Feedback

Comparativ de consum: Honda CR-V hibrid vs. Honda CR-V benzină în traficul din București

Publicat Miercuri, 10.04.2019
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Comenteaza 24
Care sunt diferențele dintre o motorizare hibrid și una pe benzină? Merită, oare, să plângem după diesel? Am încercat să răspundem la aceste întrebări în cadrul unui test urban, desfășurat alături de noua generație Honda CR-V prezentă în două versiuni: benzină și hibrid.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ușor, ușor, ecourile scandalului generat de Dieselgate în urmă cu patru ani se pierd în zare. Însă industria auto nu va mai fi niciodată la fel. Primul semn este că vânzările diesel scad de la an la an. Ba în favoarea motoarelor pe benzină, ba în favoarea hibridelor sau electricelor. Unii constructori chiar s-au conformat și au decis să elimine motoarele diesel de pe modele emblematice sau chiar complet din întreaga gamă.

Printre cei mai curajoși se numără și Honda, care oferă în acest moment doar două tipuri de propulsie pe cel mai de succes SUV al său, adică pe CR-V. Indiferent de zona globului în care te afli, Honda CR-V poate fi comandat fie cu motor pe benzină, fie cu motor hibrid.

Pe o piață românească îndrăgostită în continuare de diesel, acestă soluție pare sinucigașă. Prin urmare, am vrut să aflăm care sunt planurile japonezilor: ori cochetează cu un seppuku inexplicabil, ori au foarte mare încredere în sistemele lor de propulsie.

Am pus la cale un comparativ atipic între ambele versiuni ale lui CR-V: benzină și hibrid. Și, pentru a întoarce pe toate fețele consumul lor, am decis să mergem și în oraș și în afara lui. Atenție, nu e un test de consum, ci o rulare normală prin Bucureștiul aglomerat, apoi pe șosele. Fără exagerări sportive și fără exagerări ecologice. Bineînțeles, premisele nu erau roz pentru benzină, în special când vine vorba de consumul urban, dar am decis că trebuie să le comparăm. Colegul meu Cornel a tras paiul scurt și a urcat în motorizarea cea mai gurmandă (CR-V-ul roșu), în vreme ce eu m-am ales cu hibridul (CR-V-ul alb).

N-am fost niciodată atât de relaxat înaintea unui test de consum. Sunt relaxat pentru că am mai mers cu mașina asta și îi cunosc potențialul. E drept că în decembrie, atunci când am condus pentru prima dată Honda CR-V Hybrid în cadrul testului internațional organizat la Sevilla, nu am avut timp să întorc valorile consumului pe toate părțile. Însă cei 200 de kilometri parcurși atunci mi-au sugerat că mașina asta are potențial.

Start din Pipera

Plecăm din Pipera, inima corporațiilor din București, care pulsează greoi în orice moment al zilei, împingând șiroaie de mașini pe arterele orașului. Cornel e în spatele meu. Văd mereu în oglindă CR-V-ul lui pe benzină foarte aproape de mine. Am resetat amândoi valorile de consum la plecare, ne târâm prin București în aceleași condiții de trafic, în același ritm de rulare și fix în aceleași temperaturi și ne uităm cu emoție ce se întâmplă cu afișajul digital al computerului de bord. La mine e vorba de valori foarte mici: 3 litri/100 de kilometri. Ajung sub podul Pipera cu un consum ridicol. Abia atunci mă uit cu atenție în bord și văd că bateria este plină în proporție de 70%.

Deci încă un avantaj în fața lui Cornel, care se uită îngrijorat dincolo de volan. Mergem în paralel și nu pare optimist. Valoarea lui de consum este compusă din două cifre: undeva pe la 16 litri/100 de kilometri. E normal, având în vedere că abia ne mișcam.

La piața Charles de Gaulle găsim tartorul semafoarelor din București, spaima tuturor șoferilor în fiecare seară, după terminarea programului. Sunt vreo 500 de metri până în dreptul lui. Îi parcurg complet electric. Mă uit în retrovizoare și parcă simt cum încep să se scurgă broboane de sudoare pe fruntea lui Cornel. El nu are Start-Stop, pentru că versiunea pe benzină alăturată unei cutii CVT nu oferă această funcție, disponibilă exclusiv pe cutia manuală. Cei 193 de cai putere, storși dintr-un motor de numai 1.5 litri turbo, nu-i folosesc la nimic aici. Nici măcar la schimbatul rapid al benzii.

Hibridul meu iubește staționarea

De la Piața Charles De Gaulle, traficul devine ceva mai lejer, iar viteza mea de deplasare începe să crească. Motorul pe benzină se trezește la viață și începe să trimită putere către cel electric și către baterie. Pentru cei care nu știu, Honda a pregătit un sistem hibrid clasic (adică fără încărcare la priză) ușor neobișnuit.

Acesta include un motor pe benzină de 2.0 litri, care funcționează în ciclu Atkinson, capabil să ofere 145 de cai putere și un cuplu motor de 175 de Nm la 4000 de rotații. El este ajutat de un motor electric pentru a atinge o valoare totală a ansamblului de 184 de cai putere. Mai există și un al doilea motor electric, utilizat pe post de generator, care se folosește de resursele propulsorului termic pentru a-i oferi energie celuilalt agregat cu zero emisii, dar și pentru a încărca bateria.

Sistemul acesta complex îți garantează însă că vei merge în modul electric o mare parte din traseul tău urban. Mai ales dacă acesta este extrem de congestionat. În cazul meu, fluidizarea traficului care se scurge către Calea Victoriei urcă valoarea consumului la 5.5 litri/100 de kilometri. Este o valoare infimă pentru București în mijlocul zilei de vineri.

La Casa Poporului e loc de exagerări

Trec prin fața vechii clădiri a CEC-ului rulând electric, ușor, tiptil, de parcă n-aș vrea să deranjez bătrâna cupolă de sticlă. Forțez apoi nota pe bulevardul care trece țanțoș pe lângă enormitatea clădită de Ceaușescu. Cred că aici, în linie dreaptă, am și exagerat puțin cu pedala, iar motorul pe benzină a început să trimită și el energie direct către roți, la pachet cu cel electric (asta se întâmplă de obicei în modul Sport sau atunci când ai nevoie de resurse).

Ne oprim la Casa Poporului pentru că este finalul primei etape de consum urban. Eu am 6.2 litri/100 de kilometri, o valoare pe care nu o obțineai nici cu vechiul CR-V diesel. Darămite cu unul pe benzină. Cornel nu e atât de fericit. Jumătate din traseu a sperat, dar nu s-au întâmplat minuni. Așa că traseul eminamente urban i-a oferit 12.7 litri/100 de kilometri.

Toată încrederea în butonul Econ

Pentru ceva mai multe șanse, dar și de dragul statisticii, pe a doua porțiune a testului am resetat din nou consumul și am apăsat amândoi butonul Econ. Am tăiat astfel din resursele fiecărei mașini. Ne-am gândit bine, pentru că imediat ce am plecat de la Casa Poporului ne-am lovit de zidul care se formează înainte de podul început de Băsescu și terminat de Oprescu. Adică Podul Basarab, locul unde șoseaua Grozăvești varsă mașini cu nemiluita și pe care, de obicei, simți și tu ce herghelie se ascunde sub capotă.

Cornel nu a abuzat de resurse nici de data asta. Era exasperat de cei 18.8 litri indicați de computerul de bord. Deh, resetase în plină isterie. Eu, plecat cu numai 2.2 litri/100 de kilometri din coada infernală strânsă ciorchine la semafor, aveam posibilitatea de a mă lansa ca un glonț. Ceea ce am și făcut. N-am mai văzut de multă vreme o valoare așa mică de consum. De fapt, dacă stau bine să-mi aduc aminte, am bifat un consum extraurban de numai 2.9 litri cu Honda Civic diesel în urmă cu câțiva ani.

După ce fiecare a traversat cum a putut Podul Basarab, ne-am regrupat într-o altă coadă pe la Statuia Aviatorilor, de unde ne-am înscris pe un traseu care ne-a lăsat în zona de nord a capitalei. Aici a luat final testul de consum urban. Eu am răsuflat ușurat, pentru că relaxarea mea nu fusese nefondată. Aveam o valoare de 5.8 litri/100 de kilometri pe a doua bucată de traseu. A mai ajutat și modul Econ. Cel puțin în cazul meu, pentru că în cazul lui Cornel, benzina a ținut să îi ofere valori extrem de apropiate: doar 12.6 litri/100 de kilometri. Cu 0.1 litri mai puțin. Cornel a concluzionat sec: „Nu merită să apeși Econ. Dacă ai plătit pentru 193 de cai, măcar să îi primești pe toți”.

Nu plângem după diesel

După ce am tras linie, concluziile au fost destul de simple. În oraș, nimic nu bate hibridul. CR-V-ul meu a mers o mare parte din timp în modul 100% electric. Mai ales la plecările de pe loc, adică fix atunci când consumul de carburant este uriaș. Am parcurs 24 de kilometri prin București, cu un trafic care a variat în intensitate de la imposibil la lejer. Motorul pe benzină de 1.5 litri turbo a consumat dublu față de ansamblul hibrid, ceea ce ne dovedește clar că această soluție de propulsie alternativă este recomandată pentru cei care vor rula mai mult în oraș.

Media celor două valori de consum obținute (6.2 și 5.8 litri/100 de km) este fantastic de mică și nu ar putea fi egalată nici măcar de un diesel. Prin urmare, hibridul vine să substituie perfect lipsa unui diesel și să instaleze o stare de resemnare după dispariția lui.

Hibridul are însă limitările lui atunci când depășești granițele orașului. Iar despre asta vom vorbi într-un episod viitor al acestui test, atunci când motorul pe benzină va încerca să fie mai eficient decât hibridul pe un traseu extraurban de 100 de kilometri.

Caracteristici Honda CR-V
Benzină
Honda CR-V
Hibrid
Dimensiuni (L/l/h) 
[mm]
4600/1855/1689
Ampatament [mm] 2662
Sistem de propulsie Benzină
1.5 litri
Benzină 2.0 litri
+electric
Putere [CP] 193 184
Cupul motor [Nm] 243 315
Transmisie CVT,4WD e-CVT,4WD
Accelerație 0-100km/h [s] 10 9.2
Viteză maximă [km/h] 200 180
Consum mediu [l/100 km]
WLTP
8.9 7.4
Emisii CO2 [g/km]
WLTP
200 168
Volum portbagaj [l] 561 497

Comentarii (24)

  • andrei
    bun si ce se intamla cand hibridul are bateria goala? ca daca mergi mai mult in oras probabil o golesti in final. si cum asta nu e incarcabil la priza....
    18 29
  • @andrei
    Masina mai are un al 2-lea motor electric pe post de generator care incarca bateriile.
    Era bine daca Honda punea pe hibrid motoru de 1.5 benzina....exact motorul de pe benzinarul clasic......puteau scoate un consun de 5%.....ceea ce dadea si mai bine pe 'hartie'
    5 26
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • @AM...100km extraurban este absolut irelevant. Poate cunoasteti traseul, poate fi mai lejer sau mai dificil decat deobicei, poate fi in panta, poate fi in rampa, etc. Un 400-500km ar acoperi toate situatiile normale intalnite de un sofer obisnuit, zic eu.

    @andrei in anul 2019 inca nu stii ca unui hibrid NICIODATA nu i se descarca bateriile complet?
    31 5
  • Cum zice si Andrei, ce faci cand ti se termina bateria? Testul nu ia in calcul un ciclu complet in care pleci cu bateria plina, mergi electric, apoi cu ajutor de la motorul termic, apoi incarci complet la loc bateria cu motorul termic. Ala e de fapt consumul REAL al unui hibrid non-plugin.

    @AM, initiativa e buna (comparatie benzina-hibrid in aceleasi conditii), dar metoda de testare e incorecta, ducand la o concluzie subiectiva.
    9 24
  • @tzenu-bmw Bine ca nu au pus motorul ala de care vorbesti tu. Are foarte multe probleme legate de diluarea uleiului cu benzina. Sunt tone de postari in acest sens. Acesta de 2 l este aspirat si pare in regula.
    14 1
  • hazard
    un hibrid polueaza putin (sau deloc) doar atat timp cat motorul electric are energie sa ajute integral sau partial la deplasare. Apoi hibridul va polua mai mult fata de o masina cu acelasi motor termic pentru ca va consuma in plus conbustibil fosil sa incarce bateriile sau sa traga greutatea suplimentara a acestora si a motorului electric (depinde de tipul hibridului).
    In cazul de fata Honda mai are de invatat.
    9 25
  • Eu nu va cred ca ati scos aceste consumuri. Cu Toyota Rav4 hibrid sub 10% nu merg prin oras. In traficul aglomerat hibridul este un start&stop un pic mai eficient. Da, un plug-in este intradevar eficient ca mergi 40-50 km fara sa porneasca motorul. Sincer, astazi sa cumperi un hibirid este ca si cum ti-ai lua un diesel fara turbina. A trecut momentul lor. Chiar nu inteleg de ce primesc suplimentar la rabla cand motaorele cu cc mai mica si puteri echivalente sau mai mari au emisii mai mici decat acesti hibrizi cu cilindree mare.
    Admit ca reclama se face pe bani dar fiti realisti si obiectivi. Mai puneti la fiecare test al oricarui brand cate 2-3 litri la 100 km. Da, am vazut si la voi teste obiective, cu consumuri reale, pentru acelea va felicit si va doresc sa aveti demnitate in tot ce faceti! Doar asa putem schimba Romania, fara sa cadem in fata celor care ne platesc. Demnitatea, onestitatea, profesionalismul si patriotismul trebuie sa primeze in tot ce facem.
    14 19
  • Observ aici că unii privesc hibridul ca pe o electrică cu autonomie foarte mică, pe care apoi trebuie să ai răbdare să se încarce de la motorul termic. Dar nu e chiar asa...

    Hibridul încarcă bateria prin recuperarea energiei cinetice de câte ori decelerezi. Deci, în oraș, nu prea ai ocazia să ajungi la baterie goală.

    Dacă nu-l forțezi manual să mergi doar pe mod electric (la hibridele care au această opțiune) sistemul hibrid are grijă să mențină o minimă încărcare a bateriei, dar și să nu o încarce prea mult, pentru a avea loc pentru a mai recupera energie suplimentară în caz de nevoie.

    Tracțiunea electrică este folosită exact în momentele de maximă ineficiență a tracțiunii clasice (pornirea de pe loc, cu ambreiaj) deoarece hibridele au convertizor de cuplu în loc de ambreiaj). Apoi, la frânare, o paote din această energie este recuperată și stocată în acumulator.

    Dacă totuși încărcarea bateriei scade mult, atunci sistemul hibrid o va âncărca de la generatorul acționat de motorul termic, în momentele de sarcină redusă (pt a nu afecta performanța).
    25 2
  • Am obtinut eu cu Rav4 Hibrid consum de 7.8% pe agolmeratie. Daca nu stii sa conduci masina nu te mai urca la volan!
    16 7
  • @Dan : e posibil sa te grabesti cu acuzele catre AM . Eu am mai vazut teste de consum pt. CR-V hybrid si tot pe la sub 6% in oras parca erau. Poate ca ti-ai luat tu "teapa" cu Rav-ul ? Personal imi e greu sa cred ca vine Honda si plateste pe AM ca sa "coafeze" un test de consum , nu ca bag mana-n foc dar nu cred ca asa se procedeaza. In cel mai rau caz poti sa "minti prin omisiune" adica dai valorile trecute in carte fara a insista pe teste in conditii reale. Zic si eu..
    15 5
  • Eu sunt un dusman al electrificarii din cazua eco-fascistilor care vor sa interzica motoarele termice, dar in cazul asta as prefera de departe modelul hibrid. In primul rand, motorul de 1.5 turbo (ca toate motoarele mici turbo) este foarte problematic si lipsit de fiabilitate. Se stie problema, exista la nivel mondial, Honda are mii de procese pe rol din cauza asta si sunt milioane de masini afectate (toate cu 1.5 turbo). Prin faptul ca modelul hibrid foloseste un motor de 2 aspirat natural devine instant superior.

    In al doilea rand, vad ca multi sunt ignoranti cu privire la masinile hibride. Acesta nu este un plug-in hibrid. Bateria nu trebuie incarcata si nu se termina vreodata. De cate ori franezi, masina recupereaza energie si o face in mod eficient si semnificativ. Mai are si un generator care e mai eficient decat motorul termic normal, la nevoie. Cel mai important e ca poti pleca de pe loc fara motorul pe benzina, si stim cu totii ca atunci consuma masina cel mai mult. Daca reusesti sa ajungi ca 30-40 km/h fara motorul pe benzina si doar apoi sa porneasca, diferenta la consum e enorma in oras. Cutia e superioara si ea la hibrid.

    Deci, nu vad absolut niciun motiv pentru care ai alege masina pe benzina din moment ce modelul hibrid e superior la aproape toate capitolele, in special la fiabilitate si consum.
    14 4
  • prefer un Mitsubishi Outlander hybrid PLUG IN (35 KM REALI),prin experienta ,fiabilitatea de cativa ani.Chiar daca nu exceleaza la aspect! In plus are si 3 trepte de recuperare(franare) a energiei,usor manevrabila din manetele din spatele volanului
    1 3
  • sirca maria: aveti skoda fabia si cu programul remat? la ce pret? Raspunde
  • prea mari pt oras totusi.

    seat cordoba de 1,4 si 100cp are viteza maxima constructiva de 193km/h, pe bord vazand si 210km/h.

    deci le depaseste pe-astea noi si de 200 de cai. incredibil..
    5 27
  • andrei
    mda, deci concluzia e ca ori electrica 100% ori ma lasa rece acesti hibrizi inutili. sa te plimbi cu ditai casa pe roti doar prin oras nu se poate chema ca esti eco. hai s-o lasam ca macane. o masina din asta mare o vad taman in afara orasului. si acolo incep problemele. inteleg o masina de oras sa fie mica.
    14 8
  • principalul avantaj al hibrizilor este ca mentin motorul termic in zona optima de turatie, accelerarile fiind suportate mai mult de cel electric.
    Motorul ala de 2 l e pe ciclu atkinson, mai eficient decat cel de 1,5 otto, el nu poate fi folosit singur deoarece are turatia de relanti ridicata, motiv pentru care are nevoie de o baterie care sa preia surplusul de energie. In privinta plug-in-ului, merita doar daca ai unde sa incarci bateria si mergi mult in oras, dar atunci la ce-ti trebuie suv? Practic este un produs al societatii schizoide si retarda in care traim. Totu-i doar imagine, sunt ecologist ca-i trendy, dar trebuie musai s-o am mare, treci in p..a matii in smart daca chiar iti pasa de planeta!
    @AM: jos palaria articolul
    11 4
  • @mm

    ai generalizat sa poti trage o concluzie inepta. Exista nenumarati hibrizi de mici dimensiuni care iti demonteaza logica.

    nu iti convine mergimai departe, altfel daca iesi bine la consumul mediu devine o alternativa la SUVurile de toate felurile. Care erau cu adevarat pritenoase cu mediul.de care nu ne pasa pentru ca sunteti din aia care nu ne lasam prostiti de ecomarxistii de stanga.

    n'asha?
    6 7
  • Prin transferul energiei motorului catre roti prin cutia de viteza se pierde 10%. Cat se pierde prin sistemul hibrid? Cat se recupereaza prin franare?
    Ideea unui astfel de test este f buna, dar cred ca un test pe 10 000 km ar mult mai util pt a face o diferenta reala intre consumul celor 2 sisteme. Asa ca astept un astfel de test. Poate un test de 50 000- 100 000 km ar fi util pt a face comparatie intre costul real de intretinere al celor 2 sistem (la cat timp se schimba acumulatorul? cat costa?).
    P.S. Cum se modifica consumul la un hibrid in cazul unui condus sportiv?
    7 1
  • Consumul mediu WLTP are o diferență de 1,5 l/100 km și cred că este cel mai apropiat de realitate. Restul sunt erori de mers, de presă, de gândire și de modă (că măsurarea exactă cu litrul etalon nu se va face vreodată) .
    Dar cu puțină bunăvoință o să se spună că după ce ajungi acasă o să pui hibridul în priză ca să alimentezi casa cu energie electrică recuperată din frânare și din încălzirea globală.
    4 4
  • Mie mi se pare aproape irrelevant acest "test" de oras. Parere personala
    Pentru minima obiectivitate cred ca trebuie facut pe cel putin 1.000 Km, astfel incat sa fie intalnite toate situatiile de condus posibile, toate tipurile de cai de rulare si sa se elimine grija de a obtine un anumit consum.
    In aceste conditii s-ar evidentia corect diferentele, pentru ca acestea chiar exista.

    Ar fi interesante parerile altor posesori de hibrizi care ne pot spune cate ceva din experienta lor proprie
    3 1
  • @M

    daca imi permiti...un hibrid nu e pentru sportivitate. Pentru cine vrea asa ceva, zmei carpato-danubinao-pontici, exista alternative foarte bune.

    un hibrid e pentru cei care inteleg mobilitatea ca pe o necesitate si au o intelegere foarte buna a cotidianului. Caracteristica principala a unui hibrid este comfortul. Daca punem la socoteala fiabilitatea dovedita - ansamblul motor-transmisie nu este (nu poate fi) fortat - plus consumul corect un hibrid e pentru cei care o cutie pe patru roti nu reprezinta modul de a'si
    dovedi "valuarea". Cel putin la noi, la Romanica.
    11 5
  • din moment ce honda a scos din productie crv diesel, masina asta a iesit din preferintele mele. motorul ala de 1.6 diesel merita din multe puncte de vedere...acum iti iei un hibryd care trebuie sa il conduci ca pe un ou, sa nu cumva sa accelerezi puternic ca intra benzina, sa pleci ultimul de la semafor, etc. sau benzina care consuma dublu cat un diesel, ca na, asta vor cei care detin petrolul, sa dam bani multi pe benzina/motorina. nu ms. raman la dieselul meu cu 6%consum la 130km/h si cu asta basta. probabil un hibrid diesel cand o sa se mai dezvolte tehnologia sau un electric cand o sa aiba autonomie 700km.
    5 2
  • Câștigul de 32g de CO2 este imens din punct de vedere al malus-urilor care se vor din ce in ce mai mari in viitor apropiat si pe care NOI clienții le vom plăti!
    Restul comparațiilor sunt irelevante, -1,5l in Romania înseamnă nimic.
    Ce nu este corect din punctul meu de vedere: daca iți cumperi mașină noua trebuie sa plătești, reglementarea, dar cineva care își i-a un SH €3/€4 nu are aceasta penalitate impusa.
    1 0
  • Damaris1995: Sa dau bara jos sau nu? Raspunde
  • mai fratilor,voi nu vedeti padurea de copaci...pai la ce dracu sa dau un vagon de euro pe o masina(la care voi plati toata viata) super greoaie ,ditamai tancu si cu vreo 3 motoare in intretinere,cind pot sa iau un benzinar second,mic si usor, de 5-6000 euro in mintile ei,pun gaz pe ea si o sa ies si mai eco si cu o economie de cel putin 35-40000 euro...chiar am un corsa d cumparat la 70000km si acum am 160000pe gaz(toata afacerea a costat 7400euro,bani amortizati in totalitate la acest km-aj)...eu am impresia ca v-ati dilit sau stau banii pe voi ca pe pomu de craciun..apropo masina aia a facut si vreo 2 concedii prin grecia(drept ii ca acolo gazul e .scump si am preferat benzina in locul lui),asa ca mere si la drum intins,petaeda...
    dar trebuie sa lasam si hybridele pentru tocilarii ,care calculeaza ei radical din delta/pi cu mina stinga la timpla dreapta....
    ps..cu siguranta viitorul suna moartea electricelor,dar inca nu a venit momentul...eu il vad undeva peste 10-15 ani...pina atunci industria auto experimenteaza(pe banii tai fireste)
    2 2
  • am vrut sa zic"moartea termicelor",da cum nu vad buton de "edit",completez
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru