Feedback

#ElectricRomânia: Jurnal de bord, ziua 6. Timișoara - Sibiu: din inima Banatului în inima Transilvaniei

Publicat Marti, 18.06.2019
de Bogdan Mirică, FOTO: Ciprian Mihai VIDEO: Marius Dobrescu
Comenteaza 5
Ne îndreptăm către casă. Birourile noastre cu volan încep să devină o rutină. Ne trezim, plecăm în liniște, încărcăm și apoi conducem din nou în liniște. Festivalul de Teatru de la Sibiu ne-a strecurat însă niște glucoză culturală în vene atunci când ne așteptam mai puțin. #ElectricRomânia powered by Kaufland și-a consumat penultima zi.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Avem un noroc fantastic. Deși vremea are toanele unei domnișoare de pension, am reușit să o fentăm aproape în fiecare zi. Excepție face furtuna aia care ne-a prins între pereții de stâncă de la Cheile Bicazului. Și la Timișoara a turnat cu găleata, dar fix după ce am defilat prin soare puternic prin Piața Unirii. Prin urmare, cele cinci electrice aveau nevoie de o baie, așa că dimineața a început cu puțină mișcare pe malul râului Bega, singurul curs de apă din România pe care există transport în comun.

Fiecare s-a înarmat cu o lance sub presiune, cu care a încercat să imite mișcările grațioase, din încheietură, ale spălătorilor auto profesioniști. Le-am dat „o față” și am pornit la drum.

Toți aveam poftă de niște autostradă. Ne cam săturasem de drumuri naționale și camioane înșirate în ciudă. Așa că, fiecare s-a bucurat cum a putut de cei peste 70 de kilometri de asfalt. Nu înainte de a zâmbi cum trebuie oamenilor care se ocupă de conținutul foto și video.

După ședința foto-video, Audi e-tron a pus la treabă toți cei 408 cai putere și a uitat complet de consum. Bateria a scăzut invers proporțional cu viteza, iar celelalte patru mașini din caravană au rămas niște puncte la orizont. Dacă în prima zi a caravanei cu mașini electrice toți ne temeam să călcăm accelerația de teamă să nu stricăm valorile consumului, acum, după cinci zile, toată lumea a căutat limita de viteză de 130 de km/h. Mai puțin Nissan Leaf, care a fost în continuare circumspect. Chiar și micul Zoe a avut poftă de vânt în plete și s-a apropiat „periculos” de viteza sa maximă, adică 135 de km/h.

Deva, un prânz cu peripeții

Caravana mașinilor electrice s-a oprit la Deva. Un prânz pentru noi, șoferii, și un prânz pentru mașinile cu zero emisii. Cel mai înfometat a fost Leaf, care s-a înfruptat rapid de la o conexiune ChaDeMo la Kaufland-ul din oraș. Zoe a făcut mofturi. O eroare dată de stația de încărcare s-a transferat ca un virus păcătos și pe mica franțuzoiacă, așa că am fost nevoiți să reconfigurăm traseul de încărcare.

Din fericire, Deva mai are câteva soluții în mânecă. Nu atât de rapide, dar suficiente pentru a salva o autonomie critică. Am descoperit o stație de alimentare Socar, echipată cu prize de 22 kW. Zoe nu a mai făcut mofturi, iar BMW i3 i-a ținut de urât. Și Volkswagen e-Golf s-a încărcat la Deva. Tot la Kaufland. Tot de la stația rapidă. Bineînțeles, prin conexiunea CCS. A fost hrăpăreț, așa că după vreo 30 de minute, parca lângă el și Audi e-tron. Avea peste 50% din baterie, dar, dacă tot e curent gratis și poți să adapi cei 400 de cai pentru un galop pe autostradă, de ce nu?

Porțiunea de A1 de la Timișoara la Deva a plantat sămânța unei întrebări la care fiecare a încercat să dea câte un răspuns: „de ce sunt limitate mașinile electrice la viteze mai mici decât cele convenționale?” Principalul argument adus de toți a fost că astfel se protejează autonomia. Au mai fost și voci care au spus că e posibil să suprasoliciți bateria și să apară probleme de siguranță. Oricare ar fi răspunsul, viteza maximă a mașinilor electrice ar putea părea insuficientă doar pe autostrăzile fără limitare din Germania. Acolo, chiar și Audi e-tron, cu cei 200 de km/h garantați, ar putea să fie depășit de situație.

Un viaduct spectaculos

Ne-am dezmeticit din calcule și din visurile cu autostrăzi fără limite de viteză pe măsură ce luam drumul Sibiului. Aveam fiecare o baterie plină la îndemână și nu ne temeam să o folosim. Pe toată. Așa că a fost clar pentru toată lumea: ziua aceasta nu avea să aducă nimănui valori de consum record.

Ne-am înșirat ordonat pe prima bandă și am privit lumea de sus, de la înălțimea viaductului Aciliu. Este cel mai lung și mai înalt viaduct de la noi din țară. Măsoară 1.1 kilometri, iar picioarele sale au o fundație adâncă de 40 de metri, necesară pentru a fixa structura într-un sol predispus la alunecări. Valea pe care o traversează este spectaculoasă și te trimite cu gândul la peisaje similare din Austria sau Elveția. De altfel, autostrada care leagă Deva de Sibiu este o mostră de normalitate pe care o găsești în astfel de țări europene.

Iar sentimentul a continuat și atunci când am ajuns la punctele de încărcare. Kaufland a împărțit curentul său gratuit prin conexiuni rapide modelelor Audi e-tron, BMW i3 și Volkswagen e-Golf. Renault Zoe s-a mulțumit cu priza de 22 kW. Venirea noastră în număr mare i-a stricat planul de încărcare unui sibian cu cel mai galben Nissan Leaf pe care l-am văzut vreodată. Ne-a zâmbit și a plecat să caute curent în altă parte.

Nissan Leaf a fost desemnat să testeze priza de 22 kW din parcarea centrală a orașului. Amplasată chiar vizavi de Hotel Continental, ea permite încărcarea gratuită pentru o mașină electrică (plătiți doar parcarea). Există un paznic vorbăreț, care deblochează locul pentru doritori. Problema? Programul său se termină la ora 23:00.

Sibiu respiră teatru

Hermannstadt este unul dintre cele mai frumoase orașe din țară. O spunem toți cu mâna pe inimă. De când a fost capitală europeană în anul 2007, a înflorit. Cele două piețe, Piața Mică și Piața Mare, sunt cele două inimi care pulsează viață în orașul cu trăsături germane. Zilele acestea primesc însă o doză suplimentară de adrenalină. Pavajul din granit vibrează sub picioarele miilor de oameni veniți să asiste la piese de teatru în aer liber.

Festivalul Internațional de Teatru Sibiu datează din anul 1994 și zilele acestea umple nu doar străzile, ci și hotelurile și restaurantele din oraș. Nu ai loc să arunci un ac. Am ieșit din hotel și, în drum spre cină, urechile noastre s-au împiedicat de ritmul impecabil al unei fanfare cu englezi spilcuiți. Era doar un preambul înaintea spectacolului la care fusesem invitați: Flamenco ca Destin. Ne-am așezat destul de adormiți în scaunele Casei de Cultură Ion Besoiu. Eram sătui, obosiți după șase zile la un birou cu volan. Iar scaunele alea roșii de cinematograf păreau cel mai confortabil pat din lume. Ne-am așezat, am moțăit și apoi am primit un pumn în moalele capului. Ne-am trezit de parcă cineva ne-ar fi injectat zeamă de lămâie în papile.

Vocea de pe scenă a dat buzna în urechile tuturor și ne-a scos din amorțeală. Picioarele dansatorilor tropăie cu frecvența aripilor unei păsări colibri. E un ritm încurajat de onomatopee și gemete de pe margine, încununat cu piruete grațioase. Inflexiunile soliștilor spanioli sună ca rugăciunile înălțate dintr-o moschee. După o oră și jumătate suntem mai treji ca niciodată, chiar dacă în fața ochilor se învârt încă volanele colorate ale dansatoarelor de flamenco.

Foto: Stefan Marcovici | FITS 2019

Spectacolul ne-a făcut să uităm de casă, de mașinile noastre electrice, de cei peste 1000 de kilometri parcurși până acum. Dar fiecare zi are nevoie de un bilanț. Așa că e timpul pentru impresiile zilei de la toți participanții în #ElectricRomânia:

Bogdan Mirică, Audi e-tron (Automarket.ro/Digi24)

Am înțeles. În sfârșit, am înțeles. De ce să plătești peste 80.000 de euro pentru o mașină electrică? Pentru că primești în schimb relaxarea unei mașini convenționale. Nu există anxietate când vine vorba de autonomie. Iar capacitatea de a se încărca rapid, cam cât bei tu o cafea sau dai două telefoane, contribuie la senzația de relaxare.

Nu m-am împrietenit nici cu scaunele lui e-tron, dar încep să cred că de vină e doar spatele meu. Tehnologia este prietenoasă, spectaculoasă și se ridică la nivelul prețului perceput. Oglinzile laterale înlocuite de camere video au farmecul lor, chiar dacă îți pun bețe în roate într-un trafic aglomerat. Mă gândesc cu groază la haosul din București. 

Start Timișoara: Baterie 100% (83.6 kWh). Autonomie afișată: 372 km
Timișoara - Deva, 147 km: am consumat 45% din baterie.
Sosire Deva: Baterie rămasă: 55% (46 kWh). Încărcare de 37.6 kWh până la 100%.

Deva - Sibiu, 116 km: Am consumat 32% din baterie
Sosire Sibiu: Baterie rămasă: 68% (56.8 kWh). Încărcare de 26.8 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 24.7 kWh/100 km

Viteză medie: 67 km/h
Mod de rulare: Comfort, climatizare pornită, ritm de rulare alert în prima parte a traseului, relaxat în a doua parte.

Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 338 km
Autonomie medie reală ziua 5
 (Oradea - Timișoara): 351 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 371 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 368 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 360 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 330 km

Radu Gurămultă, Volkswagen e-Golf (Revista EcoWheels)

Volkswagen e-Golf este o mașină completă, foarte matură pentru o electrică. Desigur, asta se datorează experienței de necontestat a platformei care a stat la baza acestui proiect electric. Totul pare atât de bine gândit, de la ergonomie, la ținută de drum, la calitatea interiorului. N-ar fi stricat o baterie de acumulatori mai mare, cred eu. Asta s-ar fi tradus printr-o autonomie sporită și chiar ar fi fost de preferat pentru infrastructura actuală a României. Pe de altă parte, cu așa bază, viitorul model dezvoltat complet de la zero, VW ID.3, nu are cum să nu fie extraordinar. Practic, vom discuta despre „noul Golf”, locomotiva viitorului pentru Volkswagen. Dacă Audi e-tron este, cinstit vorbind, mai mult un moft decât un salvator al mediului înconjurător, alegerea din aventura noastră ar trebui să se facă dintre BMW i3 și e-Golf. Fiecare are avantaje în defavoarea celuilalt. Mi-ar fi greu tare să pun o semnătură pe un contract.

Start Timișoara: Baterie 99% (31.7 kWh). Autonomie afișată: 254 km

Timișoara - Deva, 151 km: am consumat 65% din baterie.

Sosire Deva: Baterie rămasă: 34% (10.9 kWh). Încărcare cu 21.1 kWh până la 100%.

Deva - Sibiu, 124 km: Am consumat 70% din baterie
Sosire Sibiu: Baterie rămasă: 30% (9.6 kWh). Încărcare cu 22.1 kWh până la 99%.

Consum mediu final zi: 13.8 kWh/100 km

Viteză medie: 59 km/h
Mod de rulare: Normal, climatizare pornită, ritm de rulare semi-alert în prima parte a traseului, Eco, ritm de rulare moderat în a doua parte.

Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 232 km
Autonomie medie reală ziua 5
 (Oradea - Timișoara): 262 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 273 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 278 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 280 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Dragoș Băltățeanu, Nissan Leaf (Automarket.ro, Revista AutoTest)

Astăzi, rotația mașinilor electrice a fost completă. M-am îmbarcat în Nissan Leaf, singura mașină din caravana noastră electrică pe care nu avusesem ocazia să o conduc. Am părăsit orașul Timișoara la ora când lumea se grăbea spre serviciu și curând ne-am urcat pe autostrada A1. Leaf este un automobil atractiv din punct de vedere al designului. Este arătos, are un preț bun și, foarte important, este practic. Are un portbagaj adevărat, adânc, iar deschiderea hayon-ului și faptul că cinci persoane pot călători confortabil, fac acest automobil popular în Europa.

Însă, autonomia este relativ scăzută, mai ales în regim de autostradă. Bateria de 38 kWh oferă o autonomie estimată de 250-280 km, dar cifrele afișate de computerul de bord sunt destul de optimiste. În timpul rulajului observi că cifra autonomiei scade mai repede față de kilometri parcurși, iar folosirea sistemului de recuperare a energiei (poziția B a cutiei sau modul E-Pedal) nu aduce o creștere semnificativă la capitolul procent ale bateriei. În plus, așa cum au subliniat și colegii mei, bateria Leaf-ului se încălzește după o încărcare rapidă.

Interiorul este plăcut, deși are câteva butoane și comenzi împrumutate de la modele mai vechi din gama Nissan. Leaf poate deveni o mașină de familie bună pentru uzul urban și va deveni populară pentru servicii de tipul Uber, datorită laturii practice bine pusă la punct.

Start Timișoara: Baterie 97% (36.8 kWh). Autonomie afișată: 266 km

Timișoara - Deva, 149 km: am consumat 66% din baterie.

Sosire Deva: Baterie rămasă: 31% (11.8 kWh). Încărcare cu 24.3 kWh până la 95%.

Deva - Sibiu, 126 km: Am consumat 62% din baterie
Sosire Sibiu: Baterie rămasă: 33% (12.5 kWh). Încărcare cu 25.5 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 14.9 kWh/100 km

Viteză medie: 58 km/h
Mod de rulare: Rulare în modul B, folosirea funcției e-pedal în zonele urbane, climatizare pornită doar pe 10% din traseu

Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 255 km
Autonomie medie reală ziua 5 (Oradea-Timișoara):  281 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 258 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 292 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 267 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 210 km

Adrian Mitrea, BMW i3 (0-100.ro/Hotnews.ro)

Ziua a șasea m-a găsit la volanul lui BMW i3 120 Ah, adică declinarea cea mai recentă a primului automobil electric BMW de serie mare. Deși are aproape șase ani de când e pe piață, încă arată precum un concept. Tehnologia uimitoare de construcție a caroseriei, utilizând module, precum și utilizarea extensivă a plasticului întărit cu fibră de carbon (CFRP), fac această mașină să fie ușoară și foarte eficientă. Calibrarea perfectă a tuturor sistemelor și ergonomia exemplară îl aduc pe i3 în poziția de a fi un companion foarte plăcut și la drumuri mai lungi, nu doar în oraș - mediul pentru care a fost creat.

Pe de altă parte, anvelopele înguste, sistemul de frânare ușor subdimensionat și caroseria înaltă imprimă lui i3 un comportament rutier îndepărtat de cel al mașinilor BMW tradiționale. Nici accesul pe locurile din spate nu e grozav, iar spațiul pentru bagaje suferă la capitolul volum pentru că motorul este amplasat în spate. Așadar, i3 necesită acomodare, dar după ce te împrietenești cu el promite să-ți devină un companion de nădejde.

Start Timișoara: Baterie 95% (36 kWh). Autonomie afișată: 280 km

Timișoara - Deva, 152 km: am consumat 52% din baterie.

Sosire Deva: Baterie rămasă: 43% (16.3 kWh). Încărcare cu 18.6 kWh până la 92%.

Deva - Sibiu, 123 km: Am consumat 51% din baterie
Sosire Sibiu: Baterie rămasă: 41% (15.5 kWh). Încărcare cu 22.4 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 15.1 kWh/100 km

Viteză medie: 67 km/h
Mod de rulare: Ritm de rulare Normal, în modul Comfort, cu aer condiționat pe ambele etape ale traseului.

Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 250 km
Autonomie medie reală ziua 5
 (Oradea - Timișoara): 308 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 318 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 310 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 285 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 269 km

Cornel Șocariciu, Renault Zoe (Automarket.ro)

Renault Zoe rămâne cel mai onest model din caravana #ElectricRomânia. Francezul nu iese în evidență nici cu tehnologiile de la interior și nici cu dotările disponibile. Dar Zoe se face remarcat prin valorile de consum și autonomie. Cu un ritm de mers susținut și în regim de autostradă aș fi reușit să parcurg peste 250 de kilometri cu un singur “plin” al acumulatorilor, și asta în condițiile în care modelul francez rămâne unul dedicat drumurilor în regim urban.
Asemeni “fraților” cu motoare cu combustie internă, Zoe propune o direcție ușoară pe care o vei aprecia în zonele urbane. Partea dinamică nu este specialitatea francezului.
Start Timișoara: Baterie 99% (40.6 kWh). Autonomie afișată: 297 km

Timișoara - Deva, 147 km: am consumat 49% din baterie.

Sosire Deva: Baterie rămasă: 50% (20.5 kWh). Încărcare cu 20.1 kWh până la 99%.

Deva - Sibiu, 119 km: Am consumat 46% din baterie
Sosire Sibiu: Baterie rămasă: 53% (21.7 kWh). Încărcare cu 18.9 kWh până la 99%.

Consum mediu final zi: 15 kWh/100 km

Viteză medie: 64 km/h
Mod de rulare: Ritm de rulare normal, cu aer condiționat pe 80% din traseu.

Autonomie medie reală ziua 6 (Timișoara - Sibiu): 273 km
Autonomie medie reală ziua 5
 (Oradea - Timișoara): 286 km
Autonomie medie reală ziua 4 (Târgu Mureș - Oradea): 330 km
Autonomie medie reală ziua 3 (Iași - Târgu Mureș): 313 km
Autonomie medie reală ziua 2 (Bacău - Iași): 297 km
Autonomie medie reală ziua 1 (București - Bacău): 312 km

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels


Comentarii (5)

  • Foarte bun serialul asta. Am citit cu interes parerile fiecaruia, si mi-a placut faptul ca toata lumea a avut ocazia sa incerce masinile puse la dispozitie.

    Am un prieten care are o Tesla de vreo 2 ani. Luna trecuta si-a cumparat un Ford Mustang GT 302 Boss Edition, 444 CP. O masina destul de rara chiar si pentru piata Nord Americana suprasaturata de Mustang-uri.

    Spre surprinderea mea, cand l-am intrebat de ce si-a ales un monstru cu motor de 5.0L dupa ce are in casa o Tesla, mi-a zis ca dupa o vreme, condusul masinii electrice i se pare extrem de plictisitor. Dupa ce i-a trecut fierbinteala cu acceleratiile fulminante din Model S, pur si simplu, nu i se mai pare cine stie ce. Imi spune ca nu-i place ca nu simte motorul, nu-l aude, nu simte cum se schimba vitezele. Chiar si la o automata, tot poti sa te joci cu transmisia din pedala de acceleratie (lasand la o parte padelele din spatele volanului, sau levierul schimbatorului).

    De aceea s-a orientat spre o masina de suflet, facuta pentru circuit. Are transmisie manuala, diferential cu alunecare limitata (limited slip-differential) - sper ca i-am zis bine pe romaneste :):):)

    Si acum intrebarea de un million de euro/dollari pentru toti jurnalistii din caravana. Cum vi se pare condusul unei masini electrice comparativ cu una clasica?

    Ar fi fantastic daca fiecare din cei prezenti la expeditia asta ne-ar da 5 minute din timpul lor si ne-ar raspunde la intrebare. Voi aveti mai multa experienta decat oricare dintre noi. Prin natura muncii voastre, asta faceti zi de zi, la lucru. Conduceti masini si le comparati.

    Maine probabil e ultima zi din tura, si la final de aventura as aprecia enorm parerile voastre sincere. Care alternativa vi se pare mai faina, combustia interna sau electricitatea. E clar ca timpul a fost scurt, dar macar o parere, o banuiala. E or ICE?

    Fara prejudecati, fara "politically correctness", fara comentarii stupide din public.(OK, asta nu pot s-o promit, :):)

    Multumiri anticipate !
    16 4
  • Intre timp, se pare ca americanii nu mai au rabdare :):):)

    https://www.youtube.com/watch?v=R35gWBtLCYg

    Si cum a fost facut:

    https://www.youtube.com/watch?v=jKv_N0IDS2A
    11 0
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • ACE - Craiova
    In conditii de mers (aproape) ideale masinile au avut un comportament excelent.
    Ar fi interesant de aflat si vechimea efectiva si nr. de km al fiecarei masini, care sa ne dea o idee despre comportarea in timp a bateriilor.....(cat din autonomie au pierdut pe durata existentei acestora fata de starea initiala 100% - cu toate ca aici intervin mai multi factori: cum au fost incarcate - cat timp au lucrat in domeniul 15-85 % din capacitate - care este IDEAL, stilul de condus al soferilor, temperatura mediului ambiant, fortarile bateriei, etc....)
    Cred ca este interesant pentru orice sofer de masina clasica un comparativ REAL intre aceste electrice, comercializate in Romania, chiar daca ni le permitem sau nu, in acest moment....multumim frumos....
    BRAVOS ECHIPA, calatorie frumoasa in continuare....... !!!!
    14 7
  • @zărne: Subscriu -- adică-i binevenit E-serialul AM, chiar și pentru unii mai E-sceptici, ca subsemnatu (repet: nu-s E-gică-contra, doar încercând să privesc critic-lucid problematica BEV -- deși degeaba, că rafalele de pălmuțe roșii sigur nu se opresc. :-))

    La fel de interesantă e însă și relatarea ta cu tentă psihanalitică :-) ref. la *neo-mustangita* amicului tău încă proprietar de Teslă.

    Cum am promis, o să revin și la tema substraturilor ocultate ale freneziei promovării e-autonomo-electrificării mobilității, dar la finalul #@%$& E-serialului AM.
    C-o să fie mai lungă perorația (dacă tot e lipsă la apel deocamdată stimabilul @inexo, cineva trebuie să și-o ia. :-P)
    14 6
  • andrei
    pentru unii masina nu e doar ceva cu care mergi. ei vor sa o simta. ok, in cazul asta, nu prea vad de ce te-ai uita la electrice. nu vad nici macar de ce ai avea automata. dar poti ramane la una din anii 70 cand inca nu erau pline de tehnologie. si nici nu mai dai o groaza de bani pe una noua. insa in ruptul capului nu m-as gandi la o electrica pentru ca imi place sa simt cine stie ce.

    marea masa a soferilor insa isi iau masina pentru ca le trebuie, nu pentru ca "vor sa se dea cu ea".
    10 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru