Efectul Trump în industria auto: profituri mai mici pentru constructori, norme de poluare relaxate şi încetinirea dezvoltării maşinilor autonome

de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com
Miercuri, 09.11.2016
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Victoria lui Donald Trump în alegerile prezidenţiale din Statele Unite ar putea avea efecte negative asupra constructorilor auto, în timp ce normele de poluare ar putea fi relaxate concomitent cu o încetinire a dezvoltării maşinilor autonome.

"Cineva care nu este în stare să-şi gestioneze contul de Twitter nu poate gestiona codurile de la armele nucleare" - Barack Obama, preşedintele în exerciţiu al Statelor Unite ale Americii.

Şi totuşi, poporul american a riscat şi i-a oferit codurile armelor nucleare lui Donald Trump. Victoria candidatului republican în cursa pentru fotoliul de la Casa Albă va avea un impact semnificativ şi asupra industriei auto, cel puţin în cazul în care Trump îşi va respecta numeroasele şi, pe alocuri, belicoasele declaraţii din cadrul campaniei electorale.

În mod tradiţional, industria auto este unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei americane, întrucât contribuie cu 3-3.5 % la Produsul Intern Brut (PIB) al Statelor Unite şi are peste 900.000 de angajaţi. Iată câteva potenţiale efecte ale alegerii lui Trump în funcţia de preşedinte pentru industria auto. 

Constructorii americani, afectaţi de renegocierea acordului de liber schimb

Una dintre promisiunile lui Trump în cadrul campaniei a fost renegocierea tratatului The North American Free Trade Agreement (NAFTA), un acord de liber schimb cu Mexic şi Canada care a intrat în vigoare în 1994. Pe baza acestui tratat au fost eliminate taxele de import ale Statelor Unite cu Mexicul şi Canada, iar propunerea lui Trump ar afecta semnificativ profiturile constructorilor americani precum Ford, General Motors şi Fiat-Chrysler.

Astfel, Trump propune o taxă de 35% pentru bunurile produse în Mexic şi exportate apoi în Statele Unite de către companii americane. În această categorie ar intra, de exemplu, Ford, care va muta producţia lui Focus şi C-Max în Mexic în 2018.

De altfel, Trump susţine că din cauza acordului NAFTA americanii au pierdut numeroase locuri de muncă. "Ford pleacă. Mii de jocuri pleacă", afirma Trump în septembrie. Numai că, în realitate, Ford anunţase deja că va produce alte modele la fabricile din Statele Unite şi că nu va concedia personal. În plus, Ford a obţinut anul trecut venituri de peste 11 miliarde de dolari în Canada şi Mexic, adică mai mult de jumătate din veniturile obţinute în Europa (19 miliarde de dolari).

În plus, asociaţia germană VDA, care are drept membri Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes sau Porsche, se teme că intenţia lui Trump de a renegocia acordurile de liber schimb va avea efecte inclusiv pe piaţa europeană. "Ne temem că un nou preşedinte pentru Statele Unite se va concentra pe propria economie, la fel ca şi China, în detrimentul schimburilor internaţionale şi a relaţiilor", precizează VDA într-un comunicat.

Reacţia vine în contextul în care numeroşi constructori europeni deţin fabrici în Mexic, printre aceştia figurând BMW sau Audi, în timp ce Mercedes plănuieşte o fabrică în statul nord-american pentru 2018. 

Producătorii japoonezi, în agonie din cauza yenului puternic

Victoria lui Trump a generat un val de incertitudine pentru piaţa americană, iar efectele încep deja să se vadă: investitorii se grăbesc să renunţe la moneda americană în favoarea unor active considerate sigure, iar principalele vizate sunt aurul şi yenul japonez.

În numai câteva ore, yenul japonez s-a apreciat cu 3% faţă de dolarul american. Această reacţie este de natură să îngrijoreze constructorii japonezi, care au nevoie de o monedă locală cât mai slabă pentru a raporta profituri mai bune.

De exemplu, Toyota a anunţat recent o scădere cu 43% a profitului global pentru perioada iulie - septembrie 2016, una dintre cauze fiind chiar aprecierea yenului. O continuare a acestui trend nu va face altceva decât să afecteze şi mai mult constructorul japonez, precum şi ceilalţi producători din ţara Soarelui Răsare.

Adoptarea normelor de mediu, în pericol

În ultimii ani, constructorii auto au investit sume importante de bani în dezvoltarea unor tehnologii moderne care să reducă consumul de carburant şi emisiile de materiale poluante precum dioxidul de carbon şi oxidul de azot. Această strategie a venit ca urmare a implementării unor măsuri dure din partea Statelor Unite, Uniunii Europene şi Chinei pe această temă, ca parte a programelor pentru limitarea schimbărilor climatice.

De exemplu, în Europa, emisiile medii de dioxid de carbon ale unui constructor auto trebuie să fie de cel mult 95 grame pe kilometru începând din 2021, în timp ce legislaţia din Statele Unite este ceva mai permisivă: nivelul de dioxid de carbon trebuie să ajungă în 2021 la cel mult 172 de grame pe milă, echivalentul a 107.5 grame pe kilometru, şi de 89 de grame pe kilometru în 2025.

Aceste ţinte sunt însă provizorii, iar o decizie finală în privinţa cotelor exacte vor fi luate cel târziu în aprilie 2018. Decizia finală va aparţine Environmental Protection Agency (EPA), agenţia de mediu a Statelor Unite, cea care a generat practic şi scandalul Dieselgate în care este implicat Grupul Volkswagen. Reglementările din Statele Unite sunt însă în dubiu după alegerea lui Trump.

Preşedintele ales şi-a exprimat în mai multe rânduri opinia că EPA este o "ruşine" care ar trebui desfiinţată pentru a proteja afacerile şi locurile de muncă. "Ceea ce face EPA este o ruşine. În fiecare săptămână apar noi reguli care fac viaţa imposibilă. Vom fi în regulă cu mediul înconjurător. Nu putem distruge afacerile", a precizat Trump.

Conform legislaţiei americane, şeful EPA este ales în mod direct de preşedintele ţării, iar decizia să trebuie confirmată de votul senatorilor. În urma votului din 8 noiembrie, Partidul Republican, cel din partea căruia a candidat Trump, deţine majoritatea în Senat. Cu alte cuvinte, Trump va avea mână liberă să impună un şef EPA care să aibă o viziune similară cu a sa şi care, eventual, să revizuiască puternic reglementările pentru emisiile maşinilor.

Maşini autonome sau locuri de muncă?

În cadrul campaniei electorale, Trump a promis că administraţia sa va genera 25 de milioane de noi locuri de muncă pe parcursul următorilor 10 ani.

Aceste promisiuni vin însă în contextul în care numeroase studii de specialitate indică faptul că numeroase sectoare ale economiei vor suferi scăderi masive ale numărului de locuri de muncă. Explicaţia? Dezvoltarea puternică a sistemelor automatizate, indiferent că vorbim despre roboţi cu aspect uman capabili să înlocuiască asistentele medicale sau despre vehicule autonome care vor înlocui şoferii profesionişti.

De exemplu, constructorii auto dezvoltă deja numeroase sisteme autonome, iar primele maşini complet autonome, eventual fără pedale şi volan, sunt aşteptate în 2021 din partea celor de la Ford. Astfel de flote de vehicule autonome vor elimina necesitatea angajării şoferilor profesionişti pe taxi-uri şi pe camioane, care se vor conduce singure la destinaţia finală. În plus, accentul pus pe maşinile electrice va conduce de asemenea la o reducere a forţei de muncă, întrucât un motor pentru maşini electrice poate fi produs cu numai 10% din numărul de angajaţi care dezvoltă acum motoarele cu combustie internă.

Trump susţine însă că va proteja actualele locuri de muncă, inclusiv pe cele din industria auto, ceea ce ar însemna să aplice inclusiv legi prin care utilizarea maşinilor autonome să fie puternic restricţionată.

Trump, colecţionarul de maşini

În ciuda faptului că pare un adversar de temut al industriei auto, Donald Trump iubeşte maşinile. Drept dovadă stă colecţia sa personală de maşini, la care probabil va fi nevoit să renunţe în favoarea limuzinei prezidenţiale de la Cadillac. Astfel, Trump are în garajul său maşini precum Lamborghini Diablo, Mercedes SLR McLaren, Rolls-Royce Phantom, Rolls-Royce Silver Cloud sau Chevrolet Camaro Indianapolis 500 Pace Car.

Poate că măcar acest aspect îl va determina totuşi pe Trump să nu aibă o atitudine atât de ostilă la adresa industriei auto precum reiese din declaraţiile sale făcute pe parcursul campaniei electorale. 

Via Automotive News, SelectUSA, NaftaNow, CSIMarket, Fortune, Delphi, Politico, MotorPasion, DetroitNews, ABC News, Automotive News

Comentarii (21)

  • Fara suparare dar predictiile astea sunt din genul programului: Arsenie Boca si Vrajitoarea Mercedesa.
    31 1
  • Un articol plin cu aiureli.
    23 1
  • Un președinte nu face ce-l taie capul, fie el și Trump, valabil pentru toate domeniile, că face declarații spectaculoase și surprinzătoare, este altceva.
    21 2
  • mircea
    @G
    @mowgli

    E o analiză a efectelor pe care le poate aduce în industria auto americană aplicarea unor idei menționate de trump în campanie și nu numai în campanie. Deci dacă sunt predicții, sunt predicții factuale, rezultate din declarații, nu din stratul de ozon.

    În rest, sigur că e un articol plin cu aiureli. În general ce-a zis Trump e aiureală. Aiureli a vorbit, aiureli am analizat. Din păcate.
    18 20
  • Ilie Panait
    ''Preşedintele ales şi-a exprimat în mai multe rânduri opinia că EPA este o "ruşine" care ar trebui desfiinţată pentru a proteja afacerile şi locurile de muncă. "Ceea ce face EPA este o ruşine. În fiecare săptămână apar noi reguli care fac viaţa imposibilă. Vom fi în regulă cu mediul înconjurător. Nu putem distruge afacerile", a precizat Trump.''

    Trump a zis lucrurilor pe nume, foarte elegant si foart bine argumentat. Nemtii sunt o rusine in industria automobilistica, ia VW ( de 40 ori limita admisa ) si BMW ( de 10 ori limita admisa ) trebuie sa indrepte masinile cu probleme de NOX
    12 13
  • @Mircea, eu zic ca nu are rost sa ne hazardam, inca. Orice politician vorbeste baloane. Obama zicea ca-si retrage trupele din Irak, de exemplu. Lista e foarte lunga, important e ce fac de fapt.

    E fain sa ne gandim ce si cum va fi, sa incercam sa fim pregatiti, dar astia, politicienii, sunt mai imprevizibili decat vremea.
    Mai bine iti citesti horoscopul decat sa te bazezi pe ce zice unu in campanie.

    Eu pun asta la un loc cu "BMW a anuntat ca pana in 2025 isi vor dubla vanzarile" sau " Audi declara ca pana in 2022 toate masinile vor fi autonome si electrice". Cute... dar asta e mai mult marketing decat orice altceva.
    13 1
  • mircea
    @mowgli
    Sure, doar că trebuie să înțelegem că noi analizăm niște declarații, tu te bazezi pe niște presupuneri că declarațiile nu vor fi reale. Deci cel care presupune ești tu, nu noi. În rest, fir întins.
    7 10
  • Banul dicteaza ... vrajeala asta cu joburile din america sa o spuna pe scena in Detroit ... alora care au mai ramas acolo. Nimic din mizeriile spuse in campanie nu o sa se intample pentru ca cei care l-au pus acolo vor sa-si vada de business si, daca masinile electrice autonome o sa poata aduce mai mult profit firmelor puteti fi 100% siguri ca pana si pakistanezii din taxiurile de NY o sa ramana pe drumuri.
    5 3
  • mircea
    @Ilie Panait
    Mișto nickname. Și mai fain e că imaginația onomastică e alive and kicking.

    În rest, vreau studiul recunoscut care susține că VW și BMW au depășit limitele admise de NOx de 40, respectiv 10 ori. Că doar nu vorbim doar să ne auzim ecoul, nu?
    10 5
  • trump are toate parghiile puterii in mana. Congresul este dominat de propriul partid (republican) care, cel putin in ultima decada, a alunecat puternic catre dreapta politica....mai la dreapta decat in mod obisnuit; asa ca ne putem astepta la lucruri nu chiar OK.

    Esecurile lui Obama, cate au fost, s-au datorat inclusiv Congresului care,de multe ori, s-a opus luarii unor decizii de tipul retragerii din Afganistan sau a programului sanitar. Lobby-ul militar e extrem de puternic in SUA, nimeni nu trebuie sa faca prea multa cercetare in acest sens.

    Ideea e ca Trump este un clovn, si inca unul trist. Si la fel de trist va fi si pentru restu' lumii. Idiotul n-are nici cea mai mica idee ca a fi presedinte nu inseamna a guverna America ci a fi responsabil si peste macar jumatate din populatia globului. SI nu am vazut nicio dovada ca IQ-ul sau ar depasi numarul de la bocancii mei.
    7 8
  • someone
    @ vianu: long time no see, wellcome back
    @mircea: ce zice trump e asemanator cu drobul de sare; va trebui sa asteptam sa vedem ce va face si care vor fi efectele deciziilor lui
    4 1
  • tot ce poate face e sa-si gratieze partenerii de afaceri, sau invers, ca basescu. :/
    idiocracy 100%
    1 6
  • silimarina
    Lasand la o parte articolul, pe mine ma ingrijoreaza apropierea lui Trump de Putin si ca el (Trump), considera schimbarile climatice(incalzirea globala) datorata omului, un fals inventat de China.Sper ca macar staff-ul din jurul lui Trump, sa fie format din oameni inteligenti, desi la republicani mai rar.
    5 8
  • un cetatean nervos
    Se poate sa stiu si eu care este motivul pt care mi-ati sters postarea on topic ?

    Repet :

    ''Preşedintele ales şi-a exprimat în mai multe rânduri opinia că EPA este o "ruşine" care ar trebui desfiinţată pentru a proteja afacerile şi locurile de muncă. "Ceea ce face EPA este o ruşine. În fiecare săptămână apar noi reguli care fac viaţa imposibilă. Vom fi în regulă cu mediul înconjurător. Nu putem distruge afacerile", a precizat Trump.''

    Se pare nemtii sunt o rusine in industria auto VW ( cu emisii de 40 ori mai mari ) si BMW ( cu emisii de 10 ori mai mari ) trebuie sa repara toate masinile afectate pt a-si recastiga increderea.
    5 7
  • TC1900
    imi place ce stiu romanii ce e bine pt america si pt restul lumii, dar nu suntem nici macar in stare sa mergem la vot pt propriul nostru confort - vezi bucuresti
    10 1
  • @someoane :)

    merci, dar nu va fi cazul
    0 2
  • Băi nea Ilie, radiațiile de la Fukushima încă au efect, ai fost prin zonă? Trebuia să întrebi de la sursă ce se mai aude cu noul LS, că vezi că nerușinații de nemți își fac de cap.
    8 5
  • "În ciuda faptului că pare un adversar de temut al industriei auto, Donald Trump iubeşte maşinile." Nu pot sa-mi imaginez cum puteti face asemenea afirmatii jegoase si jignitoare. Din toate declaratiile lui Trump analizate in articol reiese ca este un Mesia al industriei auto.

    Numai cei care urasc masinile, ca voi, ar pune spune ca cel care se opune distrugerii automobilului prin transformarea sa intr-o electrocasnica autonoma este un adversar.

    Nu, Trump este salvatorul automobilului. Cel care va opri valul idiotilor care ne baga pe gat cu forta de ani buni masini electrice si autonome, pe care nu le vrea nimeni in realitate. Va rog frumos sa va abtineti de la asemenea afirmatii mizerabile in viitor.

    Nu va lasati cumparati de jegoasele de companii auto care sunt in stare sa faca orice pentru cativa centi in plus, inclusiv sa puna viata oamenilor in pericol. Goana dupa profit este adversarul adevarat al industriei auto.

    Poate daca VW o sa inceteze sa mai faca masini in Mexic, atunci o sa aiba din nou macar o farama de calitate si nu o sa mai fie la fundul statisticilor de fiabilitate si vanzari. Valabil si pentru restul firmelor care isi produc masinile in vagauni de lumea a treia.
    7 7
  • Articolul asta e scris de un spion PETA! :))

    O sa ma leg de taxele de poluare.

    Automarket, voua va place sa conduceti masini electrice sau siringi cu motoare 1.0 ca sa salvati planeta nu ? De parca planeta e afectata cel mai mult de masinile care in loc sa polueze 80g/km, polueaza 200g/km. Nicidecum de industrii si de procesele prin care iau nastere aceste tehnologii revolutionare.
    Va place sa platiti taxe uriase ca conduceti motoare mai mari mai vechi nu?
    Ca mai marii conducatori ai planetei baga taxe de mediu ca sa discurajeze oamenii ca sa salveze planeta,normal. Nicidecum nu e o scuza ca sa mai ajunga niste bani la buget.
    Deci,dupa parerea mea, Trump nu este un aversar de temut al industriei auto, adversarii sunt cei ce ciuntesc industria auto prin diverse metode eco sau bio sau cum vrei sa le zici
    Si fratilor hotarati-va: Ori va plac Lamborghiniurile si Chevroleturile si alte "masini"; ori imbratisati cutiile cu baterii care cu siguranta vor salva planeta.

    Si sunt de acord cu Trump si la capitolul "declaratii belicoase", dar asta e o poveste pentru alta data
    7 2
  • @Dan Grecu
    Radiatiile de la Fukushima sunt mireasma de primavara pe langa Oxizii de azot pe care-i evacueaza in aerul respirat jafurile germane ( VW si BMW ) .

    Efectele emisiilor poluante asupra organismului uman


    Monoxidul de carbon (CO)

    Este o substanţă chimică în stare gazoasă, incolor şi inodor, care se formează datorită arderii incomplete a substanţelor bogate în carbon (combustibili). Fiind gaz asfixiant are efect toxic asupra organismului. Efectul toxic asfixiant al monoxidului de carbon este datorat combinării acestuia cu hemoglobina.
    Simptomele intoxicării cu monoxid de carbon sunt durerile de cap, oboseala, ameţelile, tulburările de vedere, vomă, leşinul, comă şi chiar moartea.

    Oxizii de azot (NOx)

    Se notează convenţional cu NOx şi se referă în principal la monoxidul de azot şi bioxidul de azot.
    Este un gaz incolor, toxic, cu acţiune iritantă asupra mucoasei respiratorii. Expunerea pe termen lung are efect cancerigen asupra organismului uman. Efectul toxic se datorează formării methemoglobina (produs similar cu carbohemoglobina), prin combinaţie cu hemoglobina, ceea ce împiedică schimbul de oxigen dintre ţesuturi şi organele respiratorii.

    Ce zici mestere ?
    1 6
  • Chiar mă bucur că a “ieșit” Trump (un capitalist “pur sânge” ). Nu vreau să cad ȋn capcana suficienței și a “omniscienței” mioritice asupra cărora a avertizat, de bună dreptate, @TC1900, dar mi-a plăcut titlul unui articol american: “Bilderberg Elites: Stop Trump, boost Hillary; stop Brexit, boost migration”. M-hm! Au luat-o ȋn brațe, inclusiv ȋn privința feminismului – o ramură de nădejde a socialismului internațional(ist).

    Oricum, bătălia (nevăzută) va fi crâncenă pe plan politic; se pare că americanii (de rând) s-au cam dumirit ce ȋnseamnă, esențialmente, “New World Order”, nu și rromânașii presupuși ortodocși, care “știu ei cel mai bine cine, ce, cum”…

    @Sam93, subscriu integral! Dar nu spera că giganții auto ȋși vor revizui vreodată atitudinea și se vor debarasa de năravul lor arhicunoscut…ȋn niciun caz așa-zisul “nou GM”, care este pe cale să se “chinezărească” până-n măduvă (nu pot să intuiesc ȋn ce măsură confortul și siguranța limuzinei prezidențiale ȋi vor ȋnchide gura lui Trump, dar cică șmecherii ȋi pregătesc una nouă chiar cu prilejul ȋnvestirii sale de peste două luni, imaginându-și că va ține vrăjeala precum la slăbuțul de ȋnger Obama).
    6 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru