mediu anunțat de C4 Picasso, dar nu reușesc să atingă aceeași valoare.

În cadrul testului nostru, am obținut un consum mixt de 4.9 litri la sută pe un parcurs de 670 kilometri cu o viteză medie de 58 km/h. Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a șasea, tahometrul arăta 2.200 rpm și computerul de bord afișa un consum de 7.1 litri la sută. În mediul urban, consumul înregistrat fără să ne concentrăm prea tare pe economia de carburant a fost de opt litri la sută. Toate valorile de mai sus sunt obținute cu doi pasageri plus bagaje.

Performanţe

Varianta de 115 CP a lui Citroen C4 Picasso are nevoie de 11.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h și poate să atingă 189 km/h. Valorile sunt slabe în raport cu segmentul, C4 Picasso fiind depășit până și de Dacia Lodgy de 110 CP. Există și mașini mai lente decât C4 Picasso, cum ar fi Peugeot 3008 1.6 HDi și Volkswagen Touran 1.6 TDI.

În partea opusă a clasamentului se află Ford C-Max și Opel Zafira Tourer, cu motoare ceva mai puternice, de 120 și 136 CP. Cele două modele au două avantaje majore în fața lui C4 Picasso: o gamă mai generoasă de motorizări și mai mult cuplu pentru motoarele diesel comparabile. De avantajul ofertei mai generoase beneficiază și Volkswagen Touran, ceea ce înseamnă că îţi poţi comanda, dacă doreşti, şi motoare mai puternice pe modelul german.

 

Interior

Vechiul C4 Picasso era o mașină destul de ciudată la interior. Sigur, avea un set de scaune față precum două fotolii, dar totul din jurul tău îți dădea impresia că ești Jean Luc Picard pe puntea de comandă de la Enterprise.

C4 Picasso a mutat comenzile climatizării la locul uzual, volanul e unul absolut normal, iar planșa de bord are mai puține butoane și este mai simplu de utilizat. Cei mai boemi dintre noi vor plânge după trăsăturile specifice ale interiorului lui C4 Picasso, care erau unice în segment.

Nu-mi place nici acum amplasarea ceasurilor pe partea centrală a bordului, pentru că această soluție te obligă să-ți iei ochii de la drum pentru a vedea informații importante conducerii. Materialele de la bord sunt corecte din punct de vedere calitativ, iar spațiile de depozitare sunt și ele potrivite așteptărilor noastre.

Scaunele din față sunt confortabile și oferă un nivel rezonabil de suport lateral, cu toate că acest aspect poate fi îmbunătățit. Pe locurile din spate pot să încapă chiar și trei adulți, dar cel de la mijloc nu va avea parte de o călătorie foarte plăcută pe distanțe lungi pe fondul locului destul de îngust (șezut și spătar) pe care îl are la dispoziție. Colegul Dragoș Băltățeanu a parcurs peste 700 de kilometri pe locul din dreapta spate și nu s-a declarat încântat de nivelul de confort asigurat. Un schimb rapid de locuri a confirmat părerea sa, bancheta spate fiind mai tare decât am fi dorit.

În ceea ce privește spațiul asigurat de portbagaj, C4 Picasso anunță 537 de litri, valoare depășită doar de Opel Zafira Tourer și de Dacia Lodgy.

Preţ de achiziţie

La momentul lansării pe piață, Citroen C4 Picasso pornea de la 21.600 de euro pe piața din România. O actualizare a listei de prețuri și a ofertei importatorului Citroen pe piața internă a eliminat anumite variante și a urcat dramatic prețul de achiziție al monovolumului compact, cea mai ieftină versiune costând 23.200 de euro la momentul redactării acestui articol.

În raport cu rivalii din segment, prețul de listă nu este foarte scăzut, existând propuneri mai accesibile din partea Ford, Peugeot, Volkswagen, Opel și, bineînțeles, Dacia. Citroen nu și-a propus să devină bestseller-ul segmentului cu acest model și nici nu dorește să lupte în prețuri cu rivalii săi, dar propunerea francezilor este mai costisitoare decât a majorităţii rivalilor.

Varianta testată de noi, 1.6 e-HDi Intensive 115 CP, are prețul de pornire de 23.200 de euro. Exemplarul testat a beneficiat în plus de echipamente opționale în valoare de 1.000 de euro, urcând prețul de listă la 24.200 de euro.

Preţul de listă este un indicator interesant, însă merită subliniat un detaliu semnificativ cu efect major la achiziţie. În urma unui discount consistent, de aproape 25%, deci de peste 6.500 de euro, prețul final de achiziție al maşinii testate a fost de 17.500 de euro cu toate taxele incluse (o excepție doar pentru acest exemplar). Asta înseamnă cu 2.000 de euro mai mult decât prețul de listă al unui Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi de 110 CP în echiparea de top.

În mod normal, nu am fi comparat cele două modele, pentru că Citroen țintește partea superioară a pieței cu C4 Picasso și Dacia merge fix în direcția opusă cu Lodgy, dar diferența de preț dintre cele două modele ne face să vă recomandăm să cereți o ofertă din partea mai multor dealeri înainte să luați o decizie finală în privința achiziției.

Siguranţă

În cadrul testului EuroNCAP din 2013Citroen C4 Picasso a obținut cinci stele de siguranță. Potrivit inginerilor responsabili de test, modelul a rămas stabil în urma impactului şi s-a comportat bine. Singura nemulţumire a fost la impactul lateral cu un stâlp, unde reprezentanţii EuroNCAP spun că datele lor prezintă forţe puternice la nivel toracic. Chiar şi cu această nemulţumire, modelul franţuzesc a primit 86% din punctele disponibile la această categorie, 81% din punctele disponibile la categoria Sistemelor active de siguranţă şi 88% din punctele disponibile pentru protecţia copiilor de la bord.

În ceea ce privește dotările de siguranță ale lui C4 Picasso, modelul francez în standard are ABS, EBD și AFU, plus ESP și controlul tracțiunii. C4 Picasso are un set de airbag-uri frontale pentru șofer și pasager, două airbag-uri laterale și două airbag-uri cortină. 

Ţinută de drum

Citroen C4 Picasso este un model dedicat confortului la rulare. Deși n-a avut niciodată suspensia hidropneumatică la care marca se pregătește să renunțe, monovolumul asigură călătorii confortabile. Micile denivelări ale drumului sunt absorbite impreceptibil, în timp ce gropile mai mari se fac simțite la fel ca într-un autoturism obișnuit.

A doua generație a lui C4 Picasso are o direcție îmbunătățită față de cea a predecesorului. Volanul este în continuare ușor de manevrat, dar îți redă câteva informații suplimentare de pe drum. Este departe de a fi perfectă, dar nu te obosește la o călătorie lungă și este mai bună decât la vechea generație.

Ținuta de drum a lui C4 Picasso este surprinzător de bună pentru un model atât de confortabil, iar mașina demonstrează un comportament subviratoriu doar atunci când forțam nota pe anumite viraje abordate prea entuziast. Sigur, apare un nivel ridicat al ruliului caroseriei la schimbările rapide de direcție, dar lucrurile acestea sunt normale la o mașină dedicată familiei.

Pentru o experiență ceva mai sportivă puteți apela la rivalii de la Ford sau Opel, cu mențiunea că nu o să vă puteți bucura prea mult de aspectele sportive ale unui monovolum atunci când sunteți cu familia în mașină.

Vizibilitate

Suprafețele vitrate generoase ale lui C4 Picasso nu impun probleme de vizibilitate pentru șoferul modelului francez. Problema comună a montantului A de o grosime deranjantă a fost rezolvată încă de la prima generație a modelului prin împărțirea suportului parbrizului în două și despărțirea elementelor rezultate cu sticlă. Astfel, poți să vezi și în locul în care un SUV sau un autoturism obișnuit are un mic unghi mort.

Înălțimea la care se află postul de conducere te lasă să vezi din mașină la fel de bine cum ai vedea dintr-un crossover sau un SUV, iar oglinzile laterale generoase acoperă și ele aproape tot lateralul mașinii.

C4 Picasso are un parbriz mare și înclinat, numit Visiodrive, care vine cu un set de parasolare retractabile pe lângă cele obișnuite.

Singura scăpare a acestui tip de parbriz, care poate fi extrem de neplăcută la condus în anumite situații, este faptul că lumina soarelui devine deranjantă în spațiul care se formează între parasolare și oglinda centrală, ceea ce te obligă să ai o pereche bună de ochelari de soare la bord, ca să poți conduce și atunci în care ai soarele în față.

Tehnologie

La nivel tehnologic, C4 Picasso se bucură de toate noutățile aduse de platforma EMP2 și de mici artificii suplimentare. Ceasurile de bord ale modelului francez au fost înlocuite de un afișaj complet digital și personalizabil. Nu este la fel ca bordul digital al celor de la Volkswagen Group, dar este cea mai apropiată experiență de acest gen oferită de un alt constructor de volum.

Dacă ai navigația activată, în locul turometrului îți sunt afișate indicațiile de drum exact atunci când ai nevoie de ele. Grafica întregului sistem este bună, așa cum este și afișajul ecranului tactil de pe mijlocul bordului. Acesta din urmă controlează toate funcțiile multimedia și de confort ale mașinii și elimină aproape toate butoanele climatizării și ale radioului. Câteva funcții esențiale au fost păstrate pe unele butoane predefinite, amplasate pe același panou.

Din păcate, francezii de la Citroen nu au reușit să ne scape de butoanele de pe volan, introduse odată cu volanul cu butuc fix al generației precedente, unde era suportabilă prezența lor. Tot la minusuri, Citroen C4 Picasso poate fi comandat doar cu sistem de monitorizare a unghiului mort și tempomat activ, nu și cu sistem de frânare automată în caz de impact frontal iminent.

Design

Citroen C4 Picasso are cel mai interesant design din întreg segmentul monovolumelor compacte. În timp ce rivalii săi merg pe trasa clasică, presărată cu diferite accente sportive sau elegante, Citroen păstrează ideea de design futurist pentru modelul său compact.

Francezii merită toate laudele pentru că au reușit să lanseze un model de serie foarte apropiat de conceptul care l-a prefațat și pentru că acesta arată foarte bine în viața reală. Sigur, design-ul acesta nu va fi ușor de digerat pentru toată lumea, dar nu va putea să nege nimeni că ai o mașină care arată interesant.

Nu ne-a placut

  • Gamă de motorizări modestă pentru piața din România
  • Bancheta din spate
  • Amplasarea ceasurilor de bord
  • Performanțe dinamice
Date tehnice - Citroen C4 Picasso (2013-2016) 1.6 e-HDi 115CP Man Intensive
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1560
Lungime mm
4428
Putere maxima CP (rpm)
115 (3600)
Latime mm
2117
Cuplu maxim Nm (rpm)
270 (1750)
Inaltime mm
1611
Viteza maxima km/h
189
Greutate kg
1298
Acceleratie 0-100 km/h s
11.8
Ampatament mm
2785
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
55
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
537
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Citroen C4 Picasso (2013-2016)

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Eu nu aș fi trecut la minusuri performanțele dinamice. Înțeleg că BMW 2 Active Tourer sau Ford S-Max oferă așa ceva, dar la monovolume astea sunt bonusuri, nu neapărat ceva pentru care să fie penalizat odată ce acest gen de mașini sunt orientate către spațiu și confort.

    De asemenea, l-ați penalizat pentru lipsa volanului cu butuc fix, dar acesta a fost eliminat tocmai din cauză că nu oferea o ergonomie potrivită sau că acționarea comenzilor era mai dificilă. Prin urmare, nu ar fi trebuit să fie un plus?

    În final, acest test îl va bucura pe colegul nostru care tot întreabă de luni bune de un test cu acest model. Colegul care are avatar cu Fiat Multipla.
    37 1
  • "Colegul nostru" cu FIAT MULTIPLA se bucura ca, dupa doi ani de la aparitie, C4 PICASSO a ajuns in curtea Automarket.
    S-ar fi bucurat si mai tare, daca drive testul ar fi fost cu C4 GRAND PICASSO 2.0 HDI, cutie automata (pe care intre timp l-am achzitionat), dar timpul nu e pierdut... e omeneste sa traiesti cu speranta !
    Spatiul (ampatament 284 cm) , dinamica (150 CO, 370 Nm, 10.2 s/0-100 km) si reprizele sunt altele, iar motorul e un diesel Euro 6 de ultima generatie. Fata de vechea generatie , in actuala generatie C4 Picasso varianta Grand pare mai reusita si mai vanduta. Impreuna c4 si Grand C4 Picasso sunt cele mai vandute monovolume in segmentul compact in Europa.
    36 1
  • PS: Cele mai multe marci ofera perechi de monovolume in clasa compacta, vezi Citroen C4 (Grand) Picasso, Ford (Grand )C Max, VW Sportvan/Touran, Renault (Grand) Scenic, BMW 2(Grand) Tourer cu 5, respectiv 7 locuri si ampatamente diferite. Exceptie face Opel, care nu are un model "scurt".
    1. Ca atare Citroen C4 Picasso , modelul scurt, trebuie comparat cu VW Sportvan, nu cu Touran.
    2. De remarcat ca ampatamentul c4 Grand Picasso este identic (284cm) cu Ford S max , masina de clasa mare, ceea ce inseamna spatiu din belsug pt randul doi de scaune !
    27 0
  • @arhitect
    VW Sportvan este semnificativ mai mic decât un C4 Picasso. Am mers cu amândouă, nu se compară.
    3 18
  • @sebastian
    Sunt amandoua monovolume de clasa / platforma compacta cu diferente minore
    ampatament:
    269 cm VW Sportvan, 278 cm C4 Picasso
    lungime:
    438 cm VW Sportvan, 444 cm C4 Picasso
    in rest e ...magia si harul designerului !
    22 0
  • Nu inteleg de ce amplasarea ceasurilor de bord ar fi rea? Sa iti indrepti ochii in jos sau putin la dreapta e fix acelasi lucru, eu unu la Grand Picasso al meu nu sunt deranjat de asta.
    Mie motorul de 1.6 e-HDi mi se pare fabulos de economic, la viteza constanta cu tempomat imi iese si 1,6-2,0 litri/100 km!
    28 4
  • irina logan
    credeam ca v-a placut si confortul
    20 0
  • @sebastian
    alte opinii , obiective zic eu, in aceasta clasa:
    http://www.autoexpress.co.uk/citroen/grand-c4-picasso/92012/mpv-of-the-year-2015-citroen-grand-c4-picasso
    http://www.autoexpress.co.uk/citroen/grand-c4-picasso
    http://www.carbuyer.co.uk/reviews/citroen/c4-picasso/grand-mpv/review
    http://www.whatcar.com/car-news/citroen-grand-c4-picasso-long-term-review/1329860
    14 1
  • arata f bine.......am mers cu un taxi in italia....mergea excelent masina...e si foarte confortabila
    9 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru