Romanian Roads Luxury Edition, ziua 1: De la Conacul Manasia la istoricul Castel Daniel, în galopul a 2538 de cai putere

de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 23.10.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Am pus cheile în contactul celor șase mașini premium din Romanian Roads Luxury Edition by Michelin. Prima oprire premium a fost la Conacul Manasia. Am escaladat apoi Valea Buzăului și ne-am oprit în inima județului Covasna, la Hotel Castel Daniel, pentru prima noapte în puf.

Diminețile de toamnă au așa un dar de a te lovi în moalele capului fix când pare că nu te poți trezi din amorțeala unui somn scurt. O fac fie cu aerul acela rece adus de brumă, fie cu un răsărit care pictează cerul în adevărate câmpuri de floarea soarelui.

În prima zi de Romanian Roads Luxury Edition by Michelin noi am avut parte de amândouă. Adunarea s-a făcut în București, într-unul dintre punctele de energie pregătite de partenerii noștri Mol România. Am adăpat cei 2538 de cai putere (țineți minte numărul ăsta pentru că o să-l tot auziți vreme de 7 zile) cu benzină de cea mai bună calitate, iar apoi i-am țesălat frumos la spălătoria automată. Noi ne-am făcut plinul cu câte un hot-dog și o cafea și duși am fost.

Ne-a înghițit autostrada A3 ca pe niște fripturi suculente. Am stat grupați și am rulat cuminți, atât cât să ne putem admira formele unul celuilalt. „Cubismul” legendar al lui Mercedes-Benz Clasa G, în antiteză minunată cu formele rubensiene ale lui Porsche Macan GTS și cu liniile înțepătoare ale lui Lexus RX450h.

După ce am înspumat bine cei 2538 de cai, le-am dat frâu liber la galop pe limbile de asfalt care ne purtau prin sate sărăcăcioase către locul nostru de prânz, un conac luxos de lângă Urziceni. Discrepanțele sunt în continuare la ele acasă când vine vorba de satele din România.

PRÂNZ LA CONACUL MANASIA

Prânzul și-a deschis porțile și bucătăria la Conacul Manasia, din Urziceni, un loc devenit monument istoric Clasa A, de importanță națională. Originile sale datează încă de la mijlocul secolului 17 și se legă de familia Cantacuzino și de Alexandru Vodă Ipsilanti, domnitorul Munteniei și Moldovei. Conacul actual a fost construit la începutul anului 1899, la cererea lui Ion Hagianoff, fost ministru de externe bulgar, refugiat în Principatul Românesc din motive politice.

Acesta construiește în localitate și o fabrică de cărămizi, care începe să pună temeliile caselor din zonă. În 1945 este naționalizată și devine Fabrica de Cărămizi și Țigle din Urziceni SA.

Cu ajutorul cărămizilor produse aici, la începutul lui 1900, Ion Hagianoff ridică o cramă impresionantă, care se mai păstrează și astăzi. Ea are o capacitate de un milion de litri și azi, în timpul turului, am putut vedea cum arată niște butoaie uriașe de 5000 de litri. În prezent, ea se întinde pe o suprafață de 1000 de metri pătrați și este singura cramă din Romania, aflată la subsolul unei proprietăți cu o suprafață atât de mare.

În perioada comunistă, conacul a avut de suferit, fiind confiscat de comuniști și folosit mai apoi de localnici pentru amenajarea unei grădinițe chiar în interior. Lucrurile revin pe un făgaș normal abia în zilele noastre, în anul 2006, când Ariadna Löwendal Dănilă, nepoata marelui artist George Löwendal, cumpără domeniul și îl restaurează treptat cu ajutorul unei echipe de arhitecți, constructori, designeri și scenografi. Și tot în perioada aceasta își găsește odihna aici un Nash Eight din anul 1931, similar cu cel pe care îl conducea Nicolae Hagianoff, fiul fostului ministru de externe bulgar.

ENERGIE PENTRU VALEA SIRIULUI

Cu o asemenea istorie în față, a fost, oarecum, normal pentru Volvo XC90 T8 să ruleze electric de cum a trecut de poartă. Liniștea a fost perturbată rapid de sunetul metalic al lui BMW Seria 8 Cabrio, care tușește prin evacuare fiecare tresărire a motorului de 530 de cai putere. Și Lexus R450h a decis să ruleze electric pe pietrișul din fața conacului.

Prânzul ne-a așternut în farfurie adevărate picturi murale: un tartar de avocado și somon, o vită suculentă ornată cu ciuperci sălbatice și un strat de ciocolată rubinie peste un mousse mai dulce ca viața la Paris.

A fost multă energie în farfurii pentru că ne aștepta un drum lung, printre munți, către „polul frigului” din România. La Întorsura Buzăului am dârdâit din LED-uri la plus 18 grade Celsius și parcă ne-am dezmorțit puțin frânele, încinse de virajele minunate pe care le-am degustat după Barajul Siriu. Audi Q8 a trecut ca o nălucă printre dealurile care încep să se coloreze a toamnă, căutând trasa ideală a dulapului cu logo AMG. Vechile orgolii nu se uită.

După Brașov, fiecare a gonit cum a putut. Unii cu agilitatea unui hot hatch, cum a fost cazul lui Macan GTS, alții cu aroganța unui club din Mamaia, cum a fost cazul lui BMW Seria 8 Cabrio. Volvo XC90 și Lexus RX au ales să se bucure de liniștea din interior și de lumina caldă a unei zile care ne-a dezmierdat pe toți.

O NOAPTE ÎN MIJLOCUL ISTORIEI

Pe pajiștea verde de la Daniel Castle ne-am simțit ca niște miei zburdalnici în aprilie. Încă mai aveam energie. Iar locul ăsta, desprins și el din cărțile de istorie, ne aștepta cu o oază de liniște și relaxare. Un spa cum vezi doar prin Italia și Spania, construit chiar în interiorul unei foste pivnițe. Iar clădirea conacului, recondiționată perfect, datează de acum 350 de ani.

Existența lui se leagă de numele lui Daniel Mihaly, căpitan adjunct al ținutului Trei Scaune, apropiat al principelui Gabor Bethlen. Aerul nobiliar nu lipsește, la pachet cu urme ale unui trecut glorios. În cea mai importantă cameră a conacului din Secuime, camera Constantinopole, se regăsesc trei picturi murale de la 1680. Ele împodobeau în trecut sala balului. Acum au fost aduse la lumină și încadrate perfect în arhitectura camerei.

Una dintre picturi îl înfățișează pe căpitanul Daniel Mihaly în vizita sa la Constantinopol, unde fusese trimis să plătească tribut sultanului Murad al IV-lea.

Tribut care consta în 10.000 de galbeni, obiecte din aur, șoimi dresați și cai de luptă.

Am adormit toți cu gândul la caii pe care i-am strunit astăzi, la nechezatul lor metalic sau baritonal, precum și la paginile de istorie vizitate.

CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) și VOLVO XC90 PHEV

Prima zi a Romanian Roads Luxury Edition by Michelin m-a pus față în față cu Volvo XC90 T8 Twin Engine. Dacă ar fi să dau o definiție a luxului croită după standardele trasate de SUV-ul suedez, atunci mă voi raporta la siguranță, finisaje și, nu în ultimul rând, design. XC90 reușește să te cucerească cu statura masivă, iar nuanța Crystal White Pearl a caroseriei parcă mai condimentează simplitatea liniilor laterale cu care ne-au obișnuit suedezii. Nu în ultimul rând, semnătura luminoasă a farurilor reușește să imprime spiritul scandinav.

Odată urcat la volanul lui XC90 vei descoperi materiale plăcute la atingere și bine finisate. Pielea completată perfect de sticla Orrefors contribuie din plin la o atomosferă liniștită. Pentru că în cazul lui XC90, luxul este și despre liniște și simplitate. Dar Volvo mai are un as în mâneca pe care îl tot joacă în ultimii ani: siguranța. Iar la acest capitol, sudezii sunt în top. Sistemele pregătite de Volvo sunt gata oricând să intervină și să salveze situația, însă nu într-un mod agresiv care să te sperie sau să te determine să iei decizii greșite.

V-am spus că XC90 este despre liniștea pe care o poate livra. SUV-ul care ne însoțește în Romanian Roads ascunde sub capotă un sistem plug-in hybrid cu 390 de cai putere și 640 Nm, resurse pe care le exploatează coerent, însă fără să-ți ofere explozii care să te pună în situații dificile. Este ușor de condus, ușor de manevrat (în ciuda dimensiunilor mari) și poate rula și în liniște (electric). Deși ai fi tentat să te înclini în fața celor 390 CP, XC90 nu este un sportiv prin definiție, performanțele plătind tribut celor peste 2.2 tone.

Volvo XC90 a parcurs azi o distanță totală de 358 de kilometri, cu o viteză medie de 62 de km/h și un consum de 9.6 litri la 100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

CONSTANTING CIOBANU (ADEVĂRUL AUTO ȘI ADEVĂRUL.RO) și MERCEDES-AMG G63

Totem. Acest Cross-Country Vehicle, așa cum îi spun cei de la Mercedes-Benz, probabil este mai mult decât ofensat de includerea lui într-o mare supă primordială numită SUV. Nu am niciun motiv să ascund faptul că sunt un mare fan G Class. Chiar și vechea versiune care avea un grad serios de arhaic mi-a fost enorm de dragă. Și încă îmi este. Cum spune o vorbă... diferența dintre băieți și bărbați stă în prețul jucăriilor, iar acest Mercedes-AMG G63 este o jucărie cu adevărat scumpă. Se justifică cei 184.670 euro? Nu știu, dar pot spune că un G Class ar fi în garaj meu dacă cei de la Loteria Română nu ar fi așa încăpățânați în a aprecia devotamentul meu.

Chiar dacă pare o afirmație influențată de ceva etnobotanice, o sesiune de condus sportiv la volanul unui G 63 are ceva magic. Sunt 2.5 tone care ajung la 100 km/h în 4,5 secunde. Kickdown-ul, la orice viteză, este un șoc. Reacțiile mașinii sunt incredibil de violente, ai nevoie de o perioadă de acomodare. La prima vedere ești tentat să crezi că nu iubește virajele, dar după ce îți concediezi instinctul de conservare descoperi că G-ul stă surprinzător pe viraje. Sunt șanse ca relieful să se modifice în urma lui... dar stă. Ce creație fabuloasă!

Mercedes-AMG G63 a parcurs azi o distanță de 366 de kilometri, cu o viteză medie de 55 km/h și un consum de 17.3 litri/100 de km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

ADRIAN MITREA (0-100.RO) și AUDI Q8

Am ajuns de la București la Hotel Castel Daniel cu stil: la bordul lui Audi Q8 55 TFSI. Cu greu o instalație audio poate fi mai bună decât sistemele Bang & Olufsen care echipează în prezent vârfurile de gamă de la Audi, implicit acest Q8. Așa că am ascultat muzică tot drumul. Am început cu ceva de la radio. Sade - No Ordinary Love. Adevărat, între mine și Q8 s-a instalat un fel de dragoste diferită... adică nu sunt un fan al SUV-urilor, în general, dar Q8 mă face să înțeleg limpede de ce au atât de mulți adepți.

Q8 e mare și agil, precum un hatchback uriaș, cu proporții exagerate și apoi contrabalansate de elemente vizuale care să restabilească normalitatea tabloului de ansamblu. Spre exemplu, roțile de 22 inch. Când vă uitați la fotografiile realizate de maestrul Ciprian Mihai, poate Q8 vi se pare “mic”. El arată proporționat bine tocmai pentru că toate elementele sale sunt uriașe, nimic nu face notă discordantă. Masa de aproape 2,2 tone nu se simte ca atare, agilitatea este remarcabilă, iar consumul mediu relativ redus (11,9 l/100 km).

Q8 punctează bine prin rafinament și calitate. Cumva conform așteptărilor pentru cei 103.526 Euro cu tot cu TVA, cât costă configurația pe care o avem în turul #RomanianRoads Luxury Edition. Singurul lucru pe care i l-aș reproșa lui Q8 este o oarecare lipsă de personalitate pentru tot ce înseamnă motor, eșapament și transmisie. Se simte aproape ca un Audi e-tron Sportback (electric). Ori dacă n-are sarea și piperul unui motor pe benzină, atunci de ce n-ai alege din start versiunea electrică?

Și ar mai fi ceva subiectiv legat de configurație: negru pe afară cu negru la interior e un pic neinspirat și plicticos, din punctul meu de vedere. Ar fi mers un pic mai colorat. Dar chiar și așa, arată bine în orice peisaj, după cum puteți observa și voi.

Audi Q8 55 TFSI a parcurs azi o distanță de 369 de kilometri, cu o viteză medie de 61 km/h, cu un consum de 11.9 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

TUDOR RUS (DOUĂLOCURI.RO și TOPSPEED.COM) și PORSCHE MACAN GTS

V6 biturbo de 2,9 litri.

380 CP, 520 Nm, 0-100 km/h în 4,7 secunde. Ce caută Macan GTS în Romanian Roads Luxury Edition? Ei bine, Macan GTS e un lup deghizat. Îmbrăcat elegant, GTS se recomandă ca un domn dar el este de fapt o bestie. Una foarte zgomotoasă. Porsche a avut grijă să echipeze modelul-tranziție între versiunile Macan de bază și regele Turbo cu straie de gală, dar nu doar de dragul superficialității. Ce nu se vede în Macan lucrează impecabil cu motorul menționat mai sus. Da, vorbesc despre transmisia PDK cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, o bijuterie tehnică și un act greu de copiat.

Aș vrea totuși ca ce vă descriu aici să fie, măcar pe viitor, reflectat și la interior. Acolo, Macan GTS (și toată gama Macan, de altfel) își arată anii prin multitudinea de butoane de pe consola centrală. Pe de altă parte, în GTS n-ai altă treabă decât să conduci, pentru că acestui Porsche îi place drumul lung, nu străduța îngustă sau bulevardul larg. Așa că e ușor să-ți iei gândul de la butoane.

Porsche Macan GTS a parcurs astăzi o distanță de 370 de kilometri, cu o viteză medie de 63 de km/h și un consum de 14 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 4.

RADU GURĂMULTĂ (REVISTA 4x4WHEELS și TURBOMAG.RO) și LEXUS RX 450H

Lexus RX 450h este întruchiparea automobilului „ZEN” în suita pe care o plimbăm în frumosul proiect Romaniam Roads Luxury Edition. Am spus-o și cu ocazia întrevederilor mele anterioare cu modelul: poate că la prima strigare nu comunică foarte-foarte multe, însă chiar de la primii kilometri rulați convinge; și, cred eu, că definitiv. Poate că pentru unii este prea fin, prea liniștitor, prea calm ca abordare generală. Pentru alții tocmai asta va conta.

Lexus reușește să te transpună într-o stare aparte. Atunci când rulează pur electric, pare că te „plantează” cu gingășie într-un cocon. Are inclusiv capacitatea de a te calma atunci când înfrunți traficul infernal din mediul urban. Sistemul audio redă o fidelitate exemplară, finisajele sunt executate la mare artă, pielea este de o finețe incredibilă, totul este studiat atent cu proverbiala încăpățânare japoneză. Când îi calci mai hotărât accelerația, mai ales în modurile Sport și Sport+, sistemul hibrid de propulsie - cel mai „experimentat” de pe piață - eliberează 313 CP și emite pretenții vădite de sportivitate, care sunt temperate doar de transmisia cu raport variabil continuu, dar și de trenul de rulare eminamente confortabil. Chiar și așa, reprizele nu sunt deloc de neglijat.

Și încă ceva: poate că îi sperie pe unii pentru că sub capotă sălășluiește o motorizare V6, benzină, de 3,5 litri, aspirată natural. Teama trece instant atunci când remarci fabulosul consum care poate fi stabilizat în zona valorii de 7 litri/100 km în mediul urban(!). Da, ați citit bine. La drum lung, într-un regim moderat spre hotărât, arzi cam 10 litri de benzină la 100 km, însă într-o atmosferă ce amintește de rolul GT-urilor în lumea auto.

Lexus RX 450h a parcurs astăzi o distanță de 361 de kilometri, cu o viteză medie de 52 de km/h și cu un consum de 10.3 litri/100 km. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 2.

CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) și BMW SERIA 8 CABRIO M850i XDRIVE

Cred că am început ediția din 2020 a #RomanianRoads cu cea mai tare mașină din tur. De fapt nu cred, sunt sigură. În linii simple, am condus o decapotabilă turcoaz cu motor V8, tracțiune integrală cu suspensie adaptivă M, interior de piele ivory cu dotări de top BMW și sistem audio surround Bowers & Wilkins Diamond. Conceptul “Luxury Edition” al turului din acest an este reprezentat perfect de vârful de gamă al bavarezilor, o mașină care nu doar că îți oferă plăcerea de a conduce, mulțumită celor 530CP și 750Nm inserați perfect în configurația tocmai amintită, dar îți oferă imboldul de a te bucura de acel “aici și acum” după care mulți dintre noi alergăm.

Pe autostradă soft top-ul a izolat bine zgomotul dat de vitezele mari, însă, odată ce ne-am apropiat de virajele din zona Întorsurii Buzăului am decapotat în mers, procedură silențioasă care poate fi făcută la viteze de sub 50km/h în fix 15 secunde. Deodată parcă am înțeles altfel bucuria descoperirilor făcute din mers: culorile arămii ale pădurilor, mirosul de fum de prin satele de munte, siluetele conacelor care ni s-au dezvăluit de-a lungul primei zile din tur.

Totul sub melodia neprețuită a motorului V8 de 4.4 litri, care este medicament după săptămâna #ElectricRomania. Într-o notă mai pragmatică, trebuie să mărturisesc că nu mi-a încăput geamantanul în portbagaj, în ciuda faptului că Seria 8 este destul de masiv. Cele 2,1 tone se simt și pe viraje, când inerția se împotrivește uneori agilității cu care aș fi putut să abordez un viraj. Concluziile primei zile sunt și din perspectiva femeii, dar și din perspectiva pilotului. Despre consum nu vă spun prea multe, pentru că la o asemenea mașină rar e relevant. Oricum, Seria 8 impresionează pe toată lumea: pietoni, pasageri, șoferi și piloți.

BMW Seria 8 M850i xDrive a parcurs astăzi o distanță de 364 de kilometri, cu o viteză medie de 57 de km/h și cu un consum de 17.9 litri/100 de kilometri. Pe o scară de la 1 la 5, ritmul de condus a fost 3.

Comentarii (4)

  • Plastică și documentată introducerea lui Bogdan, dar la obiect și mini-testele celorlalți.
    ...Chiar dacă le-am citit cam în diagonală, adept fiind al minimalismului în vremile astea tulburi.

    Altfel v-aș fi poftit și la ”castelul” meu cu două camere din Mții Buzăului, la care ajung cu un consum mediu de 4,8 l/100 km -- ce-i drept, cu un ritm de condus de 1,56 pe o scară tot cu 5 trepte, dar mai dărăpănată. :-)
    14 0
  • Edikkk,mi-am adus aminte cand radeai recent de cei care iubesc masinile cu cutie manuala ca nu e ok sa ai doua picioare si trei pedale la masina. Ma uit in pozele din articol si vad un pian alb,spune-mi,te rog,cate pedale vezi ca are pianul? Dar clape,cate clape? Sunt 10 cat degetele de la maini?
    6 1
  • tribun-datsun
    Parcă era cineva pe-acilişé care avea abilitatea de a “depista” stilul (de altfel captivant) al lui BM încă de la simpla parcurgere a titlului de articol. Mă rog, vremile (repede cu drepturile de autor pentru dl. kiro) s-au (co)vidat între timp, astfel că au intervenit oareci modificări.

    Cel mai interesant aspect al expediţiei în speţă îl consider plonjonul în…istorie (inclusiv d.p.d.v. narativ). Apropo, mă întreb nu doar câţi şi-au manifestat dorinţa de a savura respectiva mini-frescă, ci şi câţi s-au simţit înzestraţi cu răbdarea aferentă…Fiindcă actualmente se comite, în destule cazuri, o confuzie gravă, recte între lux (incluzând bunul gust) şi…high-tech.

    Despre maşinile în sine…Niciuna nu cadrează cu gusturile mele înţepenit “retro”, dar, orişicum, nu-mi par nici de lepădat. Îmi repugnă, totuşi, noua arhitectură frontală a lui Audi, care (iertată să-mi fie comparaţia) parcă îl plasează lângă…Lexus. Pe vremi (comunicaţi-mi contul dvs., d-le kiro!), Audi aducea cu un creion (hiperbolic şi vestic vorbind). Formele “curgeau” relevant, invitând la o fascinaţie cvasi-intelectuală (chiar şi atunci când încă purta hainele părintelui DKW). Acum însă zici că priveşti o ascuţitoare. Acest proces de “lamborghinizare” ar fi trebuit înăbuşit încă din faza de…ispită (tehnico-managerială). Numai că nu s-au rezumat la capitolul design, ci au “prelucrat” 5.0 V10 al lui Gallardo (motor “get-beget” de Lambo, la rândul lui derivat din 4.0 V10 al lui P140) via C6 RS6, ca să rezulte “germanul” de astăzi 4.0 V8 biturbo, care echipează inclusiv Q8 (RS). Şi nu-i teama că ar lipsi performanţele (mai ales valoarea “cuplului” te sperie), dar “obsedaţii de detalii” ţin cont de subterfugiile comerciale (mai precis, le evită). Aaa, faptul că nu coincid dânşii cu potentaţii zilei deschide altă pistă pentru analiză. Oricum, păcat.
    11 2
  • Sămădăul
    Toate bune și frumoase, dar totuși nu nu înțeleg de ce ați optat pentru denumirea evenimentului în engleză? Cititorii țintă sunt categoric românii, având în vedere că articolul este scris în limba română. Acel titlu reduce autenticitatea călătoriei prin locurile încărcate de istorie.
    13 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru