Romanian Roads Luxury Edition, ziua 5: am pășit pe urmele Corvinilor în drumul spre oaza occidentală Theodora Golf Club

de Cornel Șocariciu
Marti, 27.10.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ziua a cincea a Romanian Roads Luxury Edition ne-a plimbat prin file de istorie medievală și ne-a încărcat cu energie la poalele Castelului Corvinilor. Seara ne-a prins în localitățile cu miros occidental din apropiere de Alba Iulia.

Ploaia a încetat. Cei șase actori principali ai Romanian Roads Luxury Edition by Michelin și-au odihnit peste noapte cei 2498 de cai putere care sălăsluișesc sub capotele de forme diferite. După ce jocheii și-au dezlipit cu greu pleoapele odihnite în puful pernelor hotelului Tresor Le Palais, au urcat la volanul mașinilor. Prima destinație a zilei: Hunedoara, un oraș a cărui istorie și evoluție este strâns legată de exploatările de fier și de producția oțelului.

Toate mașinile și-au pus burta la cale cu carburant de cea mai bună calitate servit de stația MOL România din Giroda, iar mai apoi au urmat fâșiile umede ale asfaltului până la autrostrada care se varsă la Deva. Lumina perfectă a dimineții de octombrie a reprezentat setup-ul perfect pentru o nouă ședință foto cu cele șase mașini ale turului.

Calmul dimineții a fost tulburat doar de cei 15 kilometri de drum național din zona Coșova. Autostrada încă n-a înțepat limitele județelor Timiș și Hunedoara, lotul respectiv find în curs de re-licitare.

Ne-am împrăștiat, fiecare cum a putut, și am înghițit cu sete restul kilometrilor până la Hunedoara.

PE URMELE CORVINILOR

După două ore de la startul zilei, cele șase mașini erau parcate la poalele cetății Hunedoarei. Cu o prezență în celebrul Ghid Verde Michelin, construcția medievală veghează asupra comunității hunedorene. Deși orașul industrial s-a rotit de-a lungul anilor în jurul exploatărilor de fier și a producției de oțel, Castelul Corvinilor oferă acel aer special și unic în regiune.

Într-o atmosferă plumburie am călcat piatra cubică până la podul cetății. Regulile venite odată cu pandemia de coronavirus SARS-CoV-2 au fost implementate și aici: imediat cum treci de porțile din lemn auzi o voce digitală venind dintr-un difuzor atent ascuns de ochii curioșilor care te îndeamnă să poți mască.

Sunetul metalic se pierde rapid între zidurile cetății, iar în curtea interioară ne așteaptă ghidul: doamna Anca. Plină voie bună și cu un umor pe care mulți dintre comedianții moderni l-ar invidia, ghidul a trecut rapid în revistă etapele dezvoltării și transformării castelului.

Prima fortificație de piatră de la Hunedoara a fost datată de majoritatea cercetătorilor în secolul XIV, dar există specialști care atribuie castrul regal primei jumătăți a secolului XV.

Din 1440, Iancu de Hunedoara inițiază o serie de construcții de mare amploare și este vizată transformarea cetății într-un castel. Apar turnurile circulare și rectangulare, primele dintre acestea fiind o noutate pentru arhitectura militară din acea perioadă a Transilvaniei. Prima parte a lucrărilor se încheie în 1446 și coincide cu momentul în care Iancu de Hunedoara devine guvernatorul regatului Ungariei.

Planurile pentru dezvoltarea castelului se modifică, iar din acest moment, accentul va fi pus pe creșterea construcțiilor civile. Ia naștere capela, plasată pe latura estică, și tot atunci este construit și palatul propriu-zis. Amplasat pe latura vestică, acesta are în componență Sala Cavalerilor, Sala Dietei (încăperea unde aveau loc întâlnirile importante) și scara sub formă de spirală.

După moartea lui Iancu de Hunedoara, construcțiile vor fi continuate de Elisabeta Szilágyi, soția acestuia, și de Matia Corvin. Până în acel moment, castelul a fost realizat după stilul gotic, însă odată cu apariția așa numitei aripi Matia, monumentul este garnisit cu logii și cu elemente specifice curentului renascentist.

Să pășești pe treptele de piatră, să simți mirosul pătrunzător al sălilor înalte și să poți lua contact cu istoria într-o asemenea manieră sunt senzații pe care le vei putea experimenta în puține locuri din țară.

Transformările castelului vor continua și în secolul al XVII-lea, atunci când principele Gabriel Bethlen aduce modificări specifice vremii: se construiește Palatul mare dinspre oraș, Sala Dietei este reamenajată (este domantă întraga arhitectură gotică de piatră) și se modifică aspectul interior al capelei. Din punct de vedere militar, apar Turnul Alb și Terasa de Artilerie.

PRÂNZ PE FOSTA ULIȚĂ A CETĂȚII

Orele prânzului ne-au prins la poalele cetății, iar astăzi, Hunedoara mai păstrează puține clădriri care să amintească de începuturile industriale. Restaurantul Werk este unul dintre ele. Situat pe fosta Uliță a Cetății, clădirile din cărămidă plină sunt martori ale epocii industriale din zonă.

Două dintre cele trei clădiri au o istorie mai veche de 100 de ani, iar în anii comunismului au îmbrăcat "uniforma" specifică arhitecturii vremii: zidărie și tencuieli care au știrbit complet personalitatea acestora. După 1989, construcția este lăsată "să moară", iar vegetația își cere tributul și transformă și mai mult aspectul exterior. În 2015, Carmen și Lucian Hărău, o familie de investitori locali, au răscumpărat prin licitație clădirea și au transformat-o într-un loc pe care merită să-l asculți, să-l simți și să-i treci pragul.

Soluțiile arhitecturale folosite pentru reabilitarea construcției nu au fost trecute cu vederea de experți, cinci premii aflându-se în vitrinele Werk în urma Bienalei Naționale de Arhitectură din 2018 și a Romanian Design Weeks Awards.

Într-un asemenea decor s-au peridat prin fața noastră, ca într-o prezentare de modă orchestrată de cei mai talentați designeri din Milano, bucate cu miros tradițional sau preparate demne de showurile culinare difuzate în prim-time. Gusturile s-au amestecat într-o simfonie a culorilor și texturilor.

THEODORA GOLF CLUB, MIROS VESTIC PE MALUL MUREȘULUI

Lecțiile de istorie au luat sfârșit, prânzul ne-a readus din nou pofta de condus, așa că ne-am reîntors la cei șase actori principali ai Romanian Roads Luxury Edition by Michelin.

Ziua a cincea a proiectului încă nu se încheiase, punctul final programat fiind Theodora Golf Club, un complex situat pe malul Mureșului.

Am părăsit parcarea de la baza Castelului Corvinilor și ne-am îndreptat spre autostrada care înțeapă drumul național la Simeria.

Lumina difuză a soarelui a fost perfectă pentru o nouă ședință foto orchestrată în stilul specific de Ciprian Mihai.

Cei 2498 de cai putere au fost opriți din galop la una dintre stațiile MOL România din Sebeș unde am readus la maxim acul digital al rezervoarelor. De aici și până la punctul final mai erau doar câteva zeci de kilometri.

Valsând pe ritmuri de V8, V6 sau chiar electric, cele șase mașini ale caravanei brăzdau orizontul satelor din apropiere de Alba Iulia. Deodată, peisajul se schimbă radical și onomatopeele încep să curgă. Ne mirăm cu toții și ne întrebăm dacă mai suntem pe drumurile patriei. Intrasem în Ciugud, o comună cu șase sate gestionate într-un mod exemplar. Autoritățile de aici au reușit, prin fonduri europene, să transforme localitățile în așezări care ne amintesc de satele vesticilor. Poate că e greșit să ne mirăm atunci când vedem cum normalul devine subiect principal, dar cu siguranță autoritățile de aici pot fi luate exemplu.

Seara s-a încheiat la Theodora Golf Club, cel mai generos resort de golf din țara noastră. Pasionații au la dispoziție un traseu complet cu 18 găuri și 15 vile cu până la șase camere fiecare. Odată intrați în complexul din inima Transilvaniei am simțit, pentru a doua oară într-o singură zi, că România de aici este una occidentală.

Iată cum s-a văzut ziua a cincea a Romanian Roads Luxury Edition din spatele parbrizului fiecărei mașini.

RADU GURĂMULTĂ (4X4WHEELS) ȘI Audi Q8 55 TFSI

Deși este un automobil cu mulți fani, exemplarul Q8 din caravană mi-a demonstrat că poate fi și foarte discret, grație configurației exterioare. Asta e o chestie pe care unii care vor plăti peste 100.000 euro pe o mașină, dar nu ar vrea să se știe asta, o vor aprecia foarte mult.

S-a potrivit excelent traseului de astăzi, în mare majoritate desfășurat pe autostradă. Acolo, Audi Q8 este în elementul lui. Confortabil, chiar și cu jantele impresionante, dar și datorită interiorului ergonomic. Practic, călătoriile lungi, chiar la viteze mai mari, sunt fix ceea ce-ți cere băiatul ăsta să-i dai. Revenind la interior, clar va fi foarte pe placul celor care apreciază tehnologizarea excesivă. Cele două ecrane generoase de pe consola centrală își impart între ele funcții multiple ce pot fi accesate tactil, iar integrarea lor în „marea” de finisaj „piano black” este excelentă. Tot raportat la habitaclu trebuie musai amintit spațiul foarte generos de care se vor bucura pasagerii de pe banchetă și fidelitatea sistemului de sunt Bang&Olufsen. O încântare pentru urechile fine.

Despre motorizarea de 340 CP nu sunt prea multe de spus, mai ales că însuflețește fix cum trebuie gabaritul lui Q8. Nu e la fel de incisivă, parcă, pe cât este cea a lui Cayenne Coupe (probabil discutăm despre alt concept de setare pentru transmisie). Chiar și așa, să nu credeți că nu este foarte eficient. Ba din contra, are un talent în a înghiți kilometru după kilometru cu ușurință. Iar la ritmul de condus de astăzi, aș îndrăzni chiar să spun că 13,7 l/100 km nu sunt tocmai mulți la acest nivel de performanță.

Audi Q8 a parcurs astăzi 250 de kilometri cu o viteză medie de 74 km/h și consum mediu de 13.7 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST) ȘI BMW M850i CABRIOLET

Astăzi, în ziua 5 din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin am reântâlnit o cunoștiință mai veche: maiestuosul BMW M850i. De data această în versiune Cabriolet ce întoarce toate capetele prin silueta joasă și nuanță specială numită Atlantis Blue în care este vopsită caroseria. M850i este un Gran Tourer adevărat, un automobil confortabil, dar puternic, gândit să parcurgă distanțe lungi. Sub lunga capotă avem un V8 biturbo de 4.4 litri ce oferă 530 CP și 750 Nm. Puterea nu este însă livrată brutal, ci liniar acompaniată de sunetul baritonal al motorului V8. Dacă alegem să rulăm relaxat, în modul Confort, sunetul motorului nu este niciodată supărător.

Suspensia adaptivă M Professional, disponibilă opțional, face minuni și transformă călătoria cu M850i într-o relaxare totală. Iar pentru o experiență putem ascunde soft-top-ul în portbagaj, operațiune ce se poate face și în mers, dacă viteza nu depășește 50 km/oră, iar sunetul special al motorului V8 va fi mai aproape de cel de la volan.

BMW Seria 8 M850i xDrive a parcurs astăzi o distanță de 254 de kilometri, cu o viteză medie de 75.3 km/h și cu un consum de 12.1 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO) ȘI LEXUS RX 450H

Lexus RX 450h este doar despre confort. Ai nevoie de câțiva kilometri ca să înțelegi exact în ce direcție a mers Lexus cu RX, dar odată ce te lămureși, n-ai să mai vrei să părăsești scaunele foarte confortabile și un interior unde detaliile merg până la obsedant. Inserțiile din lemn, de exemplu, sunt tăiate cu laser de specialiștii diviziei de instrumente muzicale Yamaha printr-un proces cu 14 pași întinși pe durata a 8 săptămâni. E drept și că în unele zone plasticul putea fi o idee mai șlefuit, dar RX compensează printr-un sistem audio superb de la Mark Levinson și o izolare fonică de manual, inclusiv pe autostradă.

Dinamic, RX 450h necesită, de asemenea, o adaptare. Lexus se distanțează de zona de performanță cu acest SUV, care deși oferă 313 CP dintr-un ansamblu format din două motoare electrice și un V6 alimentat cu benzină, este ușor trădat de CVT-ul vocal în timpul accelerărilor mai puternice.

Același CVT te împinge spre un stil de condus relaxat împreună cu suspensia care se interpune cu perseverență între spatele tău și șocurile produse de denivelări.

Lexus RX 450h a parcurs astăzi o distanță de 270 de kilometri, cu o viteză medie de 75 km/h și cu un consum de 11 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 4.

CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI MERCEDES-AMG G63

Ziua a cincea a Romanian Roads Luxury Edition by Michelin a fost despre Mercedes-AMG G63. Excentricul grupului are unul dintre cele mai guralive sisteme de propulsie: V8 biturbo de 4.0 litri cu 585 de cai putere. Influența inginerilor din Affalterbach se simte imediat ce pășești în cabina modelului-simbol. Logo-ul diviziei de performanță stă scris cu litere groase pe partea teșită a volanului. Dar găsești unul și pe ceasurile de bord.

Clasa G rămâne același model care a fascinat industria auto mai bine de 40 de ani, iar linia generală a designului a fost păstrătată și transmisă din generație în generație. ADN-ul de cea mai bună calitate se vede în off-road, dar varianta AMG e și despre 0-100 sau despre reprizele fulminante. Imediat ce dai drumul gazului vei dezlănțui uzina nemțească. AMG G63 se ridică pe poante și bolborosește grav cu fiecare apăsare a accelerației. Motorul V8 are o ușoară notă parcă preluată din cultura de peste Ocean. Iar asta nu poate să deranjeze pe cineva.

Scaunele te îmbracă confortabil și te susțin plăcut ori de câte ori îl inclini pe viraje, iar pentru momentele de relaxare poți să te lași pe mâna funcțiilor de masaj. Per total, AMG G63 rămâne unul dintre acele modele în care trebuie să te urci cel puțin o dată în viață, experiența oferită fiind unică.

Mercedes-AMG G63 a parcurs astăzi o distanță de 261 de kilometri, cu o viteză medie de 73 km/h și cu un consum de 16.2 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

ADRIAN MITREA (0-100.RO) ȘI Porsche Cayenne Coupe

Porsche Cayenne Coupé este un exemplu de “așa da” printre SUV-uri, iar dintre toate mașinile din tur este singurul model cu adevărat complet și perfect echilibrat.

Până și buzunarele de pe fețele de uși sunt îmbrăcate în piele, iar ecranele funcționează perfect și logic, fără reflexii de lumină ciudate sau întârziere (lag).

Motorizarea de bază, un 3 litri, V6, pe benzină, e cinstită, performantă și economică în același timp. 340 de Cai Putere capabili să trimită SUV-ul Porsche până 100 km/h în 6 secunde. O medie de consum de 13 litri/100 km parcurși este perfect realizabilă cu acest model.

Mai presus de orice, Porsche Cayenne Coupé este despre experiență. Experiența de condus și experiența de a sta pur și simplu într-un habitaclu proiectat și executat fără cusur. Elemente clasice (ceasuri analogice, piele) și moderne (ecrane touch, piano black) se întâlnesc în acest Cayenne precum clădirile istorice și cele moderne din Viena. Totul într-un ecosistem unitar și perfect funcțional.

Iar din acest punct, în minte îți rămân doar două opțiuni: cumperi acum un Porsche sau vei cumpăra un Porsche mai târziu.

Porsche Cayenne Coupe a parcurs astăzi o distanță de 263 de kilometri, cu o viteză medie de 73 km/h și cu un consum de 13.2 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 4.

ALIN IONESCU (MAȘINISTUL.RO) ȘI VOLVO XC90 T8 TWIN-ENGINE

Volvo XC90 dovedește că un design bun poate rămâne de actualitate chiar și după cinci ani de la lansare. Pentru că acesta a fost modelul care a introdus noul limbaj stilistic al suedezilor, pe baza căruia a fost dezvoltată apoi restul gamei. Iar asta face ca XC90 sa nu se simtă un model aflat pe final de generație. Ba din contră, interiorul său rămâne o referință prin designul curat, aerisit, prin ergonomie, dar și prin finisajele de foarte bună calitate. Luxul suedez este impresionant fără să devină apăsător, fără senzația de exces și chiar de opulență pe care o întâlnim la alte mărci premium.

Pe de altă parte, SUV-ul suedez începe să-și arate vârsta prin competențele dinamice moderate, fiind, alături de Lexus, una din „bărcile” turului. Pentru că deși oferă mai multe moduri de condus, configurația trenului de rulare nu se schimbă într-atât de mult încât să facă mașina mai agilă atunci când cel de volan dorește să conducă sportiv.

Nici grupul motopropulsor nu încurajează un condus sportiv, în ciuda celor 390 CP promiși de versiunea T8 Twin Engine. Sistemul Plug-In Hybrid oferă un răspuns bun la accelerație, mulțumită impulsului dat de motorul electric de pe puntea spate, însă propulsorul termic de 2,0 litri nu pare că apreciază să fie exploatat în sarcină maximă.

Așa că principalul atu al lui XC90 rămâne confortul. Și, oricum, clienții de Volvo știu exact de ce își cumpără un astfel de model în detrimentul unui model german sau britanic. Pentru că vor, înainte de orice, o mașină foarte sigură.

Volvo XC90 T8 Twin-Engine a parcurs astăzi o distanță de 251 de kilometri, cu o viteză medie de 70 km/h și cu un consum de 11.5 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

***

Romanian Roads Luxury Edition este turul premium-luxury al conacelor, castelelor și restaurantelor de top din România

22-28 octombrie 2020
Un proiect Automarket.ro

Proiect prezentat de:

MICHELIN

Parteneri:

MOL România

VARTA

ORANGE

HUAWEI

SARTO BESPOKE

SERVER CONFIG

SYNLAB

A24 ASSISTANCE

Comentarii (1)

  • Catalin
    E un deliciu sa citesc articolele redactate de voi. Se vede ca sunteti jurnalisti de calitate, intelectuali. Va felicit si va doresc drum bun, ferit de pericole, sa ajungeti cu bine la destinatie ! :)
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru