Romanian Roads Luxury Edition, ziua 3: Povestea unui castel desprins din povești și drumul spre inima Transilvaniei

de Dragoș Băltățeanu
Duminica, 25.10.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ziua a treia a fost dedicată unui castel aparte desprins parcă de la Valea Loarei. Doar că este localizat în județul Alba și are o poveste impresionantă.

După o zi a doua complicată, a treia zi din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin a început relaxat cu un start târziu, de la Castel Haller. Am lăsat în urmă gazda noastră din județul Mureș cu o frumoasă curte în care mașinile noastre au stat perfect aranjate și am purces către județul Alba, unde am vizitat impresionantul Castel Bethlen-Haller din Cetatea de Baltă, județul Alba.

Prima zi din weekend, ziua a treia din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin, a început relaxat, toată echipa având nevoie de un pic mai multă odihnă după o zi a doua complicată. După un mic dejun copios primit în cameră și preparat de gazdele noastre de la Castel Haller, de lângă Târgu Mureș, ne-am strâns în parcare pentru a-l primi pe noul membru al caravanei Romanian Roads.

După ce Porsche Macan GTS a ieșit forțat din tur în urma accidentului în care am fost implicați fără voia noastră, Porsche ne-a trimis peste noapte o nouă mașină: noul Porsche Cayenne Coupe. 

Noul participant în tur a sosit la timp pentru a fi pregătit și gata de start la ora din program. Astfel, Romanian Roads Luxury Edition by Michelin a continuat fără nici o modificare față de programul original.

Am luat startul la ora 11 către un loc extrem de interesant din județul Alba, după ce în prealabil am făcut o buclă de câțiva zeci de kilometri pentru a ne acomoda și cu noul membru al caravanei.

CASTELUL DIN CETATEA DE BALTĂ

Undeva în județul Alba, într-o zonă extrem de pitorească, pe dealuri înconjurate de viță de vie pe malul râului Târnava, există un castel desprins parcă dintr-un basm. Sau de pe Valea Loarei. Uitat pentru multă vreme, aproape distrus pe vremea comunismului, Castelul Bethlen-Haller strălucește astăzi ca în vremurile de glorie.

Castelul cu patru turnuri, construit în stil renascentist, este astăzi parte din patrimoniul companiei Jidvei, unul dintre cei mai mari producători de vin din România. Noii proprietari l-au restaurat cu respect pentru tradiția acestui loc și l-au redat circuitului turistic.

Având o formă rectangulară și patru turnuri circulare în colțuri, castelul din Cetatea de Baltă, cunoscut şi sub numele de Castelul Bethlen-Haller, a fost ridicat între anii 1615-1624 de către Miklos Bethlen, Cancelarul Transilvaniei. De-a lungul timpului, castelul a trecut prin numeroase transformări: construcția actualei clădiri a fost finalizată în anul 1624, iar între anii 1769-1773, castelul a fost reamenajat în stil baroc.

În perioada când a aparținut familiei Haller, a fost realizat și frontispiciul castelului. De-a lungul timpului, castelul a suferit stricăciuni și modificări, mai ales în perioada comunistă, când aici a funcționat secția de șampanizare în cadrul IAS Jidvei. Acest lucru a însemnat modificări importante în camerele interioare, au dispărut sau au fost distruse multe din obiectele originale, iar parchetul a fost folosit ca lemn de foc. 

După anul 1989, castelul a fost revendicat și retrocedat familiei Haller, de la care a fost cumpărat de familia Necşulescu, proprietarii companiei Jidvei. Printr-un amplu proces de restaurare, prin care s-a urmărit îndepărtarea intervențiilor anterioare și evidențierea arhitecturii și simplității originale a spațiilor, familia Necșulescu a readus castelul la lumină, transformându-l totodată într-un simbol al mărcii Jidvei.

Ca fapt divers, silueta castelului se regăsește în emblema companiei, dar și pe etichetele vinurilor din gama Owner's Choice.

Am putut face un tur al castelului, în care am văzut câteva din elementele originale care s-au păstrat: o superbă scară de lemn ce urcă în spirală într-unul din turnuri, o parte din parchetul original și blazonul familiei Bethlen.

Actualii proprietari au restaurat castelul și au reușit să redea aerul medieval al castelului prin adăugarea de obiecte de decor corecte din punct de vedere istoric. De asemenea, castelul găzduiește o impresionantă colecție de ceasuri de perete.

După tura prin istoria medievală, ne-am bucurat de ospitalitatea gazdelor cu o masă pe cinste servită chiar lângă castel.

Castelul Bethlen-Haller merită cu siguranță o vizită, așa că data viitoare când ajungeți în județul Alba luați-o pe drumul DJ 107 ce leagă orașele Târnăveni și Blaj.

DRUMUL CLUJULUI

Am plecat de la castel învigorați de lecția de istorie și am luat drumul Clujului. Am beneficiat de cea mai nouă porțiune din autostrada A3, ce ne-a permis să ocolim eficient orașul Luduș, și am continuat apoi spre dealul Feleacului pentru că aveam o întâlnire cu benzinăria Mol de pe Calea Turzii pentru realimentare cu benzină pentru cele șase mașini, plus cafea și bunătăți de la Fresh Corner pentru oamenii din Romanian Roads Luxury Edition.

Iar, după realimentare și reîmprospătarea mașinilor la spălătorie, am poposit la unul dintre cele mai bune restaurante din Cluj: ROD.

RAIUL PAPILELOR

Restaurant ROD este unul dintre cele mai populare, dar și selecte localuri din Cluj-Napoca. Sub bagheta chef-ului Emilian Larionesi, ROD oferă bucătărie românească reinterpretată, adaptată la o varietate de gusturi, printr-un meniu ce se axează pe produse locale.

Poți încerca ceafă de mangalița, sau coaste cu dulceață de ardei iuți extraordinar de bine făcute și gustoase, sau chiar mici într-o interpretare originală.

Cei care au mai putut și desert s-au putut delecta cu preparate precum Curcubeu pe cerul gurii adică șase feluri de înghețată făcute în casă sau o Simfonie a fisticului

Ultimii kilometri ai unei zile pline i-am făcut prin Cluj-Napoca, în drum spre gazdele noastră de peste noapte.

De data aceasta nu vom mai înnopta la un castel sau conac, ci la luxosul Resort Sungarden Golf & Spa, din nordul Clujului.

Ascuns în pădurea Baciu din Poiana Cerbului, resortul este ferit de zgomotul orașului și oferă servicii complete celor pasionați de golf sau celor care vor o experiență relaxantă la Spa. Terenul de golf are 9 parcursuri și un index 33 par.

Însă, ca de obicei, vedetele zile au fost cele șase automobile premium-luxury alături de care parcurgem kilometri zi de zi. Să dăm cuvântul celor care le-au condus astăzi:

CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) și BMW SERIA 8 CABRIO M850i xDRIVE

Ziua a treia a Romanian Roads Luxury Edition by Michelin a fost despre BMW Seria 8 Cabriolet în versiunea M850i xDrive. Modelul cu plafon retractabil impresionează de la prima vedere: caroseria vopsită în nuanța Atlantis Blue este completată de soft-top-ul Anthracite Silver și de farurile BMW Laserlight. Dacă nu te lași înduioșat de formele lui Seria 8 Cabriolet, atunci poate interiorul o să te convingă: ai un sistem audio Bowers & Wilkins Diamond, tapițerie Merino în nuanța Ivory White din paleta BMW Individual și ornamentele Crafted Clarity.

Dar Seria 8 Cabriolet nu e doar despre astfel de detalii. E despre libertatea pe care ți-o oferă, despre sunetul unui V8 pe care îl poți simți în moalele capului atunci când accelerezi cu sete sau despre reprizele în forță livrate fără mult efort.

Dacă apreciezi sportivitatea, atunci bavarezul bifează toate căsuțele care contează. În schimb, Seria 8 Cabriolet nu-ți promite confortul covorului fermecat și nici spațiul pe care l-ai putea avea, să zicem, de la o limuzină din același segment de preț.

BMW Seria 8 Convertible a paracurs astăzi 220 de kilometri cu o viteză medie de 50 km/h și un consum de 12.9 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO și TOPSPEED.COM) ȘI AUDI Q8 55 TFSI

Audi Q8, versiunea mai dichisită a lui Q7, este cel mai sci-fi model prezent în Romanian Roads Luxury Edition. Toată planșa de bord este un spectacol în sine, completat de instrumentarul digital și de volanul S Line. Un singur cusur i-am găsit: prea mult negru lucios, acel Piano Black care mie personal nu îmi inspiră ideea de premium sau lux.

Altfel, poziția înaltă la volan este ca o porție de energizant pentru ego, iar comportamentul de barcă luxoasă se pretează perfect conceptului care stă în spatele acestui tur. Q8 primește și puncte pentru ergonomia impecabilă, iar sistemul mild-hybrid și motorul V6 cu 340 CP și 600 Nm sunt exemple de rafinament.

Audi Q8 55 TFSI a parcurs azi o distanță de 211.6 kilometri, cu o viteză medie de 61 km/oră și un consum mediu de 11.6 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

ADRIAN MITREA (0-100.RO) și LEXUS RX 450H

Lexus RX 450h este deja legendă vie printre SUV-urile hibride și confirmă de fiecare dată că este o mașină decentă.

Are scaune foarte confortabile, e bine antifonat și suspensiile sunt tolerante cu drumurile imperfecte. În principiu oferă tot ce promite.

Problema vine din faptul că, la interior, pare o mașină deja veche ca design. N-are nicio sclipire de modernitate, iar Lexus tot insistă cu un HMI (Human Machine Interface) stângaci. Toate mărcile auto și-au schimbat radical interioarele, luminile, motoarele... Lexus RX 450h pare același SUV hibrid de acum 15 ani, la care au apărut doar modificări cosmetice care să-l facă mai atractiv de afară.

Pe scurt, o mașină bună, dar neatractivă.

Lexus RX 450h a parcurs o distanță de 211.6 kilometri, cu o viteză medie de 47 km/oră și un consum mediu de 9.9 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) ȘI MERCEDES-AMG G63

#RomanianRoads Luxury Edition ne propune de-a lungul celor 7 zile din tur mai multe interpretări ale luxului, iar ziua 3 a fost pentru mine despre liderul caravanei. Mercedes-AMG G 63 este indiscutabil mașina alpha - cea mai puternică din tur, cu 585CP și 850Nm dintr-un motor V8 de 4l a cărui muzică inconfundabilă e amplificată de evacuarea dublă amplasată lateral. Cu rădăcini adânci în funcționalitate, G 63 AMG are o mulțime de valențe excentrice: scaune din piele fină cu inserții de alcantara, mânere îmbrăcate tot în piele, plafon panoramic glisant, ornamente de lemn negru, pachet de asistență la șofat sau camere 360 pentru parcare. Nu sunt lucruri esențiale din punct de vedere al exploatării G-ului pe orice tip de drum - totuși, luxul nu e niciodată 100% rațional.

Ca dinamism, trebuie să pleci la drum cu așteptările corecte: nu este deloc o mașină aerodinamică, are 2,5 tone, un centru de greutate înalt și o poziție în scaun care îți permite să vezi chiar și acoperișul unor dube din trafic. Suspensia este relativ elastică chiar și pe Sport+, dar cele 3 diferențiale blocabile 100% îți dau de înțeles că nu circuitul este punctul forte al lui G.

Mixul dintre tehnologie și istorie e unic la G Class: este genul de mașină pentru care luxul înseamnă păstrarea sunetului metalic inconfundabil atunci când închizi ușa, același din primele generații.

Dar cu care te poți urca în vârful muntelui, doar ca să îți bei cafeaua în liniște - de altfel, unul dintre puținele momente în care ai putea să profiți de sistemul de sunet Burmester 3D în detrimentul soundtrackului de V8. G Class consumă cât vrea el, dar are o dotare care vindecă și cel mai pasionat pilot: scaune active cu mai multe tipuri de masaj, pe care le poți selecta din meniul principal. Pentru mine, e mașina cu care mi-aș tracta mașina la raliu, dar cu care aș putea să intru liniștită pe probă cu tot cu platforma după mine, și tot aș scoate un timp bun. În final, nu pot decât să spun că ziua 3 a fost prea scurtă pentru toate plăcerile iraționale pe care G 63 le scoate la iveală.

Mercedes-AMG G63 a parcurs o distanță de 220 kilometri, cu o viteză medie de 49 km/oră și un consum mediu de 21.1 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

RADU GURĂMULTĂ (REVISTA 4x4WHEELS și TURBOMAG.RO) ȘI PORSCHE CAYENNE COUPE

Astăzi ar fi trebuit să vă povestesc despre automobilul meu preferat din tur, Porsche Macan GTS. Despre cum, după întrevederile precedente, îl găsesc un companion perfect de zi cu zi și despre cum mi se pare mult mai „hot hatch” decât SUV. Știți povestea, ceasul rău, neatenția, nu am mai avut ocazia. Am apucat, însă, în dimineața zilei să văd cât de frumos este perceput acest proiect de către importatorii auto. Toată lumea, în frunte cu echipa Automarket, s-a mobilizat, iar la hotel a apărut un Porsche Cayenne Coupe, versiunea cu o doză de sportivitate în plus a best seller-ului Cayenne.

Din capul locului vreau să laud abordarea conceptului de SUV Coupe de către cei de la Porsche. Detalii fine, elegante, fluide, nimic schimonosit. Nu avem o parte posterioară plonjată inestetic, iar asta îmi place mult! Apoi, avem un interior foarte bine organizat, cu scaune sport, comenzi poziționate intuitiv și o calitate excelentă pentru finisaje. Sincer, fiind un Porsche ar fi fost imposibil să nu fie totul „reglat” la rang de artă.

Apoi, tocmai pentru că este un Porsche, trecem la detaliile proverbiale pentru marcă. Ținuta de drum este senzațională pentru un gabarit de 2.105 kilograme, direcția este incisivă, precisă, iar toate conlucrează ca experiența condusului să alunece foarte fin spre un început timid de pilotaj. Motorizarea V6 produce 340 CP. Nu sunt puțini, dar nici mulți. Arhi-suficienți pentru interacțiunea cu un model condus zilnic. E limpede, pe de altă parte, că este loc de mult mai multă performanța sub capotă. Cu gândul la acest considerent am rulat astăzi doar în modul Sport, care brutalizează într-o manieră elegantă mașina. Și a mai fost ceva care s-a potrivit mănușă eleganței mărcii Porsche: locurile vizitate. Practic, o zi încheiată cu un zâmbet perfect!

Porsche Cayenne Coupe a parcurs o distanță de 211.6 kilometri, cu o viteză medie de 59 km/oră și un consum mediu de 15.6 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

CONSTANTIN CIOBANU (ADEVĂRUL AUTO ȘI ADEVĂRUL.RO) ȘI VOLVO XC90 T8 INSCRIPTION

După un Macan GTS care ne-a luat în brațe și ne-a protejat de întâlnirea fortuită cu acel cap de pod, a urca într-un Volvo XC90 are puterea de a-ți oferi o stare de liniște. Și liniște a fost toată ziua în XC90 T8. Probabil că este viril, dar astăzi am optat pentru un stil de condus “ghid turistic”. Corpurile noastre încă nu sunt pregătite pentru a tolera accelerații gravitaționale mai mari de 0,5. Ar fi putut fi ceva mai amabil acest Volvo și să ne alinte și cu masaj în scaune, pentru că masajul creat de suedezi pentru scaunele față este senzațional.

Altceva? Volvo oferă un mesaj relativ unic în acest peisaj. Uită cărările bătătorite când urci la volan, fii deschis pentru o experiență nouă. Deși din culturi diferite, parcă de pe alte planete, Volvo și Lexus au mesaje care se intersectează undeva.

Volvo XC90 T8 Inscription a parcurs o distanță de 211.6 kilometri, cu o viteză medie de 54 km/oră și un consum mediu de 9.4 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 1.

 

***

Romanian Roads Luxury Edition este turul premium-luxury al conacelor, castelelor și restaurantelor de top din România

22-28 octombrie 2020
Un proiect Automarket.ro

Proiect prezentat de:

MICHELIN

Parteneri:

MOL România

VARTA

ORANGE

HUAWEI

SARTO BESPOKE

SERVER CONFIG

SYNLAB

A24 ASSISTANCE

Comentarii (3)

  • ultimul sarac
    Nu stiu ca rol are seria asta de articole in conditiile in care majoritatea comentatorilor de pe aici nu detine mai mult de un automobil, SH cel mai probabil, diesel ca e afacere si ca ultima forma de mandrie cu PDF-ul eliminat de 3 ani.
    8 18
  • @ultimul om vianu,iar ti s-a stricat pompa de la vidanja si refulezi pe aici?
    12 6
  • tribun-datsun
    Daţi-i pace, domnule T. Va depinde doar de dumnealui să nu irosească şansa de a se înscrie în sistemul “şcolii” online, că poate va reţine de acolo că se scrie “majoritatea comentatorilor DEŢIN” (subl.mea) şi “trei (n.m. : nu “3”) ani”.

    Şi când te gândeşti că, la un moment dat, fusese confundat cu dl. Meşter. Ar fi fost bine să fie aşa! Ar fi scăpat de jena publică…Din nefericire pentru dânsul, agramatismul îi este literă de lege, constatabilă “în exerciţiul funcţiunii”, nu simulare “de efect” şi “de sus” (din redacţie).

    On topping: ba are rost (nu rol, fănele!) acest “serial”. Ah, da, uitasem: “încărcătura” de istorie şi cultură a acestei expediţii de anvergură naţională îţi repugnă ţie, specimen inconfundabil al lui Homo europaeus, recte surogatul de om “supt” (în mod treptat şi exogen, pe coordonate oculte…) de identitate naţională, culturală şi spirituală, dedicat, în schimb, cu toată fiinţa, etosului comun (başca metis şi multicultural) şi, desigur, “binelui comun” (dându-şi, astfel, cu ciocanul peste degete, apoi luându-şi “jugulara” cu secera). La urma urmei, parcă aş întreba-o pe coana UE: spre ce orizont sumbru grăbită Kalergi?

    PS. Ultimul sărac…lăuntric.
    12 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru